4-tahtisten huolto

sörselssöni

Kysellessäni eri 50hv konevaihtoehdoista myyjä väitti että Hondan BF50 (ruisu) on käytettävä huollossa joka vuosi ja ettei sitä voi tehdä itse. syyksi tähän on kuulemma että venttiilit on joka vuosi (!) säädettävä ja sen tekemiseksi on huoltotietokone kytkettävä koneeseen kiinni.

1. Pitääköhän paikkaansa?

2. Kuka on valmis viemään koneensa JOKA vuosi merkkihuoltamoon kun on koneita joihin riittää simppelimpi huolto jonka voi tehdä itse (öljyt, suodattimet, vesipumppu).

3. Miten eri 50hv 4-tahtisten huoltosuositukset eroaa?

On siinnä nyt vähän rahastamisen makua kun kone on JOKA vuosi käytettävä merkkihuollossa. Ei siitä etteikö olisi ihan hyvä muuten, mutta kun pikkuvenettä pitää ulkosaaristossa aina eikä viitsisi joka vuosi uhrata kaksi viikonloppua ja lainata traikut jostain vaan sitä varten. Toki tämä järjetön takuukilpailu merkkien välillä on vaikuttanut tähän.

34

13698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jasy64

      Nelitahti yamahassa pitää säätää venttiilit 100h välein.jos ajaa vähän niin turha säätää joka syksy.näin sanottiin mulle huollossa.

      • sörselssöni

        Entä muut merkit? Onko suuria eroja huoltotarpeessa, siis nimenomaan siinä että on "pakko" viedä merkkiliikkeeseen.

        nimittäin venttiilithän voi säätää itse jos on siitä kokemusta mutta harmittaisi ostaa joku romu jonka on pakko liittaa tietokoneeseen venttiiliensäätöä varten.

        Oli se hienoa aikaa kakstahtisilla kaasarikoneilla kun ei tarvinnut koko ajan olla kärräämässä konetta valohoitoon. Teki tarpeelliset huollot itse ja osasi siten myös ratkaista ongelmat kun niitä ilmeni.


      • meillä vaihtoehtona
        sörselssöni kirjoitti:

        Entä muut merkit? Onko suuria eroja huoltotarpeessa, siis nimenomaan siinä että on "pakko" viedä merkkiliikkeeseen.

        nimittäin venttiilithän voi säätää itse jos on siitä kokemusta mutta harmittaisi ostaa joku romu jonka on pakko liittaa tietokoneeseen venttiiliensäätöä varten.

        Oli se hienoa aikaa kakstahtisilla kaasarikoneilla kun ei tarvinnut koko ajan olla kärräämässä konetta valohoitoon. Teki tarpeelliset huollot itse ja osasi siten myös ratkaista ongelmat kun niitä ilmeni.

        ostaa Evinruden E-Tec tai Tohatsun TLDI, siis kaksitahtiruiskuja, jossa ei ole koko ventiilejä.


      • Ne on niitä
        meillä vaihtoehtona kirjoitti:

        ostaa Evinruden E-Tec tai Tohatsun TLDI, siis kaksitahtiruiskuja, jossa ei ole koko ventiilejä.

        Jotkas luulee, jotta neljätahtia on enemmän kuin kaksi tahtia,ja samalla rahalla,- joten sen tähden ne eivät näekään kaksitahtisia.

        Ne tupisevat ihan omia juttujaan.
        Mutta ollaan me kakstahtiset, niinkuin ei oltaskaan, ja pannaan säästyneet huoltokulut takaisin kutjuihimme.-Riittää rahaa muuhunkin>:)


      • on ne monimutkasia pelejä

        verrattuna muihin moottoreihin.

        Minulla on 100 hp nelitahti-Yamaha, 4-sylinterinen ja 600 kuutioinen. Moottoripyörä tosin. Siinä taitaa viritysaste tosin olla hieman korkeampi kuin perämoottorissa, kierroslukumittarin punainen alue alkaa 13500 kierroksesta.

        Venttiilinsäätöväli on 42000 km ja tutun huoltomiehen mukaan 90 % tapauksista riittää tarkastus eikä säätöä tarvita. Kun huolehtii että koneessa on hyvät öljyt ja vaihtaa ne sekä suodattimen tarpeeksi usein niin muutoin on oikeastaan parempi mitä vähemmän moottoriin koskee, edes huoltomielessä.


      • eroa ...
        on ne monimutkasia pelejä kirjoitti:

        verrattuna muihin moottoreihin.

        Minulla on 100 hp nelitahti-Yamaha, 4-sylinterinen ja 600 kuutioinen. Moottoripyörä tosin. Siinä taitaa viritysaste tosin olla hieman korkeampi kuin perämoottorissa, kierroslukumittarin punainen alue alkaa 13500 kierroksesta.

        Venttiilinsäätöväli on 42000 km ja tutun huoltomiehen mukaan 90 % tapauksista riittää tarkastus eikä säätöä tarvita. Kun huolehtii että koneessa on hyvät öljyt ja vaihtaa ne sekä suodattimen tarpeeksi usein niin muutoin on oikeastaan parempi mitä vähemmän moottoriin koskee, edes huoltomielessä.

        Auto kulkee maalla, perämoottori yleensä vedessä, autolla ajetaan noin 15% kierroksilla, perämoottorilla kierrosalue normaalikäytössä 80-100%, autolla ajetaan välillä myös alamäkeen, perämoottoria kuormitetaan kuin ajettaisiin autolla koko ajan ylämäkeen... ja nykyautojen huollot tehdään yleensä huoltokorjaamolla, perämoottoreissa tulee tapahtumaan vastaava kehitys, ja sille ei "rantojen TI-miehet" voi mitään!


      • koneinssi
        eroa ... kirjoitti:

        Auto kulkee maalla, perämoottori yleensä vedessä, autolla ajetaan noin 15% kierroksilla, perämoottorilla kierrosalue normaalikäytössä 80-100%, autolla ajetaan välillä myös alamäkeen, perämoottoria kuormitetaan kuin ajettaisiin autolla koko ajan ylämäkeen... ja nykyautojen huollot tehdään yleensä huoltokorjaamolla, perämoottoreissa tulee tapahtumaan vastaava kehitys, ja sille ei "rantojen TI-miehet" voi mitään!

        Mistä sä sen auton? Kysymys oli moottoripyörästä, jossa on korkea viritysaste (helposti 160 hp/iskutilavuuslitra) ja joka toimii korkeilla kierroksilla (6000 rpm 120 km/h nopeudessa suurimmalla vaihteella) ja jota yleensä ajetaan vähän rankemmalla kädellä kuin autoa.

        Mitä sitten jos se kierroslukualue on normaalikäytössä 80-100 %, kierroksia on kuitenkin vain luokkaa 5000 rpm. Ja lisäksi moottori on suunniteltu toimimaan parhaiten isolla kuormalla, jolloin myös hyötysuhde on parhaimmillaan.


      • ymmärtää ...
        koneinssi kirjoitti:

        Mistä sä sen auton? Kysymys oli moottoripyörästä, jossa on korkea viritysaste (helposti 160 hp/iskutilavuuslitra) ja joka toimii korkeilla kierroksilla (6000 rpm 120 km/h nopeudessa suurimmalla vaihteella) ja jota yleensä ajetaan vähän rankemmalla kädellä kuin autoa.

        Mitä sitten jos se kierroslukualue on normaalikäytössä 80-100 %, kierroksia on kuitenkin vain luokkaa 5000 rpm. Ja lisäksi moottori on suunniteltu toimimaan parhaiten isolla kuormalla, jolloin myös hyötysuhde on parhaimmillaan.

        ... että sama kehitys kun autoissa tulee tapahtumaan myös perämoottoreissa, huollot tehdään pääosin huoltoliikkeissä, ei siellä sinun rantakivellä! Ja se on FAKTA


      • työtahdillahan
        Ne on niitä kirjoitti:

        Jotkas luulee, jotta neljätahtia on enemmän kuin kaksi tahtia,ja samalla rahalla,- joten sen tähden ne eivät näekään kaksitahtisia.

        Ne tupisevat ihan omia juttujaan.
        Mutta ollaan me kakstahtiset, niinkuin ei oltaskaan, ja pannaan säästyneet huoltokulut takaisin kutjuihimme.-Riittää rahaa muuhunkin>:)

        se voima moottoriin tulee ja nelitahtisessa niitä on suhteessa vähemmän.


      • ymmärtävä koneinssi
        ymmärtää ... kirjoitti:

        ... että sama kehitys kun autoissa tulee tapahtumaan myös perämoottoreissa, huollot tehdään pääosin huoltoliikkeissä, ei siellä sinun rantakivellä! Ja se on FAKTA

        rahaa pitää saada tekemällä turhia valohoitoja ehjille moottoreille. Öljyn, tulppien ja suodattimien sekä peräöljyjen vaihdolla pärjää normiveneilijä ainakin 5 vuotta yhteen syssyyn.

        Leimasimen voi ostaa vaikka Tiimarista ja lätkiä niitä leimoja huoltokirjaan aina kun tykkää.


      • koneinsillä!
        ymmärtävä koneinssi kirjoitti:

        rahaa pitää saada tekemällä turhia valohoitoja ehjille moottoreille. Öljyn, tulppien ja suodattimien sekä peräöljyjen vaihdolla pärjää normiveneilijä ainakin 5 vuotta yhteen syssyyn.

        Leimasimen voi ostaa vaikka Tiimarista ja lätkiä niitä leimoja huoltokirjaan aina kun tykkää.

        Luetun ymmärtämisessä lienee ongelmia, kun et usko,että perämoottoreiden osalta kehitys johtaa vääjämättä siihen, että ne huolletaan jo lähitulevaisuudessa pääosin huoltoliikkeissä. Sinä voit minun puolesta vaihdellä öljyjä itse omassa rannassa hamaan tappiin asti, mutta yleisiin trendeihin et voi vaikutta paskan vertaa.


      • Vanha on juttusi
        koneinsillä! kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisessä lienee ongelmia, kun et usko,että perämoottoreiden osalta kehitys johtaa vääjämättä siihen, että ne huolletaan jo lähitulevaisuudessa pääosin huoltoliikkeissä. Sinä voit minun puolesta vaihdellä öljyjä itse omassa rannassa hamaan tappiin asti, mutta yleisiin trendeihin et voi vaikutta paskan vertaa.

        Mukava lukea vanahoja juttuja, ja ainut mikä pistää korvaan, on jonkin sortin rähjähenki, joka esiintyy joka asian TIETÄJÄN nimissä, ja vieläpä oikein ennustajan roolissa.

        Mutta mitenkäs nyt kitusesi panet, kun E-tecciä ei tartte viedä huoltoon, kuin vasta kolmen vuoden päästä, ja merccurykin teki muka kilpaillakseen E-tecin kanssa,-nelitahtimoottorin, jonka huollon voi tehä siellä rantakivellä ?


    • -91 vuodesta

      Olen ajellut -91 vuodesta saakka tuhansia tunteja nelitahtisilla.
      Ei ole vielä tarvinnut venttiileitä säätää.
      Viettekö autonne 5000km välein venttiileiden säätöä (tai muuta) varten nk. merkkihuoltoon.
      Hondan venttiilit saa säädettyä ihan samoin kuin Ladankin jos tarvetta on.
      nk. merkkiliikkeet rahastavat tyhmiä.

      • sörselssöni

        "Olen ajellut -91 vuodesta saakka tuhansia tunteja nelitahtisilla.
        Ei ole vielä tarvinnut venttiileitä säätää.
        Viettekö autonne 5000km välein venttiileiden säätöä (tai muuta) varten nk. merkkihuoltoon.
        Hondan venttiilit saa säädettyä ihan samoin kuin Ladankin jos tarvetta on.
        nk. merkkiliikkeet rahastavat tyhmiä."

        Voisiko joku valaista miten venttiilien välysten säätö tapahtuu käytännössä? Ei ole ihan täysin hanskassa tuo sanasto mutta sen säädön on kai oltava nokan liikkeen venttiilivarrelle välittävässä keinuvivussa?

        Esim perämoottorissa, mitkä kaikki osat on purettava tieltä jotta pääsee käsiksi tarkastus/säätökohteisiin? Mihin välysmitta työnnetään jne.

        Myyjältä joka minulle väitti että välysten säätöön tarvii tietokonetta ja Hondan softaa kysyinkin heti perään että tarviiko tosiaan näitä varusteita ja eikö sitä voi tehdä itse johon hän vastasi että se on tehtävä merkkihuollossa. Ilmeisesti myyjä oli tietämätön tai yritti kusettaa.


    • on..

      Huolto-ohjeessa sanotaan varmaan että venttiilien säädöt pitää _tarkastaa_ 100 - 200 tunnin välein, mutta ei niitä kai nyt säätämään joudu sentään noin usein. Eli tarkistat itse onko välykset kondiksessa, ja jos säätöä tarvitaan niin käytät merkkihuoltoa vain silloin? Onkohan tuossa käytössä muuten palat vai ruuvit?

    • hartikainen22

      Tuli mieleen muutama käytännön asia perämoottorin venttiilien säädössä. Olen sivusta seurannut nelisylinterisen auton venttiiliensäätöä joten tiedän kyllä periaatteessa mitä ja miksi se tehdään.

      1. Perämoottoreissa ei kai ole koneen päällistä nokka-akselia vaan nokka-akselin liike välittyy työntötangoilla?. miten eroaa tarkastus OHC ja työntötankokoneen välillä?

      2. Perämoottorin sylinteririvi kun on pystyssä, valuuko paljon öljyä ulos kun venttiilikoppa aukaistaan?

      3. Tiedän että eri koneilla on eri suositukset tarkastus ja säätövälille mutta kuinka yleistä on että säädöt menee pieleen normaalilla käytöllä ja säätötarve esiintyy?

      Onko tämä keksitty vuotuinen merkkihuoltamopakko vaan tapa jolla saada 5 vuoden takuuvastuu raukeamaan (kun ei ole käyttänyt joka vuosi merkkihuollossa) ja rahastaa asiakkaita. Suomessa kun ajotunnit ovat aika pienet ja kuluminen vähäistä niin rahat pitää saada asiakkaalta jollain tavalla kun eivät osta heti uutta?

      • ohcohcohc

        työntö tangoilles, Honda F100 civikin lohko,Yamaha f115 Mondeon lohko 1,8.


      • sörre9090
        ohcohcohc kirjoitti:

        työntö tangoilles, Honda F100 civikin lohko,Yamaha f115 Mondeon lohko 1,8.

        "haloo sun
        ohcohcohc 21.1.2009 klo 09.32
           työntö tangoilles, Honda F100 civikin lohko,Yamaha f115 Mondeon lohko 1,8."

        Mikä v*tun jälkeenjäännyt mopoteiniluuserui sinäkin olet?

        Ai että pitäisi olla jokaiselle täysin itsestäänselvää että yllämainitut moottorit perustuvat henkilöautomoottorien tekniikkaan ja sen myötä OHC (moottorinpäälliseen nokka-akseliin)?

        Kiitos kuitenkin tiedosta, jos pitää paikkaansa, on hyvä tietää että perustuu autonmoottoreihin. Et sitten keksinyt yhtään kusipäisempää tapaa ilmoittaa asiasta? Jos kerran tiedät niin paljon näistä koneista olisit varmaan osannut ottaa kantaa varsinaiseen kysymykseen eikä vaan tulla tänne teinicorollaviisasteluillasi.


      • Vanaha ON JUTTUSI
        sörre9090 kirjoitti:

        "haloo sun
        ohcohcohc 21.1.2009 klo 09.32
           työntö tangoilles, Honda F100 civikin lohko,Yamaha f115 Mondeon lohko 1,8."

        Mikä v*tun jälkeenjäännyt mopoteiniluuserui sinäkin olet?

        Ai että pitäisi olla jokaiselle täysin itsestäänselvää että yllämainitut moottorit perustuvat henkilöautomoottorien tekniikkaan ja sen myötä OHC (moottorinpäälliseen nokka-akseliin)?

        Kiitos kuitenkin tiedosta, jos pitää paikkaansa, on hyvä tietää että perustuu autonmoottoreihin. Et sitten keksinyt yhtään kusipäisempää tapaa ilmoittaa asiasta? Jos kerran tiedät niin paljon näistä koneista olisit varmaan osannut ottaa kantaa varsinaiseen kysymykseen eikä vaan tulla tänne teinicorollaviisasteluillasi.

        Mutta HAHAHAHAHAT SILLE:)

        OTTIPA HARVINAISEN PALJO ÄLÄLLE, kun paljastu, että mondeossa on sama lohko,-mistähän moinen moukkamainen palautteesi mahtaa johtuakkaan.

        Jos sulle ei kelpaa mondeon moottori, niin HAHAHAHH !!!

        SITÄPAITSI jamahan moottorien pakosarjat syöpyy puhki, bensa ajautuu öljyjen sekaan nelitahtisissa, ja vie sitä huoltoon parin viikon välein. ynnä muita mukavia sammumishäiriöitä.

        Ja MITÄ KUSIPÄISEMPÄÄ TAPAA OOT KAIVANNU ?

        ONKO SE KUSIPÄISEMPI TAPA SULLE JO LÖYTYNY ?


    • koneinssi909

      >>"ja nykyautojen huollot tehdään yleensä huoltokorjaamolla, perämoottoreissa tulee tapahtumaan vastaava kehitys, ja sille ei "rantojen TI-miehet" voi mitään!"
         
      >>"Koitahan koneinssi ymmärtää että sama kehitys kun autoissa tulee tapahtumaan myös perämoottoreissa, huollot tehdään pääosin huoltoliikkeissä, ei siellä sinun rantakivellä! Ja se on FAKTA"


      Tottakai olen huomannut että kehitys on tähän suuntaan mutta kenen ehdoilla? Haluavatko asiakkaat sitä vai onko tämä moottoritoimittajien sanalema pakko? Voi nimittäin jäädä moni kone kauppaan kun takuuehtoihin ja manuaaliin on sullottu täyteen keksittyjä merkkihuoltovälejä. moni valitsee niin kuin joku tässä jo mainitsikin juuri tämä takia E-tecin tai TLDI:n (2-t) uudeksi koneeksi että veneily olisi muutakin kuin veneen hinausta trailerilla "merkkihuoltoon". Sama tulee näkymään jälleenmyyntiarvossa: Kuka haluaa ostaa 8v koneen joka on vuosittain käytettävä merkkihuollossa? Tämä siis jos huolto on sidottu merkkihuoltoon elektroonisella "vikamuistinnollauskikkailulla".

      Voiko venäjältä tuoda kunnon kaasarikakstahtisia yksityishenkilönä?

      Mua ei kiinnosta enään mikään. Lähen himaan.

      • voi tuoda

        venäjältä vanhoja paskoja itselleen mielin määrin. Jos tuo änkytys pitäisi paikkaansa, täällähän pitäisi kaikkien ajella 80-luvun Ladoilla ja Volkkareilla, jotta saa itse tehdä niihin moottorihuollot.


    • tuli veneen perään

      Päädyin suzukin 50hv koneeseen hondan sijaan, syyt:

      hinta syksy -08:
      - kaasari honda 4200eur
      - ruisku suzuki 4400eur
      - ruisku honda 5500eur

      - äänitaso suzukissa pienempi

      - suzukissa itsesäätyvä nokkaketju

      - sisäänajon jälkeen voi myyjäliikkeestä vaihtaa ilmaiseksi sopivan potkurin, kun antaa alkuperäisen ehjän vaihdossa.

      - myyjäliikkeen mukaan, jos rannasta löytyy useampi suzuki, voidaan syys/vuosihuollot tehdä paikanpäällä keskitetysti eikä vene/moottoripakettia tarvitse lähteä viemään trailerilla liikkeeseen. Tällöin tietysti myös huollon oheiskulut, kilometrikorvaukset ym. pienenee kun kulut jaetaan..

    • hondareppana

      pikku 4-tahtisilla on samat huolto-ongelmat.huollata kiltisti moottorisi kerran kaudessa niinkuin he sanovat,vaikka et käyttäisimään moottoria jonain vuonna.muuten takuu ei jatku.syy on ilmeisesti siinä.että Suomi on esim Hondalle niin pieni markkina-alue.rttä se ei vaivaudu ottamaan meidän erikoisolosuhteitamma huomioon.meillähän kesä on tosi lyhyt käyttöaila ja huonona kesänä moni moottori jää kokonaan rannalle. elikkä.koska maahantuoja ei järkeistä huolto-ohjeita rahastus jatkuu ja me käyttäjät maksamme.

      • kk

        itseasiassa huollot saat tehdä itse ilman että takuu raukeaa, jos omaat tarvittavat taidot.
        Ja huollon voi teettää missä tahansa korjaamossa missä on tarvittava ammattitaito.
        Ainakin suzukin kohdalla näin.

        Ja mitä tuon vatipään kommentteihin että huollot tulee meneen huoltoliikkeeseen....elä jauha paskaa asiakkaat määrittelee mitä myydään miten ja milloin. Jos ei ostajia ole ei niitä koneita myydä.
        Jos käytännön asioista tehdään liian hankalaa tuote on roskakori valmista synnyttyään.....niin se vaan menee etkä sinä itse voi siihen vaikuttaa


    • mistä bolttaan?

      Asiaankuulumaton kysymys.
      Miten te saatte otsikkorivin tummennettua?

      • Met tussilla

        Mustalla tussilla sotketaan ja sitte mennään kalalle.


    • juures

      mitka on honda 20 hp peramoottorin vm 2003 venttiilin valyksen arvot imu /pako

      • kYSÄYTIT LIIAN

        Vaikeita varmaan,-tältä rantaparlamentilta.
        Mutta jos sulla venttiilit moottorissa rätkättää, niin pienennä välystä puolella.

        On se muuten paskatekniikkaa, että niitä pitää säätää ja säätää vuodesta toiseen, ja melekein kolomen viikon välein, vaikkei ajaisikaan, kuin joka toisen sulan aikana.

        Mulla on 80 vuoden Evari 35 hp, eikä tartte säätää yhtää mitää. Kerta napauksella käyntiin, ja Se vaan toimii.-SE on ylittäny takuuaikansa jo 33 vuoden aikana moninkertaisesti, ja ei uutta häpeä käyntinsä suhteen. EI ees potkurin akselissa oo välystä minkäänlaista, eikä oo laakerivikoja moottorissa vieläkään.

        Ja kyllä kulkee, Viismetrinen jalkava huonopohjainen puuvene n.30 solmua kahen hengen kuormalla. Hyvä lasikuituvene menisi varmaan pari solmua paremmin.


    • eitodkoyhäspurgu

      Hehehe joku köyhä luuseri siellä taas kertoo miten hyvä on 30vuotta vanha 2tahti paska. Ensinnäkin, tuon aikaisten koneitten tehot mitattiin toisella tapaa kun nykyisten, tuossa on noin 27hp ollut UUTENA. Nykyisin varmaan ~15hp.

      Hirveä savu ja melukin noista KÖYHIEN 2t romuista lähtee. Mutta jos ei ole varaa parempaan niin..

    • tosikko124

      Ompa nämä jutut täällä pelkkää skeidaa, kun ei kysymykseen osata vastata niin kuitenkin pitää jotain mölistä, keskustelu palstat on kuulkaas erikseen.

      • Yammu-setä

        Halusit sitten nostaa vuosia vanhan ketjun uudelleen esiin vain sanoaksesi tuon?


    • kuulinkylällä

      olen kuullut että 4-tahtisen keväthuollon yhteydessä kaupanpäälle annetaan kettu-karkki ja sininen tutti kaupan päälle hyväuskoisesta asiakkuudesta, ettei asiakas suutu laskun loppusummasta ?

    • mievaanveneilen

      Niin, tosiasia on, että minkä kulutuksessa voittaa, sen huollossa häviää.
      Itse ajan 90 heppasen 2t jammuni hamaan tappiin asti. Ne alle 50 tuntia kesässä.

    • mievaanveneilen

      Niin, tosiasia on, että minkä kulutuksessa voittaa, sen huollossa häviää.
      Itse ajan 90 heppasen 2t jammuni hamaan tappiin asti. Ne alle 50 tuntia kesässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17033
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4774
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1989
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1479
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      21
      1263
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1153
    Aihe