Meillä on 3kk ikäinen vauva, joka nukkuu päiväunet pihalla. Nukkuumaan mennessä vauvaa joutuu vain heijaamaan voimakkaasti ja hän myös heräilee usein ja aina joutuu heijata. Kun rattaat liikkuvat vauva nukkuu hyvin. Yöt menee kyllä hyvin. Mutta kaipaan vinkkejä, kuinka päästä eroon heijaamisesta?
Vaunujen heijaaminen
10
1867
Vastaukset
- heijaamaan?
Meillä onnistuu nukuttaminen kun vaveli vaan laitetaan vaunuihin ja tutti suuhun, ei rytyyttämistä eikä hytkyttelyjä. Tottakai liikkeellä ollessakin nukahtaa mutta ei ole ehdollistunut siihen.
- viidenäiti
Johtuiskohan siitä, että vauva on huutanut? Meillä esikoinen huusi kolme ekaa kuukautta oli vaunut liikkeellä tai ei. Lenkit meni lopulta aina vauva toisessa kainalossa ja vaunuja toisella kädellä lykäten. Sitten hoksasin ottaa rintarepun mukaan ettei tarvinnut vauvaa kainalossa kantaa. Kolmen kuukauden jälkeen alkoi nukkua vaunuissa pitkiä (kuusikin tuntia) päiväunia, mutta aika pitkään piti kävellä ennenkuin silmät menivät kiinni.
Sen sijaa kolmas lapseni nukkui aina jo siinä vaiheessa kun puin hänelle ulkovaatteita, ei tarvinnut heijata, ei.
Neljäs kapsemme oli hyvä nukkumaan ulkona, mutta heijata piti uneen ja joskus jos äityi vaunuissa huutamaan ennenkuin oli tarpeeksi nukkunut, piti käydä välilläkin heijaamassa.
Eli lapset ovat erilaisia ja eri aikoinakin nukkuvat eri tavalla. Voi siis olla että pienenä heijattava nukkuukin puolivuotiaana heijaamatta tai toisinpäin. En usko että se on ehdollistumisesta kiinni! Se ajatus kuulostaa kovin pavlovilaiselta ja vanhanaikaiselta ;D
- yksin,et!
Monet heijaavat vaunuja kunnes vauva nukahtaa.Kai olet huomannut?Myös minä tein aikoinani niin.Ja jos heräsi kesken unien niin heijaamalla sai taas nukutettua.En muista oisko ollut jotain puolen vuoden ikäinen kun vaan lopetin sen kun nukahti helpommin.Sen muistan että keitin hyvät pullakahvit itselleni kun ekaa kertaa nukahti helposti.:)Joten relaa ja heijaa vaan jos tarpeen!Jokainen lapsi on erilainen.Myös nukahtamisessa.Älä välitä tuosta tylystä kommentista että mitäs aloit heijaamaan..luotat vaan itseesi!
t:vuosia sitten heijannut mamitsu - Meidän vauva
Meillä oli vauva sitä sorttia, että kun vaunuihin koski, hän heräsi suuttuneena.
En ikinä voinut kulkea puistossa vaunuja työntäen, koska vauva ei nukkunut kun vaunut olivat liikkeessä, vaan protestoi äänekkäästi.
Vasta muutaman kuukauden ikäisenä huomasi, että vaunuista on mukava kurkkia maailman menoa.
Ei kyllä nukkunut vaunujen ollessa liikkeessä.
Kaikki ollan erilaisia.- valois*
... ekaa lasta, ei mukamas muuten nukkunut, nyt kun on toinen, niin eipä ole mahdollisuutta heijata... menis vähän vaikeeks, joten laitan lapsen pakettiin ja tutin suuhun ja pihalle. Se siitä. Anoppi aina muisteli, että mieheni nukahti vain hänen viereensä ja kun taputti pepulle... ei siinä mitään, mutta kun ei kuulemma nukkunut 6 vuotiaanakaan muuten :))
Kannattaa tosiaan vähentää sitä heijausta, esim kun on kävelyllä, niin pysähdellä välillä... - ,,,,,,
valois* kirjoitti:
... ekaa lasta, ei mukamas muuten nukkunut, nyt kun on toinen, niin eipä ole mahdollisuutta heijata... menis vähän vaikeeks, joten laitan lapsen pakettiin ja tutin suuhun ja pihalle. Se siitä. Anoppi aina muisteli, että mieheni nukahti vain hänen viereensä ja kun taputti pepulle... ei siinä mitään, mutta kun ei kuulemma nukkunut 6 vuotiaanakaan muuten :))
Kannattaa tosiaan vähentää sitä heijausta, esim kun on kävelyllä, niin pysähdellä välillä...Ei minun lapseni nukkunut vaunuissa heijaamatta, ei vaikka olis 2h huutanut. Heijaamisella edes se 15min nukkui. Ikinä ei ole oppinut vaunu-unille ja kyllä koitettiin aivan kaikki ja usemapi ihminen.
- Pasi
liike voi edistää verenkiertoa. Amerikassa myyvät sänkyvipraa joka on tarkoitettu aikuisille jolla on nukahtamisvaikeuksia.
Muista lapsen kasvettua mm keinuttaa sitä keinussa se auttaa tasapainon hallintaan ja siten myös myönteistä motoriikan kehittymiselle.
Eli jos haluat lapsestasi liikunnallisesti lahjakkaamman niin keinuta ja heijaa isoilla liikkeillä hänen ollessa pieni.- viidenäiti
Esikoiseni tykkäsi istua vauvakeinussa kovissa vauhdeissa. Ja minä keinutin kyllästymiseen asti ja hoin itselleni "tulee fiksu lapsi, tulee älykäs lapsi, aivot kehittyy...". hehheh. Mutta tosiaan keinuva liike auttaa aivojen kehityksessä ja siksi lapset mielellään keinuu, pyörii, heijaa jne.
- viidenäiti
Heijaamisen kausi on niin kovin pieni! Kohta lapsesi jo on niin iso ettei edes nuku vaunuissa. Usko minua, aika menee äärettömän nopeasti. Ota heijaaminen liikunnan kannalta ja lähde piiiitkälle kävelylle. Tai ota termosmuki käteen ja nautiskele raikkaasta ulkoilmasta,kahvista ja hiljaisuudesta ja heijaa vaunuja samalla. Pian laulavat kevätlinnutkin. Lastenhoito on asenteesta kiinni. Kun sen, mikä on pakko tehdä, tekee hyvällä asenteella, se on paljon mukavampaa. Puhun kokemuksesta, ja olen joutunut monet asia opettelemaan mukaviksi! Ja elämä on helpottunut! Olen esim lukenut lehteä ja hörppinyt kahvia verannalla vaunuja heijatessani. Tai sitten olemme menneet leikkipuistoon isomman lapsen kanssa ja hän saa leikkiä ja minä heijaan vaunuja. Hyvällä tuurilla siellä on joku muukin ja saan juttuseuraa toisesta äidistä! Mutta vieläkään en nauti yövalvomisesta vaikka käytössä onkin yösuklaat ja tietokone...Että nauti, jos saat yöt nukkua, minä en saa...
- heijaaja
kiitos kommenteista... on kyllä ihanan ajatella et ei sitä ikuisuuksiin tarvitse heijata. Nyt oon pikkasen kokeillu vähentää heijausta.. tepsinyt, nopeaa näyttää oppivan.. tosin pikkasen itkun kanssa harjoteltu. Ja lenkit.. hyvä motivaatio kyllä lenkkeilyyn :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110