Teeskentely

Sivusta kauhulla seurannut

Minulle väitettiin, että epilepsiakohtauksia saanut henkilö teeskentelee välillä, että on saanut kohtauksen. Pystyykö joku todella näyttelemään tuollaista?

19

3076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krooninen.sairastelija

      Ei kai sentään. Isoja kohtauksia ei ainakaan pysty uskottavasti näyttelemään (tajuttomuus-kouristuskohtaus). En ainakaan uskoisi.
      Monimuotoisia lieviä kohtauksia tietenkin pystyy näyttelemään, koska niitä on niin erilaisia. Kuitenkin, jos aikuinen ihminen sellaiseen lähtee, niin mielestäni on aika "kipeää touhua" leikkiä näinkin vakavalla asialla.

      • helinä.keiju

        mulla lääkäri käski näyttelemään
        kohtausta et silleen
        ja samaa sano hoitaja kun sain
        paniikkikohtauksen niin itse luulin
        sitä ison kohtauksen ekamerkiksi
        koska se on ihan samanlainen tunne

        haukku terveyskeskuksen lääkärin kun
        oli antanut mulle diapamia
        olis pitänyt lähteä se tunne pussiin
        hengittämällä mutta kun kaksi tuntia
        pussi suussa olin eikä vieläkään saatu
        verenpainetta otettua laittoivat diapamia
        suoneen.


      • krooninen.sairastelija
        helinä.keiju kirjoitti:

        mulla lääkäri käski näyttelemään
        kohtausta et silleen
        ja samaa sano hoitaja kun sain
        paniikkikohtauksen niin itse luulin
        sitä ison kohtauksen ekamerkiksi
        koska se on ihan samanlainen tunne

        haukku terveyskeskuksen lääkärin kun
        oli antanut mulle diapamia
        olis pitänyt lähteä se tunne pussiin
        hengittämällä mutta kun kaksi tuntia
        pussi suussa olin eikä vieläkään saatu
        verenpainetta otettua laittoivat diapamia
        suoneen.

        Tarkoitin kommentillani tilanteita, joissa kohtausta näyteltäisiin vain huomion takia tai jonkin sortin vitsinä. Asia on tietenkin eri, jos lääkäri haluaa demonstraation tyypillisestä kohtauksesta. Silloin on oikea syy "näytellä" kohtausta.


      • helinä.keiju
        krooninen.sairastelija kirjoitti:

        Tarkoitin kommentillani tilanteita, joissa kohtausta näyteltäisiin vain huomion takia tai jonkin sortin vitsinä. Asia on tietenkin eri, jos lääkäri haluaa demonstraation tyypillisestä kohtauksesta. Silloin on oikea syy "näytellä" kohtausta.

        siis ei käyny mielessäkään että joku
        haluais näytellä kohtausta


    • Telle

      Kroonisen Sairastelijan tavoin en usko, että kukaan voi teeskennellä saavansa ainakaan tajuttomuuskouristuskohtauksen; usein suusta tulee vaahtoa ja kielen tai poskien puremisen tuloksen tulee runsaasti verta. Kohtauksen jälkeen olo on tokkurainen pitkän aikaa.

      Lievemmistä kohtauksista en tiedä, omat kohtaukseni kun ovat aina olleet juuri noita tajuttomuuskouristus sellaisia.

      Helinä Keijun kuvauksesta en saanut tolkkua. Hänen kuvailemassaan tapahtumassa on täytynyt olla mukana myös epileptinen elementti, sillä paniikkikohtaus menee ohi suht nopeasti (omakohtainen kokemus lääkärikonsultaatio).

      Kaiken kaikkiaan tuntuisi siltä, että lievempiä kohtauksia (esim. lieviä poissaolokohtauksia tai kramppeja jne.) voisi periaatteessa teeskennellä, mutta kuka peijooni sellaista haluaisi tehdä??? Huomionhakuisuutta vai mitä? Ei ymmärrä. No, jos sairaalaan asti eksytään, viimeistään lihasentsyymiarvot näyttävät, onko esim. kouristuksia (lieviäkin sellaisia) ollut.

      Tällä palstalla oli aikoinaan nikkarilla Ansku kirjoittava henkilö, joka kärsi pitkistä poissaolokohtauksista, harmi vain, että hän ei ole pitkään aikaan kirjoitellut.

      No, en tuomitse ketään, ei hutkita ennen kuin tutkitaan ;)

      • helinä.keiju

        lääkäri käski näyttelemään ja
        hoitaja väitti että teeskentelen.
        ja se kohtaus jonka sain oli omasta
        mielestänikin epinalku tai mikä lie
        mutta hoitaja sanoi että vain
        teeskentelet.


      • Telle
        helinä.keiju kirjoitti:

        lääkäri käski näyttelemään ja
        hoitaja väitti että teeskentelen.
        ja se kohtaus jonka sain oli omasta
        mielestänikin epinalku tai mikä lie
        mutta hoitaja sanoi että vain
        teeskentelet.

        Olivatpa outoja sekä lääkärisi että hoitajasi! Kyllä epiläinen itse tunnistaa oireensa.

        Mikä ihme sai lääkärin vaatimaan näyttelemistä?

        Oma neurologini kertoi, että paniikkikohtaukset, vaikka vaarattomia ovatkin, voivat olla laukaisevia tekijöitä epiläiselle (siis voivat olla, eivät välttämättä ole).

        Toivottavasti et enää ole saman lääkärin ja hoitsun "kynsissä".


      • helinä.keiju
        Telle kirjoitti:

        Olivatpa outoja sekä lääkärisi että hoitajasi! Kyllä epiläinen itse tunnistaa oireensa.

        Mikä ihme sai lääkärin vaatimaan näyttelemistä?

        Oma neurologini kertoi, että paniikkikohtaukset, vaikka vaarattomia ovatkin, voivat olla laukaisevia tekijöitä epiläiselle (siis voivat olla, eivät välttämättä ole).

        Toivottavasti et enää ole saman lääkärin ja hoitsun "kynsissä".

        vielä olen laitoin valituksen
        joulukuussa niin alkoi
        käyttäytymään lääkärimäisesti

        kohtausta piti näytellä kun
        ne oli muuttuneet niin hän
        varmaan halus nähdä mistä se
        alkaa
        en kyllä näytelly yök
        hoitsu on työhönsä kyllästynyt
        kaikki tietävä virallisesti
        käyttäytyvä nainen

        laitoin hänestäkin palautetta
        en nähnyt viime kerralla
        toivottavasti en nää ens
        kerrallakaan


    • ainakaan

      pysty kohtauksiani näyttelemään..ja en todellakaan edes haluaisi. KOhtauksen aikana muutun siniseksi ja miehen mukaan silmät harmaaksi!! ?? kohtauksen jälkeen olen useimmiten sekaisin että en edes tiedä nimeäni..vähän lievemmän kouristuskohtauksen jälkeen saan hirveän raivari/paniikki kohtauksen =(
      kukapa tuollaisia lähtee näyttelemään ... ehkä joku masentunut joka haluaa huomiota ??

    • Mistä sitä voi ite tietää miltä näyttää ku saa kohtauksen, ellei joku sitä sulle kuvaa??? Miten sitä voi näytellä??
      Niitä ennakko-oireita tietenki voi jos niitä tulee, kaikillehan ei edes tuu vaan kohtaus tulee yhtäkkiä (näin olen ainakin ymmärtänyt).
      Ja minäkin oon ollu kohtauksen jälkeen ihan pihalla, lääkäri kysyi että monellako kuulla olen raskaana (olin 19vko:lla) ja kiven kovaa väitin vastaan että enhän mää edes oo raskaana!?

      No siis joo, pitää olla aika sairasta sakkia jos näyttelee!!

      • Telle

        ennakko-oireitani, siis aurojani, mutta en niitä voi näytellä; en siis saa oksennusta tulemaan noin vaan :( Ja tosiaankin, jos saa tajuttomuuskouristuskohtauksen, ei siitä tiedä mitään! Ei vaahtoamista ja verentuloa voi näytellä! Himppu vie! Hampaita on särkynyt, kylkiluu murtunut, silmät mustuneet lukemattomia kertoja.

        Samoin kuin sinä, olen kohtauksen jälkeen ihan pihalla, enkä voi ymmärtää ihmistä, joka edes ajattelisi näyttelevänsä saaneensa epileptisen kohtauksen, jollei sabotoinnin vuoksi?

        Mieheni on kyllä kuvannut minulle, miltä kohtaukseni näyttää, mutta silti, en voi sellaista näytellä missään tapauksessa; kuinka purisin kieleni kahtia ihan vapaaehtoisesti?


      • helinä.keiju
        Telle kirjoitti:

        ennakko-oireitani, siis aurojani, mutta en niitä voi näytellä; en siis saa oksennusta tulemaan noin vaan :( Ja tosiaankin, jos saa tajuttomuuskouristuskohtauksen, ei siitä tiedä mitään! Ei vaahtoamista ja verentuloa voi näytellä! Himppu vie! Hampaita on särkynyt, kylkiluu murtunut, silmät mustuneet lukemattomia kertoja.

        Samoin kuin sinä, olen kohtauksen jälkeen ihan pihalla, enkä voi ymmärtää ihmistä, joka edes ajattelisi näyttelevänsä saaneensa epileptisen kohtauksen, jollei sabotoinnin vuoksi?

        Mieheni on kyllä kuvannut minulle, miltä kohtaukseni näyttää, mutta silti, en voi sellaista näytellä missään tapauksessa; kuinka purisin kieleni kahtia ihan vapaaehtoisesti?

        katsoa kuopiossa nauhalta oman
        ison kohtauksen
        jätin kuitenkin tekemättä niin
        kuulemma se joitain helpottaa
        mutta ei minua ajattelen asioista
        aina ns.liikaa
        jos lapsenikin juoksee vessaan
        lukkojen taakse piiloon kun tulee
        iso niin siittä jo voi päätellä
        ettei mitään kivaa katottavaa
        ja ensi oireet voin minäkin kuvailla
        mutta en näytellä osaa vaikka yrittäisin


      • lfgkflgjldf

        Minulla kävi toisinpäin. Heräsin ambulanssissa, ja olin varma, että olin menossa synnyttämään. Tämän sitten kerroin sairaalassa, ja hoitaja kysyi minulta, olenko raskaana?
        Siinä sitten katsoin mahaani, minkä jälkeen totesin, että enpäs olekaan raskaana, olen synnyttänyt kolme viikkoa sitten.

        Synnyttämisestä oli tosiaan kolme viikkoa aikaa, mutta en sitä muistanut.


    • ihmettelevä...

      jos todellakin on jonkinlainen epilepsia.Ja epileptikko loukkaa itsensä,mutta teeskentelijä ei.Teeskentelijä varoo loukkaamasta itseään,koska tietää kaiken mitä tapahtuu.Epileptikolla tajunta on hämärtynyt ja kaatuessa taju on hetken pois niin ei voi varoa teräviä pöydänkulmia tai kovaa asfalttia.Kuhmu tuleemelkein auttamatta.

    • kokenu

      eli oon 13 vuotias ja mulla alko tälläsiä kouristuskohtauksia tulla kun olin äitini kanssa töissä, no mulle tuli tosi kylmä ja menin autoon, huomasin että mulle tuli sellasia kohtauksia enkä pystyny hillitsemään itseäni, siinä kohtausten alussa yritin vähän näytellä ja testata että esitänkö vain vai onko tämä ihan kohtauksia, no yritin rentouttaa itseni, eikä se onnistunut, 30min päästä äitini tuli ja vei minut terveyskeskukseen ja minulta mitattiin kuume joka oli 42,8 ja annettiin lievästi rauhoittavaa, sen jälkeen ambulanssilla sairaalaan, olin ostastolla 3päivää ja niin, minulla ei ole vielä todettu epilepsiaa,mutta lääkärit sanoivat että viittaa siihen, minulla on ollut poissaolokohtauksia ja supistuksia ennenkin, mutta en ollut niitä sen tarkemmin tutkinut, nyt minulla on ollut EEG-tutkimus yms,

    • tsuibaduiba

      Kyllähän ihminen tekee tarvittaessa mitä vain saadakseen huomioita, lähinnä tarkoitan tämmöisiä psyk. puolen potilaita jotka saattavat simuloida kohtauksia esim. lääkkeiden toivossa. Mutta kyllähän se karu totuus tulee vastaan tarkemmissa tutkimuksissa kuten EEG:ssä taikka verikoe tuloksissa, mm. CK kohonnee jos kouristuksia todella on ollut, mikä tietenkin voi nousta jatkuvasta simuloinnistakin... Kinkkisiä juttuja

    • tosi vai näytös

      En ole kuullut, että epileptikko teeskentelisi asiasta, korkeintaan selittääkseen poissaoloaan. Tällöin teeskentely viittaisi huonoon omatuntoon.

      Sen sijaan voidaan "näytellä" epilepsiakohtausta esim. ensiapukursseilla, mutta kyseessä ei siis ole todellinen kohtaus.

    • 9+5

      Eräs tuttavani omaa erikoisen huumorintajun. Hän kertoi, että oli kerran huijannut ambulanssi henkilökuntaa, oli muka esittänyt saavansa "kaatumatautikohtauksen" (huom. sanamuoto) ja hoitajat olivat kiireellä tulleet katsomaan... Jolloin hän olikin alkanut nauramaan, että tosissaanko otitte hänet tms. Ambulanssi siis ollut jostain muusta syystä alunperin paikalla.

      Hän on reilusti keski-iän ylittänyt, hieman yksinkertainen muutenkin. Ei tiedä, että minulla on epilepsia. Eli kyllä tämmöisiäkin ihmisiä mahtuu sekaan, jotka luulevat omaavansa jotenkin erikoisen ja hauskan huumorintajun ja tavan hauskuuttaa ihmisiä...

      Eli kylläkai jotku saattaa vitsillä esittää, jotka eivät ymmärrä asian todellista vakavuutta. Mutta miksi joku esittäis ihan tosissaan muka saavansa? Sillon taitaa olla päässä jotain muuta vikaa...

    • typerää

      Kyllähän sitä voi ulkopuolisia huijata saavansa kohtauksen. Onhan niitä elokuviakin epileptikoista tehty, ja näyttelijät joutuvat näyttelemään saavansa kohtauksia. Tottakai näistä teeskentelyistä puuttuu suusta tuleva vaahto, itsensä satuttaminen ja kieleen pureminen, mutta tajuaako ulkopuolinen ei-epileptikko siihen kiinnittää huomiota? Ei välttämättä. Etenkin pienempiä kohtauksia on melko helppo huijata saavansa. Sitä miksi joku niin tekisi, onkin sitten oudompaa... huomion takia? Itse en jaksaisi. Saan kohtauksia muutenkin ihan tarpeeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe