http://www.kolumbus.fi/rastas/suomsynt.html
Tiedon nälkään. Täällä kuluu sitten monta tuntia. Hieno maa ja mahtavia kansalaisia heimoineen. Samaa "rotua" ja lihaa ovat ruotsinkieliset suomalaiset mutta Ruotsinvallan aikaiset ruotsalaistamistoimet vaikuttaa vielä. Tämä ruotsinkieli tuntuu olevan pakkomielle veriveljillemme, mutta siitä saamme kiittää vain ruotsalaisia.
Muinainen Suomi
49
1932
Vastaukset
- Oravaisten tarinat
Oravaisten taistelu / Vänrikki Stoolista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oravaisten_taistelu
Eiköhän tässä tämän maan kohtalo seiso nyt.- Patriootti pohjanmaalta
patriootti pohjanmaalta kirjoitti:
http://onet.tehonetti.fi/suomalaisuudenliitto/onet/vanhatsivut/qar.htm
Siirtoväen asuttamiseen liittyviä ongelmia on käsitelty muiden muassa kahdessa väitöskirjassa. Toinen on nimeltään Siirtoväen pika-asutuslaki 1940, Helsinki 1982, tekijä Silvo Hietanen. Toisen nimi on Karjalaisen siirtoväen asuttamisesta käyty julkinen keskustelu vuosina 1944-48, Jyväskylä 1969 ja tekijä Keijo K. Kulha.
Molemmissa kerrotaan yhtäpitävästi, että ruotsinkielinen väestö vastusti erittäin kiivaasti siirtoväen asuttamista ruotsalaisalueille. Kiihkeimmät heistä vaativat karjalaisten sijoittamista Oulujoen pohjoispuolelle. Ruotsinkielisessä Svensk vakt - lehdessä uhkailtiin jopa aseellisella väliintulolla. Suomenkielisten sanavarastoon ilmestyi uusi käsite "pyhä ruotsalaismaa", kun sen saaminen siirtoväen käyttöön piti kaikin keinoin estää. Maanhankintalakia sorvattaessa siihen piti sisällyttää erityinen "ruotsalaispykälä " (92 §), jolla ruotsalaisten edut turvattiin.
Silloisen maatalousministeriön asutusasiainosaston (ASO) ylijohtaja Veikko Vennamo, joka työkseen hoiteli siirtoväen maanhankintaa, kirjoittaa teoksessaan Jälleenrakennuksen ihme mm. seuraavasti: " Mitä sitten tekivät ruotsinkieliset kartanonherrat ja poliitikot tässä "ruotsalaisen pyhän maan" asiassa? He unohtivat Suomen edun ja velvollisuutensa Suomen kansalaisina: He pyysivät erilaisia kanavia myöten apua Ruotsin poliittisilta voimilta ja tukea Ruotsin lehdistöltä.
Se oli moraalista isänmaan pettämistä tilanteessa, jossa Suomi taisteli olemassaolostaan ja vapaasta yhteiskuntajärjestelmästään. Siirtoväki oli kuoleman hädässä niin henkisesti kuin taloudellisestikin. - paskan väliä
Patriootti pohjanmaalta kirjoitti:
Siirtoväen asuttamiseen liittyviä ongelmia on käsitelty muiden muassa kahdessa väitöskirjassa. Toinen on nimeltään Siirtoväen pika-asutuslaki 1940, Helsinki 1982, tekijä Silvo Hietanen. Toisen nimi on Karjalaisen siirtoväen asuttamisesta käyty julkinen keskustelu vuosina 1944-48, Jyväskylä 1969 ja tekijä Keijo K. Kulha.
Molemmissa kerrotaan yhtäpitävästi, että ruotsinkielinen väestö vastusti erittäin kiivaasti siirtoväen asuttamista ruotsalaisalueille. Kiihkeimmät heistä vaativat karjalaisten sijoittamista Oulujoen pohjoispuolelle. Ruotsinkielisessä Svensk vakt - lehdessä uhkailtiin jopa aseellisella väliintulolla. Suomenkielisten sanavarastoon ilmestyi uusi käsite "pyhä ruotsalaismaa", kun sen saaminen siirtoväen käyttöön piti kaikin keinoin estää. Maanhankintalakia sorvattaessa siihen piti sisällyttää erityinen "ruotsalaispykälä " (92 §), jolla ruotsalaisten edut turvattiin.
Silloisen maatalousministeriön asutusasiainosaston (ASO) ylijohtaja Veikko Vennamo, joka työkseen hoiteli siirtoväen maanhankintaa, kirjoittaa teoksessaan Jälleenrakennuksen ihme mm. seuraavasti: " Mitä sitten tekivät ruotsinkieliset kartanonherrat ja poliitikot tässä "ruotsalaisen pyhän maan" asiassa? He unohtivat Suomen edun ja velvollisuutensa Suomen kansalaisina: He pyysivät erilaisia kanavia myöten apua Ruotsin poliittisilta voimilta ja tukea Ruotsin lehdistöltä.
Se oli moraalista isänmaan pettämistä tilanteessa, jossa Suomi taisteli olemassaolostaan ja vapaasta yhteiskuntajärjestelmästään. Siirtoväki oli kuoleman hädässä niin henkisesti kuin taloudellisestikin.noilla on tänään??????.
Minä joudun maksaan täällä "Vaasassa" tonttivuokraa vaikka olemme asuneet tällä alueella niin kauan kuin jotkut on siitä pitäneet kirjaa....
SE ON KAI SINUSTA OIKEATA POLITIIKKAA, ETTÄ LISÄÄ VAAN MAMUJA TÄNNE!
Katso Wikipediasta missä oli eniten sotilaskarkureita! Niistähän et uskalla puhua mitään tai linkittää osoitetta, .......! - ketjuni...
paskan väliä kirjoitti:
noilla on tänään??????.
Minä joudun maksaan täällä "Vaasassa" tonttivuokraa vaikka olemme asuneet tällä alueella niin kauan kuin jotkut on siitä pitäneet kirjaa....
Katso Wikipediasta missä oli eniten sotilaskarkureita! Niistähän et uskalla puhua mitään tai linkittää osoitetta, .......!..mutta jos karkureita etsit, niin asiasta on t
on olemassa julkaistu tutkimus: Matts Andersen: "Flykten västerut" (Sahlgren Förlag 1987).
Andersen kertoo sivulla 144: "Syyskuun 19. päivään 1944 mennessä oli Ruotsissa rekisteröity yhteensä 2025 Suomesta kevään ja kesän aikana tullutta pakolaista. Näistä tulivat 62 prosenttia, eli 1257 henkilöä ruotsin- ja kaksikielisistä kunnista Pohjanmaalla.
Kymmenestä kunnasta onnistui enemmän kuin 1%:n koko väestöstä paeta (Ruotsiin). Korkeimmat pekenemis-prosentit löytyvät Munsalasta ja Korsnäsistä, mutta lukumääräisesti eniten pakeni Närpiöstä. Monista (ruotsinkielisistä) Pohjanmaan kunnista ei paennut ketään: Öja, Alaveteli, Kruunupyy, Teerijärvi, Purmo, Uusikaarlepyy ja Björköby. (Andersenin taulukko s.145)
"Fram till den 19 september 1944, dagen för vapenstilleståndets undertecknande, registrerades i Sverige sammanlagt 2025 flyktningar ankomna från Finland under våren och sommaren. Av dessa kom sammanlagt 62 procent eller 1257 personer från svenska och tvåspråkiga orter i Österbotten.
Från tio kommuner lyckades mera än 1% av befolkningen fly, Munsala och Korsnäs hade högsta flyktprocenten, medan det största antalet flyktningar kom från Närpes. Från flera österbottniska kommuner flydde ingen: Öja, Nedervetil, Kronoby, Terjärv, Purmo, Nykarleby stad och Björköby.(Se tabell i sidan 145.)"
Tämä on varsin ikävää luettavaa, mutta näidenkin asioiden tulee näkyä historiankirjoissa. Kaksi kylää, jotka jätämme yksilöimättä, loistaa ylitse muiden: Ensimmäisestä pakeni Ruotsiin 11 eli neljäsosa palvelukseen kutsutuista ja toisesta 12 miestä, vain yhden noudattaessa liikekannallepano-määräystä. Nämä kylät eivät olleet Munsalasta.
Toinen länsirajaa sivuava karkuruuden ja käpykaartilaisuuden pesäke oli korpikommunismin leimaama Kolari. Paikalliseen metsäkaartiin kuului enimmillään 50 miestä. Asiasta on kirjoittanut Markku Tasala. "Metsäkaarti : Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha"; Oulu : Pohjoinen, 2000 (Jyväskylä: Gummerus) 295 s. ISBN 951-749-341-X (sid.).
Sivulla 207 Tasala kirjoittaa Pohjanmaankin ongelmaa sivuten: "Ruotsiin paenneiden sotilaskarkureiden lukumäärä kohosi noin 800:aan vuoden 1944 alusta Lapin sodan päättymiseen saakka huhtikuussa 1945. Kolme neljäsosaa(3/4)heistä oli kotoisin Pohjanmaan ruotsinkielisiltä alueelta."
Sivulla 203: "Kun levisi tieto, ettei ylipäässeitä palautettu takaisin, lisääntyivät luvattomat rajanylitykset Merenkurkun alueella huomattavasti. Uumajaan perustetulla vastaanottoleirillä kerrottiin toukokuun puolivälissä olleen jo noin 70 henkeä. Sotilaskarkureiden ohella pakolaisten joukossa oli myös siviiliväestöä."
"Vielä jyrkempään kasvuun liikenne lähti kesällä, kun taistelut rintamilla olivat alkaneet. Heinäkuussa Ruotsin viranomaiset ilmoittivat saapuneiden kokonaisluvuksi jo noin tuhat, joista vajaa puolet oli Valpon arvion mukaan sotilaskarkureita. Pohjanlahden rannikon metsissä ja saarissa tiedettiin piileskelevän lisää väkeä odottamassa otollista ajankohtaa ylimenolle ja öiden elokuussa pimennyttyä alueelle kerrottiin levinneen "oikein Ruotsiin lähtemisen vimma".
"Liikehdintä heijastui veneiden hintojen voimakkaana nousuna, ja jotkut veneenomistajat näkivät kuljetuksissa myös mahdollisuuden sievoisiin ylimääräisiin ansioihin. Karkureiden kertomusten mukaan matkasta saatettiin enimmillään veloittaa kymmenenkintuhatta markkaa."
ja kuka tänne mamuja haluaisi, siis muuut kuin RKP? en minä ainakaan.... - paskan väliä
paskan väliä kirjoitti:
noilla on tänään??????.
Katso Wikipediasta missä oli eniten sotilaskarkureita! Niistähän et uskalla puhua mitään tai linkittää osoitetta, .......!että joku Vaasan kommari-virkamies tänään edes kunnioittaa oikeasti Suomen sotaveteraania tai olisi joskus tehnyt niin.
Minullapa on sellainen perintö jolla ei ole mitään arvoa noiden kommari-virkamiesten silmissä!
Ja "lakimiehet" ei kuulemma lähde Vaasan kaupunkia vastaan hakee oikeutta tuolle perinnölle? Se on tätä suomalaista oikeus turvaa oikeasti.
Ihmettelen miksi tällaista maata ylipäätään kannattaa puolustaa? Noiden kommari-virkamiesten takiako? - sinä..
paskan väliä kirjoitti:
että joku Vaasan kommari-virkamies tänään edes kunnioittaa oikeasti Suomen sotaveteraania tai olisi joskus tehnyt niin.
Minullapa on sellainen perintö jolla ei ole mitään arvoa noiden kommari-virkamiesten silmissä!
Ja "lakimiehet" ei kuulemma lähde Vaasan kaupunkia vastaan hakee oikeutta tuolle perinnölle? Se on tätä suomalaista oikeus turvaa oikeasti.
Ihmettelen miksi tällaista maata ylipäätään kannattaa puolustaa? Noiden kommari-virkamiesten takiako?..."pyhällä ruotsalaisten maalla"?
niinhän ne joutui muuallakin suomessa antamaan maita karjalasille. mikä tekee sinun maastasi niin pyhän, ettei sitä saa antaa kenellekään? - paskan väliä
sinä.. kirjoitti:
..."pyhällä ruotsalaisten maalla"?
niinhän ne joutui muuallakin suomessa antamaan maita karjalasille. mikä tekee sinun maastasi niin pyhän, ettei sitä saa antaa kenellekään?..."pyhällä ruotsalaisten maalla"?
Lue vähän ylempää mitä kerroin! punikin pentu! - punikki...
paskan väliä kirjoitti:
..."pyhällä ruotsalaisten maalla"?
Lue vähän ylempää mitä kerroin! punikin pentu!...kun sinut teki. pidät siis omaa maatasi niin pyhänä, ettei siitä olisi saanut lohkoa paloja karjalaisille.
- juoksuaika....
ketjuni... kirjoitti:
..mutta jos karkureita etsit, niin asiasta on t
on olemassa julkaistu tutkimus: Matts Andersen: "Flykten västerut" (Sahlgren Förlag 1987).
Andersen kertoo sivulla 144: "Syyskuun 19. päivään 1944 mennessä oli Ruotsissa rekisteröity yhteensä 2025 Suomesta kevään ja kesän aikana tullutta pakolaista. Näistä tulivat 62 prosenttia, eli 1257 henkilöä ruotsin- ja kaksikielisistä kunnista Pohjanmaalla.
Kymmenestä kunnasta onnistui enemmän kuin 1%:n koko väestöstä paeta (Ruotsiin). Korkeimmat pekenemis-prosentit löytyvät Munsalasta ja Korsnäsistä, mutta lukumääräisesti eniten pakeni Närpiöstä. Monista (ruotsinkielisistä) Pohjanmaan kunnista ei paennut ketään: Öja, Alaveteli, Kruunupyy, Teerijärvi, Purmo, Uusikaarlepyy ja Björköby. (Andersenin taulukko s.145)
"Fram till den 19 september 1944, dagen för vapenstilleståndets undertecknande, registrerades i Sverige sammanlagt 2025 flyktningar ankomna från Finland under våren och sommaren. Av dessa kom sammanlagt 62 procent eller 1257 personer från svenska och tvåspråkiga orter i Österbotten.
Från tio kommuner lyckades mera än 1% av befolkningen fly, Munsala och Korsnäs hade högsta flyktprocenten, medan det största antalet flyktningar kom från Närpes. Från flera österbottniska kommuner flydde ingen: Öja, Nedervetil, Kronoby, Terjärv, Purmo, Nykarleby stad och Björköby.(Se tabell i sidan 145.)"
Tämä on varsin ikävää luettavaa, mutta näidenkin asioiden tulee näkyä historiankirjoissa. Kaksi kylää, jotka jätämme yksilöimättä, loistaa ylitse muiden: Ensimmäisestä pakeni Ruotsiin 11 eli neljäsosa palvelukseen kutsutuista ja toisesta 12 miestä, vain yhden noudattaessa liikekannallepano-määräystä. Nämä kylät eivät olleet Munsalasta.
Toinen länsirajaa sivuava karkuruuden ja käpykaartilaisuuden pesäke oli korpikommunismin leimaama Kolari. Paikalliseen metsäkaartiin kuului enimmillään 50 miestä. Asiasta on kirjoittanut Markku Tasala. "Metsäkaarti : Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha"; Oulu : Pohjoinen, 2000 (Jyväskylä: Gummerus) 295 s. ISBN 951-749-341-X (sid.).
Sivulla 207 Tasala kirjoittaa Pohjanmaankin ongelmaa sivuten: "Ruotsiin paenneiden sotilaskarkureiden lukumäärä kohosi noin 800:aan vuoden 1944 alusta Lapin sodan päättymiseen saakka huhtikuussa 1945. Kolme neljäsosaa(3/4)heistä oli kotoisin Pohjanmaan ruotsinkielisiltä alueelta."
Sivulla 203: "Kun levisi tieto, ettei ylipäässeitä palautettu takaisin, lisääntyivät luvattomat rajanylitykset Merenkurkun alueella huomattavasti. Uumajaan perustetulla vastaanottoleirillä kerrottiin toukokuun puolivälissä olleen jo noin 70 henkeä. Sotilaskarkureiden ohella pakolaisten joukossa oli myös siviiliväestöä."
"Vielä jyrkempään kasvuun liikenne lähti kesällä, kun taistelut rintamilla olivat alkaneet. Heinäkuussa Ruotsin viranomaiset ilmoittivat saapuneiden kokonaisluvuksi jo noin tuhat, joista vajaa puolet oli Valpon arvion mukaan sotilaskarkureita. Pohjanlahden rannikon metsissä ja saarissa tiedettiin piileskelevän lisää väkeä odottamassa otollista ajankohtaa ylimenolle ja öiden elokuussa pimennyttyä alueelle kerrottiin levinneen "oikein Ruotsiin lähtemisen vimma".
"Liikehdintä heijastui veneiden hintojen voimakkaana nousuna, ja jotkut veneenomistajat näkivät kuljetuksissa myös mahdollisuuden sievoisiin ylimääräisiin ansioihin. Karkureiden kertomusten mukaan matkasta saatettiin enimmillään veloittaa kymmenenkintuhatta markkaa."
ja kuka tänne mamuja haluaisi, siis muuut kuin RKP? en minä ainakaan....Edellinen oli hyvä kirjoitus aiheesta Talin tiikereiden juoksuaika.
Eikö asiasta ole tehty muitakin tutkimuksia?
Tulokset olivat samanlaisia, mutta asia kiinnostaa.... - paskan väliä
punikki... kirjoitti:
...kun sinut teki. pidät siis omaa maatasi niin pyhänä, ettei siitä olisi saanut lohkoa paloja karjalaisille.
Itä-Suomesta kotoisin.
Miten sä luulet että mulla olisi tuota sinun mainostamaa "OMAA MAATA" jos maksan näille punikeille täällä Vaasassa vuokraa tuosta "omasta maasta"?
Montako valkoista on teidän suvussa, jotka taisteli noita punikkia vastaan 1918? - punikkeja??
paskan väliä kirjoitti:
Itä-Suomesta kotoisin.
Miten sä luulet että mulla olisi tuota sinun mainostamaa "OMAA MAATA" jos maksan näille punikeille täällä Vaasassa vuokraa tuosta "omasta maasta"?
Montako valkoista on teidän suvussa, jotka taisteli noita punikkia vastaan 1918?olet voinut nähdä minun esi-isäni. hän marssii vuoden 1918 voitonparaatissa helsingissä. Hän näkyy lähes joka filmissä, mitä siitä on otettu. Rivissä toisena.
Googlattamalla marssijärjestyksen voit todeta, että olen naapurimakunnasta, siis etelä-pohjanmaalta, lähtöisin.
miksi pidät maata, jossa asut vuokralla omana?
Eikä massisi kestä ostaa sitä omaksi ja yrität nyt sosialisoida sen itsellesi?
ei vain isäsi, vaan myös sinä olet sosialisti! - paskan väliä
punikkeja?? kirjoitti:
olet voinut nähdä minun esi-isäni. hän marssii vuoden 1918 voitonparaatissa helsingissä. Hän näkyy lähes joka filmissä, mitä siitä on otettu. Rivissä toisena.
Googlattamalla marssijärjestyksen voit todeta, että olen naapurimakunnasta, siis etelä-pohjanmaalta, lähtöisin.
miksi pidät maata, jossa asut vuokralla omana?
Eikä massisi kestä ostaa sitä omaksi ja yrität nyt sosialisoida sen itsellesi?
ei vain isäsi, vaan myös sinä olet sosialisti!Täällä palstalla voi sanoa olevansa vaikka Mannerheimin poika!
Kylläpäs punikeilla ottaa omaan nilkkaan, sitä se on kun ollaan vielä takinkääntäjiä. Eikä pystytä seison omiensa riveissä!
Tällaisina olen oppinutkin tunnistaan tämän maan "virkamiehet/viranhaltiat"!
Nehän tuota sinun sosialisointia harjoittaneet tässä maassa, niin kauan kun itse olen elänyt.
Ja kuten itse sanot, että olet tullut tuolta naapurikunnasta. Tuossahan se esim. on, kuka on tehnyt sinun sosialisointia..
Minä en tule naapurista eikä tullut isoisätkään! - nimesi?
paskan väliä kirjoitti:
Täällä palstalla voi sanoa olevansa vaikka Mannerheimin poika!
Kylläpäs punikeilla ottaa omaan nilkkaan, sitä se on kun ollaan vielä takinkääntäjiä. Eikä pystytä seison omiensa riveissä!
Nehän tuota sinun sosialisointia harjoittaneet tässä maassa, niin kauan kun itse olen elänyt.
Ja kuten itse sanot, että olet tullut tuolta naapurikunnasta. Tuossahan se esim. on, kuka on tehnyt sinun sosialisointia..
Minä en tule naapurista eikä tullut isoisätkään!onko paska etunimi ja väliä sukunimi vai toisinpäin?
vai ei ole sinulla tarpeeksi rahaa ostaa onmaa maata. minulla on. toivottavasti ostamani pala Vaasaa on juuri se osa, minkä kuvittelet olevan peräisin sinulta. - poika pien
paskan väliä kirjoitti:
Täällä palstalla voi sanoa olevansa vaikka Mannerheimin poika!
Minä en tule naapurista eikä tullut isoisätkään!paskalla välillä, täällä haisee valtavasti jo !
- tommonen
paskan väliä kirjoitti:
noilla on tänään??????.
Katso Wikipediasta missä oli eniten sotilaskarkureita! Niistähän et uskalla puhua mitään tai linkittää osoitetta, .......!Wikipedian tuijottaminen !
- sinä poju
paskan väliä kirjoitti:
että joku Vaasan kommari-virkamies tänään edes kunnioittaa oikeasti Suomen sotaveteraania tai olisi joskus tehnyt niin.
Ihmettelen miksi tällaista maata ylipäätään kannattaa puolustaa? Noiden kommari-virkamiesten takiako?Seinäjoelle !
- wikipediasta
tommonen kirjoitti:
Wikipedian tuijottaminen !
Tietosanakirjojen jättiläinen Encyclopedia Britannica on muuttamassa tietosanakirjansa verkkoversiota Wikipedian kaltaiseksi.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Encyclopedia Brita nnica muuttumassa Wikipedian kaltaiseksi/1135243064465
ja mitä britit edellä, niin sitä meikäläiset perässä. - paskan väliä
nimesi? kirjoitti:
onko paska etunimi ja väliä sukunimi vai toisinpäin?
vai ei ole sinulla tarpeeksi rahaa ostaa onmaa maata. minulla on. toivottavasti ostamani pala Vaasaa on juuri se osa, minkä kuvittelet olevan peräisin sinulta.Niin nimeä ei tullut! Se on tavallista teikäläisiltä!
Ole tyytyväinen kun olet saanut ostaa ryöstettyä maata. Pakolaisetkin saavat sen tehdä pian. Viimeistään kolme/neljän vuoden oleskelun jälkeen Vaasassa. - nyt kysymys
wikipediasta kirjoitti:
Tietosanakirjojen jättiläinen Encyclopedia Britannica on muuttamassa tietosanakirjansa verkkoversiota Wikipedian kaltaiseksi.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Encyclopedia Brita nnica muuttumassa Wikipedian kaltaiseksi/1135243064465
ja mitä britit edellä, niin sitä meikäläiset perässä.mistään "verkkoversiosta" !!
Wikipedia ei kerta kaikkiaan täytä vaatimuksia !! - huolestunut..
wikipediasta kirjoitti:
ja mitä britit edellä, niin sitä meikäläiset perässä.keskiviikko 28.1.2009 wikipedian perustaja jimmy wales on pottanut päreensä tahallisten väärien tietojen uittamisen artikkeleihin.eli mikä on wikipedian luotettavuus jos ei perustaja edes luota.
- nimesi?
paskan väliä kirjoitti:
Niin nimeä ei tullut! Se on tavallista teikäläisiltä!
Ole tyytyväinen kun olet saanut ostaa ryöstettyä maata. Pakolaisetkin saavat sen tehdä pian. Viimeistään kolme/neljän vuoden oleskelun jälkeen Vaasassa.sinäkin jätit vastaamatta otsikossa olevaan kysmykseen. Etkä vastannut siihenkään, onko paska etu vai sukunimi.
jos haluat itsekin pysyä anonyyminä, niin miksi minun pitäisi paljastaa tuollaiselle paskahousulle, kuka minä olen.
sääliksi käy tulaista köyhää piruparkaa. mene töihin niin sinäkin saat ostettua itsellesi palan Vaasaa. - kelpaavan ....
nyt kysymys kirjoitti:
mistään "verkkoversiosta" !!
Wikipedia ei kerta kaikkiaan täytä vaatimuksia !!..maailmalla. sinä et vain hyväksy mitään tietoa, joka ei vastaa sinun mielikuvitusmaaimaasi.
voit todistaa wikipediasta ongitut tiedot vääriksi. miksi et ole jo tehnyt niin? - korjata
huolestunut.. kirjoitti:
keskiviikko 28.1.2009 wikipedian perustaja jimmy wales on pottanut päreensä tahallisten väärien tietojen uittamisen artikkeleihin.eli mikä on wikipedian luotettavuus jos ei perustaja edes luota.
kaikki eivät hväksy sitä että ihminen on toista mieltä ja yrittävät sabotoida tämän tietoja wikissä.
se on helpo estää. tässä on esimerkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Halla-aho - joka ei
kelpaavan .... kirjoitti:
..maailmalla. sinä et vain hyväksy mitään tietoa, joka ei vastaa sinun mielikuvitusmaaimaasi.
voit todistaa wikipediasta ongitut tiedot vääriksi. miksi et ole jo tehnyt niin?tiedä eikä tunne maailman menosta mitään huomaa niitä virheitä. Se on amattörejä varten.
Virhe esim: Etsi suomenkielisiä lainasanoja ruotsinkielessä! Siinä esitetään kolme (3) kpl. !!
Kaksi näistä eivät edes ole sanoja ruotsinkielessä vaan slangia! Kolmas (poika), luultiin kauan että tämä on se ainut lainasana mutta näin ei ole enää !!Ruotsinkielessä EI OLE YHTÄÄN sanaa lainattu suomenkielestä. Pieni esimerkki !
Jos me mennään tuolle linjalle niin suomenkielessä on tuhansia lainasanoja ruotsinkielestä. Ei edes kunnollisia sanoja vaan jotain ihmeellisiä "väännöksiä" kielestä. Lantkonki,styyrpuuri,Uusikaarlepyy,Helsinki,Viipuri,Oulu,Porvoo,Inkoo,Pori,
jne.
Fy fan !! - tekstisi???
joka ei kirjoitti:
tiedä eikä tunne maailman menosta mitään huomaa niitä virheitä. Se on amattörejä varten.
Virhe esim: Etsi suomenkielisiä lainasanoja ruotsinkielessä! Siinä esitetään kolme (3) kpl. !!
Kaksi näistä eivät edes ole sanoja ruotsinkielessä vaan slangia! Kolmas (poika), luultiin kauan että tämä on se ainut lainasana mutta näin ei ole enää !!Ruotsinkielessä EI OLE YHTÄÄN sanaa lainattu suomenkielestä. Pieni esimerkki !
Jos me mennään tuolle linjalle niin suomenkielessä on tuhansia lainasanoja ruotsinkielestä. Ei edes kunnollisia sanoja vaan jotain ihmeellisiä "väännöksiä" kielestä. Lantkonki,styyrpuuri,Uusikaarlepyy,Helsinki,Viipuri,Oulu,Porvoo,Inkoo,Pori,
jne.
Fy fan !!eihän tuosta saa mitään selvää. mitä ihmeen keskenkasvuisia, jotka eivät näköjään ole edes käyneet koulujansa loppuun, täällä oikein mesoaa.
- ali papa
joka ei kirjoitti:
tiedä eikä tunne maailman menosta mitään huomaa niitä virheitä. Se on amattörejä varten.
jne.
Fy fan !!Ole siis ylpeä indoeurooppalaisesta kielestäsi, joka on lähtöisin INTIAn suunnalta.
Kielesi on kyllä sanoja täynnä mutta suomi on sanomaa täynnä.
Lainasanat ovat ruotsinvallan aikaista ruotsinkielen pakottamista sekä myös kaupankäynnissä tarttuneita uusia sanoja.
- 15vkoulussa
Opettajat ala-asteilla, ylä-asteilla ym!!!!
Kertokaa lapsillemme näitä uusimpia tutkimuksia. Näin he oppivat asioista totuuden eikä kenenkään entisen valloittajan keksimiä satuja.
Itselleni ei kukaan opettaja ole koskaan sanonut historian tunnilla että täällä on ollut muinaisia kuninkaita ym ym.- historian
suomen historiassa on aljon epäselvyyksiä ajalta ennen vuotta 1200, koska maamme valloittanut ruotsi kirjoitti historian sellaiseksi kuin se halusi. esimerkiksi on tietoa, että kristinusko levisi suomeen n.1000 jkr, mutta oikeuttaakseen valloituksensa, ruotsalaiset ovat levittäneet propagadaa pakanallisesta suomesta, joka tuotiin "länsimaisen sivistyksen" piiriin.
sama tilanne se on ollut muuallakin. espanjalaiset ovat vähätelleet asteekkeja, roomalaiset kelttejä ja germaaneja. Imperialismi perustuukin, aattena, juuri toisten kansojen vähättelyyn. ainoa ero on, että ranska ja britannia ovat aidosti myönteneet tehneensä väärin, mutta ruotsi ei. - vika onkin
sinulle ei ole optettu juuri mitään. Se on rikos !
- historiassa
historian kirjoitti:
suomen historiassa on aljon epäselvyyksiä ajalta ennen vuotta 1200, koska maamme valloittanut ruotsi kirjoitti historian sellaiseksi kuin se halusi. esimerkiksi on tietoa, että kristinusko levisi suomeen n.1000 jkr, mutta oikeuttaakseen valloituksensa, ruotsalaiset ovat levittäneet propagadaa pakanallisesta suomesta, joka tuotiin "länsimaisen sivistyksen" piiriin.
sama tilanne se on ollut muuallakin. espanjalaiset ovat vähätelleet asteekkeja, roomalaiset kelttejä ja germaaneja. Imperialismi perustuukin, aattena, juuri toisten kansojen vähättelyyn. ainoa ero on, että ranska ja britannia ovat aidosti myönteneet tehneensä väärin, mutta ruotsi ei.ole mitään muuta vikaa kuin että osa kansasta ei tunne eikä tiedä siitä mitään.
Maa on valloitettu KERRAN ja se oli "eilen" !
Älä vertaa tätä muihin Euroopan maihin,siellä oli valmiita valtioita. Täällä siihen aikaa metsää ja erämaita ja valtiosta ei ollut tietoakaan.Ja esim. Norjan raja kulki Torniosta suoraan itään jne. - faktasi?
historiassa kirjoitti:
ole mitään muuta vikaa kuin että osa kansasta ei tunne eikä tiedä siitä mitään.
Maa on valloitettu KERRAN ja se oli "eilen" !
Älä vertaa tätä muihin Euroopan maihin,siellä oli valmiita valtioita. Täällä siihen aikaa metsää ja erämaita ja valtiosta ei ollut tietoakaan.Ja esim. Norjan raja kulki Torniosta suoraan itään jne.ruotsin valloitusretkistä, jotka on jälkeenpäin naamioitu ristiretkiksi, ja sotaretkeen liittyväatä ruotsinkielisestä asutuksesta voi lukea täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_ristiretki_Suomeen
on todisteita siitä, että ennen ruotsin invaasiota, suomessa olisi ollut kaupunkeja:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanain_kaupunki
ja linnoja,
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakoisten_linna
joita vastaan on tehty sotaretkiä novgorodista asti.
suomessa hallitsi lukusia heimopäälliköitä, joita nuiemttiinn kuninkaiksi. tässä muutama:
* Ahti on paitsi veden haltija, myös ihmissankari, joka usein yhdistetään Lemminkäisen nimeen. Ahdin kerrotaan olleen saaren vanhin ja kuuluisa kuningas. Ahti lähti jo lapsena sotaan; laivan vanhimmaksi ja peränpitäjäksi.
* Kaukomieltä kutsutaan Kainuun tai Karjalan kuninkaaksi ja rahavuoren valtiaaksi.
* Sääksmäkeläisen kertomuksen mukaan Rapolan linnavuorella asui tai puolustautui kuningas Rapo. Tarun mukaan Birger-jaarli voitti Ravon ja tappoi hänet, ja hänen poikansa ja pojanpoikansa. Nykyisin käytössä oleva sukunimi Rapo on Heljä Pullin mukaan peräisin germaanisesta Ragvald-nimestä. Rapo- ja Rapola-sukunimet lienevät peräisin Rapolasta. Sääksmäen alueella on vielä 1500-luvulla ollut käytössä muualla Suomessa tuntematon rahvaan (talonpojan yms.) miehen etunimi, joka ruotsinkielisiin asiakirjoihin kirjoitettiin muotoon Ragvald. Toisaalta museoviraston mukaan Rapolan harju on saanut nimensä maaperän kivikkoisuudesta (johdettu kantasanasta rapa vrt. rapautuminen), eikä henkilönnimestä.
* Matti Kurjen isoisän on kerrottu olleen koko Satakunnan kuningas. Matti Kurki itse kuvataan yleisesti pirkkalaisten päälliköksi. Matti Kurjesta kerrottiin tarinoita lähes koko Suomessa Lappia myöten.
* Kirmukarmun kerrotaan olleen suuri soturipäällikkö, joka vainosi kristittyjä ja hyökkäsi Novgorodiin.
* Kuninkaanhauta-nimisen pronssikauden muinaisjäännöksen Satakunnan Kiukaisissa on nimensä mukaisesti uskottu olleen kuninkaan hauta.
Suomi eli samanlaisessa heimoyhteiskunnassa kuin suurin osa eurooppaa. ruotsikin oli vielä 1100-luvulla hajanainen valtio, jossa Sverkerin ja Erikin suvut sotivat keskenään. suomi myöhästyi ruotsin kehityksestä kohtalokkaat sata vuotta. se riitti tekemään meistä voimakkaan valtion alusmaan.
missä ovat sinun faktasi? - kouluihin...
vika onkin kirjoitti:
sinulle ei ole optettu juuri mitään. Se on rikos !
.. niin ei tarvitse lukea valloittajien väärentämää historiaa.
- onko ennen
luettu naurettavampaa potaskaa!!! Nyt tämä äkkiä Wikipediaan!! Varsinainen historiantutkija tämä huru-ukko.
- faktojasi?
onko ennen kirjoitti:
luettu naurettavampaa potaskaa!!! Nyt tämä äkkiä Wikipediaan!! Varsinainen historiantutkija tämä huru-ukko.
voit toki osoittaa ne vääriksi.
onnistuuko, vai oletko vain tietämätön metsäläinen svennomaani, joka lukee Axel Olof Freudenthalin suomenruotslaisille syöttämiä satuja kuin piru raamattua? - ryhdy
faktojasi? kirjoitti:
voit toki osoittaa ne vääriksi.
onnistuuko, vai oletko vain tietämätön metsäläinen svennomaani, joka lukee Axel Olof Freudenthalin suomenruotslaisille syöttämiä satuja kuin piru raamattua?penkomaan lähdeteoksia kaikille muille kuin sinunlaisille itsestään selvistä asioista. Tee nyt niin kuin neuvon, oletko niin pönttö, että oikein rautalangasta pitää vääntää. Syötä Googleen vaikkapa "runskrift" ja "Österbotten" tai "riimukirjoitus" ja "Pohjanmaa". Sinäkö olet se joka seilaa siellä jäänreunaa pitkin??? Todellakin Saddamin klovniin verrattava tapaus. Minun osaltani tämä loppuu tähän. Idioottien kanssa en jaksa jankuttaa itsestään selvistä asioista. Eipäs, juupas, eipäs, juupas....itsestään selvistä asioista. Olet kuin uhmaikäinen pikkulapsi!
- hartsa
ryhdy kirjoitti:
penkomaan lähdeteoksia kaikille muille kuin sinunlaisille itsestään selvistä asioista. Tee nyt niin kuin neuvon, oletko niin pönttö, että oikein rautalangasta pitää vääntää. Syötä Googleen vaikkapa "runskrift" ja "Österbotten" tai "riimukirjoitus" ja "Pohjanmaa". Sinäkö olet se joka seilaa siellä jäänreunaa pitkin??? Todellakin Saddamin klovniin verrattava tapaus. Minun osaltani tämä loppuu tähän. Idioottien kanssa en jaksa jankuttaa itsestään selvistä asioista. Eipäs, juupas, eipäs, juupas....itsestään selvistä asioista. Olet kuin uhmaikäinen pikkulapsi!
Suomen ja itämerensuomalaisten kansojen menneisyyttä tässä vain yritetään selvitellä. Internet apuna eli välillä voi tulla harhatietoa mutta kyllä tutkimus on saanut viimme vuosina mielenkiintoisia asioita selville.
Ihmettelen kuinka joku joka Suomessa asuu ei haluaisi tietää kuinka asiat ovat oikeasti olleet, vaan siirtyy puolustamaan oppia joka on monelta osin todettu harhaopiksi.
Maapallo oli pyöreä vaikka kukaan ei sitäkään uskonut, maailmanymmärrys muuttuu. - faktoja??
ryhdy kirjoitti:
penkomaan lähdeteoksia kaikille muille kuin sinunlaisille itsestään selvistä asioista. Tee nyt niin kuin neuvon, oletko niin pönttö, että oikein rautalangasta pitää vääntää. Syötä Googleen vaikkapa "runskrift" ja "Österbotten" tai "riimukirjoitus" ja "Pohjanmaa". Sinäkö olet se joka seilaa siellä jäänreunaa pitkin??? Todellakin Saddamin klovniin verrattava tapaus. Minun osaltani tämä loppuu tähän. Idioottien kanssa en jaksa jankuttaa itsestään selvistä asioista. Eipäs, juupas, eipäs, juupas....itsestään selvistä asioista. Olet kuin uhmaikäinen pikkulapsi!
ja olet täällä vain kertomassa satuja?
- Suomessa
hartsa kirjoitti:
Suomen ja itämerensuomalaisten kansojen menneisyyttä tässä vain yritetään selvitellä. Internet apuna eli välillä voi tulla harhatietoa mutta kyllä tutkimus on saanut viimme vuosina mielenkiintoisia asioita selville.
Ihmettelen kuinka joku joka Suomessa asuu ei haluaisi tietää kuinka asiat ovat oikeasti olleet, vaan siirtyy puolustamaan oppia joka on monelta osin todettu harhaopiksi.
Maapallo oli pyöreä vaikka kukaan ei sitäkään uskonut, maailmanymmärrys muuttuu.mutta ihmettelen koko aja tätä sukurutsaista kansaa, sairauksineen. Tulitte omasta mielestänne maahan 10 000 vuotta sitten, kun maa oli pelkkää merta, paljon ennen saamelaisia!!!!! Tutkimus lienee peräisin joko Jyväskylän Yliopistolta tai Wikipedialta. Ole nyt edes kerran elämässäsi rehellinen, pyydän nöyräästi. Kumpi: Wikipedia vai Jyväskylän Yliopisto. Laitetaan nyt varmuuden vuoksi vielä valinnan aiheeksi vaihtoehto c) Aku Ankka!
- hae faktoja
faktoja?? kirjoitti:
ja olet täällä vain kertomassa satuja?
Jyväskylän Yliopiston, Kuopion yliopiston tai Helsingin yliopiston internetsivustoilla!! Mieluummin haen faktoja Aku Ankasta, ja mieluummin suoraan arkistoista.. Jos haluat todellista tietoa näistä tapahtumista, niin käy Moskovassa, New Yorkissa ja Lontoossa!!!!!!!!!!! Jyväskylän Yliopisto, my ass!!!!!!!!!! Ja tuplasti lisää!! Ihmiskunta ei todellakaan ole valmis ottamaan mitä hyvänsä satuja ja soopaa vastaan, vaikka kuinka "Kekkoslovakia" olisi jyllännyt, valheineen. Ja hyvä niin!!
- loppuun....l
Suomessa kirjoitti:
mutta ihmettelen koko aja tätä sukurutsaista kansaa, sairauksineen. Tulitte omasta mielestänne maahan 10 000 vuotta sitten, kun maa oli pelkkää merta, paljon ennen saamelaisia!!!!! Tutkimus lienee peräisin joko Jyväskylän Yliopistolta tai Wikipedialta. Ole nyt edes kerran elämässäsi rehellinen, pyydän nöyräästi. Kumpi: Wikipedia vai Jyväskylän Yliopisto. Laitetaan nyt varmuuden vuoksi vielä valinnan aiheeksi vaihtoehto c) Aku Ankka!
tiedot Suomalaisten historiasta löytyvät myös koulukirjoista.
sinä et vain halua myöntää totuutta vaan elää omassa harhamaailmassasi.
et ole vielkään esittänyt mitään omia faktojasi. etkä esitä, koska niitä ei ole.
Asut ilmeisesti maailman sukurutsaisimmassa maassa, eli serkkuaviolittojen vaivaamassa pakistanissa, koska et ole huomannut uutista, jonka mukaan suomen sukurutsaisin kansanosa ei ole suomenkielinen.... - satusetä??
hae faktoja kirjoitti:
Jyväskylän Yliopiston, Kuopion yliopiston tai Helsingin yliopiston internetsivustoilla!! Mieluummin haen faktoja Aku Ankasta, ja mieluummin suoraan arkistoista.. Jos haluat todellista tietoa näistä tapahtumista, niin käy Moskovassa, New Yorkissa ja Lontoossa!!!!!!!!!!! Jyväskylän Yliopisto, my ass!!!!!!!!!! Ja tuplasti lisää!! Ihmiskunta ei todellakaan ole valmis ottamaan mitä hyvänsä satuja ja soopaa vastaan, vaikka kuinka "Kekkoslovakia" olisi jyllännyt, valheineen. Ja hyvä niin!!
et pysty hakemaan mitään tietoja satujesi tueksi, koska niitä ei ole.
tee kerrankin elämässäsi viisas päätös ja myönnä eläväsi mielikuvitusmaailmassa. - kasa puppua
taas tällä kertaa !
Naurettavaa !! - virheitä?
kasa puppua kirjoitti:
taas tällä kertaa !
Naurettavaa !!voit toki korjata ne.
- ja länsisuomalaiset
eivät todellakaan ole veriveljiä. Kerrohan lisää satuja. Wikipediastako sinä tämän löysit??
- älä alakaa...
Veriveljeys on aika häilyvä käsite. Joskus lapsena se oli kun tehtiin verivala. Mutta sovitaanko nyt että itä- ja länsisuomalaiset on samaa kansaa, veriveljiä, mutta hiukan eri keeniillä. iräs on enempi itämaasta ja lännes enempi germaanista. Alkusakki eli kanta-isät oli hyvin samasta puusta veistettyjä. Ruottia voitaas kans sanoa veriveljiksi mutta ne on taas eriytyny vähän omanlaaseksensa. Norjaaset saattaa olla yllättävän läheistä sukua meille, ja tarkootan niitä norjalaasia jotka ei ole myöhemmän virran tuomia.
- palstalla
vielä se koomikko, joka piilotti saamelaisia mannerjään kannen alle ja seilasi sukellusveneellä jään reunaa pitkin jylhässä männikössä veden alla, noin 10 000 vuotta sitten??? Pari makeaa naurua tekisi todella hyvää!!
- sukellusvene
tuo on varmaan sitä kuuluisaa jättekivaa, eli tekohauskaa huumoria....
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243