Olisiko järkeä viritellä 6,5m uppoumarunkoisen matkaveneen perään kantotasoja?
Veneessä 9 hp:n mitsun keskimoottori. Vauhti ei päätä huimaa, ei ole tarkoituskaan saada sitä mielettömästi menemäänkään, vesillä kun ei ole kiire.
Pohja on pyöreähkö, tasaperä.
Auttaako kantotasot esim yksin ajaessa, että perä ei painuisi niin alas-> ajoasento parempi-> 0,0004somua lisää? Tai vaikuttaako veneen vakauteen, ettei olisi niin herkkä keinumaan?
Asiallisista vastauksista kovin kiitollinen.
Kantotaso
9
2784
Vastaukset
- kantaa
Oikein tehty kantotaso nostaa perää veneen alkaessa kaivaa perää aaltoihin runkonopeuden lähestyessä. Rullaukseen se ei juuri vaikuta.
- alkup.kys..
Kiitos asiallisesta vastauksesta.. Osaisitko sanoa, kuinka se pitäisi toteuttaa, ettei tule sutta?
Kiitos. - tehty.
alkup.kys.. kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta.. Osaisitko sanoa, kuinka se pitäisi toteuttaa, ettei tule sutta?
Kiitos.Kantotason voi periaatteessa toteuttaa esim seuraavasti. Veneen peräosan molemmin puolin rakennetaan siivet. Peräosan kantotasot lisäävät virtausvastusta, joten samalla teholla nopeus pienenee, mutta lisäteholla päästään hieman nopeammin ilman, että perä painuu niin paljon. Jos peräosan kantotasot asennetaan hieman positiiviseen V-muotoon, rauhoittuu rullaus hieman matkavaudissa, sillä kallistuvan puolen noste kasvaa.
Kantotasoja kannattaa katsella talvitelakoiduissa veneissä. Niistä saa vähän vihjeitä, mitä pitäisi tehdä. Itse rakentaisin peräosaan perän muotoa myötäilevät siivekkeet, joiden kohtauskulmaa ja V-muotoa voisi säätää esim. vanttiruuveista tehtyjä tankoja pyörittelemällä. Veneen runkoa saattaa joutua vahvistamaan kiinnityskohdista. Tuumailuun kannattaa käyttää aikaa samoin rakenteisiin ja materiaaleihin. Muutoin veneen jälleenmyyntiarvo putoaa.
Kannattaako homma? Vaikea sanoa. Veneen runkonopeuden tavoittele on uppoumaveneellä vähän tekohengitystä. Jos nopeus ei riitä, niin järkevistä olisi hankkia puoliplaanari taikka täysin liukuva vene. Nopeuden lisäys maksaa aina polttoainekuluina.
- Herr Doktor
mutta menetät merikelpoisuudessa. 6,5 m veneen vesilinjan pituus on noin 5 m ja silloin runkonopeus on noin 5 solmua. Nopeuden nostaminen tuon ylitse vaatii että vene nousee osittain peräaallon päälle. Jotkut yrittävät kantotasoja perään. Sellaisen veneen ominaisuudet sivumyötäisessä ovat usein jopa hengenvaaralliset.
Perän kaivautumisen estää parhaiten kaasukahvalla ! Saavutat osakaasulla lähes saman nopeuden kuin täysillä, mutta melu ja kulkuasento ovat miellyttävät. Myöskin polttoaineenkulutus laskee tuntuvasti.
9 hp diesel ei vaan vie tuota pakettia nopeammin tai paremmassa asenossa edes kantotasoilla ilman että koko paketista tulee vaarallinen.
Mikäli pannussa olisi tehoa 50 hp niin kantotasolla voisi saavuttaa jopa 15 solmun nopeuden.- alkper kysyjä
En haekkaan mitään voittoa, vaan kannatusta. Voi vittu, mitä näsäviisaita älykääpiöitä täällä on vittuilemassa, saatana.
- sivusta seur.
alkper kysyjä kirjoitti:
En haekkaan mitään voittoa, vaan kannatusta. Voi vittu, mitä näsäviisaita älykääpiöitä täällä on vittuilemassa, saatana.
Et mahda ollakaan se alkuperäinen. Alkuperäinen kysyjä oli ihan asiallinen, ja nytkö hän olisi muuttunut haistattelijaksi. En usko.
- R K-S
Noin lyhyt uppoumarunkoinen ja noin pieni moottori. Nopeus onilmeisesti n. 6 solmua. Se on hyvä. jos haluat ajaa lujempaa, niin osta toisenlainen vene. Kantotasoilla piltaan veneen ominaisuudet.
Tuollaisessa veneessä, jossa on mahdotonta nostaa nopeutta johtuen moottorin tehosta, ei tasosta ole mitään hyötyä!
Pahimmillaan veneestä voi tulla hengenvaarallinen myötä- ja sivumyötäisessä aallokossa. Tasot lähtevät painamaan keulaa, ja yhdessä rullaksen kanssa aiheuttavat keulan leikkaamisen.
Parhaat tulokset on saatu pellinkiläistyylisissä veneissä, joissa on tehokas moottori (60 hv ->). Silloinkaan ei kannata laittaa suuria tasoja, vaan pitkät ja kapeat tasot kylkiin, ja asentaa ne niin että päättyvät reilusti ennen perää..
- Veneilijä Vaasasta
Asiaa:
tee keräsimen yläpuolelle taso. Mieluiten säädettävä seim 3-4 asentoa. Tämä kokeilu on helppo toteuttaa.
Vaasassa ei varmaan ole ainuttakaan fiskaria jossa ei ole jonkinmoista plaani viritelmää, ei ne turhaa siinä ole. Vahutiin voi vaikuttaa positiivistesti mutta vähän, moottorin melua torjut ehkä enemmän kun saat kuormituksen alas kun vene lakkaa vetämästä "tonnia vettä perässään".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473245Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002857- 1362550
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572490- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172407Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212354Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100