Otin syksyllä siemeniä kärhöistäni, ja nyt keväällä aion yrittää kylvää niitä purkkiin. Milloin ne pitäis laittaa, aikaisin keväällä esim. jo helmikuussa, vai tuleeko niistä liian pitkiä istutusta varten. Onnistuukohan homma yleensäkään.
siemenet
3
1528
Vastaukset
- puutarhaaja
Olen joskus kärhöjä yrittänyt siemenestä kasvatella, lajit oli muistaakseni viini- ja siperiankärhö. Ainaskin nuo lajit vaati kylmäkäsittelyn, eli pari kuukautta jääkaapissa kosteaan hiekkaan sekoitettuna. Tämän jälkeen, tais olla keskikesä, kylvin siemenet ulos laatikoihin ja itihän ne, sit joskus oppukesällä ja kun olin itse jo siinä vaiheessa muualla päin maailmaa, taimille kävi huonosti. Eli ajoitus meni vähän pieleen, muuten olisin varmaan saanut aikanaan komeita taimia.
Mutta siis, ainakin noiden peruslajikärhöjen siemenlisäys onnistuu kyllä, mutta ilmeisesti siemenet pitää kylmäkäsitellä. Joko jääkaapissa tai sitten kylvää jo syksyllä ulos, niin luonto kylmäkäsittelee. Jalokärhöistä en tiedä, tekenevätkö edes itävää siementä.- tupsua purkkiin
Itse kävin maaliskuun alussa nyppimässä 'Anitan' tupsuja ... siis sen kiinankärhön. ;-)
Tungin purkkiin karvoineen päivineen, kun en oikein erottanut sieltä sitä varsinaista siementä. Aattelin, että siinähän ovat saaneet kylmäkäsittelynsä jo talven aikana.
Mutta ei sieltä mullista mitään ole ilmoille noussut. Saattoi olla syynä, että anitan istutin vasta viime kesänä, ja sen kukinta meni tosi myöhään syksyyn. Kukki täysiä vielä kun pakkanen pani. Eivät varmaan ehtineet siemenet valmistua. - sok47
tupsua purkkiin kirjoitti:
Itse kävin maaliskuun alussa nyppimässä 'Anitan' tupsuja ... siis sen kiinankärhön. ;-)
Tungin purkkiin karvoineen päivineen, kun en oikein erottanut sieltä sitä varsinaista siementä. Aattelin, että siinähän ovat saaneet kylmäkäsittelynsä jo talven aikana.
Mutta ei sieltä mullista mitään ole ilmoille noussut. Saattoi olla syynä, että anitan istutin vasta viime kesänä, ja sen kukinta meni tosi myöhään syksyyn. Kukki täysiä vielä kun pakkanen pani. Eivät varmaan ehtineet siemenet valmistua.Laitoin viime syksyä suoraan puskasta (toinen punainen jalokärhö ja toinen lienee pienikukkainen valkoinen alpina plena) siementupsuja parvekelaatikkoon noin 10 cm välein ja laatikko oli ulkona koko talven maassa räystään alla. Merkitsin jokaisen tupsun kohdan kivellä. Nyt kesäkuun alussa jokaisen kiven kohdalla on rypäs taimia. Olen isommat taimet jo niistä koulinutkin ja niissä on jo monta pientä lehteä. Korkeutta vain n. 5 cm. Kokeilu näyttää onnistuvan ainakin tähän asti. Alppikärhöstä olen ottanut juurelta jo pari tainta. Onkohan nekin vuosia sitten siemenistä lähteneet kasvuun vai lähteekö se taivukkaista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446