Beneteau Oceanis

Veneen hankinta

Onko kokemuksia / tietoa uusista Oceanis malleista ?. Jos merkkiä vertaa esim Bavariaan.
Hinta,laatu,kestävyys ym.Ranskan vene kalliimpi kuin vastaavilla varusteilla oleva bava.Erityisesti kiinnostaa 37 ja 40 jalan mallit.Bene näyttää mielestäni hyvältä ja on kohtuu hintainen verrattuna ns laatumerkkeihin.

46

7378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa katsellut

      Hansea olen myös katsellut vaihtoehtona. Molemmissa moderni muotoilu, hyvät tilat, tosiaan kohtuu hinta verrattuna vastaavan kokoisiin skandeihin. Messuilla voi taas käydä fiilistelemässä kummankin veistämön esimerkkejä. Saas nähdä, kuinka hyviä tarjouksia annetaan jo Suomessa olevista viime vuoden veneistä messujen jälkeen maahantuojilta.

    • purjevenettä

      Eikö suurinpiirtein samaan hintaan saisi hyvin purjehtivaa venettä, jossa on samaa luokkaa olevat sisätilat: Elan, Dufour performance ja Hanse tulevat ainakin mieleen. Hanse taitaa olla Oceanista edullisempikin.

      • Aina joku on parempi

        "Elan, Dufour performance ja Hanse tulevat ainakin mieleen" : Mitä näissä on parempaa kuin Benessä ?.


    • Oceanis...

      Sanotpa sen itse aika osuvasti: "näyttää mielestäni hyvältä ja on kohtuu hintainen verrattuna ns laatumerkkeihin."

      Yli satatuhatta euroa johonkin, joka ei ole laatuvene ?
      Ulkonäkö eikä "kohtuuhinta" tee veneestä hyvää.
      Tähän voisi tietysti kirjoittaa kaikki kuulemani kauhutarinat Benestä tai Bavasta tms. mutta pointti taisi tulla esiin ilman sitäkin.

      • kauhutarinoita

        Turha kertoa kauhutarinoita sen enempää Benestä tai Bavasta tai mistään muustakaan, jos et moista omista. Kerro omasta veneestäsi vaan, jos sellaisen omistat. Tarinat on niitä "Esson baari"-miesten jutusteluja. Ja sinä sitten niitä levittelet ja värittelet.

        Itsellä on kokemusta (ihan omaa siis) Jeannesta ja Benestä ja muutamasta muustakin. Eikä mitään kauhutarinoita ole kertoa sen enempää kummastakaan ranskattaresta. Että silleen.


      • BeneOceanis

        Tarinoita juuri, siinähän se pointti olikin. Jos et omista Beneä tai Bavaa, älä levitä tarinoitakaan. Ainakaan kauhutarinoita. Kerrohan, minkä purjeveneen itse omistat? Me muutkin voimme sitten kertoa kauheita tarinoita, ihan oikeesti.


      • voi tietää
        BeneOceanis kirjoitti:

        Tarinoita juuri, siinähän se pointti olikin. Jos et omista Beneä tai Bavaa, älä levitä tarinoitakaan. Ainakaan kauhutarinoita. Kerrohan, minkä purjeveneen itse omistat? Me muutkin voimme sitten kertoa kauheita tarinoita, ihan oikeesti.

        Olkoon nyt sitten merkki mainitsematta, mutta jos omin silmin näkee veneen, jonka runko on katkennut aallokossa, lienee kyse kauhutarinasta. Tarina vain on tosi. Niitä ihan oikeasti tapahtuu.


      • BeneOceanis
        voi tietää kirjoitti:

        Olkoon nyt sitten merkki mainitsematta, mutta jos omin silmin näkee veneen, jonka runko on katkennut aallokossa, lienee kyse kauhutarinasta. Tarina vain on tosi. Niitä ihan oikeasti tapahtuu.

        Montakos Beneä tai Bavaa on Suomessa tai vaikkapa Itämerellä katkennut?

        Katkeaa veneitä, mutta tuskinpa rakenteellisista syistä yhtään sen enempää B:llä alkavat kuin F:llä tai H:lla alkavat.

        Jos runko on mätä, se taas johtuu omistajasta. Swanikin katkeaa kuin tikku, senhän sinä omistat vai?


      • Kilpaveneitä?
        voi tietää kirjoitti:

        Olkoon nyt sitten merkki mainitsematta, mutta jos omin silmin näkee veneen, jonka runko on katkennut aallokossa, lienee kyse kauhutarinasta. Tarina vain on tosi. Niitä ihan oikeasti tapahtuu.

        Niitä näkee revenneitä ihan swanista lähtien.


      • raaseri...
        Kilpaveneitä? kirjoitti:

        Niitä näkee revenneitä ihan swanista lähtien.

        Tuiki tavallinen sarjatuotantovene se oli ja tavallisessä matkakäytössä. Eikä edes mitkään ääriolosuhteet merellä, tässä tapauksessa Välimerellä. Toi onneksi miehistönsä takaisin rantaan, mutta nostovaiheessa repesi.


      • Joo...
        raaseri... kirjoitti:

        Tuiki tavallinen sarjatuotantovene se oli ja tavallisessä matkakäytössä. Eikä edes mitkään ääriolosuhteet merellä, tässä tapauksessa Välimerellä. Toi onneksi miehistönsä takaisin rantaan, mutta nostovaiheessa repesi.

        Ja sitten sä heräsit, ja oli kauhee kusihätä.
        Laita vaikka valokuvaa jonnekin sivustoon niin nähdään kaikki.
        Turha yrittää väittää että ei ollut kamera mukana.
        Jos reissussa on, niin kamera on mukana.


      • miksi?
        Joo... kirjoitti:

        Ja sitten sä heräsit, ja oli kauhee kusihätä.
        Laita vaikka valokuvaa jonnekin sivustoon niin nähdään kaikki.
        Turha yrittää väittää että ei ollut kamera mukana.
        Jos reissussa on, niin kamera on mukana.

        Jos en viitsi kertoa valmistajaa, en varmasti laita valokuvaakaan mihinkään. Mitä ihmettä sillä kuvalla tekisitte?


      • Kuin nyt.
        miksi? kirjoitti:

        Jos en viitsi kertoa valmistajaa, en varmasti laita valokuvaakaan mihinkään. Mitä ihmettä sillä kuvalla tekisitte?

        Olisimme voineet todeta, että et puhu paskaa, mitä teet.
        Jos ei ole näyttöä, on turha kertoa satuja.
        Minä olin muuten kerran tuomaroimassa yhtä kisaa, jossa oli swaneja, VO:ta ja ranskalaisia perheveneitä.
        Ranskalaiset voitti reilusti, ensinnäkinjohtivat alusta asti reilusti, kaiken lisäksi swanit ja vo:t hajosivat kelissä.


      • Kestämisestä.
        voi tietää kirjoitti:

        Olkoon nyt sitten merkki mainitsematta, mutta jos omin silmin näkee veneen, jonka runko on katkennut aallokossa, lienee kyse kauhutarinasta. Tarina vain on tosi. Niitä ihan oikeasti tapahtuu.

        En ole kuullut/nähnyt "halpisveneiden" itsehajoamisia, mutta olen kyllä lukenut erään suomalaisen X:n hajoamisesta kovassa kelissä, samainen x osallisyui syksyllä Arcciin.
        Taisivat korjata ratkeamaa kanarian tienoilla ennen lähtöä.

        Ja silti puhutaan että "halpikset" ei kestä :)


      • tietoihin.
        Kestämisestä. kirjoitti:

        En ole kuullut/nähnyt "halpisveneiden" itsehajoamisia, mutta olen kyllä lukenut erään suomalaisen X:n hajoamisesta kovassa kelissä, samainen x osallisyui syksyllä Arcciin.
        Taisivat korjata ratkeamaa kanarian tienoilla ennen lähtöä.

        Ja silti puhutaan että "halpikset" ei kestä :)

        Korjauttivat sen aallon iskusta revenneen X-43:n keulalaipion jo Portugalissa Lissabonin pohjoispuolella, Kanarialla taisivat korjauttaa muita keulan vaurioita, vesivuotoja sekä veneen radiolaitteita. Ensin korjauttivat vesivuotoja X:n tehtaalla Tanskassa, nyt taitaa olla kunnossa.


      • kun kelit kovenee...
        tietoihin. kirjoitti:

        Korjauttivat sen aallon iskusta revenneen X-43:n keulalaipion jo Portugalissa Lissabonin pohjoispuolella, Kanarialla taisivat korjauttaa muita keulan vaurioita, vesivuotoja sekä veneen radiolaitteita. Ensin korjauttivat vesivuotoja X:n tehtaalla Tanskassa, nyt taitaa olla kunnossa.

        hiilikuiturunkoiset VOR-veneet ei todellakaan ole halpiksia, mutta niin vain nekin näyttävät ratkeilevan, kun sattui tarpeeksi kovaa kryssiä (tuulta 50 solmua ja aallonkorkeus 14 m).

        Pointtini on se, että keskivertoveneilijä ei ikinä purjehdi sellaisissa olosuhteissa, joissa edullinen sarjatuotantovene ei kestäisi aallokkoa. Meidän vesillämme keskivertoveneilijä tömäyttää veneensä kivikkoon ainakin kerran. Kestääkö köli ja peräsin, se lienee keskivertoveneilijän tavallisempi ongelma.


    • Vanha vaihdossa

      Benen maahantuoja ja myyjä Suomessa ottaa tietääkseni vaihdossa myös vanhempia veneitä, jopa 90 luvun moottoriveneitä. Muilla maahantuojilla ei riitä rahkeet tehdä vaihto kauppaa, myydään vaan suorallakaupalla.Vanha vene kyllä otettaan mielällään välitys myyntiin.
      Eipä taida Suomessa pääomat riittää kauppiailla.
      Mitenkä Hansse ? , kuka sitä muuten kauppaa täällä härmässä-

      • Hansail

      • veneen hankinta
        Hansail kirjoitti:

        Hansen myyjä on HanSail Oy/Ab ja sivupisteenä Paraisten venekeskus

        http://www.hanse.fi/index1.html

        Hanse varmaankin hyvä vaihtoehto, ota nyt näistä selvää, mikä paras valinta.Itsellä kokemusta vanhoista purkareista ja uudet mallit hyvin saman näköisiä.Komenteja ja kokemuksia luulisi tulevan enempi koska esim Beneä myyty Suomeen paljon.Hintojen saaminen vertailukelpoiseksi on melkoinen hommeli,osassa merkeissä on hinnassa mukana ankkuripelistä läppäriin Ym Ym.


      • Ettei

        Suomessa saa vaihdettua uutta purjevenettä liikkeiden kanssa ?.Vanha pitää myydä itse.


      • Ainakaan kunnon hintaan
        Ettei kirjoitti:

        Suomessa saa vaihdettua uutta purjevenettä liikkeiden kanssa ?.Vanha pitää myydä itse.

        Taitaa mennä niin, että firma ehkä ottaa vanhan myytäväksi, saattaa antaa vähän maksuaikaakin sitä vastaan, mutta jos ei rupea menemään kaupaksi (tai saatava hinta ei myyjää miellytä ja kauppa jää tekemättä), on se uusi paatti maksettava kuitenkin kokonaan.


      • Veneet muualta
        Ainakaan kunnon hintaan kirjoitti:

        Taitaa mennä niin, että firma ehkä ottaa vanhan myytäväksi, saattaa antaa vähän maksuaikaakin sitä vastaan, mutta jos ei rupea menemään kaupaksi (tai saatava hinta ei myyjää miellytä ja kauppa jää tekemättä), on se uusi paatti maksettava kuitenkin kokonaan.

        Eli ei paljonkaan hyötyjä ostella Suomesta. varsinkin käytetty kannattaa hakea muualta. esim Ruotsi tai Hollanti.Vanha vene on jokatapauksessa myytävä itse.


      • Hanse
        veneen hankinta kirjoitti:

        Hanse varmaankin hyvä vaihtoehto, ota nyt näistä selvää, mikä paras valinta.Itsellä kokemusta vanhoista purkareista ja uudet mallit hyvin saman näköisiä.Komenteja ja kokemuksia luulisi tulevan enempi koska esim Beneä myyty Suomeen paljon.Hintojen saaminen vertailukelpoiseksi on melkoinen hommeli,osassa merkeissä on hinnassa mukana ankkuripelistä läppäriin Ym Ym.

        Minulla on pieni epäilys että Hanse mallisto on aika paljon muuttunut ihan viime vuosina, esim. 315->320 sekä 342->350, nämä uuden mallit tulivat markkinoille käytännössä viime kesänä. Ensimmäiset valmistuivat tosin jo kesä/syksy 07. Minulla on sellainen kuva että vene olisi uudistunut aika rajusti. En ole purjehtinut vanhempaa mutta päällisin puolin näyttää ihan eri veneeltä kuin uudet mallit.

        Vanhoista en tiedä mitään, mutta uudempaan malliin olen tyytyväinen. Tosin olen jäävi kommentoimaan kun uudemman veneen omistan. Yllättävän moni vento vieras tuli eri satamissa tutkimaan omaa venettäni ja kohteliaan positiivisesti kommentoivat. Paljon oli ihmisiä jotka tuntuivat ihan oikeasti olevan Hansesta kiinnostuneita, näin kertoivat jo venettä tutkineen messuilla ja nyt oli kiva kuulla meidän kokemuksia.

        Sen olen huomannut että yleensä uudessa veneessä tulee eteen joitain pikku asioita jotka luovutuksen jälkeen täytyy hoitaa kuntoon ja tässä on isoja eroja jälleenmyyjien kesken. Aika suuria eroja itse asiassa. Meillä on varmaan kymmenen kohtaa joita piti korjata ja fixata ja siltä osin olin hyvin tyytyväinen jälkimarkkinointiin.

        Se mikä on usein aika hassua on että viime kädessä moni kuitenkin ostaa purkkarin purjetimiseen ja kuitenkin venettä tutkiessaan suurin osa huomiosta menee sisätilojen tutkimiseen, ja itse purjetimiseen vaikuttavat asiat jääneekin vähemmälle huomioille. Me olemme ihan perheveneilijöitä, mutta arvostan purjetimiseen liittyviä asioita, kuinka käytännöllisiä purjehdus vempaimet ovat, miten ne on sijoiteltu ja kuinka voisi purjehtia vaikka yksin. Toisaalta veneen tasapainoinen käytös on oleellista ja sitä varten tarvitseekin mennä vesille. Vaimon sanoilla ihanan rauhallinen vene eikä kallistele laisinkaan yhtä herkästi kuin edellinen. Itse arvostin itseskuuttvaa fokkaa, helpottaa kummasti yksin sekä kaksi purjehdusta. Se toimii, voin kertoa.


      • hauska lukea
        Hanse kirjoitti:

        Minulla on pieni epäilys että Hanse mallisto on aika paljon muuttunut ihan viime vuosina, esim. 315->320 sekä 342->350, nämä uuden mallit tulivat markkinoille käytännössä viime kesänä. Ensimmäiset valmistuivat tosin jo kesä/syksy 07. Minulla on sellainen kuva että vene olisi uudistunut aika rajusti. En ole purjehtinut vanhempaa mutta päällisin puolin näyttää ihan eri veneeltä kuin uudet mallit.

        Vanhoista en tiedä mitään, mutta uudempaan malliin olen tyytyväinen. Tosin olen jäävi kommentoimaan kun uudemman veneen omistan. Yllättävän moni vento vieras tuli eri satamissa tutkimaan omaa venettäni ja kohteliaan positiivisesti kommentoivat. Paljon oli ihmisiä jotka tuntuivat ihan oikeasti olevan Hansesta kiinnostuneita, näin kertoivat jo venettä tutkineen messuilla ja nyt oli kiva kuulla meidän kokemuksia.

        Sen olen huomannut että yleensä uudessa veneessä tulee eteen joitain pikku asioita jotka luovutuksen jälkeen täytyy hoitaa kuntoon ja tässä on isoja eroja jälleenmyyjien kesken. Aika suuria eroja itse asiassa. Meillä on varmaan kymmenen kohtaa joita piti korjata ja fixata ja siltä osin olin hyvin tyytyväinen jälkimarkkinointiin.

        Se mikä on usein aika hassua on että viime kädessä moni kuitenkin ostaa purkkarin purjetimiseen ja kuitenkin venettä tutkiessaan suurin osa huomiosta menee sisätilojen tutkimiseen, ja itse purjetimiseen vaikuttavat asiat jääneekin vähemmälle huomioille. Me olemme ihan perheveneilijöitä, mutta arvostan purjetimiseen liittyviä asioita, kuinka käytännöllisiä purjehdus vempaimet ovat, miten ne on sijoiteltu ja kuinka voisi purjehtia vaikka yksin. Toisaalta veneen tasapainoinen käytös on oleellista ja sitä varten tarvitseekin mennä vesille. Vaimon sanoilla ihanan rauhallinen vene eikä kallistele laisinkaan yhtä herkästi kuin edellinen. Itse arvostin itseskuuttvaa fokkaa, helpottaa kummasti yksin sekä kaksi purjehdusta. Se toimii, voin kertoa.

        tälläkin palstalla ihan asiallisia kommentteja


      • Navigateur
        Hanse kirjoitti:

        Minulla on pieni epäilys että Hanse mallisto on aika paljon muuttunut ihan viime vuosina, esim. 315->320 sekä 342->350, nämä uuden mallit tulivat markkinoille käytännössä viime kesänä. Ensimmäiset valmistuivat tosin jo kesä/syksy 07. Minulla on sellainen kuva että vene olisi uudistunut aika rajusti. En ole purjehtinut vanhempaa mutta päällisin puolin näyttää ihan eri veneeltä kuin uudet mallit.

        Vanhoista en tiedä mitään, mutta uudempaan malliin olen tyytyväinen. Tosin olen jäävi kommentoimaan kun uudemman veneen omistan. Yllättävän moni vento vieras tuli eri satamissa tutkimaan omaa venettäni ja kohteliaan positiivisesti kommentoivat. Paljon oli ihmisiä jotka tuntuivat ihan oikeasti olevan Hansesta kiinnostuneita, näin kertoivat jo venettä tutkineen messuilla ja nyt oli kiva kuulla meidän kokemuksia.

        Sen olen huomannut että yleensä uudessa veneessä tulee eteen joitain pikku asioita jotka luovutuksen jälkeen täytyy hoitaa kuntoon ja tässä on isoja eroja jälleenmyyjien kesken. Aika suuria eroja itse asiassa. Meillä on varmaan kymmenen kohtaa joita piti korjata ja fixata ja siltä osin olin hyvin tyytyväinen jälkimarkkinointiin.

        Se mikä on usein aika hassua on että viime kädessä moni kuitenkin ostaa purkkarin purjetimiseen ja kuitenkin venettä tutkiessaan suurin osa huomiosta menee sisätilojen tutkimiseen, ja itse purjetimiseen vaikuttavat asiat jääneekin vähemmälle huomioille. Me olemme ihan perheveneilijöitä, mutta arvostan purjetimiseen liittyviä asioita, kuinka käytännöllisiä purjehdus vempaimet ovat, miten ne on sijoiteltu ja kuinka voisi purjehtia vaikka yksin. Toisaalta veneen tasapainoinen käytös on oleellista ja sitä varten tarvitseekin mennä vesille. Vaimon sanoilla ihanan rauhallinen vene eikä kallistele laisinkaan yhtä herkästi kuin edellinen. Itse arvostin itseskuuttvaa fokkaa, helpottaa kummasti yksin sekä kaksi purjehdusta. Se toimii, voin kertoa.

        Meillä on muutaman vuoden(2004) takainen "ostkokemus"Beneteau veneestä. Kyllä siinäkin pientä viilaamista oli. Maahantuojan kanssa vaan ei kaikesta jaksanut vääntää. Eli jälkimarkkinointi oli surkeaa. Aina olit itse väärässä, oli mikä vika tahansa. Veneeseen kyllä ollaan oltu tyytyväisiä...


      • tyytyväinen omistaja
        Navigateur kirjoitti:

        Meillä on muutaman vuoden(2004) takainen "ostkokemus"Beneteau veneestä. Kyllä siinäkin pientä viilaamista oli. Maahantuojan kanssa vaan ei kaikesta jaksanut vääntää. Eli jälkimarkkinointi oli surkeaa. Aina olit itse väärässä, oli mikä vika tahansa. Veneeseen kyllä ollaan oltu tyytyväisiä...

        Olen kuullut maahantuojasta samanlaisia "huhuja."
        Sen sijaan turkulaisen myyjän kanssa homma toimi hyvin ja pienet puutteet korjattiin/hyvitettiin asianmukaisesti. Voin suositella.


      • Käyttöikä
        Veneet muualta kirjoitti:

        Eli ei paljonkaan hyötyjä ostella Suomesta. varsinkin käytetty kannattaa hakea muualta. esim Ruotsi tai Hollanti.Vanha vene on jokatapauksessa myytävä itse.

        Minulta kävi ruotsalainen ostaja ostamassa venettä ja kovasti oli sitä mieltä että hän ei missään mimessä osta venettä Göteborgin ja siitä länteen merialueilta siksi että vesi on niin paljon suolaisempaa kuin vaikka tässä Suomenlahdella.

        Mitenhän tätä voisi spekuloida, voisiko teoreettisesti veneet olla kovemmassa rasituksessa Itämerellä kuin esimerkiksi pohjanmerellä ?

        Mitenkähän voisi olla käyttöikä Itämeri v. Pohjanlahti?


      • Pohjanlahti sekaisin?
        Käyttöikä kirjoitti:

        Minulta kävi ruotsalainen ostaja ostamassa venettä ja kovasti oli sitä mieltä että hän ei missään mimessä osta venettä Göteborgin ja siitä länteen merialueilta siksi että vesi on niin paljon suolaisempaa kuin vaikka tässä Suomenlahdella.

        Mitenhän tätä voisi spekuloida, voisiko teoreettisesti veneet olla kovemmassa rasituksessa Itämerellä kuin esimerkiksi pohjanmerellä ?

        Mitenkähän voisi olla käyttöikä Itämeri v. Pohjanlahti?

        Itämeren alueella (Itämeri lahtineen) veneet purjehtivat vain osan vuotta ja ne telakoidaan talveksi. Lisäksi vesi on vähäsuolaista murtovettä. Eikö ole täysin luonnollista, että suolaisemmilla vesillä, jossa merenkäynti ja tuulet ovat kovemmat, rannikot eivät ole saariston suojassa ja purjehduskausikin on pitempi, veneet joutuvat kovemmalle joka suhteessa. Miten voit ajatella että: "..voisiko teoreettisesti veneet olla kovemmassa rasituksessa Itämerellä kuin esimerkiksi pohjanmerellä ?".


      • Käyn katsomassa hansea
        Hanse kirjoitti:

        Minulla on pieni epäilys että Hanse mallisto on aika paljon muuttunut ihan viime vuosina, esim. 315->320 sekä 342->350, nämä uuden mallit tulivat markkinoille käytännössä viime kesänä. Ensimmäiset valmistuivat tosin jo kesä/syksy 07. Minulla on sellainen kuva että vene olisi uudistunut aika rajusti. En ole purjehtinut vanhempaa mutta päällisin puolin näyttää ihan eri veneeltä kuin uudet mallit.

        Vanhoista en tiedä mitään, mutta uudempaan malliin olen tyytyväinen. Tosin olen jäävi kommentoimaan kun uudemman veneen omistan. Yllättävän moni vento vieras tuli eri satamissa tutkimaan omaa venettäni ja kohteliaan positiivisesti kommentoivat. Paljon oli ihmisiä jotka tuntuivat ihan oikeasti olevan Hansesta kiinnostuneita, näin kertoivat jo venettä tutkineen messuilla ja nyt oli kiva kuulla meidän kokemuksia.

        Sen olen huomannut että yleensä uudessa veneessä tulee eteen joitain pikku asioita jotka luovutuksen jälkeen täytyy hoitaa kuntoon ja tässä on isoja eroja jälleenmyyjien kesken. Aika suuria eroja itse asiassa. Meillä on varmaan kymmenen kohtaa joita piti korjata ja fixata ja siltä osin olin hyvin tyytyväinen jälkimarkkinointiin.

        Se mikä on usein aika hassua on että viime kädessä moni kuitenkin ostaa purkkarin purjetimiseen ja kuitenkin venettä tutkiessaan suurin osa huomiosta menee sisätilojen tutkimiseen, ja itse purjetimiseen vaikuttavat asiat jääneekin vähemmälle huomioille. Me olemme ihan perheveneilijöitä, mutta arvostan purjetimiseen liittyviä asioita, kuinka käytännöllisiä purjehdus vempaimet ovat, miten ne on sijoiteltu ja kuinka voisi purjehtia vaikka yksin. Toisaalta veneen tasapainoinen käytös on oleellista ja sitä varten tarvitseekin mennä vesille. Vaimon sanoilla ihanan rauhallinen vene eikä kallistele laisinkaan yhtä herkästi kuin edellinen. Itse arvostin itseskuuttvaa fokkaa, helpottaa kummasti yksin sekä kaksi purjehdusta. Se toimii, voin kertoa.

        Tuleekohan messuille Hansen veneitä ?


      • ei ole epätavallista
        Käyttöikä kirjoitti:

        Minulta kävi ruotsalainen ostaja ostamassa venettä ja kovasti oli sitä mieltä että hän ei missään mimessä osta venettä Göteborgin ja siitä länteen merialueilta siksi että vesi on niin paljon suolaisempaa kuin vaikka tässä Suomenlahdella.

        Mitenhän tätä voisi spekuloida, voisiko teoreettisesti veneet olla kovemmassa rasituksessa Itämerellä kuin esimerkiksi pohjanmerellä ?

        Mitenkähän voisi olla käyttöikä Itämeri v. Pohjanlahti?

        että veneet ovat vedessä ympärivuotisesti ja nostetaan vain lyhyesti huoltoa varten, jos lainkaan. Vaikka talvi onkin veneilijälle tylsä juttu, niin on siitä etunsakin, että vene viettää joka vuosi muutaman kuukauden kuivilla.


      • Katsomassa.
        Käyn katsomassa hansea kirjoitti:

        Tuleekohan messuille Hansen veneitä ?

        Messuinfosta.
        Ainakin Saare 41 on messuilla, jos vaikka pääsis hyviin kauppoihin.


      • Humpuukia.
        Käyttöikä kirjoitti:

        Minulta kävi ruotsalainen ostaja ostamassa venettä ja kovasti oli sitä mieltä että hän ei missään mimessä osta venettä Göteborgin ja siitä länteen merialueilta siksi että vesi on niin paljon suolaisempaa kuin vaikka tässä Suomenlahdella.

        Mitenhän tätä voisi spekuloida, voisiko teoreettisesti veneet olla kovemmassa rasituksessa Itämerellä kuin esimerkiksi pohjanmerellä ?

        Mitenkähän voisi olla käyttöikä Itämeri v. Pohjanlahti?

        Katso minkä ikäisillä veneillä britit seilaa.


      • huonohuoltopelottaa
        Pohjanlahti sekaisin? kirjoitti:

        Itämeren alueella (Itämeri lahtineen) veneet purjehtivat vain osan vuotta ja ne telakoidaan talveksi. Lisäksi vesi on vähäsuolaista murtovettä. Eikö ole täysin luonnollista, että suolaisemmilla vesillä, jossa merenkäynti ja tuulet ovat kovemmat, rannikot eivät ole saariston suojassa ja purjehduskausikin on pitempi, veneet joutuvat kovemmalle joka suhteessa. Miten voit ajatella että: "..voisiko teoreettisesti veneet olla kovemmassa rasituksessa Itämerellä kuin esimerkiksi pohjanmerellä ?".

        Ainakin sinkit toimivat paremmin suolaisessa vedessä, täällä suomen vesialueilla oikea anodi on alumiiniseoksesta valmistettu. Eli sinä joka pelkäät suola vettä, pelkää, että sun kone on pahasti syöpynyt sisältä, koska olet käyttänyt vääriä anodeita, lisäksi ole ollut laiska vaihtamaan koneen makeavesipuolen korroosio/jäätymisenesto aineita, joten happo kiertää sielläkin.


    • Soolonamennään

      Mitenköhän onnistuu Oceanilla yksinpurjehdus kun levanki on aika kaukana ruorista? tuollainen vähän yli kolkytjalkaisen saattaisin saada hyvällä talvitarjouksella...
      Tätä ennen ollut kevytvene joten siksi vähän tyhmä kysymys.

      • 12-1

        Yksinpurjehtija käyttää automaattiohjausta, joten levangin sijainnilla ei ole suurtakaan merkitystä.


      • Kaupattaitaatulla

        Veneestä löytyy automaattiohjaus, eli sillä onnistunee yksinpurjehdus. Enpä ole koskaan autopilottia käyttänyt, mutta eiköhän tuohon opi.


    • ariel371

      Edessä katolla oleva levanki on ihan hyvä. Se on pitkä ja puomiin saa ulompanakin alasvetoa hyvin. Katolla olevan jalusvinssin voi ohittaa, jättää lukko auki ja ohjata jalus spinnuvinssille ruorimiehen ulottuville. Jaluksen taaksejohtamisessa voi olla hyvä käyttää plokia vaikka istumalaatikon turkin turvavaljassilmukalla tms, veneestä riippuen. Järjestely on erityisen hyvä puuskaisessa tuulessa ja käsiajossa silloin.

      Yksinpurjehtijalle kaikenlainen liikkumistarpeen minimointi on eduksi myös pilottiajossa. Vene on ikäänkuin ohjaksissa kaiken aikaa ja säädöt tulee tehtyä samantein.

      • seppomartti

        Yhden liki tuon kokoisen Oceaniksen omistajana arvioin levangin pikemmin lyhyeksi kuin pitkäksi. Kannella olevat levangit ovat reilusti ruffin leveyttä kapeampia. Arvaan pituudeksi n. metrin. Alas veto kaipaa kikan avukseen. Mutta ei ole merkittävä haitta koska vanhassa Oceaniksessa osokin on pieni. Ei tarvitse broutsia välttääkseen olla levanki käden ulottuvilla.
        Ruffin katolla olevan isopurjeen skuuttivinssin ja lukon ohittaminen tapahtuisi varmaan helpoiten vaihtamalla "german cuppersiin. Lukollisen kääntöplokin kautta spinnuvinssille kannella. Ehkä ymmärsin väärin, mutta ruffin katolta arielin neuvoma reitti alas turkin tasoon ja sieltä spinnuvinssille on turhan mutkainen ja kitkainen.


      • ariel371
        seppomartti kirjoitti:

        Yhden liki tuon kokoisen Oceaniksen omistajana arvioin levangin pikemmin lyhyeksi kuin pitkäksi. Kannella olevat levangit ovat reilusti ruffin leveyttä kapeampia. Arvaan pituudeksi n. metrin. Alas veto kaipaa kikan avukseen. Mutta ei ole merkittävä haitta koska vanhassa Oceaniksessa osokin on pieni. Ei tarvitse broutsia välttääkseen olla levanki käden ulottuvilla.
        Ruffin katolla olevan isopurjeen skuuttivinssin ja lukon ohittaminen tapahtuisi varmaan helpoiten vaihtamalla "german cuppersiin. Lukollisen kääntöplokin kautta spinnuvinssille kannella. Ehkä ymmärsin väärin, mutta ruffin katolta arielin neuvoma reitti alas turkin tasoon ja sieltä spinnuvinssille on turhan mutkainen ja kitkainen.

        Tässä vieressä on tuollainen Oceanis ja katsoin sitä vasta kirjoitettuani tarkemmin. Tosiaan aika suora linja katolta perävinsseille, ei vaadi turkkiplokia. Tuplavinssejä siinä ei ole, joten vapaalle genoavinssille sitten se ison jalus . Laatikon leveys on kyllä haitta yksinpurjehtijalle ainakin nelikymppisessä.


      • PalautettuHanse

        En ole kuullut muita veneitä palautetun valmistajalle Suomesta kuin kaksi Hansea muutama vuosi sitten: yksi 370 naapurilaiturista ja toinen 400 (jota en ole nähnyt vaan purjemaakari kertoi noin about vuonna 2011). Benestä enkä Bavasta en itse tiedä vastaavaa. En omista kummankaan näistä merkkistä venettä.


      • seppomartti
        ariel371 kirjoitti:

        Tässä vieressä on tuollainen Oceanis ja katsoin sitä vasta kirjoitettuani tarkemmin. Tosiaan aika suora linja katolta perävinsseille, ei vaadi turkkiplokia. Tuplavinssejä siinä ei ole, joten vapaalle genoavinssille sitten se ison jalus . Laatikon leveys on kyllä haitta yksinpurjehtijalle ainakin nelikymppisessä.

        Skuutti ei voi tulla yläviistosta. Ploki tarvitaan, jotta skuutin kulma vinssille on 5 /- 2 astetta


    • lehtitaikinaa

      2014 mallin Bavaria 41S kokemus Kroatiassa viime syksynä (2016), Vis:n länsipuolella Uvala Ploca:n lahdesssa.

      Laskettiin ankkuria ankkurivinssillä lahden perällä . Kippari antoi ohjeeksi 30 m. Kun ketju loppui yllättäen (sitä oli yllättäen vain 30 m eli jotain oli jo siinä mielessä pielessä), vilahti köyden pätkä ja jotain valkoista ankkurivinssin käyttäjän silmissä.

      Lopputulema:
      U:n muotoinen rosterilenkki oli ok ja kesti ketjun nykäisyn. Laminaatti, johon se oli läpipultattu, oli lehtevä ja hartsivapaa kuin joulutorttu. Mistäkö tiedän?

      3 hengen sukellusryhmä nosti jo pimeässä, 12 m syvyydessä olleen ankkuri/ketjun-yhdistelmän ja ihmettelimme kaikki laminaatin heikkoa laatua ja veneen liian lyhyttä ketjua. Tämä kaikki oli suuri ja tarpeeton meriturvallisuusriski, joka realisoitui.

      Ad Hoc nosto-operaatio maksoi 750 € ja oli pakko tehdä jo turvallisuuden takia ulko saaristossa ja loman puolessa välissä.

    • arie371

      Kroatiassa on nelikymppinenkin ketju kovin lyhyt, 60 metriä saisi olla jotta ankkuripaikkoja voi paremmin valikoida.
      Olin kerran ankkurissa Dubrovnikin lähellä ja viereen tuli nelikymppinen charter-Bavaria. Ketjua ulos hyvä jos 25 m kympin syvyyteen ja koko poppoo jollalla maihin. Yöllä alkoi tuulemaan ja menin ulos. Bava oli kadonnut. Pian tuli maista sen jolla ja porukka hädissään, missä veneemme? Löytyi rantakivikkoon ajautuneena seiraavasta lahdesta. Meni heillä hiukan maksamiseksi se ankkurointi.
      Vinssin syöttäessä ketjua ulos ja ketjun loppuessa on nykäys terävä. Mutta pitää sen kiinnityksen silti se kestää.

    • kaksikauppaaensimäinenja

      Jos päädyt uuteen Beneteauhun kannattaa ostaa muualta kuin Suomesta, melkoinen kokemus asioida Suomalaisen tyypin kanssa.

      • kutenedellä

        Tiedän tyypin, neuvo kannattaa ottaa vakavasti.


    • ViimeinenKauppa

      Aivan samanlaiset kokemukset Suomen Beneteausta ja Lefasta kuten edellislläkin kommentoijilla. Sellaista päivää ei enää tule, että Karlssonin kanssa asioisin missään muodossa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1269
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1241
    Aihe