Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

hikoilu = järkyttävä kutina

ihottumaako

Hei mikähän on mun ihossa kun yläkroppa (selkä ja rintakehä) alkaa kutiamaan aivan järkyttävästi hikoillessa. Tai oikeastaan en edes kerkeä hikoilla, hikipisaroita ei edes kerkeä tulla, niin koko yläkeho alkaa kutiamaan aivan järkyttävästi, ja iho muuttuu punaiseksi. Selässäni on normaalisti finnejä kuten muillakin nuorilla, mutta en usko että se niistä aiheutuu, tämä on jotain ihottumaa?

Häiritsee todella paljon kun en pysty olemaan edes paikoillaan silloin kun kutiaminen alkaa.

Ruokavalioni ja ihokaan ei varmasti paras ole, mutta aina se on ennenkin ollut samanlainen, ja tämä oireilu on alkanut vasta hiljattain

13

12975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä vielä

      sitä vielä että ei tarvii tosiaan tehä ees mitään ihmeellistä liikuntasuoritusta että kutina alkaa, esim jos portaatkin nousee ylös ni sillonkin saattaa alkaa kutina, tai jos on jotenkin henkisesti jännittävä tilanne niin silloinkin meinaa hieman "hikoilla", jolloin kutina alkaa

    • hielle

      Ihminen voi allergisoitua hielleen. Googlella löytänet lisää tietoa.

      • sama vaiva

        olisko hiki tai kylmäultikaria mulla sama vaiva kesti joitain vuosia ehkä 4 helpottuu ajan mittaan ja jää kuulemma pois mulle selitettiin että solun välittäjäaineen pitäisi suojata ja ympäröidä solu mutta tässä tapauksessa välittäjä aine menisi solun keskelle josta aiheutuisi kirvelyä joka esiintyy siis kutinana.....


    • kokemusta on,

      itellä sama ongelma ollut jo muutaman vuoden, nyt olen 22v. Tosiaan jos piti jostain syystä kävellä vähänkään pidempään tai nousta juurikin nuo portaat, niin huhhuh sitä kihinää. Ei parhaita kannustimia kuntoilemaan. Noh, itellä huomas että vaalean leivän (oliskohan vehnäleipää) pois jäädessä opiskelubudjetin vähäisyyden vuoksi tuo kutina katosi, voi ihan rauhassa vaikka sata kilometriä juosta jos jaksaa.. :) Ja kyllä, jos vaikka vanhemmilla käyn, ja siellä on tarjolla hyvää ja maukasta vaaleaa leipää, niin kyllä se kutina on palannut muutamaksi päiväksi taas.. Kannattaa sitä ainakin kokeilla jos ei muu tunnu auttavan.

    • tämmöstä vaan
    • rollingonthestreet

      hei pitää upata koska mul on sama ongelma ja olis kiva saada vastauksia

      • iytgfeetikj

        tuskin siihen mitään diagnoosia tarvitaan, veikkaisin että sulla on vaan kuiva iho koita käyttä jotain suihkusaippuaa joka kosteuttaa ihoa


    • ongelmako

      Selättömyys.

    • kohtalotoveri
    • Anonyymi

      Millä peset vaatteesi, ja huuhtoutuuko pesuaine kunnolla pois? Itsellä, yli 50 v nainen, on selässä komedoakne. Lisäksi työ, jossa on kemikaalien kanssa tekemisissä, ja hikoiluakin tulee. Vielä herkkäihoinen, ja talvi pahentaa ihon oireilua, kun iho kuivaa syvemmältäkin.
      Itsellä helpottaa, kun annostelee pyykinpesuainetta mahdollisimman vähän, ja se pyykinpesuaine on allergikolle sopiva.
      Kutina ihossa: tulehdusreaktion merkki. Tai allergisen reaktion.
      Totta kai sittenkin kutian, vaikka kaikki käytettävissä olevat keinot on käytössä, mutta sen kanssa pystyy elämään. Selän mustapäätkin muuten kutiavat enemmän kun hikoilee. siihen ei auta kuin poistaa niitä mustapäitä, niin siltä kohdin aina kutkan saa pois, missä oikein mehevä mustapää.
      Ihon kosteudesta näin talvella pidettävä huoli. Hajustamaton hoitava, ei liian rasvainen akneselälle.
      Ja nukkuminen viileällä peitolla. Jos yöllä hikoan, en saa nukuttua.

    • Anonyymi

      onko tähän vieläkään kukaan saanut selville mitään syytä? olisi ihan mukava päästä harrastamaan taas urheilua ilman että kutiaa/kirvelee niin paljon että tekee mieli ampua itteni:D

    • Anonyymi

      Laita hydroksidia hah siiskin hydrokortisoni-voidejuttua niihin ihottumiin vähän ei siis millimetrikaupalla kerralla.

      • Anonyymi

        Jes, mut sitä ei voi sitten jatkuvasti käyttää, ja reseptillä vahvempaa.
        Mulla on vähän samaa kuin aloittajalla, joskaan ei noin pahana mutta varsinkin muutamilla sukulaisilla on. Munissa (siellä just!) on kyllä vimmattu kutina, jos on hikoillu, ja sieltä myös hikoilen herkästi, mut kesällä kokokehohiki onkin sitten ikävän tuttua.

        Mä veikkaan aloittajalla olevan atooppista ihottumaa. Talvella usein pahenee. Mahdollisesti muna ja sokeri pahentaa ihottumaa, ja näin ainakin itsellä. Perushoitona on mieluiten päivittäinen rasvaus perusvoiteella. Mulla ei ainakaan saa olla liian rasvainen, vaan löysä ja kevyt. Aqualaneja yms ei kannata ostaa. Lyhyen käytön jälkeen vaikuttaa olevan Aco MiniDerm, jossa karbamidia sekä rasvaa vähän päälle 20% prossaa, paras toistaiseksi. Miinuksena aika voimakas jälkituoksu siinä on, ihan sama kuin hajuton Comfort- huuhteluaine sisältää!

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2384
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      60
      2114
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1951
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1682
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1602
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe