Suomalainen perhekulttuuri

maalaissälli

Oon jo pitkään miettiny tätä asiaa, ja nyt tulin tänne vuodattamaan ja hakemaan vastauksia. Miksi suomalaisille perhe ja suku on niin mitätön? Miksi perhettä hävetään, vihataan ja "joudutaan" kestämään juhlapyhinä? Jo 18-vuotiaana perheestä halutaan eroon parempien ystävien luo, ja 40-kymppiset ihmiset valittavat yksinäisyyttään, vaikka heillä olisi perhe jonka puoleen kääntyä (tai ei nyt kaikilla).

Eikö se merkitse mitään, että perheesi on samaa verta kuin sinä? Entä äiti, ilman häntä et edes olisi tässä maailmassa. Lapsiperheissä suku koostuu mummosta ja ukista, vaikka sukuun mahtuu paljon muitakin. Sukulaisten pitäisi ehdottomasti tavata enemmän, ja olla toistensa kanssa edes jossain tekemisissä. Ystävät ovat tärkeimmät ja perhe siinä sivussa. Perhettä tavataan ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Miksi suomalainen perhekulttuuri on tällainen? Vastailkaa..

10

6071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????????????????????????

Kysymyksesi on aika yllättävä, koska itse näkisin suomalaisen keskivertosuvun nuohoavan toistensa kimpussa joka kissanristiäisissä. Että missähän päin ne sukua vihaavat persoonat sitten ovat? Olisit tarjonnut esimerkkejä, koska jos mielikuvasi syntyy vaikkapa keskustelupalstojen pohjalta kyse on useasti vain tunnepurkauksista kuin todellisista teoista oikeassa elämässä. Ja se parhaimmillaan osoittaa melkoista varovaisuutta ja kunnioitusta sukulaisia kohtaan, ettei uskalla sanoa mitään suoraan ja välttää konflikteja oman mielenterveytensäkin uhalla.

Yhteiskuntamme on (lue oli) myös rakentunut pitkälle ilmaiseen sosiaali-ja terveyshuoltoon kuin aikoinaan tärkeäksi tulonlähteeksi osoittautunut kansalaiseläke, jolloin vanhuksien ei tarvinnut olla riippuvaisia jälkipolven ylläpidosta. Jos vertaat sukukeskeisyyttä vaikkapa kolmanteen maailmaan esim. Brasiliaan, niin siellä ei ole muuta kuin sukulaiset hoitamassa toisiaan ja siellä myös pidetään tiukat perhearvot lasten kasvatuksessa mukana. Joten voihan asiaa meidän yhteiskuntamme kannalta ajatella niinkin, että kuuluuko meidän mentaliteettiin ylipäätään ripustautua toisiimme? Yhdessä oleminen on vapaaehtoista ja siihen mahtuu myös tunteita, ettei vaan halua olla missään tekemisissä.

• ei yllättänyt

Löysin tieni tähän keskusteluun kun googlasin "miksi sukulaiset ei käy kylässä". Tuo asia nimittäin painaa minua kovastikin. Olen todella yllättynyt Sinun kommentistasi - mutta ole onnellinen, jos omaat läheisiä ihmisiä riittävästi. Minulle on ongelma, miksi sukulaiseni eivät käy meillä, vaikka olen usein kutsunut. Edes äiti ei käy enää.

• santtura

Voin ylpeänä kertoa kuuluvani sellaiseen sukuun, joka jatkuvasti pitää keskenään yhteyttä puolin ja toisin. Ja minusta se on ihanaa. Kaiken alkuunpanijana aikoinaan taisi olla mummoni, joka vieläkin järkkäilee kaikkia yhteisiä tapahtumia.
      Lapsuudessani ja nuoruudessani (olen siis 30v) lähes koko suku asui samoilla seuduilla ja olimme lähes päivittäin tekemisissä, pidimme seuraa toisillemme ja autoimme tarvittaessa muita. Samoin kaikki juhlapyhät ja muut kekkerit keräännyimme viettämään samaan paikkaan yhdessä.

Nykyään porukkaa on hieman vähemmän ja ehkä jonkin verran harvemmin tulee kaikkia nähtyä, jotuen sukulaisten avioeroista tai muualle muutosta. Kuitenkin mummoani, äitiäni, veljeäni näen ainakin pari kertaa vkossa, ja siskoani lähes joka pv. Useamminkin nähtäisiin, mutta esikoisen syntymä ja se, että asun hieman kauempana, vaikuttaa sen verran, ettei joka pv jaksa jonnekin reissata.

Mieheni puolella taas suku ei pidä mitään yhteyttä toisiinsa, vaikka osa lähellä asuukin, ja hänelle oli aluksi todella käsittämätöntä ravata kaikissa "kissanristijäisissä". Mutta kumma kyllä hänenkin asenteensa on tässä vuosien varrella muuttunut. Johtuu myös varmaan siitä, että sukulaiseni ovat kaikki ihania, hauskoja ja avuliaita ja rentoja tyyppejä. Nyt jo mielellään lähtee useinkin mukaan sukuloimaan minun sukuni luokse, tosin omaansa ei edelleenkään lähintä perhettä lukuunottamatta juurikaan pidä yhteyttä. Mutta hyvä, että mun sukulaiset sentäs kelpaavat :)

Mulle on ainakin tärkeää, että saa tarvittaessa tukea ja turvaa läheisiltään, ja auttaa heitäkin tarvittaessa. En tiedä, mitä tekisin ilman moista tukiverkostoa, ja koitan omatkin lapseni kasvattaa kunnioittamaan perhearvoja ja nauttimaan yhteisestä ajasta suvun kanssa. Nyt kun lapselle vielä saataisiin serkkujakin leikkikavereiksi!

Kuvailemasi perhekulttuuri kuulostaa kyllä minullekin oudolta, mutta oman kokemukseni mukaan aika useassa perheessä/suvussa ei pidetä keskenään juurikaan yhteyttä. Ehkä se toimii muilla, mutta kyllä minä ainakin olen todella kiitollinen omasta tilanteestani.

• Ystävät voi valita

asioihin, jotka eivät heille kuulu. Minä en ole pidänyt yhteyttä sukuuni kohta 15 vuoteen ja elämä on helpottunut roimasti. Käytän vapaa-aikani mieluummin johonkin muuhun kuin sukuloimiseen, tai sukulaisten passaamisen omassa kodissani. Olen kokenut yliuteliaat sukulaiset lähinnä riesana. Taidan lisäksi olla melkoinen erakko luonteeltani, olen mieluiten omissa oloissani ja sitähän sukuni ei sulattanut silloin aikoinaankaan kun vielä pidin yhteyksiä heihin. Moni sukulaiseni ei voinut käsittää kuinka viihdyin mökilläkin itsekseni seurana patteriradio ja kasa kirjoja. Olisi pitänyt olla hirveä porukka ja jatkuva hulabaloo päällä! Eihän sellaista kestä kukaan tulematta hulluksi kuin seinäkello.

• viittaava asia

on oma huomioni koululaisista.

Minulle oli suorastaan järkytys lukea muutamaa foorumia joissa joku kertoi elämästään koululaisena. Vaikka nuo viestit olivatkin kaikki eri aloittajan, niin niihin tulleet vastaukset ja aloitusviestit kertoivat siitä kuinka yksinäisiä suomalaiset lapset ovat.

On suorastaan hirvittävää kuinka lapset jotka käyvät koulua, ovat yksinäisiä ja ilman kavereita tai ystäviä!

Kun minä kävin koulua, oli siellä ystäviä jokaiselle. Niillekin jotka eivät olleet suosituimpia. Nyt foorumeihin saattaa tulla lyhyen ajan sisällä sata kommenttia joissa koululaiset valittavat yksinäisyyttä.

Eräässä peliketjussa eräs 7 vuotias tyttö aneli ihmisiä keskustelemaan hänen kanssaan eläimistä, tai neuvomaan osoitteita kissa ja koirapeleihin, koska hänellä oli viikonloppu tylsää ilman mitään tekemistä. Hän kirjoitti uuden viestin aina tunnin välein kertoen siitä mitä hän teki ja pyytäen ihmisiä juttelemaan. Ei todellakaan voi olla terve tämä yhteiskunta jos 7 vuotias joutuu anelemaan netissä ihmisiä juttelemaan hänelle kun hänellä ei ole mitään tekemistä koko viikonloppuna! Kun minä olin lapsi, meillä oli aina jotain tekemistä ja olimme kavereiden kanssa ulkona.

Netti tai televisio ei ole mikään syy ihmisen syrjäytymiseen, sillä kyllä siihen vaaditaan se ettei koulussakaan ole kavereita ja se on se mikä minua tässä rassaa.

Jos ihmiset eivät arvosta perhettään tai sukuaan ja valittavat sukulaisista, niin onko mikään ihme että lapset kuolevat tylsyyteen ja anelevat ihmiskontakteja vaikka samaan aikaan eivät kykene solmimaan edes koulussa kaverisuhteita muihin koululaisiin!?

Olen kouluttanut ja valmentanut erilaisia ihmisiä esiintymään ja yhteistä suomalaisille on se että he eivät osaa olla sosiaalisessa tilanteessa sellaisia niinkuin ovat. Nyt ei ole kyse mistään small talkista, vaan siitä että suomalaisilta puuttuvat oikeat kontaktit ihmisiin. Suomalaiset ovat hyvin ahdistuneita kun he joutuvat sosiaalisiin tilanteisiin. He tulevat kyllä toimeen siinä, mutta ahdistus on jotain aivan sanoinkuvaamatonta. Tyypillistä on että suomalaisen täytyy "olla jotakin" että hän pärjäisi sosiaalisissa tilanteissa. Suomalainen ei arvioi itseään muun kuin tekemiensä mokien perusteella ja tuo estää ihmisiltä kontaktien hakemisen ja mokien sietämisen. Siinä samalla jälkipolville opetetaan että yksin on parasta olla ja kehenkään muuhun ei saa ottaa yhteyttä. Fakta on kuitenkin se että ihminen on laumaeläin ja tarvitsee lauman tukea.

Jotkut ovat sosiaalisia selviytyjiä, mutta vihaavat perhejuhlia ja esimerkiksi joulua. Nuo sosiaaliset selviytyjät kärsivät kuitenkin siitä että he yrittävät olla "cool". He esittävät roolia ja jatkuva roolin esittäminen on hyvin vahingollista ihmiselle.

Kun olen ihmisiä kouluttanut niin sama kuvio toistuu hyvin usein, eli joudun ensiksi opettamaan ihmisen pois omasta roolistaan joka ei selvästikään ole häntä itseään. Vaikka ihminen tienaisi omaisuuden vuodessa, mutta ei tule toimeen oman itsensä kanssa, niin sillä rahalla ei tee mitään. Suomalainen kulttuuri on todellakin sairastunut sitä myöten kun kaupungistuminen on lisääntynyt ja ihmiset on pakotettu kasvukeskuksiin. Noissa kasvukeskuksissa ei kasva mikään muu kuin paha olo.

• kukkapuskatar

Táidat puhua asiaa. Olen nimittäin ihan samaa mieltä kanssasi noissa jutuissa. Itse olen lukenut paljon psykologiaa ja nämä jutut kuulostavat jo harvinaisen tutuilta.

Väkisin ihmiset väittävät olevansa sosiaallisia, mutta tosiasiassa esiintymisiä ja muita erikoisia tilanteita kammoksutaan. Olen käynyt peruskoulun ja kohta lukio takana eikä kukaan ole kertaakaan esitelmän tai muun päätyttyä halunnut esittää lisäkysymyksiä tai esiintyä ensimmäisenä. Me suomalaiset olemme hiljaisia tuppisuita ja me kammoksumme kaikkea missä pitäisi panna itsensä likoon. Olemme myös ihmisiä, jotka vieroksuvat kontakteja sekä pesiydymme klikkeihin. Koulumaailmassa nuoriso jakaantuu kaljankittaajiin ja nörtteihin ja yksinäisiin. Kaljankittaajat vetävät roolia mutta niin kuin sanoit häpeävät sukuaan ja vanhempaa väestöä ja saattavat arastaa esiintymisiä (eli ovat täysin munattomia), nörtit ovat hiljaisia nössöjä tai jääräpäisiä omantien kulkijoita jotka eivät saa kontakteja kehenkään kun taas yksinäiset ovat täysin eristyksissä.

Ulkomailla suku asuu samankaton alla ja elämä on avointa. Suomessa on parasta olla hissukseen.

• Päiväkodissa jo aloitetaan se
        kukkapuskatar kirjoitti:

Táidat puhua asiaa. Olen nimittäin ihan samaa mieltä kanssasi noissa jutuissa. Itse olen lukenut paljon psykologiaa ja nämä jutut kuulostavat jo harvinaisen tutuilta.

Väkisin ihmiset väittävät olevansa sosiaallisia, mutta tosiasiassa esiintymisiä ja muita erikoisia tilanteita kammoksutaan. Olen käynyt peruskoulun ja kohta lukio takana eikä kukaan ole kertaakaan esitelmän tai muun päätyttyä halunnut esittää lisäkysymyksiä tai esiintyä ensimmäisenä. Me suomalaiset olemme hiljaisia tuppisuita ja me kammoksumme kaikkea missä pitäisi panna itsensä likoon. Olemme myös ihmisiä, jotka vieroksuvat kontakteja sekä pesiydymme klikkeihin. Koulumaailmassa nuoriso jakaantuu kaljankittaajiin ja nörtteihin ja yksinäisiin. Kaljankittaajat vetävät roolia mutta niin kuin sanoit häpeävät sukuaan ja vanhempaa väestöä ja saattavat arastaa esiintymisiä (eli ovat täysin munattomia), nörtit ovat hiljaisia nössöjä tai jääräpäisiä omantien kulkijoita jotka eivät saa kontakteja kehenkään kun taas yksinäiset ovat täysin eristyksissä.

Ulkomailla suku asuu samankaton alla ja elämä on avointa. Suomessa on parasta olla hissukseen.

pärjääminen, sitten lyödään 7v avain kaulaan, se on siinä.
        Osatt laittaa kengät ja vaatteet, lämmittää mikrossa ruokaa, se on siinä.
        Pärjäile.
        Kukaan ei käy kylässä kenellä'kään, mnénnään kylpylään ja puuhamaan hilavitkuttimiin. loput ajat telkkaa ja nettiä.
        Pärjäile!

• nuori vastaaja
        Päiväkodissa jo aloitetaan se kirjoitti:

pärjääminen, sitten lyödään 7v avain kaulaan, se on siinä.
        Osatt laittaa kengät ja vaatteet, lämmittää mikrossa ruokaa, se on siinä.
        Pärjäile.
        Kukaan ei käy kylässä kenellä'kään, mnénnään kylpylään ja puuhamaan hilavitkuttimiin. loput ajat telkkaa ja nettiä.
        Pärjäile!

Joo noinhan se menee, tuli 7-vuotiaana avain kaulaan ja siitä sitten koulun jälkeen yksin himaan kun vanhemmat sisarukset riekkuivat kylillä ja vanhemmat tulivat iltavuorosta kotiin, talvella oli oikein siistiä kun ei ollut edes lemmikkejä seurana.

Millähän v*tulla siinäkin olisi pitänyt normaaliksi ja seuralliseksi kasvaa...

• ..tai ainakin minun ovat

Isän suku on tosi sukulaisläheistä porukkaa. Äitin puolelta sukulaisia näkee harvemmin jos ei oteta lukuun muutamaa poikkeusta. Mutta pelkästään isän puolelta mulla on yhteensä kaheksan setää ja tätiä ja ainakin parikymmentä serkkua ja pikkuserkkuja vielä enemmän.
      Kesäsin onkin otettu tavaksi reissata parin viikon verran ympäri maata katsomassa sukulaisia ja he käyvät usein meillä. Soitellaan paljon.
      Keräännytään parikin kertaa vuodessa samaan paikkaan juhlimaan jotain merkittävää, kohta olisi edessä mummon 70-vuotissynttärit.
      Ainakin minulle suku on tärkeä ja ylpeänä esittelen laajaa sukuani. Parin viikon päästä pääsen Italiaan kahdeksi viikoksi setäni, hänen vaimonsa ja heidän kolmen lapsensa luokse. Siellä on myös vaarini sisko ja muita ihania sukulaisia. Muutenkin kyläilen mieluusti sukulaisten luona

Sukulaisiaan rakastava 18v neiti

• nuori vastaaja

Ei se perhe oikein ole "perhe" vaan enemmänkin poppoo joka asui saman katon alla, jakoi kotityöt (jos jaksoi) ja asuinkustannukset. Välillä tapeltiin, hellyydenosoituksia näki vähän, nekin kännissä.
      Mun perhe ei ole eikä ollut mitenkään lämmin, se oli kuin olisi elänyt ruutitynnyrissä tai ollut toimistossa missä tiedetään naapurikarsinassa istuvan nimi muttei sanota huomenta saatika puhuta. Sellainen kylmä, vaivautunut ja jännittynyt ilmapiiri.

Sukulaiset taas ovat, ei millään pahalla, melkoslailla viinaan meneviä ja siihen seuraan ei tahdo raitis oikein sopia. Pitäisi olla sellainen vanhanajan rehellinen maalaismeininki, kossupullo napsautetaan auki kyynärpäällä ja siitä huikkaa raakana perään.
      Lisäksi osui tämä informaatioyhteiskunnan tulo omalle kohdalle, siinä on ikävä kuilu kaupunkilaisen opiskelijahintin ja rehdin maalaisserkun välillä josta kuulee kuittailua humalassa.

En vihaa ketään, ei vain ole sellaista suhdetta josta välittäisi. Ei ole koskaan ollutkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      131
      7105
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4350
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3442
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      493
      3096
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      293
      2070
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1733
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1651
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1563
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1426
    Aihe