imetys ja vastikkeet

---

voiko noin 2 viikkoiselle antaa satunnaisesti vastiketta tuttipullosta, on nyt parina iltana annettu kun ei ole ollut mahdollista imettää, imetys sujunut siitä huolimatta. eikai haittaa voi olla?

16

1071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joillakin ei

Joillakin voi sujua ihan hyvin pullon antaminen imetyksen lisänä mutta yleensä ihan noin pienenä ei suositella sillä vauva voi ns. laiskistua eikä enää haluakkaan tissiä. Pullosta tulee yleensä maitoa paljon helpommin kuin tissistä ja pullon suu on erilainen kuin nänni joten se voi myös häiritä imemisotetta. Jos kuitenkin vauvasi haluaa myös tissiä niin siitä voi olla etuakin että joskus antaa pulloa. Jos on mahdollista niin voisit koittaa myös pumpata omaa maitoa vauvalessi pulloon etukäteen jos tiedät ettet voi imettää jonakin kertana. Oma maito sulaa lapsen vatsassa paremmin kuin korvike ja näin ollen aiheuttaa vähemmän vatsakipuja lapselle.

• 3 LASTA

yritä vähän levätä ja syödä ja juoda hyvin. Esim. yötä vasten sopi meille hyvin. Saa itsekin hetken nukkua.

• jep jep....
        3 LASTA kirjoitti:

yritä vähän levätä ja syödä ja juoda hyvin. Esim. yötä vasten sopi meille hyvin. Saa itsekin hetken nukkua.

äidinmaidon vastiketta ei ole olemassakaan, siis vastaavaa ravintoa. Oikea sana on korvike, korvaava ravinto.

Tämähän nyt ei liittynyt muuten aiheeseen ollenkaan, kunhan vähän viilasin.

• osittaisimettäjä

Minä aloin antaa lapselleni korviketta pullosta jo muutaman viikon ikäisenä. Aluksi annoin omaa lypsettyä maitoa, sen vähän minkä sain pumpattua. Sitten aloin antaa korviketta. Pullottelusta tuli kyllä nopeasti minulle henkireikä. Olin imetyksen takia niin masentunut ja itkuinen joten pullon antaminen toisinaan helpotti oloani tosi paljon. En nyt reupea tässä kertomaan kaikkia niitä syitä miksi imetys oli alusta asti tuskaa. Sen vaan sanon että yksikään äiti, joka on samassa tilanteessa, ei arvostele pullon antamista lapselle.
        Jossain vaiheessa olin jo niin uuvuksissa imetyksen takia että olisin voinut raastaa silmät päästä ihmisiltä jotka hokivat samaa vanhaa fraasia: On se niin helppoa kun imettää, ruoka kulkee mukana joka paikkaan! Sitten vielä jatkuva painostus täys imetykseen lähes joka paikasta (neuvola, muut äidit, oma äitini, ym.).

Nykyisin vaavamme on jo kolme kuukautta ja hän saa noin puolet ravinnostaan pullosta. Olemme molemmat, vauva ja minä, erittäin tyytyväisiä kun suuri kivi on pudonnut sydämeltäni. Ja kyllä, se että vauva syö pulloakin, helpottaa elämää monessakin mielessä. Jos minä haluan käydä yksin esimerkiksi ostoksilla, isä voi huoletta hoitaa lasta eikä minun tarvitse juosta kaupasta hiki hatussa takaisin.

• haluaa ymmärtää
        osittaisimettäjä kirjoitti:

Minä aloin antaa lapselleni korviketta pullosta jo muutaman viikon ikäisenä. Aluksi annoin omaa lypsettyä maitoa, sen vähän minkä sain pumpattua. Sitten aloin antaa korviketta. Pullottelusta tuli kyllä nopeasti minulle henkireikä. Olin imetyksen takia niin masentunut ja itkuinen joten pullon antaminen toisinaan helpotti oloani tosi paljon. En nyt reupea tässä kertomaan kaikkia niitä syitä miksi imetys oli alusta asti tuskaa. Sen vaan sanon että yksikään äiti, joka on samassa tilanteessa, ei arvostele pullon antamista lapselle.
        Jossain vaiheessa olin jo niin uuvuksissa imetyksen takia että olisin voinut raastaa silmät päästä ihmisiltä jotka hokivat samaa vanhaa fraasia: On se niin helppoa kun imettää, ruoka kulkee mukana joka paikkaan! Sitten vielä jatkuva painostus täys imetykseen lähes joka paikasta (neuvola, muut äidit, oma äitini, ym.).

Nykyisin vaavamme on jo kolme kuukautta ja hän saa noin puolet ravinnostaan pullosta. Olemme molemmat, vauva ja minä, erittäin tyytyväisiä kun suuri kivi on pudonnut sydämeltäni. Ja kyllä, se että vauva syö pulloakin, helpottaa elämää monessakin mielessä. Jos minä haluan käydä yksin esimerkiksi ostoksilla, isä voi huoletta hoitaa lasta eikä minun tarvitse juosta kaupasta hiki hatussa takaisin.

Hei,

Olisi hienoa jos jaksaisit kertoa tarkemmin miksi imetys oli sinulle niin rankkaa. Itse olen täysimetyksen puolestapuhuja ja haluaisin niin kovin ymmärtää erilaisia syitä, jotka johtavat korvikkeiden antamiseen vauvoille. Haluaisin ymmärtää miten pulloruokinta voi olla helpompaa, ja mitä äidit ajattelevat siitä että oma vauva ei saakaan parasta mahdollista ravintoa, ja ovatko he tietoisia pulloruokintaan ja korvikkeisiin liittyvistä pitkäaikaisistakin riskeistä.

Olen myös imetystukiäitiharjoittelija, joten yritän lukea ja oppia mahdollisimman paljon erilaisista imetystarinoista, mutta ennen kaikkea ymmärtää mitä äidit ajattelevat, jotta heitä voi tukea oikealla tavalla ja syyllistämättä, sillä aihe tuntuu olevan kovin herkkä.

Kantoliinat ovat muuten tosi käteviä jos ei raaski jättää pientä vauvaa edes ostoksilla käynnin ajaksi kotiin. Monet eivät niitä suostu edes kokeilemaan, mutta ne oikeasti ovat helppo ja mukava tapa jatkaa kantamisen kautta vielä synnytyksen jälkeenkin, eikä vauvan tarvitse olla erossa tutusta äidistä.

• jo tekstissäsi
        haluaa ymmärtää kirjoitti:

Hei,

Olisi hienoa jos jaksaisit kertoa tarkemmin miksi imetys oli sinulle niin rankkaa. Itse olen täysimetyksen puolestapuhuja ja haluaisin niin kovin ymmärtää erilaisia syitä, jotka johtavat korvikkeiden antamiseen vauvoille. Haluaisin ymmärtää miten pulloruokinta voi olla helpompaa, ja mitä äidit ajattelevat siitä että oma vauva ei saakaan parasta mahdollista ravintoa, ja ovatko he tietoisia pulloruokintaan ja korvikkeisiin liittyvistä pitkäaikaisistakin riskeistä.

Olen myös imetystukiäitiharjoittelija, joten yritän lukea ja oppia mahdollisimman paljon erilaisista imetystarinoista, mutta ennen kaikkea ymmärtää mitä äidit ajattelevat, jotta heitä voi tukea oikealla tavalla ja syyllistämättä, sillä aihe tuntuu olevan kovin herkkä.

Kantoliinat ovat muuten tosi käteviä jos ei raaski jättää pientä vauvaa edes ostoksilla käynnin ajaksi kotiin. Monet eivät niitä suostu edes kokeilemaan, mutta ne oikeasti ovat helppo ja mukava tapa jatkaa kantamisen kautta vielä synnytyksen jälkeenkin, eikä vauvan tarvitse olla erossa tutusta äidistä.

Sanot teksissäsi että et halua tuomita mutta silti sen tunnut tekevän. Kun kirjoitat: Haluaisin ymmärtää miten pulloruokinta voi olla helpompaa, ja mitä äidit ajattelevat siitä että oma vauva ei saakaan parasta mahdollista ravintoa, ja ovatko he tietoisia pulloruokintaan ja korvikkeisiin liittyvistä pitkäaikaisistakin riskeistä.
        Tuo koko lause oikein huokuu asennettasi siitä että pulloäidit tekevät vääryyttä lapselleen.

Halusit tietää syitä miksi imetys on rankkaa. Noh, muutama "pikku" syy. Olkapääni ovat olleet tulehtuneet jo pitkään enne raskautta, raskaus pahenti tilannetta ja imetys myös. En pysty kannattelemaan lasta rinnalla käsilläni vaan tuen lapsen rinnalle tyynyillä. Minun rintani ovat suuret ja raskaat jonka takia tyynyistä huolimatta joudun käsilläni auttamaan että lapsi saisi syötyä tukehtumatta rintaani. Sen seurauksena käteni vapisevat ja olkapääni tulehtuvat entisestään ja ovat erittäin kipeät. Sitten on vielä se että vauva ei oikein itse löydä hyvää asentoa. Imetys menee toisinaan niin että meillä itkee sekä äiti että lapsi.
        Kirjoitin myös että lapseni saa rintaa, ruoka menee noin fifti fifti korviketta ja tissiä. Nyt en pystykkään syväluotaavammin kirjoittamaan kun vauva pyytää ruokaa taas.
        Sen vaan sanon että minun sekä vauvan elämä on korvikkeella parantunut huomattavasti, enää emme molemmat itke ja raivoa jatkuvasti.

• hmmmm

Hei,

Ymmärrän että monikaan ei muutamaan viikkoon synnytyksen jälkeen raaski heti jättää lasta kotiin jos itse lähtee shoppailemaan. Se kyllä täytyy sanoa että ihan tervettä on kuitenkin että äitikin käy jossain yksinkin. En tarkoita mitään monien tuntien reissuja jos ei raaski mutta kyllä minulle ainakin tekee hyvää käydä yksin edes kaupoilla. Asun kaukana ystävistäni ja sukulaisistani eli ainut kontaktini ulkomaailmaan on mieheni jos en missään kävisi.
        Kantoliina on varmasti ihan käytevä tapa kuljettaa nyyttiä mukana mutta mihin sen laittaa siksi aikaa kun esim. itse sovittaa puseroa vaatekaupassa?

• yksi vaan

Hei,

Kyllä varmasti jokainen äiti tietää että äidinmaito on tärkeintä ravintoa lapselle. Harva varmaan imetystä huvikseen vähentää tai lopettaa.

Kantoliinasta... Itse kuljen vaavani kanssa monissa paikoissa, varsinkin nyt kun hän on jo muutaman kuukauden ikäinen. Kun lähdin ostoksille niin isä jäi kotiin vauvan kanssa ja antoi pulloa jos lapsi ilmoitti olevansa nälkäinen. Minusta ihan pienen lapsen oli paljon kivempi olla kotona tutun isän kanssa kun tulla mukanani täyteen ostoskeskukseen. Näin minun mielestäni, jonkun toisen mielestä toisin. Kantoliina on varmasti kätevä apuväline mutta kyllä se vähän voi vaatteiden ostoa hankaloittaa jos vauva roikkuu masun päällä. Minun oli ainakin pakko lähteä melko vähän aikaa synnytykestä ostamaan uusia vaatteita koska vanhat eivät mahtuneet enkä ihan äitiysvaatteissa enää synnytyksen jälkeen halunnut kulkea.

• ymmärtää nyt paremmin
        jo tekstissäsi kirjoitti:

Sanot teksissäsi että et halua tuomita mutta silti sen tunnut tekevän. Kun kirjoitat: Haluaisin ymmärtää miten pulloruokinta voi olla helpompaa, ja mitä äidit ajattelevat siitä että oma vauva ei saakaan parasta mahdollista ravintoa, ja ovatko he tietoisia pulloruokintaan ja korvikkeisiin liittyvistä pitkäaikaisistakin riskeistä.
        Tuo koko lause oikein huokuu asennettasi siitä että pulloäidit tekevät vääryyttä lapselleen.

Halusit tietää syitä miksi imetys on rankkaa. Noh, muutama "pikku" syy. Olkapääni ovat olleet tulehtuneet jo pitkään enne raskautta, raskaus pahenti tilannetta ja imetys myös. En pysty kannattelemaan lasta rinnalla käsilläni vaan tuen lapsen rinnalle tyynyillä. Minun rintani ovat suuret ja raskaat jonka takia tyynyistä huolimatta joudun käsilläni auttamaan että lapsi saisi syötyä tukehtumatta rintaani. Sen seurauksena käteni vapisevat ja olkapääni tulehtuvat entisestään ja ovat erittäin kipeät. Sitten on vielä se että vauva ei oikein itse löydä hyvää asentoa. Imetys menee toisinaan niin että meillä itkee sekä äiti että lapsi.
        Kirjoitin myös että lapseni saa rintaa, ruoka menee noin fifti fifti korviketta ja tissiä. Nyt en pystykkään syväluotaavammin kirjoittamaan kun vauva pyytää ruokaa taas.
        Sen vaan sanon että minun sekä vauvan elämä on korvikkeella parantunut huomattavasti, enää emme molemmat itke ja raivoa jatkuvasti.

En oikein osannut muotoilla kysymystäni paremmin, minkä takia se kuulostikin varmasti tuomitsevalta. Käsitykseni oli siis että monet äidit eivät oikeasti tiedä että äidinmaito on parasta ravintoa, vaan ajattelevat että on olemassa vastaava vaihtoehto (vrt. "vastikkeet" vanha sana mitä nykyäänkin monet käyttävät). Lisäksi olen itse ainoastaan rintaruokkinut lapseni, joten kun omaa kokemusta pulloruokinnasta ei ole, en osaa kuvitella miten se voisi olla helpompaa (vrt. imetysluukun raottaminen vs. maidon kantaminen kotiin kaupasta, pullojen steriloinnit, maidon lämmitys jne.) En oikein tiedä miten muuten asiaa olisi voinut kysyä, enkä tarkoittanut tuomita ketään, vaan halusin todellakin tietää enemmän ja ymmärtää.

Sinun oma tilanteesi kuulostaa todella rankalta, ja hatunnosto sinulle että jaksat kuitenkin imettää, ja onni että vauva ei hyljeksi rintaa vaikka saa myös pulloa. Sinä olletikin tiedät paljon imetyksestä ja sen hyvistä vaikutuksista vauvaan ja äitiin, koska jaksat imetystä pitää yllä vaikeasta tilanteesta huolimatta. Hienoa että on olemassa ihan käyttökelpoisia vaihtoehtoja, jos imetys ei kaikesta huolimatta ole mahdollista osittain tai kokonaan.

Kiitos kirjoituksestasi ja toivotan jaksamista sinulle ja vauvallesi.

• Koko kylä kasvattaa
        yksi vaan kirjoitti:

Kyllä varmasti jokainen äiti tietää että äidinmaito on tärkeintä ravintoa lapselle. Harva varmaan imetystä huvikseen vähentää tai lopettaa.

Kantoliinasta... Itse kuljen vaavani kanssa monissa paikoissa, varsinkin nyt kun hän on jo muutaman kuukauden ikäinen. Kun lähdin ostoksille niin isä jäi kotiin vauvan kanssa ja antoi pulloa jos lapsi ilmoitti olevansa nälkäinen. Minusta ihan pienen lapsen oli paljon kivempi olla kotona tutun isän kanssa kun tulla mukanani täyteen ostoskeskukseen. Näin minun mielestäni, jonkun toisen mielestä toisin. Kantoliina on varmasti kätevä apuväline mutta kyllä se vähän voi vaatteiden ostoa hankaloittaa jos vauva roikkuu masun päällä. Minun oli ainakin pakko lähteä melko vähän aikaa synnytykestä ostamaan uusia vaatteita koska vanhat eivät mahtuneet enkä ihan äitiysvaatteissa enää synnytyksen jälkeen halunnut kulkea.

Monilla äideillä tai äidiksi tulevilla ei ole mahdollisuutta ottaa selville imetykseen liittyvistä, joskus monimutkaisistakin, mutta yleensä ratkaistavissa olevista ongelmista, ja sen takia valitettavan moni joutuu lopettamaan imetyksen ennen kuin haluaa. Tilastot kertovat karua kieltään Suomalaisesta imetyskulttuurista: suurin osa alle 6kk vanhoista vauvoista saavat kokonaan tai osittain myös korvikkeita, vaikka samalla suurin osa äideistä haluaisi täysimettää suositusten mukaan puoli vuotta. Pieni vähemmistä saa äidinmaitoa kaksivuotiaaksi saakka.

Jos imetykseen ei suhtauduttaisi asenteella "jokaisen oma asia", siitä tiedettäisiin ja puhuttaisiin enemmän, ja moni äiti saisi imettää lastaan haluamansa ajan. Suositusten mukaan imettäviä äitejä on vähemmistö, jolloin "anna vaan sitä tuttelia" on neuvo, jonka uudet ja kokemattomat äidit kuulevat useammin kuin sen että kohtaisivat imetyksestä monipuolisesti tietävän henkilön, joka osaisi kaivaa esille sen - joskus hyvin pienenkin - tekijän joka imetystä sillä hetkellä haittaa, mutta joka voisi olla aivan hyvin ratkaistavissa niin että äiti niin halutessaan voisi jatkaa imetystä.

• vauva 2 kk

moikka!
      meilläkin alettiin antaa korviketta silloin tällöin pojalle noin 2 viikon ikäisestä lähtien. Pääasiassa imetän, mutta jos poika on ollut esim.muutaman tunnin hoidossa niin olen laittanut korviketta mukaan. Samoin jos meillä vieraita ollut pitkään ja poika kiukkuinen niin ollaan annettu pullosta maitoa. Ei ole haitannut imetystä, hyvin tulee maitoa ja pojalla hyvin säilynyt ote rinnasta imemiseen.

• terkut

pilkunviilaajalle. Ihan älytön vastaus. Ei Suomessa uksikään vauva ole nälkään kuollut enää vuosikymmeniin. Vai olisiko parempi jättää itkemään , ettei mene "pilalle" LAPSI PARKA.

• vieraiden

kyläily estää imettämisen? Kait jokainen joka vauvaperheeseen tulee kylään tietää, että äiti käy välillä imettämässä.

• huhuuuhu
        vieraiden kirjoitti:

kyläily estää imettämisen? Kait jokainen joka vauvaperheeseen tulee kylään tietää, että äiti käy välillä imettämässä.

siksi mielummin annan silloin tällöin korviketta tai oma lypsettyä maitoa pullosta...ja jos ei pullosta osaa syödä mit tai mistä se syö kun sen viet hoitoon

• kaksinkertainan äippyli
        huhuuuhu kirjoitti:

siksi mielummin annan silloin tällöin korviketta tai oma lypsettyä maitoa pullosta...ja jos ei pullosta osaa syödä mit tai mistä se syö kun sen viet hoitoon

Minä olen imettänyt vieraiden läsnäollessa, joten ei ole haitannut vaikka on pitkäänkin vauva imutellut. En ole jättänyt pientä vauvaa hoitoon joten pulloasioita ei tarvinnut miettiä. Jos olisi, olisin pumpannut omaa maitoa pulloon. Pelkään nimittäin vasikoille tarkoitettua lehmänmaitoa jopa korvikkeeksi jalostetussa muodossa, enkä halua ottaa sitä riskiä että vauva tottuu pulloon, alkaa hylkiä rintaa ja lopulta oma tuotanto ehtyisi niin että olisi vauva korvikkeiden varassa. Näin siis minä toimin/toimisin oman vauvani kanssa.

• ole kiire
        huhuuuhu kirjoitti:

viedä vauvaa hoitoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      96
      8489
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      44
      4177
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1936
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      37
      1468
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1450
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1179
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1150
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      877
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      852
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      817
    Aihe