viikonloppuna ois synttäreille meno jossa on voileipäkakkua.jos se on päällystetty sulatejuustolla niin uskaltaako sitä syödä?mites muut syöttekö ootus aikana sulatejuustoa?
rv 21
saako sulatejuustoa
35
5528
Vastaukset
- on yleensä muutakin
En mene ottamaan kantaa siitä sulatejuustosta. Oli muutama toinen asia joka tuli mieleen.
Minulle sanottiin neuvolassa, että jos epäröin kannattaa jättää syömättä.
Ja...
Voileipäkakuissa on yleensä myös maksapasteijaa ja majoneesiä. (Majoneesissä on raakoja kananmunia.)- +++++++++++
Jos majoneesi on kaupasta ostettua ja kotimaista, on siinä se kananmuna pastöroitua, eli ei sisällä mitään vaarallisia pöpöjä.
Ja maksaakin saa raskausaikana syösä satunnaisesti pieniä määriä. Tosin sitä ei kyllä läheskään aina ole voileipäkakussa. itseasiassa en muista koskaan syöneeni maksapasteijaa sisältävää voileipäkakkua.
- joooooo..
Syön kyllä. Niissä on se listeria vaara, mutta yhtä suuri todennäköisyys sulla on saada listeria raskaana ollessa, kun ei raskaana. nykyää vaa ihmiset hössöttää iha liikaa noista mitä saa syödä ja mitä ei. Jos haluut täysin välttyy siltä listerialta ni älä sitte ei-raskaanakaan vetele sitä! :D
- ...
...ei yleensä ole vaarallinen nuorelle ja perusterveelle ihmiselle, mutta raskaana oleva nainen kuuluu riskiryhmään, ja listerioosi voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen tai sikiön kuolemaan. Siksi tiettyjä ruokia, joita normaalisti voi huoletta syödä, ohjeistetaan välttämään nimenomaan raskauden aikana.
- .....,,,,,,,...........
Täällä neuvolassa sanottiin,että niitä rasia sulatejuustoja saa syödä!! Mutta niitä esim.aamupala juusto ja niitä kun on sen kelmun sisällä,niin ei saa.
- ne sanoo.
Ite en syökkää muuta juustoo kun just tuota aamupala juustoo. Joka aamu pari palaa sitä juustoa leivän päällä on tähä asti menny, ja porskutellaan jo viikolla 34. :)
Nää rajotukset tulee siks aina, että vedettäis ihan nollalinjalle se riski saada listeria, mutta on se ei-raskaanakin niin pieni riski saada se, että pienellä todennäköisyydellä se listeria osuis just nyt näinä loppu viikkoina tulla vielä jolloin raskaana on. En oikee usko että ees ikänä, koko elämäni aikana saisin sitä. - Tittiliinu
Sulatejuustot kuuluvat koviin juustoihin, eli niitä saa syödä siinä missä perusedamiakin. Eikä ole väliä sillä, onko kyse rasiasta vai Aamupala-juustosta. Molemmat on valmistettu siitä raskaana oleville sallitusta kovasta juustosta. Jos haluaa olla varovainen, kannattaa suosia Valion ja Arla-Ingmanin tuotteita, joista listeria testataan säännöllisesti. Valiolta sitä ei ole koskaan todettu. Ulkomaisissa tuotteissa voi olla joskus pohjana pastöroimaton maito, mutta harvoin varmaan sulatejuustoissa.
Edellinen listerioosiepidemia Suomessa oli peräisin (pienehkön meijerin) voista, mutta voin syömistä ei ole sen johdosta kielletty raskaana olevilta. Pahimpia listerialähteitä ovat vakuumipakatut kalavalmisteet.
- ei voi olla enää
totta. älä helvetis syö,JUO SIEL VAAN LÄHDE VETTÄ.KATOKKIN ETTTÄ PULLOSSA LUKEE AIDOSTA LÄHTEESTÄ ETTEI OO PIRAAATTIVERSIO.. kyllä on siis TYHMÄÄ PORUKKAA EN MUUTA SANO!
- sairaita..
...kalpeita, turpeita, allergisia lapsia maailma täyteen, kun äidit eivät raskauden aikana syö KELMUUN PAKATTUA SULATEJUUSTOA...!!! Ettekö te nyt jumalauta OIKEASTI tajua, että se on sikiön normaalille kehitykselle VÄLTTÄMÄTÖNTÄ...!!!!????? Hengitysilmasta listeriakin todennäköisemmin tulee kuin kelmujuustosta!!!!???? HERÄTKÄÄ!!!!
- pöhkö
sairaita.. kirjoitti:
...kalpeita, turpeita, allergisia lapsia maailma täyteen, kun äidit eivät raskauden aikana syö KELMUUN PAKATTUA SULATEJUUSTOA...!!! Ettekö te nyt jumalauta OIKEASTI tajua, että se on sikiön normaalille kehitykselle VÄLTTÄMÄTÖNTÄ...!!!!????? Hengitysilmasta listeriakin todennäköisemmin tulee kuin kelmujuustosta!!!!???? HERÄTKÄÄ!!!!
Se että te ette itse ole huolissanne siitä mitä syötte ei oikeuta teitä haukkumaan muita varovaisuudesta.
Joskus sitä vain haluaa tehdä kaikkensa varmistaakseen että kaikki menisi hyvin.
vastauksenne ovat aika loukkaavia. pahoittelen kysyjän puolesta.
ehkäpä itse olette tulleet raskaaksi hups noin vain , mutta kaikilla se ei ole mahdollita ,silloin on hiukan enemmän HUOLISSAAN myös siitä mitä SYÖ. - pääasia...
Et ehkä tajuakaan, miten suuri vaikutus lapseen (terveyteen) on äidin raskaudenaikaisella syömisellä. Siis se vaikuttaa ihan hänen loppuelämäänsä saakka.
Mutta mitä väliä? Ääliö! - lkjsaölas
Se on parempi et tarkistaa asian kun välinpitämättömästi vaa vetää kaikkee mättöö raskaana paisuu satakaks kiloseks, kaatuu välil huume neulaa hups vaan.. ryyppää ja tupruttaa.. Ihan hyvä vaan et ihmiset välittää ja kyselee...
- meijerissä työskennellyt
Sulatejuuston raaka-aine käsitellään siten, että sieltä kuolee joka ikinen pöpö. Ihan sama onko kelmujuustoa vai sitä paketissa olevaa.
Muuten en kyllä menisi sulatejuustoa suuhuni pistämään. Se kun tehdään kaikista jätejuustoista, mitä sieltä juustonvalmistuksesta yli jää. Esim. just ne lattialla pyörineet...
Terveisin: meijerissä työskennellyt ;) - jokojoko
Mä noudatan oman neuvolan neuvoa eli että tuorejuustoja saa kyllä kohtalaisessa määrin syödä jos ne on SUOMALAISIA eli meillä on kyllä valion sulatejuustoa kaapissa jota laitan sillontällön leivän päälle. mutta maksaruokiin en kyllä koske ollenkaan.
- pieni kommentti
Sillä ei muuten oikeastaan ole väliä, syökö niitä juustoja kohtalaisessa määrin vai paljon. :) Sen listeriariskin kannalta siis. Jos siis syö, niin voi syödä sitten huoletta sen verran kuin haluaa. Maksaruokiakin voi syödä pieniä määriä ilman mitään huolta, mutta eihän se toki haittaa olla ilmankaan.
- jooop..
pieni kommentti kirjoitti:
Sillä ei muuten oikeastaan ole väliä, syökö niitä juustoja kohtalaisessa määrin vai paljon. :) Sen listeriariskin kannalta siis. Jos siis syö, niin voi syödä sitten huoletta sen verran kuin haluaa. Maksaruokiakin voi syödä pieniä määriä ilman mitään huolta, mutta eihän se toki haittaa olla ilmankaan.
No kyllä sillä on väliä saatko listeriaa sisältävää ruokaa ihan pienen annoksen kuin että saisit sitä tosi suuren annoksen. Pientä määrää vastaan elimistö pystyy paremmin suojautumaan.
- pieni kommentti
jooop.. kirjoitti:
No kyllä sillä on väliä saatko listeriaa sisältävää ruokaa ihan pienen annoksen kuin että saisit sitä tosi suuren annoksen. Pientä määrää vastaan elimistö pystyy paremmin suojautumaan.
Tässä puhuttiin "kohtuullisesta". Todennäköisesti ei tarkoita mitään teelusikallista. Sitä paitsi EI ole pystytty osoittamaan, minkä verran listeriaa pitää tuotteessa olla ja minkä verran sitä pitää nauttia, että siitä odottava saa tartunnan. Määrät saattavat olla pieniäkin ja vaihtelevat eri odottajien kohdalla riippuen jokaisen vastustuskyvystä. Suosituksissa lukisi "voit syödä pieniä määriä näitä tuotteita" jos se olisi osoitettu turvalliseksi. Ja huom. olen siis kyllä sitä mieltä, että tuorejuustojen välttely on jo turvallisuuden maksimointia, mutta jokainen tekee miten itse haluaa.
- ghmhmjndgf
sulatejuusto ja tuorejuusto on kaks eri asiaa
- huoh.. :D
siis voi ihime mitä hössötystä näistä ruuista taas.. huuoh.. osaa sit ihmiset olla tyhmiä ku ei tajuu ite mitä voi syyä ja mitä ei kannata.. nyt saan varmaa kauheet motkotukset koska olen syönyt raskaus aikana maksaa, voi ei :D nyt on 3kk ikäne tyttö ja nii terve ja rauhallinen ku voi vaa olla.. ei ole mitään vaivoja.. olen myös syönyt kaikkee muutaki mitä ei raskaus aikana kauheena suositella, mut en ole paljoa, se on iha joka ihmisen oma asia mitä syö ja mitä ei.. ja toiseksee niitä sulate juustoja ja muitaki pastöroituja tuotteita saa syyä..
- niin ja näin
Niin no, eihän se nyt niin ole, että jos syöt raskausaikana maksaa, niin lapsi on automaattisesti vammainen. Nuo suositukset ovat olemassa sen takia, että osataan varoa sellaisia määriä, jotka SAATTAVAT olla haitallisia. Jokainen sitten itse päättää noudattaako niitä suosituksia vai ei. Jos ihan puhdasta maksaa syö, niin yliannostukseksi katsottava määrä A-vitamiinia tulee siitä aika helposti, mutta eihän sekään välttämättä mihinkään johda. Ei niitä ole myöskään hatusta vedetty noita suosituksia, vaan halutaan antaa ihmisille mahdollisimman paljon tietoa mahdollisista riskeistä raskausaikana. Eikö se olisi aika ikävää, jos ei mistään varoitettaisi ja joku sitten söisi runsaasti maksaa ja saisi keskenmenon? Jos asioista kerran on tietoa, niin onhan se hyvä, että sitä jaetaan, jotta jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.
- ujeywret
Ite ainakin syön juustoja esim. aura homejuustoa mutta "maalaisjärjellä" vaikka neuvola niitä ei suosittelekkaan.
- just..
No minä kyllä syön ihan tuorejuustojakin, ne ovat lähes kaikki nykyään pastöroituja. Meillä neuvolan ohjeissa sanotaan että pastöroituja tuore- ja homejuustoja voi syödä. Syön myös majoneesia ja maksamakkaraa ihan normaalisti.
- majoneesista
Ei majoneesissa mitään vaarallista olekaan, paitsi ruokamyrkytysriski jos se on säilytetty lämpimässä. Lähes kaikissa kaupan majoneeseissa on käytetty pastöroituja kananmunia ja jos taas teet itse majoneesia, käyttänet suomalaisia munia? Suomalaisissa munissa salmonellariski on aivan teoreettinen, joten niitä ei tarvitse erityisesti välttää. Sitä paitsi salmonella EI ole sikiölle yleisesti ottaen vaarallinen, vaarat perustuvat lähinnä siihen, että äiti kuivuu. Aivan eri tason ongelmasta puhutaan kuin listerian ja toksoplasmoosin kanssa.
Hyvät huolehtijat:)
Mul tuli saatua se ruoka-aine luettelo neuvolasta ja siinä ei oltu kielletty sulatejuusto. Vuohenjuusto taisi olla eri asia. Sulatejuusto ei tee vauvalle pahaa, päinvastoin. Maitotuotteet on plussaa. Olen käynyt vähän aikaa talouskoulussa. Siellä opetettiin, että ruoka (esim.juustot) voivat olla neljä tuntia huoneenlämmössä ja ne eivät mene neljässä tunnissakaan pilalle. Neljä tuntia on aika hyvin. Minulla saattaa olla vähän rajumpi juttu kuin sinulla. Otan tatuoinnin, vaikka olen raskaana. Kaikki eivät odottamisen aikana uskalla tehdä sitä, vaikka oikeasti sekin asia on vaaraton. Olen nykyään raitis ja en se minäkään sikiötä vahingoita=)- hyi päihdeäideille
Joo, etpä varmaan niin.... lapses kuvasta jo näkee varsin hyvin, että yksi sikiö on ainakin saatettu maailmaan päihdevauvana. SEnhän olet jo itsekin kirjoituksissasi tunnustanut. Ei näytä ihan kunnossa olevan. Vieläkö piti onneas koettaa? Koetahan nyt tästä alkiosta edes huolehtis fiksummin!!!
- heräähän nyt jo
Kuulehan ainorasmus reppana. Onko pakko mennä johonkin pula-ajan pellelle tatskattavaksi (kalliiseen ja tasokkaaseen sulla ei ole varaa) raavittavaksi kun oot tiineenä? Mykobakteerin voi saada paremmistakin paikoista, ja varsinkin sun halpistatuoijaltas. JA: Otat varmaan jotain tosi typerää ja idioottimaista, kuten ruusun tai muun kukan. Vai ihanko ajattelit ottaa oikein perhosen? Tai delfiinin, tribaalin tai kakaras nimen? :D :D Oota nyt hetki ja synnytä ekaks, koeta viisastua ja lopettaa se yhteiskunnan kuppaaminen ja kanna vähäiset tatskarahasi vaikka lähi-siwaan kaljan ostoon. Sehän sulle maistuu.
- ainorasmukselle juu
Saako ainorasmus syödä juustoa kakussa? Sulatejuustoa ainorasmukselle, nam nam! Saadaan posket leviämään vielä entisestäänkin.
- voooiiiiiiii!!!!!!!!
eeeeiii jumalauta!!!!!!!!!!! ette ole tosissanne? huhhuh.pitäskö teiän käydä ensin sellanen maalaisjärkikurssi ennenkun alatte ees harkihteen paneskelua!
- ainolle juustoa
ANTAKAA AINORASMUKSELLE SULATEJUUSTOA. Sen tekee niiiiiiiin mieli...
- ainorasmukselle juus
Saako ainorasmus syödä sulatejuustoa spermakakussa?
- juustoa ainolle
Miten ainorasmus suhtautuu siihen, että voileipäkakussa on sulatejuustoa? :D
- tärkeitä kysymyksiä
Kuinkahan tää etenee tää ainorasmuksen eli ainon sulatejuustoepisodi? Kiinnostaisi tietää, joko aino syö sulatejuustoa. syökö lusikalla suoraan rasiasta? vaiko voileipäkakussa? vaiko syökö rasmus sulatejuustoa? voiko rasmus syödä sulatejuustoa, jos aino on raskaana? syökö rasmus ylipäänsä lainkaan voileipäkakkua? tai sulatejuustoa? onko ainolla rahaa hankkia voileipäkakkua? osaako aino itse tehdä voileipäkakkua? jos osaa, tekeekö sulatejuustolla vai ilman? tekeekö sulatejuustolla, jos ei olekaan raskaana? KUKA ON PANNUT AINON RASKAAKSI? Söiköhän tämä siittiöiden lahjoittaja aktin jälkeen sulatejuustoa????
- juustoajuujuuujuuuuu
Mites toi sulatejuustohomma menée? Saapiko syyä vaiko ei?
- ................
Ei missään nimessä saa syödä yhtään mitään jos olet raskaana! Vettä voit juoda jos olet varma että se on puhdasta.
- mdklm4mklmkmkm5
Mutta voiko ainorasmus eli aino syyä juustoa...?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295