vanha huonekalu

entisöijä

älkää hyvät ihmiset viekö vanhoja huonekalujanne kaatopaikalle, olen entisöinyt monesta huonokuntoisesta kunnon käyttöhuonekalun. nykyään ihmiset lahjoittavat vanhoja tupajumin syömiä ´keinutuoleja, piironkeja ym. mielellään pois. Ei tarvi maksaa niistä.

19

4203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jONE.

soitin just puusepälle, kun kirjoituslipaston jalka vaurioitui kuljetuksessa. Kuukauden jono ja tuntiveloitus 43,- eur !!! Ensimmäinen puuseppä jolle soitin löi luurin korvaan, ilmeisesti oli vieläkin pitempi jono eikä tarvinnut asiakkaita.

• ..............

jokainen ihminen osaa korjata pieniet hommat. sitä paitsi jos et ole itse koskaan entisöinyt mitään niin et voi tietää kuinka "rankkaa" se on. puusepille ja entisöijille on jonoa, koska yleensä korjaamisessa kestää enemmän kuin päivä.

• jONE.
        .............. kirjoitti:

jokainen ihminen osaa korjata pieniet hommat. sitä paitsi jos et ole itse koskaan entisöinyt mitään niin et voi tietää kuinka "rankkaa" se on. puusepille ja entisöijille on jonoa, koska yleensä korjaamisessa kestää enemmän kuin päivä.

meneehän tuosta vuokriin yms. jonkin verran, mutta silti hyvä korvaus "rankalle" työlle. Ihmettelen vaan ettei ko. homma kiinnosta ammatiksi useammille. Lama-aika ja tämäkin on korkea työttömyyden alueella. En edes uskalla ajatella paljonko veloitus olisi pks:lla.

Kyllä minäkin saan sen korjattua, mutta olisi muutakin remontoitavaa joka sopii paremmin itselle. Ja joka työkseen tuollaista tekee niin ei se nyt ole niin iso työ, tarkoitus olisi saada vain käyttöesine siitä itselle. Eli ei tuo tuntihinta minua ketuta vaan tuo kuukauden jono.

• jONE.
        jONE. kirjoitti:

meneehän tuosta vuokriin yms. jonkin verran, mutta silti hyvä korvaus "rankalle" työlle. Ihmettelen vaan ettei ko. homma kiinnosta ammatiksi useammille. Lama-aika ja tämäkin on korkea työttömyyden alueella. En edes uskalla ajatella paljonko veloitus olisi pks:lla.

Kyllä minäkin saan sen korjattua, mutta olisi muutakin remontoitavaa joka sopii paremmin itselle. Ja joka työkseen tuollaista tekee niin ei se nyt ole niin iso työ, tarkoitus olisi saada vain käyttöesine siitä itselle. Eli ei tuo tuntihinta minua ketuta vaan tuo kuukauden jono.

kaveri perusteli jonoa sillä että yksin tekee töitä ja oikeassa onkin. Suomessa työntekijän palkkaaminen (ja varsinkin ensimmäisen) on aikas kallista kaikkine velvotteineen.

• gudk
        jONE. kirjoitti:

ei kuule taida kaveri kuitenkaan veloittaa 8h päivä... Ja on oikeesti helvetin vaikeeta ja rankkaa, pölyjä ja kemikaaleja..

• korvaus
        jONE. kirjoitti:

ei todellakaan ole yrittäjälle hyvä!! Hän maksaa valtiolle ensin siitä 22% ALV:n, lisäksi omat vuokrakulunsa, autokulunsa, vakuutukset ,(tapaturma, vastuuvahinko, auto, murto-palo, yms) YEL- eläkkeensä, lomansa. Jos kaiken tuon laskee pois, niin eipä paljon jää. Tekisitkö itse tuolla palkalla kk töitä?

• käsityöyrittäjä
        jONE. kirjoitti:

Voi kyllä siitä 43 eukon tuntiveloituksesta menee aika paljon muutakin kuin vuokra. Pitkän listan saat tuolta toiseltakin kirjoittajalta.

Tää on just tätä tyypillistä suomalaista kateutta! Luullaan, että toiset - tässä tapauksessa yrittäjä - saa rahaa kun vaan sylkee kattoon. Vakuutusten, eläkkeen, sähkön, jätehuollon, muun kiinteistönhoidon ym. lisäksi menee tosiaan 22% ensin arvonlisäveroa ja sitten vielä palkaksi otetusta rahasta ansiotuloveroa. Kirjanpitäjä on hyvä olla olemassa, työkaluja ja erilaisia tarvikkeita pitää hankkia (=investoida). Arvaa mitä maksaa tulitikkurasian kokoinen ilmoitus Keltaisilla Sivuilla. 300 euroa! Ja niitä pitää olla Fonectan luettelossa, Enirolla, pitää olla nettisivut ja paikalliseen lehteenkin aina silloin tällöin sellainen satasen mainos, jos meinaa, että sitä jonoa edelleenkin on.

Turha tästä on olla kateellinen.

Ja koska luulet, että yrittäjä pitää lomaa tai sairastaa? Ei paljon sairausloman palkkaa eikä lomaltapaluurahoja tartte laskea.

• Käsityöyrittäjä

Se vielä unohtui mainita, että yrittäjä harvoin saa tehtyä 8 tuntia palkkaa tuottavaa työtä päivässä. Ison osan päivästä haukkaavat asiakassuhteiden hoito ym. juoksevat asiat. Tarjouksien tekemiseen on pakko panostaa, mutta se ei silti takaa, että kaupat syntyy. Hyvä päivä on sellainen, että rahaa tuottavaa työtä on tullut päivässä viitisen tuntia! Tosin minä ainakaan en ole aikonut tappaa itseäni työllä, etli nukun yöt ja harrastankin jotain. Moni yrittäjä kun ei osaa ottaa edes yhtä iltaa vapaaksi.

• lescandale
        korvaus kirjoitti:

ei todellakaan ole yrittäjälle hyvä!! Hän maksaa valtiolle ensin siitä 22% ALV:n, lisäksi omat vuokrakulunsa, autokulunsa, vakuutukset ,(tapaturma, vastuuvahinko, auto, murto-palo, yms) YEL- eläkkeensä, lomansa. Jos kaiken tuon laskee pois, niin eipä paljon jää. Tekisitkö itse tuolla palkalla kk töitä?

tai oikeastaan, haluaako tehdä bisnestä?
        Tässä tärkky. Oikein pirun mukava aito vanhan ajan laiskanlinna, jonka sittenkin päätimme raahata mukaamme muuton yhteydessä.
        Verhoilu repaleinen, kissanraapimaa ja muuta mukavaa - menee siis täysremonttin siltä osalta.
        Muiden osien pitäisi olla, perstuntumalta, kunnossa.
        Jos kiinnostaa, viestiä, niin hierotaan kauppaa. Kuvaa tulee tuossa tuokiossa..

• useemmanki
        .............. kirjoitti:

puutuolin entisöinyt ja niitä pois hinkattavia maalikerroksia on sitten riittänyt. Ihan kesähupina ittelleni tämmösiä hommaan ja se puun tuoksu, kun kaikki on pois hiottu. Tuntee onnistuneensa, enkä raskis maalilla peittää puhdasta vaaleaa puuta, nykyään vain öljyän tai vahaan. Olen keräillyt erilaisia tuoleja, osan kirppiksiltä osan löytänyt tienvarrelta, että Kiitos.

Nikkarin vikaa ei mulla ole, että sen tarpeen katson heti. Pintakäsittelyt sujuu ja jotkut liimaukset. Lakkaaminen ja maalaaminen on tarkkaa ja aikaa vievää hommaa ja eihän se maali samantien kuivu. Olen aika pikkutarkka töitteni suhteen, eli viimesen päälle pitää onnistua. Vaikkakin omaan käyttöön näitä rustailen. Poikani sanoo, jotta on sulla äitee kans harrastus. Mut on hälle kelvannut mun entisöimät.

• Puuseppä...
        jONE. kirjoitti:

Ei tuo tuntiveloitus mitenkään hurjalta tunnu, 8 h päivällä ei edes pärjäisi. Vertaat ehkä hintaa timpuriin jolla on se hiace ja reppu työkaluja. Ja se ottaa 35 euron paikkeilla jos velvoitteensa hoitaa. On tietty niitä 20 euron miehiä mutta ei ne mitään velvotteita hoidakaan.

Puusepällä on se hiace ja reppu sekä verstas ja järeitä, kalliita koneita. 50-100 tonnia menee pelkästään laadukkaisiin tai ainakin toimiviin peruskoneisiin ja -työkaluihin.

Itselläni on mennyt jo käsi- ja sähkötyökaluihin ainakin kaksi kymppiä. Isot koneet: höylät (2), sirkkeli, imurisysteemi, kanttiputsi, nauhasantaaja, vannesaha, listoituskone, kaappa, pylväspora, tapituspora, alajyrsin, viiluprässi, saumuri ja liimamankeli ehkä jotain 60 tonnia. Ja kasassa vasta ihan perussetti joka on lähes pakko olla jotta kykenee lähes kaikkiin alan töihin. Osa ostettu uutena, osa käytettyinä mutta kunnostettuina maahantuojien vaihtokoneina.

Pieni maalamo noin 25 tonnia, sitä kun ei halvalla saa viranomaismääräysten mukaan saa halvalla rakennettua mitenkään. Investointi, joka ei minulla ihan heti itseään takaisin maksa, koska suosin vahoja ja öljyjä mutta tarvetta tuollekin on silloin tällöin.

Puutavaraa täytyy olla myös jatkuvasti varastossa vanhenemassa ja sitomassa pääomaa, huonekaluja ja muita vaativampia tuotteita ei yksinkertaisesti voi valmistaa lautatarhan tavarasta.

Tämä hintahaitari on tietenkin laaja, riippuu mitä tekee ja haluaa tehdä, että mitä tarvitsee. Vanhoilla koneilla pääsee toki alkuun mutta totuus on, että ne ovat usein myös käytetty loppuun. Halvasta tuleekin kallis kun sitä ryhtyy korjaamaan.

Koneita kuoletetaan kuukaudessa enää muutamalla satasella, rakennusbuumin aikana tuli makseltua niitä onneksi urakalla pois. Huolletaan/korjataan parilla kolmella terähuolto saman verran.

Lisäksi tulee materiaali tappiota, kaikkea ei saa niin pienissä erissä kuin olisi tarpeen, eli paljon jää materiaalia ja tarvikkeita varastoon odottelemaan päivää jolloin niitä tarvitaan. Jos tarvitaan.

Päälle kaikki lakisääteiset, verstaan vakuutukset, vuokra ja lämmitys, auto, koneiden huolto, terien teroitukset, sähköt (isot koneet vie isosti virtaa).

En itse pärjäisi tuolla 7200 euron kk. liikevaihdolla tuntiveloituksista. Materiaaleissa katetta voi tosin hiukan "korjata" oikeaan suuntaan. Tapa alalla kuin alallla, materiaalin/tarvikkeiden hinta on jotakin siltä väliltä millä asiakas sen saisi itse hankkiessaan ja millä itse sen saat,

Täytyy myös huomata, että oman aikansa vie paperi hommat ja erilainen "liikekannalla" olo, asioiden toimittaminen kaupoissa ym.

• mummonkeinu mummolle
        useemmanki kirjoitti:

puutuolin entisöinyt ja niitä pois hinkattavia maalikerroksia on sitten riittänyt. Ihan kesähupina ittelleni tämmösiä hommaan ja se puun tuoksu, kun kaikki on pois hiottu. Tuntee onnistuneensa, enkä raskis maalilla peittää puhdasta vaaleaa puuta, nykyään vain öljyän tai vahaan. Olen keräillyt erilaisia tuoleja, osan kirppiksiltä osan löytänyt tienvarrelta, että Kiitos.

Nikkarin vikaa ei mulla ole, että sen tarpeen katson heti. Pintakäsittelyt sujuu ja jotkut liimaukset. Lakkaaminen ja maalaaminen on tarkkaa ja aikaa vievää hommaa ja eihän se maali samantien kuivu. Olen aika pikkutarkka töitteni suhteen, eli viimesen päälle pitää onnistua. Vaikkakin omaan käyttöön näitä rustailen. Poikani sanoo, jotta on sulla äitee kans harrastus. Mut on hälle kelvannut mun entisöimät.

Mulla on oikein vanha keinutuoli joka on puunauloilla tehty..mutta kun siinä on monta maalikerrosta jo päällä ja viimeisin on musta..yök.Pelastin sen kaatopaikalle viemiseltä..ja se on ihana.Haluaisin sen entisöidä eikä mitään maaleja enää päälle..korkeintaan joku kevyt petsi..neuvo mua mistä aloitan ja mitä teen,jos kerran jonot entsöijille on noin pitkät kun kerrotaan ja kallistakin tuntuu olevan.

• puusepätär
        mummonkeinu mummolle kirjoitti:

Mulla on oikein vanha keinutuoli joka on puunauloilla tehty..mutta kun siinä on monta maalikerrosta jo päällä ja viimeisin on musta..yök.Pelastin sen kaatopaikalle viemiseltä..ja se on ihana.Haluaisin sen entisöidä eikä mitään maaleja enää päälle..korkeintaan joku kevyt petsi..neuvo mua mistä aloitan ja mitä teen,jos kerran jonot entsöijille on noin pitkät kun kerrotaan ja kallistakin tuntuu olevan.

Nitro morssilla lähtee maalit kuin maalit,mutta se on sellaista myrkkyä että pitää varoa ettei iholle saati silmiin pääse ja ei kannata keuhkoihinkaan sitä vetää..
        Ja,se täytyy hyvin saada pinnoiltakin pois,muuten lakka kuplii...
        Turvallisuusohjeet kannattaa siis lukea ja myös se kuinka ne jätteet hävitetään.

• puusepätär
        Puuseppä... kirjoitti:

Ei tuo tuntiveloitus mitenkään hurjalta tunnu, 8 h päivällä ei edes pärjäisi. Vertaat ehkä hintaa timpuriin jolla on se hiace ja reppu työkaluja. Ja se ottaa 35 euron paikkeilla jos velvoitteensa hoitaa. On tietty niitä 20 euron miehiä mutta ei ne mitään velvotteita hoidakaan.

Puusepällä on se hiace ja reppu sekä verstas ja järeitä, kalliita koneita. 50-100 tonnia menee pelkästään laadukkaisiin tai ainakin toimiviin peruskoneisiin ja -työkaluihin.

Itselläni on mennyt jo käsi- ja sähkötyökaluihin ainakin kaksi kymppiä. Isot koneet: höylät (2), sirkkeli, imurisysteemi, kanttiputsi, nauhasantaaja, vannesaha, listoituskone, kaappa, pylväspora, tapituspora, alajyrsin, viiluprässi, saumuri ja liimamankeli ehkä jotain 60 tonnia. Ja kasassa vasta ihan perussetti joka on lähes pakko olla jotta kykenee lähes kaikkiin alan töihin. Osa ostettu uutena, osa käytettyinä mutta kunnostettuina maahantuojien vaihtokoneina.

Pieni maalamo noin 25 tonnia, sitä kun ei halvalla saa viranomaismääräysten mukaan saa halvalla rakennettua mitenkään. Investointi, joka ei minulla ihan heti itseään takaisin maksa, koska suosin vahoja ja öljyjä mutta tarvetta tuollekin on silloin tällöin.

Puutavaraa täytyy olla myös jatkuvasti varastossa vanhenemassa ja sitomassa pääomaa, huonekaluja ja muita vaativampia tuotteita ei yksinkertaisesti voi valmistaa lautatarhan tavarasta.

Tämä hintahaitari on tietenkin laaja, riippuu mitä tekee ja haluaa tehdä, että mitä tarvitsee. Vanhoilla koneilla pääsee toki alkuun mutta totuus on, että ne ovat usein myös käytetty loppuun. Halvasta tuleekin kallis kun sitä ryhtyy korjaamaan.

Koneita kuoletetaan kuukaudessa enää muutamalla satasella, rakennusbuumin aikana tuli makseltua niitä onneksi urakalla pois. Huolletaan/korjataan parilla kolmella terähuolto saman verran.

Lisäksi tulee materiaali tappiota, kaikkea ei saa niin pienissä erissä kuin olisi tarpeen, eli paljon jää materiaalia ja tarvikkeita varastoon odottelemaan päivää jolloin niitä tarvitaan. Jos tarvitaan.

Päälle kaikki lakisääteiset, verstaan vakuutukset, vuokra ja lämmitys, auto, koneiden huolto, terien teroitukset, sähköt (isot koneet vie isosti virtaa).

En itse pärjäisi tuolla 7200 euron kk. liikevaihdolla tuntiveloituksista. Materiaaleissa katetta voi tosin hiukan "korjata" oikeaan suuntaan. Tapa alalla kuin alallla, materiaalin/tarvikkeiden hinta on jotakin siltä väliltä millä asiakas sen saisi itse hankkiessaan ja millä itse sen saat,

Täytyy myös huomata, että oman aikansa vie paperi hommat ja erilainen "liikekannalla" olo, asioiden toimittaminen kaupoissa ym.

Ei kai sitä viiluprässiä ole pakko ihan ensimmäisenä hankkia,sehän on melkoinen kustannus...
        Pieniä eriä voi käydä jossain muuallakin prässäämässä ja valmiinakin saa vaikka mitä..

• levyt
        puusepätär kirjoitti:

Ei kai sitä viiluprässiä ole pakko ihan ensimmäisenä hankkia,sehän on melkoinen kustannus...
        Pieniä eriä voi käydä jossain muuallakin prässäämässä ja valmiinakin saa vaikka mitä..

jättäisin kyllä kaupaan, on usein sellaista tavaraa. Ohuen ohut viilu (0.3) ja kuvio, tietenkin puulaadusta riippuen silmiinpistävän "sekava" tai viilut sitten täysin eriparia muuten, sävy ja kuvio eivät vastaa lainkaan toisiaan.

Aika härskin näköistä viilutusta on esimerkiksi monet valmiit tammiviilutetut levyt, läskiä ja helmeä ei ole säästelty :)

• puusepätär
        levyt kirjoitti:

jättäisin kyllä kaupaan, on usein sellaista tavaraa. Ohuen ohut viilu (0.3) ja kuvio, tietenkin puulaadusta riippuen silmiinpistävän "sekava" tai viilut sitten täysin eriparia muuten, sävy ja kuvio eivät vastaa lainkaan toisiaan.

Aika härskin näköistä viilutusta on esimerkiksi monet valmiit tammiviilutetut levyt, läskiä ja helmeä ei ole säästelty :)

Niin,se on se tuska kun on se silmä millä näkee kaiken tuollaisenkin ;)) Ns tavallinen kuluttaja ei välttämättä edes osaa katsoa samoin..eikä se edes tiedä mitä on läski,,jos ei vartalon ihraa oteta huomioon......;O

• osaava puuseppä
        jONE. kirjoitti:

Eli automekaanikko tienaa 72.00 eur/tunti * 160 = 11 520.00 eur/kk

Älä ole naurettava, oletko kuullut, esim: verotuksesta alv on 23%, jos maksamme työntekijälle 2000 eur/kk, joudumme maksamaan sivukuluja 1000.00 eur = 3000.00 eur. 2000.00 eur työntekijä maksaa veronsa ja käteen jää 1500-1800.00 eur (riippuen sen vero%). Koneet ovat kestäviä, mutta välillä niitäkin pitää huoltaa, tilanvuokra puusepän verstaasta riippuen 800-1100/puuseppä, pakettiauto, porat, pintakäsittelyaineet, hionta paperit ym.. muut kuluvat asiat..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      149
      8841
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2609
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2397
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2381
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1823
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      41
      1219
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe