kuka saattaa

morsiamen

Eli onko jollain tietoa kuka saattaa morsiamen alttarille (ettei tarvitse kävellä yksin?) kun morsiamen isä on kuollut? tuleva appiukko, oma veli....?

15

2982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsellinen nainen

      Miksi jonkun pitää luovuttaa morsian, mikseivät sulhanen ja morsian voi kävellä yhdessä alttarille? Nääs tuo luovuttaminen tuo ajatuksen siitä, että nainen ei ole itsenäinen, vaan hän on isänsä (tai muun miespuolisen sukulaisen) omaisuutta, joka luovutetaan pois miehen omaisuudeksi. Ei oikein kuulu meidän pohjoismaiseen nykyaikaiseen tasa-arvokulttuuriin tuommoinen. Ja muutoinkin sopii lähinnä vain silloin, kun morsian on todella nuori, eikä pariskunta ole asunut yhdessä ennen vihkimistä.

      Jos välttämättä haluaa leikkiä omaisuutta, jonka joku luovuttaa jonkun toisen omaisuudeksi, niin läheisin miespuolinen sukulainen (isoisä, veli, setä, eno), tai vaikka kummisetä.

    • Oman tahdon mukaan

      Sinuna ottaisin veljen ja sen vanhimman niistä, jos on useita. Minun mielestä "morsiamen luovutus" on kauni perinteellinen tapa entisajalta joka taas on nykyään hyvin suosittua. Ennenvanhaan sillä oli toinen merkitys kun ei asuttu yhdessä ennen häitä mutta tänä päivänä se on mielestäni vain kaunis tapa kertoa että nyt ollaan menossa avioon. Mielestäni sillä,ollaanko asuttu yhdessä ja kuinka kauan ja onko nuori vai vanhempi, ei ole merkitystä. Tätä pojoismaista tapaa ei pitäisi verrata muiden kulttuurien morsiamen luovutuksiin. Parempi sana "luovutukselle" olisi saattaminen avioliittoon. Harkitsen itse että isäni saattaa minut alttrille kun menen naimisiin kesällä, ja olen 49 v. Toivottavasti ongelmasi selviää. Tee juuri niin kuin itse haluat, niin kauan kun et loukkaa ketään se on ihan ok, sinähän se olet naimisiin menossa. Onnea.

      • goomh

        juu ja ionhan sinulla varmasti valkoinen prinsessapuku ja huntu neitsyyden merkkinä, kun sehän on niin kaunis tapa että vasta avioliitossa harjoitetaan seksiä, eikös niin!


      • 49 vuotias morsian
        goomh kirjoitti:

        juu ja ionhan sinulla varmasti valkoinen prinsessapuku ja huntu neitsyyden merkkinä, kun sehän on niin kaunis tapa että vasta avioliitossa harjoitetaan seksiä, eikös niin!

        Kyllä, valkoinen puku mutta ei prinsessapuku. Jos minä en voi käyttää huntua ei kyllä voi sitten moni nuoremmistakaan morsiamista, hunnun käyttö kun ei ole nykyään neitsyydestä kiinni. En ole eronnut eikä ole lapsia, menen esimmäistä ja viimeistä kertaa naimisiin 20 vuoden yhteiselon jälkeen. Tiedän kyllä etiketin ja pukeutumissäännöt eikä ole minkäänlaista tarvetta näyttää 20-30 vuotiaalta, näytän ikäiseltäni ja se riittää minulle.


      • Kimmo_76

        Sepäs ei edes ole mikään pohjoismainen tapa, vaan katolinen, josta luterilaiset oppineet jossain vaiheessa irtisanoutuivat. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut pidempään historiassa tapana kävellä alttarille yhdessä, näin teki myös nykyinen kuningaspari yli 30 vuotta sitten ja kuulemma myös Victoria ja Daniel jatkavat samaa ruotsalaista perinnettä.

        Kannattaa siis tuntea taustat, kun argumentoi tavan kotimaisuudella tai merkityksellä. Symboliikka on tunnettava. Luovutettava morsian on selkeästi jonkun miehen omaisuutta, jonkun miehen holhottava, ei itsenäinen henkilö. Ei ole mitään perustetta sille, että itsenäinen nainen saatettaisiin alttarille tai vieläpä luovutettaisiin miehelleen, itsehän aviokumppani valitaan. Ja jos joku altaa nyt vedota siihen, että tarvitsee saattajaa tms. niin voidaan kysyä, miksi sulhanen sitten selviytyy hommasta yksin?

        Eikö häissä ole kyse nimenomaan parista? Yhteisen parisuhteen vakiinnuttamisesta läheisten läsnäollessa? Miksi siis morsian haluaa sulhasestaan eroon eikä häntä rinnalleen? Miksi morsian haluaa itse loistaa (tämähän on usein nykyään todellinen syy luovutukseen, huomio vain morsiamessa). Tässä ei ole mahdollista tehdä kompromissia: Häät ovat aikuisen parin juhla, ei morsiamen. Ja aikuisten kesken ei ole syytä naurettaviin "luovutuksiin", kun aikuinen itsenäisenä päättää puolisostaan ja elämästään.

        Surullista, jos tämä ei aukene, mutta luulisi häiden olevan sen verran tärkeä juhla, että haluaisi hetken pohtia pidempään siihen liittyvää symboliikkaa ja merkityksiä.


      • ...............
        Kimmo_76 kirjoitti:

        Sepäs ei edes ole mikään pohjoismainen tapa, vaan katolinen, josta luterilaiset oppineet jossain vaiheessa irtisanoutuivat. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut pidempään historiassa tapana kävellä alttarille yhdessä, näin teki myös nykyinen kuningaspari yli 30 vuotta sitten ja kuulemma myös Victoria ja Daniel jatkavat samaa ruotsalaista perinnettä.

        Kannattaa siis tuntea taustat, kun argumentoi tavan kotimaisuudella tai merkityksellä. Symboliikka on tunnettava. Luovutettava morsian on selkeästi jonkun miehen omaisuutta, jonkun miehen holhottava, ei itsenäinen henkilö. Ei ole mitään perustetta sille, että itsenäinen nainen saatettaisiin alttarille tai vieläpä luovutettaisiin miehelleen, itsehän aviokumppani valitaan. Ja jos joku altaa nyt vedota siihen, että tarvitsee saattajaa tms. niin voidaan kysyä, miksi sulhanen sitten selviytyy hommasta yksin?

        Eikö häissä ole kyse nimenomaan parista? Yhteisen parisuhteen vakiinnuttamisesta läheisten läsnäollessa? Miksi siis morsian haluaa sulhasestaan eroon eikä häntä rinnalleen? Miksi morsian haluaa itse loistaa (tämähän on usein nykyään todellinen syy luovutukseen, huomio vain morsiamessa). Tässä ei ole mahdollista tehdä kompromissia: Häät ovat aikuisen parin juhla, ei morsiamen. Ja aikuisten kesken ei ole syytä naurettaviin "luovutuksiin", kun aikuinen itsenäisenä päättää puolisostaan ja elämästään.

        Surullista, jos tämä ei aukene, mutta luulisi häiden olevan sen verran tärkeä juhla, että haluaisi hetken pohtia pidempään siihen liittyvää symboliikkaa ja merkityksiä.

        Käsittääkseni (useista lähteistä) tuon "luovuttamisen" taustalla on nimenomaan se, että ennen muinoin huntu oli morsiamella niin paksu, ettei sen läpi nähnyt ja näin morsio tarvitsi jonkun saattamaan itsensä alttarille. Ja yleensä se nyt oli lähin miespuolinen sukulainen, eli isä tai sitten veli. Tämä on ainoa "syy" tähän perinteeseen, jonka minä olen koskaan kuullut. Siitä se tapa on lähtöisin...voihan olla, että jossain vaiheessa on sitten alettu saattamista kutsumaan luovuttamiseksi, mutta näin ei siis alunperin ole ollut missään...


      • asiasta...
        Kimmo_76 kirjoitti:

        Sepäs ei edes ole mikään pohjoismainen tapa, vaan katolinen, josta luterilaiset oppineet jossain vaiheessa irtisanoutuivat. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut pidempään historiassa tapana kävellä alttarille yhdessä, näin teki myös nykyinen kuningaspari yli 30 vuotta sitten ja kuulemma myös Victoria ja Daniel jatkavat samaa ruotsalaista perinnettä.

        Kannattaa siis tuntea taustat, kun argumentoi tavan kotimaisuudella tai merkityksellä. Symboliikka on tunnettava. Luovutettava morsian on selkeästi jonkun miehen omaisuutta, jonkun miehen holhottava, ei itsenäinen henkilö. Ei ole mitään perustetta sille, että itsenäinen nainen saatettaisiin alttarille tai vieläpä luovutettaisiin miehelleen, itsehän aviokumppani valitaan. Ja jos joku altaa nyt vedota siihen, että tarvitsee saattajaa tms. niin voidaan kysyä, miksi sulhanen sitten selviytyy hommasta yksin?

        Eikö häissä ole kyse nimenomaan parista? Yhteisen parisuhteen vakiinnuttamisesta läheisten läsnäollessa? Miksi siis morsian haluaa sulhasestaan eroon eikä häntä rinnalleen? Miksi morsian haluaa itse loistaa (tämähän on usein nykyään todellinen syy luovutukseen, huomio vain morsiamessa). Tässä ei ole mahdollista tehdä kompromissia: Häät ovat aikuisen parin juhla, ei morsiamen. Ja aikuisten kesken ei ole syytä naurettaviin "luovutuksiin", kun aikuinen itsenäisenä päättää puolisostaan ja elämästään.

        Surullista, jos tämä ei aukene, mutta luulisi häiden olevan sen verran tärkeä juhla, että haluaisi hetken pohtia pidempään siihen liittyvää symboliikkaa ja merkityksiä.

        Jokainen vihkipari voi tehdä oman valintansa tässä saattoasiassa. Äitini kuoli kun olin 10, olen läheinen isän kanssa, en koe olevani tai olleeni hänen omaisuuttaan. Kaunis ja herkkä hetki kun isä saattoi, oli sulhasenkin toivomus. Iäkäs isäni oli tosi täpinässä tästä perinteestä. Meistä tuntui että isä on onnellinen puolestani ja "hyväksyy" vävyn. Voi moni isä olla onnellinen ja hyväksyä vävyn ilman saattoakin.

        Vihkimisen jälkeen marssimme ulos kirkosta avioparina ja urut soi vieläkin korvissani.


      • yhteisö
        Kimmo_76 kirjoitti:

        Sepäs ei edes ole mikään pohjoismainen tapa, vaan katolinen, josta luterilaiset oppineet jossain vaiheessa irtisanoutuivat. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut pidempään historiassa tapana kävellä alttarille yhdessä, näin teki myös nykyinen kuningaspari yli 30 vuotta sitten ja kuulemma myös Victoria ja Daniel jatkavat samaa ruotsalaista perinnettä.

        Kannattaa siis tuntea taustat, kun argumentoi tavan kotimaisuudella tai merkityksellä. Symboliikka on tunnettava. Luovutettava morsian on selkeästi jonkun miehen omaisuutta, jonkun miehen holhottava, ei itsenäinen henkilö. Ei ole mitään perustetta sille, että itsenäinen nainen saatettaisiin alttarille tai vieläpä luovutettaisiin miehelleen, itsehän aviokumppani valitaan. Ja jos joku altaa nyt vedota siihen, että tarvitsee saattajaa tms. niin voidaan kysyä, miksi sulhanen sitten selviytyy hommasta yksin?

        Eikö häissä ole kyse nimenomaan parista? Yhteisen parisuhteen vakiinnuttamisesta läheisten läsnäollessa? Miksi siis morsian haluaa sulhasestaan eroon eikä häntä rinnalleen? Miksi morsian haluaa itse loistaa (tämähän on usein nykyään todellinen syy luovutukseen, huomio vain morsiamessa). Tässä ei ole mahdollista tehdä kompromissia: Häät ovat aikuisen parin juhla, ei morsiamen. Ja aikuisten kesken ei ole syytä naurettaviin "luovutuksiin", kun aikuinen itsenäisenä päättää puolisostaan ja elämästään.

        Surullista, jos tämä ei aukene, mutta luulisi häiden olevan sen verran tärkeä juhla, että haluaisi hetken pohtia pidempään siihen liittyvää symboliikkaa ja merkityksiä.

        Prince Daniel DOESN'T get a HARD ON TONIGHT http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=126306577405144


    • saattaa

      oma veli, sillä isäukko on kuollut. Muuten oltaisiin varmaan talsittu yhdessä, mutta mies haluaa nähdä minut vasta alttarilla.

    • häissä Äiti

      saattoi tyttärensä, isä on kuollut ja he halusivat näin. Kaunista oli ja kaikkia itketti.

      • Kesällä naimisiin

        Kyllä on tosiaan ollut kaunis ja erikoinen hetki. Ei olisi kyllä minulle tullut mieleen, mutta ainahan joku ottaa ensimmäisen askeleen ja siitä se alkaa. Kivaa että tällä palstalla kerrotaan mitä kaikkea voi keksiä ja tehdä.


    • mors-07

      Ekalla kerralla naimisiin mennessäni minut saattoi isä. No, tämä liitto päättyi sitten eroon, mutta ihan sopuisaan sellaiseen, ja kun toisen kerran menin naimisiin, minut saattoi alttarille entinen mieheni :) Hän on sekä minun että nykyisen mieheni hyvä ystävä ja ajattelimme että tässä tulis sellanen kiva jatkumo. Eron ja uusien häiden välillä kun ei ollut kun muutama kuukausi...

    • meillä.

      meillä isä kuollut ja siksi halusin että vanhin veljeni saattaisi minut. hänelle se olikin suuri tilaisuus ...

      myös äiti voi saattaa ...

      appiukosta en oikene tiedä tuntuuko se oikeelta , sehän on mieheni isä ...

      siis oma veli, äiti tai vaikka eno ...

    • nääks

      kannattaa vuokrata opaskoira. Ymmärrän tilanteesi, koska sokea siskoni meni aikanaan naimisiin eikä nähnyt mihin kulkea. Onhan se alttari kuitenkin melko suora ellei oo ottanu muutamaa "rohkasuryyppyä" ja vaikka oliskin niin tuskin siinä hirveesti kerkee eksyyn.

    • Vihitty 1989

      Minne on hävinnyt tapa, että vihkipari menee / marssii yhdessä alttarille? Tämä oli käytössä aina 80 lopussa ja 90 luvun alussa. Minusta se sopisi paremmin esim. pareille, jotka ovat asuneet jo pitkään yhdessä tai on jo lapsiakin.

      Vaikuttaa oikeastaan hassulta, että isä " luovuttaa" morsiammen, joka on lähetenyt lapsuuden kodista jo kymmenen vuotta aiemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe