Alun perin harkitsin jotakin pientä koirarotua, kun mietin, mihin rotuvalintani loppujen lopuksi johtaisi. Olen näet pitkään haaveillut agilityn harrastamisesta koiran kanssa, mutta minulla ei ole pitkään aikaan ollut koiraa.
Haluan nyt koiran ja harrastaa sen kanssa agilitya, mutta rotuvalintani johtikin loppujen lopuksi johonkin muuhun kuin kovin pieneen rotuun. Kadulla minua vastaan tuli nainen, joka talutti espanjanmastiffia. Tervehdin naista ja kysyin koiran rotua ja saako sitä silittää. Nainen antoi luvan ja koira tuli ystävällisesti minun luokseni, ennen kuin ehdin edes itse lähestyä sitä. Oli se ihana koira, rauhallinen ja ystävällinen, näyttikin kauniilta ja turkki oli ihanan tuntuinen.
Mutta kun haluan harrastaa koirani kanssa agilitya, niin teenkö aivan väärän rotuvalinnan, jos hankin espanjanmastiffin? Onko se liian suuri agilityyn? Olen niin innoissani, kun ajattelen harrastavani koiran kanssa agilitya, mutta ihastuin hetkessä niin suuresti myös espanjanmastiffiin. Tuli melkein kyynel silmään, kun se koira lumosi minut. Mutta niin on lumonnut agilitykin.
Mitä sanoisitte, jos toteuttaisin tämänhetkiset haaveeni? Teenkö mielestänne järkevästi? Kiitos vastaajille etukäteen!
Onko liian iso agilityyn?
8
497
Vastaukset
- kettulettu
No et varmaan saa tästä rodusta välttämättä mitään ruusukehaita. Liian iso koira ei ole, niitä on agilityluokkia isoillekin koirille. Espanjanmastiffi on ketterä koira. Rotu ei ole luonteeltaan kovin aktiivinen, mutta toimintahalua kuitenkin löytyy. Eli saat siitä varmasti mukavan harrastuskaverin agilityyn, se on sitten eri asia että haluatko kunnolla alkaa kisaamaan.:)
- Lalla-lalla-laa
Alun perin haaveenani oli päästä pyrkimään koiran kanssa kilpailutasolle asti, mutta kun tutustuin espanjanmastiffiin, niin muutin mieltäni. Nyt olen sitä mieltä, että mennään agilityssa koiran ehdoilla. Espanjanmastiffi tosiaan vaikuttaa vähän liian köntysmäiseltä kilpaillakseen agilityluokissa, mutta jos saan espanjanmastiffista rakastettavan perheenjäsenen, niin iloksi riittää harrastustasoinen agility.
Kiitos vastauksesta ja neuvoista!
periaatteessa laumanvartijoilta puuttuu tuo miellyttämisen halu. Saattavat jopa stresaantua agista, mieti mieluummin rotuominaisuuksiltaan paremmin sopivia
- Sopii tai ei
No harvemmin laumanvartijoita hankkivilla kriteerinä on agility. Koira voi kyllä soveltua siihenkin, tykkääväthän nämä luonnossakin kiipeillä ja hyppiä. Mutta kouluttaminen voi olla kovin työlästä jos miellyttämishalua ei ole. Jos pystyt tarjoamaan espanjanmastiffille sopivat olosuhteet ja haluat juuri sellaisen, kokeile agilitya mutta varaudu ettei siitä tule yhtään mitään.
- espanjan mastiffi
ei todellakaan ole agility rotu..ja jos agility kiinnostaa niin hanki toinen rotu. Joudut vielä pettymään jos meinaat harrastaa sen kanssa. laumanvartija on laumanvartija eikä mene edes harrastustasossa.
ehkä sinun pitää ottaa kaksi eri rotua toinen ketterä ja osallistuva rotu agiin ja toinen sitten espanjanmastiffi ihan muuten vaan. - Mastiff
espanjan mastiffi kirjoitti:
ei todellakaan ole agility rotu..ja jos agility kiinnostaa niin hanki toinen rotu. Joudut vielä pettymään jos meinaat harrastaa sen kanssa. laumanvartija on laumanvartija eikä mene edes harrastustasossa.
ehkä sinun pitää ottaa kaksi eri rotua toinen ketterä ja osallistuva rotu agiin ja toinen sitten espanjanmastiffi ihan muuten vaan....vaikka ei olekaan aivan tietty rotu.
http://www.youtube.com/watch?v=493ObYMabkk - vauhtia vaan ei siihen saa
Mastiff kirjoitti:
...vaikka ei olekaan aivan tietty rotu.
http://www.youtube.com/watch?v=493ObYMabkkMä en kestä tälläsii! koiran rakennekaan ei ole soveltuva tohon, ennen pitkää paikat hajoo! raskas etupainoinen agilityyn on yhtä paha kuin pitkäselkäinen ja matalajalkainen. Ja sit hei haloo laumanvartija! nyt järki käteen...
- espiksen omistaja
Mastiff kirjoitti:
...vaikka ei olekaan aivan tietty rotu.
http://www.youtube.com/watch?v=493ObYMabkkKyseisessä filminpätkässä ei ollut espanjanmastiffi vaan mastiffi ja kyseessä on eri rotu. Ei taitaisi espis suostua kyseiseen hommaan. se ajattelee itse että onko homma järkevää ja tekee sit jos katsoo asialliseksi hommaksi tai sitten ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374