kuulua kirkkoon? Ois vähä kummi pulaa..ku monet kirkkoon kuuluvat on jo käytössä..
pitääkö
5
704
Vastaukset
- +++++
Kaksi kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kummia pitää olla. Ja kummeiksi käy kuka tahansa em. kriteerit täyttävä, paitsi vauvan isä ja äiti. Eli kummi voi olla mummi pappa, setä, täti, sisko, veli, siskon tai veljen kummi, ystävä, kaveri, tuttu, kastepappi, papin puoliso.....
Lisäksi voi olla kirkkoon kuulumattomia kummeja, joita ei sitten merkitä kirkonkirjoihin kummeiksi, mutta voivat silti toimia kummin roolissa. - juuh,,
jos haluaa viralliset kummit niin niiden täytyy kuulua kirkkoon jne,
mut esim.ite en kuulu kirkkoon,mut avokki kuuluu,ja olemme päättäneet ettemme halua lastammekaan kirkon kirjoihin, eli vaikka kummit kuuluvat ns. kristittyjen lapsille, on meidän lapsella ns.epäviralliset kummit, joista osa kuuluu kirkkoon, osa ei, muttai sillähän ei meijän tapauksessa olekaan merkitystä..=) - Kummix
..niin voisiko heitä käyttää uudelleen?
Jos olette hyviä ystäviä niin varmaan sekin sopii...Kannattaa kysyä?
Tai voisiko teidän jomman kumman työkaveri olla kummina? Naapuri?- Kummix
..voisiko teidän jotkut mahdolliset kummiehdokkaat liittyä kirkkoon, jos he ovat käyneet rippikoulun ja sittemmin eronneet kirkosta?
- kirkoton kummi
Jos haluat kummin lapsellesi, hänen ei tarvitse kuulua kirkkoon. Mutta, jos haluat kirkon todistuksen kummiudesta, täytyy kummin kuulua kirkkoon.
Itse olen ainut kummilapseni kummeista joka ei kuulu kirkkoon. Minulla on "vain" vanhempien luottamus ja kunnioitus sekä heidän itsensä tekemä kummitodistus vakuutena arvovaltaisesta tehtävästäni. Vanhemmat arvostavat minua ihmisenä ja haluavat että elämänarvoni välittyy myös lapselle. Siinä heidän kertomansa syy luottamustoimeen. Olin tästä todella nöyrän otettu.
Kirkon silmissä en siis ole kummi, vaikka sain ollakin läsnä kastetoimituksessa. Olin paikalla ja kunnioitin tilaisuutta hiljaa itsekseni ilman uskontoimituksia, vain rauhoitellen pikkukaveria suurena päivänään.
Täytyy sanoa, että näiden kuuden vuoden aikana poikaa ja muita kummejaan seuratessani en ole huomannut kirkollisten kummien ja itseni tavoissa olla lapsen kanssa mitään eroavaisuuksia. Poikaa ei kirkko-kummit vie kirkkoon, eikä lue tälle raamattua, eivät opeta kymmentä käskyä, eivätkä vie katsomaan jouluevankeliumia.
Meidän yhteinen kummeus onkin ihan vaan tavallista yhdessäeloa ja toisten kunnioittamista ilman paatoksellisuuta ja rangaistusta langettaen. Näinhän ne arvot välittyy...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648