pitääkö

kummien

kuulua kirkkoon? Ois vähä kummi pulaa..ku monet kirkkoon kuuluvat on jo käytössä..

5

765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++

Kaksi kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kummia pitää olla. Ja kummeiksi käy kuka tahansa em. kriteerit täyttävä, paitsi vauvan isä ja äiti. Eli kummi voi olla mummi pappa, setä, täti, sisko, veli, siskon tai veljen kummi, ystävä, kaveri, tuttu, kastepappi, papin puoliso.....

Lisäksi voi olla kirkkoon kuulumattomia kummeja, joita ei sitten merkitä kirkonkirjoihin kummeiksi, mutta voivat silti toimia kummin roolissa.

• juuh,,

jos haluaa viralliset kummit niin niiden täytyy kuulua kirkkoon jne,
      mut esim.ite en kuulu kirkkoon,mut avokki kuuluu,ja olemme päättäneet ettemme halua lastammekaan kirkon kirjoihin, eli vaikka kummit kuuluvat ns. kristittyjen lapsille, on meidän lapsella ns.epäviralliset kummit, joista osa kuuluu kirkkoon, osa ei, muttai sillähän ei meijän tapauksessa olekaan merkitystä..=)

• Kummix

..niin voisiko heitä käyttää uudelleen?
      Jos olette hyviä ystäviä niin varmaan sekin sopii...Kannattaa kysyä?
      Tai voisiko teidän jomman kumman työkaveri olla kummina? Naapuri?

• Kummix

..voisiko teidän jotkut mahdolliset kummiehdokkaat liittyä kirkkoon, jos he ovat käyneet rippikoulun ja sittemmin eronneet kirkosta?

• kirkoton kummi

Jos haluat kummin lapsellesi, hänen ei tarvitse kuulua kirkkoon. Mutta, jos haluat kirkon todistuksen kummiudesta, täytyy kummin kuulua kirkkoon.

Itse olen ainut kummilapseni kummeista joka ei kuulu kirkkoon. Minulla on "vain" vanhempien luottamus ja kunnioitus sekä heidän itsensä tekemä kummitodistus vakuutena arvovaltaisesta tehtävästäni. Vanhemmat arvostavat minua ihmisenä ja haluavat että elämänarvoni välittyy myös lapselle. Siinä heidän kertomansa syy luottamustoimeen. Olin tästä todella nöyrän otettu.

Kirkon silmissä en siis ole kummi, vaikka sain ollakin läsnä kastetoimituksessa. Olin paikalla ja kunnioitin tilaisuutta hiljaa itsekseni ilman uskontoimituksia, vain rauhoitellen pikkukaveria suurena päivänään.

Täytyy sanoa, että näiden kuuden vuoden aikana poikaa ja muita kummejaan seuratessani en ole huomannut kirkollisten kummien ja itseni tavoissa olla lapsen kanssa mitään eroavaisuuksia. Poikaa ei kirkko-kummit vie kirkkoon, eikä lue tälle raamattua, eivät opeta kymmentä käskyä, eivätkä vie katsomaan jouluevankeliumia.

Meidän yhteinen kummeus onkin ihan vaan tavallista yhdessäeloa ja toisten kunnioittamista ilman paatoksellisuuta ja rangaistusta langettaen. Näinhän ne arvot välittyy...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      144
      3641
    2. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      72
      2206
    3. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      64
      1938
    4. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      97
      1911
    5. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      19
      1869
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      9
      1714
    7. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      17
      1581
    8. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      79
      1564
    9. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      11
      1370
    10. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      125
      1353
    Aihe