Maatilan aloitus nollasta?

--.-.

Pyöriikö täällä ihmisiä jolle ei ole tullut maatilaa perintönä? Millaisen tilan ostitte? Kuinka paljon maata? Eläimiä? Olitteko muissa töissä samalla alussa? Saatteko elantonne nyt maatilasta? Miten paljon velkaa otitte (suunnilleen)?

Ja muutakin saa toki kertoa mitä mieleen tulee :)

17

6350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Nyytti-

      Minäkin haluaisin kuulla! Itse haaveillut lampolan perustamisesta. Kuinka monta päätä pitäis olla että pärjäis? Isäntä vakkari hommassa mutta itse kotosalla lasten kanssa. Jotai työtä täytys keksiä itelle ja maatilan pito kannattas siinä mielesä että eläimiä muuten siunaantunut runsain mitoin. Tällä hetkel vaan ei ole niin paljon sitä maata, eli alusta pitäs lähteä liikkeelle.

    • Nimetön

      joo ostin vanhemmiltani 80 luvun alussa oli 4 lehmää hevonen ja muutama vasikka velkaa oli tarpeeksi niit sitte pyöritin 02 asti ja sit lehmät lähti oli 9 paraalla aikaa investointeja ei voinu pahasti tehdä olin viimeisiä vuosia lukuunottamatta kotona

      • ostettiin vapailta

        markkinoilta. maidontuotanto.tila saatiin kannattavaksi vuokraamalla ja investoinneilla. velkaa noin 220-250 t, elättää molemmat.


    • en nyt keksi nimmee

      sillä ei nykyaikana ole enää merkitystä niin paljon että saiko vanhemmiltaan. tilanne on se että investointeja täytyy tehdä. jos on vanhemmiltaan
      perinyt tilan jossa parikymmentä hehtaaria peltoa, ja kymmenkunta lypsävää, niin ei pärjää. yhden eläimen kate niin pieni nykyisin ettei noilla aloilla ja eläinmäärillä elä lapsikaan. osta tila jossa ~50 hehtaaria peltoa ja laita siihen pari kolmekymmentä lypsävää. toki kannattaa pelto olla tukikelpoista, ja jonkin näköinen rehunteko/käsittelykalusto kannattaa olla. 50 hehtaaria kesässä menee kohtuudella vanhalla rattorilla ja kelasilppuri vehkeillä.
      rattoriin rehunleikkuri, rehut aumaan ja syöttöön.
      tämä halvin ketju, mutta kuitenkin hidas.
      paalaus kaikista kallein, suht. nopeaa ja helppo käsitellä rehua.

      olethan kuitenkin hieman perehtynyt kotieläinten pitoon ja näihin pirun EU-direktiiveihin. se tuuppaa kyrsimään jos saat kaikki investoinnit tehtyä, puolen miljoonan velka, ja EU-tarkastaja tulee ja sanoo ettei paskatunkio/lietesäiliö täytä direktiiviä, ja joudut laittamaan lafkan kiinni.

      toki voit aloittaa suoraan isommalla ja nykyaikaisella jos olet valmis sitoutumaan maatilaan. tokihan tuo parikymmentä lypsävääkin sitoo ihmisen kiinni, mutta tunnet joka elukan nimeltä, saat liikuntaa kun teet käsin esim. rehunjaot sun muut.

      jos valitset nykyaikaisen ja suuremman, saat tehdä suurimman osan hommista koneella, lypsytyötä yleensä helpotetaan tilakoon kasvaessa. (iso lypsyasema, karuselli, lypsyrobotti jne.)
      tosin sen jälkeen kun sinulla on 50 lypsävää käteenkin jää enemmän rahaa ja sillä saattaa elää jo perhekin. harvemmin jaksaa tosin yksin tällaista pyörittää.

      emolehmätuotanto on myös lisäämässä suosiotaan, yleensä kannattavuudessa lypysylehmä-emolehmä vertauksessa on päädytty 1 lypsävä=3 emolehmää
      emolehmät sitovat vähemmän vuodessa. poikimakausi ehkä kiireisin, vaatii lähes ympärivuorokautista seurantaa poikimisien vuoksi. kesät helppoja jos löydät hyvän paikan eläimille laitumeksi. emo ja vasikka = n. puoli hehtaaria hyvin pohjustettua peltoa/1 ha kesantopeltoa.
      = 50 emoa => 50 ha kesanto/ 25 ha hyvää peltoa.

      suosittelen kovasti ryhtymistä. viljelijät koko ajan vähentyvät suomessa. uusia alkajia kaivataan.

      • ---..-.-

        Sinä joka olet ostanut tilan. Kertoisitko paljonko itse tila alunalkujaan maksoi? Mistä alueelta? Mun mielestä tällä hetkellä on ainakin tilanne että keski- tai eteläsuomesta ei löydy niin halpoja tiloja että 250 tonnilla tekisi niihin investointejakin... Paljonko karjaa ja maata teillä on? En kaipaa mitään kovin tarkkoja tietoja, suunnilleen tiedot riittää hyvin :).

        "en nyt keksi nimmee": on sillä merkitystä jonkun verran saako maatilan vanhemmilta vaiko ostaako itse. On helpompaa aloittaa vaikka sillä 20 hehtaarilla ja tehdä investointeja (ostaa lisää maata ym) kun on joku mistä aloittaa. Ihan nollasta aloittaminen on aika iso kynnys. Multakin löytyy koulutus ja perjaatteessa tieto ja kokemusta elukoista ja viljelystä (sekä niistä hemmetin eu-jutuista), mutta sitä maatilaa ei ole. Suvussa ei myöskään ole ketään maaseutualan ihmistä.

        Tällä hetkellä otan selvää mahdollisuuksistani aloittaa tilan pito. Eläimillä: olen miettinyt asiaa ankoista ja lampaista nautoihin... tällä hetkellä maitotila kiinnostaa eniten.


      • laajentaja4
        ---..-.- kirjoitti:

        Sinä joka olet ostanut tilan. Kertoisitko paljonko itse tila alunalkujaan maksoi? Mistä alueelta? Mun mielestä tällä hetkellä on ainakin tilanne että keski- tai eteläsuomesta ei löydy niin halpoja tiloja että 250 tonnilla tekisi niihin investointejakin... Paljonko karjaa ja maata teillä on? En kaipaa mitään kovin tarkkoja tietoja, suunnilleen tiedot riittää hyvin :).

        "en nyt keksi nimmee": on sillä merkitystä jonkun verran saako maatilan vanhemmilta vaiko ostaako itse. On helpompaa aloittaa vaikka sillä 20 hehtaarilla ja tehdä investointeja (ostaa lisää maata ym) kun on joku mistä aloittaa. Ihan nollasta aloittaminen on aika iso kynnys. Multakin löytyy koulutus ja perjaatteessa tieto ja kokemusta elukoista ja viljelystä (sekä niistä hemmetin eu-jutuista), mutta sitä maatilaa ei ole. Suvussa ei myöskään ole ketään maaseutualan ihmistä.

        Tällä hetkellä otan selvää mahdollisuuksistani aloittaa tilan pito. Eläimillä: olen miettinyt asiaa ankoista ja lampaista nautoihin... tällä hetkellä maitotila kiinnostaa eniten.

        lähdettiin melko takamatkalta. Tila oli konkurssin partaalla ja vähän kaikki rempallaan, karjasta oli kuitenkin koitettu pitää huolta.

        Itä-Suomi. Olen ostanut mm. itse tilakaupan ulkopuolelta tukikelp. peltoa 1300 €/ha. Omaa peltoa on vain reilu 20 ha, vuokramaita kolmenumeroinen luku, pääasiassa 10v papereilla. Vuokratessa moni asia osui kohdilleen, oli lutua jne.

        Metsää nimeksi, mutta ei rahaksi.

        Alettiin heti peruskorjata ja laajentaa. Lehmämäärä kävi alimillaan kolmessatoista ja sen kyllä huomas, tuntu että rahat loppuu.
        Nyt tavoitteena paikat noin 60-70 lypsävälle ja tarvittavat nuorenkarjan tilat, rakennusprojekti edennyt siten että valmiusaste jotain 80-90%. Lehmiä nyt noin 30. Investoinnin käynnistymisen osalta kaikki meni nappiin, kerittiin laittaa paperit hakuun ennen kieltoa jne. kiintöt saatiin hommattua ja pankkikin on ainakin toistaiseksi luottanut.

        Mutta, kyllä tämä kaikki vie veronsa. Tälle on antauduttava. Minulle se on sopinut, koska kyse on asiasta joka on ollut selvillä jo 5-6 vuotiaasta. Mutta tiedän kokemuksen kautta että helpommallakin voi selvitä.
        Ja uutena tulo herättää aina närää, koska elintilasta täälläkin taistellaan. Nämä kaikki on kestettävä. Kyllähän se on selvää että kun joku on vartonut joitakin peltoja pitkään ja minä tulen ja otan ne nenän edestä se kirvoittaa tuntoja, mutta yrittää onneksi saa.
        Mutta mieti tarkkaan, kun kerran tähän ryhtyy, ei paluuta ole enää entiseen, (velvoitteet mihin sitoutuu tilanostossa).
        Itse en vaihtaisi entiseen vaikka ei helppoa ole tämäkään.


      • Minä vaan
        ---..-.- kirjoitti:

        Sinä joka olet ostanut tilan. Kertoisitko paljonko itse tila alunalkujaan maksoi? Mistä alueelta? Mun mielestä tällä hetkellä on ainakin tilanne että keski- tai eteläsuomesta ei löydy niin halpoja tiloja että 250 tonnilla tekisi niihin investointejakin... Paljonko karjaa ja maata teillä on? En kaipaa mitään kovin tarkkoja tietoja, suunnilleen tiedot riittää hyvin :).

        "en nyt keksi nimmee": on sillä merkitystä jonkun verran saako maatilan vanhemmilta vaiko ostaako itse. On helpompaa aloittaa vaikka sillä 20 hehtaarilla ja tehdä investointeja (ostaa lisää maata ym) kun on joku mistä aloittaa. Ihan nollasta aloittaminen on aika iso kynnys. Multakin löytyy koulutus ja perjaatteessa tieto ja kokemusta elukoista ja viljelystä (sekä niistä hemmetin eu-jutuista), mutta sitä maatilaa ei ole. Suvussa ei myöskään ole ketään maaseutualan ihmistä.

        Tällä hetkellä otan selvää mahdollisuuksistani aloittaa tilan pito. Eläimillä: olen miettinyt asiaa ankoista ja lampaista nautoihin... tällä hetkellä maitotila kiinnostaa eniten.

        Mikäli maito kiinnostaa, niin suosittelen heti siirtymistä C-alueelle, mikäli joku alue säilyy tukien piirissä, niin eiköhän se ole C alue.

        Katsele tilaa sellaiselta alueelta, joka on jo valmiiksi väestötappio aluetta, niin myyjällä ei ole niin suuria odotuksia maanarvon nousun suhteen, tilan ja peltojen arvo tulee silloin todellisen tuoton suhteen, eikä spekulatiivisen sijoituksen kautta.

        Rovaniemen eteläpuolella noin 50 km, oli myynnissä syksyllä maitotila, jossa oli noin 40 hehtaaria peltoja.
        Karjaa taisi olal 35 lehmää.


    • Jörkkä Porkka

      Minä tein näin, vuokrasin 25 hehtaaria tukikelpoista peltoa C-3 alueelta, vuokrahinta noin 125 euroa hehtaarilta.

      Ostin emolehmä karjan, noin 20 eläintä.

      Velkaa ei ole penniäkään, ostin karjan omalla rahalla.

      Traktorit ja jotain pientä, oli tilalla valmiina ...

      Käytän aliurakointia, rehun teossa.
      Eihän siinä nyt niin monta työvaihetta ole, niität heinän nurin ja tilaat koneurakoitsijan sen käärimään palloiksi.
      Pallot siirtelet sitten tarpeen mukaan karjalle talvella.

      Seuraavaksi haen perinnebiotooppeja laitumille ja nostan sitä kautta tilan kannattavuutta, pellot riittää nykyiselle karjalle, pientä uusimistarvetta varmaan tulee jatkossa.

      Jatkossa tutkin luomuhomman, olisiko siitä etua.

      • Jörkkä Porkka

        Näillä pinta-aloilla nostan emojen määrän viiteenkymmeneen, eläinyksiköt kaikenkaikkiaan noin 70 kieppeille.

        Sen jälkeen vasta kävelen pankkiin ja otan lainaa, jolla ostan omaa maata.

        Mikäli homma näyttää siltä, että siitä ei tule kannattavaa, ennen lainan ottoa, pistän koko karjan teuraaksi ja lähden muihin hommiin.


      • ei luomukermaa eikä luomuso...

      • aitaa

        Onnittelut


    • sitten

      olin (nainen) muissa hommissa. kun tykkään eläimistä niin ensin otin teurashiehoja kasvamaan vanhaan navettaan, mutta kun tuntu pahalle laittaa kilttejä hiehoja teuraalle niin sitten rupesin kasvattamaan vasikoista emoja ja ostin emo-karjan.vasikasta emoksi kasvattaminen ei ole kiireen hommaa eikä se raha juokse heti huomenna.viime vuosi oli ensimmäinen vuosi josta jäi omaa palkkaa. kaiken tein ilman mitään inv.tukia, LSo:lta ostin ensimmäiset eläimet ja sitten pankkilaina että sain emot. emoilla 50kpl makuuhalli ja ulkotarha jossa ruokinta ja (tosi)vanha navetta apuna. mieheni käy muissa töissä ja issekseni pyörittelen emosia.

      • Jannu Junnu

        No onko sulla nyt emoja tuo 50 kpl, vai koko karjan koko tuossa määrässä.


    • ?!ghj

      hei kertokaa lisää ne jotka ovat lähteneet nollasta. Olen itse ajatellut samaa ja haluan kuulla erilaisia kokemuksia.. kiitos!

      • tiedonjanoinen

        Täällä myös suunnitelmia/haaveita aloittaa nollasta...Kaikki kokemus ja tieto otetaan vastaan:)! Olemme miettineet eläintilaa...Olisiko mahdotonta jos ei itse viljelisi vaan ostaisi kaikki rehut, hehtaarit pitäisi laidunkäytössä? Missä päin Suomea kannattavinta aloittaa, onko jokin alue, jonne erityisesti kaivattaisiin ko. toimintaa?


      • --.-.-.--
        tiedonjanoinen kirjoitti:

        Täällä myös suunnitelmia/haaveita aloittaa nollasta...Kaikki kokemus ja tieto otetaan vastaan:)! Olemme miettineet eläintilaa...Olisiko mahdotonta jos ei itse viljelisi vaan ostaisi kaikki rehut, hehtaarit pitäisi laidunkäytössä? Missä päin Suomea kannattavinta aloittaa, onko jokin alue, jonne erityisesti kaivattaisiin ko. toimintaa?

        "tiedonjanoinen": luultavasti on mahdotonta ostaa kaikki rehut ja pitää omat maat laidun käytössä. Ostorehut tulevat kalliiksi.


    • Anonyymi

      Jumala voi siunata maatilan ylläpidon, mutta etsi ensin Jumalan valtakuntaa, ja usko Jeesukseen Raamatun mukaisella tavalla. Miksi huolehtia ruoista ja vaatteista, varsinkin jos vielä ei ole menossa Taivaaseen eikä omista iankaikkista Elämää(Jeesusta). Sanoihan pelastajamme ja vapahtajamme Jeesus Kristus seuraavaa:

      "Ei kukaan voi palvella kahta herraa, sillä hän joko vihaa toista ja rakastaa toista tai on uskollinen toiselle ja halveksii toista. Ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.”
      Jumalan huolenpito
      ”Sen tähden minä sanon teille: älkää olko huolissanne hengestänne, siitä mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, siitä mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljon arvokkaampia kuin ne? Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?
      Miksi te kannatte huolta vaatteista? Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat. Eivät ne tee työtä eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei edes Salomo kaikessa loistossaan ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa mutta huomenna joutuu uuniin, eikö hän paljon ennemmin vaateta teitä, te vähäuskoiset?
      Älkää siis murehtiko sanoen: ’Mitä me syömme?’ tai ’Mitä juomme?’ tai ’Mitä puemme päällemme?’ Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää, että te tarvitsette kaikkea tätä. Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan lisäksi myös kaikki tämä. Älkää siis kantako huolta huomisesta, sillä huominen päivä pitää huolen itsestään. Kullekin päivälle riittää oma vaivansa.” Matteus 6:24-34

      Jumala omistaa kaikki mitä on taivaan alla, myös eläimet ja ihmiset. Ilman Jeesusta ei voi mitään tehdä! Hän on sovittanut syntimme ristillä ja noussut ylös kuolleista kolmantena päivänä. Hän oli sijaisuhri ja kärsi meille kuuluvan syntien rangaistuksen.

      ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Johannes 1:12

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe