nousu

halkaisia

Meinaan vaihtaa meriläiseen ,jossa on 60hv kone 15*14 potkurin tilalle 20*13 potkurin.Nopeutta en lisää paljoa saa mutta miten ja kuinka paljon kierroksiin tämä vaikuttaa?

15

1340

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

      Jos oletaan, että veneesi kulkee 10 kn ja potkuri tavallinen 3-lapainen, voisi nykyinen potkurisi tuotaa 4000 N työnnön kierrosluvulla 1650 rpm (potkuriakseli).

      Vastaavasti 20x13 potkuri tuottaa saman työnnön (= sama vauhti) kierrosluvulla 1350 rpm, mutta se on hyötysuhteeltaan parempi, joten kone jaksaakin pyörittää sitä ehkä 1400 rpm, jolloin työntö on 4500 N ja tehontarve sama kuin nykyisellä potkurilla 4000 N työnnöllä.

      • firmoihin

        pitää olla sellainen, että moottori ottaa kaikki kierrokset, tulee pesemistä peräpäähän, jos isontaa liikaa, eli pakoputkesta tulee mustaa savua. Jos käyt venemessuilla, lasketa oikea potkurikoko, jossain alan puodissa, Veneakselisto, Mepra ym. Tarvitset seuraavat tiedot: veneen tyyppi,vesilinjan pituus, -leveys, paino, moottorin teho, vaihteiston alennus-suhde. Onnistuu myös lähettämällä e-maili alan


      • Joakim
        firmoihin kirjoitti:

        pitää olla sellainen, että moottori ottaa kaikki kierrokset, tulee pesemistä peräpäähän, jos isontaa liikaa, eli pakoputkesta tulee mustaa savua. Jos käyt venemessuilla, lasketa oikea potkurikoko, jossain alan puodissa, Veneakselisto, Mepra ym. Tarvitset seuraavat tiedot: veneen tyyppi,vesilinjan pituus, -leveys, paino, moottorin teho, vaihteiston alennus-suhde. Onnistuu myös lähettämällä e-maili alan

        Musta savu liittyy moottorin ylikuormitukseen, jota ei tapahdu, jollei potkuri ole tolkuttomasti ylisuuri ja/tai yritä ajaa liian suurilla kierroksilla. Jos kone ei siis ota täysiä kierroksia, kahvaa ei laiteta pohjaan.

        Tietolistastasi puuttuu hyvin oleellisina seuraavat:

        1. Moottorin suositeltu ja maksimi rpm

        2. Suorituskyky (=nopeus ja kierrokset) nykyisellä potkurilla ja mahdollinen nopeusajatus uudella potkurilla

        3. Potkurin koon rajoitukset tilan suhteen

        Ilman 2. kohtaa mikään firma ei osaa arvata kunnolla miten kovaa veneesi kulkee ellei se ole heille entuudestaan täysin tuttu malli tai puhtaasti uppoumanopeuksinen.


      • firmoihin
        Joakim kirjoitti:

        Musta savu liittyy moottorin ylikuormitukseen, jota ei tapahdu, jollei potkuri ole tolkuttomasti ylisuuri ja/tai yritä ajaa liian suurilla kierroksilla. Jos kone ei siis ota täysiä kierroksia, kahvaa ei laiteta pohjaan.

        Tietolistastasi puuttuu hyvin oleellisina seuraavat:

        1. Moottorin suositeltu ja maksimi rpm

        2. Suorituskyky (=nopeus ja kierrokset) nykyisellä potkurilla ja mahdollinen nopeusajatus uudella potkurilla

        3. Potkurin koon rajoitukset tilan suhteen

        Ilman 2. kohtaa mikään firma ei osaa arvata kunnolla miten kovaa veneesi kulkee ellei se ole heille entuudestaan täysin tuttu malli tai puhtaasti uppoumanopeuksinen.

        savua tulee, vaikka koneen huippukierroksista jää pois esim.200r/m, ollaan sitten millä kierrosalueella vaan, jos on raskas potkuri. Se on raskas kokoajan ja lykkää palamattoman polttoaineen nokena putkesta. Mulla on nyt oikein laskettu potkuri,vene kulkee saman 3000 r/m, kuin ennenkin ja ottaa kierroksia huipulla 200r/m enemmän ja sen huomas perälaudasta, enää ei muutu mustaksi noesta. Sitä savua tulee niin pieni määrä ettei sitä silmällä erota ajaessa, eikä kaiken mallisten perään tartu ollenkaan, tasaperäisessä pakokaasut pyörii perän imussa. Moottorin merkki ja teho riittää, jäi pois ed kirjoituksesta.


      • merkillä
        firmoihin kirjoitti:

        savua tulee, vaikka koneen huippukierroksista jää pois esim.200r/m, ollaan sitten millä kierrosalueella vaan, jos on raskas potkuri. Se on raskas kokoajan ja lykkää palamattoman polttoaineen nokena putkesta. Mulla on nyt oikein laskettu potkuri,vene kulkee saman 3000 r/m, kuin ennenkin ja ottaa kierroksia huipulla 200r/m enemmän ja sen huomas perälaudasta, enää ei muutu mustaksi noesta. Sitä savua tulee niin pieni määrä ettei sitä silmällä erota ajaessa, eikä kaiken mallisten perään tartu ollenkaan, tasaperäisessä pakokaasut pyörii perän imussa. Moottorin merkki ja teho riittää, jäi pois ed kirjoituksesta.

        ei mitään merkitystä,vaihteen välitys ,teho ja moottorin max.kierrokset tärkeimmät.


      • Joakim
        firmoihin kirjoitti:

        savua tulee, vaikka koneen huippukierroksista jää pois esim.200r/m, ollaan sitten millä kierrosalueella vaan, jos on raskas potkuri. Se on raskas kokoajan ja lykkää palamattoman polttoaineen nokena putkesta. Mulla on nyt oikein laskettu potkuri,vene kulkee saman 3000 r/m, kuin ennenkin ja ottaa kierroksia huipulla 200r/m enemmän ja sen huomas perälaudasta, enää ei muutu mustaksi noesta. Sitä savua tulee niin pieni määrä ettei sitä silmällä erota ajaessa, eikä kaiken mallisten perään tartu ollenkaan, tasaperäisessä pakokaasut pyörii perän imussa. Moottorin merkki ja teho riittää, jäi pois ed kirjoituksesta.

        Potkurin vaatima teho riippuu kierrosluvun potenssista 2-3 veneestä ja potkurista riippuen. Tiputtamalla kierroksia 20% tippuu siis tehontarve 35-50% ja tiputtamalla kierroksia 30% tippuu tehontarve jo 50-65%. Koneen maksimikuorma taas tippuu hitaammin kuin lineaarisesti kierrosten mukana. Jos siis täysillä kierroksilla ollaan maksimikuormalla, tiputtamalla kierroksia 20% jää enemmän kuin tuo 35-50% pelivaraa.

        Nokeaminenhan johtuu siitä, että koneesta yritetään saada enemmän tehoa ulos kuin se kunnolla kykynee ko. kierroksilla eli syötetään polttoainetta niin paljon, että osa ei pala kunnolla. Tähän voi vaikuttaa myös governorin säädöillä (=laskemalla suurinta mahdollista polttoainemäärää).


      • ota yhteyttä firmoihin
        Joakim kirjoitti:

        Potkurin vaatima teho riippuu kierrosluvun potenssista 2-3 veneestä ja potkurista riippuen. Tiputtamalla kierroksia 20% tippuu siis tehontarve 35-50% ja tiputtamalla kierroksia 30% tippuu tehontarve jo 50-65%. Koneen maksimikuorma taas tippuu hitaammin kuin lineaarisesti kierrosten mukana. Jos siis täysillä kierroksilla ollaan maksimikuormalla, tiputtamalla kierroksia 20% jää enemmän kuin tuo 35-50% pelivaraa.

        Nokeaminenhan johtuu siitä, että koneesta yritetään saada enemmän tehoa ulos kuin se kunnolla kykynee ko. kierroksilla eli syötetään polttoainetta niin paljon, että osa ei pala kunnolla. Tähän voi vaikuttaa myös governorin säädöillä (=laskemalla suurinta mahdollista polttoainemäärää).

        on saivartelijat liikkeellä, alkuperäiseen ohjeeseen palatakseni nimim. halkasia, kysy vaikka Mepralta, älä usko näitä "insinöörejä",


    • R K-S

      Veneen mitat ja paino. Moottorin teho/kierrosluku ja merikytkimen välityssuhde.
      Niillä tiedoilla voin laskea sinulle oikean potkurin. Älä kokeile summan mutikassa.

      • halkaisia

        vene painaa noin 4000kg vesilinjanpituus 8m kone Perkins jostai puimurista marinoitu 4 sylinterinen 64 heppaa,mekaaninen vaihde välitys 2-1,kierroslukumittaria ei ole mutta arviolta 3000r ajelen nyky potkurilla ,nopeus 10km h jos käskee enemmän niin kierrokset kasvaa huimasti ja nopeus on 12km h ja melu on sietämätön.Haluaisin tosiaan että kierrokset tippuisivat ja silloin melu pienenisi ,vene on tosi vanha norjalainen vuonovene,kiitos vastauksista.


      • R K-S
        halkaisia kirjoitti:

        vene painaa noin 4000kg vesilinjanpituus 8m kone Perkins jostai puimurista marinoitu 4 sylinterinen 64 heppaa,mekaaninen vaihde välitys 2-1,kierroslukumittaria ei ole mutta arviolta 3000r ajelen nyky potkurilla ,nopeus 10km h jos käskee enemmän niin kierrokset kasvaa huimasti ja nopeus on 12km h ja melu on sietämätön.Haluaisin tosiaan että kierrokset tippuisivat ja silloin melu pienenisi ,vene on tosi vanha norjalainen vuonovene,kiitos vastauksista.

        olisi laskennan mukaan oikea. Ei se 20x13" ihan hullu ole. Melu onkin sitten toinen juttu.


      • Joakim
        R K-S kirjoitti:

        olisi laskennan mukaan oikea. Ei se 20x13" ihan hullu ole. Melu onkin sitten toinen juttu.

        Oliko toi puimuri riittävä tieto vai mistä tiedät mikä moottori vaikkapa tältä listalta on kyseessä?
        http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga07-home/mcga-dops_fishing_engine-details?model_id=46&make=PERKINS GROUP OF COMPANIES (SABRE)

        Tuolla on ~60 hv 4-syl moottoreita huippukierroksilla 1800-2800 rpm.

        Tuolla nykyisellä 15x14 potkurilla 12 km/h vauhdissa moottori kiertänee rajoittimeen (2800 rpm ylittyy selkeästi ennen 64 hv tehontarvetta), varsinkin, jos koneen maksimirpm on alempi kuin 2800.

        18x14 potkurilla 64 hv teho tulisi vastaan jossain 2500-2600 rpm kohdalla.

        Vastaavasti 20x13 kierrokset 64 hv teholla hiukan alle 2500 rpm.

        Konetehoa on aika hurjasti, jos vene on tosiaan puhtaasti uppoumarunkoinen, kuten vauhdista voisi päätellä. Tuollainen 4000 kg 8 m vesilinjainen kulkee runkonopeuttaan (reilut 12 km/h) tyypillisesti jo ~20 hv koneella, joten entistä enemmän vaikuttaa siltä, että kierrokset loppuu kesken nykyisellä potkurilla (olisko koneen max vain 2500 rpm).


      • R K-S
        Joakim kirjoitti:

        Oliko toi puimuri riittävä tieto vai mistä tiedät mikä moottori vaikkapa tältä listalta on kyseessä?
        http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga07-home/mcga-dops_fishing_engine-details?model_id=46&make=PERKINS GROUP OF COMPANIES (SABRE)

        Tuolla on ~60 hv 4-syl moottoreita huippukierroksilla 1800-2800 rpm.

        Tuolla nykyisellä 15x14 potkurilla 12 km/h vauhdissa moottori kiertänee rajoittimeen (2800 rpm ylittyy selkeästi ennen 64 hv tehontarvetta), varsinkin, jos koneen maksimirpm on alempi kuin 2800.

        18x14 potkurilla 64 hv teho tulisi vastaan jossain 2500-2600 rpm kohdalla.

        Vastaavasti 20x13 kierrokset 64 hv teholla hiukan alle 2500 rpm.

        Konetehoa on aika hurjasti, jos vene on tosiaan puhtaasti uppoumarunkoinen, kuten vauhdista voisi päätellä. Tuollainen 4000 kg 8 m vesilinjainen kulkee runkonopeuttaan (reilut 12 km/h) tyypillisesti jo ~20 hv koneella, joten entistä enemmän vaikuttaa siltä, että kierrokset loppuu kesken nykyisellä potkurilla (olisko koneen max vain 2500 rpm).

        En sen tarkemmin. Kierroslukumittari on välttämätön varuste silloin kun mitoitetaan potkuria. Olen hieman eri mieltä uppoumarunkoisen tehosuosituksesta. Mielestäni 9,5 metrin vene, paino 4000 kg, moottorin tulisi olla 40 -60 hv. Siinä mielessä 64 hv on OK.


      • Joakim
        R K-S kirjoitti:

        En sen tarkemmin. Kierroslukumittari on välttämätön varuste silloin kun mitoitetaan potkuria. Olen hieman eri mieltä uppoumarunkoisen tehosuosituksesta. Mielestäni 9,5 metrin vene, paino 4000 kg, moottorin tulisi olla 40 -60 hv. Siinä mielessä 64 hv on OK.

        Kysyjähän väitti, että jo 10 km/h vauhdissa kiertää arviolta 3000r ja sitten 12 km/h vauhtiin kierrokset vielä nousevat hurjasti. Veneen pituuttakaan hän ei ole sanonut, ainoastaan vesilinjaksi 8 m. Potkurin mitoitukseen tarvittaisiin ehdottomasti tieto koneen maksimitehn todellisesta kierrosluvusta.

        Kyllähän 40-60 hv kone on ihan OK tuollaiseen, mutta matkavauhdilla ei ole mitään järkeä ottaa koneesta kuin enintään 20 hv. Jos vene on sulavarunkoinen, se saattaa kulkea matkavauhtiaan jo 10 hv teholla. Tehoreserviä on siis todella paljon ja mielestäni potkurin mitoitus kannattaisi tehdä enemmän matkanopeuden kuin huipputehon mukaan.

        Vertailun vuoksi oma purjeveneeni kulkee 6,4 kn (eli 12 km/h) 9 hv koneella 7,5 m vesilinjalla ja 2900 kg tyhjäpainolla. Mukava 5,5-5,8 kn matkavauhti sujuu 600-800 rpm alle maksimin ja kulutus n. 1 l/h.


      • Pienempi parempi
        Joakim kirjoitti:

        Kysyjähän väitti, että jo 10 km/h vauhdissa kiertää arviolta 3000r ja sitten 12 km/h vauhtiin kierrokset vielä nousevat hurjasti. Veneen pituuttakaan hän ei ole sanonut, ainoastaan vesilinjaksi 8 m. Potkurin mitoitukseen tarvittaisiin ehdottomasti tieto koneen maksimitehn todellisesta kierrosluvusta.

        Kyllähän 40-60 hv kone on ihan OK tuollaiseen, mutta matkavauhdilla ei ole mitään järkeä ottaa koneesta kuin enintään 20 hv. Jos vene on sulavarunkoinen, se saattaa kulkea matkavauhtiaan jo 10 hv teholla. Tehoreserviä on siis todella paljon ja mielestäni potkurin mitoitus kannattaisi tehdä enemmän matkanopeuden kuin huipputehon mukaan.

        Vertailun vuoksi oma purjeveneeni kulkee 6,4 kn (eli 12 km/h) 9 hv koneella 7,5 m vesilinjalla ja 2900 kg tyhjäpainolla. Mukava 5,5-5,8 kn matkavauhti sujuu 600-800 rpm alle maksimin ja kulutus n. 1 l/h.

        Yksi asia mihin myös kannattaa kiinnittää huomiota potkurikokoon kasvaessa on nopeus tyhjäkäynnillä.
        Itse valitsin ensimmäisen potkurin kaavion mukaan ja lisäsin siihen tuuman nousua että ei tarvisisi huudattaa konetta turhaan ja kulkuakin toivoin lisää kun koneessa oli voimaa tarpeeksi kuten kysyjällä.
        Vaan pieleen meni hyvä suunnitelma. :-)
        Satamassa oli vauhtia aivan liikaa, vaikka kone kävi tyhjäkäynnillä.
        Ajo oli sellaista "potkimista" ja "vapaata", sitten kyllästyin ja vaihdoin suosiolla kaksi tuumaa noususta pois, nyt pelaa, ottaa täydet 2350 mitä pumpusta on säädetty annettavaksi mutta voin sanoa että meteliä on ja perä kulkee todela syvällä. Normaali ajossa kierrokset 1350-1500 ja puheäänellä pärjää aivan hyvin.
        Eli jos vaihdat niin malttia siihen isoo kokoon, ei se joka vehkeessä ole itsetarkoitus.
        Ja paras kannaltasi olisi avoin kauppa eli jos potkuri ei sovi voit vaihtaa sen ilman kustannuksia.


    • 13+7

      Osaatko R K-S miettiä sopivaa potkuria puoliliukuvalle, minkä vesilinjan pituus on 8.5m leveys 2.4m paino 3500kg, teho 350hv/2100rpm ja suoralla kytkimellä.
      17" on tällä hetkellä maks halkaisija, mikä mahtuu pyörimään, joten4-5 lapaset high skew voi myös ottaa huomioon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3763
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      32
      2179
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2074
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1542
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1482
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      79
      1443
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1172
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1133
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe