siemenet

lelle

Otin syksyllä siemeniä kärhöistäni, ja nyt keväällä aion yrittää kylvää niitä purkkiin. Milloin ne pitäis laittaa, aikaisin keväällä esim. jo helmikuussa, vai tuleeko niistä liian pitkiä istutusta varten. Onnistuukohan homma yleensäkään.

3

1505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhaaja

      Olen joskus kärhöjä yrittänyt siemenestä kasvatella, lajit oli muistaakseni viini- ja siperiankärhö. Ainaskin nuo lajit vaati kylmäkäsittelyn, eli pari kuukautta jääkaapissa kosteaan hiekkaan sekoitettuna. Tämän jälkeen, tais olla keskikesä, kylvin siemenet ulos laatikoihin ja itihän ne, sit joskus oppukesällä ja kun olin itse jo siinä vaiheessa muualla päin maailmaa, taimille kävi huonosti. Eli ajoitus meni vähän pieleen, muuten olisin varmaan saanut aikanaan komeita taimia.
      Mutta siis, ainakin noiden peruslajikärhöjen siemenlisäys onnistuu kyllä, mutta ilmeisesti siemenet pitää kylmäkäsitellä. Joko jääkaapissa tai sitten kylvää jo syksyllä ulos, niin luonto kylmäkäsittelee. Jalokärhöistä en tiedä, tekenevätkö edes itävää siementä.

      • tupsua purkkiin

        Itse kävin maaliskuun alussa nyppimässä 'Anitan' tupsuja ... siis sen kiinankärhön. ;-)
        Tungin purkkiin karvoineen päivineen, kun en oikein erottanut sieltä sitä varsinaista siementä. Aattelin, että siinähän ovat saaneet kylmäkäsittelynsä jo talven aikana.
        Mutta ei sieltä mullista mitään ole ilmoille noussut. Saattoi olla syynä, että anitan istutin vasta viime kesänä, ja sen kukinta meni tosi myöhään syksyyn. Kukki täysiä vielä kun pakkanen pani. Eivät varmaan ehtineet siemenet valmistua.


      • sok47
        tupsua purkkiin kirjoitti:

        Itse kävin maaliskuun alussa nyppimässä 'Anitan' tupsuja ... siis sen kiinankärhön. ;-)
        Tungin purkkiin karvoineen päivineen, kun en oikein erottanut sieltä sitä varsinaista siementä. Aattelin, että siinähän ovat saaneet kylmäkäsittelynsä jo talven aikana.
        Mutta ei sieltä mullista mitään ole ilmoille noussut. Saattoi olla syynä, että anitan istutin vasta viime kesänä, ja sen kukinta meni tosi myöhään syksyyn. Kukki täysiä vielä kun pakkanen pani. Eivät varmaan ehtineet siemenet valmistua.

        Laitoin viime syksyä suoraan puskasta (toinen punainen jalokärhö ja toinen lienee pienikukkainen valkoinen alpina plena) siementupsuja parvekelaatikkoon noin 10 cm välein ja laatikko oli ulkona koko talven maassa räystään alla. Merkitsin jokaisen tupsun kohdan kivellä. Nyt kesäkuun alussa jokaisen kiven kohdalla on rypäs taimia. Olen isommat taimet jo niistä koulinutkin ja niissä on jo monta pientä lehteä. Korkeutta vain n. 5 cm. Kokeilu näyttää onnistuvan ainakin tähän asti. Alppikärhöstä olen ottanut juurelta jo pari tainta. Onkohan nekin vuosia sitten siemenistä lähteneet kasvuun vai lähteekö se taivukkaista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe