big buster

Morjensta kaikille! Ostin avk:lta big busterin (varkailla olleen) ja kysyisin siitä seuraavanlaisia asioita. 1.sinä on sellainen (tyhjennysproppu systeemi) että kahva on takaistuimen edessä ja tyhmyyksissäni ehdin avaamaan takaa sen mutterin eli mitenkä se kuuluu laittaa kiinni niin että se ei vuotaisi? Onko kyseinen systeemi sellainen että jos liussa avaan sen niin tyhjeneekö vene vai täytyykö ja miksi sellainen kahva siinä yleensäkkin on?
2.istuinten päällä olevat pehmusteet/lämmikkeet ovat aika kuluneet eli mistä kannattais kysellä uusia?

3.millä pohja kannattaisi käsitellä? kun nyt ei pohjassa ole mitään ainetta? Vaikkakin sain sen kyllä painepesurilla puhtaaksi vaikkakin oli piukassa parta ja näkinkengät.

Sitten vielä sellaista kun siinä on ollut kaikuluotaimen antura imukupilla perässä kinni että mahtaako pysyä vai pitääkohän se laittaa oikeen ruuveilla tai sikakitillä?


Muuten mielipiteitä kyseisetä veneestä?
Eli big buster yamaha 70hp.
Mielestäni sain kohtuuhintaan kun 4000 euroa ja esim. potkuri on naarmuton eikä lommojakaan oikeastaan ole.

Kiitos asiallisista vastauksista.
ps.sori kirjoitusvirheet ;)

14

3452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella hyvä

      paketti, vaatii vielä toisen kokkareen taakse, eli koneita pitää olla kaksi, siis KAKSI (2).
      pohjaan stiggaat vasukkaa, niin ei ruostu, eikä parta tartu ja sen potkurin naarmutat kunnolla ja kylkiin lyöt lommoja perkeleesti vasaralla.

      • Sieltähän pukkas heti oikeen komeeta vastausta.
        Taitaa pikku teinipojalla olla tekemisen puutetta, mutta onneksi isukin/äiskäleen koneella pääsit sentään pikkasen kommentoimaan ja tuomaan tärkeän asiasi kaikkien näkyviin suuri kiitos tästä tärkeästä kommentistasi.


        En kuitenkaan ajatellut laitta veneen pohjaan (vasukkaa) niinkun sinä sen leikkisästi esitit vaan ehkä kiilloitan sen ja saat tulla rutistelemaan keltapäisiä finnejäsi mitä ei väkevinkään klerasil poista??


    • busteristi

      1. EI minulla mitää kahvaa omassani ollut
      2. Etolasta mattoa metritavarana ja siitä leikaten liimaten
      3. älä maalaa olenkaan, elokuun kulmilla pesu ja syksyllä jäissä ajoa herken
      4. haponkestävillä ruuveilla kiinni

      BB on karu, käyttöön tehty vene, tosin hieman "märkä" 10 m/s keleissä

      • Kyllä mulla tossa sellanen kahva on vene on vuosimallia -89.
        Jos niitä sitten on tehty hiukan erilaisia??

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.


      • vielä...
        karppe150 kirjoitti:

        Kyllä mulla tossa sellanen kahva on vene on vuosimallia -89.
        Jos niitä sitten on tehty hiukan erilaisia??

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Kyllä siinä varmasti on sellainen ajossa avattava tyhjennysmalli. Joissa malleissa on ainakin jonkinlainen muovipallo, joka on kiinnitetty siihen kahvalliseen tankoon. Kahvasta kääntämään pallo muuttaa asentoa ja päästää vedet valumaan mereen.

        Joku paremmin 80-luvun busterit tunteva varmasti täydentää..


      • vielä... kirjoitti:

        Kyllä siinä varmasti on sellainen ajossa avattava tyhjennysmalli. Joissa malleissa on ainakin jonkinlainen muovipallo, joka on kiinnitetty siihen kahvalliseen tankoon. Kahvasta kääntämään pallo muuttaa asentoa ja päästää vedet valumaan mereen.

        Joku paremmin 80-luvun busterit tunteva varmasti täydentää..

        En ainakaan koita kusettaa että voin vaikka laittaa linkin mistä näkee kuvan/videon siitä systeemistä.


      • palle ramstetti
        karppe150 kirjoitti:

        En ainakaan koita kusettaa että voin vaikka laittaa linkin mistä näkee kuvan/videon siitä systeemistä.

        Muistaakseni uudemmissa ei mokomaa tulppaa enään ollutkaan.Junttaa se tukkoon lopullisesti. Kunnon käsipumppu ja automaattipumppu kuuluu kuitenkin olla veneessä. Minä uusin istuinmateriaalit tummansinistä vahvaa makuualustaa leikaten.Bosticilla kiinni.Kaikuluotaimet ovat nykyään halvempia kuin niiden osat. Ihan hyvä käyttöpaketti. Ei vanhaa alumiinia kannata maalata millään. Kiilottaa voit rättilaikalla ja vaha päälle. Käytä vain happoteräspultteja kaikissa kiinnitystöissä, niin ei synny galvaanista syöpymistä alumiinin. jos on vileä niittimalli. tarkista niittien kunto. Vaihtotyö on helppoa ,vanhan pois poralla. Sikaflexiä väliin ja uusi tilalle. Kupu alaspäin ja ylhäältä lyödään lyttyyn. ei "sieneksi" Alhaalta joku pitämään vastinkappaletta . Niittipusseja saa.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Muistaakseni uudemmissa ei mokomaa tulppaa enään ollutkaan.Junttaa se tukkoon lopullisesti. Kunnon käsipumppu ja automaattipumppu kuuluu kuitenkin olla veneessä. Minä uusin istuinmateriaalit tummansinistä vahvaa makuualustaa leikaten.Bosticilla kiinni.Kaikuluotaimet ovat nykyään halvempia kuin niiden osat. Ihan hyvä käyttöpaketti. Ei vanhaa alumiinia kannata maalata millään. Kiilottaa voit rättilaikalla ja vaha päälle. Käytä vain happoteräspultteja kaikissa kiinnitystöissä, niin ei synny galvaanista syöpymistä alumiinin. jos on vileä niittimalli. tarkista niittien kunto. Vaihtotyö on helppoa ,vanhan pois poralla. Sikaflexiä väliin ja uusi tilalle. Kupu alaspäin ja ylhäältä lyödään lyttyyn. ei "sieneksi" Alhaalta joku pitämään vastinkappaletta . Niittipusseja saa.

        Haponkestävät ruuvit eivät tosiaankaan syövy kiinni alumiiniin, alumiini tosin syöpyy pois niiden ympäriltä.

        Samalla kun ruuvaat niin ehdotan teräspotkurin hankintaa, ja pohjan käsittelyä kuparipohjaisella maalilla..


      • palle ramstetti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Haponkestävät ruuvit eivät tosiaankaan syövy kiinni alumiiniin, alumiini tosin syöpyy pois niiden ympäriltä.

        Samalla kun ruuvaat niin ehdotan teräspotkurin hankintaa, ja pohjan käsittelyä kuparipohjaisella maalilla..

        Happokarkaistut on saatu ruostumattomaksi juuri käsittelemällä ne niin, etteivät ne reagoi muiden metallien kanssa. Tämän voi todeta helposti magneetilla. Happokarkaistu ei tartu magneettiin. Hapettuminenhan on sähköinen ilmiö ja metallin sähköiset ominaisuudet on "tuhottu" happokarkaisulla. Siksi aluveneessä pitää juuri käyttää happokarkaistuja ruuveja. JA Kuparipohjaista myrkkymaalia EI sitten lähellekkään. Välittäjä pysyköön kiiteistöalalla. Luulen että LKV tukinnon suorittanut osaisi sen sektorin. Vaikka on niissäkin huijareita.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Happokarkaistut on saatu ruostumattomaksi juuri käsittelemällä ne niin, etteivät ne reagoi muiden metallien kanssa. Tämän voi todeta helposti magneetilla. Happokarkaistu ei tartu magneettiin. Hapettuminenhan on sähköinen ilmiö ja metallin sähköiset ominaisuudet on "tuhottu" happokarkaisulla. Siksi aluveneessä pitää juuri käyttää happokarkaistuja ruuveja. JA Kuparipohjaista myrkkymaalia EI sitten lähellekkään. Välittäjä pysyköön kiiteistöalalla. Luulen että LKV tukinnon suorittanut osaisi sen sektorin. Vaikka on niissäkin huijareita.

        Hallitsevani jonkin laisen sarkastisen kirjoittamisen, mutta en sitten näköjään hallitse :(

        Edelliseen kirjoitukseeni viitaten, niin teräspotkuri on varma surma alumiiniveneelle.

        Sen verran tarkennusta (kaikella kunnioituksella Palle) että kyse ei ole hapettumisesta (oksidoituminen), vaan galvaanisesta korroosiosta. Galvaaninen korroosio syntyy kahden metallin välisestä sähkökemiallisesta reaktiosta, jossa jalompi metalli (katodi) syövyttää epäjalompaa (anodi). Kyseistä ilmiötä ehkäisemään käytetään "uhrianodeja" joiden tehtävänä on syöpyä pois, ja sitä kautta suojella jalompaa ainetta. Sinkkianodit ovat yleisimpiä, mutta alumiinianodejakin käytetään.

        Loppuhuomautuksena, ennen nykyistä uraani olen elättänyt itseni venealalla, ja ryöminyt veneiden pilsseissä ennen kuin opin kävelemään :)


      • palle ramstetti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Hallitsevani jonkin laisen sarkastisen kirjoittamisen, mutta en sitten näköjään hallitse :(

        Edelliseen kirjoitukseeni viitaten, niin teräspotkuri on varma surma alumiiniveneelle.

        Sen verran tarkennusta (kaikella kunnioituksella Palle) että kyse ei ole hapettumisesta (oksidoituminen), vaan galvaanisesta korroosiosta. Galvaaninen korroosio syntyy kahden metallin välisestä sähkökemiallisesta reaktiosta, jossa jalompi metalli (katodi) syövyttää epäjalompaa (anodi). Kyseistä ilmiötä ehkäisemään käytetään "uhrianodeja" joiden tehtävänä on syöpyä pois, ja sitä kautta suojella jalompaa ainetta. Sinkkianodit ovat yleisimpiä, mutta alumiinianodejakin käytetään.

        Loppuhuomautuksena, ennen nykyistä uraani olen elättänyt itseni venealalla, ja ryöminyt veneiden pilsseissä ennen kuin opin kävelemään :)

        Minä vähän pomppasin. Anteeksi Välittäjä LKV...mutta kun sitä dis-informaatiota on näillä palstoilla paljon enemmän kuin sarkasmiin puhettua huumoria tai löysästi kirjoitettua "sinnepäin-tietämystä". Ironia on vaikea laji, itseironia vieläkin vaikeampaa. Kyllä palle tietää. ITSEASIASSA! Olinkin jo ajatellut vielä lisätä kaikille kansalle suuren tietämykseni kirkkainta tietämystä ,uhrautumisen välttämättömyyttä. Alumiiniveneen paras kaveri on iso sinkkianodi ja se pitää vaihtaa joka vuosi. Ei riitä että se on vetolaitteessa. Sellainen pitää olla myös rungossa.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Minä vähän pomppasin. Anteeksi Välittäjä LKV...mutta kun sitä dis-informaatiota on näillä palstoilla paljon enemmän kuin sarkasmiin puhettua huumoria tai löysästi kirjoitettua "sinnepäin-tietämystä". Ironia on vaikea laji, itseironia vieläkin vaikeampaa. Kyllä palle tietää. ITSEASIASSA! Olinkin jo ajatellut vielä lisätä kaikille kansalle suuren tietämykseni kirkkainta tietämystä ,uhrautumisen välttämättömyyttä. Alumiiniveneen paras kaveri on iso sinkkianodi ja se pitää vaihtaa joka vuosi. Ei riitä että se on vetolaitteessa. Sellainen pitää olla myös rungossa.

        Tosin vielä, sinkkianodi ei ole kovinkaan tehokas alumiiniveneessä, mutta kannattava investointi kuitenkin..

        Hyvin mielin eteenpäin, eikö niin Palle?


      • palle ramstetti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosin vielä, sinkkianodi ei ole kovinkaan tehokas alumiiniveneessä, mutta kannattava investointi kuitenkin..

        Hyvin mielin eteenpäin, eikö niin Palle?

        Syitä miksi kannatan kunnon sinkipalaa myös itse aluveneessä. Vetolaite nostetaan usein ylös vedestä ja niin nousee myös sinkki (kavitaatiolevyssä tai trimmievässä) Joissakin vetolaiteissa taisi olla sinkki potkurin takana vaihteistossa. Ilmassa sinkki on käytännössä pois pelistä. Mulla on ollut kaksi busteria ja täytyy sanoa että pelottavan nopeasti niissä sinkit menivät .Myös se vedessä jatkuvasti oleva isohko lisäsinkkipala rungossa.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Syitä miksi kannatan kunnon sinkipalaa myös itse aluveneessä. Vetolaite nostetaan usein ylös vedestä ja niin nousee myös sinkki (kavitaatiolevyssä tai trimmievässä) Joissakin vetolaiteissa taisi olla sinkki potkurin takana vaihteistossa. Ilmassa sinkki on käytännössä pois pelistä. Mulla on ollut kaksi busteria ja täytyy sanoa että pelottavan nopeasti niissä sinkit menivät .Myös se vedessä jatkuvasti oleva isohko lisäsinkkipala rungossa.

        Kiitokset kaikille asiallisen vastauksen jättäneille!!


        Sellaiset asiat jäi vielä painamaan mieltä kun:

        Millä ainella puhdistan istuimet ennen pehmusteiden laittoa? Että ei alkaisi heti repsottamaan eikä tarvisisi tehdä töitä kahta kertaa.

        Joku tossa kertoi laittaneensa sinistä telttapohjaa niin eikö se pysy kauhean kauan märkänä sateen jäljiltä? Meinaan on ärsyttävää istua paripäivää sateenjälkeen penkille ja perspuli kastuu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1832
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      274
      1528
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      382
      1238
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe