big buster

Morjensta kaikille! Ostin avk:lta big busterin (varkailla olleen) ja kysyisin siitä seuraavanlaisia asioita. 1.sinä on sellainen (tyhjennysproppu systeemi) että kahva on takaistuimen edessä ja tyhmyyksissäni ehdin avaamaan takaa sen mutterin eli mitenkä se kuuluu laittaa kiinni niin että se ei vuotaisi? Onko kyseinen systeemi sellainen että jos liussa avaan sen niin tyhjeneekö vene vai täytyykö ja miksi sellainen kahva siinä yleensäkkin on?
2.istuinten päällä olevat pehmusteet/lämmikkeet ovat aika kuluneet eli mistä kannattais kysellä uusia?

3.millä pohja kannattaisi käsitellä? kun nyt ei pohjassa ole mitään ainetta? Vaikkakin sain sen kyllä painepesurilla puhtaaksi vaikkakin oli piukassa parta ja näkinkengät.

Sitten vielä sellaista kun siinä on ollut kaikuluotaimen antura imukupilla perässä kinni että mahtaako pysyä vai pitääkohän se laittaa oikeen ruuveilla tai sikakitillä?


Muuten mielipiteitä kyseisetä veneestä?
Eli big buster yamaha 70hp.
Mielestäni sain kohtuuhintaan kun 4000 euroa ja esim. potkuri on naarmuton eikä lommojakaan oikeastaan ole.

Kiitos asiallisista vastauksista.
ps.sori kirjoitusvirheet ;)

14

3864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella hyvä

      paketti, vaatii vielä toisen kokkareen taakse, eli koneita pitää olla kaksi, siis KAKSI (2).
      pohjaan stiggaat vasukkaa, niin ei ruostu, eikä parta tartu ja sen potkurin naarmutat kunnolla ja kylkiin lyöt lommoja perkeleesti vasaralla.

      • Sieltähän pukkas heti oikeen komeeta vastausta.
        Taitaa pikku teinipojalla olla tekemisen puutetta, mutta onneksi isukin/äiskäleen koneella pääsit sentään pikkasen kommentoimaan ja tuomaan tärkeän asiasi kaikkien näkyviin suuri kiitos tästä tärkeästä kommentistasi.


        En kuitenkaan ajatellut laitta veneen pohjaan (vasukkaa) niinkun sinä sen leikkisästi esitit vaan ehkä kiilloitan sen ja saat tulla rutistelemaan keltapäisiä finnejäsi mitä ei väkevinkään klerasil poista??


    • busteristi

      1. EI minulla mitää kahvaa omassani ollut
      2. Etolasta mattoa metritavarana ja siitä leikaten liimaten
      3. älä maalaa olenkaan, elokuun kulmilla pesu ja syksyllä jäissä ajoa herken
      4. haponkestävillä ruuveilla kiinni

      BB on karu, käyttöön tehty vene, tosin hieman "märkä" 10 m/s keleissä

      • Kyllä mulla tossa sellanen kahva on vene on vuosimallia -89.
        Jos niitä sitten on tehty hiukan erilaisia??

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.


      • vielä...
        karppe150 kirjoitti:

        Kyllä mulla tossa sellanen kahva on vene on vuosimallia -89.
        Jos niitä sitten on tehty hiukan erilaisia??

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Kyllä siinä varmasti on sellainen ajossa avattava tyhjennysmalli. Joissa malleissa on ainakin jonkinlainen muovipallo, joka on kiinnitetty siihen kahvalliseen tankoon. Kahvasta kääntämään pallo muuttaa asentoa ja päästää vedet valumaan mereen.

        Joku paremmin 80-luvun busterit tunteva varmasti täydentää..


      • vielä... kirjoitti:

        Kyllä siinä varmasti on sellainen ajossa avattava tyhjennysmalli. Joissa malleissa on ainakin jonkinlainen muovipallo, joka on kiinnitetty siihen kahvalliseen tankoon. Kahvasta kääntämään pallo muuttaa asentoa ja päästää vedet valumaan mereen.

        Joku paremmin 80-luvun busterit tunteva varmasti täydentää..

        En ainakaan koita kusettaa että voin vaikka laittaa linkin mistä näkee kuvan/videon siitä systeemistä.


      • palle ramstetti
        karppe150 kirjoitti:

        En ainakaan koita kusettaa että voin vaikka laittaa linkin mistä näkee kuvan/videon siitä systeemistä.

        Muistaakseni uudemmissa ei mokomaa tulppaa enään ollutkaan.Junttaa se tukkoon lopullisesti. Kunnon käsipumppu ja automaattipumppu kuuluu kuitenkin olla veneessä. Minä uusin istuinmateriaalit tummansinistä vahvaa makuualustaa leikaten.Bosticilla kiinni.Kaikuluotaimet ovat nykyään halvempia kuin niiden osat. Ihan hyvä käyttöpaketti. Ei vanhaa alumiinia kannata maalata millään. Kiilottaa voit rättilaikalla ja vaha päälle. Käytä vain happoteräspultteja kaikissa kiinnitystöissä, niin ei synny galvaanista syöpymistä alumiinin. jos on vileä niittimalli. tarkista niittien kunto. Vaihtotyö on helppoa ,vanhan pois poralla. Sikaflexiä väliin ja uusi tilalle. Kupu alaspäin ja ylhäältä lyödään lyttyyn. ei "sieneksi" Alhaalta joku pitämään vastinkappaletta . Niittipusseja saa.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Muistaakseni uudemmissa ei mokomaa tulppaa enään ollutkaan.Junttaa se tukkoon lopullisesti. Kunnon käsipumppu ja automaattipumppu kuuluu kuitenkin olla veneessä. Minä uusin istuinmateriaalit tummansinistä vahvaa makuualustaa leikaten.Bosticilla kiinni.Kaikuluotaimet ovat nykyään halvempia kuin niiden osat. Ihan hyvä käyttöpaketti. Ei vanhaa alumiinia kannata maalata millään. Kiilottaa voit rättilaikalla ja vaha päälle. Käytä vain happoteräspultteja kaikissa kiinnitystöissä, niin ei synny galvaanista syöpymistä alumiinin. jos on vileä niittimalli. tarkista niittien kunto. Vaihtotyö on helppoa ,vanhan pois poralla. Sikaflexiä väliin ja uusi tilalle. Kupu alaspäin ja ylhäältä lyödään lyttyyn. ei "sieneksi" Alhaalta joku pitämään vastinkappaletta . Niittipusseja saa.

        Haponkestävät ruuvit eivät tosiaankaan syövy kiinni alumiiniin, alumiini tosin syöpyy pois niiden ympäriltä.

        Samalla kun ruuvaat niin ehdotan teräspotkurin hankintaa, ja pohjan käsittelyä kuparipohjaisella maalilla..


      • palle ramstetti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Haponkestävät ruuvit eivät tosiaankaan syövy kiinni alumiiniin, alumiini tosin syöpyy pois niiden ympäriltä.

        Samalla kun ruuvaat niin ehdotan teräspotkurin hankintaa, ja pohjan käsittelyä kuparipohjaisella maalilla..

        Happokarkaistut on saatu ruostumattomaksi juuri käsittelemällä ne niin, etteivät ne reagoi muiden metallien kanssa. Tämän voi todeta helposti magneetilla. Happokarkaistu ei tartu magneettiin. Hapettuminenhan on sähköinen ilmiö ja metallin sähköiset ominaisuudet on "tuhottu" happokarkaisulla. Siksi aluveneessä pitää juuri käyttää happokarkaistuja ruuveja. JA Kuparipohjaista myrkkymaalia EI sitten lähellekkään. Välittäjä pysyköön kiiteistöalalla. Luulen että LKV tukinnon suorittanut osaisi sen sektorin. Vaikka on niissäkin huijareita.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Happokarkaistut on saatu ruostumattomaksi juuri käsittelemällä ne niin, etteivät ne reagoi muiden metallien kanssa. Tämän voi todeta helposti magneetilla. Happokarkaistu ei tartu magneettiin. Hapettuminenhan on sähköinen ilmiö ja metallin sähköiset ominaisuudet on "tuhottu" happokarkaisulla. Siksi aluveneessä pitää juuri käyttää happokarkaistuja ruuveja. JA Kuparipohjaista myrkkymaalia EI sitten lähellekkään. Välittäjä pysyköön kiiteistöalalla. Luulen että LKV tukinnon suorittanut osaisi sen sektorin. Vaikka on niissäkin huijareita.

        Hallitsevani jonkin laisen sarkastisen kirjoittamisen, mutta en sitten näköjään hallitse :(

        Edelliseen kirjoitukseeni viitaten, niin teräspotkuri on varma surma alumiiniveneelle.

        Sen verran tarkennusta (kaikella kunnioituksella Palle) että kyse ei ole hapettumisesta (oksidoituminen), vaan galvaanisesta korroosiosta. Galvaaninen korroosio syntyy kahden metallin välisestä sähkökemiallisesta reaktiosta, jossa jalompi metalli (katodi) syövyttää epäjalompaa (anodi). Kyseistä ilmiötä ehkäisemään käytetään "uhrianodeja" joiden tehtävänä on syöpyä pois, ja sitä kautta suojella jalompaa ainetta. Sinkkianodit ovat yleisimpiä, mutta alumiinianodejakin käytetään.

        Loppuhuomautuksena, ennen nykyistä uraani olen elättänyt itseni venealalla, ja ryöminyt veneiden pilsseissä ennen kuin opin kävelemään :)


      • palle ramstetti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Hallitsevani jonkin laisen sarkastisen kirjoittamisen, mutta en sitten näköjään hallitse :(

        Edelliseen kirjoitukseeni viitaten, niin teräspotkuri on varma surma alumiiniveneelle.

        Sen verran tarkennusta (kaikella kunnioituksella Palle) että kyse ei ole hapettumisesta (oksidoituminen), vaan galvaanisesta korroosiosta. Galvaaninen korroosio syntyy kahden metallin välisestä sähkökemiallisesta reaktiosta, jossa jalompi metalli (katodi) syövyttää epäjalompaa (anodi). Kyseistä ilmiötä ehkäisemään käytetään "uhrianodeja" joiden tehtävänä on syöpyä pois, ja sitä kautta suojella jalompaa ainetta. Sinkkianodit ovat yleisimpiä, mutta alumiinianodejakin käytetään.

        Loppuhuomautuksena, ennen nykyistä uraani olen elättänyt itseni venealalla, ja ryöminyt veneiden pilsseissä ennen kuin opin kävelemään :)

        Minä vähän pomppasin. Anteeksi Välittäjä LKV...mutta kun sitä dis-informaatiota on näillä palstoilla paljon enemmän kuin sarkasmiin puhettua huumoria tai löysästi kirjoitettua "sinnepäin-tietämystä". Ironia on vaikea laji, itseironia vieläkin vaikeampaa. Kyllä palle tietää. ITSEASIASSA! Olinkin jo ajatellut vielä lisätä kaikille kansalle suuren tietämykseni kirkkainta tietämystä ,uhrautumisen välttämättömyyttä. Alumiiniveneen paras kaveri on iso sinkkianodi ja se pitää vaihtaa joka vuosi. Ei riitä että se on vetolaitteessa. Sellainen pitää olla myös rungossa.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Minä vähän pomppasin. Anteeksi Välittäjä LKV...mutta kun sitä dis-informaatiota on näillä palstoilla paljon enemmän kuin sarkasmiin puhettua huumoria tai löysästi kirjoitettua "sinnepäin-tietämystä". Ironia on vaikea laji, itseironia vieläkin vaikeampaa. Kyllä palle tietää. ITSEASIASSA! Olinkin jo ajatellut vielä lisätä kaikille kansalle suuren tietämykseni kirkkainta tietämystä ,uhrautumisen välttämättömyyttä. Alumiiniveneen paras kaveri on iso sinkkianodi ja se pitää vaihtaa joka vuosi. Ei riitä että se on vetolaitteessa. Sellainen pitää olla myös rungossa.

        Tosin vielä, sinkkianodi ei ole kovinkaan tehokas alumiiniveneessä, mutta kannattava investointi kuitenkin..

        Hyvin mielin eteenpäin, eikö niin Palle?


      • palle ramstetti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosin vielä, sinkkianodi ei ole kovinkaan tehokas alumiiniveneessä, mutta kannattava investointi kuitenkin..

        Hyvin mielin eteenpäin, eikö niin Palle?

        Syitä miksi kannatan kunnon sinkipalaa myös itse aluveneessä. Vetolaite nostetaan usein ylös vedestä ja niin nousee myös sinkki (kavitaatiolevyssä tai trimmievässä) Joissakin vetolaiteissa taisi olla sinkki potkurin takana vaihteistossa. Ilmassa sinkki on käytännössä pois pelistä. Mulla on ollut kaksi busteria ja täytyy sanoa että pelottavan nopeasti niissä sinkit menivät .Myös se vedessä jatkuvasti oleva isohko lisäsinkkipala rungossa.


      • palle ramstetti kirjoitti:

        Syitä miksi kannatan kunnon sinkipalaa myös itse aluveneessä. Vetolaite nostetaan usein ylös vedestä ja niin nousee myös sinkki (kavitaatiolevyssä tai trimmievässä) Joissakin vetolaiteissa taisi olla sinkki potkurin takana vaihteistossa. Ilmassa sinkki on käytännössä pois pelistä. Mulla on ollut kaksi busteria ja täytyy sanoa että pelottavan nopeasti niissä sinkit menivät .Myös se vedessä jatkuvasti oleva isohko lisäsinkkipala rungossa.

        Kiitokset kaikille asiallisen vastauksen jättäneille!!


        Sellaiset asiat jäi vielä painamaan mieltä kun:

        Millä ainella puhdistan istuimet ennen pehmusteiden laittoa? Että ei alkaisi heti repsottamaan eikä tarvisisi tehdä töitä kahta kertaa.

        Joku tossa kertoi laittaneensa sinistä telttapohjaa niin eikö se pysy kauhean kauan märkänä sateen jäljiltä? Meinaan on ärsyttävää istua paripäivää sateenjälkeen penkille ja perspuli kastuu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      134
      3833
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      324
      2735
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2210
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      44
      2038
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      13
      1787
    6. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1515
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      140
      1290
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1222
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      89
      1041
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      54
      1011
    Aihe