Älä missään tapauksessa osta asuntoa tänä vuonna
Yleinen konsensus tälläkin (roska)palstalla on se että reaalitalous seuraa pörssiä n. puolen vuoden viiveellä.
Roubini sanoi että pörssi tulee tänä vuonna vielä -20 pinnaa alas, reaalitalous on huonoimmillaan aikaisintaa ensi vuoden loppupuolella...
Jos joku tuulipuku näitä neverknown ja kokemusta ym. juttuja lueskelee niin on suorastaan rikos jättää totuus sanomatta.
Pulkka on juuri kääntynyt alamäkeen ja kyyti tulee olemaan todella kylmää, kuvaa sitä miten jäässä tilanne on ettei nokia eilisen 10 % laskun jälkee näytä ottavan minkäänlaista rekyyliä tänään. Usko kaikkeen, myös patoutuneeseen asumistarpeeseen ja 0% korkoon on mennyttä.
Älkää siis hirttäkö itseänne lainaan!
nimim. puolessa vuodessa säästänyt 50ke pelkästään olemalla ostamatta. Luit oikein, sen verran on lähtenyt muutamasta kämpästä joita olen katsellut...
ÄLÄ OSTA NYT !!!!!
20
1423
Vastaukset
- Aaappee
On hienoa lukea, että kehissä on vielä monia hölmöjä. Nämä herkkäuskoiset eivät usko kun varoitetaan. Se on ihan hyvä homma, koska sitten pääsee itse haukkaamaan paremman siivun, kun innokkaita itsensä kuoppaajia on vielä kehissä.
Vain peruskoulun käynyt lukutaidoton kuurosokea uskoo oikeasti siihen, että tilanne kääntyy paremmaksi seuraavina vuosina.- täälläkin
Sama aloitus viesti eka vastaus viesti kauppalehden keskustelussa:
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=111716&tstart=0
Jollain on siis todella tärkeää asiaa.
Vinkki:Osta silloin kun muut ei osta
Minä ostin: ehkä olen "peruskoulun käynyt lukutaidoton kuurosokea "
Mutta oikeasti hei.... Jos ostaa asunnon omaksi tarpeekseen ja tarkoitus on kuitenkin siinä viettää vaikka seuraavat 10v.Onko siis väliä ostaako nyt jos on tarve vai vasta ensi vuonna. Kymmenen vuoden päästä asuntojen hinnat ovat taas nousseet.Menettää sitä vuokrallakin rahaa,varsinkin jos hieman isomman kämpän tarvii perheelleen.Jos venaat ensi vuoteen tai seuraavaan,olet itse menettänyt vuokraa makselemalla.Plus ne lukemattomat tunnit pois sun elämästä kun olet kytännyt netissä seuraillen asuntojen hintoja ja uskomalla näitä hölmöjä.
Jos ei ole asunto tarvetta niin mikäs siinä sitten vaikka hieman kattelis jonkin aikaa ennen ostoa,mutta jos tarve on niin turhaa sitä miettimään jos sopiva asunto löytyy.
- AchieB
Olet ihan oikeassa. On sulaa hulluutta ostaa asuntoa tänä vuonna. Asuntojen hintojen korjausliike on vasta alussa. Olkaa nyt viisaita ihmiset. Älkää menkö halvan rahan hinnan (korko) loukkuun ja ottako lainaa. Kauhea tilanne edessä kun asunnon hinta laskee ja mutta laina lyhenee tuskin lainkaan.
- laina ajan lyhenemisellä
On epäinhimmillistä maksaa yli 20 vuoden lainoja. 30 vuoden laina-aika on jo sulaa hulluutta, joka kuplahintaan on ottanut lainan 30 vuoden laina-ajalla niin tulisi hänelle mielestäni valtion varoista järjestää ihan oma edunvalvoja.
Tilastokeskuksen raportti tulee kuun lopussa ja se lyö faktat pöytään eikä jätä ketään kylmäksi.
- ihan yhtä älytön teesi
On helppoa väittää että hinta on laskenut tuon ja tuon verran, mutta millä todistat väitteesi? Niillä alueilla ja siinä hintaluokassa (210-250 tuhatta) mitä olen seurannut hintoja 4 kk ajan, ei ole mitään romahdusta ollut havaittavissa. Myynnissä on edelleen samoja kohteita samoihin hintoihin kuin lokakuun alkupäivinä!!! Ei niitä ole myyty, mutta näemmä omistajilla ei ole siihen ollut pakkoakaan.
Asunto on ostettava silloin kun siihen on tarve. Meillä 16 ja 13 vuotiaat likat asuvat samassa huoneessa. Odotanko kaksi vuotta jolloin asunnon hinta voi olla sen 10% halvempi? Tuolloin tytöt ovat 18 ja 15 vee - luule vaan että enää kotona viihtyvät.
Mulla ei ollut kakarana omaa huonetta, vaikka vanhemmilla oli varallisuutta. Arvaa ketuttaako vieläkin.- lamajooseppi
katsele tuolta niin pysyt kärryllä, muistakaa että seuraava tilastokeskuksen julkistus koskee vasta Q4/2008. Ja mitäs on sen jälkeen tapahtunut, hinnat jatkanut laskuaan ja kauppa aivan jäässä, asuntovälittäjiä irtisanottu ja rakennuttajat konkurssien partaalla kun kauppa ei käy
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/ - ajattele järjellä
Mitä järkeä on hankkia isompi pesä kun poikaset lähtee hiljalleen lentelemään pesästä, opiskelut vie poikaset toisille paikkakunnille ja osta heille mieluummin parin vuoden päästä yksiö silloin hinnatkin ovat jo varmasti ainakin -50% nykytasolta. Turhaa hankkia itsellesi lisää neliöitä siivottavaksi ja lämmitettäväksi.
Tällä hetkellä ei kannata asuntoa vaihtaa ellet ole jo muutenkin kuplahinnalla ostanut, silloinhan se on aivan sama kun on jo muutenkin velkaloukussa (tietysti sillä edellytyksellä että saat vanhan asunnon myytyä), mutta näissäki tapauksissa olisi järkevintä myydä nyt, ja muuttaa pariksi vuodeksi vuokralle ja ostaa sitten asunto puolet halvemmalla. - tuokin emo
ajattele järjellä kirjoitti:
Mitä järkeä on hankkia isompi pesä kun poikaset lähtee hiljalleen lentelemään pesästä, opiskelut vie poikaset toisille paikkakunnille ja osta heille mieluummin parin vuoden päästä yksiö silloin hinnatkin ovat jo varmasti ainakin -50% nykytasolta. Turhaa hankkia itsellesi lisää neliöitä siivottavaksi ja lämmitettäväksi.
Tällä hetkellä ei kannata asuntoa vaihtaa ellet ole jo muutenkin kuplahinnalla ostanut, silloinhan se on aivan sama kun on jo muutenkin velkaloukussa (tietysti sillä edellytyksellä että saat vanhan asunnon myytyä), mutta näissäki tapauksissa olisi järkevintä myydä nyt, ja muuttaa pariksi vuodeksi vuokralle ja ostaa sitten asunto puolet halvemmalla.rakentelee vielä pesää poikasille, jotka ovat jo pian pesänjättöiässä. Vuokraaminen voisi olla järkevämpää, mutta kun kerran rahasta ei ole puutetta, niin mikäpäs siinä ;) Itse olen lähes vastaavassa tilanteessa ja asun juuri nyt vuokralla, mahdollisesti jatkossakin, vaikka rahat omaankin olisi. Meillä kun tunteen lisäksi on ollut tapana miettiä asioita järjelläkin ja nyt on huono aika ostaa.
- on erinomainen
tuokin emo kirjoitti:
rakentelee vielä pesää poikasille, jotka ovat jo pian pesänjättöiässä. Vuokraaminen voisi olla järkevämpää, mutta kun kerran rahasta ei ole puutetta, niin mikäpäs siinä ;) Itse olen lähes vastaavassa tilanteessa ja asun juuri nyt vuokralla, mahdollisesti jatkossakin, vaikka rahat omaankin olisi. Meillä kun tunteen lisäksi on ollut tapana miettiä asioita järjelläkin ja nyt on huono aika ostaa.
aika ostaa,tarjontaa on,kohteet ei karkaa kynsistä,asua pitää jossain joka tapauksessa ja täkäläisessä ilmastossa teltta on pitkänpäälle hankala,kesällä syö hyttyset ja talvella on holotna.Toki,jos sijoittaa ajattelee hinnalla on suurempi merkitys mut jos kotia itselleen ostaa.. Asumiskulut lienevät pitkässä juoksussa se millä on merkitystä.
- ei voi vuokrata
tuokin emo kirjoitti:
rakentelee vielä pesää poikasille, jotka ovat jo pian pesänjättöiässä. Vuokraaminen voisi olla järkevämpää, mutta kun kerran rahasta ei ole puutetta, niin mikäpäs siinä ;) Itse olen lähes vastaavassa tilanteessa ja asun juuri nyt vuokralla, mahdollisesti jatkossakin, vaikka rahat omaankin olisi. Meillä kun tunteen lisäksi on ollut tapana miettiä asioita järjelläkin ja nyt on huono aika ostaa.
Vuokraaminen järkevämpää? Minkäs meinasit vuokrata kun ei täällä pääkaupunkiseudulla juuri ole tarjolla vuokra-asuntoja. Katsopa Oikotieltä tarjontaa postinumeroiden 00730, 00740, 00750, 00760 alueelta millaisia neliöitä on tarjolla ja tule sitten mussuttamaan vuokraamisen järkevyydestä. Ymmärrä ihminen että lasten koulujen vuoksi vuokra-asunto ei voi olla missä tahansa.
Paljonpa järkeä maksaa 1200 euron vuokria kun nykyisen velattoman kolmion vastike on 261 euroa... - just kesällä vuokrasin
ei voi vuokrata kirjoitti:
Vuokraaminen järkevämpää? Minkäs meinasit vuokrata kun ei täällä pääkaupunkiseudulla juuri ole tarjolla vuokra-asuntoja. Katsopa Oikotieltä tarjontaa postinumeroiden 00730, 00740, 00750, 00760 alueelta millaisia neliöitä on tarjolla ja tule sitten mussuttamaan vuokraamisen järkevyydestä. Ymmärrä ihminen että lasten koulujen vuoksi vuokra-asunto ei voi olla missä tahansa.
Paljonpa järkeä maksaa 1200 euron vuokria kun nykyisen velattoman kolmion vastike on 261 euroa...PK-seudulta neliön 95m2 850 E/kk erinomaisten liikenneyhteyksien varrelta Hgin rautatieasemalla minimissään alle 15 minuutissa. (vuokrausilmoituksen löysin oikotieltä) Talo rakennettu -93. No ei näitä tietty kaikille riitä ;) Meillä on lapset käyneet koulua, eri maassakin, joten en oikein ymmärrä ongelmaasi, taitaa olla asenteessa suurin ongelma? Sinun on sitten vain ostettava se asunto, kun muutakaan vaihtoehtoa ei kerran ole ;)
- huolestunut mama
just kesällä vuokrasin kirjoitti:
PK-seudulta neliön 95m2 850 E/kk erinomaisten liikenneyhteyksien varrelta Hgin rautatieasemalla minimissään alle 15 minuutissa. (vuokrausilmoituksen löysin oikotieltä) Talo rakennettu -93. No ei näitä tietty kaikille riitä ;) Meillä on lapset käyneet koulua, eri maassakin, joten en oikein ymmärrä ongelmaasi, taitaa olla asenteessa suurin ongelma? Sinun on sitten vain ostettava se asunto, kun muutakaan vaihtoehtoa ei kerran ole ;)
Tuo hinta on täysin mahdoton. Tuolla hinnalla ei saa kuin ison kaksion. Kehtaatkin iso mies provoilla noin
Oletko torvelo tullut ajatelleeksi että lasten kouluja ei niin vaan vaihdeta - varsinkin kun tytöt ovat jo tuon ikäisiä ja kaveripiiri vakiintunut.
Totta kai me ostamme oman. Onneksi miehellä on hyvä liksa ja varma duuni - en provoillut
huolestunut mama kirjoitti:
Tuo hinta on täysin mahdoton. Tuolla hinnalla ei saa kuin ison kaksion. Kehtaatkin iso mies provoilla noin
Oletko torvelo tullut ajatelleeksi että lasten kouluja ei niin vaan vaihdeta - varsinkin kun tytöt ovat jo tuon ikäisiä ja kaveripiiri vakiintunut.
Totta kai me ostamme oman. Onneksi miehellä on hyvä liksa ja varma duunija kaikki muukin tuossa, tosin loppuvuodesta vuokra nousi 45 euroa/kk. Seuraava vuokrantarkistus noin vuoden päästä ja jos deflaatio tulee ei nouse lainakaan, kun on indeksiin sidottu. Vai provoksi luulit ;) Ollaan sitten ilmeisesti löydetty edullinen asunto ja on muutenkin hyvä ;) Ymmärrän haluttomuuden rikkoa lasten elämää, tosin yhteyttä voi pitää jos haluaa, vaikkei ihan napureina asuisikaan. Mutta teillähän tuntui olevan asiat parhain päin joten ei kun asuntokaupoille, jos saatte vanhan myytyä.
- Ostoa pukkaa
Mutta sitten alkaa rakentaminen ja ostelu tuossa 09-10 vaihteessa.
- ......
kysyntä määrittää hinnan.
Omalla paikkakunnallani on viimeiset 5v. ollut n.600 asuntoa myynnissä Etuovella, nyt niitä on siellä alle 400.
Epäilempä että hinnat vain nousevat kun myynnissä olevien asuntojen määrä vain vähenee.
Tokihan myyntihintojen lasku käppyröissä näkyy, kun myynnissä on vain halvempia kämppiä.- ikuinen nousu
maailmantalouden tilasta tai rahamarkkinakriisistä huolimatta, nousu on ikuista ;) Harmittaisiko, jos hinnat sittenkin laskisivat ;) Olishan se kurjaa, jos joku saisi asuntonsa halvemmalla, kuin sinä. Sehän se suurin pelko onkin. Seuraappa lomautus- ja irtisanomistilannetta, ihanko oikeasti uskot hintojen pysyvän tällä tasolla? Minä en usko, uskon että tulevat laskemaan vähintään 20-30%
- ......................
ikuinen nousu kirjoitti:
maailmantalouden tilasta tai rahamarkkinakriisistä huolimatta, nousu on ikuista ;) Harmittaisiko, jos hinnat sittenkin laskisivat ;) Olishan se kurjaa, jos joku saisi asuntonsa halvemmalla, kuin sinä. Sehän se suurin pelko onkin. Seuraappa lomautus- ja irtisanomistilannetta, ihanko oikeasti uskot hintojen pysyvän tällä tasolla? Minä en usko, uskon että tulevat laskemaan vähintään 20-30%
Ei koske minua. Itse ollaan talo rakennettu eikä olla myymässä, rivariosake myytiin vuosi sitten reilulla voitolla eikä uutta olla ostamassa.
Kotipaikkakunnnallani ei ole merkittävää teollisuutta joten lomautuksia ja irtisanomisia ei pitäisi juuri olla tulossa.
Tuttavapiirissä on paljon asunnon ostoa suunnittelevia, heti kun mieleinen asunto löytyy niin ostavat. Eli on halukkaita ostajia mutta vähän ostettavaa, samasta kohteesta on siten paljon kiinnostuneita => hinnat nousee
Vuokrien nousu aiheutti sen että monet lainan nostoa pelänneetkin ovat taipuneet oman asunnon oston kannalle etenkin kun korot ovat niin alhaalla. - paras!
"Tokihan myyntihintojen lasku käppyröissä näkyy, kun myynnissä on vain halvempia kämppiä."
Vain halvempia kämppiä? HAHAHAAA!
Siis joskus näiden muulien logiikka on aivan uskomatonta!!! Täytyy sanoa että olet talousnero, heheee
- uskoa
mutta pistä nyt kuitenkin linkki näihin potentiaalisiin kohteisiisi.
Missä muuten asut tällä hetkellä? - YLIHINTAISIA...
Vain pässi menee nyt ostamaan!!! Itse myös aktiivisesti tietyn alueen hintaseurantaa seuraanneena on pientä pudotusta tapahtunut. Mutta vain pientä - kyllä kelkka vielä kiihtyy alamäessään jo tämänkin vuoden puolella. Kaupoille luultavammin vasta ensi vuonna kun hinnat jatkavat laskuaan maltilliset 20 -35 %.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475375Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612136Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181770Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1381723- 171505
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301437Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4130081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171097Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771068Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se207917