Ensimmäinen oma.... omistusasunto?

nuutti123

Olemme (toisten mielestä ehkä liiankin) nuori avopari. Muutimme yhdessä vuokralle 2 vuotta sitten eli saman vuoden syksynä kun mieheni kirjoitti ylioppilaaksi. Itse kuulun 2 vuotta nuorempaan ikäluokkaan, siis nyt vasta 18.

Nyt ensi syksynä mieheni on lukion jälkeen tehnyt vuoden töitä ja ollut vuoden armeijassa, ja aikoo nyt hakea ammattikorkeakouluun. Minä kirjoitan nyt ja haen samaksi syksyksi yliopistoon.
Mieheni on elättänyt itsensä omalla palkallaan, ja minä kesätyörahoilla sekä tuilla ja "elatusavuilla" jotka isäni laittoi tililleni, sillä muuttaessani olin alaikäinen.

Nyt olemme asuneet puolisentoista vuotta vuokralla ja nykyisen asunnon määräaikainen sopimus päättyy syksyllä eikä meillä ole halua jatkaa sitä vaan etsimme uutta.
Vuokrat nousevat hurjaa vauhtia ja nyt on pohdinnan paikka.
Pyrimme siis molemmat aloittamaan syksyllä opiskelun, jonka ohessa on pakko tehdä töitä sillä vuokra on maksettavana. Maksamme nyt vuokraa 700e/kk.
Suomen taloudellinen tilanne on kuitenkin nyt sellainen joka painostaa olemaan asumatta vuokralla ja ostamaan oman asunnon. Voisiko kukaan suositella sitä meille?

Maksamme nyt jo suhteellisen korkeaa vuokraa, ja eräs tarkastelemani asunto maksaa 86 000e ja siinä hoitovastike vesi= 200e/kk.

Käytin op.fi:n lainalaskuria jolla sain seuraavia tuloksia:
Lainamäärä: 86 000,00 euroa
Laina-aika: 20 v
Kuukausierä: 567,56 euroa
Todellinen vuosikorko: 5,2 %

Onko korko realistinen? Mikäli kuussa maksettaisiin tuon verran lyhennyksiä, niin verrattaen nykyiseen vuokraamme hoitovastikkeeseen veteen jäisi hyvin rahaa.

Lainan saaminen on varmasti monelle ensimmäisenä mieleentuleva ongelma. Saattaisin saada minua ahkerasti tukeneen ja suhteellisen varakkaan isäni lainantakaajaksi, mutta onko muita mahdollisuuksia ?

Onko tämä ylipäätänsä ollenkaan fiksua...

57

17463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija&asuntovelall...

Ainakin tulee mieleen, että omistusasuntoon ette saa opintotukeen kuuluvaa asumislisää, joten Kelasta saatte ainoastaan opintorahan lainan. Yleistä asumistukea saatatte saada, jos yhteenlasketut tulonne opintolainojenkin jälkeen jäävät tietyn rajan alle kuukaudessa. Töitä siis joutuu tosissaan tekemään opintojen ohella, paitsi jos suhteellisen varakas isipappasi tukee sinua koko yliopisto-opiskelun ajan, eli aika monta vuotta.

• nuutti123

Isipappa ei aio kyllä antaa meikäläisen elää kuin hotellissa ;) Tulot sieltäpäin loppuvat näillä näkymin ylioppilasjuhliin, mutta hädässä hän tulee aina olemaan läsnä ja valmis auttamaan. Mutta ei häntä maksumieheksi lueta.

Sinä olet siis vai opiskelija ja asuntovelallinen? Voisitko kertoa vähän tilanteestasi ja kuinka olet selviytynyt siinä?

nuutti123 kirjoitti:

Isipappa ei aio kyllä antaa meikäläisen elää kuin hotellissa ;) Tulot sieltäpäin loppuvat näillä näkymin ylioppilasjuhliin, mutta hädässä hän tulee aina olemaan läsnä ja valmis auttamaan. Mutta ei häntä maksumieheksi lueta.

Sinä olet siis vai opiskelija ja asuntovelallinen? Voisitko kertoa vähän tilanteestasi ja kuinka olet selviytynyt siinä?

Hyvin tässä ollaan selvitty, kun on töitä saanut tehdä opiskelujen ohella 10-30h/vko, ja kesällä sitten tietysti enemmänkin. Tosin se on tarkoittanut sitä, että opintotukia on pitänyt aina vuoden alkupuolella palautella n. 1000€ edestä tulorajojen ylittymisen takia, joten vähän joutuu vyötä kiristämään että saa kyseisen summan säästettyä kasaan. Ihan hyvin sekin on sujunut, nyt säästötilillä kasassa n. 1500€, joten tänä vuonna sinne jää jopa pientä puskurirahastoa tukien palauttamisen jälkeen. Kiitos siitä kuuluu viime vuoden alusta tulleille tulorajojen korotuksille.

Avopuoliso on kokopäivätyössä, mutta kulut meillä maksetaan puoliksi lukuunottamatta autokuluja, kun eihän se kiesi edes juurikaan ole minulla käytössä :) Asumiskulut (lainanlyhennys vastike) on meillä 600€/kk, joka siis menee puoliksi. Opintorahaa saan 221€/kk, joten sillä ei kateta edes asumiskustannuksia. Meillä tähän tulossa ensi vuonna vielä putkiremppa, joten asumiskulut nousevat vielä selkeästi putkiremonttilainan myötä.

Ennen asunnon ostoa asuin yksin vuokralla, vuokra oli 400€/kk ja opintotukea sain tuolloin 440€/kk. Sikäli siis tulin ainakin taloudellisesti paremmin toimeen vuokralla asuessani.

Tässä nyt jotain mitä osaan kertoa, kysele toki lisää jos jäi jokin juttu askarruttamaan :) Muistakaa vaan katsoa kaikinpuolin hyvä asunto ja hyvä taloyhtiö, kun siitä kun on sitten vähän vaikeampi lähteä pois kuin vuokralta.

• nuutti123
        opiskelija&asuntovelall... kirjoitti:

Hyvin tässä ollaan selvitty, kun on töitä saanut tehdä opiskelujen ohella 10-30h/vko, ja kesällä sitten tietysti enemmänkin. Tosin se on tarkoittanut sitä, että opintotukia on pitänyt aina vuoden alkupuolella palautella n. 1000€ edestä tulorajojen ylittymisen takia, joten vähän joutuu vyötä kiristämään että saa kyseisen summan säästettyä kasaan. Ihan hyvin sekin on sujunut, nyt säästötilillä kasassa n. 1500€, joten tänä vuonna sinne jää jopa pientä puskurirahastoa tukien palauttamisen jälkeen. Kiitos siitä kuuluu viime vuoden alusta tulleille tulorajojen korotuksille.

Avopuoliso on kokopäivätyössä, mutta kulut meillä maksetaan puoliksi lukuunottamatta autokuluja, kun eihän se kiesi edes juurikaan ole minulla käytössä :) Asumiskulut (lainanlyhennys vastike) on meillä 600€/kk, joka siis menee puoliksi. Opintorahaa saan 221€/kk, joten sillä ei kateta edes asumiskustannuksia. Meillä tähän tulossa ensi vuonna vielä putkiremppa, joten asumiskulut nousevat vielä selkeästi putkiremonttilainan myötä.

Ennen asunnon ostoa asuin yksin vuokralla, vuokra oli 400€/kk ja opintotukea sain tuolloin 440€/kk. Sikäli siis tulin ainakin taloudellisesti paremmin toimeen vuokralla asuessani.

Tässä nyt jotain mitä osaan kertoa, kysele toki lisää jos jäi jokin juttu askarruttamaan :) Muistakaa vaan katsoa kaikinpuolin hyvä asunto ja hyvä taloyhtiö, kun siitä kun on sitten vähän vaikeampi lähteä pois kuin vuokralta.

Ei kuulosta kovin tuskaiselta kärvistelyltä elämäsi, vaikka moni sellaisella meinaa uhkailla.

Sanoit saaneesi tehdä opiskelujen ohella töitä 10-30h/vko, siinä aika suuri väli. Millaisessa työssä siis olet? Oletko itse saanut paljon vaikuttaa työaikoihisi? Entä oletko laskenut mikä on keskimäärin minimi kuukausi-/viikkotuntimäärä töitä että saa kuukaudessa kaiken makseltua?

Olen ymmärtänyt että amk:ssa ollaan tarkempia opiskelijoiden läsnäolosta kuin yliopistossa, onko näin? Miten itse olet saanut opiskelut soviteltua väliin, onko monellakin vuodella joutunut venyttämään?

Teillä siis maksetaan kaikki yhteinen ja pakollinen puoliksi, eli periaatteessa mikään ei muuttuisi mikäli puoliso aloittaisi opiskelut ja tienaisi samanverta kuin sinä? Onko lainanne yhteinen? Teillä oli varmaankin se perinteinen määrä pääomaa säästössä ennen asunnon ostoa, sanooko pankki silloin mitään kummuuksia lainapyyntöön vai luottaako ne avopuolison kokopäivätyön turvaavan sinunkin osuutesi, että mikäli molemmat opiskelisivat ei lainaa olisi saatu?

Tässä on nyt vähän tyhmää kysymystä tyhmän kysymyksen perään, mutta mielenkiinto heräsi ja tahdon tietää jokaisen yksityiskohdan ;) Anteeksi jos osa menee liikaa henkilökohtaisuuksiin :)

Olet siis kuitenkin asunnon oston kannalla, vaikka vuokralla asuessa tuli paremmin toimeen? Sitä olen tässä myöskin miettinyt, että olisiko se omassa asunnossa asuminen sen arvoista että vähän tiukentaisi vyötä raha-asioissa. Tietenkin kunhan toimeen tulisi. :)

nuutti123 kirjoitti:

Ei kuulosta kovin tuskaiselta kärvistelyltä elämäsi, vaikka moni sellaisella meinaa uhkailla.

Sanoit saaneesi tehdä opiskelujen ohella töitä 10-30h/vko, siinä aika suuri väli. Millaisessa työssä siis olet? Oletko itse saanut paljon vaikuttaa työaikoihisi? Entä oletko laskenut mikä on keskimäärin minimi kuukausi-/viikkotuntimäärä töitä että saa kuukaudessa kaiken makseltua?

Olen ymmärtänyt että amk:ssa ollaan tarkempia opiskelijoiden läsnäolosta kuin yliopistossa, onko näin? Miten itse olet saanut opiskelut soviteltua väliin, onko monellakin vuodella joutunut venyttämään?

Teillä siis maksetaan kaikki yhteinen ja pakollinen puoliksi, eli periaatteessa mikään ei muuttuisi mikäli puoliso aloittaisi opiskelut ja tienaisi samanverta kuin sinä? Onko lainanne yhteinen? Teillä oli varmaankin se perinteinen määrä pääomaa säästössä ennen asunnon ostoa, sanooko pankki silloin mitään kummuuksia lainapyyntöön vai luottaako ne avopuolison kokopäivätyön turvaavan sinunkin osuutesi, että mikäli molemmat opiskelisivat ei lainaa olisi saatu?

Tässä on nyt vähän tyhmää kysymystä tyhmän kysymyksen perään, mutta mielenkiinto heräsi ja tahdon tietää jokaisen yksityiskohdan ;) Anteeksi jos osa menee liikaa henkilökohtaisuuksiin :)

Olet siis kuitenkin asunnon oston kannalla, vaikka vuokralla asuessa tuli paremmin toimeen? Sitä olen tässä myöskin miettinyt, että olisiko se omassa asunnossa asuminen sen arvoista että vähän tiukentaisi vyötä raha-asioissa. Tietenkin kunhan toimeen tulisi. :)

Ihan olen kaupan kassalla osa-aikaisena, sopimuksessa lukee 10h/vko mutta se on vain minimi minkä työnantaja on velvollinen tasoittumisjärjestelmän puitteissa tarjoamaan. Käytännössä siis teen lähes aina yli tuon. Saan todella hyvin vaikuttaa työvuoroihini, sen kuin vien lukujärjestyksen töihin niin työvuorolistan laatija tekee sen mukaan vuorot. Toki olen siis lähes aina lauantait ja aukiolokausina myös sunnuntait töissä, mutta eipä se juuri haittaa. En oikeastaan ole laskenut noita minimituntimääriä joilla pystyy elämisen kustantamaan, se riippuu ihan siitä kuinka paljon tekee ilta-/lauantai-iltavuoroja (saa parempaa tuntiliksaa) ja kuinka paljon siihen elämiseen aikoo rahaa kuluttaa ;)

Itse olin amk:ssa kaksi vuotta, jonka jälkeen vaihdoin nykyiseen ammattikouluun. Yliopistossa en ole koskaan ollut, mutta mitä nyt olen kuullut niin siellä tosiaan on se "akateeminen vapaus" vähän sallitumpaa kuin amk:ssa. Toistaiseksi en ole joutunut opiskeluja venyttämään työnteon takia, mutta kieltämättä ei jaksa niin täysillä panostaa kouluun kuin esim. lukiossa kun ei tarvinnut vielä töissä käydä.

Laina meillä on yhteinen, ja tuskin kovinkaan paljoa vaikuttaisi vaikka avokki jostain saisikin päähänsä palata koulun penkille, ainoastaan autosta joutuisimme luopumaan.

Pääomaa ei ollut säästössä lainaa hakiessa, otimme jonkun pankin tarjoaman täystakauksen, mutta en nyt tähän hätään valitettavasti tarkalleen muista miten se toimii. Laina-anomuksen teimme netissä, ja pankista sitten soittelivat ja kutsuivat lainaneuvotteluun, jonka seurauksena kävimme läpi taloudelliset resurssit lainan hoitamiseen ja kotiin lähtiessä oli lainalupaus mukana. Avokki on tosin perinyt metsää, joten se saattoi olla myötävaikuttamassa lainanantopäätökseen.

Tässä nyt jotain mitä osaan kertoa, siihen on vaikea ottaa kantaa että kumpi kannattaa enemmän, omistusasuminen vai vuokralla olo. Itse ehkä kuitenkin saattaisin teidän tilanteessa asua vielä jonkun aikaa vuokralla ja katsella rauhassa taantuman kehitystä ja miten elämä yleensäkin lähtee sujumaan opiskelujen alettua. Velkataakkaa kyllä ehtii niskaansa saamaan myöhemminkin. Ja meilläkin on nyt lainanlyhennys sen varran pieni opiskelustani johtuen, että harmittavan suuri osa menee pelkkiin korkoihin ja suorastaan säälittävän pieni osa lyhentää itse lainaa. Mutta molempien asumismuotojen plussat ja miinukset teidän pitää ihan kahdestaan punnita ja katsoa teille sopivin ratkaisu :)

• Sä päätät

Jos marginaalinne on jossain 0,7-0,8 paikkeilla niin lainaa kyllä suht.tod.näk. saatte.

Ensiasuntoa ostaessasi sinun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa ja voit verotuksessa vähentää enemmän asuntolainasi koroista.

Ehkä tärkein mikä kannattaa ottaa huomioon on se, että ei ota liian isoa asuntolainaa. Varsinkin jos omat tulot jatkossa eivät ole aivan 100% varmat.

Itsellä tulee yleensä olla 20% asunnon hinnasta ja loput 80% saa lainaa. (Riippuu pankista ja omasta asiakassuhteestasi pankkiin)
      Korkotaso kannattaa laskea niin, että koittaa miten isoa korkoa pystyisi maksamaan, jos/kun korot vuosien kuluessa nousevat. Testaa vaikkapa se, selviäisittekö lainasta, jos korko olisi 10, 15 tai 20 prossaa.

Kysyt onko muita mahdollisuuksia? No tietysti on.
      Sinuna en lähtisi vielä asuntoa ostamaan, vaan malttaisin mieleni ja aloittaisin heti säännöllisen säästämisen. SÄÄNNÖLLISEN! Asuntoja kyllä riittää.
      Päätös on kuitenkin sinun ja puolisosi yhteinen.

• tulihiili

korkoprosentti 10, 20, 30 %? Sanoisin, että jos lainaprosentti ihan oikeasti olisi joskus noin kova niin 98% Suomen asuntovelallisista olisi tulisilla hiilillä.

Varsinkin näinä ikävinä aikoina kun duunarin kun duunarin on otettava järkyttävän suuria lainoja hulppeiden omakotitalojen rakentamiseen.

Epäilen kyllä, että ymmärsin ihan oikein..??

Vastauksena keskustelun aloittaneen kysymykseen..aina kannattaa omaan taskuun maksaa. Ei sillä väliä, että osa menee pankillekin. Kunhan laskee kannattavuutta ankarasti, ettei vaan tule yllättäviä käänteitä elämässä.

• Vuokrannu

Isäsi siihen lainasummaan takajaksi sen "maksajaksi" pankki ja katsoo hänellä edellytykset olevan siihen luulisi jotain mahd lainan saantiin olevan muuten kuulostaa epätoivoiselta.

• kkkkkkkkkkkk

Suurin osa tuloistanne tulee kuitenkin muodostumaan tuista (jos oikein ymmärsin), joten en näe oikein syytä tuolle asunnon ostolle. Rahallisesti ette menetä käytännössä mitään/paljoakaan, vaikka asuisitte vuokralla siihen asti, kunnes toinen on valmistunut ja päässee täyspäiväisesti töihin. Opintotukeakin peritään takaisin jos tulot ylittävät tietyn rajan. Toinen miksi asunnon osto on teille mielestäni huono ajatus nyt, on se, että tilanteenne/tulevaisuutenne on täysin avoin niin opiskelupaikkojen kuin sen opiskeluaikaisen työnkin suhteen. Kolmas miksi asunnon osto on huonoa ajatus teille juuri nyt, on se, että se sitoo teitä, ja yleensä opiskelun jälkeen on tarve muuttaa muualle, (tänä päivänä, lyhyestä asunnon pidosta ei tule muuta kuin kuluja ja toinen/molemmat menettävät vielä varainsiirtovero edun). Neljänneksi teille voi tulla tarve myös jollekin muulle kalliimmalle sijoitukselle, kuten autolle (se auttaa työn saantia, kun taas omistusasunto ei).

Vertailusi myös hieman ihmetyttää. Jos paikkakunnaltanne saa asuntoja 86000€:lla, niin nyt maksamanne vuokra (700 €/kk) on yläkanttiin, (eli tuo vuokra ei vastaa tuon hintatason omistusasuntoa, ellei sitten omistusasunnon vastike ole satoja euroja). Tiedätkö mitä se vastike kyseisestä asunnosta on, sillä eihän tuosta 567 €:sta ole 133 € tuohon vuokraan (joten vastikkeen ei tarvitse olla kuin 150 € niin on heti jo lukemat erit). Lisäksi et ollut mitenkään puhunut siitä mistä revitte rahat takaisin maksuun (eli kuinka realistisia ne laskelmat ovat, ja se että yleensäkin saa ja jaksaa tehdä töitä opiskelujen aikana), ja onko teillä yhtään säästöön kertynyt.

Jos oikein käsitin niin tulonne tulevat tippumaan, joten asunto pitäisi mitoittaa sen mukaan, eikä niin yritetään pitää sama tulotaso, mitä silloin kun toinen oli töissä, (miten sellainen edes voisi olla mahdollista).

Oletko kysynyt isäpapalta, että suostuuko hän takamaan teidän yhteisen lainan. Jos sinun miestä ei kiinnosta maksaa (esim. sukset menee ristiin), niin sillon sinä tai isäpappa joutuu maksamaan sitä lainaa miehenkin puolesta. Uskoisin, että monen vanhemmat vaikka varakkaita ovatkin, eivät lähde kovin mielellään takamaan toisen puoliskon osuutta. Takajaat ja hyvät sellaiset ilman muuta tarvitset, koska niistä koko homma kuitenkin on loppujen lopuksi kiinni, (joten sitä "saattaisin saada" ilmaisu kannattaa varmistaa, ennen kuin suunnittelee ja laskee muita).

Suosittelen siis, ettette ainakaan ennen opiskeluiden aloittamista asuntoa hommaa. Tarkastelkaa tilannetta sitten ensimmäisen lukuvuoden jälkeen uudelleen, eli kun elämäntilanteenne on vakaampi.

• nuutti123

Vastauksesi antoi ajateltavaa, ja taidamme tehdä juuri niin kuin viimeisessä virkkeessäsi ehdotit että aloitamme opiskelut ja katsomme sitten miten sujuu. :)

Ja tuohon vertailuun mitä ihmetteli: olemme nyt vuokralla Helsingissä mutta tuo omistusasunto oli myynnissä Helsingistä n. 40km pois päin eli hintataso laskee aika jyrkästi ja muutenkin myyntihinnat pohjilla ja vuokrat koholla. :)

• kkkkkkkkkkkk

Eikös tuo silloin mene yli nykyisen vuokran, joten miten silloin voi jäädä hyvin rahaa. Ja eikö tulotasonne tulotasonne tipu, joten sen perusteella pitäisi katsella jotakin halvempaa...

• kkkkkkkkkkkk
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

Eikös tuo silloin mene yli nykyisen vuokran, joten miten silloin voi jäädä hyvin rahaa. Ja eikö tulotasonne tulotasonne tipu, joten sen perusteella pitäisi katsella jotakin halvempaa...

OK, kiitos...

• velkaorja

Lainanne korot olisivat kohtalaisen hurjat. Itse odottelisin, kunnes lainaa olisi mahdollista lyhentää enemmän kuukaudessa. Itsellehän siinä tietysti maksaa koko ajan, mutta jos laina lyhenee 5000€ kahden ensimmäisen vuoden ajalla ja korkomenot samaan aikaan ovat vajaat 9000€ niin miettisin kyllä sen kannattavuutta.

• Make60

Saa olla aika iso asuntolaina jos korot ovat noin paljon suuremmat kuin lyhennykset. Ja sillä rahalla mitä nyt maksan 77m2 rivitalosta kaikkineen 1000€ kuukaudessa niin ei samanlaista asuntoa saisi vuokrattu tältä seudulta missä asun. Jos ostaa yksiön tai kaksion suomesta niin hinta on asuinpaikasta riippuen 20000-100000 euroa ja kun lainaa lyhentää niin omaisuus karttuu kokoajan. Omaistusasunto kannattaa aina.

• Jos
        Make60 kirjoitti:

Saa olla aika iso asuntolaina jos korot ovat noin paljon suuremmat kuin lyhennykset. Ja sillä rahalla mitä nyt maksan 77m2 rivitalosta kaikkineen 1000€ kuukaudessa niin ei samanlaista asuntoa saisi vuokrattu tältä seudulta missä asun. Jos ostaa yksiön tai kaksion suomesta niin hinta on asuinpaikasta riippuen 20000-100000 euroa ja kun lainaa lyhentää niin omaisuus karttuu kokoajan. Omaistusasunto kannattaa aina.

on ostanut kämpän viime elokuussa, joutuu nyt tammikuussa tervehdyttämisohjelman myötä työttömäksi ja joutuu sen myötä myymään kämpän n. 30% halvemmalla kuin on ostanut :) Vieläkinkö omistusasunto kannattaa AINA?

t. "Hih" (eli pakkomyyntejä odotellessa) :)

• Make60
        Jos kirjoitti:

on ostanut kämpän viime elokuussa, joutuu nyt tammikuussa tervehdyttämisohjelman myötä työttömäksi ja joutuu sen myötä myymään kämpän n. 30% halvemmalla kuin on ostanut :) Vieläkinkö omistusasunto kannattaa AINA?

t. "Hih" (eli pakkomyyntejä odotellessa) :)

Sitä varten pitää olla lainaturvavakuutus ja asunto pitää ostaa omien tulojen mukaan eikä tarpeen mukaan. Itse ostin Vantaalta 2000 rivitalokämpän ja pääkaupunkiseudun hintatasoon ottaen sain kämpän aika halvalla ja kun on kohta 9 vuotta jo maksettu lainaa ei ole paljon. Vaikka olen lomautettuna ei ole mitään tarvetta myydä asuntoa koska jossain on asuttava. Asuntoa ostaessa laina pitää mitoittaa siten että lyhennys ja korot eivät saa olla enempää kuin 1/3 osa perheen nettotuloista niin ei tulojen pudottua tarvitse heti ruveta asuntoa myymään.

• lainalaskurilla
        Make60 kirjoitti:

Laitappa noi aloittajan ilmoittamat tiedot laskuriin ja hämmästy.

Siis nyt oli puhe parin ekan vuoden koroista...

• Make60
        lainalaskurilla kirjoitti:

Laitappa noi aloittajan ilmoittamat tiedot laskuriin ja hämmästy.

Siis nyt oli puhe parin ekan vuoden koroista...

Ei minun ole tarvinut yli 4% korkoja maksaa koska olen saanut pankin prime korko ja 0.5% siihen päälle pankin markinaali niin pysyy korot asiallasena. Kohta on taas asuntilainan korko 3% ja oikein sopiva kun lainaa ei ole paljon jäljellä.

• sinulle.
        Make60 kirjoitti:

Ei minun ole tarvinut yli 4% korkoja maksaa koska olen saanut pankin prime korko ja 0.5% siihen päälle pankin markinaali niin pysyy korot asiallasena. Kohta on taas asuntilainan korko 3% ja oikein sopiva kun lainaa ei ole paljon jäljellä.

Kuinka suuri asuntolaina sinulla on ollut, jos korkosi ei ole kertaakaan ollut yli 4% ?
        1 000 euroa...?
        Kaikki euribor- ja primekorot olivat viime vuonna yli 4%...
        Ei sinulla varmaan ole koskaan lainaa ollutkaan :)

• Virya

Ja kannattaa muistaa, että mikään ei ole niin tärkeää kuin tämä hetki.

• minä vaan

Heippa! Itsellä oli melkein vuosi sitten samanlainen tilanne (tosin en opiskellut). Vuokrasopimus oli loppumassa ja tuolloin maksoin yksiöstä melkein 450e. Poikakaverini oli asustellut loppuajan myös kanssani ja suunnittelimme yhteenmuuttoa. Halusimme vähintäänkin kaksion mutta mieluiten kolmion. Vuokrataso oli kuitenkin kaksioidenkin kohdalla n.700e plus sähköt ja vedet päälle, kolmiot tietenkin vielä kalliimmat. Näin Tampereen suunnalla, tosin asunnot joita katselimme oli suht lähellä keskustaa koska töidemme takia emme voineet muuttaa minne tahansa.

Ostimme kuitenkin pohdintojen jälkeen oman asunnon. Olen itse 20v ja avopuolisoni 21, elikkäs lainan otettua olin vielä 19v. En olis koskaan ees kuvitellu et tän ikäsenä ostaisin oman asunnon. Hyvin on kaikki kuitenki sujunu, laina ja yhtiövastike tekee n. 400e kuussa eli saman verran kuin esim. vuokraan menis. Ollaan oltu asuntoon kyl tosi tyytyväisiä, asutaan siis kolmiossa, jossa sauna ja parveke. Lainan avulla saatiin just semmonen asunto mitä haluttiinki.

Nuoria ollaan myös siis täälläki.. Molemmilla on omat lainat eli eron sattuessa lainan maksusta ei tuu mitään riitaa! Kumpikin pystyy maksaan lainaa takas tulojensa mukaan..

Lainantakaajina mulla on vanhemmat tiettyyn summaan asti, lopputakaukseksi otin pankin täystakauksen (ei tullut kovin kalliiksi tuokaan). Koska mä tienaan vähemmän kuussa ku avopuolisoni, otettiin lainakin vähän sen mukaan ettei käy liian suureks taakaks lainanmaksu. Elikkäs voitte vaikka ostaa asunnon siten et sä omistat esim. 40% ja sun avokkis 60%. Tai toisinpäin. Laina menee kans sit 40/60.. Eli ei pakko fifty-fifty omistus.

Tässä mun näkemykseni asiasta, ennemmin maksan omaa pois kun asun vuokralla, jolloin rahat menevät periaatteessa kankkulan kaivoon.

Kannattaa muuten kysellä/tutkia eri pankkien lainajuttuja, esim. laina-ajat voi olla eri pituset.. Itellä muistaakseni pisin eli joku 30v.

• nuutti123

Kiitos kamalasti, hienoa kuulla iloisia kokemuksia omaan asuntoon muuttamisesta.

"Lainantakaajina mulla on vanhemmat tiettyyn summaan asti, lopputakaukseksi otin pankin täystakauksen (ei tullut kovin kalliiksi tuokaan). " Hienoa että mainitsit tuon, ei meinaan tullut itselle mielenkään vaikka nyt muistan kyllä lukeneeni tuollaisesta mahdollisuudesta.

Oliko teillä säästöjä minkä verran vai tarvitaanko myös tuollaisessa lainantakaustilanteessa se sama prosenttimäärä pääomaa ennen omilleen muuttamista?

Oletteko nyt molemmat loppuun asti opiskelleita vai mikä tilanne nyt&tulevaisuudessa?

• nuutti123
        nuutti123 kirjoitti:

Kiitos kamalasti, hienoa kuulla iloisia kokemuksia omaan asuntoon muuttamisesta.

"Lainantakaajina mulla on vanhemmat tiettyyn summaan asti, lopputakaukseksi otin pankin täystakauksen (ei tullut kovin kalliiksi tuokaan). " Hienoa että mainitsit tuon, ei meinaan tullut itselle mielenkään vaikka nyt muistan kyllä lukeneeni tuollaisesta mahdollisuudesta.

Oliko teillä säästöjä minkä verran vai tarvitaanko myös tuollaisessa lainantakaustilanteessa se sama prosenttimäärä pääomaa ennen omilleen muuttamista?

Oletteko nyt molemmat loppuun asti opiskelleita vai mikä tilanne nyt&tulevaisuudessa?

Kiinnostaa ketään tai ei, niin joku "kokenut asunnon ostaja" voisi ehkä tahtoa sanoa jotain:

Eli tämmöistä http://www.etuovi.com/kohde/192261 oon katellu kun tässä Helsingissä opiskellaan. :) Ruuhkatta ajelee reilu puolisentuntia ihan syvällekki Helsinkiin, joten en pitäis ihan kamalana varata reilusti enempiki aikaa matkaan kun pääsis sit tuonne rauhallisemmalle alueelle asumaan =) Ja hyvin iloinen olen siitä ettei ole muovilattioita, ja sen verta uus kämppä ettei mittään kamalia remppoja vissiin hetkeen ole tulossa. Tosin jos venyy lähemmäs kymmentä vuotta tuommosessa asuminen niin voi joutua jo jotakki tekemään?

• Asuntovelallinen
        nuutti123 kirjoitti:

Kiinnostaa ketään tai ei, niin joku "kokenut asunnon ostaja" voisi ehkä tahtoa sanoa jotain:

Eli tämmöistä http://www.etuovi.com/kohde/192261 oon katellu kun tässä Helsingissä opiskellaan. :) Ruuhkatta ajelee reilu puolisentuntia ihan syvällekki Helsinkiin, joten en pitäis ihan kamalana varata reilusti enempiki aikaa matkaan kun pääsis sit tuonne rauhallisemmalle alueelle asumaan =) Ja hyvin iloinen olen siitä ettei ole muovilattioita, ja sen verta uus kämppä ettei mittään kamalia remppoja vissiin hetkeen ole tulossa. Tosin jos venyy lähemmäs kymmentä vuotta tuommosessa asuminen niin voi joutua jo jotakki tekemään?

Pikapikaa sekalaisia ajatelmia:

SIJAINTI epäilyttää:

- Onko teillä molemmilla autot? Jos ette kulje aina yhtämatkaa, niin pääseekö toinen julkisilla kulkemaan?
        - "Ruuhkatta" puolituntia? Käykääpä ajelemassa vaikka aamulla ja illalla niihin aikoihin, kuin itse olisitte liikenteessä: ette pääse aamulla/illalla ruuhkattomia teitä kulkemaan.
        - Jos vielä opintopäivän päätteeksi menette töihin ja päivälle tulee mittaa, niin pitkä työmatka voi ruveta kyrsimään pahasti
        - Opiskelijoita kun olette: kalliiksi tulee kännitaksitkin (jos niitä tarvitsette)
        - Onko tuolla aika syrjäisellä alueella nitä palveluita, mitä tarvitsette, esim. kaupat, likuntaharrastukset yms, vai onko kaikki autokyydin päässä

ASUNNON OSTO epäilyttää:

- Olette vielä nuoria ja elätte parasta aikaanne, haluatteko tosiaan asuntovelallisiksi jo nyt? Ilman lainaa voitte esim. muuttaa töiden perässä, lähteä vaihto-oppilaiksi yms. paljon vapaammin.
        - Onko suhteenne ns. "varmalla pohjalla"?
        - Asumistuet omistusasuntoon: lainalyhennyksä ei luettane asumismenoksi, vain korot (en ole varma tästä)
        - Kun kukaan ei nyt tiedä asuntojen hintakehityksestä, älkää ainakaan ostako nyt tähän hätään: seuratkaa rauhassa tarjontaa ja hintakehitystä, tämäkin kohde voi kuukausien kuluttua olla halvemmalla myynnissä. Hakekaa valmiiksi lainatarjous pankista, jotta sopivan tullessa eteen voitte tehdä tarjouksen.
        - Ilman vakiduunia tarvitsette henkilötakaajat
        - Ilman vakiduunia saat palkkaa vain silloin, kun olet töissä. Entä, jos sairastut? Pystyttekö nyt säästämään 3kk menoihin tarvittavan puskurirahaston? Jos tähän ette pysty, on taloutenne liian tiukoilla.
        - Jos laskette, että omistusasunto olisi vaan 150€/kk kalliimpi, laittakaa joka kuukausi 150€ säästötilille seuraavan 6kk aikana - onko raha jostain tarpeellisesta pois?

ASUNTO:

- makuasia, miellyttääkö kaksikerrosratkaisu
        - jos suhteenne kestää, voipi olla 10 vuoden kuluessa kolmelle tai neljälle liian pieni :)
        - asunnon näyttö: ota esim. isäsi mukaan äläkä suostu ihastumaan kohteeseen, ennen kuin joku kokenut on tutkinut asunnon kunnon, yhtiöjärjestyksen, remonttisuunnitelmat yms yms läpikotaisin.
        - ei kämpät pk.seudulta heti huomenna lopu - malttia nyt !!!

• Pasi
        Asuntovelallinen kirjoitti:

Pikapikaa sekalaisia ajatelmia:

SIJAINTI epäilyttää:

- Onko teillä molemmilla autot? Jos ette kulje aina yhtämatkaa, niin pääseekö toinen julkisilla kulkemaan?
        - "Ruuhkatta" puolituntia? Käykääpä ajelemassa vaikka aamulla ja illalla niihin aikoihin, kuin itse olisitte liikenteessä: ette pääse aamulla/illalla ruuhkattomia teitä kulkemaan.
        - Jos vielä opintopäivän päätteeksi menette töihin ja päivälle tulee mittaa, niin pitkä työmatka voi ruveta kyrsimään pahasti
        - Opiskelijoita kun olette: kalliiksi tulee kännitaksitkin (jos niitä tarvitsette)
        - Onko tuolla aika syrjäisellä alueella nitä palveluita, mitä tarvitsette, esim. kaupat, likuntaharrastukset yms, vai onko kaikki autokyydin päässä

ASUNNON OSTO epäilyttää:

- Olette vielä nuoria ja elätte parasta aikaanne, haluatteko tosiaan asuntovelallisiksi jo nyt? Ilman lainaa voitte esim. muuttaa töiden perässä, lähteä vaihto-oppilaiksi yms. paljon vapaammin.
        - Onko suhteenne ns. "varmalla pohjalla"?
        - Asumistuet omistusasuntoon: lainalyhennyksä ei luettane asumismenoksi, vain korot (en ole varma tästä)
        - Kun kukaan ei nyt tiedä asuntojen hintakehityksestä, älkää ainakaan ostako nyt tähän hätään: seuratkaa rauhassa tarjontaa ja hintakehitystä, tämäkin kohde voi kuukausien kuluttua olla halvemmalla myynnissä. Hakekaa valmiiksi lainatarjous pankista, jotta sopivan tullessa eteen voitte tehdä tarjouksen.
        - Ilman vakiduunia tarvitsette henkilötakaajat
        - Ilman vakiduunia saat palkkaa vain silloin, kun olet töissä. Entä, jos sairastut? Pystyttekö nyt säästämään 3kk menoihin tarvittavan puskurirahaston? Jos tähän ette pysty, on taloutenne liian tiukoilla.
        - Jos laskette, että omistusasunto olisi vaan 150€/kk kalliimpi, laittakaa joka kuukausi 150€ säästötilille seuraavan 6kk aikana - onko raha jostain tarpeellisesta pois?

ASUNTO:

- makuasia, miellyttääkö kaksikerrosratkaisu
        - jos suhteenne kestää, voipi olla 10 vuoden kuluessa kolmelle tai neljälle liian pieni :)
        - asunnon näyttö: ota esim. isäsi mukaan äläkä suostu ihastumaan kohteeseen, ennen kuin joku kokenut on tutkinut asunnon kunnon, yhtiöjärjestyksen, remonttisuunnitelmat yms yms läpikotaisin.
        - ei kämpät pk.seudulta heti huomenna lopu - malttia nyt !!!

Kyllä vahvasti ihmetyttää nuorten sitoutumishalua. Siinä tukahdutetaan toinen toisiaan kun toiselle avautuisi mahdollisuus niin ei voikaan lähteä kun on pieni asunto maksettavana. Suunnittelemaanne asuntoon ei saa edes vuokralaista. Työt on kohta kiven alla joten olisi ikävä joutua kieltäytymään työpaikasta kun ei pääse kotoa töihin. Asuntoja on joka puolella mutta työpaikkoja ei.

Jos haluatte ostaa. Ostakaa sellainen asunto jonka arvo nousee ja joka on helppo vuokrata. Asukaa vaikka ahtaastikin 2 vuotta niin saatte mahdollisen myyntivoiton verottomana, niin teillä on mahdollisesti pieni pesämuna seuraavaa asunnon ostoa varten. Vaikka asunnon arvo ei nousisikaan niin teillä on takana ainakin kahden vuoden lyhennykset, eli säästöä on tullut muutama tonni.

• duunaripelle
        nuutti123 kirjoitti:

uskoisin että asuntojen hinnat tulee jonkin verran alas päin parin vuoden sisällä.tuleehan ne alas melko lujaa naapurimaissakin ja samassa veneessä tässä ollaan vai eikö lama kosketakaan suomea.Mielestäni asuntojen hinnat ovat meko kalliita suhteessa duunarin liksaan eikä niihin varmasti ole tulossa mitään suuria korotuksia tulevaisuudessa.se hyvän koulutusta vastaavan työpaikan saantikin saattaa olla kiven takana tulevaisuudessa
        yrittäkää löytää edullisempi vuokra-asunto jostakin.hauskaa v 2009

• minä vaan
        nuutti123 kirjoitti:

Ollaan tällä hetkellä molemmat töissä, ammattikoulun paperit on jo mut lisää aattelin vielä itseäni kouluttaa.. Syksyllä ehkä jo kouluun. Töissä täytyy tietenki sitte käydä!

Säästöjä oli molemmilla jonku verran, mut niitä ei käytetty vaan jätettiin pahan päivän varalle, esim. meillä tehtiin asfaltointitöitä joka tulee taloyhtiön piikkiin eli siis joudutaan jonku verran siitä maksaan.. Kaikkien tommosten maksujen suuruushan riippuu taas siitä kuinka monta maksajaa on, meillä on taloyhtiös vaan 12 asuntoo eli 12 maksaaki.. Takaussummat taas riippuu siitä kuinka ison lainan on ottamassa.

• ajele puolessa
        nuutti123 kirjoitti:

tunnissa Helsingin keskustaan.Usko minua kokemusta on.Varaa se tunti ja pahimmillaan vielä vartti päälle.....

• kkkkkkkk
        nuutti123 kirjoitti:

Itsellä on vain hyviä kokemuksia omintusasumisesta. Olen maksanut omaa asuntoa yksin nyt melkein 2,5 vuotta. asunnon ostaessani olin 19 ja juuri aloittanut uudessa pieni palkkaisessa työssä. Muutin suoraan lapsuudenkodista omaan asuntoon mitä en ole viälä katunut kertaakaan tänä aikana.

Minulla ei ollut mitään alkupääomaa, säästöjä ym. Eli koko asunto rahoitettiin lainalla ja omatakausta en saanut ilman vakituista työsuhdetta. Eli takaaja ainut vaistoehto sain Isän takaajaksi (jota ilman lainaa ei olisi saanut)

Hyvin olen saanut kaikki lyhennykset maksettua ilman apuja ajallaan vaikka olen ollut yli puolet ajasta työttömänä ja vastike on melko suuri taloyhtiössä suoritettujen suurten remonttien takia.

Remontoin nyös koko asunnon ennen siihen muuttamista, mitä varten jouduin tietysti ottamaan lisälainaa.

Mielestäni en ole joutunut luopumaan mistään tänä aikana.

• tegetgergergerg

Mutta mikäli sinulla on omistusasunto, niin oletko varma että saat enää asumistukea?

• nuutti123

Hienoa että tulee näinkin paljon vastauksia ja hyvin perusteltuja molemmilta puolilta..

Tosiaan en ole käynyt pankissa puhelemassa enkä ottanut muutenkaan asioista tarpeeksi selvää että olisin jo kohta vakavissani menossa asunnosta tarjoamaan. Tosiaan nuo asunnot jotka tuolla nyt ovat myynnissä, saattavat olla siellä hyvinkin pitkään.

Varmasti vuoden verran ainakin katselemme sekä sitä mitä taloudessa tapahtuu ja sitä miten opiskelut pääsevät alkuun ja miten kaikki luonnistuu.

Suhde on siinä mielessä vakavalla pohjalla että nelisen vuotta kestetty ja nyt asuttu mainitsemani ajanjakson verran yhdessä - ja toistaiseksi ihan mutkattomasti. Kännitakseihin meillä ei ole hinkua ollut koskaan, suhteellisen rauhallista väkeä siis nuoresta iästä huolimatta. :) Ja kun tosiaan suunnitteluvaiheessa ollaan niin myös se käytännön asioiden kuten julkiset palvelut ja kulkuyhteydet sekä ajoajat ruuhkassa tulisi kyllä tsekkailtua sitten jos vakavissaan ollaan.

Eli painotus: vasta pohdin pääni sisällä että kannattaako noita myyntiasuntoja edes kurkkia nurkan takaa, eli juuri näitä puolesta ja vastaan perusteluja kaipasinkin ja onnekseni olen niitä runsaasti saanut! Kiitos siitä.

Vielä jos mieleen tulee lisää havaintoja, näkökulmia tai mielipiteitä niin lueskelen ja tarvittaessa vastailenkin. Tähänhän ei vissiin yhtä oikeaa vastausta kuitenkaan ole. :)

• Herätys!
        nuutti123 kirjoitti:

Hienoa että tulee näinkin paljon vastauksia ja hyvin perusteltuja molemmilta puolilta..

Tosiaan en ole käynyt pankissa puhelemassa enkä ottanut muutenkaan asioista tarpeeksi selvää että olisin jo kohta vakavissani menossa asunnosta tarjoamaan. Tosiaan nuo asunnot jotka tuolla nyt ovat myynnissä, saattavat olla siellä hyvinkin pitkään.

Varmasti vuoden verran ainakin katselemme sekä sitä mitä taloudessa tapahtuu ja sitä miten opiskelut pääsevät alkuun ja miten kaikki luonnistuu.

Suhde on siinä mielessä vakavalla pohjalla että nelisen vuotta kestetty ja nyt asuttu mainitsemani ajanjakson verran yhdessä - ja toistaiseksi ihan mutkattomasti. Kännitakseihin meillä ei ole hinkua ollut koskaan, suhteellisen rauhallista väkeä siis nuoresta iästä huolimatta. :) Ja kun tosiaan suunnitteluvaiheessa ollaan niin myös se käytännön asioiden kuten julkiset palvelut ja kulkuyhteydet sekä ajoajat ruuhkassa tulisi kyllä tsekkailtua sitten jos vakavissaan ollaan.

Eli painotus: vasta pohdin pääni sisällä että kannattaako noita myyntiasuntoja edes kurkkia nurkan takaa, eli juuri näitä puolesta ja vastaan perusteluja kaipasinkin ja onnekseni olen niitä runsaasti saanut! Kiitos siitä.

Vielä jos mieleen tulee lisää havaintoja, näkökulmia tai mielipiteitä niin lueskelen ja tarvittaessa vastailenkin. Tähänhän ei vissiin yhtä oikeaa vastausta kuitenkaan ole. :)

Onko vuokralla asumisessa jotain väärää?
        Onko elämän tarkoitus osta asunto ja maksaa sitä koko loppuelämä?
        Ihan ok jos näin haluaa tehdä, mutta aina ei tarvitse olla niinkuin se "enemmistö" kansasta, mielestäni.
        Kun etsimällä etsii niin löytää kyllä hyviä vuokra-asuntoja kahdelle alle 500e, jopa 450e.
        Tosin säästämme myös siinä ettemme asu pääkaupunkiseudulla, emmekä tule asumaan..:)
        Hyvin jää rahaa muuhunkin elämiseen.
        Ja tarvitseeko vuokra-asunnon olla aina minuutin matkan päässä kaikesta, tulee samalla hyötyliikuntaa kun vaivautuu kävelemään bussipysäkille, kantaa kauppakasseja, yms.
        Itse en asuisi mistään hinnasta tällä hetkellä omistusasunnossa tai kaupungin lähikeskustassa surkuttelemassa vuokran määrää ja laskuja.
        Järki käteen, etenkin näinä rahallisesti "vaikeina" aikoina, niinpä niin, meihin se ei vaikuta mitenkään, oikeastaan vain huvittava tilanne.
        Vähemmän on enemmän!

• pummiksi
        Herätys! kirjoitti:

Onko vuokralla asumisessa jotain väärää?
        Onko elämän tarkoitus osta asunto ja maksaa sitä koko loppuelämä?
        Ihan ok jos näin haluaa tehdä, mutta aina ei tarvitse olla niinkuin se "enemmistö" kansasta, mielestäni.
        Kun etsimällä etsii niin löytää kyllä hyviä vuokra-asuntoja kahdelle alle 500e, jopa 450e.
        Tosin säästämme myös siinä ettemme asu pääkaupunkiseudulla, emmekä tule asumaan..:)
        Hyvin jää rahaa muuhunkin elämiseen.
        Ja tarvitseeko vuokra-asunnon olla aina minuutin matkan päässä kaikesta, tulee samalla hyötyliikuntaa kun vaivautuu kävelemään bussipysäkille, kantaa kauppakasseja, yms.
        Itse en asuisi mistään hinnasta tällä hetkellä omistusasunnossa tai kaupungin lähikeskustassa surkuttelemassa vuokran määrää ja laskuja.
        Järki käteen, etenkin näinä rahallisesti "vaikeina" aikoina, niinpä niin, meihin se ei vaikuta mitenkään, oikeastaan vain huvittava tilanne.
        Vähemmän on enemmän!

jäät

• Iloinen Luuseripummi
        pummiksi kirjoitti:

jäät

Kuin velkaa maksava oravanpyöräläinen.

• Asuntovelallinen123

Kannattaa laskea tarkkaan mitä tekee. Näinä aikoina voi päästellä täysillä jopa väärään suuntaan.

Kannattaa pistää paperille oikein ylös ja laskea yhteen nykyiset menot ja tulot. Mistä tulee minkä verran ja mihin menee minkä verran. Noista mainitsemistasi summista ei voi päätellä paljoa, ehkä vain sen verran mitä lainaerä tulee maksamaan ja yhtiövastike, hyvä sekin.

Nyt kynä ja paperi käteen, mielellään myös nippu tiliotteita. 1,5v = 18kk. 18xnykyinen vuokra summa, tuon summan olette menettäneet jo. Sitä ette saa koskaan takaisin. Se on menetettyä rahaa se. Sievoinen summa, eikö?

Sitten niiden tukien kimppuun, paljon tukia jostain tulee ja miten asunnon osto niihin vaikuttaa. Tarkkaa tietoa kannattaa kysyä kelasta? Tämä on väärä paikka udella moisia. Kelassa sanovat suoraan miten homma menee.

Sitten kannattaa selvittää paljon menee ruokaan, vaatteisiin, nettiin, kännykkään ja muuhun rahaa, lukuunottamatta vuokraa? Tämän pystyy selvittämään sopivasti selailemalla niitä tiliotteita. Kaiken vaa laskee yhteen joltain aikaväliltä ja laskee vaikka keskivertomenot kuukautta kohden. Tuo summa siis menee keskimäärin kuukaudessa. Nyt on nykyiset menot selvitetty.

Sitten tulojen kimppuun, paljon tuloja tullut työsuhteen aikana, tämä summa tietenkin jaetaan työsuhteen kestolla / kuussa. Saadaan keskimääräinen kuukausitulo, mitä kauemmin työskennellyt sen tarkempi lukema tulee.

Nyt on paljon lukuja, näyttää kivalle. Pankissa ovat pähkäilleet että teidän molempien tulot kattaa lainakulut ja menot. Kannattaa laskea se ihan itse ja moneen kertaan. Kannattaa myös miettiä valmistumista, millaiseen ammattiin, mihin hommaan, jos molemmilla töitä heti opiskelujen jälkeen, niin sekin kannattaa huomioida ja kauan valmistumiseen menee kummallakin ja millaiseksi tulo sitten muodostuu?

Omasta mielestä NYT, just NYT ei kannata asuntoa ostaa. Kannattaa odotella ainakin kesään, syksyllähän se vuokrasopimus vasta loppui. Asuntoja on ihan hyvin tarjolla. Ostajia ei ja hinnat ovat laskussa.
      Kannattaa myös miettiä millainen omistussuhde tulee olemaan ostettavassa asunnossa, onko se 50/50 vai 0/100 vai ehkä 49/51, tässä siis sinun ja avokkisi osuudet asunnosta. Mikäli aiotte ostaa kerrostaloasunnon 50/50 eli tasan puoliksi, menee molemmilta ensiasunnon ostona, ette joudu maksamaan varainsiirtoveroa, olikohan se nyt 2% kerrostalossa ja 4% omakotitalossa? voin muistaa väärin prosentit, mutta kuitenkin. Jos vaan ostatte toisen nimiin, esim toinen ottaa koko lainan nimiinsä ja toinen muodollisesti lainan takaajaksi. Ei tällöinkään joudu maksamaan varainsiirtoveroa. Tämä vain vaikuttaa seuraavan asunnon hankintaan.

Esimerkki 1. Ostatte 50/50 eli puoliksi kerrostaloasunnon, varainsiirtoveroa ei mene. Sitten valmistutte ja alatte molemmat tienaamaan, lisäännytte ja haluatte omakotitalon maalta joka maksaa 200 000erkii? Tämäkin 50/50. Joudutte maksamaan varainsiirtoveroa 8 000euroa.

Esimerkki 2. Kerrostalokämpän ostatte 0/100 ja vastaavan omakotitalon ostaessa laitatte 50/50, tulee varainsiirtoveroa maksettavaksi 4 000euroa

Esimerkki 3. ostatte ensin 100/0 ja sitten 0/100, ette joudu maksamaan mitään varainsiirtoveroja kahdesta ensimmäisestä asunnosta, kummatkin ovat ensiasuntoja.

Ensiasunnon säädöksistä kannattaa lueskella googlettamalla, se on paras tiedonlähde. Pääsääntöisesti asunnon osto on järkevä sijoitus. Siinä kuukaudessa tulee maksettua jonkin verran asunnosta velattomaksi. 20 vuoden maksuaikaa ei kannata pelästyä. Kesken lainan tätäkin saa muutettua jos haluatte lyhentää nopeammin, kannattaa jo kysyä mitä esimerkiksi 15 vuoden pituisena laina-aikana tulisi erä olemaan.

Myös kannattaa miettiä kannattaako ostaa huonompikuntoisempi kerrostaloasunto ja rempata se itse tai teettää muualla, mitä se tulisi maksamaan ja mitä vastaavanlaisesta rempatusta asunnosta alueella maksetaan. Myös kannattaa miettiä suoraan omakotitalon ostoa, näissä kun ei yhtiövastiketta ole. Menoja huomattavasti enemmän, mutta pienempiä kuin kerrostalossa. Kerrostalossa kun asukkaat eivät välttämättä ole kuulleet kiinteistöverosta (itsellä 0eur) tiemaksusta (n.15eur) jätehuollon kustannuksista (noin 6eur/roska-astian tyhjennys=kerran kuussa) jne.

Yhtiövastike usein sisältää myös sähkön ja/tai veden. Tästä johtuen kerrostalossa ihmisiä ei kiinnosta paljonko he sähköä tai vettä kuluttavat, välttämä eivät edes tiedä, taloyhtiössä yhteinen vesi ja/tai sähkömittari. Tästä johtuen saatat maksaa kerrostalossa naapurin vettä tai sähköä, mikäli kulutat naapuria vähemmän. Enemmän jos kulutat, niin naapuri maksaa sun kuluttamasta sähköstä tai vedestä? Varmuuden vuoksi kannattaa kuluttaa enemmän kuin naapuri, tuhlailu taas johtaa yhtiövastikkeen nousuun.

Yhtiövastike sisältää myös talkkarin palkan, hiekoituksen, taloyhtiön kaluston huollot ja hankinnat ja taloyhtiön toimiston sähköt, vedet ja toimiston tätin palkan, jätehuollon ja sen sellasia maksuja. Jos viitsii itse pikkasen nähdä vaivaa omakotitalossa ja tuon rahan eteen tekisi hyötyliikuntaa eli kolaisi lumet pihalta ja kerran 5-10v välein maalais talon ja työntelis leikkuria nurmikolla niin tulee paljon edullisemmaksi. Omakotitaloasumisen halpuus yllätti positiivisesti.

Itsellä 163 neliöonen omakotitalo 2100 neliön tontilla. Sähköä menee 12 000 kWh vuodessa, sähkölasku noin 100 euroa kuussa, tiemaksu noin 15eur vuodessa, vesilasku 40eur vuodessa, lainaerä 560eur kuussa 16v vielä, niin velaton. 2työssä käyvää ihmistä kykenee hyvin maksamaan pois. Tämän kokoisesta kämpästä 163m2 talli 86m2 maakellari 6m2 = yht 255m2 joutuisi maksamaan vuokraa noin 2000 euroa kuussa.

Öljyä ei mene, koska on sähkölämmitys, toki puita menee takkaan ja saunaan, joita saan ilmaiseksi hakea niin paljon kuin haluan. Tähän on päästy sijoittamalla kaikki irtoavat kolikot kerrostalokaksioon, asuttu siinä 2,5v, rempattu ja myyty 20 000 voitolla, joka kävi tähän asuntoon vakuudeksi, joten takaajia ei tarvittu. Vain nimeä paperiin. Nyt 4v. tässä asuttu eikä päivääkään ole kaduttanut. Pankin oma arvioija, joka kävi arvioimassa asunnon arvon, alakanttiin tietenkin, siihen hintaan millä löytyisi ostaja, niin arvioi arvoksi 30 000 enemmän mitä ostettaessa. Aikomuskaan ei ole myydä, vaan lähteä jalat edellä täältä. 16vuoden päästä velaton (46 vuotiaana).

Tarkoitukseni ei ole yllyttää ottamaan riskejä joita itse olen ottanut, vaan neuvoisin ottamaan nyt ainakin kesäkuulle rauhallisesti, laskemaan ja vertailemaan hintoja, käymään siihen mennessä mahdollisimman monessa asuntoesittelyssä. Silloin tietää mihin hintaan kannattaa minkäkin kuntoinen ostaa ja siitäkin kannattaa rohkeasti tarjota huomattavasti alakanttiin. Pienempi velka meinaa pienempiä kuluja, pienempää koron osuutta, eikä sitten pelota jos vaikka korot pikkasen pompahtaisivat. Nykytilanteessa pystyisin koko lainan maksamaan yksin pois, mutta vaimoni maksaa puolet. onhan tämä 50/50 kämppä. Ensimmäinen oli mun 100/0, vaimoni lainan takaajana.

Entä sitten jos menee huonosti? Pankki myöntää kyllä lyhennysvapaata, vaikka vuoden tai pari? Korko tulee kyllä maksettavaksi, mikäli tähänkään ei pysty, sossu maksaa koron. Sossulle halvempaa maksaa asunnosta korkoa kuin maksaa vuokra-asuntoa. Verotuksessa joka tapauksessa voit vähentää maksetun koron osuuden, mikäli omakotitalo pikkasen kauempaa, voi verotuksessa vähentää työmatka ajot. Nämä kaikki kun otat huomioon ja harkitset tarkkaan mitä kannattaa ja mitä ei. Muilta ei kannata kysellä vaan toimia ihan itse silloin kun sille tuntuu.

Kannattaa kuitenkin muistaa että pankkikin on yritys, joka myöntää helposti lainaa, tuossa sinun tapauksessa:

eli 20v = 240kk
      240 x 567,56 = 136 214,40 tämän hetkisellä korolla. Koron osuus 20v aikana 50 214,40eur. Tämäkin laskelma on suuntaa antava lopullisesta summasta. Pankki on kiinnostunut saamaan sinulta tuon summan.

Jos vertaa sitä nykyistä vuokraa x summa tuollaiseen jossa 567,56 on laina erä. 20v laina-ajalla siis maksat korkoja keskimäärin 209,23eur kuussa (saadaan kun korot 50 214,40 / laina ajalle 240kk).353,16 on sijoitettu asuntoon, jonka saattaa saada takaisin paljon isompana tai sitten ei. Hyvin usein kyllä, mikäli asunnon myy. Koron osuutta et tule näkemään, pankki vie sen. Vuokraan rinnastettavia menoja on siis yhtiövastike 209,23eur (korot). Muu kuussa on säästöä. Ilmoittamasi 200 eur yhtiövastikkeen mukaan summasta siis tulisi 409,23. Mikäli olet kiinnostunut säästämisestä ja olet valmis asumaan 409,23eur hinnalla kuussa sellaisessa asunnossa, niin päätös ei liene vaikea. Jos taas sijoittaa haluat ja nopeaa rahaa, tulee ajan kanssa taktikoida. Taantumat, lamat ja muut kiroukset ovat omiaan laskemaan asuntojen hintaa, silloin on hyvä ostaa, mikäli pystyy maksaa. Nousukauden huipulla taas hyvä aika myydä hyvään hintaan. Kukaan vain ei kerro oikeaa aikaa. Se pitää päättää ihan itse.

Sijoitus mielessä jos haluaa ostaa, ostaa halvan huono kuntosen, remppaa itse, asuu hetken ja myy pois ennen kuin on korkoja maksanut liikaa. Jos taas elät maksusuunnitelman mukaan 567,56 eur 20v 200eur kuussa yhtiövastike = 136 214,40 laina menot (240 x 200) = 184 214,40... Tuskin asuntosi arvo lisääntyy 100 000 eur 20 vuoden aikana. Isoja summia eikö? Lähtiessä voit toki saada 100 000 tai 120 000, epäilisin 120 000 lähemmäksi, olisi tullut reilu 64 000 "takkiin"

Entäs vuokralla asuessa? 20vuotta vuokralla keskimäärin 600 eur kuussa 240 x 600 = 144 000 "takkiin" mikäli vuokralla asuessa aikoo 20v aikana ottaa tuon 64 000 takkiin tulisi vuokran olla 266,67 eur kuussa. Ottakaa takkiin, asukaa vuokralla. Ottakaa takkiin, ostakaa oma. Asuminen maksaa ja se on itestä kiinni paljonko? Jokanen tehköön oman valinnan. minä tehnyt oman. Missään asumismuodossa ei ole vikaa. Pääasia että itse on tyytyväinen.

Kannattaisiko sittenkin ostaa joku halvempi, kunnostaa, odottaa oikeaa aikaa myydä ja myydä kun tuntuu sille että järkevä tarjous tulee ja voiton sijoittaa seuraavaan asuntoon ja sama homma uusiks. Ilmaseks jos haluu asuu nii se on helpoin homma. Ei tee mitää ja sossun luukulta ne sitte vuokria makselee. Näin on näreet. Kuka sanoi että vuokralla on järkevää asua jos tietää missä haluaa asua? Vuokra on hyvä vaihtoehto kun haluaa asua hetken jossain ja muuttaa ja taas hetki jossain "etsien omaa paikkaansa".

Nuuttille toivotan rohkeutta tehdä iso päätös elämässä, suhteessa ja sijoittamisessa tai säästämisessä. Nimi paperiin kannattaa vetää kun on varma ja uskoo itseensä. Kukaan muu ei ole eikea henkilö tekemään kyseistä ratkaisua puolestasi. Minä olen ensin sijoittanut ja nyt säästän. Ensimmäisessä kämpässä laina aika 20vuotta. Osto -> remppa, asuminen 2,5v ja myynti 20 000 hinnalla -> seuraavan osto ja asuminen hamaan loppuun asti. 46v ikäisenä velaton.

• ostamaan...

oman asunnon jos suhde/talous vakaalla pohjalla.
        Koskaan ei tietty tiedä joutuuko työttömäksi mutta siihen auttaa lainan takaisinmaksuturva jos niin käy.
        Ostin avovaimoni kanssa talon järven rannalta sopivaan hintaan ja olen ikionnellinen elämääni!!
        Omaammehan maksetaan ja varmasti saa omansa pois jos ei mikään muu auta...se kyllä olisi äärimmäinen tilanne jos pitäisi luopua talosta.!
        Kerään vaikka käpyjä että mökki pysyy!!!
        Korotkin onneksi laskenu jo 5,5%:sta 2,5%.
        Mitään ei saa elämässä jos ei uskalla ottaa riskiä ja yrittää kaikkensa.
        Tsemppiä kaikille tasapuolisesti:)

• jiitee

moro, paljonko teillä kuluu vettä vuodessa noin niinkuin kuutioina? kuulostaa vaan niin kovin pieneltä tuo veden hinta vuodessa, vai onko teillä oma jätevesikaivo? kai senkin tyhjennys jotain maksaa? ja puulla lämmitätte ilmeisen paljon, voi kai sillekin jonkun hinnan laskea kun kaikki ei saa sitä ilmaiseksi ettei nyt kukaan tämän perusteella laskisi kuluja alakanttiin.

• missä sähköyhtiössä

olettako saatte noin halpaa sähköä

• vesilasku
        missä sähköyhtiössä kirjoitti:

olettako saatte noin halpaa sähköä

siis me ei saada noin halpaa vettä edes kuukaudessa
        ja asutaan kans omakotitalossa.
        vesilasku on n.117e 3kk

• Elämän kokemusta..

Omistusasunnon hankin -68 pääkaupungin lähiöstä,
      2h k hinta oli 42000mk..Myin sen viime syksynä
      120000€ ja monet vuodet vuokra oli alle tuhat markkaa kuussa n.150€/kk.
      Kaveri asui naapurissa vuokralla samaan aikaan,
      muuti pois..en kehdannut kysyä paljonko jäi vuokrista käteen.

Paljon täällä puhutaan pashaa, eikä muisteta, jos on pankin orja niin toinen vaihtoehto on
      asunnon omistajan orja.

• Peketsu

Itse ostin vuosi takaperin oman asunnon. Taustatietona mainittakoon, että olen tällä hetkellä opiskelija, mutta teen siinä sivussa myös töitä.

Vuosi sitten ja varsinkin viime kesänä korot olivat korkealla. Otin lainaan aluksi hieman pidemmän lyhennysajan, mutta tarkoitus on muuttaa se lyhyemmksi heti kun tulot nousevat(eli valmistumisen jälkeen)...

Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen päätökseeni. Sain lainan matalalla marginaalilla (alle 0,3) ja korot vain laskee laskemistaan. Tällä hetkellä lyhennys ja vastike on n. 100 euroa pienempi kuin vuokra vastaavassa asunnossa (asunto siis lähes uusi). Maaliskuussa on seuraava korontarkistuspäivä ja jos korot laskevat samaan malliin, niin säästöä tulee vielä toiset 100 euroa kuukaudessa, eli kohta voikin lähteä katselemaan, jos vaikka autoa vaihtaisi... ;). Tietenkin täytyy ottaa huomioon, että korot myös nousevat jossain vaiheessa, mutta niin kauan kuin ne pysyvät alle viiden kaikki on pelkkää säästöä vuokraan verrattuna.

Yhdyn edellisten kirjoittajien näkemyksiin siitä, että jos ei riskiä ota, niin ei voi voittaa. Lisäksi maksan paljon mieluummin muutaman sata euroa korkoa pankille ja lyhenntkset sekä vastikkeet päälle, kuin koko summan vuokranantajalle, jolta saan muutaessani takaisin korkeintaan takuuvuokran ja lämpimän kädenpuristuksen.

• nuutti123

Eli tällöin kyseessähän ei ole opiskelijan asumistuki vaan yleinen asumistuki. Tarkkaa summaa en voinut kelan laskureilla meille laskea ilman asuntoa ja tietoja koroista kuukaudessa yms..

Mutta heiteltyäni summittaisia arvoja niin että jos yhdessä tienaisimme kuussa vain 1000e ja asuntomenoja kuussa olisi ~700e (sis. vastikkeen veden lainan takaisinmaksun lyhennykset) niin yleistä asumistukea saisi vähän reilu 300e..
      Tiedä tuosta nyt miten muuttuu kun pistää asunnon oikeat tiedot sekä meidän tulot opintotuet.. Voi käyä niin ettei saakkaan mitään mutta kuitenkin joku mahis semmoseen on jos ei meillä niin jollain muulla. :)

• mannaT

Ihan vaan pikainen viesti: odottakaa ainakin se aiemmin mainittu 6kk. Laittakaa kaikki ylimääräinen säästöön ja katsokaa paljonko saatte säästöön. Asuntojen hinnat eivät näytä olevan nousussa, joten odottaminen mielestäni kannattaa :)

• minusta

kannatta odotella että saatte
      kumpikin suhtkoht hyvät tulot
      ettei kannata ns.elää kelan
      kustannuksella koska suurin osa
      kaikista tuista loppuu kun ostaa
      oman talon asumistukea ette saa
      jos jompikumpi on töissä on liian
      isot tulot
      katselin että täytyy suurinpiirtein
      olla kummankin työmarkkinatuen piirissä
      ennen kun saa asumistukea

silloin kun me ostettiin oma talo
      niin laina aikaa laitettiin niin
      pitkäksi aikaa että se katto sen mitä
      silloin maksettiin vuokraa
      mutta siittä on aikaa ja korot ym on
      muuttuneet
      kannattaa ennemmin maksaa suurinpiirtein
      samaa lainaa kuukaudessa kun mitä maksatte
      vuokraa
      koska sen kuukausi lainamäärän voi muuttaa
      myöhemmin jos esim kummallakin on vaki työ
      tuo korko on aika korkea.
      kilpailuttakaa ainakin kolmea pankkia
      se kannattaa
      mutta varokaa ettette maksa liikaa tulee
      ongelmia
      mekin muutimme yhteen nuorena ja oltiin
      neljä vuotta ainakin vuokralla

ja muistakaa omakotitalossa on paljon
      muitakin maksuja kuin vesi
      esim.mikä on lämmitys jos sähkö se on
      kallis tai öljy,kaukolämpö,roskalasku
      ja sitten vakuutukset,kiinteistövero,
      kaapelimaksu jos on on paljon enemmän
      maksuja kuin mitä ajattelee siittä
      vuokrasta.

en halua pelotella teitä mutta järki
      käteen ennen kuin menee pankkiin.

muistaakseni kun me otettiin lainaa
      miehellä oli vaki paikka ja minä kotona
      hoitovapaalla niin silloinkin oli vaikea
      saada lainaa
      ja takaajia täytyy olla meillä on kaksi
      toisesta pankista pyysivät kolmea

• anteeksi luin väärin

kyseessä olikin omistusasunto
        meni sekasin luulin teidän ostavan
        omakotitaloa.
        odottakaa kuitestki että valmistutte

• Odottakaa, odottakaa

En kertakaikkiaan tajua miksi haluaisit 18-vuotiaana, juuri Helsingin yliopistossa opiskelut aloittaneena mummoutua rivitaloon jonnekin helvetin Nurmijärvelle! Miksi haluat elää itseäsi 10-15 vuotta vanhemman naisen elämää?

Ja Nurmijärvelle on aivan surkea julkinen liikenne, eli pakko kulkea omalla autolla.

Itse asuin yliopistossa opiskellessani Vantaalla, Koivukylässä HOASin solussa muutaman vuoden, ja vaikka sinne pääsi junalla 15 minuutissa niin oli sekin tylsää kun kaikki opiskelijariennot olivat Helsingissä, ja niin oli myös iltatyöpaikkani.

Parin vuoden kuluttua muutin parin ystäväni kanssa kimppakämppään Ullanlinnaan, ja oli kuin taivas olisi auennut! Pääsi kävellen yliopistolle, pääsi helposti osallistumaan kaikkiin opiskelijajuttuihin; ei tarvinnut pitkän työpäivän jälkeen illalla alkaa vielä körötellä junalla sinne Vantaalle.

Sinullahan olisi vielä älyttömän paljon pitempi matka, ja autolla ruuhkassa!

Miksi ihmeessä teidän on jo tässä vaiheessa päästävä omistusasuntoon. Olette vielä niin hirveän nuoria kummatkin. Opiskelut ja hauska opiskelijaelämä vasta edessä. En halua vähätellä tunteinanne ja käsitystänne suhteenne kestävyydestä, mutta haluan muistuttaa että teille molemmille on aukeamassa aivan uusi maailma jossa on paljon uusia ihmisiä.

• nuutti123

Emme ole kaltaisiasi nuoria. :) Emme ole baareissa ja bileissä riekkujia ja suuret nuorisoryhmät vain ahdistavat. Samoin keskustan hälinä. En pitäisi Ullanlinnassa asumista minulle hyvänä lykkynä - ehkä pakollisena väliaika-asuntona.
        Sen oman rauhan vuoksi voisi uhrata aikaa siihen matkaan kotoa kouluun. Jokaiselle se mikä on tärkeää.

Ja ei ole kyse siitä että nyt täytyy muuttaa omistukseen koska "se on kivaa" ja koska "nyt ollaan aikuisia" tai koska "suhde vaatii sen askeleen". Kysymys on siitä mikä on taloudellisesti loppupeleissä kannattavampaa. Mitä parisuhteelle käy - ei voi kukaan tietää koskaan eikä missään vaiheessa elämää mutta sille ei mahda mitään eikä ehkä vain sen pelon takia että kumppani hyppää toiseen junaan kannata heittää rahaa kankkulan kaivoon :)

Nurmijärvellä on tosiaan kehno julkinen liikenne ja yksi pohdinnan paikka onkin siinä että kuinka kauas sitä viitsii lähteä ettei kouluun lähteminen kävisi ylitsepääsemättömän raskaaksi. Näitä siis pohditaan pohditaan ja pohditaan vielä lisää. :)

• kaikki auminen
        nuutti123 kirjoitti:

Emme ole kaltaisiasi nuoria. :) Emme ole baareissa ja bileissä riekkujia ja suuret nuorisoryhmät vain ahdistavat. Samoin keskustan hälinä. En pitäisi Ullanlinnassa asumista minulle hyvänä lykkynä - ehkä pakollisena väliaika-asuntona.
        Sen oman rauhan vuoksi voisi uhrata aikaa siihen matkaan kotoa kouluun. Jokaiselle se mikä on tärkeää.

Ja ei ole kyse siitä että nyt täytyy muuttaa omistukseen koska "se on kivaa" ja koska "nyt ollaan aikuisia" tai koska "suhde vaatii sen askeleen". Kysymys on siitä mikä on taloudellisesti loppupeleissä kannattavampaa. Mitä parisuhteelle käy - ei voi kukaan tietää koskaan eikä missään vaiheessa elämää mutta sille ei mahda mitään eikä ehkä vain sen pelon takia että kumppani hyppää toiseen junaan kannata heittää rahaa kankkulan kaivoon :)

Nurmijärvellä on tosiaan kehno julkinen liikenne ja yksi pohdinnan paikka onkin siinä että kuinka kauas sitä viitsii lähteä ettei kouluun lähteminen kävisi ylitsepääsemättömän raskaaksi. Näitä siis pohditaan pohditaan ja pohditaan vielä lisää. :)

ja eri asumismuodot ovat väliaikaisia "ehkä pakollisena väliaika-asuntona".Varsinkin kun vielä opiskelee.Muutoksia tapahtuu 18-25 vuotiaille sen verran paljon että sitoutuminen asuntovelkaan ei ole järkevää. Voi avautua tilaisuuksia joka vaati pikaista muuttoa ja valmistauduttuuaan opinnoista niin velkainen asunto saattaa olla rasite jos työt löytyykiin muualta. Omalta kohdaltani voin kertoa sen että olin 19 vuotias kun aloitin seurustelun 18 vuotiaan tytön kanssa.Vannoimme ikuista rakkautta ja elämä oli pelkkää huumaa.Kun täytin 25 vuotta niin suhteemme päättyi.Olimme viimeisten kahden vuoden aikana kasvaneet henkisesti erilleen.Eli aikuistuneet.Molemmat kehittyneet eri tavoin niin että totesimme molempien muuttuneen niin paljon ettemme enää olleet luotu toisillemme.Alunperin samanlainen ajattelumaailma oli erkaantunut toisistaan sen verran että iän myötä ajattelimme asioista jo ihan eri tavalla.

• nuutti123
        kaikki auminen kirjoitti:

ja eri asumismuodot ovat väliaikaisia "ehkä pakollisena väliaika-asuntona".Varsinkin kun vielä opiskelee.Muutoksia tapahtuu 18-25 vuotiaille sen verran paljon että sitoutuminen asuntovelkaan ei ole järkevää. Voi avautua tilaisuuksia joka vaati pikaista muuttoa ja valmistauduttuuaan opinnoista niin velkainen asunto saattaa olla rasite jos työt löytyykiin muualta. Omalta kohdaltani voin kertoa sen että olin 19 vuotias kun aloitin seurustelun 18 vuotiaan tytön kanssa.Vannoimme ikuista rakkautta ja elämä oli pelkkää huumaa.Kun täytin 25 vuotta niin suhteemme päättyi.Olimme viimeisten kahden vuoden aikana kasvaneet henkisesti erilleen.Eli aikuistuneet.Molemmat kehittyneet eri tavoin niin että totesimme molempien muuttuneen niin paljon ettemme enää olleet luotu toisillemme.Alunperin samanlainen ajattelumaailma oli erkaantunut toisistaan sen verran että iän myötä ajattelimme asioista jo ihan eri tavalla.

En tarkoituksella halua vaikeuttaa loppuelämääni, mutta saapa nähdä milloin läheistenki toistelema "kyllä te vielä kasvatte erillenne" loppuu, 14-vuotiaasta kun nyt on seurusteltu niin sitä tuppaa kuulemaan. Ja ymmärrän että ihan hyvin voikin vielä käydä että tiet erkanee, ja onhan se oikeastaan hyvin todennäköistäkin.

Mutta niin kauan kun näyttää hyvältä ja pienellä riskillä saisi tungettua kymmenet tuhannet eurot parempaan paikkaan niin voi riski olla sen arvoinen. Niin ne tiet erkanevat vielä 20v meitä vanhemmillakin.

• jälkeen kuten myös
        nuutti123 kirjoitti:

En tarkoituksella halua vaikeuttaa loppuelämääni, mutta saapa nähdä milloin läheistenki toistelema "kyllä te vielä kasvatte erillenne" loppuu, 14-vuotiaasta kun nyt on seurusteltu niin sitä tuppaa kuulemaan. Ja ymmärrän että ihan hyvin voikin vielä käydä että tiet erkanee, ja onhan se oikeastaan hyvin todennäköistäkin.

Mutta niin kauan kun näyttää hyvältä ja pienellä riskillä saisi tungettua kymmenet tuhannet eurot parempaan paikkaan niin voi riski olla sen arvoinen. Niin ne tiet erkanevat vielä 20v meitä vanhemmillakin.

omani niin olet ollut niin sitkeä "sissi" sen yhteisen asunnon hankinnan suhteen. Että pakko myöntää sinun ajattelusi myös oikeaksi. Vaikka ero tulisi niin onhan ne eurot laitettu säästöön ja omaksi hyväksi jota sitten jos niin käy niin saa itselleen. Anteeksi Nuutti aikaisempi kommenttini ja toivottavasti saatte sen asunnon hankittua.

• nuutti123
        jälkeen kuten myös kirjoitti:

omani niin olet ollut niin sitkeä "sissi" sen yhteisen asunnon hankinnan suhteen. Että pakko myöntää sinun ajattelusi myös oikeaksi. Vaikka ero tulisi niin onhan ne eurot laitettu säästöön ja omaksi hyväksi jota sitten jos niin käy niin saa itselleen. Anteeksi Nuutti aikaisempi kommenttini ja toivottavasti saatte sen asunnon hankittua.

Kiitos myönnytyksestäsi :D Tarkoitukseni ei ole olla tyhmän sitkeä, mutta jotain mielipidettä tässä on kuitenkin itselle päässyt muodostumaan kun näinkin laajaksi kasvanut tämä keskustelu. Useita on viestejä sekä puolesta että vastaan, ja varsinkin vastaansanojat tahtoisin siinä mielessä "laittaa koville" että perustelisivat hyvin sanomansa. Olen hyvin kiinnostunut siis kyllä niistä eikä tarkoitus ole inttää ;)

Kiitän siis kaikista varoituksista, niin sinun kuin muidenkin. Jos niitä lisää tulee mieleen niin anti palaa. :)

• opiskelija87

En ole kaikkia aiempia vastauksia lukenut, mutta ajattelin nyt tässä kuitenkin kertoa oman kokemukseni.

Olen tänä vuonna 22 vuotta täyttävä, ensimmäistä vuotta yliopistossa opiskeleva nainen. Olen seurustellut avomieheni kanssa 15-vuotiaasta asti (hän vuoden vanhempi) ja olin 17-vuotias kun muutimme yhteen. N. 2,5 sitten, eli ollessani 19, ostimme ensimmäisen oman asuntomme. Molemmat olimme tuolloin töissä, mies on edelleenkin vakituisessa työsuhteessa ja itse teen opintojen ohella jonkin verran töitä.

Asumme nyt yli 60-neliöisessä rivitalokaksiossa ja maksamme tästä vähemmän kuin mitä maksoimme 20 neliöä pienemmästä kerrostalokaksiosta vuokraa. Toki sijainnilla on paljon merkitystä, mutta mieluummin asun vähän syrjempänä keskustasta, isommassa (ja halvemmassa!) asunnossa hyvien kulkuyhteyksien varrella, kuin ahdistun pienessä kopissa ja heitän rahaa hukkaan. Oma käsitykseni siis vuokran maksusta on se, että raha menee aivan hukkaan.

Myönnän kyllä sen, että jos olisin aloittanut yliopisto-opinnot heti lukion jälkeen, emme luultavasti olisi hankkineet tätä asuntoa ollenkaan. Mutta en ole kyllä katunut päätöstämme, päinvastoin! Lainamme on suhteellisen pieni, ja koska olemme aloittaneet lyhentämisen jo näinkin nuorena, ja valmistumiseni jälkeen lyhennämme tietenkin vielä enemmän kuukaudessa, on laina äkkiä maksettu pois. Varmasti meilläkin on joskus vaihto isompaan asuntoon edessä, mutta se on kuitenkin vasta vuosien päästä, niin mitäpä sitä vielä murehtimaan.

Ja mitä tähän suhteen kestämiseen tulee, niin kyllä siitä omistusasunnostakin pääsee pois, vaikkakaan ei niin helposti ja nopeasti kuin vuokra-asunnosta. Jokainen suhde on (yllättäen) yksilöllinen ja hankala mennä sanomaan mikä kestää ja mikä ei. Ei auta muu kuin elää päivä kerrallaan, niin mekin tässä tehdään. Avomieheni kanssa emme ole alusta alkaenkaan olleet mitään sielunveljiä, vaan todella erilaisia, vastakohtia suorastaan. Silti suhteemme on kestänyt moniin nuoriin verrattuna tosi pitkään, enkä usko että loppu tulee ihan lähiaikoina.

Eli, to sum it all up, oma neuvoni nuutille on se, että mielestäni on järkevämpää maksaa omaa kuin vuokraa. Jos teidän suhteenne on vakaalla pohjalla (ja itse te sen kaikkein parhaiten tiedätte) ja jos tulot ovat vakaalla pohjalla, niin ehdotan, että hankitte oman asunnon. Miettikää kuitenkin tarkkaan, millaisen asunnon valitsette (jos nyt saatte lainan). Tulette mahdollisesti asumaan siinä monia vuosia. Meitä kaduttaa tällä hetkellä se, että ei ostettukaan kolmiota heti kerralla, vaan tyydyttiin kaksioon. Mutta viihdymme myös tässä hyvin. :D Miettikää seuraavia asioita tarkkaan:

- sijainti ja kulkuyhteydet (tietenkin olisi mahtavaa jos pääsisi asumaan aivan koulu/työpaikan viereen, mutta aina se ei ole mahdollista, joten millä säteellä voitte liikkua mahdollisimman vaivattomasti ja edullisesti)

- asunnon koko ja huoneluku (en kannusta hankkimaan todella pientä asuntoa vaikka kuinka halvalla saisi [tämäkin kyllä riippuu niin paljon paikkakunnasta, minkä kokoiseen teillä on varaa], vaikka periaatteessa pariskuntakin mahtuu asumaan todella pienessä kämpässä, niin aina tulee tarvetta sille "omalle tilalle" ja usko tai älä, vuosien varrella sitä tavaraa alkaa kertyä...jostain syystä... Niin, ja kuka tietää vaikka tulisi jälkikasvua?)

- asumismuoto (muuttaako kerros-, rivi-, luhtitaloon...?, riippuu taas paikkakunnasta, millaisia on teidän budjetilla tarjolla..., meille oli tärkeää että on vähän omaa pihaa ja omaa rauhaa enemmän kuin kerrostalossa ja mies haluaakin seuraavaksi omakotitaloon)

- vastikkeen suuruus ja kaikki muut kuukausittaiset maksut (onko vastikkeen suuruus sellainen, josta vielä lainanlyhennyksen lisäksi selviätte?)

- asunnon kunto (älkää ostako ihan rapakunnossa olevaa asuntoa, vaikka ne halpoja ovatkin, kannattaa maksaa hieman ylimääräistä siitä, että ei tarvitse ihan heti ruveta tekemään remonttia..., myös taloyhtiön kunto täytyy ottaa huomioon, eihän ole tulossa suuria remontteja ja onhan peruskorjaukset tehty?)

Toivottavasti pitkästä kirjoituksestani oli edes jotain hyötyä! :D Onnea matkaan ja onnea asunnon hankintaan jos lainan saatte! Nyt olisikin hyvä hetki ostaa asunto, kun korot ja asuntojen hinnat ovat alhaalla...

• nuutti123

Kiva kuulla lisää onnellisia tarinoita nuorilta asuntovelallisilta. :)

Miten teillä maksetaan pakolliset asumiskulut? Miehesi varmasti ansaitsee kuussa paljon enemmän kuin sinä vakityötä tehdessään, maksaako hän myös enemmän? Jos miehesi saisi kuussa vain saman verran kuin sinä nyt, tulisitteko enää toimeen?

Saanen myös udella missä päin Suomea asutte? :) Itsekin kun paljon mielummin otan sen rivarin jostain kauempaa, kuin kerrostaloasunnon keskeltä suurinta hälinää. Helsingissä siis asumme tällä hetkellä.

• opiskelija87
        nuutti123 kirjoitti:

Kiva kuulla lisää onnellisia tarinoita nuorilta asuntovelallisilta. :)

Miten teillä maksetaan pakolliset asumiskulut? Miehesi varmasti ansaitsee kuussa paljon enemmän kuin sinä vakityötä tehdessään, maksaako hän myös enemmän? Jos miehesi saisi kuussa vain saman verran kuin sinä nyt, tulisitteko enää toimeen?

Saanen myös udella missä päin Suomea asutte? :) Itsekin kun paljon mielummin otan sen rivarin jostain kauempaa, kuin kerrostaloasunnon keskeltä suurinta hälinää. Helsingissä siis asumme tällä hetkellä.

Kyllä, mieheni ansaitsee reilusti enemmän kuin minä. :D Eikä varmasti tultaisi toimeen jos hänkin olisi opiskelija. Me ei oikeastaan olla millään tavalla jaettu noita kuluja, pidetään rahojamme yhteisinä ja se maksaa laskut jolla on parempi rahatilanne sillä hetkellä.

Me asutaan Oulussa, joten tämän seudun hintatasosta ei voi edes puhua samassa lauseessa pääkaupunkiseudun hintatason kanssa. :D On sentään joitakin hyviä puolia täällä pohjoisessa asumisessa.

• nuutti123

Asunto: http://www.etuovi.com/kohde/887811
      77m^2
      kolmio Vantaalla, ihan Helsingin rajalla ja matkaoppaan mukaan Mellunmäen metroasemalle alle kilometri (loistava juttu meille Helsingissä opiskeleville). Rakennusvuosi 1998, sekä velaton- että myyntihinta 64 000e. Kuntoluokitus paras minkä sivustolla voi antaa.

Ja mikä on pielessä:

Kustannukset
      Hoitovastike: 520,53 € / kk
      Rahoitusvastike: 145,31 € / kk
      Lisätietoa maksuista :Osaomistus asunto: Loppuhinta asunnosta
      64.201,74€ maksetaan 2017 tällöin asunto 100% omistusasunto.
      Erittely: 520,53= osaomistus vuokra, 145,31= asunnon lainanlyhennyksen
      ennakkomaksu. Yhteensä 665,84 /kk €. Katso tarkemmin isännöitsijä
      todistus

65 000e lainalla ajalle 30vuotta reilu 3% korolla pelkästään korot kuussa vajaa 300e. Nykyään edelleen siis nykyisen asunnon vuokra 700e. Eli osaomistusasunnon vuokra lainanlyhennys (siis kenen ottaman lainan? tätä kohtaa en ymmärrä, selventäkää!) 665,84e/kk plussataan oman asuntolainamme kuukausikorot on jo 965,84e/kk. Siis pirusti paljon enemmän.

Asunnon koko ja sijainti yms ominaisuudet täältä päätteen päästä katsottuna meille unelmat. Eli kommentoikaa JOS harkitsisimme tuon ostoa. Emme siis tällä hetkellä vakavasti vielä etsi asuntoa! Otetaan ensin selvää kaikesta mahdollisesta ;)

• aerton

olisitte heti sanonut että kyseessä osaomistusasunto, olisi varmasti muuttanut paljon keskustelua..
        Osaomistusasuntohan tarkoittaa, että ensin maksatte (sopimuksesta riippuen) n.20% asunnosta, jonka jälkeen asutte siinä (sopimuksesta riippuen) joitakin vuosia vuokralla. vuokra määräytyy sopimuksen mukaan esim. niin että se kattaa yhtiö- ym. vastikkeet, ja mahdollisesti pienen summan, jolla maksatte asunnosta loppuosaa itsellenne. Muutaman vuoden vuokralla asumisen jälkeen "saatte" ostaa lopunkin asunnosta itsellenne!
        Kts. vaikka hypoteekkiyhdistyksen osaomistussopimusta, se on erityisesti nuorille ensiasunnon ostajille suunnattu vaihtoehto!

Ja jos joku tietää osaomistusasunnoista niin kommentoikaa, en tiedä itsekään siitä vielä kovin paljoa, mutta kiinnostus olisi suunnaton ;)

• españa

moi.. mulla ja mun miehellä on kiikarissa asunnon osto espanjassa. asunto maksaa 84.000e kaikki muut mitá tulee joku yhteensä 104.000e itelläni o säästössä 60.000e joten lainaa pitáä ottaa joku 44.000e ja kk maksaa pankkiin joku 300e

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      190
      2708
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2417
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1132
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      101
      1007
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      834
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      820
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      288
      791
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      91
      786
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      718
    Aihe