Ev.lut. kirkko Gambiassa

JKL

Gambiassa toimii nuori, pieni mutta innokas ja kasvava evankelisluterilainen kirkko Kembujeh nimisessä kylässä lähellä Brikamaa.

Kävimme kirkossa sunnuntaimessussa sekä tutustumassa seuraavana arkipäivänä kirkon yhteyteen perustettuun kristilliseen esikouluun.

Paikalliset ystävälliset evankelistat - Vandy ja Marget - ottivat meidät sydämellisesti vastaan ja kertoivat historiastaan, toiminnastaan ja tavoitteistaan. Tavoitteista kunnianhimoisimpana voi mainita pyrkimyksen rakentaa kirkon yhteyteen katulasten vastaanottokeskuksen, jonka avulla taattaisiin katulapsille toisaalla säntilliset elinolot ja toisaalla elämää edesauttava lukutaito.

No kuten arvaatte, rahahan on tietty se ongelma toiminnan kehittämisessä. Tällä hetkellä mietittiin kuinka esikouluun saadaan pulpetit korjattua että lapsilla olisi kirjoitusalusta, mutta toivon että jättämämme tuki korjaisi tämän puutteen.

Tässä yksi tutustumis- ja tukikohde kristillisen taustan omaaville kanssasisarille ja veljille.
Kirkon sivut
http://www.elctg.org/home.html

Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin.

13

1472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerjääminen ja

      kaupustelu on näillä sivuilla kielletty. Kehtaattekin !

      • vähän

        pipoa ja ota lisää lääkettä, ehkä se apu on si-
        nulle parasta.


      • JKL

        ..jos tulkitsit viestini kerjäämiseksi.

        Tietyt koulut kuuluvat matkajärjestäjien kiertoajelulistalle ja oma tarkoitukseni oli antaa ihmisille vain vaihtoehto koulusta jossa normaalisti ei turisteja käy. Ei taloudellinen tai muu tuki ole käynnin edellytys, enkä toki niin kirjoittanutkaan.


      • juuri Gambiasta
        JKL kirjoitti:

        ..jos tulkitsit viestini kerjäämiseksi.

        Tietyt koulut kuuluvat matkajärjestäjien kiertoajelulistalle ja oma tarkoitukseni oli antaa ihmisille vain vaihtoehto koulusta jossa normaalisti ei turisteja käy. Ei taloudellinen tai muu tuki ole käynnin edellytys, enkä toki niin kirjoittanutkaan.

        joka oli kirjoitettu 11.01. Sieltä näet että olimme juuri tulossa Teidän pirttiinne tuomaan kaikenlaisia ihania tavaroita. Mutta kävi niinkuin kertomuksessa ilmeni.
        Toivomme sydämestämme että köyhät orporaukat ovat löytäneet
        tuulenpuuskien viemät lahjamme.

        Herrojen siunausta kaikille, niitä riittää; sekä herroja että köyhiä.

        Uskon että USA:n tuleva presidentti voisi myös auttaa vähäväraista asemaanne esim. yhden kuukauden palkallaan. Hänhän on luvannut parantaa maailman. Uskon että hra Obama tämän lukee ja näin toimii.


      • Toinen Urpo
        juuri Gambiasta kirjoitti:

        joka oli kirjoitettu 11.01. Sieltä näet että olimme juuri tulossa Teidän pirttiinne tuomaan kaikenlaisia ihania tavaroita. Mutta kävi niinkuin kertomuksessa ilmeni.
        Toivomme sydämestämme että köyhät orporaukat ovat löytäneet
        tuulenpuuskien viemät lahjamme.

        Herrojen siunausta kaikille, niitä riittää; sekä herroja että köyhiä.

        Uskon että USA:n tuleva presidentti voisi myös auttaa vähäväraista asemaanne esim. yhden kuukauden palkallaan. Hänhän on luvannut parantaa maailman. Uskon että hra Obama tämän lukee ja näin toimii.

        Voi vitsi et joku osaa kirjoittaa noin hauskasti!
        Riivitöntä satriiria.

        Varsinkin toi loppu: " Uskon että Obama tämän lukee". Mä putosin lattialle ja nauroin. LOL! LOL! Tajuuttekse eihän Obama välttämättä edes osaa Suomea (saati sit lukee tätä palstaa)

        Tällasta lisää!
        Pakko olla joku Haavikon tapainen kynän säilän heiluttaja. Jee mä on jutellu Haavikon kanssa!


      • nimim. LOLin
        Toinen Urpo kirjoitti:

        Voi vitsi et joku osaa kirjoittaa noin hauskasti!
        Riivitöntä satriiria.

        Varsinkin toi loppu: " Uskon että Obama tämän lukee". Mä putosin lattialle ja nauroin. LOL! LOL! Tajuuttekse eihän Obama välttämättä edes osaa Suomea (saati sit lukee tätä palstaa)

        Tällasta lisää!
        Pakko olla joku Haavikon tapainen kynän säilän heiluttaja. Jee mä on jutellu Haavikon kanssa!

        kehuista. Ainahan pikkukehut jollei nyt rintaa niin ainakin itsetuntoa nostattavat.

        Vai aivan itse Haavistoa olet päässyt jututtelemaan Olen aivan vihreänä kateudesta. Jos Sinulla on aikaa niin kertoisitko hieman tapahtuman taustoista ja keskustelunne kestosta sekä varsinkin siitä mistä höpöttelitte. Toivon että keskustelu oli epävirallinen koska muutenhan vastapuolen suusta tulee sitä mitä yleensä tulee takapuolesta. Tämähän nyt ei kuulu Gambia - palstan aihepiiriin mutta toivomme että ylläpidon valvovien silmien ohitse se soljuisi koska ei v- kirjainta ole käytetty muuta kuin asianmukaisesti.

        Hienoa päivänjatkoa Sinulle.....

        Yleensä kirjoittelen Thaimaa- palstoille räävittömiä juttujani jotka ainoastaan vikkelimmät lukaista ennättävät; joskus ainoastaan Tex Willer tai Gary Cooper joiksi palstamme sheriffiä kutsumme. Korostan etten ole nimim. PellervoHollo, johon minua aina samaistetaan.


    • Ewa

      Kuinka kaukana kirkko on Bakaun hotellialueelta?
      Olitteko sopineet käynnistänne etukäteen?

      • JKL

        Näyttääpä keskustelu vellovan hieman itse aiheen ulkopuolella. No kiva, että sinä kysyit asiallisesti.
        Bakausta on noin tunnin taksimatka Kembujehiin, hieman liikeenteestä riippuen allekin.
        Voisin suositelle, että ilmoitaitte tulostanne etukäteen. Ei se mikään välttämättömyys ole, mutta kuten kirjoitin siellä ei turisteja pahemmin käy ja sikäli voi olla mukavampi jos osaavat odottaa. Yhteyden ottoon voi käyttää osoitetta [email protected] johon vastaa kirkon johtaja Samuel Thomas.


      • Ewa
        JKL kirjoitti:

        Näyttääpä keskustelu vellovan hieman itse aiheen ulkopuolella. No kiva, että sinä kysyit asiallisesti.
        Bakausta on noin tunnin taksimatka Kembujehiin, hieman liikeenteestä riippuen allekin.
        Voisin suositelle, että ilmoitaitte tulostanne etukäteen. Ei se mikään välttämättömyys ole, mutta kuten kirjoitin siellä ei turisteja pahemmin käy ja sikäli voi olla mukavampi jos osaavat odottaa. Yhteyden ottoon voi käyttää osoitetta [email protected] johon vastaa kirkon johtaja Samuel Thomas.

        Kiitos tiedoista.
        Kertoisitko vielä millainen itse messu oli.


      • JKL
        Ewa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.
        Kertoisitko vielä millainen itse messu oli.

        Messu noudatti tietysti meillekin perinteistä messukaavaa. Synnintunnustus, synninpäästö ja ehtoollinen.

        No poikkeuksena - koska olimme tulostamme ilmoittaneet - olivat valmistelleet ennen messua pidettäväksi pienen lasten esittämän tervetulotoivotuksen.

        Mutta muuten tunnelma messussa oli afrikalaisen iloinen. Virsien mukana taputettiin rytmiä, sillä kirkossa ei muita soittimia ollut.
        Itse saarna oli suomalaisittain väkevä ja mikä mielenkiintoista seurakuntalaisten kanssa keskusteleva, kyselevä ja haastava.

        Varsin mukava messu, minkä jälkeen nautittiin yhteinen lounas pihamaalla.

        No ehkä sana kirkko saa aikaan vääriä mielleyhtymiä. Se oli arviolta 30 neliön huone, jota sunnuntaisin käytetään messuun - muutoin tila toimii lasten opetuskeskuksena. Karua, mutta omalla tavallaan kaunista.

        Niin sen verran pitää kuitenkin lisätä, että aivan kaikki seurakuntalaiset eivät englantia osaa, joten vaikka messu englanniksi pidettiin, se tulkattiin myös mandingaksi.


    • muso

      että kirjoititte tästä koulusta. Pääkaupunkiseudun kouluja tuetaan aika hyvin, syrjäisempiä kouluja ei juuri yhtään. Apu on varmaan tervetullutta sinnekin. Jos Brikama on lähellä niin samalla reissulla voi hankkia kauniita puuesineitä tuliaisiksi. Kiitos tästä tiedosta !

    • kembujeh

      lomallamme päiväretken Brikaman kylään sekä yllä mainittuun kirkkoon. Heillä oli par´aikaa sunnuntaimessu menossa ja ilmeisesti sekoitimme heidän konseptinsa jonkin verran. Messun jälkeen jäimme juttelemaan ja tunnelma vapautui mukavasti. Meille kerrottiin, että kirkossa käy turisteja aika harvakseltaan ja siksi ennalta ilmoittamaton tulomme oli heidät hieman yllättänyt.
      Messu itsessään oli mielestämme mielenkiintoinen ja suomalaisittain aika vauhdikas. Musiikkia oli paljon ja seurakuntalaiset osallistuivat innokkaasti mukaan messuun.
      Hyvä bongaus - kiitos vinkistä.

    • luterilainen

      Tämä on hieno vinkki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe