Gambialaiset miehet

naimisiin?

Hei suomalaiset naiset.
Gambia on mukava maa ja miehet ovat mukavia ja kohtelevat meitä hyvin, kun olemme siellä. Pitävät kuin kukkaa kämmenellä, eivät jätä hetkeksikään yksin, ainakaan mielellään.(Ettei vaan ulkopuoliset pääsisi kertomaan ei toivotuista asioista.)
Minäkin olen Gambian kävijä ja rakastuin ensimmäisellä kerralla niin ihanaan rastapäähän, joka vannoi rakkauttaan viiden käynti kerran, kahden vuoden ajan.Olimme usein yhteydessä tekstarein ja soittelimmekin, muutamaa parin viikon jaksoa lukuun ottamatta. Hän sanoi, ettei ollut rahaa ostaa gredittiä puhelimeen. Puhelin oli suljettu.(oli ilmeisesti joku tyttöystävävistä kyläilemässä, vaikka sanoikin syyksi aivan muuta.)Halusin uskoa häntä, koska rakastin.
Asia meni niin pitkälle, että päätimme mennä naimisiin seuraavalla käyntikerrallani, johon oli aikaa muutama kuukausi. Hankin esteettömyystodistuksen ja teetin avioehtosopimuksen.
Sitten, eräänä kauniina päivänä tuli väärä viesti puhelimeeni. Voi kuinka siinä vannottiin ja kaivattiin ja rakastettiin, mutta ei minua. Oli onneton laittanut kohteensa nimen viestiin. Hän tietenkin keksi selityksen, viesti ei ollut hänen, vaan oli lainannut puhelinta kaverilleen, joka oli tekstaillut ystävätterelleen.
No, minäpä keksin keinon ottaa asiasta selvää. Sain erään ei Gambialaisen naisen, joka asuu vakituisesti samalla paikkakunnalla, puhelin numeron, ja soitin hänelle. Hän otti ystävällisesti asiasta selvää ja keroi koko karun totuuden, onneksi. Tyttöystäviä oli useampia.
Sitä olen monasti ihmetellyt, kuinka me ei koskaan satuttu olemaan yhtä aikaa paikalla yhdenkään tyttöystävän kanssa.
No, ottihan se aluksi koville, mutta näin jälkeen päin ajatellen olen todella onnellinen siitä väärästä tekstarista.Miltä se minut pelasti? Sitähän ei tiedä kukaan. Mietin monasti, mitä olisi tapahtunut, jos hän olisi tullut Suomeen. Kuinka monta tyttöystävää hän olisi täältä haalinut!
Miettikää naiset mitä teette, ottakaa asioista selvää, älkääkä uskoko kaikkea mitä poikaystävänne teille sanovat!
Onhan siellä helmiäkin joukossa, aivan varmasti, mutta mutta...
Kaikesta huolimatta, jos olet rakastunut ja menossa naimisiin, niin toivon, että juuri hän on se helmi, joita on harvassa.
Olen kuullut monta vastaavanlaista tapausta, kuin omani. Onnea vaan kaikille...En ole katkera, vaan tosi onnellinen.

65

13313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naimisikoonkohan

      haluaa naimisiin man of finnland. Man of Gambia sexy man jk.man-eaterHEH HEH

      • ...

        Itse juurikin miettinyt, että voikohan Gambialaiseen mieheen luottaa... Itse lomamatkalla ihastuin paikalliseen. Ei ihan naimisiin menosta olla vielä puhuttu. Mies kyllä kovasti vannoo, että hällä ei muita ole. Mutta mistäs sitä ikinä tietää... Ei varmaan kannata olla liian sinisilmänen. Mistäs sitä tietää kuinka iskettävät muitakin turisteja siellä....


      • niinpä niin
        ... kirjoitti:

        Itse juurikin miettinyt, että voikohan Gambialaiseen mieheen luottaa... Itse lomamatkalla ihastuin paikalliseen. Ei ihan naimisiin menosta olla vielä puhuttu. Mies kyllä kovasti vannoo, että hällä ei muita ole. Mutta mistäs sitä ikinä tietää... Ei varmaan kannata olla liian sinisilmänen. Mistäs sitä tietää kuinka iskettävät muitakin turisteja siellä....

        Kyllä ne iskee muita turisteja senkun kerkiävät. Ihan totta! Heti kun lähdet, toinen on jo kiikarissa.
        Kun ei ole rahaa, niin turistinaisilta sitä saa.
        Ainahan ne sanovat, olet ensimmäinen tyttöystäväni ja ainoani, ja se uskotaan. On nimittäin omia kokemuksia, onneksi en ehtinyt mennä suhteessa kovin pitkälle. Eiväthän he pahoja ole, tosi sulosia, mutta köyhyys teettää kaikenlaista. Varsinkin kun on rikkaita turisteja ympärillä. Sehän on selvä. Tottakai he käyttävät meidän sinisilmäisyttämme hyväkseen.Kuinka se on korvia ja itsetuntoa hivelevää, kun komea nuori mies lepertelee korvaan rakkauttaan. Just joo. No, minäkin sen koin, mutta onneksi selvisin ehjin nahoin. Voihan heitä pitää etäpoikaystävinä, mutta parempi jättää siihen. Seuraa taatusti ongelmia. Varsinkin jos aikoo naimisiin ja tuoda Suomeen. Miettikää todellakin monasti ennen kuin menette möhlimään. Ei millään pahalla, ja onhan niitä helmiäkin joukossa, ei kaikki ole valettu samaan muottiin.


    • .....................

      Rastat ovat paikallistenkin silmissä epämääräistä pikkurikollista pummisakkia. Ihan rentoja, hauskoja tyyppiä, joiden kanssa turisti voi heittää läppää rannalla ja tanssia rumpujen tahdissa, mutta ei niiden kanssa sovi näyttäytyä kaupungilla saati sitten tehdä mitään vakavampaa.

    • joopa joo

      "Gambialaiset miehet", tarinasi kuullostaa hieman liiankin tutulta. Minkähän nimisestä herrasta mahtaa olla kyse?

      • nimisestä

        rastatukasta Kololissa on kysymys, Ei kai vaan ole sama?


      • joopa joo
        nimisestä kirjoitti:

        rastatukasta Kololissa on kysymys, Ei kai vaan ole sama?

        Onkos tuntemallasi Laminilla pitkät vai lyhyet rastat? Entä lempinimeä? Onko ikää minkä verran?


      • rastat
        joopa joo kirjoitti:

        Onkos tuntemallasi Laminilla pitkät vai lyhyet rastat? Entä lempinimeä? Onko ikää minkä verran?

        on puolipitkät ja ohuet, niitä on paljon.Lempinimestä en tiedä, mutta on tanssija. Kaverinsa kanssa yhteinen vaatimaton kämppä.


      • äskeiseen
        joopa joo kirjoitti:

        Onkos tuntemallasi Laminilla pitkät vai lyhyet rastat? Entä lempinimeä? Onko ikää minkä verran?

        mun tietämän mukaan on syntynyt -81


    • minulla itselläkin on

      ollut monta gambialaista miestä,oon ollut naimisissa ja oon nytkin.LOL.Ei voikaan luottaa ja silleen,mutta siinä pitää itse antaa gambialaiselle miehelle vapauksia ja hyväksyä se että ne on gambialaisia ja voimakasluontoisia.Pääasia on, että oon taas gambialaisen miehen oma,ja mitä se välillä puuhaakin on sen oma asia.LOL.Gambialaiset on sellaisia ja minä ainakin ymmärrän ja tuen heitä.LOL.

      • sen kun jaksaa

        Joko viimeisin lomatuliaisesi lähti paremman mukaan?


      • sanotaan

        että että pillu se on rumallakin vaan ei nätillä kahta. Ja käyttöä varten ne on tehty Gambialaistenkin vehkeet, kiva että annat valinnan varaa missä mustaansa liottaa.... Ja omasi ei siis ilmeisimminkään ole kotimaassa kenellekkäänkelvannut?


      • näitä

        suomalaisia munahaukkoja. Hävetkää puutteessanne ja ostakaa dildo! Tulee varmasti halvemmaksi kuin edes äkkilähdöt!


      • olette vain kateellisia
        näitä kirjoitti:

        suomalaisia munahaukkoja. Hävetkää puutteessanne ja ostakaa dildo! Tulee varmasti halvemmaksi kuin edes äkkilähdöt!

        ja katkeria.Itte oon käyny Gambiassa,ja nyt oon jo ihan paikallinen.LOL.Kaikki suomalaiset miehet on juoppoja ja läskejä.Omalla miehelläni on kiva kroppa.Tuon se todellakin ylpeenä Suomeen,ja jos joku lainaakin niin omaks en anna.LOL LOL.. Mieluummin karkoitan.No LOL.


      • todella..
        olette vain kateellisia kirjoitti:

        ja katkeria.Itte oon käyny Gambiassa,ja nyt oon jo ihan paikallinen.LOL.Kaikki suomalaiset miehet on juoppoja ja läskejä.Omalla miehelläni on kiva kroppa.Tuon se todellakin ylpeenä Suomeen,ja jos joku lainaakin niin omaks en anna.LOL LOL.. Mieluummin karkoitan.No LOL.

        säälittävä, eikö jo kyllästytä saman jauhaminen, ei tuo edes naurata. Yksinäinen olo kun nuorikkosi lähti karkuun vai? Pitää turhautumista purkaa täällä...Tänään olit hieman ajoissa, mites nyt noin?!


      • Siinäpäs taas joku
        todella.. kirjoitti:

        säälittävä, eikö jo kyllästytä saman jauhaminen, ei tuo edes naurata. Yksinäinen olo kun nuorikkosi lähti karkuun vai? Pitää turhautumista purkaa täällä...Tänään olit hieman ajoissa, mites nyt noin?!

        katkeroitunut!!Minä oon naimissa gambialaisen kanssa,ja oon ollu ennenkin joten tunnen heidät.Ja se just onko naimisissa vai ei ,niin eipä väliä.Että sikäli ymmärrän nuo ongelmat.Itte en tee sellasista ongelmia.Kun RAKASTUN niin se on menoa!!!LOL!!!Ei silloin väliä oonko naimisissa toisaalla tai onko kundi.LOL!!!!


      • tuohon edes
        Siinäpäs taas joku kirjoitti:

        katkeroitunut!!Minä oon naimissa gambialaisen kanssa,ja oon ollu ennenkin joten tunnen heidät.Ja se just onko naimisissa vai ei ,niin eipä väliä.Että sikäli ymmärrän nuo ongelmat.Itte en tee sellasista ongelmia.Kun RAKASTUN niin se on menoa!!!LOL!!!Ei silloin väliä oonko naimisissa toisaalla tai onko kundi.LOL!!!!

        lääkitys voi enää tehota, niin sairasta nuo juttusi ovat....


      • olla jo!
        Siinäpäs taas joku kirjoitti:

        katkeroitunut!!Minä oon naimissa gambialaisen kanssa,ja oon ollu ennenkin joten tunnen heidät.Ja se just onko naimisissa vai ei ,niin eipä väliä.Että sikäli ymmärrän nuo ongelmat.Itte en tee sellasista ongelmia.Kun RAKASTUN niin se on menoa!!!LOL!!!Ei silloin väliä oonko naimisissa toisaalla tai onko kundi.LOL!!!!

        Jos joku nuorempi nainen sinulta miehen vei, niin anna olla jo, ei tuollainen katkera vauhkoaminen hyödytä mitään, itsesi vaan nolaat! On sitä elämässä muutakin, kokeilisit joskus.


      • onhan minulla se
        olla jo! kirjoitti:

        Jos joku nuorempi nainen sinulta miehen vei, niin anna olla jo, ei tuollainen katkera vauhkoaminen hyödytä mitään, itsesi vaan nolaat! On sitä elämässä muutakin, kokeilisit joskus.

        mies,joka minun elämän ja identiteetin määrittää.Oot vain kateellinen ja katkera.Minäkin oon läpikäynyt kaikki PK-seudun ,ja kauempaakin afrikkalaiset,joten tiedän mistä puhun.LOL.Alotin nääs aikas nuorena.LOL.Nyt vaan odotellaan .LOL LOL.LOL.


      • enää muuta
        onhan minulla se kirjoitti:

        mies,joka minun elämän ja identiteetin määrittää.Oot vain kateellinen ja katkera.Minäkin oon läpikäynyt kaikki PK-seudun ,ja kauempaakin afrikkalaiset,joten tiedän mistä puhun.LOL.Alotin nääs aikas nuorena.LOL.Nyt vaan odotellaan .LOL LOL.LOL.

        sanoa kuin LOL! Hullu mikä hullu olet, eipä se meitä haittaa.


      • sulkenut..
        onhan minulla se kirjoitti:

        mies,joka minun elämän ja identiteetin määrittää.Oot vain kateellinen ja katkera.Minäkin oon läpikäynyt kaikki PK-seudun ,ja kauempaakin afrikkalaiset,joten tiedän mistä puhun.LOL.Alotin nääs aikas nuorena.LOL.Nyt vaan odotellaan .LOL LOL.LOL.

        ennen käyttämäsi meilin, pelottaako? On syytäkin, vanha varoitus on voimassa, kokeile vaan..


      • kanootissa
        sulkenut.. kirjoitti:

        ennen käyttämäsi meilin, pelottaako? On syytäkin, vanha varoitus on voimassa, kokeile vaan..

        hei, sulla ei taida enää nousta hissi ylimpään kerrokseen? Mikä sua vaivaa, kun ventovieraita ihmisiä vainoat?
        Ihan oikeasti miksi et nauti nykyisestä miehestäsi ja muistele niitä lukuisia entisiä ja anna tämän palstan olla rauhassa.LOL LOL LOL


      • nyt meni harhaan
        kanootissa kirjoitti:

        hei, sulla ei taida enää nousta hissi ylimpään kerrokseen? Mikä sua vaivaa, kun ventovieraita ihmisiä vainoat?
        Ihan oikeasti miksi et nauti nykyisestä miehestäsi ja muistele niitä lukuisia entisiä ja anna tämän palstan olla rauhassa.LOL LOL LOL

        Itsellesikö nyt jo viestit täällä? Sinähän täällä LOLlittelet lähes joka aamu ja iltapäivä, haukut kaikkia, kukas se palstahäiriköiden kuningattaren tittelin saa?! Laitapa suoraa meiliä kuten viimeksi, uskallatko?


      • kateellisia ihmisiä...
        nyt meni harhaan kirjoitti:

        Itsellesikö nyt jo viestit täällä? Sinähän täällä LOLlittelet lähes joka aamu ja iltapäivä, haukut kaikkia, kukas se palstahäiriköiden kuningattaren tittelin saa?! Laitapa suoraa meiliä kuten viimeksi, uskallatko?

        Katkeriapa jaksatte olla.Itte en ole katkeroitunut vaikka olen naimisiinn useamman keran ehtinyt ja tosiaan nuoresta asti silläkin saralla aktiivinen ollut.Mutta LOL.Ei noista teidän sekojutuista selvää ota.Itte tykkään afrikkalaisista eniten gambialaisista miehistä ja jos tään kanssa ei taas mee putkeen,niin ainahan voi tuoda uuden.LOL LOL.No vitsi sitsinä.LOL.


    • luttasia

      Jotkut heistä ovat todella niin vietävän söpöjä ja jaksavat palvella ja auttaa ja tehdä melkein mitä vain naisensa eteen, istua polvillaan vieressä tuntikausia kun nukkuu rannalla tai kantaa ostoksia. Jokainen naimaton mies haluaa naimisiin turistinaisen kanssa (eli maasta pois). Se alkaa jo lentokentällä virkailijoista jotka pyytävät puh.numeroa ja osoitetta ja se vokotus jatkuu säännöllisesti jokaisen miespuolisen käytöksenä. Mutta hymyä vaan, hymyä ja iloa...se tuntuu niin hassulta ja hauskalta. Se ilo puuttuu täältä kaamoksesta. Mutta ei kannata rakastua aidosti, heillä on kaikilla aina koko bussilastillinen turisteja satimessa ja lukuisia naisia samaan aikaan (iällä ei väliä), sekä ne aiemmat ja tulevat... He haluavat pois maasta, millä konstilla hyvällä... Mutta ovat he mukavia ainakin nuo muutamat lomapäivät. Ja onhan siellä paljon brittinaisia joilla on vakituiset nuoremmat komeat kumppanit.
      Mikäs siinä vapaus on tehdä mitä haluaa..

      • sanotaan

        Gambiassa. Olen samaa mieltä kanssasi. Lomalla on hauska kuulla ja kohdata tällaista, mutta en kyllä tosissani ota yhtään mitään noista vokotuksista.
        Kun tulen kotiin, muistan vain hauskana kokemuksena ja sitten unohdan, koska siellähän on tosiaankin joka viikko uudet "kohteet". Paitsi, että eräs miehenpuoli kirjoitti ja soitteli minulle viime talvena vielä Suomeen muutaman kerran. Mutta minun karu vastaukseni kai pelotti hänet tiehensä. Katsotaan, mitä nyt tapahtuu, kun parin viikon kuluttua olemme siellä jälleen. Hauskaa ainakin tulee olemaan, kun vähän vilkuttelee silmää... eikä sitten paljon sen enempää...


      • Mr Puoliso

        Mitenkähän se on naisten kanssa? Itseni iski 18-vuotias neito heti kättelyssä. Valitsin hänet, kun oli mukavin ja kaunein eli eniten minun makuuni niistä kolmesta hotellin tarjoilijasta, jotka pyysivät seuraksi ensimmäisen kahden päivän aikana.

        Tytsi vannoi rakkautta heti ensitreffeistä lähtien, ja uskoo meidän pian menevän naimisiin. Oma suhtautumiseni on, että miksei, kuka minut tuomitsee? Olen kohta 50-v ja kyllä 18-vuotias tyttö seuraksi kelpaa. Meillähän on kohta vastaavanlainen presidenttiparikin. Illuusiot Suomesta löytyvästä sydänkävystä ovat kolmen ihmissuhde-eron jälkeen kaikonneet. Pientä seikkailumieltä mukaan, niin ainakin on hetken kivaa. Ja tyttö toteuttaa kaikkien paikallisten haaveen sekä omassa mielessään että yhteisönsä silmissä.

        Olen tuon avausviestin mukaisesti myös ajatellut, että kuinkahan moneen paikkaan sillä on lotto vetämässä, pelaako haravalla kuten tuo avaajan miesystävä? Ainakaan kännykän perusteella näin ei olisi, ja jos paikalliset varat huomioon ottaen on sijoittanut koko omaisuutensa neitsyydenpalautusleikkaukseen, niin kai se palkinnon ansaitsee ;-)


    • nainen; suo-maalainen
      • tekee..

        täällä Gambian osastolla? Jutussa puhutaan nigerialaisista miehistä...


      • they all
        tekee.. kirjoitti:

        täällä Gambian osastolla? Jutussa puhutaan nigerialaisista miehistä...

        look the same...


    • lukiessa ei

      voi olla ihmettelemättä lollottajalle kirjoitettuja vastauksia paitsi jos tosiaan vastaa itse itselleen päästäkseen kirjoittamaan typeryyksiään. Luulisi ettei kukaan tunne tarvetta kommentoida moisia hölynpölyjään.

      • ihme..

        lollottoja-vollottaja on manukunut tällä palstalla jo vuoden päivät, kyllä hänet tunnistaa jutuistaan. Mahtaa raukalla olla tylsä elämä kun tämä palsta näyttää olevan päivän kohokohta, heti aamulla klo 7 jo täällä!


      • tottakai LOL
        ihme.. kirjoitti:

        lollottoja-vollottaja on manukunut tällä palstalla jo vuoden päivät, kyllä hänet tunnistaa jutuistaan. Mahtaa raukalla olla tylsä elämä kun tämä palsta näyttää olevan päivän kohokohta, heti aamulla klo 7 jo täällä!

        niinhän sinäkin näköjään olet.LOL.Tykkään jakaa,kokemuksiani ja muuta.LOL.


      • tarjushhka62
        tottakai LOL kirjoitti:

        niinhän sinäkin näköjään olet.LOL.Tykkään jakaa,kokemuksiani ja muuta.LOL.

        Selasin juttuja hieman taakse päin ,kummastellen näitä LOL-juttuja.Kyseinen ihailemasi nainen järjestää asioitaan niin ,että lähtee pois Suomesta.Osaisitko tästä aiheesta keksiä imitaatiojuttujasi ,vai onnistuuko vain jutut ,mitkä kuvastavat omaa elämääsi?Sen verran täytyy huomauttaa, tsorge,että sarkasmi on taitolaji ,ja sinä et sitä hallitse!Kokeile uudestaan uudella aiheella,ehkä sujuu paremmin.


    • gambialaisen vaimo

      Asiaa puhut, ei kannata luottaa etenkään näihin hotellien ympärillä pyöriviin kavereihin.

      Omani tapasin täällä Suomessa, nyt ikävä kyllä asustelee Gambiassa. Mitään varmuutta muista naisista ei ole, mutta tuskin kukaan voi kenestäkään toisesta ihmisestä mennä 100%vannomaan yhtään mitään.

      Ihania ja ystävällisiä miehiä ovat, mutta muistettakoon Gambiassa edelleen olevan sallittua avioitua jopa 4 naisen kanssa. Ei se ole mitenkään kummallista tänäkään päivänä, että miehellä on kaksi vaimoa (ehkä harvemmin enää useampaa paitsi maaseudulla).(tämä vain oma huomioni,ei tilastoa asiasta)

      Olin juuri viikon mieheni luona, vietiin tapaamaan koko sukua ja kavereita ja kavereidenkin vanhempia. Tuntui välillä että olin kuin näyttelyeläin, mutta kohdeltiin kuitenkin kuin prinsessaa.

      Kyllä siellä useampi mies sanoi haluavansa valkoisen vaimon, ovat kuulemma kauniita...ja etenkin suomalaiset(heh heh,miksiköhän noin sanoivat) Ovat paikallisten silmissä lähes sankareita ne miehet joilla on ulkomaalainen vaimo(ja siten tiketti pois Gambiasta) ja varaa tulla lomailemaan Gambiaan,ehkä ostaa sieltä oma asunto,auto jne.

      Se on kuulkaa tytöt hieman erilainen mentaliteetti nuilla afrikan miehillä.Jos aikoo elää hyvässä ja onnellisessa suhteessa niin kannattaa tehdä pelin säännöt selviksi heti alussa, kuka sitä tietää mitä ne ajattelee ellei asiasta puhuta ja sovita. On tietysti eri asia sitten pitääkö sopimus, mutta ei voi ainakaan väittää etteikö olisi tiennyt kantaasi asiaan.

      Minä sain olla rauhassa koska liikuin vain mieheni seurassa, mutta heti kun erosimme lentokentällä niin johan alkoi passintarkastaja lirkutella kuinka olisi mukava tutustua paremmin ja sitten ne tarjoilijapoitsut siellä lähtöaulassa jatkoi lirkuttelua. Olivat sen verran fiksuja kuitenkin, että kun sanoin olevani naimisissa paikallisen kanssa, niin jättivät rauhaan.

    • heräsit ajoissa

      Huvittavinta on,että todella monet tosiaan tuovat näitä naimakauppojaan Suomeen.Varmasti hyvin työllistymään ja normaalia perhearkea viettämään...

      • huvittaavaa onkin

        että Suomessaa ei tykätä siitä,että musta mies haluaa ja osaa tehdä työtä. Perhe-elämä onkin suomalaisilta monesti aivan hukassa, eipä ihme,että moni etsii aitoa onnea maailmalta.


      • etsimällähän
        huvittaavaa onkin kirjoitti:

        että Suomessaa ei tykätä siitä,että musta mies haluaa ja osaa tehdä työtä. Perhe-elämä onkin suomalaisilta monesti aivan hukassa, eipä ihme,että moni etsii aitoa onnea maailmalta.

        sitä löytää kaikenlaista.Säälittävää ,että täytyy lähteä kehitysmaihin etsimään ja ostamaan miehiä itselleen...


      • nähtävästi..
        etsimällähän kirjoitti:

        sitä löytää kaikenlaista.Säälittävää ,että täytyy lähteä kehitysmaihin etsimään ja ostamaan miehiä itselleen...

        ajattelet ostavasi itsellesi miehen? Entä itse, mikä sinun hintasi on? Säälittävää on,että ihminen on noin katkera,eikä kunnioita toisia, kuvittelee olevansa niin mahtava ostaakseen miehen!


      • neiti pieni...
        nähtävästi.. kirjoitti:

        ajattelet ostavasi itsellesi miehen? Entä itse, mikä sinun hintasi on? Säälittävää on,että ihminen on noin katkera,eikä kunnioita toisia, kuvittelee olevansa niin mahtava ostaakseen miehen!

        Sitä ihmisten ostamista tapahtuu koko ajan ,ympäri maailmaa.Suoraan tai epäsuoraan.Siinä ei paljonkaan kunnioituksesta ole kyse...Suoraan asioista puhuva ei välttämättä ole katkera.Ikävää,kun et koskaan muita argumentteja väitteillesi löydä.


      • auki...
        neiti pieni... kirjoitti:

        Sitä ihmisten ostamista tapahtuu koko ajan ,ympäri maailmaa.Suoraan tai epäsuoraan.Siinä ei paljonkaan kunnioituksesta ole kyse...Suoraan asioista puhuva ei välttämättä ole katkera.Ikävää,kun et koskaan muita argumentteja väitteillesi löydä.

        ..on kuule ollut jo kauan, mutta myös avoimin mielin,ettei minusta tule tuollaista toisia omaksi iloksi haukkuvaa hapanta korppua. Kaikki ei ole ostettavissa,vaikka niin kuvittelet omien kokemuksiesi perusteella, katso peiliin.


      • jankjankjank...
        auki... kirjoitti:

        ..on kuule ollut jo kauan, mutta myös avoimin mielin,ettei minusta tule tuollaista toisia omaksi iloksi haukkuvaa hapanta korppua. Kaikki ei ole ostettavissa,vaikka niin kuvittelet omien kokemuksiesi perusteella, katso peiliin.

        Eräille ei eräät asiat mene perille sitten millään,eikä ilmeisesti tule koskaan menemäänkään.Sääliksi käy.Mutta näillä mennään.


      • ne jaksaa
        jankjankjank... kirjoitti:

        Eräille ei eräät asiat mene perille sitten millään,eikä ilmeisesti tule koskaan menemäänkään.Sääliksi käy.Mutta näillä mennään.

        kuukaudesta toiseen jankuttaa, kuinka kamalaa on kun jotkut kohtelevat gambialaisia ihmisinä eikä nam nam-leluina.


      • kohtelet
        ne jaksaa kirjoitti:

        kuukaudesta toiseen jankuttaa, kuinka kamalaa on kun jotkut kohtelevat gambialaisia ihmisinä eikä nam nam-leluina.

        ihania gambialaisia IHMISINÄ.Ne tosiaan kaikki ansaitsivat matkaliput tänne.Hyvä,kun omalta osaltasi ihanasti pyrit parantamaan tilannetta.Ihanaa,kun olet (taas ) löytänyt itsellesi ihmisen.Ihan noin ihmisenä.Gambialaiset tosiaan on ihan ihmisiä,harmi kun niitä ei voi ostaa enempää kerralla.


      • varmasti..
        kohtelet kirjoitti:

        ihania gambialaisia IHMISINÄ.Ne tosiaan kaikki ansaitsivat matkaliput tänne.Hyvä,kun omalta osaltasi ihanasti pyrit parantamaan tilannetta.Ihanaa,kun olet (taas ) löytänyt itsellesi ihmisen.Ihan noin ihmisenä.Gambialaiset tosiaan on ihan ihmisiä,harmi kun niitä ei voi ostaa enempää kerralla.

        ilmottauduit heti ensimmäiseksi ehdokkaaksi herralle, joka haluaisi suomalaiset naiset bordelleihin, halvalla lähtee vanha eukko!


      • no en ole
        varmasti.. kirjoitti:

        ilmottauduit heti ensimmäiseksi ehdokkaaksi herralle, joka haluaisi suomalaiset naiset bordelleihin, halvalla lähtee vanha eukko!

        minäkään enää ihan nuori,kolmilymppinen jo...Siksi päätinkin hakea netin kautta oman miehen Gambiasta.LOL.Netistä onkin löytynyt kaikki elämään,se tärkein eli MIES ja kaikki ystävätkin.Nyt elämä on lähinnä tota miehen odottelua LOL.Koittakaa kestää kaikki samassa tilanteessa olevat,LOL!!!Mulle mun aina senhetkinen mies on mun koko elämä,ja sen mukaan mennään.Näin mun mielestä kuuluukin olla LOL.


      • sun elämä
        no en ole kirjoitti:

        minäkään enää ihan nuori,kolmilymppinen jo...Siksi päätinkin hakea netin kautta oman miehen Gambiasta.LOL.Netistä onkin löytynyt kaikki elämään,se tärkein eli MIES ja kaikki ystävätkin.Nyt elämä on lähinnä tota miehen odottelua LOL.Koittakaa kestää kaikki samassa tilanteessa olevat,LOL!!!Mulle mun aina senhetkinen mies on mun koko elämä,ja sen mukaan mennään.Näin mun mielestä kuuluukin olla LOL.

        on vain miestä varten, niin aika köyhää on?! Koulutus mikä, taitaa sossu sinut elättää? Miten nyt niin on käynyt,että gambialainen mies on sossupummin huolinut, eikös ne ole hieman rikkaampien ja vanhempien naisten perään? Et ole tainnut kertoa ihan totuutta...No, kun tuo sinulta karkaa, voit aina etsiä uuden lemmikin, sieltä netistä! Hieman lirkuttelet nam nam,niin varmasti tarttuu koukkuun.


      • kyllä joo LOL
        sun elämä kirjoitti:

        on vain miestä varten, niin aika köyhää on?! Koulutus mikä, taitaa sossu sinut elättää? Miten nyt niin on käynyt,että gambialainen mies on sossupummin huolinut, eikös ne ole hieman rikkaampien ja vanhempien naisten perään? Et ole tainnut kertoa ihan totuutta...No, kun tuo sinulta karkaa, voit aina etsiä uuden lemmikin, sieltä netistä! Hieman lirkuttelet nam nam,niin varmasti tarttuu koukkuun.

        Ja just noin olenkin ajatellut toimia.Mutta sitä just ajattelin,että kun nyt tuon itse miehen,niin ehkä pysyy mulla kuitenkin kauemmin kuin aiemmat tapaukset.LOL.Eli eihän se voi heti rikkaampaan vaihtaa,kun ei ne lait täällä niin toimi.LOL.Aina mulla on tavallaan mies elämää määrittäny ja muokannu .LOL:


      • on...
        kyllä joo LOL kirjoitti:

        Ja just noin olenkin ajatellut toimia.Mutta sitä just ajattelin,että kun nyt tuon itse miehen,niin ehkä pysyy mulla kuitenkin kauemmin kuin aiemmat tapaukset.LOL.Eli eihän se voi heti rikkaampaan vaihtaa,kun ei ne lait täällä niin toimi.LOL.Aina mulla on tavallaan mies elämää määrittäny ja muokannu .LOL:

        sairaus. Sinun kohdallasi ei edes lääkitys tai hoito auta, VUODEN olet jo jaksanut vainota.


      • että ihmiset
        on... kirjoitti:

        sairaus. Sinun kohdallasi ei edes lääkitys tai hoito auta, VUODEN olet jo jaksanut vainota.

        on minulle kateelisia,ja osa on myös hyvin katkeria.LOL.elämäni ja asemani tietty on tosi kadehdittavia,joten ei voi mitään.LOL.Toisaalta tykkään jakaa näkemyksiäni ja kokemuksiani joita molempia mulla riittää,joten pitää se kateuskin kai kestää.LOL.Onneks mulla on nyt mies tulossa,ihmettelee vähän joskus touhuilujani,mut oon luvannu sen tänne,joten LOL.Tsemiä samassa tilanteessa oleville suomigambialaisille!!!!


      • ex wife
        huvittaavaa onkin kirjoitti:

        että Suomessaa ei tykätä siitä,että musta mies haluaa ja osaa tehdä työtä. Perhe-elämä onkin suomalaisilta monesti aivan hukassa, eipä ihme,että moni etsii aitoa onnea maailmalta.

        Onko sinulla kokemusta heistä ja avioliitosta heidän kanssa? Perheonni on tosi kaukana näistä suhteista. Tiedän, että sellaiset suhteet ovat onnistuneet, joissa nämä miehet ovat asuneet jossain muualla päin maailmaa ja ovat sivistyneempiä ja kouluja käyneitä, toisin kuin nuo
        bumsterit, joita suurin osa suomeen avioituvista on.
        Nämä ajattelevat vain omaa parastaan ja soittelevat päivät pitkät kavereilleen suomessa ja gambiassa. Vähäiset tienestit menevät puhelin laskuihin ja loput lähetetään perheelle kotimaahan, vaimo käy töissä ja hän maksaa kaikki laskut. Kaverit houkuttelee baareihin ja sitten matkustetaan tietty toiselle paikkakunnalle tapaamaan heitä ja vaimo maksaa matkat, kun ne omat rahat nyt sattui loppumaan.nimim.kokemusta omaava ja vierestä seurannut


      • tiedän
        sun elämä kirjoitti:

        on vain miestä varten, niin aika köyhää on?! Koulutus mikä, taitaa sossu sinut elättää? Miten nyt niin on käynyt,että gambialainen mies on sossupummin huolinut, eikös ne ole hieman rikkaampien ja vanhempien naisten perään? Et ole tainnut kertoa ihan totuutta...No, kun tuo sinulta karkaa, voit aina etsiä uuden lemmikin, sieltä netistä! Hieman lirkuttelet nam nam,niin varmasti tarttuu koukkuun.

        matka gambiaan maksaa jos menee jonku tjäreborgin kautta n. 1300e riippuen tietty aina hotellista. Jos löydät sieltä itsellesi miehen/naisen ja käyt katsomassa häntä vaikka sen 2 kertaa vuodes 3:n vuoden ajan se tekee 7800e. Oletan että kyseessä oleva nainen/mies myös lähettää joka kuukausi min. n. 50e rahaa miehelleen/naiselleen (gambiassa kun tulot ei hääppösiä ole niin tuo jo n. kk:n palkka siellä) se tekee jo 3:ssa vuodessa 1800e. Sitte he menevät naimisiin ja oletetaan (koska gambialaiset ovat myös kovia juhlimaan) että he järjestävät juhlat ja siihen päälle naimaluvat yms. yhteensä vois onnistua tommosella sanotaan 3000e. Sitten mies on tulossa suomeen pelkkien oleskelulupa asioiden hoitoon menee n.1500e (kuuluu myös matka nigeriaan) sitten tietysti lento suomeen halvimmillaan gambiasta on noin 700e kaikki tämä yhteensä on 14800e ......... tämä on noin arvio mutta ei siis aiva sossun rahoilla...:))


      • realistista?
        tiedän kirjoitti:

        matka gambiaan maksaa jos menee jonku tjäreborgin kautta n. 1300e riippuen tietty aina hotellista. Jos löydät sieltä itsellesi miehen/naisen ja käyt katsomassa häntä vaikka sen 2 kertaa vuodes 3:n vuoden ajan se tekee 7800e. Oletan että kyseessä oleva nainen/mies myös lähettää joka kuukausi min. n. 50e rahaa miehelleen/naiselleen (gambiassa kun tulot ei hääppösiä ole niin tuo jo n. kk:n palkka siellä) se tekee jo 3:ssa vuodessa 1800e. Sitte he menevät naimisiin ja oletetaan (koska gambialaiset ovat myös kovia juhlimaan) että he järjestävät juhlat ja siihen päälle naimaluvat yms. yhteensä vois onnistua tommosella sanotaan 3000e. Sitten mies on tulossa suomeen pelkkien oleskelulupa asioiden hoitoon menee n.1500e (kuuluu myös matka nigeriaan) sitten tietysti lento suomeen halvimmillaan gambiasta on noin 700e kaikki tämä yhteensä on 14800e ......... tämä on noin arvio mutta ei siis aiva sossun rahoilla...:))

        Gambiaan pääsee alle 500€ meno-paluu (1300€?). Onko se jokin sääntö,että sinne pitää lähettää rahaa kuukausittain? Kyllä siellä työtä tekeviä ja ilman lisäapuja pärjääviä ihmisiäkin löytyy. Hääjuhlat ja luvat 3000€?!? :O Paremminkin luvat ja leimat alle 300€, juhliminen on ihan oma valinta, jos haluaa siihen tuhansia euroja tuhlata -ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!! O-lupien järjestelyihin menee sellainen 1200€, joten hieman realistisemman summan heitit ja lento Suomeen n. 600€.


      • riippuu mistä roikkuu
        realistista? kirjoitti:

        Gambiaan pääsee alle 500€ meno-paluu (1300€?). Onko se jokin sääntö,että sinne pitää lähettää rahaa kuukausittain? Kyllä siellä työtä tekeviä ja ilman lisäapuja pärjääviä ihmisiäkin löytyy. Hääjuhlat ja luvat 3000€?!? :O Paremminkin luvat ja leimat alle 300€, juhliminen on ihan oma valinta, jos haluaa siihen tuhansia euroja tuhlata -ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!! O-lupien järjestelyihin menee sellainen 1200€, joten hieman realistisemman summan heitit ja lento Suomeen n. 600€.

        olet oikeassa gambiaan pääsee alta 500e jos ei mene pakettimatkalla mutta tuo 1300e onkin paketti matka niinkuin sanoin jos menee tjäreborgin kautta ja sitä kautta moni menee. mulla makso luvat sun muut 450e ja jos joku haluaa kovaa juhlia ja hommaa bändit sun muut ja ihmisiä on pilvin pimein niin sillä siinä on tommonen summa (ite en juhlinu mutta yks tuttu juhli ja 2tonnia ei kaikkineen kuulemma riittäny) lento gambiasta suomeen makso 700e (hieman alta ja sillon se oli halvin ) helmikuus kun tulin kotio. O-luvat ynnätty kuulopuheiden perusteella.


    • liar from Lamin

      Tuttuja nuo sinun juttusi, kun löysin kännystä naisen nimiä ja olivat espanjasta ym. sanoi että on kaveri pyytänyt tallentamaan kun ei omista kännyä. Menin naimisiin, petti heti puolen vuoden kuluttua. Riitaa joka päivä sen jälkeen, luottamukseni katosi. Valehtelee ja salailee asioitaan mm. raha-asioita. Rahaa lähetetään salaa kotiväelle, suuriakin summia. Kysymykseesi vastataan samalla kysymyksellä jos ei haluta vastata, tai ollaan hiljaa. Kaikille niille naisille joita nämä miehet iskevät täällä suomessa: Miehillä on yleensä hopeiset vihkisormukset, joten jos katsotte sormuksen sisälle siellä on naisen nimi. Ei pitäisi niin kiire olla sänkyyn, ettei tätä ehdi tarkistaa. Mieheni varoitti minua kun mentiin kyläilemään eka kertaa hänen tuttunsa luo: Älä kerro meidän ongelmista tämän toisen vaimolle, kun hän luottaa 100% mieheensä. Sanoin, että jos kysytään miten meillä menee kerron totuuden. Älkää naiset luottako Gambialaisiin miehiin, loistavia näyttelijöitä !Ennen naimisiinmenoa, sitten kaikki muuttuu ja viimeistään silloin kun ovat saaneet toisin oleskeluluvan, eli vuoden kuluttua, joka onkin sitten 4 vuotta voimassa, eli eka 1v 4v ja sen jälkeen jo sitten voikin anoa suomen kansalaisuutta. Älkää ruvetko kynnysmatoiksi, he eivät kunnioita länsimaisia naisia. Onneksi olen vahva luonne ja kestän eron ym. Heitin ulos ja nyt rauha kodissa!

      • näinkötässäpitikäydä

        aivan sama tapaus minulla. kahden vuoden odottelun jälkeen ja kuukausittaisen rahan lähetyksin western unionin kautta hänen vuokriin, ruokiin ja muihin tarpeisiin kuten esim. uuteen mobiiliin hänen oltuaan luonani ruotsissa 6kk, hän oli ennättänyt: lainata luvatta pankkikorttiani ja ostaa viiniä ja savukkeita ( oli löytänyt kuumeisen etsinnän jälkeen taas pankkikortin, mutta huomasin ja peruutin kortin ennenkuin oli ehtinyt käyttää sitä), väkisinmäkari minut pariin eri kertaan. käytti väkivaltaa pariin otteeseen ja piti/halusin poliisit paikalle rauhoittamaan tilannetta), löysin eräänä aamuna palan huumetta päydältä, tuli monta kertaa joko huumeisin, punaisin ja kiiltävin silmin tai vain tavallisessa humalassa ja tuskin pystyi kävelemään, alkoi heti ruotsiin tultuaan juoksemaan kylällä monta tuntia. sitten sai pyörän joltakin ja meni yhä kauemmaksi muka etsimään töitä etc, oli koko kesän hypännyt naapurinaisen jalkojen väliin päivin ja öin (3 naapuria tuli kertomaan asiasta), tuli kotiin monta kertaa tukka letitettynä eri tavalla (kun sanoin asiasta ja koskettelin hiuksia, hän suuttui toden teolla. sanoi, että oli tehnyt kampauksen itse junassa tullessa kotiin), hän ei koskaan vienyt minua minnekkään. sain uhata häntä jollakin että meni kävelylle kanssani lähiympäristösä. vuosi sitten on käytettävä ulkona rullaattoria. hän häpesi kulkea vierelläni kun meidän piti mennä ruokaostoksille. naapurin naisen kanssa oli mennyt mustikkaan, uimarannelle ym paikkoihin kyllä. hän oli ensimmäisen kahden viikon aikana soitellut minun nimelläni olevalla mobiililla gambiaan ja muualle eurooppaan 8000kr edestä. minun piti maksaa. ja ollessani tapaamassa hanta vuosi sitten gambiassa viisi viikkoa, oli hän pannut menemään jonnekkin 16.000kr lähettämiäni ja mukanani tuomia rahoja jotta olisimme saaneet syödä ja juoda hyvin. kun sitten palasin arlandan lentokentälle ruotsissa vietiin minut karolinskan sairaalaan heti kentältä. sain kaksi pussia verta ja kaksi pussia jotain muuta. sitten vietiin yön jälkeen ambulanssilla västervikin sairaalaan, jonne matkaa 3,5 tuntia. heitin yayan tavarat ulos puhuttuani ensin poliisin kanssa ja kerrottuani tarinani. nyt on rauha maassa. kukaan ei savuttele koko ajan yksiössäni eikä katso telkkaria yötä myöten. nukun hyvin ja syön hyvin ja nautin yksinäisyydestäni ..... varoitan gambialaisista miehistä. kerran kun olin lentämässä takaisin gambiasta, sanoi vierelläni istunut Venezuelan lähetystössä työskentelevä mies, että gambialaiset ovat maailman parhaita valehtelijoita. voit mennä gambiaan ja pitää hauskaa miesten kanssa siellä, mutta älä koskaan mene naimisiin heidän kanssaan... alan olla samaa mieltä nyt. olisi pitänyt uskoa tuota miestä.....


    • K

      tiedämmeköhän toisemme? Puhutko Moseksen (Musan) kaverista Laminista?
      Näimme viikon lomani aikana useaan kertaan kanssasi, minullakin olisi paljon kerrottavaa.

      • lamos

        Hei. En oikein tiedä mitä tarkoitat, ilmeisesti olenko kirjoittanut jonkun näistä viesteistä, mutten ole. Mutta mutta, taidampa tunnistaa sinut. En ole aikoihin palstalla käynyt, ja nyt taisin tutun löytää. Mukavaa. Odottelimme lentokenttäbussia hotellin portilla betonnireunuksen päällä istuen sinä, minä, ystäväsi ja Lamin. Kävikö Moseskin siinä? Ja oltiin reggaebileissä kylillä jne. Olispa mukava kuulla mitä sinulla on kerrottavaa. Kuinka saan sinuun yhteyden? Olen lähdössä jossain vaiheessa syksyä/alku talvea Gambiaan, mutta nyt uudet seikkailut odottaa. Toivottavasti kuulen sinusta, olis vallan mukavaa tietää mitä siellä tapahtuu...


      • lmlcp
        lamos kirjoitti:

        Hei. En oikein tiedä mitä tarkoitat, ilmeisesti olenko kirjoittanut jonkun näistä viesteistä, mutten ole. Mutta mutta, taidampa tunnistaa sinut. En ole aikoihin palstalla käynyt, ja nyt taisin tutun löytää. Mukavaa. Odottelimme lentokenttäbussia hotellin portilla betonnireunuksen päällä istuen sinä, minä, ystäväsi ja Lamin. Kävikö Moseskin siinä? Ja oltiin reggaebileissä kylillä jne. Olispa mukava kuulla mitä sinulla on kerrottavaa. Kuinka saan sinuun yhteyden? Olen lähdössä jossain vaiheessa syksyä/alku talvea Gambiaan, mutta nyt uudet seikkailut odottaa. Toivottavasti kuulen sinusta, olis vallan mukavaa tietää mitä siellä tapahtuu...

        Voi noita aikoja, paljon on kaikenlaista tapahtunut. Gambiaan lähdössä joulukuussa ja myöhemmin helmikuussa uudelleen. Mukavaa matkan odotusta sinulle ja kaikille sinne suuntaaville.


    • Tarua Ja Totta
      • rakasrakas

        on ihanaa kun kohta lähden Gambiaan tapaamaan omaa kultaani. Kihloissa ollaan ja avioliittoa suunnitellaan, ei voisi asiat paremmin olla.


      • Ready To Marry
        rakasrakas kirjoitti:

        on ihanaa kun kohta lähden Gambiaan tapaamaan omaa kultaani. Kihloissa ollaan ja avioliittoa suunnitellaan, ei voisi asiat paremmin olla.

        Meillä saattaa olla jopa sama mies?! Yleensä kaikki siellä käyvät naiset menevät siellä naimisiin. Se kuuluu pakettiin! Asiat on ihanasti. Mies on ahkera, rehellinen ja (OHO!); tulisi mielellään Suomeen kun se rakastaa mua niin hirveästi. Aion järkätä sen tänne hinnalla millä hyvänsä. Gambiassa kaikki ihmiset on AITOJA ja PAIKALLISIA. Suomessa ollaan vaan niin kateellisia ja katkeria.


      • Nimimerkkinen
        Ready To Marry kirjoitti:

        Meillä saattaa olla jopa sama mies?! Yleensä kaikki siellä käyvät naiset menevät siellä naimisiin. Se kuuluu pakettiin! Asiat on ihanasti. Mies on ahkera, rehellinen ja (OHO!); tulisi mielellään Suomeen kun se rakastaa mua niin hirveästi. Aion järkätä sen tänne hinnalla millä hyvänsä. Gambiassa kaikki ihmiset on AITOJA ja PAIKALLISIA. Suomessa ollaan vaan niin kateellisia ja katkeria.

        "Meillä saattaa olla jopa sama mies?!"

        Sittenhän voitte harrastaa kolmenkivaa, kaksi naista ja yksi mies :-)


    • Anonyymi

      Nostellaans aloitusta. Onkos romanssit kestäneet?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe