Kyselen siis että onko muita naisi vai olenko ainut jolla "alikehittyneet maitorauhaset"?
En edes tiedä mitä se tarkoittaa ihan täysin kun en järkytykseltäni pystynyt lääkäriä kuuntelemaan.
Kolmea lasta olen yrittänyt imettää ja koskaan ei ole tullut tippaakaan maitoa ja nyt vasta kolmannen synnyttyä löytyi syy.
Olen aina luullut että vika oli minussa ja olen pitänyt itseäni huonona äiti sen takia että en ole antanut heille parasta ruokaa vauvana.
Suurta syyllisyyttä olen kokenut ja muutkin äidit ovat syyllistäneet.
Miten voi olla mahdollista että näin on en ole koskaan kuullut mitään vastaavaa.
Olen aina luullut että kyllä imetys sujuu ihan kaikilta eikä mitään vastaava ongelmaa voi olla.
Kiitoksia vastaajille etukäteen!
alikehittyneet rintarauhaset!!!???
6
4222
Vastaukset
- jamare
Alikehittyneet rintarauhaset estävät täysimetyksen (jonkin verran maitoa voi joissain tapauksissa tulla, mutta ei riittävästi yksinomaiseksi ravinnoksi) noin 3 prosentilla naisista.
Varmin diagnoosi saadaan ultraamalla rinnat. Ulkoisia merkkejä toki on, mutta ne pelkästään eivät ole sataprosenttisen luotettavia.
Alikehittyneitä rintarauhasia voidaan epäillä silloin, kun
a) rinnat ovat erittäin pienet, ikään kuin jääneet ns. nuppuasteelle (esipuberteettiasteelle)
b) rintojen väli on normaalia (5 cm ) leveämpi
c) rinnat ovat pitkulaisen muotoiset
d) raskauden aikana rinnoissa ei tapahdu mitään muutoksia.
Joskus rinnat ovat ihan normaalin näköiset, mutta rintarauhaskudos on jäänyt kypsymättä. Näissä tapauksissa on mahdollista, että imetys lähtee käyntiin esim. kolmannen lapsen kanssa, kun rinnat kehittyvät myös jokaisen raskauden aikana.
Ennen vanhaan, jos vauvalle ei ollut imettäjää tiedossa ja äidillä oli alikehittyneet rintarauhaset, vauva menehtyi ravinnonpuutteeseen. Onneksi nykyään voidaan vastaavassa tilanteessa antaa laadukasta äidinmaidon korvaavaa ravintoa.
Jos haluat lisätietoa, googlaa sanoilla undeveloped breasts. Pitäisi löytyä paljon tietoa.- infopaketti
Hyvä kun esität faktatietoa. Mutta pitää sanoa vaikka menee alkuperäisen asian vierestä, että naiset alkää säikähtäkö näistä tunnusmerkeistä, joita edellisessä viestissä oli esitetty. Itselläni täyttyy kolme noista neljästä tunnusmerkistä eli rinnat hyvin pienet, rintojen väli leveä eikä raskauden aikana tapahtunut mitään muutosta rinnoissa (jota jo kerkesin hieman surkutellakin). Noh lykkäsin esikoisen maailmaan niin rupes tapahtumaan. Pari ekaa päivää meni ihmetellessä, kait niistä tisseistä jotain tuli kun vauva niitä onnessaan imeskeli. Sitten otti ja jysähti tissit täyteen maitoa. Ajatelkaas, edes A kuppi ei täyttynyt raskauden lopussakaan ja parhaillaan, kun tissit oli maitoa täynnä niin D kupin imetysliivit oli liian pienet! Sitä maitoa kyllä sitten piisasikin ihan ylituotannoksi asti. Esikoista imetin 1v7kk ja toista 1v10kk.
- jamare
infopaketti kirjoitti:
Hyvä kun esität faktatietoa. Mutta pitää sanoa vaikka menee alkuperäisen asian vierestä, että naiset alkää säikähtäkö näistä tunnusmerkeistä, joita edellisessä viestissä oli esitetty. Itselläni täyttyy kolme noista neljästä tunnusmerkistä eli rinnat hyvin pienet, rintojen väli leveä eikä raskauden aikana tapahtunut mitään muutosta rinnoissa (jota jo kerkesin hieman surkutellakin). Noh lykkäsin esikoisen maailmaan niin rupes tapahtumaan. Pari ekaa päivää meni ihmetellessä, kait niistä tisseistä jotain tuli kun vauva niitä onnessaan imeskeli. Sitten otti ja jysähti tissit täyteen maitoa. Ajatelkaas, edes A kuppi ei täyttynyt raskauden lopussakaan ja parhaillaan, kun tissit oli maitoa täynnä niin D kupin imetysliivit oli liian pienet! Sitä maitoa kyllä sitten piisasikin ihan ylituotannoksi asti. Esikoista imetin 1v7kk ja toista 1v10kk.
"Mutta pitää sanoa vaikka menee alkuperäisen asian vierestä, että naiset alkää säikähtäkö näistä tunnusmerkeistä, joita edellisessä viestissä oli esitetty."
Niin, taisin myös mainita, että sataprosenttinen varmuus rinnan kehityshäiriöistä saadaan ultraamalla rinnat.
Imetystietokirjallisuudessa on paljonkin esimerkkejä siitä, miten lähes olemattomilla rinnoilla (rinnat ulkoisesti jääneet ns. nuppuasteelle) tai hyvinkin tubulaaristen rintojen kuvaukseen sopivilla rinnoilla on täysimetetty useampikin lapsi puolivuotiaaksi. Ja on myös paljon niitä äitejä, joilla rinnat eivät ole muuttuneet tai vuotaneet raskauden aikana, mutta vauvalle niistä on tullut riittävästi maitoa.
Maidonmuodostumisen häiriöitä aiheuttaa myös synnytyksen jälkeen kohtuun jäänyt istukan- tai kalvonpala. Näissä tapauksissa maito ei "nouse" kunnolla ja jälkivuoto jatkuu normaalia pidempään. Kun istukanpala poistetaan kohdusta ja rintojen ahkeraa tyhjentämistä jatketaan, alkaa maitoakin usein tulla. Ei tosin aina täysimetykseen riittävästi.
Myös synnyttämättömän adoptioäidin on mahdollista saada maidonmuodostuminen käyntiin.
- onneton tissi...
jepulis, ongelman nimi on todennäköisesti tubulaariset rinnat( tubular breasts), googlettamalla löytyy paljon kuvia ja asiaa ko. rinnoista.
Itse kärsin rintojen tubulaarisuudesta, ja ongelman nimikin selvisi vasta äskettäin ihan nettiä selaillessa.
Jo paljolti rintojen mallistakin tosiaan voi sanoa, jos on tubulaarisuus kyseessä. Itselläni on hyvin eriparia olevat, pienet ,mutta silti roikkuvat rinnat. Koskaan ne eivät ole olleet pyöreät tai terhakat. Ja nännikin on melkolailla aina osoittanut etelään. Nänninpiha on usein myös suuri ja "löysä". Vasta kylmässä ollessa rinnat supistuvat, ja nänni tulee esille ja rinnat näyttävät lähes normaaleilta.
Ulkonäköongelmasta olen kärsinyt koko kolmikymppisen ikäni, ja vasta vuoden 2007 lopulla sain esikoiseni, jolloin selvisi, ettei imetyksestäkään todennäköisesti voi koskaan tulla mitään.
Maito nousi, tai siis maitotiehyet/rauhaset turposivat laitoksella ollessa, mutta muutamia tippoja lukuunottamatta maitoa ei riittänyt vauvalle läheskään tarpeeksi. Jo laitokselta lähtien vauvalle jouduttiin antamaan lisämaitoa.
Osalla vaivasta kärsivillä tulee jonkin verran maitoa, toiset pystyvät seuraavien raskauksien aikana imettämään hieman paremmin, mutta suurella osalla maitoa ei tule lainkaan missään vaiheessa.
Tubulaarisistä rinnoista ei paljoa tosiaan puhuta, eikä niitä missään näe. Oman kokemukseni mukaan kaikki sellaiset omaavat piiloittelevat niitä kaikin voimin, eivätkä esim sauno julkisesti tai käy uimahalleissa. Omat rintani on nähnyt vain mieheni ja neuvolan terkka.
Naiset, joilla rinnat ovat normaalit, eivät ole yleensä kuulleetkaan moisesta, eivätkä siksi ymmärrä, että on oikeasti tapauksia, jolloin imetys ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Samoin neuvolassakaan ei kaikki muista tällaisen mahdollisuuden olemassaoloa.
Aluksi luulin, että vika maidon puutteessa oli huonossa ruokavaliossa tai nesteen puutteessa, vaikka join ja söin koko ajan. Toisaalta olen aina tietänyt, että rintani eivät ole normaalit, ja tavallaan jo tiesinkin, että niiden rakenteesta maidon puutteen täytyi johtua. Myöskään vauvan imemistekniikassa ei ollut moitittavaa.
Alikehittyneet rinta/maitorauhaset johtuvat kehityshäiriöstä, joka usein saattaa periytyäkin. Meillä ongelma on myös äidilläni ja hänen äidillään. Sen sijaan esim. sisareni ei ongelmasta kärsi.
Stressasin kovasti ensimmäisen imetystä, mutta tulevien lasteni kanssa en turhaa stressiä asiasta ota. Esikoispoikani on terveenä kasvanut jo kolmen vuoden ikään ihan korvikkeen voimin :)- AP...
Kiitoksia oikein kovasti luulin olevani ainut!
Minulla ei ulkoisesti kovin huomaa ja rinnat ovat SUURET G70 joskin roikkuvat melkein navassa mutta kunnallisella puolella kuullemma voivat asian korjata ulkoisesti mutta maitorauhasia ei voi korjata toimiviksi
Kovasti on kipuja juuri tuon roikkumisen takia mutta kovin kipu on se kun ei voi omaa maitoa antaa lapselle.
Onneksi on olemassa korvikkeet! - onneton tissi...
AP... kirjoitti:
Kiitoksia oikein kovasti luulin olevani ainut!
Minulla ei ulkoisesti kovin huomaa ja rinnat ovat SUURET G70 joskin roikkuvat melkein navassa mutta kunnallisella puolella kuullemma voivat asian korjata ulkoisesti mutta maitorauhasia ei voi korjata toimiviksi
Kovasti on kipuja juuri tuon roikkumisen takia mutta kovin kipu on se kun ei voi omaa maitoa antaa lapselle.
Onneksi on olemassa korvikkeet!..on niitä juu isojakin rintoja tubulaarisissa, jolloin muodosta ei oikeastaa voikaan juuri huomata ongelmaa. Mulla se nyt sattui selvemmin heti näkymään, kyseessähän on kehityshäiriö tai jopa rinnan epämuodostuma. Siksi osasinkin epäillä iyselläni rinnan rakenteen vaikuttaneen imetyksen epäonnistumiseen. Asialle vain ei ollut aiemmin nimeä löytynyt vaikka ongelma peilistä aina suihkun jälkeen tuijottikin. Vasta imetystukihenkilön kanssa neuvoteltuani sain jotain vinkkiä ongelman nimeämiseen.
Mutta joo, läheisyyttä voi toki lapselle antaa ilmankin imetystä, vaikka se minua aluksi surettikin, mutta loppuihan turha stressaus imetyksen onnistumisesta minun kohdallani ainakin. Ja korvikkeillahan se lapsi terveeksi kasvaa kuitenkin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854