Atoopikon ruokavalio

Leena

Haluaisin tietää,että mitä atoopikon kannattaa jättää ruokavaliostaan pois jos aikoo pitää ihon kunnossa?Ainakin olen lukenut jostain, että ruokavalion muutoksella olisi positiivisia vaikutuksia ihoon..

19

8042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juska

Itsellänikin on taipumusta atooppiseen ihottumaan ja olen ollut huomaavinani, että ainakin liha tuntuu pahentavan sitä. Myös kaikki lisäainein valmistetut valmisruoat.

Omalla kohdallani iho tuntuu pysyvän kaikkein parhaimmassa kunnossa, kun vaan jaksan syödä paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia (mikä ei sinänsä ole mikään ihme, nehän ovat elimistöä puhdistavia ja iho oireilee aina, kun elimistö on liian rasittunut kaikesta tukkeuttavasta ruoasta). Joten suosittelen hedelmiä ja vihanneksia, se siitä. Niin yksinkertaista, mutta niin monelle turhan vaikeaa.

• TTM

Itsellä olen huomannut, että maksa ja kananmuna sekä alkoholi ja tietyt mausteet aiheuttavat reaktioita. Päivän, parin viiveellä. Vihanneksia kun olen ryhtynyt syömään, niin iho näkyy voivan paremmin. Mutta ihon tilaan tuntuu vaikuttavan paljon muutakin kuin ruokavalio..

• Lääkäri

Atopiassa on perimmältään kyse elimistön immuunijärjestelmän T-auttajasolujen 1 ja 2 "epätasapainosta" niiden toiminta-aktiviteetissa, tähän myös liittyy allergistyyppinen immuunijärjestelmän turha reagointi vaarattomille ruoan erilaisille proteiineille, jolloin puolustusreaktio käynnistyy tuottaen/vapauttaen tulehduksen välittäjäaineita (interleukiineja, prostaglandiineja, histamiinia). Tämä voi tapahtua melko nopeasti tai myös muutaman päivän viiveellä. Elimistö tuottaa näitä proteiineja "vastaan" turhaan myös immunoglobuliini E:tä, joka toimii vasta-aineena sitoutuen elektrostaattisilla vetovoimilla proteiiniin, jonka ruoasta, jolle olet tavallaan allerginen, olet saanut elimistöösi. Tämä IgE välittää myös tulehdusreaktiota mm. syöttösolujen kautta vapauttaen niistä histamiinia, tässäkin on molekyylien välisistä interaktioista kyse, muttei siitä sen enempää. Ts. verestä voidaan erilaisilla immunokemiallisilla menetelmillä määrittää IgE-pitoisuudet eri ruoka-aineita kohtaan, jolloin saadaan selville mihin ruoka-aineisiin kyseisen henkilön immuunijärjestelmä on reagoinut "virheellisesti" ja niitä ruoka-aineita, joita kohtaan IgE:tä veressä on paljon, tulisi välttää, jolloin atooppinen dermatiitti pysyy mahdollisimman lievänä ruokavalion puolesta. Eli laboratoriossa tulisi käydä ja ottaa verikokeet, tässä kokeessa katsotaan hieman sattumanvaraisesti eri ruoka-aineita kohtaan muodostunutta IgE-määrää eräänlaisissa allergiapaketeissa, näin saa tietää mitä juuri kyseisen henkilön tulee välttää ruokavaliossaan.

• TMT

Toisaalta IgE arvot voivat olla kokeessa niin suuret, ettei varsinaisesti voida sanoa mille aineille on allerginen.
        Muutenkin tuntuu olevan melkoista hapuilua atopiassa, että mitkä keinot siihen auttaa. Stressi ainakin pahentaa. Uudet keksinnöt Protopic ja Elidel tuntuvat tuoneen helpotuksen monelle..

• Lil
        TMT kirjoitti:

Toisaalta IgE arvot voivat olla kokeessa niin suuret, ettei varsinaisesti voida sanoa mille aineille on allerginen.
        Muutenkin tuntuu olevan melkoista hapuilua atopiassa, että mitkä keinot siihen auttaa. Stressi ainakin pahentaa. Uudet keksinnöt Protopic ja Elidel tuntuvat tuoneen helpotuksen monelle..

Mä olen kärsinyt atopiasta koko ikäni ja on ollut hyviä ja huonoja aikoja.
        Nuorenpana käytin kortisonia melko runsaasti ja kävin sup-hoidoissa.Niistä oli apua hetken ja sitten oltiin taas samassa pisteessä.
        Sitten tein päätöksen että kortisonin käyttö loppuu koska loppujen lopuksi sillä on ihoon huono vaikutus.
        Valohoidotkin lopetin koska aloin pelkäämään syöpäriskiä.

5-vuotta sitten kului pelkän Lipolanin avulla ja välillä on ollut todella vaikeaa.

Kerran luin netistä sitten tuosta Protopicista ja pyysin siihen reseptin.
        Täytyy sanoa että ihmesalvaa se on vaikkakin ekalla kerralla kun sitä iholleni laitoin olin kuin tulessa.Teki mieli hyppiä seinille koko yön ajan ja aamulla mietin että uskallanko käsittelyä edes uusia.No onneksi uusin ja silloin polttelu oli jo paljon vähäisempää.
        Reilussa viikossa ihoni oli aivan eri kunnossa eli mulla tuo rasva on auttanut mielettömän hyvin.

Ainoa miinus tässä on hinta eli se ei ole kelakorvattava .Olen kyllä kuullut että siitä saa kelakorvauksen jos reseptin kirjoittaa ihotautilääkäri ja sitten pitää kirjoittaa myös olikos se B-todistus nimeltään.
        Harmi vaan koska mä olen lakannut käymästä ihotautilääkärillä koska en jaksanut enää sitä kortisoni/valohoitorumbaa eli mulla ei ole nyt potilas suhdetta minnekkään muualle kuin työpaikkalääkärille.

Tämä asia meni nyt vähän kysymyksen vierestä mutta ajattelin kuitenkin kirjottaa..

• matias
        TMT kirjoitti:

Protopic auttoi kuukauden päivät parikymmentä vuotta kestäneeseen käsi-ihottumaan, mutta teho hiipui.Onko jollain kokemuksia Elidelistä? Jos on niin kerro, please.

• mia
        matias kirjoitti:

Protopic auttoi kuukauden päivät parikymmentä vuotta kestäneeseen käsi-ihottumaan, mutta teho hiipui.Onko jollain kokemuksia Elidelistä? Jos on niin kerro, please.

Aloitan juuri Elidelin käytön käsi-ihottumaan. Laitan sulle myöhemmin tietoa kuinka toimi.

• matias
        mia kirjoitti:

Aloitan juuri Elidelin käytön käsi-ihottumaan. Laitan sulle myöhemmin tietoa kuinka toimi.

Kiitos paljon! Olen tarkkana kuin porkkana.

• olen atoopikko

Olen atoopikko ollut 15v. lähtien ja kortisonit yms....kokenu!Sain avun syömällä suojaravinteita mut jos haluat tarkemmin tietoo voidaan kaksin kirjotella..Koska en saa mainostaa!!laitoin emailin!laita sie jos haluut kirjotella.

• Leena

Mulla on sinäänsä hauska juttu, että en ole allerginen millekkään!Mulle on tehty monia allergia testejä mutta mitään ei ole havaittu joten atopia on minulla perinnöllinen! Siksi vain kyselin tuota ruokavalion muutosta kun iho on taas kauheassa kunnossa!

Mullakin on tuota protopic kortisonia ja kyllä se on auttanut..pitäisi aloittaa taas uudestaan..

• kiti
        Leena kirjoitti:

Mulla on sinäänsä hauska juttu, että en ole allerginen millekkään!Mulle on tehty monia allergia testejä mutta mitään ei ole havaittu joten atopia on minulla perinnöllinen! Siksi vain kyselin tuota ruokavalion muutosta kun iho on taas kauheassa kunnossa!

Mullakin on tuota protopic kortisonia ja kyllä se on auttanut..pitäisi aloittaa taas uudestaan..

En ole minäkään millekkään allerginen mutta oon atoopikko..!Eli se kortisoni vie vähäksi aikaa ongelmat pois mut ei se paranna mitään vaan pahentaa seuraavaksi vielä enemmän ongelmia!!Mutta niinku sanoin sain itteni kuntoon sitten ku synnytin taas hormonit heitti ja taas iho meni nyt pikku hiljaa korjaantuu mutta se on pitkä jänteistä et saan taas itteni ilman kortisonia ja myrkkyjä kuntoon!!Ota yhteyttä jos kiinnostaa asia miten sain itteni kuntoon!!

• Kitille!
        kiti kirjoitti:

En ole minäkään millekkään allerginen mutta oon atoopikko..!Eli se kortisoni vie vähäksi aikaa ongelmat pois mut ei se paranna mitään vaan pahentaa seuraavaksi vielä enemmän ongelmia!!Mutta niinku sanoin sain itteni kuntoon sitten ku synnytin taas hormonit heitti ja taas iho meni nyt pikku hiljaa korjaantuu mutta se on pitkä jänteistä et saan taas itteni ilman kortisonia ja myrkkyjä kuntoon!!Ota yhteyttä jos kiinnostaa asia miten sain itteni kuntoon!!

kirjoitappa osoitteeseen [email protected]

• Atoopikko minäkin
        Leena kirjoitti:

Ei tarvitse ollakaan allerginen vaan olet silloin yliherkkä joillekin aineille. Tuttua atopiassa, lopputulos on kyllä sama.

Vaikea yksilöidä, mikä mättää, kun reaktio tulee muutaman päivän viiveellä. Lisäksi vaikuttaa mielentilakin.

• flyindee

laitappas maili,haluan tietää lisää vaikka protopic on ollu miun aarteeni...

• sippe7

Minusta tuntuu välillä että vaikka sitä mitä kokeilisi niin mikään ei tunnu auttavan, minulla on 1v. 9kk ikäinen lapsi joka on atoopikko eikä oikeen mikään kortisoni voide auta ja niitähän ei voi käyttää pitkälle ajalle, nyt olen löytänyt lopilanin jolla saan pidettyä sen edes hitusen kurissa, mutta ei ole kiva lapsen kanssa ravata koko ajan lääkärissä, kun sieltä annetaan aina vain antidiotteja niin olisiko jollain jonkun näköinen koti konsti mielessä josta olisi pikkuiselle apua, lapsi on nimittäin vähän väliä koko kropaltaan aivan pelkkää ihottumaa, etenkin poski/yläselkä/rintakehä alueelta ja kutiseen kuin mikäkin.

• ravinto vaikuttaa

Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

D-vitamiinia 25µg/vrk

Ja kesällä nahka aurinkoon ilman rasvoja

Parhaimmat maitohappobakteerit , joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:

Dr. Ohhiran probiootti
      Normaali probiootti kasvatetaan suojatusti labrassa, pakastekuivataan ja laitetaan vähän inuliinia tai makeutusainetta evääksi kapseliin tai pilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 80%. Saat siis vain 20% "elossa" olevia bakteereita, jotka nekin on koko elämänsä kasvaneet suojatusti, ja ottavat kovaa turpaan suolistosi pahoilta bakteereilta. Apua on näistäkin silti, mutta aika vähän.

Ohhiran probiootti on siis Japanilainen alunperin. Se valmistetaan sekoittamalla 40 eri kasvista, hedelmää, merilevää yms. ravintososeeksi. Tähän istutetaan 12 bakteerikantaa, ja annetaan seoksen fermentoitua 3 VUOTTA. Mitä tapahtuu tässä? Bakteerit kilpailevat kolme vuotta elintilasta ja ajan loputtua jäljellä on vain kovimman luokan hyvät bakteerit. Heikot sortui elon tiellä jne, voittajat jäi. Näitä sinä haluat taistelemaan vatsasi hyvinvoinnin tueksi, et niitä lellittyjä maljassa kasvatettuja kermaperseitä. Ohhira sisältää myös ainutlaatuisen TH10-bakteerin, jolla on kysy tuhota MRSA-sairaalabakteeri jos se suolistossa majailee (sekä streptococcus- , että staphylococcus -sukuinen MRSA).

Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus
      Acidophilus Plus
      Acidophilus Forte
      Replete Intensive
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

• nöf

Kokeilkaa iholle skin.365 joka on YG Products -brändin. Voi tilata netistäkin. Löytyy tietoa googlaamalla skin.365 YG Products. 100% luonnollinen ilman kemikaaleja.

• KOETIN JA ONNISTUIN

Kortisoni auttoi sen hetken ja sitten iho taas entistä kuivempi. Valohoito ja aurinko paransivat. Lopetin rasvailemiset.
      Nyt on mennyt pari vuotta ilman kortisoneja ja rasvoja.
      Luonnonrasvat siitä hyviä, että eivät estä oman rasvan tuotantoa eli eivät kuivata.
      Kalanmaksaöljystä saa A-vitamiinia. On hyvä ihon kuivuuteen.

• atopisti

kokeile jättihelokin siemen öljyä. sitä saa kapseleina isojen markettien luontaishyllystä ja luontaistuotekaupoista. apteekista löytyy sellaista merkkiä kun efamol.on auttanut mun koko perhettä, joilla kaikilla kuiva ja atooppinen iho.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe