Tästä aiheesta on kirjoitettu paljon, mutta yksi näkökulma on jäänyt käsittelemättä.
Energiatodistuksen luokitus on riippuvainen energian kulutuksesta ja kulutus on riippuvainen esim. talven kylmyydestä ja muista seikoista, joihin asukkaatkin voivat vaikuttaa. Jos todistus tehdään eri vuosina, voi luokitus vaihdella.
Joku osataa asunnon ja luokitus on todistuksen mukaan vaikkapa C. Seuraavana vuonna luokitus voikin olla D. Nyt herääkin kysymys siitä, että onko asunnossa "taloudellinen virhe", kun luokitus on laskenut?
Näkökulma energiatodistuksiin
8
571
Vastaukset
- säääkkki
Uudistuotanto. Valmistuu kesällä. Nykyään vaaditaan energiatodistus käyttöönottotarkastuksessa. Mitä helvettiä sellaisella energiatodistuksella tekee, joka täytetään ennen, kuin päivääkään ollaan asuttu. Sähkökulutus on ollut työmaasähköä jne.
Energiatodistus on täysi vitsi tällähetkellä- kauppamies X
En ottanutkaan mitään kantaa energitodistuksen "järjellisyyteen", vaan ihan muuhun asiaan.
Todistus on minunkin mielestä täyttä huuhaata, mutta siltikin sen perustella voi tulla tilanne, jolloin asuntokaupassa on "taloudellinenvirhe" (katso asuntokauppalaki).
Uudistuotannon energiatodistukseen ei vaikuta mitenkään työmaasähköt tai muut rakennusaikaiset energiakulut.....
- tähän
vielä sen, että paljonkohan se sähkönkulutus vaikuttaa energiatehokkuuteen, kun meidän rivarissa on vain piha- ja autokatos kiinteistösähkössä.
- kylläpä siihen
kiinteistösähköön kuuluu paljon muutakin, vaikkei juuri teidän taloyhtiön mittarissa muuta olisikaan...
- Raksan reunalta
Virhettä ei ole, jos todistus on vanhan talon mitattuun kulutukseen perustuvaa mallia.
Todellinen kulutus riippuu asumistottumuksista, joten sen perusteella laskettu luokka
voi poiketa teoreettisesta. Luokitus katsotaan vuosittain uudestaan eikä siinä mitään.
Uusien talojen todistus annetaan laskennallisin perustein ja se on voimassa 10 vuotta,
jonka jälkeen siirrytään mittauksiin perustuvaan malliin.
Asumisesta johtuvia heittoja voi tässsäkin olla. Muun osoittaminen onkin sitten
mielenkiintoisempi prosessi, joita epäilemättä tulee ennen pitkää. - huomioon siten,
että lämmitysenergian kulutus normitetaan Jyväskylän normaalivuoteen käyttäen hyväksi tarkasteltavien vuosien paikkakuntakohtaisia lämmitystarvelukuja. Lopputulos on vetailukelpoinen riippumatta vaihtelevasta lämmitystarpeesta.
Käytön aiheuttamaan vaihteluun ei tuo tietysti vaikuta. En kuitenkaan oikein usko että luokan nouseminen olisi AsKL:n tarkoittama taloudellinen virhe.
Eihän sitäkään katsota taloudelliseksi virheeksi jos vastiketta joudutaan nostamaan esim. energiakulujen, verojen, isännöinti- tai huoltokulujen ym. noususta johtuen.
Kai tähänki saadaan vastaus joskus tulevaisuudessa, kunhan joku ostaja vie käräjille..- kauppamies X
"Eihän sitäkään katsota taloudelliseksi virheeksi jos vastiketta joudutaan nostamaan esim. energiakulujen, verojen, isännöinti- tai huoltokulujen ym. noususta johtuen."
Kyllä naäiden takia on jouduttu maksamaan hyvitystä. Vastike ei sisi nousta RS-taloussuunnitelmasta ilman päteviä perusteita enempää kuin n. 20 %. Tästä on korkeimman oikeuden päätös.
Näyttö nousun syistä onkin jo hieman vaikeampi asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833328
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli402746Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742306- 612278
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512211Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1132190Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.201987Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv201979- 621934
- 881721