Tuosta bensiinistä sahoissa ja raivureissa. 95 vai 98 oktaaninen bensiini? Itse käytän 98, mutta miksi sitä suositellaan? Miksi superkallis pienkonebensiini olisi parempaa?
95 vai 98
59
15654
Vastaukset
- männän.
renkaalla voi ajaa 95 2%. Pienkonepensa palaa puhtaasti, eli astmassa ei ala ahdistaa. Jos vähän sahaa ,niin kannattaa tehdä seos shellin 99 oktaanisesta ,koska säilyy kauan ja pitää paikat puhtaana
- Shelliltä
Ei ole saanut muutamaan vuoteen?
- Agraariari
Lue ohjekirjasta mikä on bensiinisuositus.
Stilillä suositus vähintään 92 oktaaninen (ainaskin MS200), joten ysivitonen täyttää sen kirkkaasti.
Pienkonebensa on parempaa, ihan eri tavara kuin tavallinen, ja kuulemma se sopii kaikkiin sahoihin vaikka on 95 oktaanista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pienmoottoribensiini
"Pienmoottoribensiini, pienkonebensiini tai alkylaattibensiini on bentseenitöntä ja puhtaammin palavaa 2- ja 4-tahtimoottorin polttoainetta. Sen lyhenne on 95SE. Siitä syntyvät pakokaasupäästöt ja hajut ovat pienempiä kuin normaalilla bensiinillä. Lisäksi sen haihtuvuus on pienempi ja säilyvyys on parempi kuin tavallisella bensiinillä ja se karstoittaa vähemmän moottoria"
Hinta on kyllä aika paha päniköissä ostettuna, liekö sitä nykyisin saatavana missään huoltoasemalla mittarista?- pienkonebensasta
Mitään muuta eroa ei pienkonebensalla kuin että sen haihtuvuus on pienempi. Eli jos bensat jää tankkiin vaikkapa talveksi niin toiveita saada saha käyntiin keväällä. Tosin eipä 95/98 ehdi talven aikana haihtua yhtään sen enempää varsinkin jos on viileässä ja kuivassa tilassa. Sellainen joka sahaa säilyttelee bensat tankissa useita vuosia ei mielestäni minkäänlaista sahaa tarvitse.
Karstoittumiset ja muut edut pienkonebensan suhteen on täyttä huuhaata. Yhtään puhtaammin se ei pala kuin 95/98. Se joka muuta väittää ei tiedä bensoista hevon p..kaa.
Nykyisestä 95 oktaanisesta ja hyvälaatuisesta kaksitahtiöljystä tehty 2.5% seos pelaa sahassa kuin sahassa ... puhtaasti ja karstoittamatta. Se joka muuta höpöttää saa työntää sahansa ja bensansa sinne minne ei aurinko paista. - alkylaatti
pienkonebensasta kirjoitti:
Mitään muuta eroa ei pienkonebensalla kuin että sen haihtuvuus on pienempi. Eli jos bensat jää tankkiin vaikkapa talveksi niin toiveita saada saha käyntiin keväällä. Tosin eipä 95/98 ehdi talven aikana haihtua yhtään sen enempää varsinkin jos on viileässä ja kuivassa tilassa. Sellainen joka sahaa säilyttelee bensat tankissa useita vuosia ei mielestäni minkäänlaista sahaa tarvitse.
Karstoittumiset ja muut edut pienkonebensan suhteen on täyttä huuhaata. Yhtään puhtaammin se ei pala kuin 95/98. Se joka muuta väittää ei tiedä bensoista hevon p..kaa.
Nykyisestä 95 oktaanisesta ja hyvälaatuisesta kaksitahtiöljystä tehty 2.5% seos pelaa sahassa kuin sahassa ... puhtaasti ja karstoittamatta. Se joka muuta höpöttää saa työntää sahansa ja bensansa sinne minne ei aurinko paista.Pienkonebensiini on koostumukseltaan täysin erilaista kuin normaali letkubensa. Valmistusprosessikin on täysin toinen. Palaa selkeästi puhtaammin, ei sisällä mm. syöpävaarallista bentseeniä jne.
Itse siirryin normibensasta pienkonebensaan lähinnä mukavuussyistä. Ei sitä normaalin bensan käryä kukaan järki-ihminen pidempään haistele. Etenkin raivauskäytössä paremman palamisen puhtauden huomaa hyvin.
Polttoainetta kuluu noin 100 litraa vuodessa. Se ei ole paljoa, mutta sen verran että tietää mistä puhuu. - kalkylaatti
mitä toi alkylaattibensa on.kaveri lainasi raivuria ja toi loput bensat mulle,hitto että haisi pahalle.
- ja höpö höpö
alkylaatti kirjoitti:
Pienkonebensiini on koostumukseltaan täysin erilaista kuin normaali letkubensa. Valmistusprosessikin on täysin toinen. Palaa selkeästi puhtaammin, ei sisällä mm. syöpävaarallista bentseeniä jne.
Itse siirryin normibensasta pienkonebensaan lähinnä mukavuussyistä. Ei sitä normaalin bensan käryä kukaan järki-ihminen pidempään haistele. Etenkin raivauskäytössä paremman palamisen puhtauden huomaa hyvin.
Polttoainetta kuluu noin 100 litraa vuodessa. Se ei ole paljoa, mutta sen verran että tietää mistä puhuu.Pienkonebensan valmistusprosessi on aivan sama kuin 95/98. Hintaa nostaa se että siihen ympätään lisäaineita säilyvyyden parantamiseksi. Palamisen puhtauteen niillä ei ole vaikutusta.
Ime isäs letkua äläkä tule tänne puhumaan kun et asioista mitään tiedä ... - olet kuin
ja höpö höpö kirjoitti:
Pienkonebensan valmistusprosessi on aivan sama kuin 95/98. Hintaa nostaa se että siihen ympätään lisäaineita säilyvyyden parantamiseksi. Palamisen puhtauteen niillä ei ole vaikutusta.
Ime isäs letkua äläkä tule tänne puhumaan kun et asioista mitään tiedä ...lumiukko tämän asian osalta. Otahan selvää asiasta, ennenkuin tulet tänne perättömiä kirjoittelemaan.
- otan osaa
ja höpö höpö kirjoitti:
Pienkonebensan valmistusprosessi on aivan sama kuin 95/98. Hintaa nostaa se että siihen ympätään lisäaineita säilyvyyden parantamiseksi. Palamisen puhtauteen niillä ei ole vaikutusta.
Ime isäs letkua äläkä tule tänne puhumaan kun et asioista mitään tiedä ...Voi jeesus näitten peräkammarin besserwissereitten kanssa. Alkylaattibensiini jatkojalostetaan tavallisesta bensiinistä alkyloimalla. Siinä on erittäin merkittävä ero. Vertaus tavallisen bensiinin ja alkylaattibensiinin välillä on sama kuin vertaisit rankkia puhtaaseen pontikkaan. Lue ja opi:
http://www.aspen.se/Guider_Guide_Finsk_Light_Mita_alkylaattibensiini_on__DXNI-326756_.aspx - erittäin hyvästä
otan osaa kirjoitti:
Voi jeesus näitten peräkammarin besserwissereitten kanssa. Alkylaattibensiini jatkojalostetaan tavallisesta bensiinistä alkyloimalla. Siinä on erittäin merkittävä ero. Vertaus tavallisen bensiinin ja alkylaattibensiinin välillä on sama kuin vertaisit rankkia puhtaaseen pontikkaan. Lue ja opi:
http://www.aspen.se/Guider_Guide_Finsk_Light_Mita_alkylaattibensiini_on__DXNI-326756_.aspxlinkistä. Itse olen käyttänyt pienkonepolttoaineita niin kauan kuin niitä on saanut ja allekirjoitan täydellisesti niiden paremmuuden.
Olen suositellut kaikille enemmän ja varsinkin harvoin koneita käyttävän siirtymään ko aineisiin. Hinnasta voi sanoa että Bauhausissa 5L maksaa 15,90. Ei ole mielestäni paha hinta hyvästä aineesta.
Nykybensiinit eivät säily ja muutenkin niillä tulee kiinnileikkautumia, kun kone joutuu ääriolosuhteisiin. Se on jokaisen oma asia jos haluaa siinä katkussa sahailla, minä en! - bensaostoksille
erittäin hyvästä kirjoitti:
linkistä. Itse olen käyttänyt pienkonepolttoaineita niin kauan kuin niitä on saanut ja allekirjoitan täydellisesti niiden paremmuuden.
Olen suositellut kaikille enemmän ja varsinkin harvoin koneita käyttävän siirtymään ko aineisiin. Hinnasta voi sanoa että Bauhausissa 5L maksaa 15,90. Ei ole mielestäni paha hinta hyvästä aineesta.
Nykybensiinit eivät säily ja muutenkin niillä tulee kiinnileikkautumia, kun kone joutuu ääriolosuhteisiin. Se on jokaisen oma asia jos haluaa siinä katkussa sahailla, minä en!Tuossa pienpolttoaineessahan on tuo tärkeä MON 92 kun se perinteisessä bensassa on vain MON 85.
Onko bauhaussissa muuten isompia kanistereita? 10 litraista kannua on tullut hankittua vähän edullisemman litrahinnan takia. Sen kanssa joutuu vaan vähän kikkailemaan kun bensaa siirtää kombikannuun. Vitosen kannullinen kun mahtuu kokonaisuudessaan kombikannuun. 5 litran kannullisen kaato onnistuu ilman suppiloa kun kannuja kallistaa toisiaan vastaan, siten että ostokannun suu menee kombikannun suun sisään. Sitten vaan kannut nurin ja pisaraakaan ei valu ympäristöön. - ainakaan
bensaostoksille kirjoitti:
Tuossa pienpolttoaineessahan on tuo tärkeä MON 92 kun se perinteisessä bensassa on vain MON 85.
Onko bauhaussissa muuten isompia kanistereita? 10 litraista kannua on tullut hankittua vähän edullisemman litrahinnan takia. Sen kanssa joutuu vaan vähän kikkailemaan kun bensaa siirtää kombikannuun. Vitosen kannullinen kun mahtuu kokonaisuudessaan kombikannuun. 5 litran kannullisen kaato onnistuu ilman suppiloa kun kannuja kallistaa toisiaan vastaan, siten että ostokannun suu menee kombikannun suun sisään. Sitten vaan kannut nurin ja pisaraakaan ei valu ympäristöön.silloin ollut, kun siellä kävin.
- allekirjoittaa
erittäin hyvästä kirjoitti:
linkistä. Itse olen käyttänyt pienkonepolttoaineita niin kauan kuin niitä on saanut ja allekirjoitan täydellisesti niiden paremmuuden.
Olen suositellut kaikille enemmän ja varsinkin harvoin koneita käyttävän siirtymään ko aineisiin. Hinnasta voi sanoa että Bauhausissa 5L maksaa 15,90. Ei ole mielestäni paha hinta hyvästä aineesta.
Nykybensiinit eivät säily ja muutenkin niillä tulee kiinnileikkautumia, kun kone joutuu ääriolosuhteisiin. Se on jokaisen oma asia jos haluaa siinä katkussa sahailla, minä en!Eikö ole parempi vaihtoehto jättää koneet ja bensat ostamatta jos niitä ei käytä. Mutta jokainen tallaa ...
- minä ainakin allekirjoitan
allekirjoittaa kirjoitti:
Eikö ole parempi vaihtoehto jättää koneet ja bensat ostamatta jos niitä ei käytä. Mutta jokainen tallaa ...
Sinä ilmeisesti käyt huoltoasemalla tankkailemassa sitä pientä mökkisahaasi? Eikö olisi parempi jättää miesten jutut niitä ymmärtäville?
Meilläpäin ainakin polttoaineet hankitaan rahtivapaasti 200 litran tynnyreissä. Normaali bensa alkaa happanemaan isossa tynnyrissä hyvinkin nopeasti. Lisäksi kun olet aikasi haistellut pakokatkuja ja vaihdellut kiinnileikkutuneita mäntiä niin huomaat että homman voi tehdä järkevämminkin. Ainoa syy jättää valmisbensa käyttämättä on kustannukset. Minä maksan sen erotuksen mielihyvin terveyteni puolesta. Tankillisen vuodessa sahaavien sunnuntaisahureiden on ihan sama mitä ne käyttää. - vailla tietoa
minä ainakin allekirjoitan kirjoitti:
Sinä ilmeisesti käyt huoltoasemalla tankkailemassa sitä pientä mökkisahaasi? Eikö olisi parempi jättää miesten jutut niitä ymmärtäville?
Meilläpäin ainakin polttoaineet hankitaan rahtivapaasti 200 litran tynnyreissä. Normaali bensa alkaa happanemaan isossa tynnyrissä hyvinkin nopeasti. Lisäksi kun olet aikasi haistellut pakokatkuja ja vaihdellut kiinnileikkutuneita mäntiä niin huomaat että homman voi tehdä järkevämminkin. Ainoa syy jättää valmisbensa käyttämättä on kustannukset. Minä maksan sen erotuksen mielihyvin terveyteni puolesta. Tankillisen vuodessa sahaavien sunnuntaisahureiden on ihan sama mitä ne käyttää.Moottorin kiinnileikkautuminen ei koskaan johdu polttoaineen oktaaniluvusta eikä laadusta.
Vielä sitä välillä näkee sinunlaisiakin "asiantuntijoita" ... vailla tietoa kirjoitti:
Moottorin kiinnileikkautuminen ei koskaan johdu polttoaineen oktaaniluvusta eikä laadusta.
Vielä sitä välillä näkee sinunlaisiakin "asiantuntijoita" ...johtuu, kun teet vanhaan bensaan seoksen, niin kyllä leikkaa kiinni. Kun 95 tuli markkinoille, niin kiinnileikkautumiset lisääntyi huomattavasti. Sama ilmiö tulee käymään uusilla pumpussa myytävillä bio-polttoaineilla, niissä on alkoholin määrää lisätty entisestään ja mäntiä taas alkaa mennä!!
- Neste Oil/Viestintä
Neste-pienmoottoribensiiniä saa mittarista Neste Oilin Eläintarhan asemalta toukokuun alusta lähtien. Mittari avattiin viime viikolla. Lisäksi mittarimyyntiä tulee myös Porvooseen Asentajantien asemalle toukokuun puolivälissä. Hinta on tällä hetkellä 1,95 €/litra Eläintarhan asemalla.
Lue lisää pienmoottoribensiinin eduista käytössä täältä: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;16745;17494 - Neste Oil/Viestintä
kalkylaatti kirjoitti:
mitä toi alkylaattibensa on.kaveri lainasi raivuria ja toi loput bensat mulle,hitto että haisi pahalle.
Neste-pienmoottoribensiini ei haise eikä vaatteetkaan haise sen käytön jäljiltä, kuten perinteisen autobensiinin. Lue lisää pienmoottoribensiinistä http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;16745;17494
- Neste Oil/Viestintä
wumpscut kirjoitti:
johtuu, kun teet vanhaan bensaan seoksen, niin kyllä leikkaa kiinni. Kun 95 tuli markkinoille, niin kiinnileikkautumiset lisääntyi huomattavasti. Sama ilmiö tulee käymään uusilla pumpussa myytävillä bio-polttoaineilla, niissä on alkoholin määrää lisätty entisestään ja mäntiä taas alkaa mennä!!
Neste-pienmoottoribensiinissä ei ole etanolia. Sen pääkomponentti on alkylaatti, joka on korkealaatuinen ja arvokas bensiinikomponentti. Tuote on tarkoitettu nimenomaan erityiskäyttöön kun vaaditaan pienmoottoreilta erinomaista teknistä suorituskykyä. Pienmoottoribensiinin oktaaniluku vstaa useimmissa moottoreissa 98 E5 -polttoaineen oktaanilukua.
- Anonyymi
otan osaa kirjoitti:
Voi jeesus näitten peräkammarin besserwissereitten kanssa. Alkylaattibensiini jatkojalostetaan tavallisesta bensiinistä alkyloimalla. Siinä on erittäin merkittävä ero. Vertaus tavallisen bensiinin ja alkylaattibensiinin välillä on sama kuin vertaisit rankkia puhtaaseen pontikkaan. Lue ja opi:
http://www.aspen.se/Guider_Guide_Finsk_Light_Mita_alkylaattibensiini_on__DXNI-326756_.aspxOlet oikeassa. Olen itse kokeillut nesteen pienkonebensiiniä ja haju pakokaasusta on lähes Olematon mutta kun laitoin niin sanottua letku bensiiniä koneeseen kärry oli aivan karmia jos ihmisellä hajuaisti toimii ja järjenjuoksu on normaalilla tasolla voi tällä testillä havaita sen
- Juxu
käväisin ja sieltä bensiininvalintoppaan avasin. Siellä on seikkaperäistä selvitystä oktaaneista ja bensiinien rakenteesta. Laittoi miettimään, että onkohan sen 98:n MON-oktaaniarvo korkeampi kuin 95:n. Pienkonebensiinin MON-arvo oli esitteen mukaan se ratkaiseva asia, miksi sopii kuumana käyviin pienmoottoreihin
- Juxu
Seuraavaa sivua kun lueskelee, asia valottuu:
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,2708 - bensiinistä
Juxu kirjoitti:
Seuraavaa sivua kun lueskelee, asia valottuu:
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,2708PIENKONE-
BENSIINI
Futura bensiini tuotemerkki.
-uusi moottoria puhtaanapitävä lisäaine.
5/1988
Lyijytön Futura 95E korvasi 92-oktaanisen.
Löi itsensä läpi 31.12.1989 mennessä.
9/1989
Ruotsiin 9/1989, Suomeen 9/1991
Erikoisbensiini pienmoottoreihin mm.
moottorisahoihin ja lumikelkkoihin.
Ei sisällä lyijyä, bentseeniä, rikkiä,
aromaatteja eikä olefiinejä.
9/1991
CityFutura -bensiini (sisältää
happipitoisen MTBE-komponentin) Etelä-
Suomi,
1992 koko Suomi
7/1991
CityFutura 99Plus (lyijytön bensiini
venttiilinsuojalisäaineella). Lyijyllisen
bensiinin myynti lopetettiin.
7/1993
Reformuloitu Uusi Futura -bensiini.
Happipitoinen. Entistä vähemmän rikkiä
ja bentseeniä.
4/1994
Reformuloitu kilpabensiini. Ei sisällä
lyijyä, alkoholeja, bentseeniä eikä rikkiä.
Runsashappinen.
7/1994
Pienmoottoribensiinin (entinen
pienkonebensiini) markkinointi merkki-
tuotteena aloitettiin.
9/1996
Neste-bensiinien
tuoteuudistukset Suomessa
12/1994
Reformuloitu Futura -bensiini.
Page 3
Oil and Gas
156/5/00
*) täyttää EN 228:1998 -vaatimukset
Fortumin reformuloidun bensiinin vaikutus auton päästöihin
tavalliseen eurooppalaiseen *) bensiiniin verrattuna
%
CO
Häkä
HC
Pakokaasujen hiilivedyt
VOC
Haihtuvat hiilivedyt
NOx
Typen oksidit
Katalysaattoriautot
Autot ilman katalysaattoria
Bentseeni
-35
0
-25
-20
-15
-10
-5
-35
0
-25
-20
-15
-10
-5
%
Page 4
Oil and Gas
Tehokas lisäaineistus
moottori pysyy puhtaana
huollon tarve vähenee
Lyijytön
ei lyijypäästöjä
vähemmän karstaa moottoriin ja
sytytystulppiin
suojalisäaineistettuna voidaan käyttää
myös lyijyä tarvitsevissa moottoreissa
Sisältää happea yli 2 %
vähemmän häkäpäästöjä
vähemmän hiilivetypäästöjä
parempi kylmäajettavuus
Alhaisempi höyrynpaine
vähemmän haihtumapäästöjä
parempi kuuma-ajettavuus
Vähemmän rikkiä (alle 0,01 %)
katalysaattori toimii tehokkaammin
katalysaattori kestää pidempään
vähemmän pakokaasujen hajuhaittoja
Vähemmän bentseeniä (alle 1 %)
vähemmän terveyshaittoja
turvallisempi tankata
vähemmän bentseeniä pakokaasuissa
155.2/5/00
Reformuloitu bensiini
Page 5
Oil and Gas
Nesteen kehittämä yhteistyössä suomalaisten
autourheilun ammattilaisten ja harrastajien kanssa
Täyttää FIA:n kansainväliset ja AKK:n kansalliset
polttoainemääräykset
Puhtaasti palava erikoisbensiini kaikkeen kilpailukäyttöön
Hapen ansiosta lähes täydellinen palaminen,
pakokaasujen haitallisuus vähenee
Korkea MON-oktaaniluku suojaa moottoria vaurioilta
Tuoteominaisuudet eivät muutu, uudelleenvirityksen tarve
vähenee
Ympärivuotiseen käyttöön
159/5/00
Reformuloitu kilpabensiini
ei sisällä lyijyä, alkoholeja,
bentseeniä eikä rikkiä
Tehokas lisäaineistus
Kristallinkirkas
Runsashappinen
Page 6
Oil and Gas
Puhtaampi polttoaine työhön ja harrastuksiin
ei sisällä bentseeniä, aromaatteja, olefiineja, rikkiä
eikä lyijyä
höyrystyy vähemmän tankatessa ja säilytyksen
aikana
palaa moottorissa täydellisesti
bensiinihöyryt ja pakokaasut vähemmän haitallisia
Parempi pienkoneen moottorille
korkea MON-oktaaniluku suojaa moottoria
vaurioilta
puhdas palaminen vähentää moottorin
likaantumista ja häiriöitä
sopii sekä 4- että 2-tahtimoottoreille
hyvä varastointikestävyys.
http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.amtonline.com/publication/article.jsp%3FpubId%3D1%26id%3D1187&sa=X&oi=translate&resnum=5&ct=result&prev=/search%3Fq%3DMON-octane%26hl%3Dfi%26lr%3D%26sa%3DX
http://74.125.77.132/search?q=cache:9VR2Oi2RSFoJ:www.vmpk.fi/files/futura.pdf MON-oktaaniluku&hl=fi&ct=clnk&cd=2 - Neste Oil/Viestintä
Juxu kirjoitti:
Seuraavaa sivua kun lueskelee, asia valottuu:
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,2708Täältä voi lukea Neste-pienmoottoribensiinistä lisää. Miksi sitä kannattaa käyttää pienkoneisiin, kuten ruohonleikkuriin ja sahoihin.
- Omat seokset
Onko jollakin omia kokemuksia ori bensiinien käytöstä? Karstottaako 95? Kyllähän eri sivustoilta saa tietoa bensiinien rakenteesta, mutta onko niillä käytännössä merkitystä?
Riittäisikö 95 ominaisuudet normaaleihin pienkoneisiin? Onko 98 /99 käyttö vain varmuuden maksimointia?
Siis omia todellisia kokemuksia?- kokemuksia ..
Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.
Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.
Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä. - olet haistellut
kokemuksia .. kirjoitti:
Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.
Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.
Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.omia sekoituksiasi, ettet ole oivaltanut, mistä on kokonaisuudessa kyse pienkonebensaa käytettäessä.
- lumberjack.
kokemuksia .. kirjoitti:
Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.
Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.
Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.Ethän itseäsi kuitenkaan ammattilaiseksi lue? Jokainen tuntemani ammattimetsuri käyttäisi vain ja ainoastaan pienkonepolttoainetta mikäli siihen suinkin vain olisi varaa. Kyllä ammatikseen sahaavat ja pakokaasuissa jatkuvasti työskentelevät ihmiset ovat juuri niitä jotka oikeasti tietävät mistä puhuvat. 100 litraa vuodessa sahaavalle harrastelijalle pienkonebensa on ainoa järkevä vaihtoehto. Hinta on korkeampi ja siitä saamme kiittää tekopyhää veropolitiikkaamme.
- näin meinaat
olet haistellut kirjoitti:
omia sekoituksiasi, ettet ole oivaltanut, mistä on kokonaisuudessa kyse pienkonebensaa käytettäessä.
No sinä oivaltaneena varmaan kerrot mistä kokonaisuudessa on kyse pienkonebensaa käytettäessä. Vai kerrotko?
- ja ytimekkäästi
näin meinaat kirjoitti:
No sinä oivaltaneena varmaan kerrot mistä kokonaisuudessa on kyse pienkonebensaa käytettäessä. Vai kerrotko?
se on ympäristöystävällistä käyttää alkylaattipolttoaineita!!
- näin on
ja ytimekkäästi kirjoitti:
se on ympäristöystävällistä käyttää alkylaattipolttoaineita!!
Miksi sitten autoissa ei käytetä 95/98 sijaan tuota kehumaasi alkylaattipolttoainetta. Ei taitaisi artisti maksaa?
- pistit
näin on kirjoitti:
Miksi sitten autoissa ei käytetä 95/98 sijaan tuota kehumaasi alkylaattipolttoainetta. Ei taitaisi artisti maksaa?
tyhmän kysymyksen...jessus sentään.
- senverran
näin on kirjoitti:
Miksi sitten autoissa ei käytetä 95/98 sijaan tuota kehumaasi alkylaattipolttoainetta. Ei taitaisi artisti maksaa?
että sanon ettei auton pakoputki ole koko aikaa nenäsi alla, niinkuin jonkun pienkoneen: moottorisahan, raivurin tai ruohonleikkurin. Omasta terveydestä on kyse.
- outo sälli
senverran kirjoitti:
että sanon ettei auton pakoputki ole koko aikaa nenäsi alla, niinkuin jonkun pienkoneen: moottorisahan, raivurin tai ruohonleikkurin. Omasta terveydestä on kyse.
Vai että on ympäristöystävällisempää olla välittämättä mitä ja miten paljon sieltä auton pakoputkesta saastetta tulee. Ja se sinun onnetoman pienkoneen bensa sitten on tämän maailman pelastus. Et voi olla tosissasi!
- senverran
outo sälli kirjoitti:
Vai että on ympäristöystävällisempää olla välittämättä mitä ja miten paljon sieltä auton pakoputkesta saastetta tulee. Ja se sinun onnetoman pienkoneen bensa sitten on tämän maailman pelastus. Et voi olla tosissasi!
vaan ettei ne autot tupruta suoraan mun nenään 8 tuntia päivässä. En aio koko maailmaa pelastaakaan, vaan hiukan mukavampia viimeisiä vuosia ihan ittelle. Senverran ittekäs oon.. ja outo. Heh!
- Neste Oil/Viestintä
kokemuksia .. kirjoitti:
Kohta 20 vuotta olen käyttänyt moottori- ja raivaussahoissa 95 oktaanista. Seoksen olen tehnyt itse eikä yksikään saha ole hajonnut polttoaineen takia. Hankintahakkuita ja taimikonhoitoa ollut käyttö, bensaa kulunut toistasataa litraa vuodessa.
Jos joku haluaa käyttää varmuuden maksimointiin 98 oktaanista niin oma asia. Hinnassakaan ei ihan hirveitä eroja. Mutta sitten kun siirrytään varsinaiseen pienkonebensaan niin hinta hyppää jo ihan toisiin lukemiin.
Kyllä pienkonebensa on tarkoitettu sellaisille harrastelijoille joiden koneet seisoo pitkät ajat käyttämättä.Ruotsissa yli 90 % metsureista käyttää pienkonebensiiniä terveydellisistä syistä. PIenmoottoreiden käyttökohteissa käyttäjän hengitysalueelle tulee päästöille altistumista. Alkylaattibensiiniä käyttäneellä metsurilla aromaattikertymä oli alle viidesosa tavallista polttoainetta käyttäneeseen verrattuna. Tästä lisätietoa Ympäristöministeriön moniste 167 http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=168921
- radio-ohjaaja
pienkonemoottoreista on tehty 95 oktaaniselle bensalle. Oktaani luvun noustessa tai laskiesssa sytytysajoitus muuttuu(eron huomaa kireissä kisakoneissa). Käytännössä aivan sama käytätkö 95 vai 98 raivurissasi
ei ole puristuskestävyydestä vaan muista lisäaineista polttoaineessa. 98 rasittaa vähemmän kalvoja ja mm palolämpätilat ovat ilmajäähdytteisessä alemmat. Moottorisahat ym ovat jatkuvasti ääritilanteissa, kun niitä käytetään.
- käytä näitä
Heittäkää ne 95 ja 98:nne vaikka hevon perseeseen, ne on jo niin vanhoja (viime vuosituhannen juttuja) ja siirtykää suoraan tälle vuosituhannelle.
Ugh, olen puhunut.- puhutaan
bensoista eikä tietokoneista t***o
- Metsuri Kainuusta
puhutaan kirjoitti:
bensoista eikä tietokoneista t***o
Käytin ennen itse sekoitettua 98 oktaanista 2,5% laatuöljyä Stihlissäni, jolla sahaan ammatikseni.
13 vuotta sitten siirryin alkylaattibensaan enkä takaisin vaihda. Kone käy paljon tasaisemmin, käynnistyy heti, savuttaa vähemmän, kiihtyy paremmin, polttoaine haisee huomattavasti vähemmän ja sylinteri mäntineen pysyy puhtaampana ja kestää pitempään. Ympäristökuormituskin päästöjen vähetessä on pienempi, mutta tärkeintä minulle on silti koneen moitteeton käynti kaikilla keleillä. Uskomattoman hyvä polttoaine, ja korkeammasta hinnasta huolimatta silti ainoa oikea valinta.
Lopettakaa omien litkujen sekoitus, valmis alkylaattibensiini on aivan ylivoimaista. Suosittelen varauksetta!
- Raivooja
Raivuri ainakin lämpenee kesähelteillä, niin kokeilkaa sitten vanhassa husovaarnassa E95:ttä.
Vaikka moottorisahaan laittaa jäteöljyä, niin ei sitä tarvi kertoa kellekään ja vaihtoarvo säilyy. - Neste Oil/Viestintä
Pienmoottoribensiini on käyttäjälleen miellyttävämpää ja terveydellisesti ajateltuna myös parempi vaihtoehto kuin perinteiset bensiinit. Erityisesti pienkoneiden kanssa työskennellessä altistuu helposti bensiinihöyryille, jotka voivat pitempiaikaisesti käytettynä aiheuttaa syöpää. Myös koneiden käyttöikä pitenee ja säilytyksessä pienkonebensiini on parempi vaihtoehto. Mittarista ostettuna pienmoottoribensiinin hintakin on nyt kilpailukykyisempi kun pienmoottoribensiinin valmisteveroa on laskettu. Lue lisää Neste-pienmoottoribensiinistä http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;16745;17494.
- Alkylaattien erot
Tulipa mieleen, että onkohan toi Nesteen alkylaattibensa kuinka verrattavissa Aspenin alkylaattiin? Ainakin bentseenitasot näyttäs Nesteen bensassa olevan kymmenkertaiset. 0,1% vs 0,01%. Onhan tuo Aspen kyllä kallimpaakin...
- Ei ole eroa
Tuskin on Nesteen bensassa bentseeniä 10-kertaisesti Aspeniin verrattuna.
Tuotetiedote www.neste.fi:ssä kertoo että Pienmoottoribensan bentseenin laaturaja on alle 0,09 %. Se tulee siitä, että kemikaalilainsäädännön mukaan bentseenin luokitusraja on 0,1 %, minkä alapuolelle on mentävä, jotta kanisterissa saa olla tietynlaiset leimat. Tyypilliseksi arvoksi kerrotaan alle 0,01 % - se on mitä bentseeni todellisuudessa keskimäärin on Nesteen pienmoottoribensassa.
Toisekseen, autobensassa bentseeniä saa olla 1 % (aiemmin sai olla 5 %). Pienmoottoribensoissa bentseenin määrä autobensaan verrattuna on joka tapauksessa reilusti alle 1/10 - kenties vain 1/100, siis käytännössä ja mittaustarkkuuksien puitteissa nolla.
- Anonyymi
Vai että pienkonebensaa
Kyllä asia on niin että itse en ikinä enää käytä pienkonebensaa, 25vuoden kokemuksella jonka ajan olen itse käyttänyt sahoja ja tehnyt itse 2,5% seoksen laadukkaasta mittaribensasta ja laadukkaasta 2T öljystä: ei koskaan bensan aiheuttamia ongelmia! No ostettuani ruotsalaismerkkistä oranssikannuista pienkonebensaa, saha leikkasi kiinni ennenkuin 5lt oli sahattu. Käsittääkseni pienkonebensa irroittaa aiemmin oikealla bensalla sahatut aineosat; mitättömät (karstat) ja tekee kalvon männän ja sylinterin estäen lämmönsiirtymisen sylinterin jäähdytyspuolelle ja laulu on valmis! En todella ole ainoa jonka saha on paskana pienkonebensan jäljiltä!- Anonyymi
Olen käyttänyt pienkonebensaa viimeiset 10 vuotta mukavuussyistä. Ei tule pää kipeäksi bensan katkusta. Nyt tuli takapakkia, kun meni ostamaan Fortum pienkonebensaa Puuilosta. Leikkasi saha komeasti kiinni. Aikaisemmin olen käyttänyt pelkästään kallista Aspen pienkonebensaa ilman ongelmia Halvalla ei saa hyvää pienkonebensaakaan... Itse sekoittamalla voi olla tietyisti varma, että 2T-öljyä on polttoaineessa riittävästi ja normi bensa on varmasti laadukasta kamaa. Itsekin käyttäisin sitä, jos vain en saisi siitä pahaa migreeniä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen käyttänyt pienkonebensaa viimeiset 10 vuotta mukavuussyistä. Ei tule pää kipeäksi bensan katkusta. Nyt tuli takapakkia, kun meni ostamaan Fortum pienkonebensaa Puuilosta. Leikkasi saha komeasti kiinni. Aikaisemmin olen käyttänyt pelkästään kallista Aspen pienkonebensaa ilman ongelmia Halvalla ei saa hyvää pienkonebensaakaan... Itse sekoittamalla voi olla tietyisti varma, että 2T-öljyä on polttoaineessa riittävästi ja normi bensa on varmasti laadukasta kamaa. Itsekin käyttäisin sitä, jos vain en saisi siitä pahaa migreeniä.
Ainahan voi syyttää bensaa kun kone leikkaa kiinni ja yrittää korjauskustannuksia valmistajalta. Eihän se onnistu kun vikaon käyttäjän mutta yrittänyttä ei laiteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan voi syyttää bensaa kun kone leikkaa kiinni ja yrittää korjauskustannuksia valmistajalta. Eihän se onnistu kun vikaon käyttäjän mutta yrittänyttä ei laiteta.
Ihmiset ovat tolloja, varsinkin kun aivosolut ovat karanneet pumppubensan ja itävodkan mukana.
Moni ei edes uskalla kiinnileikkaamisen yhteydessä kysyä itseltään
- muistinko putsata purukopan?
- entä ilmansuodattimen?
- entä jäähdytysrivat
- säädin kaasutinta vaikken tiennyt mitä olen tekemässä? - Anonyymi
Paha olo?
- Anonyymi
Oli ajo korkea aika nostaa tämä ketju ihan palstan aktivoinnin ilosta!
- Anonyymi
98 bensiini nousee nopeemmin nokalle kuin 95,ja jos vertaa 98 ja valmiskannukusi niin notskiin se joutaa jos palaa sielläkään valmiskannukusi.
Nimittäin leipoo ammattilaisen käsissä kiinni kun ruvetaan oikeisiin töihin.- Anonyymi
Höpö höpö
- Anonyymi
98 polttomoottorin polttoaineeksi, siinä on tehoa.
Pienkonebensan voi laittaa talvisäilytyksen ajaksi moottoriin.
95 käy hyvin nuotion sytyttämiseen, mutta ei mihinkään moottoriin.- Anonyymi
85 on parempaa nuotion sytyttämiseen. Matalajalosteisempana se on ekolokisempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
85 on parempaa nuotion sytyttämiseen. Matalajalosteisempana se on ekolokisempaa.
Täytyy kommentoida yksi fakta tähän ketjuun kun ei oikein tunnu idiooteilla menevän jakeluun pienkonebensan pointti. Pienkonebensa käytetään sen takia ettei siinä ole viina eikä se haihtuessaan (4t) muodosta kalvoja. Viina sitoo itseensä kosteutta ilmasta sekä haurastuttaa bensaletkut ja käsipumppukalvot. Jos tavallista 95/98 käyttää on kestävyyden kannalta fiksuinta tyhjentää polttoainesäiliö sesongin lopulla. Ruohonleikkuri ulkosalla säilytettynä ei käynnisty 95 seoksella hyvin talven jäljiltä. Pienkonebensalla käynnistyy normaalisti. Kallis tuo pienkonebensa on, mutta jos menekki on alle 20 litraa vuodessa tokkopa litrahinnalla on merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy kommentoida yksi fakta tähän ketjuun kun ei oikein tunnu idiooteilla menevän jakeluun pienkonebensan pointti. Pienkonebensa käytetään sen takia ettei siinä ole viina eikä se haihtuessaan (4t) muodosta kalvoja. Viina sitoo itseensä kosteutta ilmasta sekä haurastuttaa bensaletkut ja käsipumppukalvot. Jos tavallista 95/98 käyttää on kestävyyden kannalta fiksuinta tyhjentää polttoainesäiliö sesongin lopulla. Ruohonleikkuri ulkosalla säilytettynä ei käynnisty 95 seoksella hyvin talven jäljiltä. Pienkonebensalla käynnistyy normaalisti. Kallis tuo pienkonebensa on, mutta jos menekki on alle 20 litraa vuodessa tokkopa litrahinnalla on merkitystä.
Pienkone bensaa käytetään kun uusavuttomat ei osaa laskea prosenttia ja sekoittaa itse samoin kävisi kauppa huoltamoilla jos 98 myytäisi viiden litran kanisterissa vihreä purkki nelitahdille punainen kaksitahdille. 98 käynnistää koneet paremmin pakkasella jos ei ole vanhaa pienkone bensa ei toimipakkasella hyvin.
- Anonyymi
Jos sahaa vähän niin voi itse sekoittaa ysivitoseen kaksitahti öljyä
kolme -- 4 prosenttia ainakin minun vanhassa Hussessa ei ole
ollut mitään vaikeuksia vaikka minulla on 4 % öljyä bensiinissä
ja ei ainakaan pitäisi leikata kiinni ja jos 4 % on jonkun mielestä
liikaa niin laita 3 % mutta jos saha seisoo pitemmän aikaa niin
valutan vanhan bensan pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1225968Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745282059Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk261366Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111263Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861123Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481015- 64991
- 65931
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59915Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.24914