95 vai 98

Omat seokset

Tuosta bensiinistä sahoissa ja raivureissa. 95 vai 98 oktaaninen bensiini? Itse käytän 98, mutta miksi sitä suositellaan? Miksi superkallis pienkonebensiini olisi parempaa?

59

14319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • männän.

      renkaalla voi ajaa 95 2%. Pienkonepensa palaa puhtaasti, eli astmassa ei ala ahdistaa. Jos vähän sahaa ,niin kannattaa tehdä seos shellin 99 oktaanisesta ,koska säilyy kauan ja pitää paikat puhtaana

      • Shelliltä

        Ei ole saanut muutamaan vuoteen?


    • Agraariari

      Lue ohjekirjasta mikä on bensiinisuositus.

      Stilillä suositus vähintään 92 oktaaninen (ainaskin MS200), joten ysivitonen täyttää sen kirkkaasti.

      Pienkonebensa on parempaa, ihan eri tavara kuin tavallinen, ja kuulemma se sopii kaikkiin sahoihin vaikka on 95 oktaanista.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pienmoottoribensiini
      "Pienmoottoribensiini, pienkonebensiini tai alkylaattibensiini on bentseenitöntä ja puhtaammin palavaa 2- ja 4-tahtimoottorin polttoainetta. Sen lyhenne on 95SE. Siitä syntyvät pakokaasupäästöt ja hajut ovat pienempiä kuin normaalilla bensiinillä. Lisäksi sen haihtuvuus on pienempi ja säilyvyys on parempi kuin tavallisella bensiinillä ja se karstoittaa vähemmän moottoria"

      Hinta on kyllä aika paha päniköissä ostettuna, liekö sitä nykyisin saatavana missään huoltoasemalla mittarista?

      • pienkonebensasta

        Mitään muuta eroa ei pienkonebensalla kuin että sen haihtuvuus on pienempi. Eli jos bensat jää tankkiin vaikkapa talveksi niin toiveita saada saha käyntiin keväällä. Tosin eipä 95/98 ehdi talven aikana haihtua yhtään sen enempää varsinkin jos on viileässä ja kuivassa tilassa. Sellainen joka sahaa säilyttelee bensat tankissa useita vuosia ei mielestäni minkäänlaista sahaa tarvitse.

        Karstoittumiset ja muut edut pienkonebensan suhteen on täyttä huuhaata. Yhtään puhtaammin se ei pala kuin 95/98. Se joka muuta väittää ei tiedä bensoista hevon p..kaa.

        Nykyisestä 95 oktaanisesta ja hyvälaatuisesta kaksitahtiöljystä tehty 2.5% seos pelaa sahassa kuin sahassa ... puhtaasti ja karstoittamatta. Se joka muuta höpöttää saa työntää sahansa ja bensansa sinne minne ei aurinko paista.


      • alkylaatti
        pienkonebensasta kirjoitti:

        Mitään muuta eroa ei pienkonebensalla kuin että sen haihtuvuus on pienempi. Eli jos bensat jää tankkiin vaikkapa talveksi niin toiveita saada saha käyntiin keväällä. Tosin eipä 95/98 ehdi talven aikana haihtua yhtään sen enempää varsinkin jos on viileässä ja kuivassa tilassa. Sellainen joka sahaa säilyttelee bensat tankissa useita vuosia ei mielestäni minkäänlaista sahaa tarvitse.

        Karstoittumiset ja muut edut pienkonebensan suhteen on täyttä huuhaata. Yhtään puhtaammin se ei pala kuin 95/98. Se joka muuta väittää ei tiedä bensoista hevon p..kaa.

        Nykyisestä 95 oktaanisesta ja hyvälaatuisesta kaksitahtiöljystä tehty 2.5% seos pelaa sahassa kuin sahassa ... puhtaasti ja karstoittamatta. Se joka muuta höpöttää saa työntää sahansa ja bensansa sinne minne ei aurinko paista.

        Pienkonebensiini on koostumukseltaan täysin erilaista kuin normaali letkubensa. Valmistusprosessikin on täysin toinen. Palaa selkeästi puhtaammin, ei sisällä mm. syöpävaarallista bentseeniä jne.

        Itse siirryin normibensasta pienkonebensaan lähinnä mukavuussyistä. Ei sitä normaalin bensan käryä kukaan järki-ihminen pidempään haistele. Etenkin raivauskäytössä paremman palamisen puhtauden huomaa hyvin.

        Polttoainetta kuluu noin 100 litraa vuodessa. Se ei ole paljoa, mutta sen verran että tietää mistä puhuu.


      • kalkylaatti

        mitä toi alkylaattibensa on.kaveri lainasi raivuria ja toi loput bensat mulle,hitto että haisi pahalle.


      • ja höpö höpö
        alkylaatti kirjoitti:

        Pienkonebensiini on koostumukseltaan täysin erilaista kuin normaali letkubensa. Valmistusprosessikin on täysin toinen. Palaa selkeästi puhtaammin, ei sisällä mm. syöpävaarallista bentseeniä jne.

        Itse siirryin normibensasta pienkonebensaan lähinnä mukavuussyistä. Ei sitä normaalin bensan käryä kukaan järki-ihminen pidempään haistele. Etenkin raivauskäytössä paremman palamisen puhtauden huomaa hyvin.

        Polttoainetta kuluu noin 100 litraa vuodessa. Se ei ole paljoa, mutta sen verran että tietää mistä puhuu.

        Pienkonebensan valmistusprosessi on aivan sama kuin 95/98. Hintaa nostaa se että siihen ympätään lisäaineita säilyvyyden parantamiseksi. Palamisen puhtauteen niillä ei ole vaikutusta.

        Ime isäs letkua äläkä tule tänne puhumaan kun et asioista mitään tiedä ...


      • olet kuin
        ja höpö höpö kirjoitti:

        Pienkonebensan valmistusprosessi on aivan sama kuin 95/98. Hintaa nostaa se että siihen ympätään lisäaineita säilyvyyden parantamiseksi. Palamisen puhtauteen niillä ei ole vaikutusta.

        Ime isäs letkua äläkä tule tänne puhumaan kun et asioista mitään tiedä ...

        lumiukko tämän asian osalta. Otahan selvää asiasta, ennenkuin tulet tänne perättömiä kirjoittelemaan.


      • otan osaa
        ja höpö höpö kirjoitti:

        Pienkonebensan valmistusprosessi on aivan sama kuin 95/98. Hintaa nostaa se että siihen ympätään lisäaineita säilyvyyden parantamiseksi. Palamisen puhtauteen niillä ei ole vaikutusta.

        Ime isäs letkua äläkä tule tänne puhumaan kun et asioista mitään tiedä ...

        Voi jeesus näitten peräkammarin besserwissereitten kanssa. Alkylaattibensiini jatkojalostetaan tavallisesta bensiinistä alkyloimalla. Siinä on erittäin merkittävä ero. Vertaus tavallisen bensiinin ja alkylaattibensiinin välillä on sama kuin vertaisit rankkia puhtaaseen pontikkaan. Lue ja opi:

        http://www.aspen.se/Guider_Guide_Finsk_Light_Mita_alkylaattibensiini_on__DXNI-326756_.aspx


      • erittäin hyvästä
        otan osaa kirjoitti:

        Voi jeesus näitten peräkammarin besserwissereitten kanssa. Alkylaattibensiini jatkojalostetaan tavallisesta bensiinistä alkyloimalla. Siinä on erittäin merkittävä ero. Vertaus tavallisen bensiinin ja alkylaattibensiinin välillä on sama kuin vertaisit rankkia puhtaaseen pontikkaan. Lue ja opi:

        http://www.aspen.se/Guider_Guide_Finsk_Light_Mita_alkylaattibensiini_on__DXNI-326756_.aspx

        linkistä. Itse olen käyttänyt pienkonepolttoaineita niin kauan kuin niitä on saanut ja allekirjoitan täydellisesti niiden paremmuuden.

        Olen suositellut kaikille enemmän ja varsinkin harvoin koneita käyttävän siirtymään ko aineisiin. Hinnasta voi sanoa että Bauhausissa 5L maksaa 15,90. Ei ole mielestäni paha hinta hyvästä aineesta.

        Nykybensiinit eivät säily ja muutenkin niillä tulee kiinnileikkautumia, kun kone joutuu ääriolosuhteisiin. Se on jokaisen oma asia jos haluaa siinä katkussa sahailla, minä en!


      • bensaostoksille
        erittäin hyvästä kirjoitti:

        linkistä. Itse olen käyttänyt pienkonepolttoaineita niin kauan kuin niitä on saanut ja allekirjoitan täydellisesti niiden paremmuuden.

        Olen suositellut kaikille enemmän ja varsinkin harvoin koneita käyttävän siirtymään ko aineisiin. Hinnasta voi sanoa että Bauhausissa 5L maksaa 15,90. Ei ole mielestäni paha hinta hyvästä aineesta.

        Nykybensiinit eivät säily ja muutenkin niillä tulee kiinnileikkautumia, kun kone joutuu ääriolosuhteisiin. Se on jokaisen oma asia jos haluaa siinä katkussa sahailla, minä en!

        Tuossa pienpolttoaineessahan on tuo tärkeä MON 92 kun se perinteisessä bensassa on vain MON 85.

        Onko bauhaussissa muuten isompia kanistereita? 10 litraista kannua on tullut hankittua vähän edullisemman litrahinnan takia. Sen kanssa joutuu vaan vähän kikkailemaan kun bensaa siirtää kombikannuun. Vitosen kannullinen kun mahtuu kokonaisuudessaan kombikannuun. 5 litran kannullisen kaato onnistuu ilman suppiloa kun kannuja kallistaa toisiaan vastaan, siten että ostokannun suu menee kombikannun suun sisään. Sitten vaan kannut nurin ja pisaraakaan ei valu ympäristöön.


      • ainakaan
        bensaostoksille kirjoitti:

        Tuossa pienpolttoaineessahan on tuo tärkeä MON 92 kun se perinteisessä bensassa on vain MON 85.

        Onko bauhaussissa muuten isompia kanistereita? 10 litraista kannua on tullut hankittua vähän edullisemman litrahinnan takia. Sen kanssa joutuu vaan vähän kikkailemaan kun bensaa siirtää kombikannuun. Vitosen kannullinen kun mahtuu kokonaisuudessaan kombikannuun. 5 litran kannullisen kaato onnistuu ilman suppiloa kun kannuja kallistaa toisiaan vastaan, siten että ostokannun suu menee kombikannun suun sisään. Sitten vaan kannut nurin ja pisaraakaan ei valu ympäristöön.

        silloin ollut, kun siellä kävin.


      • allekirjoittaa
        erittäin hyvästä kirjoitti:

        linkistä. Itse olen käyttänyt pienkonepolttoaineita niin kauan kuin niitä on saanut ja allekirjoitan täydellisesti niiden paremmuuden.

        Olen suositellut kaikille enemmän ja varsinkin harvoin koneita käyttävän siirtymään ko aineisiin. Hinnasta voi sanoa että Bauhausissa 5L maksaa 15,90. Ei ole mielestäni paha hinta hyvästä aineesta.

        Nykybensiinit eivät säily ja muutenkin niillä tulee kiinnileikkautumia, kun kone joutuu ääriolosuhteisiin. Se on jokaisen oma asia jos haluaa siinä katkussa sahailla, minä en!

        Eikö ole parempi vaihtoehto jättää koneet ja bensat ostamatta jos niitä ei käytä. Mutta jokainen tallaa ...


      • minä ainakin allekirjoitan
        allekirjoittaa kirjoitti:

        Eikö ole parempi vaihtoehto jättää koneet ja bensat ostamatta jos niitä ei käytä. Mutta jokainen tallaa ...

        Sinä ilmeisesti käyt huoltoasemalla tankkailemassa sitä pientä mökkisahaasi? Eikö olisi parempi jättää miesten jutut niitä ymmärtäville?

        Meilläpäin ainakin polttoaineet hankitaan rahtivapaasti 200 litran tynnyreissä. Normaali bensa alkaa happanemaan isossa tynnyrissä hyvinkin nopeasti. Lisäksi kun olet aikasi haistellut pakokatkuja ja vaihdellut kiinnileikkutuneita mäntiä niin huomaat että homman voi tehdä järkevämminkin. Ainoa syy jättää valmisbensa käyttämättä on kustannukset. Minä maksan sen erotuksen mielihyvin terveyteni puolesta. Tankillisen vuodessa sahaavien sunnuntaisahureiden on ihan sama mitä ne käyttää.


      • vailla tietoa
        minä ainakin allekirjoitan kirjoitti:

        Sinä ilmeisesti käyt huoltoasemalla tankkailemassa sitä pientä mökkisahaasi? Eikö olisi parempi jättää miesten jutut niitä ymmärtäville?

        Meilläpäin ainakin polttoaineet hankitaan rahtivapaasti 200 litran tynnyreissä. Normaali bensa alkaa happanemaan isossa tynnyrissä hyvinkin nopeasti. Lisäksi kun olet aikasi haistellut pakokatkuja ja vaihdellut kiinnileikkutuneita mäntiä niin huomaat että homman voi tehdä järkevämminkin. Ainoa syy jättää valmisbensa käyttämättä on kustannukset. Minä maksan sen erotuksen mielihyvin terveyteni puolesta. Tankillisen vuodessa sahaavien sunnuntaisahureiden on ihan sama mitä ne käyttää.

        Moottorin kiinnileikkautuminen ei koskaan johdu polttoaineen oktaaniluvusta eikä laadusta.

        Vielä sitä välillä näkee sinunlaisiakin "asiantuntijoita" ...


      • vailla tietoa kirjoitti:

        Moottorin kiinnileikkautuminen ei koskaan johdu polttoaineen oktaaniluvusta eikä laadusta.

        Vielä sitä välillä näkee sinunlaisiakin "asiantuntijoita" ...

        johtuu, kun teet vanhaan bensaan seoksen, niin kyllä leikkaa kiinni. Kun 95 tuli markkinoille, niin kiinnileikkautumiset lisääntyi huomattavasti. Sama ilmiö tulee käymään uusilla pumpussa myytävillä bio-polttoaineilla, niissä on alkoholin määrää lisätty entisestään ja mäntiä taas alkaa mennä!!


      • Neste Oil/Viestintä

        Neste-pienmoottoribensiiniä saa mittarista Neste Oilin Eläintarhan asemalta toukokuun alusta lähtien. Mittari avattiin viime viikolla. Lisäksi mittarimyyntiä tulee myös Porvooseen Asentajantien asemalle toukokuun puolivälissä. Hinta on tällä hetkellä 1,95 €/litra Eläintarhan asemalla.
        Lue lisää pienmoottoribensiinin eduista käytössä täältä: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;16745;17494


      • Neste Oil/Viestintä
        kalkylaatti kirjoitti:

        mitä toi alkylaattibensa on.kaveri lainasi raivuria ja toi loput bensat mulle,hitto että haisi pahalle.

        Neste-pienmoottoribensiini ei haise eikä vaatteetkaan haise sen käytön jäljiltä, kuten perinteisen autobensiinin. Lue lisää pienmoottoribensiinistä http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;16745;17494


      • Neste Oil/Viestintä
        wumpscut kirjoitti:

        johtuu, kun teet vanhaan bensaan seoksen, niin kyllä leikkaa kiinni. Kun 95 tuli markkinoille, niin kiinnileikkautumiset lisääntyi huomattavasti. Sama ilmiö tulee käymään uusilla pumpussa myytävillä bio-polttoaineilla, niissä on alkoholin määrää lisätty entisestään ja mäntiä taas alkaa mennä!!

        Neste-pienmoottoribensiinissä ei ole etanolia. Sen pääkomponentti on alkylaatti, joka on korkealaatuinen ja arvokas bensiinikomponentti. Tuote on tarkoitettu nimenomaan erityiskäyttöön kun vaaditaan pienmoottoreilta erinomaista teknistä suorituskykyä. Pienmoottoribensiinin oktaaniluku vstaa useimmissa moottoreissa 98 E5 -polttoaineen oktaanilukua.


      • Anonyymi
        otan osaa kirjoitti:

        Voi jeesus näitten peräkammarin besserwissereitten kanssa. Alkylaattibensiini jatkojalostetaan tavallisesta bensiinistä alkyloimalla. Siinä on erittäin merkittävä ero. Vertaus tavallisen bensiinin ja alkylaattibensiinin välillä on sama kuin vertaisit rankkia puhtaaseen pontikkaan. Lue ja opi:

        http://www.aspen.se/Guider_Guide_Finsk_Light_Mita_alkylaattibensiini_on__DXNI-326756_.aspx

        Olet oikeassa. Olen itse kokeillut nesteen pienkonebensiiniä ja haju pakokaasusta on lähes Olematon mutta kun laitoin niin sanottua letku bensiiniä koneeseen kärry oli aivan karmia jos ihmisellä hajuaisti toimii ja järjenjuoksu on normaalilla tasolla voi tällä testillä havaita sen


    • Juxu

      käväisin ja sieltä bensiininvalintoppaan avasin. Siellä on seikkaperäistä selvitystä oktaaneista ja bensiinien rakenteesta. Laittoi miettimään, että onkohan sen 98:n MON-oktaaniarvo korkeampi kuin 95:n. Pienkonebensiinin MON-arvo oli esitteen mukaan se ratkaiseva asia, miksi sopii kuumana käyviin pienmoottoreihin

      • Juxu

      • bensiinistä
        Juxu kirjoitti:

        Seuraavaa sivua kun lueskelee, asia valottuu:

        http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,2708

        PIENKONE-
        BENSIINI
        Futura bensiini tuotemerkki.
        -uusi moottoria puhtaanapitävä lisäaine.
        5/1988
        Lyijytön Futura 95E korvasi 92-oktaanisen.
        Löi itsensä läpi 31.12.1989 mennessä.
        9/1989
        Ruotsiin 9/1989, Suomeen 9/1991
        Erikoisbensiini pienmoottoreihin mm.
        moottorisahoihin ja lumikelkkoihin.
        Ei sisällä lyijyä, bentseeniä, rikkiä,
        aromaatteja eikä olefiinejä.
        9/1991
        CityFutura -bensiini (sisältää
        happipitoisen MTBE-komponentin) Etelä-
        Suomi,
        1992 koko Suomi
        7/1991
        CityFutura 99Plus (lyijytön bensiini
        venttiilinsuojalisäaineella). Lyijyllisen
        bensiinin myynti lopetettiin.
        7/1993
        Reformuloitu Uusi Futura -bensiini.
        Happipitoinen. Entistä vähemmän rikkiä
        ja bentseeniä.
        4/1994
        Reformuloitu kilpabensiini. Ei sisällä
        lyijyä, alkoholeja, bentseeniä eikä rikkiä.
        Runsashappinen.
        7/1994
        Pienmoottoribensiinin (entinen
        pienkonebensiini) markkinointi merkki-
        tuotteena aloitettiin.
        9/1996
        Neste-bensiinien
        tuoteuudistukset Suomessa
        12/1994
        Reformuloitu Futura -bensiini.
        Page 3
        Oil and Gas
        156/5/00
        *) täyttää EN 228:1998 -vaatimukset
        Fortumin reformuloidun bensiinin vaikutus auton päästöihin
        tavalliseen eurooppalaiseen *) bensiiniin verrattuna
        %
        CO
        Häkä
        HC
        Pakokaasujen hiilivedyt
        VOC
        Haihtuvat hiilivedyt
        NOx
        Typen oksidit
        Katalysaattoriautot
        Autot ilman katalysaattoria
        Bentseeni
        -35
        0
        -25
        -20
        -15
        -10
        -5
        -35
        0
        -25
        -20
        -15
        -10
        -5
        %
        Page 4
        Oil and Gas
        Tehokas lisäaineistus
        moottori pysyy puhtaana
        huollon tarve vähenee
        Lyijytön
        ei lyijypäästöjä
        vähemmän karstaa moottoriin ja
        sytytystulppiin
        suojalisäaineistettuna voidaan käyttää
        myös lyijyä tarvitsevissa moottoreissa
        Sisältää happea yli 2 %
        vähemmän häkäpäästöjä
        vähemmän hiilivetypäästöjä
        parempi kylmäajettavuus
        Alhaisempi höyrynpaine
        vähemmän haihtumapäästöjä
        parempi kuuma-ajettavuus
        Vähemmän rikkiä (alle 0,01 %)
        katalysaattori toimii tehokkaammin
        katalysaattori kestää pidempään
        vähemmän pakokaasujen hajuhaittoja
        Vähemmän bentseeniä (alle 1 %)
        vähemmän terveyshaittoja
        turvallisempi tankata
        vähemmän bentseeniä pakokaasuissa
        155.2/5/00
        Reformuloitu bensiini
        Page 5
        Oil and Gas
        Nesteen kehittämä yhteistyössä suomalaisten
        autourheilun ammattilaisten ja harrastajien kanssa
        Täyttää FIA:n kansainväliset ja AKK:n kansalliset
        polttoainemääräykset
        Puhtaasti palava erikoisbensiini kaikkeen kilpailukäyttöön
        Hapen ansiosta lähes täydellinen palaminen,
        pakokaasujen haitallisuus vähenee
        Korkea MON-oktaaniluku suojaa moottoria vaurioilta
        Tuoteominaisuudet eivät muutu, uudelleenvirityksen tarve
        vähenee
        Ympärivuotiseen käyttöön
        159/5/00
        Reformuloitu kilpabensiini
        ei sisällä lyijyä, alkoholeja,
        bentseeniä eikä rikkiä
        Tehokas lisäaineistus
        Kristallinkirkas
        Runsashappinen
        Page 6
        Oil and Gas
        Puhtaampi polttoaine työhön ja harrastuksiin
        ei sisällä bentseeniä, aromaatteja, olefiineja, rikkiä
        eikä lyijyä
        höyrystyy vähemmän tankatessa ja säilytyksen
        aikana
        palaa moottorissa täydellisesti
        bensiinihöyryt ja pakokaasut vähemmän haitallisia
        Parempi pienkoneen moottorille
        korkea MON-oktaaniluku suojaa moottoria
        vaurioilta
        puhdas palaminen vähentää moottorin
        likaantumista ja häiriöitä
        sopii sekä 4- että 2-tahtimoottoreille
        hyvä varastointikestävyys.

        http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.amtonline.com/publication/article.jsp%3FpubId%3D1%26id%3D1187&sa=X&oi=translate&resnum=5&ct=result&prev=/search%3Fq%3DMON-octane%26hl%3Dfi%26lr%3D%26sa%3DX

        http://74.125.77.132/search?q=cache:9VR2Oi2RSFoJ:www.vmpk.fi/files/futura.pdf MON-oktaaniluku&hl=fi&ct=clnk&cd=2


      • Neste Oil/Viestintä
        Juxu kirjoitti:

        Seuraavaa sivua kun lueskelee, asia valottuu:

        http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,2708

        Täältä voi lukea Neste-pienmoottoribensiinistä lisää. Miksi sitä kannattaa käyttää pienkoneisiin, kuten ruohonleikkuriin ja sahoihin.


    • Omat seokset

      Onko jollakin omia kokemuksia ori bensiinien käytöstä? Karstottaako 95? Kyllähän eri sivustoilta saa tietoa bensiinien rakenteesta, mutta onko niillä käytännössä merkitystä?
      Riittäisikö 95 ominaisuudet normaaleihin pienkoneisiin? Onko 98 /99 käyttö vain varmuuden maksimointia?
      Siis omia todellisia kokemuksia?

      • kokemuksia ..

        Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.

        Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.

        Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.


      • olet haistellut
        kokemuksia .. kirjoitti:

        Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.

        Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.

        Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.

        omia sekoituksiasi, ettet ole oivaltanut, mistä on kokonaisuudessa kyse pienkonebensaa käytettäessä.


      • lumberjack.
        kokemuksia .. kirjoitti:

        Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.

        Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.

        Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.

        Ethän itseäsi kuitenkaan ammattilaiseksi lue? Jokainen tuntemani ammattimetsuri käyttäisi vain ja ainoastaan pienkonepolttoainetta mikäli siihen suinkin vain olisi varaa. Kyllä ammatikseen sahaavat ja pakokaasuissa jatkuvasti työskentelevät ihmiset ovat juuri niitä jotka oikeasti tietävät mistä puhuvat. 100 litraa vuodessa sahaavalle harrastelijalle pienkonebensa on ainoa järkevä vaihtoehto. Hinta on korkeampi ja siitä saamme kiittää tekopyhää veropolitiikkaamme.


      • näin meinaat
        olet haistellut kirjoitti:

        omia sekoituksiasi, ettet ole oivaltanut, mistä on kokonaisuudessa kyse pienkonebensaa käytettäessä.

        No sinä oivaltaneena varmaan kerrot mistä kokonaisuudessa on kyse pienkonebensaa käytettäessä. Vai kerrotko?


      • ja ytimekkäästi
        näin meinaat kirjoitti:

        No sinä oivaltaneena varmaan kerrot mistä kokonaisuudessa on kyse pienkonebensaa käytettäessä. Vai kerrotko?

        se on ympäristöystävällistä käyttää alkylaattipolttoaineita!!


      • näin on
        ja ytimekkäästi kirjoitti:

        se on ympäristöystävällistä käyttää alkylaattipolttoaineita!!

        Miksi sitten autoissa ei käytetä 95/98 sijaan tuota kehumaasi alkylaattipolttoainetta. Ei taitaisi artisti maksaa?


      • pistit
        näin on kirjoitti:

        Miksi sitten autoissa ei käytetä 95/98 sijaan tuota kehumaasi alkylaattipolttoainetta. Ei taitaisi artisti maksaa?

        tyhmän kysymyksen...jessus sentään.


      • senverran
        näin on kirjoitti:

        Miksi sitten autoissa ei käytetä 95/98 sijaan tuota kehumaasi alkylaattipolttoainetta. Ei taitaisi artisti maksaa?

        että sanon ettei auton pakoputki ole koko aikaa nenäsi alla, niinkuin jonkun pienkoneen: moottorisahan, raivurin tai ruohonleikkurin. Omasta terveydestä on kyse.


      • outo sälli
        senverran kirjoitti:

        että sanon ettei auton pakoputki ole koko aikaa nenäsi alla, niinkuin jonkun pienkoneen: moottorisahan, raivurin tai ruohonleikkurin. Omasta terveydestä on kyse.

        Vai että on ympäristöystävällisempää olla välittämättä mitä ja miten paljon sieltä auton pakoputkesta saastetta tulee. Ja se sinun onnetoman pienkoneen bensa sitten on tämän maailman pelastus. Et voi olla tosissasi!


      • senverran
        outo sälli kirjoitti:

        Vai että on ympäristöystävällisempää olla välittämättä mitä ja miten paljon sieltä auton pakoputkesta saastetta tulee. Ja se sinun onnetoman pienkoneen bensa sitten on tämän maailman pelastus. Et voi olla tosissasi!

        vaan ettei ne autot tupruta suoraan mun nenään 8 tuntia päivässä. En aio koko maailmaa pelastaakaan, vaan hiukan mukavampia viimeisiä vuosia ihan ittelle. Senverran ittekäs oon.. ja outo. Heh!


      • käyttää sahoissaan AINA 98:a.Poikkeuksetta, kyllä näin on!


      • Neste Oil/Viestintä
        kokemuksia .. kirjoitti:

        Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.

        Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.

        Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.

        Ruotsissa yli 90 % metsureista käyttää pienkonebensiiniä terveydellisistä syistä. PIenmoottoreiden käyttökohteissa käyttäjän hengitysalueelle tulee päästöille altistumista. Alkylaattibensiiniä käyttäneellä metsurilla aromaattikertymä oli alle viidesosa tavallista polttoainetta käyttäneeseen verrattuna. Tästä lisätietoa Ympäristöministeriön moniste 167 http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=168921


    • radio-ohjaaja

      pienkonemoottoreista on tehty 95 oktaaniselle bensalle. Oktaani luvun noustessa tai laskiesssa sytytysajoitus muuttuu(eron huomaa kireissä kisakoneissa). Käytännössä aivan sama käytätkö 95 vai 98 raivurissasi

      • ei ole puristuskestävyydestä vaan muista lisäaineista polttoaineessa. 98 rasittaa vähemmän kalvoja ja mm palolämpätilat ovat ilmajäähdytteisessä alemmat. Moottorisahat ym ovat jatkuvasti ääritilanteissa, kun niitä käytetään.


    • käytä näitä

      Heittäkää ne 95 ja 98:nne vaikka hevon perseeseen, ne on jo niin vanhoja (viime vuosituhannen juttuja) ja siirtykää suoraan tälle vuosituhannelle.

      Ugh, olen puhunut.

      • puhutaan

        bensoista eikä tietokoneista t***o


      • Metsuri Kainuusta
        puhutaan kirjoitti:

        bensoista eikä tietokoneista t***o

        Käytin ennen itse sekoitettua 98 oktaanista 2,5% laatuöljyä Stihlissäni, jolla sahaan ammatikseni.

        13 vuotta sitten siirryin alkylaattibensaan enkä takaisin vaihda. Kone käy paljon tasaisemmin, käynnistyy heti, savuttaa vähemmän, kiihtyy paremmin, polttoaine haisee huomattavasti vähemmän ja sylinteri mäntineen pysyy puhtaampana ja kestää pitempään. Ympäristökuormituskin päästöjen vähetessä on pienempi, mutta tärkeintä minulle on silti koneen moitteeton käynti kaikilla keleillä. Uskomattoman hyvä polttoaine, ja korkeammasta hinnasta huolimatta silti ainoa oikea valinta.

        Lopettakaa omien litkujen sekoitus, valmis alkylaattibensiini on aivan ylivoimaista. Suosittelen varauksetta!


    • Raivooja

      Raivuri ainakin lämpenee kesähelteillä, niin kokeilkaa sitten vanhassa husovaarnassa E95:ttä.

      Vaikka moottorisahaan laittaa jäteöljyä, niin ei sitä tarvi kertoa kellekään ja vaihtoarvo säilyy.

    • Neste Oil/Viestintä

      Pienmoottoribensiini on käyttäjälleen miellyttävämpää ja terveydellisesti ajateltuna myös parempi vaihtoehto kuin perinteiset bensiinit. Erityisesti pienkoneiden kanssa työskennellessä altistuu helposti bensiinihöyryille, jotka voivat pitempiaikaisesti käytettynä aiheuttaa syöpää. Myös koneiden käyttöikä pitenee ja säilytyksessä pienkonebensiini on parempi vaihtoehto. Mittarista ostettuna pienmoottoribensiinin hintakin on nyt kilpailukykyisempi kun pienmoottoribensiinin valmisteveroa on laskettu. Lue lisää Neste-pienmoottoribensiinistä http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;16745;17494.

    • Alkylaattien erot

      Tulipa mieleen, että onkohan toi Nesteen alkylaattibensa kuinka verrattavissa Aspenin alkylaattiin? Ainakin bentseenitasot näyttäs Nesteen bensassa olevan kymmenkertaiset. 0,1% vs 0,01%. Onhan tuo Aspen kyllä kallimpaakin...

      • Ei ole eroa

        Tuskin on Nesteen bensassa bentseeniä 10-kertaisesti Aspeniin verrattuna.

        Tuotetiedote www.neste.fi:ssä kertoo että Pienmoottoribensan bentseenin laaturaja on alle 0,09 %. Se tulee siitä, että kemikaalilainsäädännön mukaan bentseenin luokitusraja on 0,1 %, minkä alapuolelle on mentävä, jotta kanisterissa saa olla tietynlaiset leimat. Tyypilliseksi arvoksi kerrotaan alle 0,01 % - se on mitä bentseeni todellisuudessa keskimäärin on Nesteen pienmoottoribensassa.

        Toisekseen, autobensassa bentseeniä saa olla 1 % (aiemmin sai olla 5 %). Pienmoottoribensoissa bentseenin määrä autobensaan verrattuna on joka tapauksessa reilusti alle 1/10 - kenties vain 1/100, siis käytännössä ja mittaustarkkuuksien puitteissa nolla.


    • Anonyymi

      Vai että pienkonebensaa
      Kyllä asia on niin että itse en ikinä enää käytä pienkonebensaa, 25vuoden kokemuksella jonka ajan olen itse käyttänyt sahoja ja tehnyt itse 2,5% seoksen laadukkaasta mittaribensasta ja laadukkaasta 2T öljystä: ei koskaan bensan aiheuttamia ongelmia! No ostettuani ruotsalaismerkkistä oranssikannuista pienkonebensaa, saha leikkasi kiinni ennenkuin 5lt oli sahattu. Käsittääkseni pienkonebensa irroittaa aiemmin oikealla bensalla sahatut aineosat; mitättömät (karstat) ja tekee kalvon männän ja sylinterin estäen lämmönsiirtymisen sylinterin jäähdytyspuolelle ja laulu on valmis! En todella ole ainoa jonka saha on paskana pienkonebensan jäljiltä!

      • Anonyymi

        Olen käyttänyt pienkonebensaa viimeiset 10 vuotta mukavuussyistä. Ei tule pää kipeäksi bensan katkusta. Nyt tuli takapakkia, kun meni ostamaan Fortum pienkonebensaa Puuilosta. Leikkasi saha komeasti kiinni. Aikaisemmin olen käyttänyt pelkästään kallista Aspen pienkonebensaa ilman ongelmia Halvalla ei saa hyvää pienkonebensaakaan... Itse sekoittamalla voi olla tietyisti varma, että 2T-öljyä on polttoaineessa riittävästi ja normi bensa on varmasti laadukasta kamaa. Itsekin käyttäisin sitä, jos vain en saisi siitä pahaa migreeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt pienkonebensaa viimeiset 10 vuotta mukavuussyistä. Ei tule pää kipeäksi bensan katkusta. Nyt tuli takapakkia, kun meni ostamaan Fortum pienkonebensaa Puuilosta. Leikkasi saha komeasti kiinni. Aikaisemmin olen käyttänyt pelkästään kallista Aspen pienkonebensaa ilman ongelmia Halvalla ei saa hyvää pienkonebensaakaan... Itse sekoittamalla voi olla tietyisti varma, että 2T-öljyä on polttoaineessa riittävästi ja normi bensa on varmasti laadukasta kamaa. Itsekin käyttäisin sitä, jos vain en saisi siitä pahaa migreeniä.

        Ainahan voi syyttää bensaa kun kone leikkaa kiinni ja yrittää korjauskustannuksia valmistajalta. Eihän se onnistu kun vikaon käyttäjän mutta yrittänyttä ei laiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan voi syyttää bensaa kun kone leikkaa kiinni ja yrittää korjauskustannuksia valmistajalta. Eihän se onnistu kun vikaon käyttäjän mutta yrittänyttä ei laiteta.

        Ihmiset ovat tolloja, varsinkin kun aivosolut ovat karanneet pumppubensan ja itävodkan mukana.

        Moni ei edes uskalla kiinnileikkaamisen yhteydessä kysyä itseltään

        - muistinko putsata purukopan?
        - entä ilmansuodattimen?
        - entä jäähdytysrivat
        - säädin kaasutinta vaikken tiennyt mitä olen tekemässä?


      • Anonyymi

        Paha olo?


    • Anonyymi

      Oli ajo korkea aika nostaa tämä ketju ihan palstan aktivoinnin ilosta!

    • Anonyymi

      98 bensiini nousee nopeemmin nokalle kuin 95,ja jos vertaa 98 ja valmiskannukusi niin notskiin se joutaa jos palaa sielläkään valmiskannukusi.
      Nimittäin leipoo ammattilaisen käsissä kiinni kun ruvetaan oikeisiin töihin.

      • Anonyymi

        Höpö höpö


    • Anonyymi

      98 polttomoottorin polttoaineeksi, siinä on tehoa.
      Pienkonebensan voi laittaa talvisäilytyksen ajaksi moottoriin.

      95 käy hyvin nuotion sytyttämiseen, mutta ei mihinkään moottoriin.

      • Anonyymi

        85 on parempaa nuotion sytyttämiseen. Matalajalosteisempana se on ekolokisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        85 on parempaa nuotion sytyttämiseen. Matalajalosteisempana se on ekolokisempaa.

        Täytyy kommentoida yksi fakta tähän ketjuun kun ei oikein tunnu idiooteilla menevän jakeluun pienkonebensan pointti. Pienkonebensa käytetään sen takia ettei siinä ole viina eikä se haihtuessaan (4t) muodosta kalvoja. Viina sitoo itseensä kosteutta ilmasta sekä haurastuttaa bensaletkut ja käsipumppukalvot. Jos tavallista 95/98 käyttää on kestävyyden kannalta fiksuinta tyhjentää polttoainesäiliö sesongin lopulla. Ruohonleikkuri ulkosalla säilytettynä ei käynnisty 95 seoksella hyvin talven jäljiltä. Pienkonebensalla käynnistyy normaalisti. Kallis tuo pienkonebensa on, mutta jos menekki on alle 20 litraa vuodessa tokkopa litrahinnalla on merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy kommentoida yksi fakta tähän ketjuun kun ei oikein tunnu idiooteilla menevän jakeluun pienkonebensan pointti. Pienkonebensa käytetään sen takia ettei siinä ole viina eikä se haihtuessaan (4t) muodosta kalvoja. Viina sitoo itseensä kosteutta ilmasta sekä haurastuttaa bensaletkut ja käsipumppukalvot. Jos tavallista 95/98 käyttää on kestävyyden kannalta fiksuinta tyhjentää polttoainesäiliö sesongin lopulla. Ruohonleikkuri ulkosalla säilytettynä ei käynnisty 95 seoksella hyvin talven jäljiltä. Pienkonebensalla käynnistyy normaalisti. Kallis tuo pienkonebensa on, mutta jos menekki on alle 20 litraa vuodessa tokkopa litrahinnalla on merkitystä.

        Pienkone bensaa käytetään kun uusavuttomat ei osaa laskea prosenttia ja sekoittaa itse samoin kävisi kauppa huoltamoilla jos 98 myytäisi viiden litran kanisterissa vihreä purkki nelitahdille punainen kaksitahdille. 98 käynnistää koneet paremmin pakkasella jos ei ole vanhaa pienkone bensa ei toimipakkasella hyvin.


    • Anonyymi

      Jos sahaa vähän niin voi itse sekoittaa ysivitoseen kaksitahti öljyä
      kolme -- 4 prosenttia ainakin minun vanhassa Hussessa ei ole
      ollut mitään vaikeuksia vaikka minulla on 4 % öljyä bensiinissä
      ja ei ainakaan pitäisi leikata kiinni ja jos 4 % on jonkun mielestä
      liikaa niin laita 3 % mutta jos saha seisoo pitemmän aikaa niin
      valutan vanhan bensan pois.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe