Kihlat joululahjaksi?

Lue ensin ja...

Hauku teiniksi jos haluat mutta vasta luettuasi kokonaan...

Eli olen 17 vuotias tyttö ja olemme olleet 18-vuotiaan poikaystävänikanssa yhdessä päälle vuoden, kesällä tulee täyteen 2v. Hän on ujo, tiedän sen ja jos ei olisi hänkin ehkä miettisi itsekseen samaa asiaa jo nyt. Mutta tarvitsen mielipiteitä yllätyksestä.

Olemme yhdessä puhuneet kihloihin menosta monta kertaa ja ollaan jo päätetty että aiomme jokatapauksessa mennä kihloihin. (Molemmat ajattelemme kuitenkin hiukan eri aikoja mutta...)


Yllätykseni olisi keksiä joku persoonallinen omalaatuinen sormuspari ja pakata molemmat joululahjaan jonkin pienen runo/tarina lapun kanssa joka vihjaa kihloihin menemisestä.
Kun hän on avannut lahjan voin sitten kertoa niiden olevan vain symbolina ja ne oikeat sormukset haettaisiin yhdessä joulun jälkeen sitten kun hän haluaa, kunnioitan silti siis vielä hänenkin mielipiteitään. (tai vaikka 3v lahjana toisllemme sitten kesällä 2010 ja täytämme ennen joulua molemat joten sitten olisimme 18 ja 19 -Onko tuo nyt sitten enää niin teiniä?)

Eli,
Ongelma 1: kysyn kihloihin vai odotan että :) Herra Ujo on valmis kysymään kihloihin?
Ongelma 2: Onko ideani hyvä? (Ihan silläkin että jos en vielä niin ehkä en annakkaan hänen kysyä vaan teen sen itse vaikka joutuisinkin odottamaan.)


JA, En hae nyt sitten niitä niin yleisiä mielipiteitä: voi teini kasvappas vielä vuosia ensin... Koska en ole teini joka yleensä haluaa kihloihin siksi että on niin älyttömän ihastunut (ja jättää kuukauden päästä) tai haluaisin vaikuttaa aikuisemmalta tai siksi ku kaikki muutqi nii sit niinq mäki hei d44!!1

Syy ei todellakaan ole mikään noista vaan: koska rakastan häntä, haluan osoittaa sen jotenkin ja selittämättömällä tavalla vain tiedän löytäneeni jotain todella arvokasta. Haluaisin myös hiukan todistaa sillä joillekin, jotka sitä eivät voi uskoa, että me todellakin aiomme olla yhdessä lopun elämäämme.

Mutta, niitä mielipiteitä.

19

2057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa

      Ei tuo ideasi ole ollenkaan huono. Toki siis kaikki riippuu siitä, mistä poikaystäväsi pitää! :) Eli jos hän ei pidä yllätyksistä, voi tuollainen yllätys siis kääntyä negatiiviseksi. Toista ei myöskään saa painostaa eikä pakottaa kihlautumaan, joten siinäkin suhteessa miettisin, tykkääkö poikaystäväsi oikeasti tuon tyylisestä jutusta ilmaista halukkuutesi kihlautua.

      Ja tosiaan, elämässä voi tulla eteen mutkia ja vaikeuksia, joten kovin pitkälle tuota kihlaustakaan ei kannata suunnitella ;) Eli voihan olla että 2010 vuonna ette enää olekaan yhdessä tai olette, kukaan sitä ei voi tietää.

      Itse voisin kertoa oman kokemukseni. Olen 23-vuotias ja kihlattuni on 24v. Olemme olleet yhdessä 4 vuotta. Puhuimme tulevaisuudesta alusta asti avoimesti ja noin parin vuoden yhdessäolon jälkeen aloimme puhua avioliitosta ja sen merkityksestä. Oltuamme yhdessä vähän yli 2,5 vuotta, minä kosin miestäni. Tiesin, että hän haluaa myös kanssani joskus naimisiin, joten sinänsä en pelännyt kieltävää vastausta, mutta kyllähän se jännitti. Odotin siis niin kauan, että tiesin ettei kosinta tule aivan täytenä yllätyksenä miehelleni ja hänellä on ollut myös aikaa sulatella juttua.

      Ostin hänelle sormuksen ja kosin. Seuraavana päivänä menimme ostamaan minulle sormuksen. Kokkasin hyvää ruokaa, laitoin kynttilöitä ja hyvää musiikkia, söimme ja nautimme kuohuviiniä ja jälkiruokaa, kun sitten otin sormusrasian esille ja kosin miestäni "Tahdotko kanssani naimisiin?" ja tahtoihan hän :) Häitä suunnitellaan ja ne toivottavasti toteutuvat 1,5 vuoden kuluttua, kunhan rahat saadaan kasaan. :)

      Haluaisinkin vielä sinua muistuttaa, että kihloihin ei mennä ellei ole aikomusta myös mennä naimisiin, eli kihloissa oleminen ei sinällään ole mikään olotila ellei tosiaan naimisiin menosta ole sovittu! :)
      Eli siis kehottaisin sinua ihan kosimaan miestäsi, jos aiot sen niin toteuttaa.

      • Mielessäni

        kuitenkin on ajatus siitä että olisi helpompi ensin kysyä kihloihin ja vasta sitten vanhempana naimisiin. Tiedän kyllä hänen tunteensa sillä vaikka olemme olleet vain vähän aikaa yhdessä, olemme kokeneet paljon kaikenlaista ja..

        Noh, emme ole kuitenkaan (ainakin omasta mielestäni) ihan valmiita varmaan ns. vielä menemään ihan naimisiin asti, ensin kihlat niin on sitten minullakin sen jälkeen vielä ehkäpä parisen vuotta aikaa suunnitella ja miettiä.

        Oma visioni siis olisi noin 4v kestävä Seurustelu --> 2v jälkeen kihlat-> 2 v päästä (yhteensä 4v) naimisiin ja siitä sitten oma yhteinen elämä alkaa hiljaa rakentua.

        Mietin nyt vielä ja salaa ihan viattomasti jutellessa otan kihlat taas jossain vaiheessa puheeksi ja katson miten hän reagoi. Tiedän että jos minä kysyn kihloihin ja kultani joutuu ujona ottamaan asian vastan yhtäkkiä, hän menee aivan lukkoon. (niinkuin joskus ihan alussa ku ei uskaltanut melkein puhua minulle :> )

        Mietin.. (lisää mielipiteitä mielellään vielä otan vastaan.. olisi kiva tietää mitä mieltä enemmänkin kuin 1 on..?)


      • joku sitoumussormus
        Mielessäni kirjoitti:

        kuitenkin on ajatus siitä että olisi helpompi ensin kysyä kihloihin ja vasta sitten vanhempana naimisiin. Tiedän kyllä hänen tunteensa sillä vaikka olemme olleet vain vähän aikaa yhdessä, olemme kokeneet paljon kaikenlaista ja..

        Noh, emme ole kuitenkaan (ainakin omasta mielestäni) ihan valmiita varmaan ns. vielä menemään ihan naimisiin asti, ensin kihlat niin on sitten minullakin sen jälkeen vielä ehkäpä parisen vuotta aikaa suunnitella ja miettiä.

        Oma visioni siis olisi noin 4v kestävä Seurustelu --> 2v jälkeen kihlat-> 2 v päästä (yhteensä 4v) naimisiin ja siitä sitten oma yhteinen elämä alkaa hiljaa rakentua.

        Mietin nyt vielä ja salaa ihan viattomasti jutellessa otan kihlat taas jossain vaiheessa puheeksi ja katson miten hän reagoi. Tiedän että jos minä kysyn kihloihin ja kultani joutuu ujona ottamaan asian vastan yhtäkkiä, hän menee aivan lukkoon. (niinkuin joskus ihan alussa ku ei uskaltanut melkein puhua minulle :> )

        Mietin.. (lisää mielipiteitä mielellään vielä otan vastaan.. olisi kiva tietää mitä mieltä enemmänkin kuin 1 on..?)

        Kyllä se nyt vaan niin menee kuinka eka vastaaja sanoi. Jos et kosi kultsiasi naimisiinmenomielellä, ette ole "kihlauksenne" jälkeen kihloissa muuten kuin juuri siinä teinikihlamielessä, jota aloitusviestissäsi kovin itsestäsi pois toivottelit. Naimisiin ei tarvitse mennä heti eikä edes ensi vuonna, mutta jos kihloissa mielii olla, niin sen kysymyksen on oltava jotain tyyliin "haluatko aviomiehekseni" eikä "haluatko kihloihin kanssani". Jos haluat vain jonkun rinkulan, jolla osoittaa sitoumustasi, niin sen voitte toki hankkia ihan muuten vaan.

        Muuten olen sitä mieltä, että oikea hetki on sitten, kun sitä ei enää tarvitse kysellä netissä. :) Kyllä se silti saa jänskättää, ei kai kukaan kovin rutinoitunut ole pyytämään toista naimisiin kanssaan. Mutta odota edes siihen asti, että olet itse hommasta ihan varma ilman ulkopuolisten mielipiteitä. Ties vaikka poikakin siihen mennessä olisi saanut rohkeutta kosaisemiseen.


      • Enpä tiedä...
        joku sitoumussormus kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan niin menee kuinka eka vastaaja sanoi. Jos et kosi kultsiasi naimisiinmenomielellä, ette ole "kihlauksenne" jälkeen kihloissa muuten kuin juuri siinä teinikihlamielessä, jota aloitusviestissäsi kovin itsestäsi pois toivottelit. Naimisiin ei tarvitse mennä heti eikä edes ensi vuonna, mutta jos kihloissa mielii olla, niin sen kysymyksen on oltava jotain tyyliin "haluatko aviomiehekseni" eikä "haluatko kihloihin kanssani". Jos haluat vain jonkun rinkulan, jolla osoittaa sitoumustasi, niin sen voitte toki hankkia ihan muuten vaan.

        Muuten olen sitä mieltä, että oikea hetki on sitten, kun sitä ei enää tarvitse kysellä netissä. :) Kyllä se silti saa jänskättää, ei kai kukaan kovin rutinoitunut ole pyytämään toista naimisiin kanssaan. Mutta odota edes siihen asti, että olet itse hommasta ihan varma ilman ulkopuolisten mielipiteitä. Ties vaikka poikakin siihen mennessä olisi saanut rohkeutta kosaisemiseen.

        kun siis kyllähän tuo on tietty niin että kihlaus = naimisiin jossain vaiheessa mutta haluaisin omasta mielestäni jotenkin "porrastaa" asiaa. Ajattelen sen mieluummin niin että on enemmän aikaa tutustua toiseen kun etenee askel kerrallaan.

        Kosiminen sitten taas on niin iso asia että sitä en uskalla itsekään vielä ajatella kun kuitenkin olemme vielä NIIN nuoria. Siinä mielessä nimittäisin meitä jo teineiksi jos yhtäkkiä jompikumpi kosisi. Naimisiin menon vuoro tulee sitten kun molemmat on tarpeeksi aikuisia edes ymmärtämään asian. Se on sellainen siirtymävaihe jota ennen pitää tulla jotain tulevaan valmistavaa...

        Ja, mielestäni kihlat on suhteellisen sopiva tapa ilmoittaa hänellekin että kun minä teen tämän niin hän saa kosia sitten kun tahtoo. :) Tasajako, hän on ujo minä ehdotan kihloja, sitten hän saa päättää ujoutensa kanssa että kosiiko vasta vanhana ukkona vai milloin. Minä taas olen niin ujo ja perinteisiin takertunut että KOSINTA tapahtuu hänen toimestaan.

        Ja kihloihin meno ei minun mielestäni ole pelkkä mitätön rinkula sormessa. Omasta mielestäni se on kaunis tapa osoittaa että kuuluu jonkun tietyn kanssa yhteen ja samalla tietää itse että yhteistä tulevaisuutta on alettu rakentaa kihlauksella, mitä ikinä sen jälkeen sitten päätetäänkään tehdä --> (Hänen mielestään oma asunto ensin ja sitten kihlat.. mutta..
        Minun mielestäni:
        Kihlat kuitenkin ovat tavallaan kosinnan pienoismalli... joten, minun mielestäni ensin pikkukosinta, sitten opiskelut loppuun, asunto ja työt ja sen jälkeen oikea kosinta..)


      • joku sitoumussormus
        Enpä tiedä... kirjoitti:

        kun siis kyllähän tuo on tietty niin että kihlaus = naimisiin jossain vaiheessa mutta haluaisin omasta mielestäni jotenkin "porrastaa" asiaa. Ajattelen sen mieluummin niin että on enemmän aikaa tutustua toiseen kun etenee askel kerrallaan.

        Kosiminen sitten taas on niin iso asia että sitä en uskalla itsekään vielä ajatella kun kuitenkin olemme vielä NIIN nuoria. Siinä mielessä nimittäisin meitä jo teineiksi jos yhtäkkiä jompikumpi kosisi. Naimisiin menon vuoro tulee sitten kun molemmat on tarpeeksi aikuisia edes ymmärtämään asian. Se on sellainen siirtymävaihe jota ennen pitää tulla jotain tulevaan valmistavaa...

        Ja, mielestäni kihlat on suhteellisen sopiva tapa ilmoittaa hänellekin että kun minä teen tämän niin hän saa kosia sitten kun tahtoo. :) Tasajako, hän on ujo minä ehdotan kihloja, sitten hän saa päättää ujoutensa kanssa että kosiiko vasta vanhana ukkona vai milloin. Minä taas olen niin ujo ja perinteisiin takertunut että KOSINTA tapahtuu hänen toimestaan.

        Ja kihloihin meno ei minun mielestäni ole pelkkä mitätön rinkula sormessa. Omasta mielestäni se on kaunis tapa osoittaa että kuuluu jonkun tietyn kanssa yhteen ja samalla tietää itse että yhteistä tulevaisuutta on alettu rakentaa kihlauksella, mitä ikinä sen jälkeen sitten päätetäänkään tehdä --> (Hänen mielestään oma asunto ensin ja sitten kihlat.. mutta..
        Minun mielestäni:
        Kihlat kuitenkin ovat tavallaan kosinnan pienoismalli... joten, minun mielestäni ensin pikkukosinta, sitten opiskelut loppuun, asunto ja työt ja sen jälkeen oikea kosinta..)

        Mielipiteeseesi sinulla on tietysti täysi oikeus! Ja samoin kanssasi ajattelee nykyään moni, eli kihloihin mennään ilman avioliittoajatusta ja koetaan se jonkinlaisena "sitoumuksena". Mutta kannattaa huomata, että monet ajattelevat myös niin kuinka asia oikeasti perinteisesti on ollut, joten on turha ottaa pulttia sitten, kun törmäät kihlaustasi vähätteleviin kommentteihin.

        Virallisesti kihlausta ei enää juuri missään mainita, mutta siellä, missä mainitaan, se määritellään vain yhdellä tavalla eli sopimuksena avioliittoon menemisestä. Siinä mielessä on ihan sama, miksi kihlausta haluaa kutsua, koska mitään virallista merkitystä sillä ei ole. Mutta edelleen on sitäkin väkeä, jonka mielestä kihlaus on kihlaus vain, jos on sovittu avioliittoon menemisestä. Siksi kihlauksesta monesti seuraavat ne kysymykset hääpäivästä ja ehkä myös kauhistelut homman järkevyydestä silloin, kun sukulaisten mielestä teinit poukkaavat kihloihin liian aikaisin. Ja siksi moni tulee pitämään teidänkin "kihlaustanne" teinikihlauksena, jos sillä mielellä olet sitä pojalle ehdottamassa, että saatte pelkästään rinkuloita pitää. Tai toisaalta, jos nyt haluat mennä "kihloihin", niin siinä määrin kuin asiassa enää mitään virallista on, olette oikeasti kihloissa sitten vasta, kun poika sinua kosii, kun sen puuhan hänelle ehdottomasti jätät. ;-)


      • joku sitoumussormus kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan niin menee kuinka eka vastaaja sanoi. Jos et kosi kultsiasi naimisiinmenomielellä, ette ole "kihlauksenne" jälkeen kihloissa muuten kuin juuri siinä teinikihlamielessä, jota aloitusviestissäsi kovin itsestäsi pois toivottelit. Naimisiin ei tarvitse mennä heti eikä edes ensi vuonna, mutta jos kihloissa mielii olla, niin sen kysymyksen on oltava jotain tyyliin "haluatko aviomiehekseni" eikä "haluatko kihloihin kanssani". Jos haluat vain jonkun rinkulan, jolla osoittaa sitoumustasi, niin sen voitte toki hankkia ihan muuten vaan.

        Muuten olen sitä mieltä, että oikea hetki on sitten, kun sitä ei enää tarvitse kysellä netissä. :) Kyllä se silti saa jänskättää, ei kai kukaan kovin rutinoitunut ole pyytämään toista naimisiin kanssaan. Mutta odota edes siihen asti, että olet itse hommasta ihan varma ilman ulkopuolisten mielipiteitä. Ties vaikka poikakin siihen mennessä olisi saanut rohkeutta kosaisemiseen.

        " jos kihloissa mielii olla, niin sen kysymyksen on oltava jotain tyyliin "haluatko aviomiehekseni" eikä "haluatko kihloihin kanssani". "
        Eihän niillä käytetyillä sanoilla nyt niin oo väliä, tärkeintä on se ajatus siellä takana.
        Mä käytin melkein tota viimistä vaihtoehtoa kosiessani, mutta kyllä mä ihan aattelin, että kihloja seuraa sitten naimisiinmeno - joskus..

        Ja se, mikä mulle ekaks tuli mieleen tota ap:n otsikkoa lukiessa oli se, et mä en kyll haluis kihloihin jouluna tms. juhlapyhänä. ;p Mä haluisin, että se ois sellanen vaan meille merkityksellinen päivä.. Noh, juhannus ja joku ystävänpäivä nyt ois eri, mut mä kosein ekan kerran meen vuosipäivänä..


    • että poika ehdottaa

      mielestäni olette joka tapauksessa liian nuoria menemään kihloihin, koska olen itse saman virheen tehnyt ja kihlaus kesti nipin napin puolivuotta. Jos päätäsi ei mikään tässä asiassa käännä, niin odota edes että poika ehdottaa sitä itse. Joka tapauksessa onnea teille jatkossa =)

      • sen tieän varmasti

        mutta tietty hänen ujoutensa estää heti suoraan möläyttämästä asiaa. Odotan jonkin aikaa ja puhun hänen kanssaan.. mutta saatan silti tehdä sen ennen häntä...


    • jos puhutaan "kihloist...

      No yllätys tuo saattaisi olla, monessakin mielessä. Ensinnäkin, hän saattaisi olla yllättynyt kihlauksesta ja myöhemmin ikävämpi yllätys, "kihlaus" olikin vaan teinitytön kotileikkiä, eikä todellinen lupaus naimisiin menosta.

      Suosittelen siirtämään tuota "kosimista" vähän myöhemmälle iälle/ajalle, siis siihen asti kun olet oikeasti sitä mieltä että olet valmis menemään naimisiin hänen kanssaan. Tuo vesittää pohjan kosinnalta/kihlauksesta jos "kihloihin" mennään siksi että voisit "hiukan todistaa sillä joillekin, jotka sitä eivät voi uskoa, että me todellakin aiomme olla yhdessä lopun elämäämme".

      "Ja, mielestäni kihlat on suhteellisen sopiva tapa ilmoittaa hänellekin että kun minä teen tämän niin hän saa kosia sitten kun tahtoo. :) Tasajako, hän on ujo minä ehdotan kihloja, sitten hän saa päättää ujoutensa kanssa että kosiiko vasta vanhana ukkona vai milloin. Minä taas olen niin ujo ja perinteisiin takertunut että KOSINTA tapahtuu hänen toimestaan."

      Tässäkin yksi syy lisää miksi ei kannata "kosia". Poikkiksellesi tuo "kihlaus" voi tarkoittaa OIKEAA kosintaa, eli olette luvanneet mennä naimisiin keskenänne. Miksi ihmeessä hän vielä tuon lisäksi kosisi, kun kerran olette jo kerran lupautuneet naimaan toisenne? Eihän tuossa ole mitään järkeä.. Ja entäs jos olette "kihloissa" seuraavat 10 tai 20 vuotta, vain siksi että sinä odottelet kosintaa ja poikkiksesi mielestä sinä olet jo kosinut ja häät tulevat kun tulevat jos tulevat... Sitten sinä itkeskelet täällä suomi24:n palstoilla kuinka olette kihloissa, mutta miehesi ei vieläkään ole kosinut. Ei näin.

      Mun mielestä sun kannattaa haudata nuo kihlaussuunnitelmat myöhemmäksi (ei riipu vuosista vaan henkisestä kasvusta), siihen saakka kunnes olet valmis kosimaan miestäsi oikeasti. Sinua harmittaa varmasti myöhemmin, jos leikki-kihlaus olikin se oikea kosinta etkä muuta tule koskaan saamaan. Varsinkaan kun itsekin sanot ettette vielä ole valmiita avioliittoa toisillenne lupaamaan. Jonain päivänä varmasti huomaat, että haluat naimisiin juuri tämän miehen (tai jonkun toisen) kanssa vaikka saman tien. Ja ajattele miten ihanalta tuntuu sitten kantaa kihlasormusta, joka on merkkinä tulevasta avioliitosta, eikä pelkästä rengastuksesta, muille näyttämisen tarpeesta. Parhaassa tapauksessa kihloissa ja naimisissa on vain kerran. Ikävä totuus kuitenkin on, että ainakin 99% 15 vuotiaana aloitetuista suhteista tulee päättymään jossain vaiheessa. Toivottavasti te kuulutte siihen alle yhteen prosenttiin, mutta todennäköisyys ei ole puolellanne.

      Jos haluatte syventää ja vakavoittaa suhdettanne, niin muuttakaa vaikka yhteen. Sitten voit alkaa kutsumaan poikkista avomieheksesi. Yhteinen asunto (oli oma tai vuokra) on kuitenkin PALJON suurempi sitoutumisen osoitus kun "kihlat" ilman aikomusta avioliitosta. Ja opitte tuntemaan toisenne paremmin kun arki tulee suhteeseen.

      • että näin

        Odotinkin että kyllä sieltä jotain negatiivista tulee.

        Ajatukseni ei ole pelkästään se että voin esitellä itseni ihmisille uudestaan sillä verukkeella että hei olen kihloissa. Ei EI näin. kyseinen on mielestäni suoraan sanotusti persiistä että menee kihloihin vain tuon takia. (tai edes seurustelee siksi että voisi sanoa seurustelevansa..)

        Ja toiseksi, en leiki kotileikkiä. Omiin kokemuksiini viitaten voin sanoa että en enää vaihda toista puoliskoani mikäli vain kyseinen pysyy paikoillaan eikä itse lähde pois. (miehet on sikoja, ei kaikki mutta silti suurin osa..)

        Ja lähinnä tarkoitan tuolla kosintaluvan ilmoittamisella sitä että koska hän on ujo ja meillä on kuitenkin vähän erilaiset näkemykset siitä miten "järjestämme" elämämme niin hän saa päättää koska menemme naimisiin. Jos pitää kihloja kosimisena niin sitten vain odotan sitä että hän joko ehdottaa häiden järjestämistä tai aloittaa keskustelun aiheesta niin että asia saadaan päätettyä.

        Enkä todellakaan tulisi enää muutamien vuosien päästä tänne itkemään kun mies ei kosi vaan pikemminkin puhuisin asiasta hänen kanssaan mieluummin kuin hukkuisin omiin ongelmiini.

        "Ja ajattele miten ihanalta tuntuu sitten kantaa kihlasormusta, joka on merkkinä tulevasta avioliitosta, eikä pelkästä rengastuksesta, muille näyttämisen tarpeesta."

        Saatoin ehkä selittää asian sekavasti mutta en halua pelkkää leikkikihlautumista ja rengastusta. (Rengastus mielestäni meidän tapauksessamme on enemmänkin joku kaulakoru jolla voi sitten hienostella että sain tämän kullalta.. Ja sen voisin vaikka tehdäkin jos haluaisin koska kaulakoru on minusta söpön kaunis joululahja.)


        "Ikävä totuus kuitenkin on, että ainakin 99% 15 vuotiaana aloitetuista suhteista tulee päättymään jossain vaiheessa. Toivottavasti te kuulutte siihen alle yhteen prosenttiin, mutta todennäköisyys ei ole puolellanne."

        Ensinnäkin, esittämäni idean toteuttamishetkellä emme ole 15 vuotiaita vaan 18 ja 19. Ja mistä ihmeestä sen todennäköisyyden voi nähdä? Siitä miten sivuseikkoina mainitsen sen että olisi kiva näyttää muille kun olen kihloissa.. Se oli lähinnä omaan elämääni viittaava kommentti, muutamat ihmiset omasta tuttavapiiristäni nimittäin jopa elättelevät kuvitelmiaan siitä että olen ns. vapaa vaikka olen ja tulen aina olemaan varattu tälle yhdelle ja ainoalle poikaystävälleni, tulevaisuudessa toivottavasti miehelleni enkä kieroille edellisien suhteiden tyypeille joihin ei voi luottaa!


        "Jos haluatte syventää ja vakavoittaa suhdettanne, niin muuttakaa vaikka yhteen. Sitten voit alkaa kutsumaan poikkista avomieheksesi."

        Kyllähän me sen tekisimme mutta molemmilla on vielä opiskelut kesken ei pelkästään eri paikkakunnilla mutta myös aivan eri kaupungeissa. Toisin sanoen jonkin asteen kaukosuhde vaikka minä nyt annan periksi vähän ja kiinnostuksen takia vaihdan opiskelupaikkaa ja "alaa" (Olen ammattikoulussa ja tajusin ettei opiskelemani ala ole minun juttuni.)

        "Yhteinen asunto (oli oma tai vuokra) on kuitenkin PALJON suurempi sitoutumisen osoitus kun "kihlat" ilman aikomusta avioliitosta. Ja opitte tuntemaan toisenne paremmin kun arki tulee suhteeseen."

        Totta, se on paljon suurempi asia ja siksi haluaisinkin aloittaa pienemmästä pahasta ja sitten jos emme pysy yhdessä (JOKA ON TODELLA EPÄTODENNÄKÖISTÄ) niin eipä ole vielä siinä vaiheessa muuta kuin kihlat ja omat haaveet tulevaisuudesta yhdessä joista täytyy hankkiutua eroon.


        Kihlat olisi mielestäni helpoin ja vaivattomin tapa, näin aluksi vielä melko nuorena (silti, ainakin vuosien perusteella aikuisena) todistaa se että me aiomme olla ikuisesti yhdessä. Sen jälkeen voidaan ruveta suunnittelemaan sitä omaa yhteistä asuntoa jostain ja sen jälkeen (mielestäni) tulee yleensä seuraavana häät ja lapset...


        Olit ilmeisesti ymärtänyt mielipiteeni väärin, sillä minulle tosiaan se kihlaus ei ole rengastus, enkä näe ainakaan itse leikkiväni mitään kotileikkiä vaan haluan olla rakkaani kanssa niin kauan kuin vain mahollista.. Vaikka vielä haudassakin samassa arkussa jos vain mahdumme. :D (No ehkä ei nyt sentään samassa arkussa)


      • vielä se että
        että näin kirjoitti:

        Odotinkin että kyllä sieltä jotain negatiivista tulee.

        Ajatukseni ei ole pelkästään se että voin esitellä itseni ihmisille uudestaan sillä verukkeella että hei olen kihloissa. Ei EI näin. kyseinen on mielestäni suoraan sanotusti persiistä että menee kihloihin vain tuon takia. (tai edes seurustelee siksi että voisi sanoa seurustelevansa..)

        Ja toiseksi, en leiki kotileikkiä. Omiin kokemuksiini viitaten voin sanoa että en enää vaihda toista puoliskoani mikäli vain kyseinen pysyy paikoillaan eikä itse lähde pois. (miehet on sikoja, ei kaikki mutta silti suurin osa..)

        Ja lähinnä tarkoitan tuolla kosintaluvan ilmoittamisella sitä että koska hän on ujo ja meillä on kuitenkin vähän erilaiset näkemykset siitä miten "järjestämme" elämämme niin hän saa päättää koska menemme naimisiin. Jos pitää kihloja kosimisena niin sitten vain odotan sitä että hän joko ehdottaa häiden järjestämistä tai aloittaa keskustelun aiheesta niin että asia saadaan päätettyä.

        Enkä todellakaan tulisi enää muutamien vuosien päästä tänne itkemään kun mies ei kosi vaan pikemminkin puhuisin asiasta hänen kanssaan mieluummin kuin hukkuisin omiin ongelmiini.

        "Ja ajattele miten ihanalta tuntuu sitten kantaa kihlasormusta, joka on merkkinä tulevasta avioliitosta, eikä pelkästä rengastuksesta, muille näyttämisen tarpeesta."

        Saatoin ehkä selittää asian sekavasti mutta en halua pelkkää leikkikihlautumista ja rengastusta. (Rengastus mielestäni meidän tapauksessamme on enemmänkin joku kaulakoru jolla voi sitten hienostella että sain tämän kullalta.. Ja sen voisin vaikka tehdäkin jos haluaisin koska kaulakoru on minusta söpön kaunis joululahja.)


        "Ikävä totuus kuitenkin on, että ainakin 99% 15 vuotiaana aloitetuista suhteista tulee päättymään jossain vaiheessa. Toivottavasti te kuulutte siihen alle yhteen prosenttiin, mutta todennäköisyys ei ole puolellanne."

        Ensinnäkin, esittämäni idean toteuttamishetkellä emme ole 15 vuotiaita vaan 18 ja 19. Ja mistä ihmeestä sen todennäköisyyden voi nähdä? Siitä miten sivuseikkoina mainitsen sen että olisi kiva näyttää muille kun olen kihloissa.. Se oli lähinnä omaan elämääni viittaava kommentti, muutamat ihmiset omasta tuttavapiiristäni nimittäin jopa elättelevät kuvitelmiaan siitä että olen ns. vapaa vaikka olen ja tulen aina olemaan varattu tälle yhdelle ja ainoalle poikaystävälleni, tulevaisuudessa toivottavasti miehelleni enkä kieroille edellisien suhteiden tyypeille joihin ei voi luottaa!


        "Jos haluatte syventää ja vakavoittaa suhdettanne, niin muuttakaa vaikka yhteen. Sitten voit alkaa kutsumaan poikkista avomieheksesi."

        Kyllähän me sen tekisimme mutta molemmilla on vielä opiskelut kesken ei pelkästään eri paikkakunnilla mutta myös aivan eri kaupungeissa. Toisin sanoen jonkin asteen kaukosuhde vaikka minä nyt annan periksi vähän ja kiinnostuksen takia vaihdan opiskelupaikkaa ja "alaa" (Olen ammattikoulussa ja tajusin ettei opiskelemani ala ole minun juttuni.)

        "Yhteinen asunto (oli oma tai vuokra) on kuitenkin PALJON suurempi sitoutumisen osoitus kun "kihlat" ilman aikomusta avioliitosta. Ja opitte tuntemaan toisenne paremmin kun arki tulee suhteeseen."

        Totta, se on paljon suurempi asia ja siksi haluaisinkin aloittaa pienemmästä pahasta ja sitten jos emme pysy yhdessä (JOKA ON TODELLA EPÄTODENNÄKÖISTÄ) niin eipä ole vielä siinä vaiheessa muuta kuin kihlat ja omat haaveet tulevaisuudesta yhdessä joista täytyy hankkiutua eroon.


        Kihlat olisi mielestäni helpoin ja vaivattomin tapa, näin aluksi vielä melko nuorena (silti, ainakin vuosien perusteella aikuisena) todistaa se että me aiomme olla ikuisesti yhdessä. Sen jälkeen voidaan ruveta suunnittelemaan sitä omaa yhteistä asuntoa jostain ja sen jälkeen (mielestäni) tulee yleensä seuraavana häät ja lapset...


        Olit ilmeisesti ymärtänyt mielipiteeni väärin, sillä minulle tosiaan se kihlaus ei ole rengastus, enkä näe ainakaan itse leikkiväni mitään kotileikkiä vaan haluan olla rakkaani kanssa niin kauan kuin vain mahollista.. Vaikka vielä haudassakin samassa arkussa jos vain mahdumme. :D (No ehkä ei nyt sentään samassa arkussa)

        unohdin sanoa tuosta suunnitelmien siirtämisestä siihen että haluan varmasti mennä hänen kanssan naimisiin:

        Kyllä, haluan mennä naimisiin hänen kanssaan mutta mielestäni Minä 18v ja naimisissa, ei vain kuulosta järkevältä. Mieluummin olen hänen kanssaan yhdessä vähemmän virallisella, mutta kuitenkin lupauksella, siitä että muutaman vuoden päästä menemme kyllä naimisiin sitten kun on molempien mielestä oikea aika emmekä enään ole TeiNi PAriSkuNtA joka meni kihloihin ensin ja sit heti perään naimisiin.


      • monia...
        että näin kirjoitti:

        Odotinkin että kyllä sieltä jotain negatiivista tulee.

        Ajatukseni ei ole pelkästään se että voin esitellä itseni ihmisille uudestaan sillä verukkeella että hei olen kihloissa. Ei EI näin. kyseinen on mielestäni suoraan sanotusti persiistä että menee kihloihin vain tuon takia. (tai edes seurustelee siksi että voisi sanoa seurustelevansa..)

        Ja toiseksi, en leiki kotileikkiä. Omiin kokemuksiini viitaten voin sanoa että en enää vaihda toista puoliskoani mikäli vain kyseinen pysyy paikoillaan eikä itse lähde pois. (miehet on sikoja, ei kaikki mutta silti suurin osa..)

        Ja lähinnä tarkoitan tuolla kosintaluvan ilmoittamisella sitä että koska hän on ujo ja meillä on kuitenkin vähän erilaiset näkemykset siitä miten "järjestämme" elämämme niin hän saa päättää koska menemme naimisiin. Jos pitää kihloja kosimisena niin sitten vain odotan sitä että hän joko ehdottaa häiden järjestämistä tai aloittaa keskustelun aiheesta niin että asia saadaan päätettyä.

        Enkä todellakaan tulisi enää muutamien vuosien päästä tänne itkemään kun mies ei kosi vaan pikemminkin puhuisin asiasta hänen kanssaan mieluummin kuin hukkuisin omiin ongelmiini.

        "Ja ajattele miten ihanalta tuntuu sitten kantaa kihlasormusta, joka on merkkinä tulevasta avioliitosta, eikä pelkästä rengastuksesta, muille näyttämisen tarpeesta."

        Saatoin ehkä selittää asian sekavasti mutta en halua pelkkää leikkikihlautumista ja rengastusta. (Rengastus mielestäni meidän tapauksessamme on enemmänkin joku kaulakoru jolla voi sitten hienostella että sain tämän kullalta.. Ja sen voisin vaikka tehdäkin jos haluaisin koska kaulakoru on minusta söpön kaunis joululahja.)


        "Ikävä totuus kuitenkin on, että ainakin 99% 15 vuotiaana aloitetuista suhteista tulee päättymään jossain vaiheessa. Toivottavasti te kuulutte siihen alle yhteen prosenttiin, mutta todennäköisyys ei ole puolellanne."

        Ensinnäkin, esittämäni idean toteuttamishetkellä emme ole 15 vuotiaita vaan 18 ja 19. Ja mistä ihmeestä sen todennäköisyyden voi nähdä? Siitä miten sivuseikkoina mainitsen sen että olisi kiva näyttää muille kun olen kihloissa.. Se oli lähinnä omaan elämääni viittaava kommentti, muutamat ihmiset omasta tuttavapiiristäni nimittäin jopa elättelevät kuvitelmiaan siitä että olen ns. vapaa vaikka olen ja tulen aina olemaan varattu tälle yhdelle ja ainoalle poikaystävälleni, tulevaisuudessa toivottavasti miehelleni enkä kieroille edellisien suhteiden tyypeille joihin ei voi luottaa!


        "Jos haluatte syventää ja vakavoittaa suhdettanne, niin muuttakaa vaikka yhteen. Sitten voit alkaa kutsumaan poikkista avomieheksesi."

        Kyllähän me sen tekisimme mutta molemmilla on vielä opiskelut kesken ei pelkästään eri paikkakunnilla mutta myös aivan eri kaupungeissa. Toisin sanoen jonkin asteen kaukosuhde vaikka minä nyt annan periksi vähän ja kiinnostuksen takia vaihdan opiskelupaikkaa ja "alaa" (Olen ammattikoulussa ja tajusin ettei opiskelemani ala ole minun juttuni.)

        "Yhteinen asunto (oli oma tai vuokra) on kuitenkin PALJON suurempi sitoutumisen osoitus kun "kihlat" ilman aikomusta avioliitosta. Ja opitte tuntemaan toisenne paremmin kun arki tulee suhteeseen."

        Totta, se on paljon suurempi asia ja siksi haluaisinkin aloittaa pienemmästä pahasta ja sitten jos emme pysy yhdessä (JOKA ON TODELLA EPÄTODENNÄKÖISTÄ) niin eipä ole vielä siinä vaiheessa muuta kuin kihlat ja omat haaveet tulevaisuudesta yhdessä joista täytyy hankkiutua eroon.


        Kihlat olisi mielestäni helpoin ja vaivattomin tapa, näin aluksi vielä melko nuorena (silti, ainakin vuosien perusteella aikuisena) todistaa se että me aiomme olla ikuisesti yhdessä. Sen jälkeen voidaan ruveta suunnittelemaan sitä omaa yhteistä asuntoa jostain ja sen jälkeen (mielestäni) tulee yleensä seuraavana häät ja lapset...


        Olit ilmeisesti ymärtänyt mielipiteeni väärin, sillä minulle tosiaan se kihlaus ei ole rengastus, enkä näe ainakaan itse leikkiväni mitään kotileikkiä vaan haluan olla rakkaani kanssa niin kauan kuin vain mahollista.. Vaikka vielä haudassakin samassa arkussa jos vain mahdumme. :D (No ehkä ei nyt sentään samassa arkussa)

        "Ensinnäkin, esittämäni idean toteuttamishetkellä emme ole 15 vuotiaita vaan 18 ja 19. Ja mistä ihmeestä sen todennäköisyyden voi nähdä? "

        Sanoin kyllä että "...15 vuotiaana ALOITETUISTA suhteista tulee päättymään jossain vaiheessa". Ja todennäköisyyttä voi laskea niin, että otetaan 100 suhdetta jotka ovat alkaneet 15 vuotiaana ja katsotaan kuinka moni kestää. Tosiasia on, että suurin osa ihmisistä muuttuu (ja usein myös kasvavat erilleen) aikuistuessaan. Minäkin luulin eläväni loppuelämän teininä aloitetussa suhteessa (suhde kesti 16 vuotiaasta 18 vuotiaaksi), mutta toisin kävi. Rakkaus ei loppunut, mutta elämänarvot ja tulevaisuuden suunnitelmat ei osuneet yhteen ja oli parempi erota. Itsekin haaveilin kihloista tuolloin, mutta en vielä teininä ollut valmis lupaamaan avioliittoa toiselle. Me ei rengastettu toisiamme, mutta hankin miehelle kaulakorun (armeijan tunnistelaatan tapaisen) jossa luki molempien nimet ja "rakastan sinua" sekä päivämäärä. (saa käyttää lahjaideana ;)) Mies kantoi tuota kaulassaan aina ja ylpeänä esitteli sitä kavereilleen.

        "...enkä kieroille edellisien suhteiden tyypeille joihin ei voi luottaa!"

        Tätä voisin käyttää perusteluna tuolle 99%:lle. Teini-iän suhteet yleensä tulevat päättymään joskus. Mä olen sinua 7 vuotta vanhempi ja minulla on takana vain yksi suhde ennen tätä nykyistä kun sinä taas puhut suhteista monikossa. Tällä hetkellä minun suhteistani on päättynyt eroon 50% (eli toinen niistä kahdesta suhteesta joissa olen ollut), kun sinulla taas onnistumisprosentti on pienempi (jos olet seurustellut neljän kanssa, mukaan lukien nykyinen, on suhteistasi päättynyt 75%). Mutta lohduttavaa on, että lopulta tarvitaan vain yksi, joka voi olla järjestyksessä ensimmäinen tai 120. kumppani. :)

        "Totta, se on paljon suurempi asia ja siksi haluaisinkin aloittaa pienemmästä pahasta ja sitten jos emme pysy yhdessä (JOKA ON TODELLA EPÄTODENNÄKÖISTÄ) niin eipä ole vielä siinä vaiheessa muuta kuin kihlat ja omat haaveet tulevaisuudesta yhdessä joista täytyy hankkiutua eroon."

        Huomasithan ""-merkit. Yhteinen asunto on suurempi askel suhteessa kuin "kihlat" (eli minun näkemykseni mukaan rengastus), mutta yhteinen asunto on pienempi askel kuin kihlat (lupaus naimisiin menosta) tai itse avioliitto. Toki ymmärrän että joillekin se voi olla toisin, mutta aina voi käydä niin että koti palaa tuhkana ilmaan ja kaikki materiaalinen omaisuus menee. Avioliittolupaukselle ei pitäisi käydä noin, eikä myöskään avioliitolle jonka pitäisi kestää myös vastoinkäymiset.

        Hyvä, jos olen ymmärtänyt väärin. :) Kaveripiiriini vaan kuuluu monia (20 vuotiaina) "kihloihin" menneitä, jotka kärvistelevät vuodesta toiseen odottaen mieheltä kosintaa. Lapsia on ja asuntovelkaa, mutta häistä ei puhettakaan.

        "Kyllä, haluan mennä naimisiin hänen kanssaan mutta mielestäni Minä 18v ja naimisissa, ei vain kuulosta järkevältä. Mieluummin olen hänen kanssaan yhdessä vähemmän virallisella, mutta kuitenkin lupauksella, siitä että muutaman vuoden päästä menemme kyllä naimisiin sitten kun on molempien mielestä oikea aika"

        Tämä kuulostaa jo paljon paremmalta kuin "kihlaus-rengastus" joka tehdään vain suhteen "virallistamiseksi". Jos avioliitto 18 vuotiaana ei kuulosta hyvältä idealta, niin kihloissa voi hyvinkin olla vuosia tai viikon, ajalla ei niinkään ole merkitystä.

        Jos todella haluat poikaystäväsi kanssa naimisiin, voisit esittää tuon joulukihlauksen eri tavalla kuin mitä ehdotit. Kysy mielummin haluaako hän kanssasi naimisiin joskus, esimerkiksi 10 vuoden sisään. Mikäli vastaus on myöntävä, olette oikeasti kihloissa. Voit sanoa hänelle myös että hän saa päättää avioitumisajankohdan, kunhan on valmis ottamaan sinut vaimokseen. (Tällaisessa kosinnassa on puolensa, sinulla on tulevaisuudessa joku "takaraja" josta voit vihjailla jos mies ei vielä itse ala ehdotella hääajankohtaa).

        Tai jos et halua vielä mitään tällaista lupausta, niin voittehan hankkia toisillenne sormukset ja käyttää niitä vaikka oikeissa nimettömissä ilman mitään puhetta kihloista. Näin teitä ei leimata teinikihlautuneiksi, mutta saatte näkyvän merkin suhteestanne. Voit myös ehdottaa poikkiksellesi että kun hän haluaa kihloihin kanssasi, siirrätte sormukset vasempaan käteen. Todennäköisesti tuo on helpompaa ujolle poikaystävällesi, kuin perinteinen kosinta ja tiedät varmasti hänen tarkoittavan sitä kun hän jonain päivänä ehdottaa sormusten siirtämistä. :)


      • kerran kokenut..

        joo oon ihan samaa mieltä siitä että nuorina aloitetut suhteet ei kestä, varsinkaan nykyaikana. sehän siinä hienoa onkin että nuorena sitä kuvittelee kaikenlaista, on kaikkivoipa ja tietää kaiken :) se kuuluu siihen ikään :)

        aloitin 15v. seurustelun, no, 9 vuotta sitten oltiinkin yhdessä ja lapsikin tuli, ja naimisiinkin kerittiin, sitten kyllä erottiin, syitä en ala tässä eritellä. mutta tuo ero johtui hyvin suurelta osin siitä, ettei kumpikaan ollut nähnyt maailmaa omin silmin. ei sellanen olis voinut kestää. ja lisäisin vielä, että jokainen minun ikäinen pari joka samaan aikaan alkoi seurustella, ovat nykyään eronneet, toiset kuukauden, toiset vuoden ja toiset 10 vuoden päästä. toki mikään ennustajaeukko en ole, mutta huonot on ennusteet teinisuhteilla, ikävä kyllä.

        sinänsä kihloista olen sitä mieltä, että kihlaus on lupaus avioliitosta. ja jos kysyy toista kihloihin niin on silloin sitoutunut menemään naimisiin hänen kanssaan ja se on nimenomaan lupaus siitä. jos kysyy miestä kihloihin, se on silloin kosiminen, olisi kummallista odottaa kosimista kun kerran on jo kihloissa.. sinänsä se on sanahelinää, kuinka kosii, jos molemmat ovat samaa mieltä sen merkityksestä. itse kysyin nykyistä miestäni kihloihin ja molemmat tiedämme kyllä mitä se tarkoittaa. naimisiin mennään, sitten kun hyvältä tuntuu, on rahaa kerätty jne. mutta tässä vaiheessa on toisillemme se luvattu että meidän seurustelulla on päämäärä, yhteinen tulevaisuus, avioliitto jne.. ja en todellakaan enää odota minkäänlaista kosintaa :) päivämäärää ei ole vielä sovittu, jompikumpi sitten ottaa puheeksi kun aika on kypsä, luultavasti minä :)

        jokatapauksessa haluaisin sanoa kaikille nuorille: älkää hätäilkö, nähkää maailmaa, kokeilkaa ja kokekaa kaikki hauska :) tämä kaikki hyvällä ja rakkaudella! seurustelukin tietysti kuuluu asiaan mutta ei liian vakavasti, en suosittele...


    • Lettipää

      ...mutta olen samoilla linjoilla kuin edelliset vastaajat joiden kommentit käsitit "negatiivisiksi".

      Kihlaus on aina lupaus avioliitosta. Jos lupausta avioliitosta ei kihlaukseen sisälly, se on vain "teinikihlaus" tai "sitoutumissormus".

      Ellet halua "leimautua teinikihlautujaksi", unohda moiset sormusleikit. Jos taas olet oikeasti valmis kosimaan miestäsi ja uskot, että hän suostuisi ilomielin, siitä vain. Naimisiinmeno tosiaan voi odottaa vaikka useamman vuoden, ei kihlojen jälkeen tarvitse heti vihille mennä. Mutta jos "pyydät kihloihin" kosimisen sijasta, ette ole kihloissa vaan vain leikitte teinien sormusleikkejä.

      Itse vasta avioituneena kyllä sanoisin että kannatti odottaa miehen kosintaa. Sen kauniimpaa hetkeä en ole vielä kokenut kuin se ilta kun mieheni kertoi minun olevan se oikea ja pyysi vaimokseen. Onneksi annoin hänen tehdä sen - saanpa olla varma siitä että hän todellakin halusi kanssani naimisiin ja oli valmis sitoutumaan, miehillä kun usein kestää siinä kauemmin kuin naisilla. Kihlausaikakin meillä oli sitten vain vuoden kun kaikki oli valmiiksi mietitty ja suunnitelmat selvillä, ei tarvinnut miettiä ollaanko menossa naimisiin vai "kihloissa" ja pitäisikö kihlojen jälkeen vielä jonkun kosia vai ei tms teiniä. :)

      • se ajatus

        oli siis siinä että menemme naimisiin. Sen teidän, mutta emme vielä kuitenkaan vähään aikaan, edelleen sen mielipiteen takia että näin nuorena naimisiin meno... (ei) Mutta, silti haluaisin tavallaan jotenkin osoittaa asian vaikka tietty se kihlasormuksen hankkiminen nyt siis ilmeisesti mielletään teiniksi. Oma mielipiteeni eroaa siinä että se on teiniä jos vain mennään menemisen takia eikä ajatella asiaa..
        Mutta... Jaa a, enpä taida jaksaa enää väitellä. Luultavasti menemme kihloihin kesällä 2010. (Hän löysi tämän keskustelun ja kyseinen herätti ajatuksia joista tulikin sitten kokonainen puheenaihe.


    • teidän kannattaa

      odotella rauhassa, eikä pitää hoppua, olette nuoria vielä :) Itse aloin seurustelemaan nykyisen kihlattuni kanssa kun olin 19-v. Noin 10 kk seurustelun jälkeen muutimme yhteen. Minusta tämäkin vaihe on hyvä kokea ennen kihlautumista, koska se toinen ihminen saattaa muuttua, kun toisen naamaa näkee joka päivä. Meillä tilanne ei tosin muuttunut, kaikki meni alkoi sujua paremmin :) Nyt sitten viime kesänä kihlauduimme, kun avopuolisoni kosi minua. Naimisiin menosta oli tosin puhuttu jo aikaisemminkin. Nyt 1/2 v. suunnilleen ollaan kihloissa oltu ja tarkoitus olisi käväistä maistraatissa tänä kesänä tai sitten ensi vuonna. Tarkkaa päivämäärää emme sopineet, mutta ainakin minulle kihlaus merkitsee lupausta naimisiin menosta. Nykypäivänä aina vaan mennään kihloihin ja unohdetaan sen pohjimmainen tarkotus. Minusta tämä on aika surullista, koska itse kunnioitan perinteitä ja itselleni se merkitsee tiettyjä asioita, jotka nykypäivänä sitten tupataan romuttamaan näillä teinikihlauksilla (eli ei luvata naimisiin mennä, mutta renkula pitää saada). Anna poikaystäväsi kosia sinua ja muista, että kihlaus tosiaan on lupaus naimisiin menosta.

    • Onnellisesti kihloissa

      mikäpäs siinä jos sen tunnet oikeaksi! Itse kihlauduin poikaystäväni kanssa muutama kuukausi sitten ja olemme 18, häät kesällä. Nuoria ollaan mutta entä sitten, näin se menee joillakin, ihanaa.
      Joten pahaa en näe kihlautumisesta nuorena, jos se siltä tuntuu. Mutta kihloihin ei tule mennä ellei naimisiin mene. Kihlaus on lupaus avioliitolle. Kaikki menee niin kuin ne on teille tarkoitettu! Onnea elämään!

    • eri juhlat kyseessä

      Se mitä sinä tahdot nyt tehdä ei ole kihlaus. Ymmärrä nyt se. Kosintaa ja kihlausta ei voi erottaa toisistaan sillä ne ovat täysin yksi ja sama asia.

      Jossain vielä mainitsit että tämän teidän kihlauksen jälkeen olisi vielä aikaa tutustua toiseen.. Ei, ei ja ei. Silloin kun kihlaudutaan, täytyy tutustumisten olla jo tehty ja silloin täytyy olla henkisesti valmis naimisiin. Käytännön syistä ihmiset vetkuttelevat kihlojen jälkeen naimisiin menoa, eivät siksi että odottelevat sitä että ovat henkisesti valmiita ja että tuntevat toisensa.

      Keksi joku muu nimi jutullesi, sillä sen vakuutan että kihlaus se ei ole etkä siitä voi sellaista tehdä ellet tosiaan sovi naimisiin menosta silloin.

      • kun on niin

        vaikea ihmisten näköjään ymmärtää.

        En missään vaiheessa sano että kihlaus olisi minulle vain kihlaus. Se on mielestäni ihan se perinteinen "alusta" naimisiin menolle mutta tarkoitan tuolla tutustumisella nyt sellaista... Ehkä totuttelua. Siinä välissä hankitaan oma yhteinen pieni kämppä ja totutellaan arkeen jne. Sitten kun on saatu molempien elämä "aikuisemmalle portaalle" eli työ jne. sitten voidaan mennä naimisiin ja ruveta vähän isompaa omaa asuntoa etsimään.

        ELI Olen kuitenkin menossa naimisiin, mutta vaikka olemme nuoria haluaisin nyt jo siitä sen "lupauksen" niinkuin kihloista yleensä mainitaan: lupaus naimisiin menosta.


        Ja enää en kuitenkaan tarvitse niitä neuvoja. Poikaystävä löysi tämän keskustelun ja aloimme puhua asiasta. Menemme kihloihin luultavasti 2010 kesällä tai loppupuolella silloin kun hän on siihen valmis. (ujommanpuoleinen kun on, annoin hänen nyt sitten päättää puoliksi...)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe