Osingot peruttu!

polittinen takapiru

Pääministeri Vanhasen oudot puheet

Vanhanen on tänään antanut YLE:n kuvausryhmälle lausunnon jonka mukaan yritysten ei pitäisi maksaa osinkoja ollenkaan ja perusteluna on se että ei voida vaatia palkkamalttia jos osinkoja maksetaan. Kertoi vielä että valtio ei odota osinkoja. Miksi sitten vuodelle 2009 on budjetoitu 1.35 miljardia euroa (Momentille arvioidaan kertyvän 1 350 000 000 euroa)? Eikö pääministeri tiedä tätä asiaa vai miksi se antaa tälläisiä lausuntoja ulos? Voiko pääministeri olla enempää pihalla? Tällä tieto- ja taitotasolle se ne muutkin päätökset tekee? Voi surkeus sentään.

Sama tyyppi hokee telkkarissa että “älä ruoki lamaa” ja sitten kehoittaa yrityksiä olemaan maksamatta osinkoja. Mitäs tämä sitten on ellei laman ruokkimista. Tiedoksi Vanhaselle, ne osingot ovat omistajien ainoa tapa saada sitä “palkkaa”. Ne jotka osakkeita omistavat, ovat ottaneet isoja riskejä (viimeinen vuosi on ollut hyvä muistutus niistä riskeistä), haluavat myös vastikkeena sijoittamilleen rahoille niitä osinkoja.

Vanhasen mielestä olisi varmaan OK että myy ne osakkeet vaikka tappiolle ja mieluiten juuri ulkomaille sillä maassa ilmeisesti osinkojen omistaminen on erittäin häpeällistä ja maalle vahingollista. Älkää silti ymmärtäkä väärin. Tappiollisten firmojen ei mielestäni pitäisi maksaa osinkoja ja jos firma näkymät ovat huonot ei niitä osinkoja kannata maksaa joko ollenkaan tai vain hyvin vähän. Mutta Vanhasen mukaan osinkoja eivät saisi maksaa edes ne firmat joilla menee hyvin.

Saapa nähdä miten tässä käy niiden firmojen kanssa joissa valtio on merkittävänä omistaja, mm. Fortum. Sillä olisi kaikki edellytykset maksaa hyvät osingot. Olen erittäin pettynyt jos tälläisen politikoinnin takia osingot jää saamatta. Vanhanen voisi keskittyä hommiinsa ja vaikka miettiä miten palkansaajien ostovoima kohonee ja miettiä sitä osinkoverojen alennusta joka on kirjattu hallitusohjelmaankin. Voisivat ylipäätään alentaa pääomatulojen verotusta joka on maailman kireimpien joukossa. Siinä sitä olisi lamantorjuntaa.

Miksi muuten kukaan ostaisi niiden firmojen osakkeita joissa on merkittävä valtionomistus? Millä eläkeyhtiöt maksavat eläkkeitään jos eivät saa osinkoja merkittäville osakeomistuksilleen? Mitä suomalaisia osakkeita omistavat ulkomaalaiset sijoittajat ja rahastot tuumivat tälläisestä? Painavatko laput myyntiin?

Onneksi en ole koskaan kepuleita äänestänyt paitsi Ahoa joskus presidentivaaleissa. Koskaan en tule äänestämäänkään. Kokoomus on aivan ylivoimainen porukka maassa ja kannatus on vankassa nousussa tulevina vuosinakin.

3

1499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen ei puututa

      maataloustukien mielekkyydestä ei edes saa puhua,

      on viisasta viljellä suomessa kurkkua, vaika sillä eläminen maksaisi 500 € päivä,

      on viisaasta tukea maataloutta ja viedä verorahoja venäjälle.

      • 6000 euron salkku

        olen ehkä saamassa 500 euroa osinkoja ja ne tulevat ulkomailta.eikö tämä ole hienoa.ulkomailta valuuttaa suomeen.ellei sitten firma päätä olla maksamatta osinkoa.voi olla .
        Suuromistajien osingotkin saattavat jossainmäärin lisätä kulutusta.olisi tiedettävä asiasta ennenkuin väittää mitään.
        On kuitenkin epäsuhtaista jos osakkeenomistaja saa osinkoina 10 miljoonaa samallakun tuhat ihmistä menettää työpaikan .


      • W. Puhvet
        6000 euron salkku kirjoitti:

        olen ehkä saamassa 500 euroa osinkoja ja ne tulevat ulkomailta.eikö tämä ole hienoa.ulkomailta valuuttaa suomeen.ellei sitten firma päätä olla maksamatta osinkoa.voi olla .
        Suuromistajien osingotkin saattavat jossainmäärin lisätä kulutusta.olisi tiedettävä asiasta ennenkuin väittää mitään.
        On kuitenkin epäsuhtaista jos osakkeenomistaja saa osinkoina 10 miljoonaa samallakun tuhat ihmistä menettää työpaikan .

        "Ne vaatii sulta palkkamalttia tai muuten työpaikkasi ulkomaille karkaa. Osingonmaksu se on valttia, ja taas kyykytetään duunariparkaa..."

        Akseli Koskela: Pyöritkö pyörässä

        mikseri.net/akselikoskela

        http://www.mikseri.net/music/play.php?id=365547&type=dl


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe