Erilaisista virallislähteistä löytyy bipolaarihäiriön maniajaksosta seuraavaa:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1995,5866
"Maniasta kärsivän henkilön ajatustoiminta on kiihtynyttä ja hänen todellisuudentajunsa on usein vääristynyt. Maniatilassa henkilö käyttää usein runsaasti päihteitä, antautuu seksuaalisiin suhteisiin ja käyttää rahaa tuhlailevasti kykenemättä näkemään toimintansa haitallisia seurauksia."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksisuuntainen_mielialahäiriö#Maaninen_vaihe
"Vastuuntunnon puuttuminen, ei tunne huolta tekojen mahdollisista huonoista seurauksista; esimerkiksi liian runsasta rahankäyttöä, liiallista seksuaalista aktiivisuutta tai holtittomuutta, järjettömiin investointeihin ryhtymistä.
Päämäärätön, tarkoitukseton touhuilu ja puuhailu."
http://www.mielenterveys-taimi.fi/mielekas/2000_2/25.htm
"Maniavaihe alkaa usein äkillisesti. Sen taustalta löytyy tavallisesti rasittavia elämänolosuhteita, menetyksiä ja valvomista. Oireina ovat ylikierroksilla eläminen, kiihtynyt ajatustoiminta ja puheliaisuuden lisääntyminen. Sairauden kuvaan kuuluvat myös sosiaalinen estottomuus, vähentynyt unen tarve, kohonnut itsetunto, keskittymiskyvyttömyys ja vastuuton käyttäytyminen.
Maaninen potilas on ympäristölleen rasittava. Hän aiheuttaa itselleen suurta vahinkoa sotkemalla ihmissuhteensa, tekemällä epärealistisia kauppoja ja sekoittamalla raha-asiansa."
http://www.tohtori.fi/?page=5590070&id=1711378
"Kun ihminen on ahkera, aikaansaava, tehokas ja ideoita pursuava, voisi hänen ajatella voivan hyvin ja olevan psyykkisesti terve. Jos energiaa kuitenkin tuntuu olevan loputtomiin, ajatukset ovat epärealistisia ja suureellisia ja kohonnut mieliala johtaa esimerkiksi taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikeuksiin, on kysymyksessä todennäköisesti poikkeava, sairaalloinen maanisuus. Tällöin käytös on voi olla myös impulsiivista, hetken mielijohteita noudattavaa ja toisinaan röyhkeääkin."
Alkoholin käyttö:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00048
"Alkoholinkäytön välttäminen on kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsiville usein vaikeaa, koska monet ovat hypomania- ja maniajakson aikana humalahakuisia. Heistä tuntuu siltä, että keho vaatii alkoholia. Jaksoittaisen humalahakuisen juomisen taustalla onkin usein diagnosoimaton kaksisuuntainen mielialahäiriö."
Kuinka moni on sitä mieltä, että bipolaarihäiriön maniavaiheessa oleva henkilö tietää mitä tekee eikä yleensä tee tyhmyyksiä?
Mania
20
2376
Vastaukset
- vuodatusta
mikä on viestisi perimmäinen tarkoitus??
- on -vai onko?
Eikö tuossa nyt haeta vastausta viestin lopussa olevaan kysymykseen?
- rantein,
päivä kerrallaan. Kannattaa suhtautua niin että kun kerran viheltää, niin laulat mukana vaan.
- baarikärpänen...
kaikilla perjantai-iltaa Holvissa viettävillä bipolaarihäiriö? Joka jannu pistää rahaa haisemaan, hakee seksuaalisia suhteita ja toimii humalahakuisesti. Lässyn lässyn, taas on keksitty joku "sairaus", jolla saadaan ihmisten rikollinen käyttäytyminen näyttämään lievemmältä. Minä ainakin löysin itseni ajoittain ihan joka kohdasta, jossa sairautta määriteltiin ja niin varmaan moni muukin. Bipolaarista ajanjaksoa vaan itse kullekkin.
- niin...
baarikärpänen... kirjoitti:
kaikilla perjantai-iltaa Holvissa viettävillä bipolaarihäiriö? Joka jannu pistää rahaa haisemaan, hakee seksuaalisia suhteita ja toimii humalahakuisesti. Lässyn lässyn, taas on keksitty joku "sairaus", jolla saadaan ihmisten rikollinen käyttäytyminen näyttämään lievemmältä. Minä ainakin löysin itseni ajoittain ihan joka kohdasta, jossa sairautta määriteltiin ja niin varmaan moni muukin. Bipolaarista ajanjaksoa vaan itse kullekkin.
Jos oikeasti sairastaa bipolaarihäiriötä niin toimii vastuuttomasti myös ilman viinaa, mutta käyttää usein myös viinaa.
Tuskin lääkäri humalaiselle tekisi tuollaista diagnoosia? - ollutkaan
niin... kirjoitti:
Jos oikeasti sairastaa bipolaarihäiriötä niin toimii vastuuttomasti myös ilman viinaa, mutta käyttää usein myös viinaa.
Tuskin lääkäri humalaiselle tekisi tuollaista diagnoosia?kysymys, että humalaiselle tehdään diagnoosi, vaan onko kaikilla baariin hakeutuvilla häiriö, koska siellä käytös illan mittaan muuttuu humalahakuiseksi, seksisuhdehakuiseksi ja rahaa palaa. Näinhän me kaikki jossain vaiheessa toimimme, eli onko kaikilla bipolaarihäiriö? Ja onko ainakin sitte, jos tässätilanteessa töppailee, ni ei kun sairauden piikkiin kaikki vaan. Ajatteles nyt itte vähä.
- vaan
ollutkaan kirjoitti:
kysymys, että humalaiselle tehdään diagnoosi, vaan onko kaikilla baariin hakeutuvilla häiriö, koska siellä käytös illan mittaan muuttuu humalahakuiseksi, seksisuhdehakuiseksi ja rahaa palaa. Näinhän me kaikki jossain vaiheessa toimimme, eli onko kaikilla bipolaarihäiriö? Ja onko ainakin sitte, jos tässätilanteessa töppailee, ni ei kun sairauden piikkiin kaikki vaan. Ajatteles nyt itte vähä.
Jos on selvä diagnoosi, selvänä tehty, että on tuo häiriö niin kai se sitten voi olla "kohtaus" päällä kun tuollainen henkilö menee baariin. Mutta jos terve ihminen menee baariin ja pelkän humalatilan vuoksi toimii kyseenalaisella tavalla niin ei hän silti sairasta ko. tautia. Näin oletan vaikken lääkäri olekaan.
Petri näkyy laittaneen lääkärintodistuksen sivuilleen. - uteliaisuuttani katsomassa
vaan kirjoitti:
Jos on selvä diagnoosi, selvänä tehty, että on tuo häiriö niin kai se sitten voi olla "kohtaus" päällä kun tuollainen henkilö menee baariin. Mutta jos terve ihminen menee baariin ja pelkän humalatilan vuoksi toimii kyseenalaisella tavalla niin ei hän silti sairasta ko. tautia. Näin oletan vaikken lääkäri olekaan.
Petri näkyy laittaneen lääkärintodistuksen sivuilleen.en nähnyt todistusta, lienenkö ollut väärällä sivulla...
- bibo oikeasti.
itsellä todettu kyseinen häiriö. En juo. Ainoa pahe on tuo tupakka ja vauhtijaksoilla ei mania-vaiheessa kuntoiluun hurahtaminen, niin että siihen uppoaa lähes kaikki raha. Käyn kerran pyöräilemässä ja hupsista tuli tilattua netistä 1200e kilpapyörä ja kaikki mahdolliset lisä varusteet mitä löytyy.
taloudellisesti menin ahdinkoon tuossa 3v sitten enkä ole oikein pystynyt pysäämään.. innostuin akvaarioista ja homma lähti lapasista ja asunnossa oli 3 akvarioita ja kaikki maholliset vermeet.
samoin kävi kasvien kanssa. Aluksi oli pari kukkasta ja taas pari kk eteenpäin olikin 3x natriumpaine valaisima ja kasvitarha.. KAKSIOSSA!!
Noo tuosta vauhtijaksot sitten viime syksynä putosin maanpäälle laskin velat yhteen myin lähes kaiken omaisuuden ja pistin kaikki raha menot poikki. 2kk sitten alkoi uusi "mania jakso" pistin asunnon tyhjäksi katkaisin vuokrasopimuksen ja ajattelin siirtyä vanhempien luo asumaan hetkeksi kun ei ole asuntoa. Kunnes taas sain jonkun vitun älyvälkyn ja otin GE-Moneystä 11.000e lainan ja ostin asuntoauton ja nyt asun siellä..
yleisesti olen hyvin sosiaalinen toimin lastenkodissa ohjaajana, koulutkselta mielenterveys ja päihdepuoleen erikoistunut lähihoitaja. Ei kaikilla meillä ei ole pakkomiellettä hipelöidä lapsia. itse lähinna koitan saada kyseiset lapset jaloilleen elämässä. vaikka itse en siihen täysin kykenekkään, mutta näin tällä kertaa.
hoitajakaan ei voi aina olla täysin terve päästään, mutta ymmärtääpä paremmin asiakkaita.
itse en hyväksy millään tavalla jos joku kyseisien sairauden nojalla rikoksen tehtyään selittää ettei voinut mitään kun se johtui taudista.. Silloin on itse laiminlyönyt omaa hoitoaan jossei kyseisestä asiasta ole ilmoittanut lääkäreilleen tai poliisille.
itse omat ongelmani sepittänyt ja aina kun mania jakso tai masennusjakso on alkanut olen ilmoittanut asiasta psykpolille.jos ilmennyt oireita tai ongelmia ne samoin. lääkkeet ei ole purrut mutta on helpompi elää kun saa tukea edes jostakin suunnasta. jos virheitä tehnyt niin en ole niistä muita syyttänyt.
tämä päin vittua kirjoitettu rupatelma viittaa kaikkeen bibo blaa blaa blaahan koko herjavalta osioon. tällä ei juuri ole merkitystä mihinkään ja en usko sen asenteitakaan muuttavan. oli vain tylsää töissä ja teki mieli avautua aiheesta helpotti minua. hyvää jatkoa teille. *yökkö* bibo oikeasti. kirjoitti:
itsellä todettu kyseinen häiriö. En juo. Ainoa pahe on tuo tupakka ja vauhtijaksoilla ei mania-vaiheessa kuntoiluun hurahtaminen, niin että siihen uppoaa lähes kaikki raha. Käyn kerran pyöräilemässä ja hupsista tuli tilattua netistä 1200e kilpapyörä ja kaikki mahdolliset lisä varusteet mitä löytyy.
taloudellisesti menin ahdinkoon tuossa 3v sitten enkä ole oikein pystynyt pysäämään.. innostuin akvaarioista ja homma lähti lapasista ja asunnossa oli 3 akvarioita ja kaikki maholliset vermeet.
samoin kävi kasvien kanssa. Aluksi oli pari kukkasta ja taas pari kk eteenpäin olikin 3x natriumpaine valaisima ja kasvitarha.. KAKSIOSSA!!
Noo tuosta vauhtijaksot sitten viime syksynä putosin maanpäälle laskin velat yhteen myin lähes kaiken omaisuuden ja pistin kaikki raha menot poikki. 2kk sitten alkoi uusi "mania jakso" pistin asunnon tyhjäksi katkaisin vuokrasopimuksen ja ajattelin siirtyä vanhempien luo asumaan hetkeksi kun ei ole asuntoa. Kunnes taas sain jonkun vitun älyvälkyn ja otin GE-Moneystä 11.000e lainan ja ostin asuntoauton ja nyt asun siellä..
yleisesti olen hyvin sosiaalinen toimin lastenkodissa ohjaajana, koulutkselta mielenterveys ja päihdepuoleen erikoistunut lähihoitaja. Ei kaikilla meillä ei ole pakkomiellettä hipelöidä lapsia. itse lähinna koitan saada kyseiset lapset jaloilleen elämässä. vaikka itse en siihen täysin kykenekkään, mutta näin tällä kertaa.
hoitajakaan ei voi aina olla täysin terve päästään, mutta ymmärtääpä paremmin asiakkaita.
itse en hyväksy millään tavalla jos joku kyseisien sairauden nojalla rikoksen tehtyään selittää ettei voinut mitään kun se johtui taudista.. Silloin on itse laiminlyönyt omaa hoitoaan jossei kyseisestä asiasta ole ilmoittanut lääkäreilleen tai poliisille.
itse omat ongelmani sepittänyt ja aina kun mania jakso tai masennusjakso on alkanut olen ilmoittanut asiasta psykpolille.jos ilmennyt oireita tai ongelmia ne samoin. lääkkeet ei ole purrut mutta on helpompi elää kun saa tukea edes jostakin suunnasta. jos virheitä tehnyt niin en ole niistä muita syyttänyt.
tämä päin vittua kirjoitettu rupatelma viittaa kaikkeen bibo blaa blaa blaahan koko herjavalta osioon. tällä ei juuri ole merkitystä mihinkään ja en usko sen asenteitakaan muuttavan. oli vain tylsää töissä ja teki mieli avautua aiheesta helpotti minua. hyvää jatkoa teille. *yökkö*Iskee seuraavaksi se maniavaihe taas päälle niin vaihda se asuntoautosi 200kw generaattoriin ja Bedford 5.7 litraiseen diesel-kutoseen- ja saattaisi minulta muutakin tarpeellista löytyä. Jos löydät hyvän paikan sijoittaa generaattori, tienaat hetkessä rahaa sähköä myymällä. Ainakin näillä sähkön hinnoilla. Tuotto riittää n.kahdenkymmenen omakotitalon tarpeisiin..
bibo oikeasti. kirjoitti:
tämä päin vittua kirjoitettu rupatelma viittaa kaikkeen bibo blaa blaa blaahan koko herjavalta osioon. tällä ei juuri ole merkitystä mihinkään ja en usko sen asenteitakaan muuttavan. oli vain tylsää töissä ja teki mieli avautua aiheesta helpotti minua. hyvää jatkoa teille. *yökkö*Tuolla toisessa säikeessä kyseltiin lääkärintodistusta, tässä linkki siihen:
http://www.petrinurminen.net/Sex_KOp/#todiste
Ja sitten kommentteja "bipon" kirjoitukseen.
Kun sinulla on mania, niin josko kyseessä onkin hypomania?
"Silloin on itse laiminlyönyt omaa hoitoaan jossei kyseisestä asiasta ole ilmoittanut lääkäreilleen tai poliisille."
Tuosta lääk.tod. selviää, että olen ollut hoidossa ainakin jo vuonna 2004, todellisuudessa jo aiemmin. Samoin tuolta sivulta käy ilmi, että lääkitys on ollut vajavaista.
Tietänet, että taudinkuvaan kuuluu usein alkoholin liikakäyttö, todellisuudentajun vääristyminen silloin kun puhutaan maniasta, ei siis hypomaniasta. Lisäksi tietänyt, etttä maniassa potilas ei yleensä pidä itseään lainkaan sairaana:
http://www.petrinurminen.net/Sex_KOp/bipolaari.html
En itse hyväksy missään muodossa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä. en tukkapöllyn tai luunappien antamista lapsille, enkä ylipäätään väkivaltaa ja minkäänlaista toisen ihmisen hyväkäyttöä muutenkaan. Tämän varmasti voi vaimoni liki 15:sta vuoden kokemuksella minusta todistaa.
Se, että tuolloin huhtikuussa 2007 kävi niinkuin kävi on onnettomien yhteensattumien summa.
Jos vain voisin jollakin tavalla saada tehdyn tekemättömäksi. Mutta kun se ei vaan ole mahdollista.
http://www.petrinurminen.net/Sex_KOp/mielipide.html- kadut tekoasi ja
petu_67 kirjoitti:
Tuolla toisessa säikeessä kyseltiin lääkärintodistusta, tässä linkki siihen:
"Silloin on itse laiminlyönyt omaa hoitoaan jossei kyseisestä asiasta ole ilmoittanut lääkäreilleen tai poliisille."
Tuosta lääk.tod. selviää, että olen ollut hoidossa ainakin jo vuonna 2004, todellisuudessa jo aiemmin. Samoin tuolta sivulta käy ilmi, että lääkitys on ollut vajavaista.
Tietänet, että taudinkuvaan kuuluu usein alkoholin liikakäyttö, todellisuudentajun vääristyminen silloin kun puhutaan maniasta, ei siis hypomaniasta. Lisäksi tietänyt, etttä maniassa potilas ei yleensä pidä itseään lainkaan sairaana:
En itse hyväksy missään muodossa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä. en tukkapöllyn tai luunappien antamista lapsille, enkä ylipäätään väkivaltaa ja minkäänlaista toisen ihmisen hyväkäyttöä muutenkaan. Tämän varmasti voi vaimoni liki 15:sta vuoden kokemuksella minusta todistaa.
Se, että tuolloin huhtikuussa 2007 kävi niinkuin kävi on onnettomien yhteensattumien summa.
Jos vain voisin jollakin tavalla saada tehdyn tekemättömäksi. Mutta kun se ei vaan ole mahdollista.
http://www.petrinurminen.net/Sex_KOp/mielipide.htmlmielipidekirjoituksessasi kerrot, että tekisit mitä vaan saadaksesi tehdyn tekemättömäksi, sotii se mielestäni sitä vastaan, että toisaalla valitat tuomiostasi, joka on sinusta aivan liian paljon ja että kuten kirjoitit:"on siinä maksamista." Tuomio on nyt annettu ja haluat tehdä mitä vain, paitsi kärsiä saamasi tuomioita, niinkö tämä nyt on tulkittava?
- olla kaikkien sankari
kadut tekoasi ja kirjoitti:
mielipidekirjoituksessasi kerrot, että tekisit mitä vaan saadaksesi tehdyn tekemättömäksi, sotii se mielestäni sitä vastaan, että toisaalla valitat tuomiostasi, joka on sinusta aivan liian paljon ja että kuten kirjoitit:"on siinä maksamista." Tuomio on nyt annettu ja haluat tehdä mitä vain, paitsi kärsiä saamasi tuomioita, niinkö tämä nyt on tulkittava?
Ei kovin johdonmukaista käyttäytymistä tunnu olevan. Mutta sekin kai kuuluu sairauteen.
Petri haluaa tietenkin edelleen antaa itsestään kuvan oikeuden puolustajana ja julkishallinnon virheiden oikaisijana. Omaan kilpeen on nyt tullut tahroja, jotka eivät selittelemällä puhdistu. Toki faneja löytyy vieläkin.
Edelleenkään yksikään lääkärin lausunto ei oikeuta ketään kansalaista rikkomaan lakeja ja asetuksia. Eikä tällöin myöskään lääkärin lausuntoihin vedoten voi pyytää tuomion alentamista tai sen kumoamista. Olkoon kuka tahansa miten sairas vaan, mutta oikea on erotettava väärästä tai tuomioita tulee.
Mielentilatutkimus törkeissä rikoksissa on mahdollinen, muttei ihan helppo juttu sekään. Saahan sitäkin haluta. Asianajaja voisi tosiaan jatkossa auttaa, kun ei nämä tapaukset sitten olleetkaan ihan läpihuutojuttuja. - verrataan
olla kaikkien sankari kirjoitti:
Ei kovin johdonmukaista käyttäytymistä tunnu olevan. Mutta sekin kai kuuluu sairauteen.
Petri haluaa tietenkin edelleen antaa itsestään kuvan oikeuden puolustajana ja julkishallinnon virheiden oikaisijana. Omaan kilpeen on nyt tullut tahroja, jotka eivät selittelemällä puhdistu. Toki faneja löytyy vieläkin.
Edelleenkään yksikään lääkärin lausunto ei oikeuta ketään kansalaista rikkomaan lakeja ja asetuksia. Eikä tällöin myöskään lääkärin lausuntoihin vedoten voi pyytää tuomion alentamista tai sen kumoamista. Olkoon kuka tahansa miten sairas vaan, mutta oikea on erotettava väärästä tai tuomioita tulee.
Mielentilatutkimus törkeissä rikoksissa on mahdollinen, muttei ihan helppo juttu sekään. Saahan sitäkin haluta. Asianajaja voisi tosiaan jatkossa auttaa, kun ei nämä tapaukset sitten olleetkaan ihan läpihuutojuttuja.Petrin viiden minuutin murrosikäisten taputtelua ja alle kymmenvuotiaan raiskausta niin kyllä valittaa kuuluukin jos ensinmainitun korvaukset ovat kaksinkertaiset.
Valittaako nurminen tuomiosta, vai korvauksista vai molemmista? - se sama bibo..
petu_67 kirjoitti:
Tuolla toisessa säikeessä kyseltiin lääkärintodistusta, tässä linkki siihen:
http://www.petrinurminen.net/Sex_KOp/mielipide.htmlkyllä alkoholi usein kuuluu samaan yhteyteen muiden oireiden saralla, ja se usein lisää hallitsemattomuutta. omalla kohdalla lääkärit eivät ole pystyneet varmistamaan I-II tyypin väliltä kumpi minulla on ristiriitaisuuksien vuoksi. Samoin hypomanian ja manian väli minulla on häilyväinen.
Itse olen pyrkinyt turvannut peruselämäntarpeeni ja rakentanut jaksamista tukemaan tuki verkoston, itsellä on myös niin etten helposti hahmota milloin jaksot alkavat ja loppuvat, mutta muut huomaavat merkit ja pystyvät näin varoittamaan/tukemaan minua.
tukiverkosto ja lähesten korkea tietämys sairaudesta ja sen oireista auttavat "potilasta" jaksamaan paremmin. - että sinulla
se sama bibo.. kirjoitti:
kyllä alkoholi usein kuuluu samaan yhteyteen muiden oireiden saralla, ja se usein lisää hallitsemattomuutta. omalla kohdalla lääkärit eivät ole pystyneet varmistamaan I-II tyypin väliltä kumpi minulla on ristiriitaisuuksien vuoksi. Samoin hypomanian ja manian väli minulla on häilyväinen.
Itse olen pyrkinyt turvannut peruselämäntarpeeni ja rakentanut jaksamista tukemaan tuki verkoston, itsellä on myös niin etten helposti hahmota milloin jaksot alkavat ja loppuvat, mutta muut huomaavat merkit ja pystyvät näin varoittamaan/tukemaan minua.
tukiverkosto ja lähesten korkea tietämys sairaudesta ja sen oireista auttavat "potilasta" jaksamaan paremmin.homma luonaa, luonaisipa kaikilla yhtä hyvin, niin ei tarvitsisi palstoillakaan selitellä.
- ...
Eläppä kuule hetki parisuhteessa maanisen ihmisen kanssa niin tulet todellakin huomaamaan eron sairaan ja normi perjantai-illan juhlijan välillä!
- .tuon.
verrataan kirjoitti:
Petrin viiden minuutin murrosikäisten taputtelua ja alle kymmenvuotiaan raiskausta niin kyllä valittaa kuuluukin jos ensinmainitun korvaukset ovat kaksinkertaiset.
Valittaako nurminen tuomiosta, vai korvauksista vai molemmista?raiskauksen keksit? Edes Satakunnan kansa ei väittänyt sellaista.
- .toi äskeinen.
.tuon. kirjoitti:
raiskauksen keksit? Edes Satakunnan kansa ei väittänyt sellaista.
Ymmärsin väärin.
- paikka!
Nää jutut vois siirtää mielenterveys-osioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.304602- 343346
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833144- 102208
- 271760
- 1601751
- 121748
- 1011267
- 1371097
Mua ei ole rengastettu, vaikka asunkin jonkun kanssa
Siihen on esteitä. Sinä taas olet rengastettu yksilö. En jaa aviovuodetta kenenkään kanssa, enkä mitään muutakaan.14954