multaan. Itse olen laittanut surfiniat kasvamaan, kun sain kaverilta siemeniä viime vuotisista kukista. Olen tilannut myös siemeniä (neilikoita, lobelioita, paprikaa). Voisikohan neilikat ja paprikan jo laittaa multaan.
Onko teillä kokemuksia kasvilampuista. Missä niitä myydään ja mihin hintaan. Voisi olla hyödyllinen vielä näin pimeään aikaan.
joko olette
13
1846
Vastaukset
- Onttomukulakiurunkannus
En ole vielä mitään kylvänyt, vaikka kovin jo multasormi syyhyää. Jääkaapissa on mullassa liljojen sipuleita, kun yritän saada liljakukot kuolemaan liljojen puutteeseen.
Toin sipulit kaupunkiasuntoon, jolloin niitä oli kesä partsilla helppo vahtia mahdollisten liljakukkojen varalta. Mökillä hävitin koko viime kesän ajan joka ainoan liljanlehden, jonka näin. Oletan, että jääkaapissa majailevat liljansipulit ennen pitkää alkavat varovaisesti työntää lehtiä.
Kyllä ihan parin viikon sisällä pitää jo ensimmäiset saada kylmäkäsittelyyn. Tosin kylvin syksyllä mökillä lavaan yhtä ja toista, joten sieltäkin nyt varmaan kevään tullen jotain nousee.
On tämä vaikeaa aikaa, kun ei pääse puutarhaan möyrimään! Mutta suunnitella voi, ja kuolata siemenluetteloita! ;-) - vaikka mieli tekis...
Siemenet on tilattu ja multasäkit ostettu tänään.Vielä pittää ootella mutta kuukauden kun jaksais vielä niin sitten....
- tammikuussa
Ei kannata kylvää liian aikaisin,taimista tulee honteloita hujoppeja jotka ei tahdo pystyssä pysyä.Asuinhuoneen liika lämpö ja valon puute aiheuttaa tämän.
Valoisan viileähkön viherhuoneen omistaja voi tietysti tehdä aikaisia kylvöjä,varsinkin jos on kasvilamput lisävaloa antamassa.
Mutta jos esim. petuniat kylvää jo tammikuussa,niin ne kerkiävät kukkiviksi taimiksi jo kauan ennen kuin ne voi istuttaa ulos.
Parempi siirtää kylväminen maaliskuulle,niin ne aloittelevat kukintaansa touko-kesäkuussa.- Onttomukulakiurunkannus
Tiedetään, tiedetään! Ihan omasta kokemuksesta! Mutta kun on niin vaikea jarrutella! ;-)
Kylmäkäsittelyä vaativia voi kyllä jo kylvää ja laittaa kuistille/jääkaappiin/parvekkeelle käsittäytymään.
Siemenluetteloiden kuolaaminen saa kuitenkin nyt vielä jonkin aikaa olla sijaistoimintona. - aloittaja
Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:
Tiedetään, tiedetään! Ihan omasta kokemuksesta! Mutta kun on niin vaikea jarrutella! ;-)
Kylmäkäsittelyä vaativia voi kyllä jo kylvää ja laittaa kuistille/jääkaappiin/parvekkeelle käsittäytymään.
Siemenluetteloiden kuolaaminen saa kuitenkin nyt vielä jonkin aikaa olla sijaistoimintona.nopeuttaa kukintaa keväällä. Tiedän kyllä, että esimerkiksi samettiruusuja ei kannata ennen maaliskuuta laittaa, mutta surfiniat ja paprikat olen kylvänyt jo, sillä viime vuonna eivät ehtineet, kun kylvin 27.2.
Pitää yrittää metsästää jonkinlaista kasvilamppua, ettei kovin pahasti pääse kasvit venymään. - pikuna
aloittaja kirjoitti:
nopeuttaa kukintaa keväällä. Tiedän kyllä, että esimerkiksi samettiruusuja ei kannata ennen maaliskuuta laittaa, mutta surfiniat ja paprikat olen kylvänyt jo, sillä viime vuonna eivät ehtineet, kun kylvin 27.2.
Pitää yrittää metsästää jonkinlaista kasvilamppua, ettei kovin pahasti pääse kasvit venymään.Minulla on monta pelakuuta "mummonmökillä" 5-10 asteen lämmössä. Joka kevät mietin, mikä on paras aika leikata niitä? Jos teet samoin, kerro mikä sinusta olisi paras aika!
- pikuna
pikuna kirjoitti:
Minulla on monta pelakuuta "mummonmökillä" 5-10 asteen lämmössä. Joka kevät mietin, mikä on paras aika leikata niitä? Jos teet samoin, kerro mikä sinusta olisi paras aika!
ole vielä heränneet "talvihorroksesta", kun ei yhtään vastausta!
- puskis
pikuna kirjoitti:
Minulla on monta pelakuuta "mummonmökillä" 5-10 asteen lämmössä. Joka kevät mietin, mikä on paras aika leikata niitä? Jos teet samoin, kerro mikä sinusta olisi paras aika!
kun niillä alkaa kasvukausi.Silloin valoakin on jo riittävästi.
Silloin kyllä lämpöäkin saisi jo olla enemmän kuin tuo mainitsemasi 5-10 astetta.
- aloittaa vielä
Parin kuukauden päästä vasta kannattaa aloittaa, kun luonnonvaloa on enemmän.
Jos vaikka saatkin jotain itämään, taimista tulee niin heiveröisiä ja haljun valjuja, ettei niistä juuri mitään tule.
Malta mielesi ainakin helmikuun loppuun-maaliskuun alkuun, silloin on jo kasvilampuistakin jotain hyötyä.
Kyllä jotakin saa itämään ja sitkeydellä jotenkuten elämään, mutta parempi odottaa vähän vielä.
Jotkut siemenet vaativat pitkän ajan itääkseen, kuukaudenkin, voihan niitä laittaa kokeeksi muutaman itämään jo nyt, jos on niin palavaa ensi-intoa uutuuttaan tähän asiaan..
Muista myös, että jotkut itävät vain valossa, jotkut pimeässä ja tutki monta muutakin asiaa. Paprika ehtii kasvaa riittävästi, kun sen kylvää 10.-20.2. Jos kylvää liian aikaisin, tulee tilanpuutetta. Tavalliset energiansäästölamput ja loisteputket ovat edullisimpia kasvivaloja.
Paprikan kylvöstä lisää sivuillani:
http://personal.inet.fi/luonto/whitepaprika/
Eri paprikalajikkeista on myös tietoa. Esim. Pusta Gold ja Unkarin valkoinen ovat nopeaksvuisimpia.- sanoa paprikoista
viime vuonna kylvin 29.2., mutta eivät ehtineet ennen syyspakkasia tekemään yhtään kokonaista paprikaa. Vain vihreitä raakileita muutaman.
asun pohjoissuomessa, jossa kesäkin on lyhyempi.
- Kissus
Kyllä. Ensimmäiset "violet dusk" Pipon siemenet pääsivät n. tunti sitten multiin. Olen ajossa, koska myyjän ohjeissa kerrottiin kasvin kukkivan vasta n. 4kk:n kuluttua istutuksesta = tähtään kesäkuulle.
- valitettavasti...
Tulet huomamaan, että ei ne automattisesti kasva ja kuki niinkuin pussin kyljessä lukee. Kasvi ei ehdi kasvattamaan sisäoloissa niin tukevia varsia, että kukinta alkaisi 4 kk:n kuukauden päästä.
Kasvitarhojenkin monet taimet on kasvaneet kolmisen vuotta, ennenkuin ne muutamakymmensenttisen korkuisina tulevat myyntiin.
Yksivuotiset kesäkukat kyllä onnistuvat kukkimaan, monet niistä kylvetään suoraan maahan keväällä.
Tuosta piposta kerrot, että kukkii neljän kuukauden kuluttua istutuksestä, nythän vasta kylvit ne !
Kukkien kanssa puuhailu on mahdottoman mukavaa ja joka vuosi oppii lisää kokemuksien kautta.
Toivottavasti intosi ei laannu !
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579