Onko liian iso agilityyn?

Lalla-lalla-laa

Alun perin harkitsin jotakin pientä koirarotua, kun mietin, mihin rotuvalintani loppujen lopuksi johtaisi. Olen näet pitkään haaveillut agilityn harrastamisesta koiran kanssa, mutta minulla ei ole pitkään aikaan ollut koiraa.

Haluan nyt koiran ja harrastaa sen kanssa agilitya, mutta rotuvalintani johtikin loppujen lopuksi johonkin muuhun kuin kovin pieneen rotuun. Kadulla minua vastaan tuli nainen, joka talutti espanjanmastiffia. Tervehdin naista ja kysyin koiran rotua ja saako sitä silittää. Nainen antoi luvan ja koira tuli ystävällisesti minun luokseni, ennen kuin ehdin edes itse lähestyä sitä. Oli se ihana koira, rauhallinen ja ystävällinen, näyttikin kauniilta ja turkki oli ihanan tuntuinen.

Mutta kun haluan harrastaa koirani kanssa agilitya, niin teenkö aivan väärän rotuvalinnan, jos hankin espanjanmastiffin? Onko se liian suuri agilityyn? Olen niin innoissani, kun ajattelen harrastavani koiran kanssa agilitya, mutta ihastuin hetkessä niin suuresti myös espanjanmastiffiin. Tuli melkein kyynel silmään, kun se koira lumosi minut. Mutta niin on lumonnut agilitykin.

Mitä sanoisitte, jos toteuttaisin tämänhetkiset haaveeni? Teenkö mielestänne järkevästi? Kiitos vastaajille etukäteen!

8

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettulettu

      No et varmaan saa tästä rodusta välttämättä mitään ruusukehaita. Liian iso koira ei ole, niitä on agilityluokkia isoillekin koirille. Espanjanmastiffi on ketterä koira. Rotu ei ole luonteeltaan kovin aktiivinen, mutta toimintahalua kuitenkin löytyy. Eli saat siitä varmasti mukavan harrastuskaverin agilityyn, se on sitten eri asia että haluatko kunnolla alkaa kisaamaan.:)

      • Lalla-lalla-laa

        Alun perin haaveenani oli päästä pyrkimään koiran kanssa kilpailutasolle asti, mutta kun tutustuin espanjanmastiffiin, niin muutin mieltäni. Nyt olen sitä mieltä, että mennään agilityssa koiran ehdoilla. Espanjanmastiffi tosiaan vaikuttaa vähän liian köntysmäiseltä kilpaillakseen agilityluokissa, mutta jos saan espanjanmastiffista rakastettavan perheenjäsenen, niin iloksi riittää harrastustasoinen agility.

        Kiitos vastauksesta ja neuvoista!


    • periaatteessa laumanvartijoilta puuttuu tuo miellyttämisen halu. Saattavat jopa stresaantua agista, mieti mieluummin rotuominaisuuksiltaan paremmin sopivia

      • Sopii tai ei

        No harvemmin laumanvartijoita hankkivilla kriteerinä on agility. Koira voi kyllä soveltua siihenkin, tykkääväthän nämä luonnossakin kiipeillä ja hyppiä. Mutta kouluttaminen voi olla kovin työlästä jos miellyttämishalua ei ole. Jos pystyt tarjoamaan espanjanmastiffille sopivat olosuhteet ja haluat juuri sellaisen, kokeile agilitya mutta varaudu ettei siitä tule yhtään mitään.


      • espanjan mastiffi

        ei todellakaan ole agility rotu..ja jos agility kiinnostaa niin hanki toinen rotu. Joudut vielä pettymään jos meinaat harrastaa sen kanssa. laumanvartija on laumanvartija eikä mene edes harrastustasossa.
        ehkä sinun pitää ottaa kaksi eri rotua toinen ketterä ja osallistuva rotu agiin ja toinen sitten espanjanmastiffi ihan muuten vaan.


      • Mastiff
        espanjan mastiffi kirjoitti:

        ei todellakaan ole agility rotu..ja jos agility kiinnostaa niin hanki toinen rotu. Joudut vielä pettymään jos meinaat harrastaa sen kanssa. laumanvartija on laumanvartija eikä mene edes harrastustasossa.
        ehkä sinun pitää ottaa kaksi eri rotua toinen ketterä ja osallistuva rotu agiin ja toinen sitten espanjanmastiffi ihan muuten vaan.

        ...vaikka ei olekaan aivan tietty rotu.

        http://www.youtube.com/watch?v=493ObYMabkk


      • vauhtia vaan ei siihen saa
        Mastiff kirjoitti:

        ...vaikka ei olekaan aivan tietty rotu.

        http://www.youtube.com/watch?v=493ObYMabkk

        Mä en kestä tälläsii! koiran rakennekaan ei ole soveltuva tohon, ennen pitkää paikat hajoo! raskas etupainoinen agilityyn on yhtä paha kuin pitkäselkäinen ja matalajalkainen. Ja sit hei haloo laumanvartija! nyt järki käteen...


      • espiksen omistaja
        Mastiff kirjoitti:

        ...vaikka ei olekaan aivan tietty rotu.

        http://www.youtube.com/watch?v=493ObYMabkk

        Kyseisessä filminpätkässä ei ollut espanjanmastiffi vaan mastiffi ja kyseessä on eri rotu. Ei taitaisi espis suostua kyseiseen hommaan. se ajattelee itse että onko homma järkevää ja tekee sit jos katsoo asialliseksi hommaksi tai sitten ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe