Saunamökki edullisesti?

juke

Onko kukaan vertaillut käsinveistetyn ja "teollisesti" tehtyjen mökkien hintoja? Esim pyytänyt tarjoukset omilla piirustuksilla. Usein nimittäin olen lukenut, kun joku kehuu, että samaan hintaan sai käsin piilutetun tuplasti paksummalla hirrellä kuin hirsitalotehtaalta. Onko kellään käsitystä mitä suuruusluokkaa(%) on tuollaisessa alle 25 neliöisessä käsiveistetyssä mökissä hirsikehikon materiaalikustannus? Mietin nimittäin sellaistakin vaihtoehtoa, että ostaisi jonkun purettavan kehikon ja teettäisi siitä mökin. Ja unohtakaa ne kylätimpurijutut ei niitä täältä Hämeenlinnasta löydy!

14

3716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsinveistetty maksoi

ostin vuonna 2004 käsinveistetyn 7 tuuman pelkkahirrellä (sahapinta) 25m2 rantasaunan 12m2 terassi täydellisenä puusosatoimituksena (sis ikkunat, ovat) niin se maksoi 9500EUR. Samoilla kuvilla oleva höylähirsi mökki n.6 tuumaa olisi ollut tonnin kalliimpi. Kannattaa kysäistä tämän päivän hintoja Alajärven/Ruonan/Menkijärven seudulla olevilta veistäjiltä. Löytyy googlettamalla ainakin 5kpl.

• juke

Vai onko täällä joku mainostuskielto? Olitko tyytyväinen valintaasi?

• homma meni hienosti
        juke kirjoitti:

Vai onko täällä joku mainostuskielto? Olitko tyytyväinen valintaasi?

googlaa erkki j seppälä

• Logman

"täydelliselä puuosatoimituksella"? Kaikilla toimijoilla ja toimittajilla on omanlaisensa sisältö näillä erinimisillä toimituksilla! vertaile vain kehikkotoimituksia. Jo niidenkin sisällössä on suuria eroja.

• tietää noita

purettavia rakennuksia ja ne osaa purkaa.

• ne kasata

niitä enään uuteen paikkaan?

• Nimetön
        ne kasata kirjoitti:

niitä enään uuteen paikkaan?

hyvät juomat ja huolehdit,että sitä on aina saatavilla, ruuasta ei niinkään väliä.
        Kun niin teet, niin kustannus on pari-kolme satalappusta viikkojen työstä.

• sellaasen

kannattaa ostaa. Saat parasta ja halvalla. Voi saunatuvassa olla "sytykkeenä" valmiiksi muutama satalappunen. Näin pitävät huolen siitä että on suomen halvin ja paras. Nimittäin RAHAA on!

• asiakas nro46

saatte tukkuhintaan mökin ja halvalla

• geqhhq
      • Nimetön

kuinka ohkaasta lankun klisua seinät on.
        Tuolla hinnalla saa pohojanmaalta saman kokoosen oikiasta hirrestä.

• völjari
        Nimetön kirjoitti:

kuinka ohkaasta lankun klisua seinät on.
        Tuolla hinnalla saa pohojanmaalta saman kokoosen oikiasta hirrestä.

Pyrin välttämään toiseten tekeleiden kommentointia, mutta katselin ne kaikki läpi. Muutkin kun saunat. Pisti silmään: Sammal 15m2, 70mm HH

Siinä on pelkistetyn varaston puuosatoimtuksella kyllä reilusti hintaa, kun päälle pitää vielä ottaa huopakatemateriaalit esikseen. Tiedä sitä, onko katon laudoituskaan raakaponttia. Mutta voisin väittää että melko helposti löytyy pari tonnia halvemmalla puuosat ainokainen ikkuna pariovet samanlaiseen.

Sitä minä olen miettinyt, että mistä nämä duutsonit ovat hirsihommat oppineet. Minä kun pohjanmaalla olen käynyt, eihän siellä ole metsiäkään, peltoaukeaa vaan...

• Nimetön
        völjari kirjoitti:

Pyrin välttämään toiseten tekeleiden kommentointia, mutta katselin ne kaikki läpi. Muutkin kun saunat. Pisti silmään: Sammal 15m2, 70mm HH

Siinä on pelkistetyn varaston puuosatoimtuksella kyllä reilusti hintaa, kun päälle pitää vielä ottaa huopakatemateriaalit esikseen. Tiedä sitä, onko katon laudoituskaan raakaponttia. Mutta voisin väittää että melko helposti löytyy pari tonnia halvemmalla puuosat ainokainen ikkuna pariovet samanlaiseen.

Sitä minä olen miettinyt, että mistä nämä duutsonit ovat hirsihommat oppineet. Minä kun pohjanmaalla olen käynyt, eihän siellä ole metsiäkään, peltoaukeaa vaan...

ja sieltä levinneet kautta maan. Alajärvellä tehtiin jo 30-luvulla hirsitaloja myyntiin.
        Sotien jälkeen hirsihommat lähti pohjanmaalla vauhdilla laajenemaan.
        Uranuurtajia olivat Toivo Pienimäki, Matti Väärämäki,Vilho Tuominen, Olavi Sivula,Sauli Yli-Sikkilä ja monet muut.
        Kunnollisia hirsiyrityksiä sei siihen aikaan muualla ollutkaan, jotka ammattitaidolla tekivät kunnollista työtä.
        Kaikki tehtiin käsin veistäen perinteisesti.

Muualla päin alettiin kehitellä koneita, kun ammattitaito veistämiseen puuttui.Siitä alkoi koneellinen valmistus.Automatiikka ja robotiikka otettiin käyttöön.

Muutama yritys täällä vielä tekee aitoa perinteistä hirsityötä todella ammattitaidolla.

Alajärvellä on siirrytty myös koneelliseen valmistukseen, kun Honkarakenne on ostanut sieltä tilat ja lykännyt sen koneita täyteen.

Tämä teksti on veteraanin kirjoittamaa joka on omin silmin nähnyt kuinka ja mistä hirsirakennusten teko on alkanut.

Nuoremmat ei asiaa voi tietääkkään koska he eivät olleet vielä syntyneetkään vuosikymmeniin kun pohjanmaalla on jo tehty hirsitaloja myyntiin pitkän aikaa.

• oisko

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe