Taloushallinta -keskustelu

Lady £

Perustaloudenhallinnassa olisi monella parantamisen varaa. Hyvätuloisenkin kannattaa mielestäni hieman miettiä mihin varansa laittaa, sillä kauppareissuilla euroja ropisee huomaamatta useita kymppejä, jopa satasia hukkaan.

Meillä on ihan normaalituloinen perhe, mutta tulojeni kausittaisuuden vuoksi joudumme pärjäämään useamman kuukauden Kelan kodinhoidontuella ja pelkällä miehen palkalla.

Kh-tuki on minulle verojen jälkeen noin 190 euroa kuukaudessa käteen. Eli ei kummoisesti siis. Miehen parin tonnin nettopalkasta maksetaan tällöin vuokra 800e/kk, auton lyhennys 320e/kk, sähkö 80e/kk, elatusmaksut 240e/kk, ruoka, bensa jne. Minä osallistun toki tuolla omalla summallani ja maksan puhelinlaskuni, nettilaskun, terveydenhoitokulut jne. Rahaa ei juuri jää, mutta kaiken saamme kuitenkin maksettua. Yritän aina saada jotain sukan varteenkin, ja siksi tätä palstaakin selailen.

Pidän taloudesta kirjanpitoa. Ihan simppeli homma excel-tiedostona, tai vaikka kynä-paperihommana. Olen laskenut kaikista toistuvista menoistamme vuosiarvion. Jaan summan joka kuukaudelle. Tästä ylijäävä summa on sitä ns. ylimääräistä, jonka siirrän säästötilille suoraan tilipäivänä. Ukkelini pitää toimintaa kannattavana, sillä ilman kontrollia olisimme lirissä.

Aina on tullut yllättäviä menoja, joihin nuo säästetyt varat ovat olleet tärkeitä. Vielä ei olla päästy rikastumaan, mutta jospa sitä tulojen vakiinnuttua voisi ottaa rennommin.

Kauppareissut ja turhat ajelut ovat suurin menoihin vaikuttava tekijä. Kun käymme kaupassa, suunnittelemme viikon ruoat etukäteen. Teen simppelin listan, jonka pohjalta osaan itsekin toimia keittiössä kätevästi.

Esim. MA: Nakkikeitto, tomaatti TI: Makaronilaatikko, porkkanaraaste KE: Tähteet TO: Kanankoivet ja riisi, vihreä salaatti PE: Hernekeitto LA: Rapunuudeli, illaksi Pizza SU: Hirvipaisti, perunamuusi, vihannekset

Nuo ovat todella edullisia ruokia, ja teen kaiken itse. Leivon leipää ja sämpylää, sekä teen pullat ja leivonnaiset. Teen leipä- ja pullataikinaa aina niin paljon, että pakastan siitä 3/4. Pakkasesta on helppo ottaa taikinapallo aamulla jääkaappiin sulamaan ja leipoa perheelle vaikka työpäivän jälkeen tuore leipä. Ja ihan oikeasti, taikinoita voi pakastaa.
Valitsen ruokiin hyviä, mutta kilohinnaltaan edullisimpia raaka-aineita. Katsokaapa kaupassa kilohintoja pakkaushinnan sijaan! Niissä on huimia eroja, vaikka sisältö on miltei sama.

Mitään ylimääräisiä lehtiä en tilaa, ainoastaan sanomalehden. Kirjastot on kiva käyntikohde kerta viikkoon.

Kirppareilla en ole käynyt, sillä huomasin että pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi ostaa kaupasta uusi ja siisti vaate, pitää sitä hyvänä ja myydä se sitten itse. Kirpparihinnat on niin korkeita nykyään, että jos saappaista pyydetään siellä 7 euroa ja uudet maksaa kympin, niin kannattaa kyllä itse lompsia sillä kolmen euron menetyksellä uusissa. Sama juttu lasten välineiden kanssa! Maksoin turvaistuimesta kauppaan 169 euroa. Minulta ostettiin se 120 eurolla.. Omaksi käyttöhinnaksi jäi siis 49 euroa. :)

2

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady £

      Eihän tuo oikein keskustelua ollut, vaan kerroin lähinnä miten itse toimin. :P

      Haluaisin kuitenkin keskustella erilaisista maalaisjärjellä toteutettavista säästötavoista. Mitä tehdä sitten, jos on oikein supertiukka kuukausi? Onko joku tarkempi laskemaan hintoja jne.?

      Lasken työkseni hintoja aterioiden eri osille ja sen pohjalta on oma suhtautuminen kaupassa käyntiin muuttunut vuosien varrella. Elintarvikkeiden hintojen nousu on tosiasia, joka tulee vaikuttamaan suuresti monen talouteen tulevaisuudessa. Vaikka pitäisi kuluttaa, että talous ja raha pyörisi, niin se on yksittäiselle kuluttajalle joskus täysin mahdotonta. Alati kasvavien kustannusten kanssa on kohta muutkin kuin minä ihmeissään!

      • lauralaskija

        on laskea ja laskea ja laskea. Joskus jopa ärsyttää jatkuva laskeminen. Kirpparit on tosi kalliita, niinpä esim. Anttilalta löytyi talvikenkiä 10-15 euroa ja aika moneen makuun. Samoin poistokoreista löytyy avokkaita ja sandaaleita, kun vähän näkee vaivaa ja etsii. Monenlaisista halpakaupoista löytyy kivoja ja muodikkaita vaatteita ihan kohtuu hintaan, joten en suosi kirppiksiä. Tietysti jos on kallis maku se on eri asia, mutta esim. talvitakkiani on ihastellut moni ja on kysytty esim. Onko marimekon nallistoa, vastaus on että eräästä halpakaupasta 15 euroa vuosi sitten, väri on luonnon valkoinen, mutta onneksi kestää pesua ja käytän tätä takkia ns. parempana takkina. Arkitakki on 10 euron takki Anttilalta. Leveäjalkaisena on joskus vaikea saada hyviä kenkiä, Intersportista löysin poistokorista tai en löytänyt vaan myyjä tiesi mitä ja mistä etsiä hyvät ja laadukkaat lenkkarit 29 euroa eli aika arvokkaat, tosin alkuperäinen hinta oli ollut 109 euroa!!! Tilaan Ellokselta jonkin verran ja varsinkin kun sielläkin on ale ja esim. monet urhelumerkkivaatteet saa sieltä halvalla aleaikoihin.
        Jos lähiseudulla on kiinnostuneita kannatta myös panna sana kiertämään jos jossain on halpaa joku tuote. Meillä on täällä omassa kaupungissamme muutama jotka viestitellään jos jotakin ekstrahalpaa löytyy tai kerrotaan oletko huomannut että siellä ja siellä on sitä ja sitä.
        Keväälläon CM:ssä mammuttimarkkinat, joskus sieltä löytyy jotain ja Anttilassa keskusvaraston tyhjennys, joten kannattaa miettiä onko jotakin mitä voi löytyä.
        Koska meikkaan päivittäin, tarvitsen meikkejä, niin kannattaa vertailla hintoja sielläkin puolella, säästöt voi olla isot ja joka meikkikaupassa on poistotarjouksia. Myös näytteet kannattaa hyödyntää. Halpoja meikinpoistotuotteita on mm. Daily-sarjassa (Prismat ja s-kaupat), ainakin minullle sopineet ja hinta-laatu kohdallaan.
        En tiedä oliko sinulle mitään apua, mutta kerroin vain omia kokemuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe