"Tieteellinen" hypnoosi ry

pentti perusteekkari

Lainasin kirjastosta Tampereen yliopison täydennyskoulutuskeskuksen julkaiseman hypnopsykoterapia kirjan.
Näin tein, koska arvelin että akateemisen kirjan lainaamalla minun ei tarvitsisi lukea asehullujen rikollisten nlp harhoja.
Miten kävikään, melkein joka **** artikkelissa mainitaan nlp ja siellä täällä jopa VAK & silmä paskaa, joka kaikesta nlp skeidasta on ainakin todistettu huuhaaksi!
Ja tämä on hitto Tampereen yliopiston julkaisema kirja jonka tekijöistä moni kuuluu "Tieteellinen hypnoosi ry"hyn.
Näyttääkin siltä että TH on paljon pahempi kuin SHY. SHY on avoin jäsentensä kirjosta, mutta TH näyttää tekopyhältä,(turhaan) elitistiseltä ja tieteellisessä mielessä vain pienen pienen askeleen päässä vril-voima terapian tarjoamisesta.
Pistää vihaksi :/

9

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat todella....

      Nuo Tampereen yliopiston tuottamat Täydennyskoulutuskeskuksen hypnoterapiakirjat ovat tuon 3-vuotisen koulutuksen lopputöitä. Itselläni on niitä 2 julkaisua, en tiedä onko niitä enempää edes julkaistu. Jos kyseessä on 3-vuotisen, akateemisen tason opinnäytteet, niin eipä voi muuta kuin ihmetellä. Kirjoitukset ovat pääasiassa lainaus- ja sitaattikokoelmia. Harva kirjoitus edes pyrkii omaan tutkimukseen. Toki niitäkin löytyy, mutta vähän!

      Liekkö tuota Martti Tenkun yhteistyössä Tieteellinen Hypnoosi ry:n vetämää koulutusta hieman ylimainostettu julkisuudessa. Varsinkin erään Turun dosentin suusta??

      • todella hyviä

        Olen myös lukenut ko. teokset (itselläni on toinen) ja pidän niitä kiinnostavina ja hyvin toteutettuina. Niistä saa paljon hyvää tietoa. Tarkoitus ei ole ollut tehdä tieteellistä tutkimusta kuten ei yleensä tällaisten koulutusten loppunäytteissä tapana olekaan. Kuten toisessa artikkelikokoelmassa mainitaan: "Kukin artikkelin kirjoittaja sai itse valita tyylinsä. Osa on tehnyt empiirisiä tutkimuksia. Osa on pohtinut muutoin aihettaan joko omina mielipiteinään tai kirjallisuuteen pohjautuen. Osa on lisäksi tuonut esille käytännön tapausesimerkkejä hypnopsykoterapian käytöstä omien potilaiden hoidossa."
        Lienetko kohtaa kirjasta lukenut? Arvioinnistasi kuultaa tietämättömyys ja tarkoitushakuisuus. Mikäli haluat lukea hypnoosin tieteellisestä tutkimuksesta käy katsomassa Tieteellinen Hypnoosi ry:n sivuja www.hypnoosi.net, sieltä saat tietoa ja löydät hyviä linkkejä.


      • gtry66
        todella hyviä kirjoitti:

        Olen myös lukenut ko. teokset (itselläni on toinen) ja pidän niitä kiinnostavina ja hyvin toteutettuina. Niistä saa paljon hyvää tietoa. Tarkoitus ei ole ollut tehdä tieteellistä tutkimusta kuten ei yleensä tällaisten koulutusten loppunäytteissä tapana olekaan. Kuten toisessa artikkelikokoelmassa mainitaan: "Kukin artikkelin kirjoittaja sai itse valita tyylinsä. Osa on tehnyt empiirisiä tutkimuksia. Osa on pohtinut muutoin aihettaan joko omina mielipiteinään tai kirjallisuuteen pohjautuen. Osa on lisäksi tuonut esille käytännön tapausesimerkkejä hypnopsykoterapian käytöstä omien potilaiden hoidossa."
        Lienetko kohtaa kirjasta lukenut? Arvioinnistasi kuultaa tietämättömyys ja tarkoitushakuisuus. Mikäli haluat lukea hypnoosin tieteellisestä tutkimuksesta käy katsomassa Tieteellinen Hypnoosi ry:n sivuja www.hypnoosi.net, sieltä saat tietoa ja löydät hyviä linkkejä.

        Kunhan se tiede nyt ensikis selvittäisi edes sen mistä hypnoosissa on kyse. Sakari Kalio on jo ilmeisesti hiukan hajulla. On löyänyt somnabuli henkilöillä muutoksia ohimiolohkossa. Hypnoosin tieteellisessä tutkimksesa on ongelmana että siinä on niin paljon muuttujia että on vaikea asnoa mikä on mitäkin. Tämä on sakari Kallion oma näkemys asiasta. Siksi väitöskirjaa tehdessään Kallio päätyi käyttämään hypnoosiäänitettä että voi sulkea poi vuorovaikutuksen merkityksen tilanteesta.

        Toisaalta hypnoosi on vuorovaikutustilanne mitä suurimmassa määrin, jos siitä karsitaan pois vuorovaikutus niin mitä jää jäljelle.


      • .................
        gtry66 kirjoitti:

        Kunhan se tiede nyt ensikis selvittäisi edes sen mistä hypnoosissa on kyse. Sakari Kalio on jo ilmeisesti hiukan hajulla. On löyänyt somnabuli henkilöillä muutoksia ohimiolohkossa. Hypnoosin tieteellisessä tutkimksesa on ongelmana että siinä on niin paljon muuttujia että on vaikea asnoa mikä on mitäkin. Tämä on sakari Kallion oma näkemys asiasta. Siksi väitöskirjaa tehdessään Kallio päätyi käyttämään hypnoosiäänitettä että voi sulkea poi vuorovaikutuksen merkityksen tilanteesta.

        Toisaalta hypnoosi on vuorovaikutustilanne mitä suurimmassa määrin, jos siitä karsitaan pois vuorovaikutus niin mitä jää jäljelle.

        Toimii minulla erittäin hyvin. En ole koskaan käynyt hypnoterapeutilla, vaan itsekseni opetellut sen jälkeen, kun kerran vaivuin spontaanisti transsiin. Vuorovaikutus ei siis ole välttämätöntä.


      • 7776y
        ................. kirjoitti:

        Toimii minulla erittäin hyvin. En ole koskaan käynyt hypnoterapeutilla, vaan itsekseni opetellut sen jälkeen, kun kerran vaivuin spontaanisti transsiin. Vuorovaikutus ei siis ole välttämätöntä.

        Tuo mitä kirjotit on ihan totta. Mutta tieteen näkökunmasta katsotuna mistä tiedät olevasi hypnoosissa? Jotkut väittää että täydellisen kivuttomuudenkaan aikaansanti ei vältämättä tarkoita hypnoosissa olemista. Ihminen on vain suggestioherkkä.Toisaalta jos ihmisellä on spontaani kyky vaipua hypnoosiin niin miten se voidaan rajata esim. jollekin tietylle ryhmälle. Itse olen sitä mieltä että Sakari Kallion päätelmä väitöskirjassa että vain muutama prosentti ihmisistä kykenee vaipumaan syvään hypnoosiin johtuu juuri äänitteen käytöstä. Prosentti olisi varmasti suurempi jos indusointi olisi tehty vuorovaikutteisesti vasteita seuraten. Joten vuorovaikutuksella on varmasti merkitystä.


      • todella merkillisiä

        Arvostelu tässä ketjussa paljastaa täydellisen tietämättömyyden tieteellisen julkaisemisen ja käytännön koulutusten asemasta ja eroista. Todellinen syy kirjoitteluun voisi ehkä olla kauna ja kateus muista syistä. Ja tuo juttu SHY:n avoimmuudesta on todella vitsiluokkaa, Sieltähän ei edes ole annettu lopputöitä luettavaksi vaikka on pyydetty. YLE:n toimittajakin! Esimerkillistä avoimmuutta...


    • aloituskirjoitus....

      Tässä ketjussa on vääristelty. Kaikki tuon kirjan kirjoittavat kuuluvat Tieteellinen hypnoosi ry:een.
      Muutenkin kannattaisi miettiä minkälaista ilmaisua täällä kannattaa käyttää, joskus hyväkin asia menee taivaantuuliin ilmaisun vuoksi.
      Mutta, tuotakin kirjaa lukiessa ei voi välttämättä uskoa, että kyseessä on. akateemisen hypnoosin edustajat, kuten edellinen kirjoittaja totesi....

      • enkeli ja

        energiavirtaukset iskeneet sinnekin..hah..


    • rauhottuu ny...

      Olen lukenut pikasesti joitain noista mutten kaikkea. Näin ankara tuomio menee kuitenkin aivan metsään, kun nämähän ovat vain opiskeluun pienenä osana kuuluvia harjoitelmia! Eihän niiden kuulukaan mitään graduja tai väitöskirjoja olla, eikä minkään käytännöllisen terapiakoulutuksen yhteydessä (kai?) vaadita mitään "omaa tutkimusta"? Eihän se ole tutkijankoulutusta. Että ne kootaan yliopiston vihkoihin kuuluu normaalikäytäntöön, enkä ole kuullut että niitä edes väitettäisiin missään tieteeksi. Kyllähän suomalaiset hypnoositutkijat kokoavat tuloksensa ulkomailla julkaistaviksi, tai maar ainakin graduiksi ja väittäreiksi. Lukekaa niitä ja valittakaa sitten jos tieto ei ole tieteellistä

      Hyvää perustietoa taas saa oppikirjoista, ei näistä kisällintyökokoelmista. Suomenkielinen hyvä oppikirja on, muta monimutkaisemmat asiat pitää lukea englanniksi. Meitä suomalaisia on niin vähän ettei taida erityiskysymyksistä kannattaa kirjoja tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe