Eläkeläisen ruokailu

Lorella

Joka tuutista tulee ruokaresptejä, terveellistä ruokaa ja liikuntaa eläkeväelle. Mitä kummaa jos niitä oheita noudattaa pian on pussin pohja näkyvissä. Veikkaankin, syön itse muiden eläkeläisten mukana, kotona valmisteetuja puuroja, vellejä ja mehukeittoa etupäässä.

Marketit ovat 15 kilometrin päässä, jo sinne meneminen on arvokasta. Eikä ole paljon euroja tuhlattavaksi pakollisten menojen vuoksi.

Puurot, ja vellit ovat jokapäiväistä ruokaa, ruisleipää siinä mukana. Siispä ostokseni ovat ryyni voittoisia, perunajauhoja, sokeria, suolaa, ryisleipää sekä maitojauhetta. Niillä pärjäilee jo pitkälle kun kiehauttaa syksyllä poimituista marjoista sopan tai kiisselin.

Näin näillä perukoilla elellään ja pärjäillään. Sopivaa liikuntaa tulee poppanoiden kutomisesta, kuteet vanhoista lakanoista. Niitä myyn sitten lähimarkkinoilla saadakseni lisä euroja. Kovaa oli elämä lapsuuden sotavuoosina, aika kovaa nytkin eläkkeellä ollessa, työvuosia on takana 42.

43

1779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepposet

Kahden hengen talouteemme teen perinteisistä raaka-aineista aivan tavallista perusruokaa.

Laatikoita, keittoja, jauhelihapihvejä, kokolihaa tarjouksista riippuen.
      Broileri on halpaa.
      Kalan käyttö riippuu myös hinnasta.

Ei koskaan eneksiä eikä valmisruokia.

Yksi puuropäivä viikossa.
      Aamuisin mi´nä lähden liikkeelle sokerittomalla kahvilla.
      Vaimo huitaisee naamaansa leikkeleleivät teen kera.

Sunnuntaisin jotain parempaa jonka roippeita syömme usein seuraavana manantaina.

Rasvatonta maitoa kuluu yksin minulla 1,5l/vrk.
      Mahdollisimman vähäsuolainen ruisleipä kevyen Becellin kera kuuluu pöytään.

Käyn kaupassa salilta palatessani, 250m kassin kantamista.

Pennusta alkaen täytyi askaroida.
      Ensimmäinen ylpeyden aiheeni oli kun,ollessani vanhempieni mukana maatalojen perunannostossa, jaksoin nostaa perunaämpärin hevoskärriin.

• Hertta2009

Hei Lorella.
        Jäin miettimään tuota hiilihydraattipitoista ruokailuasi.Tietenkin se on edullista,mutta kyllä elimistösi tarvitsee myös valkuaisaineita.

Herneet,pavut ja linssit sisältävät kyllä kasvisvalkuaista,mutta eivät imeydy kovin tehokkaasti.

Nyt juuri on myynnissä palvattua sianpotkaa 6,80 kg josta saa mainion hernekeiton.Ilmeisesti joulukinkkujen poistettuja potkaosia.

Samoin kala olisi kyllä elimistöllesi tosi hyväksi,silakka ei lienee kallista,
        silloin tällöin nautittavaksi!

Sitten kotimaiset juurekset,joissa on paljon tärkeitä vitamiineja hivenaineta? Tietenkin,jos juot tarpeeksi maitoa päivässä,saat sekä valkuais tarpeesi että kalsiumin tarpeen täytettyä.Varsinkin meillä iäkkäämmillä naisilla on vaarana saada osteoporoosi,luuston haurastuminen mikäli emme saa ravinnossa tarpeeksi kalkkia.

Marjoista saat ilmeisesti C-vitamiinia riittävästi.
        Kyllähän siinä saa olla kekseliäs,mikäli raha ei tahdo riittää kaikkeen.

Syö nyt kuitenkin hieman monipuolisemmin,perunakaan ei kuulu kalliimpiin ostoksiin.Yleensä keitot ovat sekä taloudellisia,että helposti sulavia ruokia
        Pidähän huoli itsestäsi:) t:hertta

• onkija
        Hertta2009 kirjoitti:

Hei Lorella.
        Jäin miettimään tuota hiilihydraattipitoista ruokailuasi.Tietenkin se on edullista,mutta kyllä elimistösi tarvitsee myös valkuaisaineita.

Herneet,pavut ja linssit sisältävät kyllä kasvisvalkuaista,mutta eivät imeydy kovin tehokkaasti.

Nyt juuri on myynnissä palvattua sianpotkaa 6,80 kg josta saa mainion hernekeiton.Ilmeisesti joulukinkkujen poistettuja potkaosia.

Samoin kala olisi kyllä elimistöllesi tosi hyväksi,silakka ei lienee kallista,
        silloin tällöin nautittavaksi!

Sitten kotimaiset juurekset,joissa on paljon tärkeitä vitamiineja hivenaineta? Tietenkin,jos juot tarpeeksi maitoa päivässä,saat sekä valkuais tarpeesi että kalsiumin tarpeen täytettyä.Varsinkin meillä iäkkäämmillä naisilla on vaarana saada osteoporoosi,luuston haurastuminen mikäli emme saa ravinnossa tarpeeksi kalkkia.

Marjoista saat ilmeisesti C-vitamiinia riittävästi.
        Kyllähän siinä saa olla kekseliäs,mikäli raha ei tahdo riittää kaikkeen.

Syö nyt kuitenkin hieman monipuolisemmin,perunakaan ei kuulu kalliimpiin ostoksiin.Yleensä keitot ovat sekä taloudellisia,että helposti sulavia ruokia
        Pidähän huoli itsestäsi:) t:hertta

harvoin mahdollisuus silakoihin ja ne linssitkin vähän outoja. Tehdään ahvenkukkoja tai pataa ja syödään kalat ruotoineen päivineen. Itse kasvatetut juurekset ja marjat on nurkan takana metsässä. Ostossa kahvi, suola ja maito. Lihatkin monesti tulee metsästä.

• Hertta2009
        onkija kirjoitti:

harvoin mahdollisuus silakoihin ja ne linssitkin vähän outoja. Tehdään ahvenkukkoja tai pataa ja syödään kalat ruotoineen päivineen. Itse kasvatetut juurekset ja marjat on nurkan takana metsässä. Ostossa kahvi, suola ja maito. Lihatkin monesti tulee metsästä.

Onhan iso etu jos pystyy itse kalastamaan soppakalansa,ja saada metsänriistaa!Ei täällä
        kehäkolmosen sisäpuolella niitä etuja ole.

Siinähän saa raitista ilmaakin pilkkiessä,kuka jaksaa siellä istuskella.
        Loppujen lopuksi teillä siellä on paljon mahdollisuuksia.
        Kun vain kunto säilyy:)---Toisaalta tuollainen elämä ylläpitää juuri fyysistä kuntoa.Reipasta.

• Hertta2009
        Hertta2009 kirjoitti:

Onhan iso etu jos pystyy itse kalastamaan soppakalansa,ja saada metsänriistaa!Ei täällä
        kehäkolmosen sisäpuolella niitä etuja ole.

Siinähän saa raitista ilmaakin pilkkiessä,kuka jaksaa siellä istuskella.
        Loppujen lopuksi teillä siellä on paljon mahdollisuuksia.
        Kun vain kunto säilyy:)---Toisaalta tuollainen elämä ylläpitää juuri fyysistä kuntoa.Reipasta.

asuinpaikan mukaan "fiksuutta".Siinä toki olet oikeassa,että meno ja meininki on toista luokkaa pääkaupunkiseudulla.Itse olen eläkkeellä,mutta joudun lapsissa sen näkemään,jopa lapsenlapsissa!

Kilpailu ja pyrkiminen"vihreälle oksalle"on pienestä pitäen iskostunut lapsiimme.
        Sitähän ei taas voi kieltää,että koulutettu väki on eläkkeelläkin paremassa asemassa taloudellisesti.
        Sitten onkin toinen asia,mikä on onnellisen elämän salaisuus.Ne arvot ovat riippumattomia ulkoisesta menestymisestä:) Kaikkea hyvää sinulle ja Tessullesi!

• Missä ovat kasvikset ja hedelmät?
      Ne kuuluvat ainakin minun jokapäiväiseen ruokavaliooni aika suurena osana.

• Lorella

Niinhän täällä rajan perukoilla POK-sissa yksineläjä elelee.
        Kaupoilla käydessä ostan vain halpoja tarvikkeita, käyn ostoilla kerran kuukaudessa joskun useimmin jos ilmainen kyyti sattuu kohdalle.
        Palstalla viljelen juureksia kesäisin talvisin istun pilkillä ahvenia pyytämässä. Naapuri joskus tuo lähijärven kalaa. Multitabsia nappailen ettei iske puutokset.
        Kännykkä,radio ja netti on ylellisyyksinä, mitä sitä enemmällä tekee.
        Rajamiehet kulkevat kelkoilla lähituntumassa, vieraita käy sattumoisin.
        Naapuri, rajamies teki syksyllä jätkän kynttilöitä, niitä olen poltellut pimeimpään aikaan. Vaikka elo on niukkaa keittäjän eläkkeellä, olen ihan tyytyväinen kun voin asua omassa mökissä, lämmittää leivinuunia.

• epäilev䤤
        Lorella kirjoitti:

Niinhän täällä rajan perukoilla POK-sissa yksineläjä elelee.
        Kaupoilla käydessä ostan vain halpoja tarvikkeita, käyn ostoilla kerran kuukaudessa joskun useimmin jos ilmainen kyyti sattuu kohdalle.
        Palstalla viljelen juureksia kesäisin talvisin istun pilkillä ahvenia pyytämässä. Naapuri joskus tuo lähijärven kalaa. Multitabsia nappailen ettei iske puutokset.
        Kännykkä,radio ja netti on ylellisyyksinä, mitä sitä enemmällä tekee.
        Rajamiehet kulkevat kelkoilla lähituntumassa, vieraita käy sattumoisin.
        Naapuri, rajamies teki syksyllä jätkän kynttilöitä, niitä olen poltellut pimeimpään aikaan. Vaikka elo on niukkaa keittäjän eläkkeellä, olen ihan tyytyväinen kun voin asua omassa mökissä, lämmittää leivinuunia.

esiintyä tässä keksittynä henkilönä.
        Täällä kun uskovat toreks kaiken minkä lukevat.

• epäilev䤤 kirjoitti:

Vaikka olisi vain peruseläke,niin kyllä sillä ruokaa pystyy ostamaan,ettei ihan pelkällä puurolla tarvitse elää..Olen koko ikäni pitänyt kirjanpitoa menoista,
        joten tiedän mistä puhun.Jos on tosi iso vuokra,niin saahan siihenkin asuntotukea,joten
        aivan turhaa minusta sanoa,ettei saa kuin puurotarpeita kaupasta..

• Lorellahan
        epäilev䤤 kirjoitti:

on isojen tyttöjen muotiliike Helsingissä.
        Vastaukset tuntuvat vilpittömiltä.

• Säästöä ja tarkkailua
        irkku-37 kirjoitti:

Vaikka olisi vain peruseläke,niin kyllä sillä ruokaa pystyy ostamaan,ettei ihan pelkällä puurolla tarvitse elää..Olen koko ikäni pitänyt kirjanpitoa menoista,
        joten tiedän mistä puhun.Jos on tosi iso vuokra,niin saahan siihenkin asuntotukea,joten

Asumismenot ovat suuria,ainakin Helsingin keskustassa,mutta heti halpenee mitä pidemmälle maaseudulle muuttaa! Tietysti on ylellisiä omakotitaloja maallakin.
        Olen myös pitänyt hyvin tarkkaa kirjanpitoa,aina.Joten hyvin pienellä eläkkeellä pärjää.

• Lorella
        epäilev䤤 kirjoitti:

Kaikille epäileville kerron, asun rajan pinnassa omassa pienessä mökissäni, tupa ja pari kamaria. Puulämmitys ja sähkö varalla. Tämän "kottaraisen pöntön" sain lapseltani vuosi sitten ja olen opetellut tätä käyttämään.
        Pohjois-Karjalassa asun ja viihdyn täällä,joskus liki 50v sitten tulin ukon matkassa tänne.

Siitä ruokapuolesta, kaupasta ostan kuivaa muonaa kahvin lisäksi, tuoretta kalaa syön paljon eri muodoissa. Keittäjänä olen oppinut monta kikkaa millä saahyvän makuista ruokaa.

Siellä kehä3 sisäpuolella on sellaiset valoloistot ihmiset kiireisiä, vaikutta kun juoksisivat päätöntä kehää tietämättä mitkä ovat elämän arvot ja tarkoitus.
        minä haluan elää täällä Tessu koirani kanssa, olen vähään tyytyväinen.

• terveisiä
        Lorella kirjoitti:

Kaikille epäileville kerron, asun rajan pinnassa omassa pienessä mökissäni, tupa ja pari kamaria. Puulämmitys ja sähkö varalla. Tämän "kottaraisen pöntön" sain lapseltani vuosi sitten ja olen opetellut tätä käyttämään.
        Pohjois-Karjalassa asun ja viihdyn täällä,joskus liki 50v sitten tulin ukon matkassa tänne.

Siitä ruokapuolesta, kaupasta ostan kuivaa muonaa kahvin lisäksi, tuoretta kalaa syön paljon eri muodoissa. Keittäjänä olen oppinut monta kikkaa millä saahyvän makuista ruokaa.

Siellä kehä3 sisäpuolella on sellaiset valoloistot ihmiset kiireisiä, vaikutta kun juoksisivat päätöntä kehää tietämättä mitkä ovat elämän arvot ja tarkoitus.
        minä haluan elää täällä Tessu koirani kanssa, olen vähään tyytyväinen.

Kehäkolmosen sisä ja ulkopuolelle mahtuu monenlaista sukan kuluttajaa, On Mustia ja Mirriä, Tessua ja Tassua. Taitaa olla aluepoliittinen kannanotto tämä sieltä rajan pinnasta. Järvi taitaa olla ihan rannassa.

• lorella
        terveisiä kirjoitti:

Kehäkolmosen sisä ja ulkopuolelle mahtuu monenlaista sukan kuluttajaa, On Mustia ja Mirriä, Tessua ja Tassua. Taitaa olla aluepoliittinen kannanotto tämä sieltä rajan pinnasta. Järvi taitaa olla ihan rannassa.

Tessu on ihmisrakas lapinkoira, sellanen mustavalkoinen. Tessulla on oma tarha pihalla joss se päivisen usein oleilee. pari metriset suojaverkot pitävät sudet loitolla sillä niitäkin joskus liikkuu täällä.

Se mikä harmittaa on ihmisten eriarvoisuus, meitä täällä perukoilla pidetaan vähän sellasina, kuitenkin olemme aitoja fiksuja ihmisiä. ei kaikkien tarvi asua siellä valomeressä kehä3 sisällä. Niilta liepeiltä minäkin tänne muutin,keskikoulun käytyäni, takasin en halua sinne muuttaa. Olen tyytyväinen täällä olooni.Tämä on vain minun toteamukseni.

Kerroit "taitaa järvi olla ihan rannassa" aina järvellä rannat on pienemmälläkin.

• Katicat2
        epäilev䤤 kirjoitti:

Minusta on ihan sama onko aloittaja aito tai keksitty, jääköön tuo aihe toiseen ketjuun. Siitä aiheestahan on ketju aina joka sivulla ;~). Aihehan on hyvä, sillä ruokahan kaikkia kiinnostaa, minullekin se on jo melkein pääelinkeino. Aloittaja kun kertoi elävänsä puuroilla, kirvoitti oitis mukavia vastauksia. Vastaan minäkin lisää paremmalla ajalla.

• Katicat2
        irkku-37 kirjoitti:

Hinnathan ovat kovasti nousseet, myös ruoan. Kannattaa katsoa mitä valitsee, alkutuotteista itse tehty ruoka on edullisinta ja parasta muutenkin.

Laitan tähän yhden esimerkin älyttömästä hinnan noususta, jonka totesin eilen CM:ssa käydessäni. Silloin tällöin olen ostanut muutaman jumboherkkusienen, joiden kilohinta on ollut n. viisi euroa (29,73mk)kilo. Eilen kilohinta oli noussut 8,90:een euroon (52,92mk).

Kysyin selitystä hinnan nousuun, ja vastaus oli että talvella niiden tuottaminen on paljon kalliimpaa. Jaaha..ennen hinta oli sama ympäri vuoden. Selitykset aina löytyy kaikkeen ja itse vaan maksat tai jätät ostamatta. Ne sienet jääkööt minun puolestani markettiin.

• Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

Hinnathan ovat kovasti nousseet, myös ruoan. Kannattaa katsoa mitä valitsee, alkutuotteista itse tehty ruoka on edullisinta ja parasta muutenkin.

Laitan tähän yhden esimerkin älyttömästä hinnan noususta, jonka totesin eilen CM:ssa käydessäni. Silloin tällöin olen ostanut muutaman jumboherkkusienen, joiden kilohinta on ollut n. viisi euroa (29,73mk)kilo. Eilen kilohinta oli noussut 8,90:een euroon (52,92mk).

Kysyin selitystä hinnan nousuun, ja vastaus oli että talvella niiden tuottaminen on paljon kalliimpaa. Jaaha..ennen hinta oli sama ympäri vuoden. Selitykset aina löytyy kaikkeen ja itse vaan maksat tai jätät ostamatta. Ne sienet jääkööt minun puolestani markettiin.

Hiipivät hinnat alkoivat viime vuoden viimeisellä puoliskolla suorastaan laukata ylöspäin! Koko euroajan olen yrittänyt sinnitellä 8 euron keskimääräisellä päiväbudjetilla (luitte ihan oikein: kahdeksan!) "juoksevissa menoissa", joita ovat ruoka, vaatteet, huvitukset ja satunnaiset kulut.

Viime vuoden lopulla totesin, että edes taikuri ei enää siihen pysty. Silti vain yritän, mutta joka kuukausi joudun "lainaamaan" yhä suuremman summan siitä pahan-päivän-vararahastosta, johon en mielelläni koske. Yllättävä sairaskulu saattaa tyhjentää sen kerralla. Niinkin on käynyt. Vie pitkän aikaa kerätä uusi vararahasto.

Minun rahavaroillani ei edes pysty tuhlaamaan. Mutta vähilläkin rahoilla voi syödä monipuolista ja terveellistä ruokaa. Väitän, että ruuanlaitto on luovaa taidetta! Meissä taitaa olla aika paljon luovia taiteilijoita...

• Lorella

Ilmeisesti olet kivikylän asukkaita, noista hedelmistä päätellen.Omenia on umpioitu tai kuivattu talvivarastoon sekä marjoja Yksi pitää kaupunkiasumisesta toinen maaseudun rauhasta.

Olin lähiseudun kylpylässä lounaalla ja jotenkin en pidä koko touhusta. Keskellä salia ruokaautomaatti, on kippoa ja kappoa, jokainen vellaa mitä ottaisi lautaselle, sellaisia sörsseleitä joita harvemmin saa. Jotenkin siinä tungoksessa tuntui kuin olisi kaukalolla ruokaa ottamassa. Hyvän makuista ruoka kyllä oli, sen vain totesin ensimmäisten joukossa on paras olla ruokaa ottamassa. Kuinka lienee lentsu aikaan tartunnan saaminen kun nenät ovat suojalasin alapuolella saatetaan siinä yskäistä tirskahtaa,

Vaikka elämä on niukaa täällä perukoilla paljolti omatoimisuuden varassa en kivikylään muuttaisi. Jos toisilla on paremmin en ole kateellinen, se on heidän onnensa, olen tyytyväinen siihen mitä minulla on.

• vastahan
        Katicat2 kirjoitti:

Minusta on ihan sama onko aloittaja aito tai keksitty, jääköön tuo aihe toiseen ketjuun. Siitä aiheestahan on ketju aina joka sivulla ;~). Aihehan on hyvä, sillä ruokahan kaikkia kiinnostaa, minullekin se on jo melkein pääelinkeino. Aloittaja kun kertoi elävänsä puuroilla, kirvoitti oitis mukavia vastauksia. Vastaan minäkin lisää paremmalla ajalla.

tuo sinun edellinen ruokaketju ilmestyi, kai muustakin voi puhua. Mutta kieltämättä, parhaiten vetää ruoka ja toisten moitiskelu.

• Lorella kirjoitti:

Ilmeisesti olet kivikylän asukkaita, noista hedelmistä päätellen.Omenia on umpioitu tai kuivattu talvivarastoon sekä marjoja Yksi pitää kaupunkiasumisesta toinen maaseudun rauhasta.

Olin lähiseudun kylpylässä lounaalla ja jotenkin en pidä koko touhusta. Keskellä salia ruokaautomaatti, on kippoa ja kappoa, jokainen vellaa mitä ottaisi lautaselle, sellaisia sörsseleitä joita harvemmin saa. Jotenkin siinä tungoksessa tuntui kuin olisi kaukalolla ruokaa ottamassa. Hyvän makuista ruoka kyllä oli, sen vain totesin ensimmäisten joukossa on paras olla ruokaa ottamassa. Kuinka lienee lentsu aikaan tartunnan saaminen kun nenät ovat suojalasin alapuolella saatetaan siinä yskäistä tirskahtaa,

Vaikka elämä on niukaa täällä perukoilla paljolti omatoimisuuden varassa en kivikylään muuttaisi. Jos toisilla on paremmin en ole kateellinen, se on heidän onnensa, olen tyytyväinen siihen mitä minulla on.

Kivikylästäpä hyvinnii.
        Tosia asia on kuitenkin, että jos ei asu aivan korpikuusen juurella, niin jonkinlaisia kauppoja on tarjolla ja niiden vihannes- ja kasvishinnat ovat suunnilleen samanlaiset koko maassa.

Halvimmat omenat maksaa saman verran kuin perunat.
        Kotimaiset porkkanat vain vähän enemmän.
        Jos ei välttämättä halua kotimaisia tomaatteja ja kurkkuja, niin niidenkään hinnat eivät maata kaada jne.
        Kaikki kuitenkin tietävät noiden ja muidenkin saman tapaisten kasvisten terveydellisen merkityksen, joten kauppaa vaan, niin ei keripukki iske.

Entä sen kylpylän tanssilattia iltaisin. Muistitko pitää nenäsi erillään tanssikaverin nenästä?

• Lorella
        Jopel kirjoitti:

Kivikylästäpä hyvinnii.
        Tosia asia on kuitenkin, että jos ei asu aivan korpikuusen juurella, niin jonkinlaisia kauppoja on tarjolla ja niiden vihannes- ja kasvishinnat ovat suunnilleen samanlaiset koko maassa.

Halvimmat omenat maksaa saman verran kuin perunat.
        Kotimaiset porkkanat vain vähän enemmän.
        Jos ei välttämättä halua kotimaisia tomaatteja ja kurkkuja, niin niidenkään hinnat eivät maata kaada jne.
        Kaikki kuitenkin tietävät noiden ja muidenkin saman tapaisten kasvisten terveydellisen merkityksen, joten kauppaa vaan, niin ei keripukki iske.

Entä sen kylpylän tanssilattia iltaisin. Muistitko pitää nenäsi erillään tanssikaverin nenästä?

No eipä oo pelkoa tutustumisesta vieraaseen nenään. Eipä ne vapaatkaan miehet tämänikäisiä enää katsele. Itseään puolta nuorempia vain vonkaavat puhemiehen malliin.
        Vähän niinkuin kohteliaisuudesta haettiin La Cumpasita tangoon eipä tuo säväyttänyt.

• Lorella kirjoitti:

No eipä oo pelkoa tutustumisesta vieraaseen nenään. Eipä ne vapaatkaan miehet tämänikäisiä enää katsele. Itseään puolta nuorempia vain vonkaavat puhemiehen malliin.
        Vähän niinkuin kohteliaisuudesta haettiin La Cumpasita tangoon eipä tuo säväyttänyt.

Pitää hyökätä.
        Haku päälle ja kimppuun.
        Niin kaikki nykypäivän feministit tekee.
        Miesmäiset otteet vaan käyttöön.
        Ja jos ei muuten tokene, niin "tulta munille".

• Lorella
        Jopel kirjoitti:

Pitää hyökätä.
        Haku päälle ja kimppuun.
        Niin kaikki nykypäivän feministit tekee.
        Miesmäiset otteet vaan käyttöön.
        Ja jos ei muuten tokene, niin "tulta munille".

Kaikkea sitä neuvotaankin. Siksi toisekseen, mitä niillä "munilla" tekee joku muu vempain on tärkeämpi, jos niinkuin.

Kun sitä tulee tiettyyn vaiheeseen, ystävät ja seuralaiset ovat jokapäiväisessä elämässä kultaakin kalliinpia. Jos tapaat pilkillä jonkun kaverin, kiva on huudella heit, kysyä missä päin kala on syötillä. Menepäs kivikylässä jollekin jotakin puhumaan, sinua pidetään vähintäinkin sellaisena, jolla ei oo kaikki kotona.
        On niin lupsakkaa väkeä täällä rajan pinnassa, ilot on yhteisiä samoin murheet.

Kun tulin kylpyläreissulta kotiin, lämmittämään aloin mökkiä, illaksi lämmitin saunan, pesin itseni puhtaaksi kylpylän vesistä oikeen vihtan kanssa. Papiljotit laiton hiuksiin ja sipaisin Kanebota kasvoille ryppyjen ehkäisyyn.
        Porautin kahvit, ruokin Tessun 9 maissa heitin uuniin ohrapuuron tekkeytymään aamuksi. Flanelli yöpaita päälle ja yösukat jalkaan, kun heittäydyin puhtaisiin lakanoihin lepäämään, tuli Tessu ja nuuhkaisi siinä hyvät yöt, meni makuupaikalleen tupaan. Oli niin tyttömäinen olo puhtoisessa vuoteessa saunapuhtaana.

• Lorella kirjoitti:

Kaikkea sitä neuvotaankin. Siksi toisekseen, mitä niillä "munilla" tekee joku muu vempain on tärkeämpi, jos niinkuin.

Kun sitä tulee tiettyyn vaiheeseen, ystävät ja seuralaiset ovat jokapäiväisessä elämässä kultaakin kalliinpia. Jos tapaat pilkillä jonkun kaverin, kiva on huudella heit, kysyä missä päin kala on syötillä. Menepäs kivikylässä jollekin jotakin puhumaan, sinua pidetään vähintäinkin sellaisena, jolla ei oo kaikki kotona.
        On niin lupsakkaa väkeä täällä rajan pinnassa, ilot on yhteisiä samoin murheet.

Kun tulin kylpyläreissulta kotiin, lämmittämään aloin mökkiä, illaksi lämmitin saunan, pesin itseni puhtaaksi kylpylän vesistä oikeen vihtan kanssa. Papiljotit laiton hiuksiin ja sipaisin Kanebota kasvoille ryppyjen ehkäisyyn.
        Porautin kahvit, ruokin Tessun 9 maissa heitin uuniin ohrapuuron tekkeytymään aamuksi. Flanelli yöpaita päälle ja yösukat jalkaan, kun heittäydyin puhtaisiin lakanoihin lepäämään, tuli Tessu ja nuuhkaisi siinä hyvät yöt, meni makuupaikalleen tupaan. Oli niin tyttömäinen olo puhtoisessa vuoteessa saunapuhtaana.

Kyllä kivikylissäkin saa huudella heit ja puhutellakin, kun tuttuja tai tutun oloisia tulee vastaan.
        Eikä ne hölmöksi sano ainakaan vasten naamaa.
        Nuo harrastuspaikat, jotka kait voisivat vasta noita Sinun pilkkijäitäsi, ovat sitten oikeita jutunheittopaikkoja.
        No, itsekseen höpöttäjät ovat täälläkin asia erikseen, mutta pitää nekin hyväksyä. Päivänä jonakin voi itsekin olla sellainen.

• tepposet

Suojaravinteiden ja proteiinin riittävä saanti sortumatta liialliseen energiasisältöön saattaa olla ongelma.

Elintoimintojen hidastuminen ja fyysisen aktiivisuuden väistämätön väheneminen johtavat energiatarpeen vähenemiseen.

Kukaan ei pysty kuormittamaan itseään niin paljon että kulutus nousisi takavuosien tasolle.

Teen taloutemme peruspöperöt arvioden omalta kohdaltani myös proteiinitarpeen.
      Ajoittain varmistan riittävyyden 78%:lla jauheella.
      Suojaravinteet riittävät mutta lusikallinen kalanmaksaöljyä päivittäin toimii lisukkeena.

• Maalaismies*

Noilla eväin yritän minäkin, niin kuin mummo lumessa. Tuo ikivihreä kalanmaksaöljy on ehdoton lisä.

• Lorella

Alunperin olin pankkivirkailija, mutta kuten kaikki tietävät miten KOP:lle kävi, loppui työ 15km päässä. Sitten hakeuduin kauhanvarteen sapuskoja valmistamaan kouluväelle.

Muistaakseni kasvikunnasta saatavia proteiinien lähteitä ovat viljavalmisteet, herneet, pavut. Liha, kala, kana ja kanalinnut ovat myös proteiinilähteitä. Punasen lihan käyttö jää vähemmälle ja leikkeleitä ei pöydässäni ole.
        Oltermannia joskus. Aika vähällä sitä toimeen tulee.
        Kyllä uuniohrapuurosta proteiinia löytyy
        ja herkkua se on. syksyisin perkaan muikkuja jos niitä verkoilla tulee, pakastan ne järviveteen pusseissa ja siinä on särvintä.

• tepposet
        Lorella kirjoitti:

Alunperin olin pankkivirkailija, mutta kuten kaikki tietävät miten KOP:lle kävi, loppui työ 15km päässä. Sitten hakeuduin kauhanvarteen sapuskoja valmistamaan kouluväelle.

Muistaakseni kasvikunnasta saatavia proteiinien lähteitä ovat viljavalmisteet, herneet, pavut. Liha, kala, kana ja kanalinnut ovat myös proteiinilähteitä. Punasen lihan käyttö jää vähemmälle ja leikkeleitä ei pöydässäni ole.
        Oltermannia joskus. Aika vähällä sitä toimeen tulee.
        Kyllä uuniohrapuurosta proteiinia löytyy
        ja herkkua se on. syksyisin perkaan muikkuja jos niitä verkoilla tulee, pakastan ne järviveteen pusseissa ja siinä on särvintä.

Kaurahiutaleet.
        Protskua 14%.
        Kasvisrasvaa 7,5%.
        Ravintokuitua 10%.

Hivenaineita, vitskuja!

• Hertta2009
        tepposet kirjoitti:

Kaurahiutaleet.
        Protskua 14%.
        Kasvisrasvaa 7,5%.
        Ravintokuitua 10%.

Hivenaineita, vitskuja!

Kirjoitin tämän palstan alussa savupotkasta hernekeitossa,ja nyt se oli valmista.
        Herttinen jee kun oli hyvää potka nahkoineen päivineen!
        Mikä siinä onkin,että yksi ei voi sietää sian-nahkaa,minä taas olen ihan "villinä" siihen,kun sitä harvoin tulee syötyä:D

Hyvää viikonloppua kaikille ruokaihmisille.

• tepposet
        Hertta2009 kirjoitti:

Kirjoitin tämän palstan alussa savupotkasta hernekeitossa,ja nyt se oli valmista.
        Mikä siinä onkin,että yksi ei voi sietää sian-nahkaa,minä taas olen ihan "villinä" siihen,kun sitä harvoin tulee syötyä:D

Hernekeitto on vaativa ruokalaji.

Minä liotan herneet yön yli vaikka nykyisillä kai lyhyempikin riittäisi.

Liotusliemi on aikaisemmin keittämäni savupotkan nahkan, rasvan ja murretun luun keitinliemi.
        Jäähdytän ja kuorin rasvan pois (myös osan mausta).

Jokunen vuosi sitten, kun keio alkoi poreilemaan, säädin levyn 1:lle ja lähdin asioille.
        Palatessani parin tunnin kuluttua löi palaneen katku vastaani tuulikaapissa.

Olin pannut 1:lle viereisen levyn.
        Soppani oli mustaksi palanut karstakerros pilalle menneen kattilan pohjassa.

Hautasin kattilan takametsikköön ja kävin ostamassa täsmälleen samanlaisen, 4-litraisen ruostumattoman tilalle.

Vaikka vaimo ei, aamuteetään lukuun ottamatta, usein ruuan kanssa hössääkään niin huomasi kehveli naarmuttoman kattilan.

Ei pahemmin puutu keittiöhommiini.
        Kysyi kuitenkin: Miksikä olet ostanut uuden kattilan?
        Ei kommentoinut selitystäni!

Lienee osa pitkäaikaisen parisuhteen edellytyksiä?

• nytpä saatiin
        Hertta2009 kirjoitti:

oikea Nainen isolla kirjaimella palstalle!!! Oliko karvat mukana siinä nahkassa vielä ?

• Hertta2009 kirjoitti:

Kuinkahan ne ihmiset ennen elivät? Pellosta otettiin lanttua, naurista, perunaa,porkkanaa, sipulia,mitä niitä nyt onkin.
        Varakkaimmat söivät lihaa, jota nyt ei niin edes suositella(Punaista lihaa). Sekä muita karjatalouden tuotteita. Kuka sattui sellaista omistamaan.
        Hyvin elivät, eikä ollut tuota lihavuus ongelmaa, kuten nykyaikana.
        Siihen kun lisättiin kaikki metsän marjatuotteet, sienet ja järvien kalat. Mitäpä niiltä puuttui, tuskin paljonkaan. Eiköhän suurin osa tarpeista tullut tyydytettyä.
        Siis terveellistä yksinkertaista, kotiruokaa. Jota on mahdollisimman vähän käsitelty.
        Puurot on tietenkin keittettävä, mutta marjat- mustikat, puolukat, viinimarjat ym. sellaisenaan.
        Lapsena naurista tai lanttua "jältettiin" .Oliko tuttu sana kenellekään? tosi hyvää ja mehukasta, jos sattui hyvä lanttu. Siinä sitä tuli vitamiinejä.
        Ei se terveellinen ruoka aina maltaita maksa.
        Enempi sitä kekseliäisyyttä ja luonnon antimia käyttöön !

• tepposet kirjoitti:

Hernekeitto on vaativa ruokalaji.

Minä liotan herneet yön yli vaikka nykyisillä kai lyhyempikin riittäisi.

Liotusliemi on aikaisemmin keittämäni savupotkan nahkan, rasvan ja murretun luun keitinliemi.
        Jäähdytän ja kuorin rasvan pois (myös osan mausta).

Jokunen vuosi sitten, kun keio alkoi poreilemaan, säädin levyn 1:lle ja lähdin asioille.
        Palatessani parin tunnin kuluttua löi palaneen katku vastaani tuulikaapissa.

Olin pannut 1:lle viereisen levyn.
        Soppani oli mustaksi palanut karstakerros pilalle menneen kattilan pohjassa.

Hautasin kattilan takametsikköön ja kävin ostamassa täsmälleen samanlaisen, 4-litraisen ruostumattoman tilalle.

Vaikka vaimo ei, aamuteetään lukuun ottamatta, usein ruuan kanssa hössääkään niin huomasi kehveli naarmuttoman kattilan.

Ei pahemmin puutu keittiöhommiini.
        Kysyi kuitenkin: Miksikä olet ostanut uuden kattilan?
        Ei kommentoinut selitystäni!

Lienee osa pitkäaikaisen parisuhteen edellytyksiä?

Sitä kaikkea sattuu, mutta siihen tottuu.
        Tein nääs vastaavasti :
        Oli saunaan lähtö alakertaan. Päätin jättää lihakastikkeen ykköselle siksi aikaa -ruoka oli muuten valmis. Lapset aina saunan jälkeen olivat niin näläisiä, että heti pitäisi olla valmista.
        Arvelin että nyt kerrankin ON,,,,,
        Jo käytävään tuli hirveä kitku,,, ihmeteltiin kuka on polttanut ja mitä??
        Sehän selvisi kun oma ovemme avattiin. Savua täynnä-onneksi ei tulta näkynyt.
        Olin jättänyt sen kastikekattilan kuutoselle. Oli palanut ihan mustaksi ja käyttökelvottomaksi.
        Poisheitettäväksi.
        Sen jälkeen ei meillä ole levyjä auki jätetty.

Dementiaako ? Aikaa on 25 v. siitä se alkoi varmaan kytemään tuo muistamattomuus. Mutta hyvä kun muistaa ettei muista!

• Maalaismies*
        meri-kukka98 kirjoitti:

Kuinkahan ne ihmiset ennen elivät? Pellosta otettiin lanttua, naurista, perunaa,porkkanaa, sipulia,mitä niitä nyt onkin.
        Varakkaimmat söivät lihaa, jota nyt ei niin edes suositella(Punaista lihaa). Sekä muita karjatalouden tuotteita. Kuka sattui sellaista omistamaan.
        Siihen kun lisättiin kaikki metsän marjatuotteet, sienet ja järvien kalat. Mitäpä niiltä puuttui, tuskin paljonkaan. Eiköhän suurin osa tarpeista tullut tyydytettyä.
        Siis terveellistä yksinkertaista, kotiruokaa. Jota on mahdollisimman vähän käsitelty.
        Puurot on tietenkin keittettävä, mutta marjat- mustikat, puolukat, viinimarjat ym. sellaisenaan.
        Lapsena naurista tai lanttua "jältettiin" .Oliko tuttu sana kenellekään? tosi hyvää ja mehukasta, jos sattui hyvä lanttu. Siinä sitä tuli vitamiinejä.

Vesi herahtaa kielelle ruhtinaallisesta entisajan kuvauksestasi. Totta totta paitsi että parhaimmat herkut yleensä jouduttiin myymään, koska rahaa tarvittiin maallakin.

Nuukuus oli yleistä omassa ruokapöydässä ja se näkyi tuberkuloosin yleisyydessä. Aliravitsemus on vanhojen ongelma nytkin. Minusta tuo Lorellan elämäntapa hipoo ihanteellista, viisaat viihtyvät varjossa ja voivat hyvin.

• Katicat2
        meri-kukka98 kirjoitti:

Lantun jälttämisestä palautit mieleeni muiston isä-kullastani, joka otti polvelleen istumaan ja raaputti puukolla lanttua ja pisti sitä sitten suuhuni. Siinä vuoroteltiin pikkuveljeni kanssa isän polvelle pääsyä. Olipa terveellisempää herkkua kuin karkit, joita ei ollut silloin olemassakaan.

• Katicat2 kirjoitti:

Lantun jälttämisestä palautit mieleeni muiston isä-kullastani, joka otti polvelleen istumaan ja raaputti puukolla lanttua ja pisti sitä sitten suuhuni. Siinä vuoroteltiin pikkuveljeni kanssa isän polvelle pääsyä. Olipa terveellisempää herkkua kuin karkit, joita ei ollut silloin olemassakaan.

Nauris samassa muodossa oli minun herkkua.

Karkin puutteessa syötiin kuivattuja hedelmän lastuja.

• Hintriika*
        meri-kukka98 kirjoitti:

Nauriin jälttämisen muistan niin hyvin, että vieläkin vesi kielelle herahtaa. Aika usein vierailtiin äidin serkun luona maalla. Kesällä Kerttu-täti haki suoraan pellosta nauriita ja minä kaupunilaispenska niitä raaputtelin todellisena herkkuna.

Olen joskus kokeillut jälttää torilta ostettuja nauriita. Mikä lie, että samaa makua ei niistä enää löydä. Eivätkö ole yhtä meheviä vai ovatko makuhermot turmeltuneet?

• jjoutava
        Katicat2 kirjoitti:

lanttua jältettiin eli 'mäihättiin', uunin lämmityspäivän illalla laitettiin lanttu kypsymään uuniin, aamulla kypsyneenä ja lämpimänä se oli herkullista.
        Paimenessa ollessa nuotion tuhkassa kypsyneet perunat maistui nälkäiselle hyvin.

• jjoutava kirjoitti:

lanttua jältettiin eli 'mäihättiin', uunin lämmityspäivän illalla laitettiin lanttu kypsymään uuniin, aamulla kypsyneenä ja lämpimänä se oli herkullista.
        Paimenessa ollessa nuotion tuhkassa kypsyneet perunat maistui nälkäiselle hyvin.

Mutta tuo jjoutavan paimenessa olo sai sen aikaiseksi,,, ja ruokaan tavallaan liittyy tämäkin..
        Pikkulikkana olessa, tätini laittoi minut serkkuni kanssa lehmiä paimentamaan. Semmoiselle "pellon perälle" jossa ei oikein ollut aitaa. Mutta heinää kyllä oli! Piti paimentaa ja ajaa lehmät illaksi kotiin lypsylle.

Evääksi saimme pussillisen tuoreita pikkuleipiä!
        Kohdassa jossa oli vielä aitaa oli myös heinälato. N. 10 metrin päässä aidasta. Serkkuni keksi heti että ajetaan lehmät ladon ja aidan väliin. Heinäseipäitä viriteltiin esteiksi ettei paimennettavat karkaa.
        Sitten leikkimään omia leikkejä ja nauttimaan eväistä,
        Kyllä päässä raksutti ettei niin saa tehdä, tehtiin kuitenkin. Lehmärukat seistä toljottivat kiltisti siinä päivän.

Hyvin vihjailevasti täti ihmetteli illalla, on aika tyhjän näköiset mahat noilla lehmillä.
        Me vaikenimme kuin muuri. Nyt tuli sekin rötös julki,,

Tuskin nykyajan lapsilla vastaavanlaisia muistoja onkaan !

• jjoutava
        meri-kukka98 kirjoitti:

Mutta tuo jjoutavan paimenessa olo sai sen aikaiseksi,,, ja ruokaan tavallaan liittyy tämäkin..
        Pikkulikkana olessa, tätini laittoi minut serkkuni kanssa lehmiä paimentamaan. Semmoiselle "pellon perälle" jossa ei oikein ollut aitaa. Mutta heinää kyllä oli! Piti paimentaa ja ajaa lehmät illaksi kotiin lypsylle.

Evääksi saimme pussillisen tuoreita pikkuleipiä!
        Kohdassa jossa oli vielä aitaa oli myös heinälato. N. 10 metrin päässä aidasta. Serkkuni keksi heti että ajetaan lehmät ladon ja aidan väliin. Heinäseipäitä viriteltiin esteiksi ettei paimennettavat karkaa.
        Sitten leikkimään omia leikkejä ja nauttimaan eväistä,
        Kyllä päässä raksutti ettei niin saa tehdä, tehtiin kuitenkin. Lehmärukat seistä toljottivat kiltisti siinä päivän.

Hyvin vihjailevasti täti ihmetteli illalla, on aika tyhjän näköiset mahat noilla lehmillä.
        Me vaikenimme kuin muuri. Nyt tuli sekin rötös julki,,

Tuskin nykyajan lapsilla vastaavanlaisia muistoja onkaan !

voisi sanoa lehmänpoluksi tälläista oksaa, lehmähän osasi etsiä parhaat kulkureitit takaniityille, niitä ihminen sitten käytti myöskin, taitaapa moni tie vieläkin olla lehmän suunnittelema.
        Johonkin ne on kadonneet ne lehmänpolut nykymetsiköistä, ja samalla maisema lapsillekin yksitoikkoisemmaksi.
        Kyllähän lehmä aina jotenkin ruokaan liittyy.

• Enni

Onko tietoa, voiko terveyskeskuksen kautta saada ikäihmisen ruokavalio-ohjeet, kunkin vartalolle sopivat ?

• Ainakin minä sain elämäntapaohjeita eläkkeelle siirtymisen jälkeen terveydenhoitajan tapaamisissa.

• Kun selaat noita sivuja ohjeita löytyy ihan jokaiseen tarpeeseen. Erilaisille sairauksille, ylipainoisille, muuten vaan terveelinen ruokavalio. Ihan mitä haluat???

Perussääntönä kun muistaisi jättää sokerin, valkoisen viljan, kaikki kovat rasvat pois !
        Kun miettii miten moni juttu niitä sisältää jääkin jäljelle jo aika terveellinen ruokailutapa.
        Kyllä terveydenhoitajatkin, jopa lääkärit niitä ohjevihkosia antavat !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      114
      2026
    2. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      85
      1289
    3. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1085
    4. Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi

”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri
      Pyhäjärvi
      145
      884
    5. Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta

ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu
      Ikävä
      71
      847
    6. Miten menee omasta mielestä?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri
      Ähtäri
      27
      792
    7. Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa

Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu
      Ikävä
      22
      751
    8. Jos en enää

sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan
      Ikävä
      38
      730
    9. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      49
      730
    10. Ei mene kauaa että kaikki vedätykset

Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup
      Ikävä
      56
      679
    Aihe