Tarkoitus olisi tehdä seuravanlainen viritys auttamaan navigointia. Eli läppäri johon tarkoitus kytkeä GPS-laite. Gepsiä ei vielä ole mutta suunnitteilla olisi hankkia Garmin Colorado 300 jota voin hyödyntää myös muissa harrasteissa. Gepsin mukana tulee jonkinlaine USB-kaapeli. silläkö tuo paikkatieto läppärille siirretään vai tarvitaanko jokin muu erikois kaapeli ? Karttaohjelmana minulla on Meri-CD.
Lisäksi ilmeisesti oltava myös erillinen laturi jos ei halua gepsiä akuilla käyttä.
Tyhmiä kysymyksiä, saisiko fiksuja vastauksia ?
GPS-Läppäri
51
7940
Vastaukset
- Bellalla veneilevä
sen verran utelias, niin missä päin Suomea veneilet. En tiedä Garmin Coloradosta mitään, mutta kannattaa hankkia veneeseen esim. Navibe-anteeni, joka on GPS ilman näyttöä, se on halpa sijoitus ja se saa virran USB:n kautta.
- mennään
päijänteellä juu. ja Bellalla minäkin.
Tuota garminin coloradoa ajattelin siksi, että tarvitsen vastaavan laitteen muutenkin. kaippa sen voi jotenkin usbilla kytkeä läppäriin. Muuten hankkisin ehdottomasti mainitsemasi kaltaisen yksinkertaisen laitteen. - Bellalla veneilevä
mennään kirjoitti:
päijänteellä juu. ja Bellalla minäkin.
Tuota garminin coloradoa ajattelin siksi, että tarvitsen vastaavan laitteen muutenkin. kaippa sen voi jotenkin usbilla kytkeä läppäriin. Muuten hankkisin ehdottomasti mainitsemasi kaltaisen yksinkertaisen laitteen.jos olisit ollut "merimiehiä", niin mulla olisi ollut Sea Clear karttaohjelma, as ohje ja siihen sopivat B, C, D ja E kartat valmiiksi CD-levylle poltettuna, lähes ilmaiseksi(2€), ko ohjelman kehittäjä on tehnyt ohjelman ilmaiseksi, eikä sillä saa rahastaa. Ostin loppukesästä sellaisen Naviben Huutonetistä muistaakseni 20€:lla, hyvin se toimi sen ainoan kerran, kun toin Bellani Ruotsista. Nyt mulla on Furunon GP-32, näytöllinen peli, josta tulee 9 piikkinen liitin läppärin sarjaporttiin.
- PerämerenVeneilijä
Bellalla veneilevä kirjoitti:
jos olisit ollut "merimiehiä", niin mulla olisi ollut Sea Clear karttaohjelma, as ohje ja siihen sopivat B, C, D ja E kartat valmiiksi CD-levylle poltettuna, lähes ilmaiseksi(2€), ko ohjelman kehittäjä on tehnyt ohjelman ilmaiseksi, eikä sillä saa rahastaa. Ostin loppukesästä sellaisen Naviben Huutonetistä muistaakseni 20€:lla, hyvin se toimi sen ainoan kerran, kun toin Bellani Ruotsista. Nyt mulla on Furunon GP-32, näytöllinen peli, josta tulee 9 piikkinen liitin läppärin sarjaporttiin.
noista kauppaamistasi karttaohjelmista ja niiden vuosiluvut ja miten kauppa hoituisi?
Kirjoita postiini suoraan.
peramerenveneilija at suomi24.fi - mullakin
jos olisit ollut "merimiehiä", niin mulla olisi ollut Sea Clear karttaohjelma, as ohje ja siihen sopivat B, C, D ja E kartat valmiiksi CD-levylle poltettuna, lähes ilmaiseksi(2€), ko ohjelman kehittäjä on tehnyt ohjelman ilmaiseksi, eikä sillä saa rahastaa. Ostin loppukesästä sellaisen Naviben Huutonetistä muistaakseni 20€:lla, hyvin se toimi sen ainoan kerran, kun toin Bellani Ruotsista. Nyt mulla on Furunon GP-32, näytöllinen peli, josta tulee 9 piikkinen liitin läppärin sarjaporttiin.
näytöllinen gepsi valmiiksi veneeseen asennettuna ja siinä sarjaportti liitin. Se kun ei vaan käy näihin nykykoneisiin joissa vaan usbi liitäntöjä ulkopuolilisille härpäkkeille.
Ostitko ruotsista paati ? Oliko hinta paljon edullisempi ? - Bellalla veneilevä
mullakin kirjoitti:
näytöllinen gepsi valmiiksi veneeseen asennettuna ja siinä sarjaportti liitin. Se kun ei vaan käy näihin nykykoneisiin joissa vaan usbi liitäntöjä ulkopuolilisille härpäkkeille.
Ostitko ruotsista paati ? Oliko hinta paljon edullisempi ?hommata vanhempi läppäri, mulla on HP Omnibook XE3, sarjaportti malli, käy hyvin karttakoneeksi, hintataso 50-80€, on hyvä, kirkas näyttö. Eikä niihin uudempiin saa luotettavaa sarjaportti-USB adapteria, kokeilin viime keväänä kahta, molemmat toimi vartin, jollakin toimi Belkin-merkkinen. Juu ostin Bella 760 Delphinin, kun Suomessa ei ollut yhtään vessaversioo myynnis, elokuussa oli huono kurssi €:lla, ei ollut halpa, mut oli hyvät varusteet.
- yhteen ?????
Laitetaampa lisää kysymyksiä
Eli onko kenelläkäänkokemuksia, kuinka nykyaikainen USBiin liitettävä GPS-laite ja MeriCD karttaohjelmisto sopivat yhteen ?
Vai vaatiiko tuo MeriCD vanhanaikaisen ns. sarjaporttiin liitettävän gepsin. Tai onko jostakin USB portista tehtävä ns. virtuaalinen COM-portti ?
Olen laitteita hankkimassa mutta haluaisin selvitellä asioita etukäteen.
Lisäksi vielä....minulla on veneessä jo valmiiksi Garmin 128 gepsi josta sarjaliitäntä piuha koneelle. muttakun tuota sarjaporttia ei ole enää nykyajan läppäreissä, onko olemassa adapteria sarjaliitin->usbm ja toimiiko tämä kytkentä vai vaatiiko muitakin temppuja ?- vanha Meri-CD?
Uudempien pitäisi toimia USB GPSien kanssa, vanhat ei toimi. En muista, missä vaiheessa saivat toimimaan.
verkkokauppa.comista löytyy haluamasi dapteri. Hinta tais olla 30,90 €.
Targus USB-TO-SERIAL (RS232) adapteri. - vuodelta
vanha Meri-CD? kirjoitti:
Uudempien pitäisi toimia USB GPSien kanssa, vanhat ei toimi. En muista, missä vaiheessa saivat toimimaan.
verkkokauppa.comista löytyy haluamasi dapteri. Hinta tais olla 30,90 €.
Targus USB-TO-SERIAL (RS232) adapteri.vuodelta 2000, versio nro oli 2.95 eli melko vanha ja tuskin usb-yhteensopiva. tokihan ohjelman voi päivittää uudempaan versioon.
Onnistuukohan tuon vanhan garmin 128 liittäminen pelkän adapterin avulla vai vaatiiko ajureita, virtuaali com-portteja tms. ??? - vodelta-74
vuodelta kirjoitti:
vuodelta 2000, versio nro oli 2.95 eli melko vanha ja tuskin usb-yhteensopiva. tokihan ohjelman voi päivittää uudempaan versioon.
Onnistuukohan tuon vanhan garmin 128 liittäminen pelkän adapterin avulla vai vaatiiko ajureita, virtuaali com-portteja tms. ???Toimii hyvin USB mokkulan kanssa.
- vodelta -2004
vuodelta kirjoitti:
vuodelta 2000, versio nro oli 2.95 eli melko vanha ja tuskin usb-yhteensopiva. tokihan ohjelman voi päivittää uudempaan versioon.
Onnistuukohan tuon vanhan garmin 128 liittäminen pelkän adapterin avulla vai vaatiiko ajureita, virtuaali com-portteja tms. ???toimii hyvin ,edelliseen tuli virhe.
- käytät?
vodelta -2004 kirjoitti:
toimii hyvin ,edelliseen tuli virhe.
eli jos sulla mericd vm. 2004 ja pelaa mokkulan kanssa niin sehän olisi hyvä yhdistelmä. kerotko mikä mokkula merkki ja malli ja mitä maksoi.
ei huvittaisi ruveta kauheesti pelaamaan noiden com-porttien kanssa. olen tuossa lueskellut asiasta ja kuulostaa että toiminta ei ole niin yksioikoista kuin luulisi. - Bellalla veneilevä
käytät? kirjoitti:
eli jos sulla mericd vm. 2004 ja pelaa mokkulan kanssa niin sehän olisi hyvä yhdistelmä. kerotko mikä mokkula merkki ja malli ja mitä maksoi.
ei huvittaisi ruveta kauheesti pelaamaan noiden com-porttien kanssa. olen tuossa lueskellut asiasta ja kuulostaa että toiminta ei ole niin yksioikoista kuin luulisi.on usb-adapteri joka prakaa, sarjaportti toimii varmasti, on ainakin toiminut 7 kesää. Kokeilin kahta USB-adapteria keväällä, kumpikin toimi vartin.
- ennenkaikkea
on usb-adapteri joka prakaa, sarjaportti toimii varmasti, on ainakin toiminut 7 kesää. Kokeilin kahta USB-adapteria keväällä, kumpikin toimi vartin.
näinhän se on että vesillä oltaeessa mielellään panostaa luotettavuuteen joten taidan näiden keskusteluiden pohjalta luopua vanhan gps:n kytkemisestä nykykoneeseen. Eihän nuo usb-gepsit kalliita ole ja tarvittaessa karttaohjelman päivityskään ei tule koviin hintoihin.
Seaclear ohjelma myös kiinnostaisi. meriCD:ssä on mielestäni hyvät kartat mutta käyttöominaisuudet eivät aivan parhaat. mutta toimeen tulee hyvin silläkin - mokkula.,.,
käytät? kirjoitti:
ei huvittaisi ruveta kauheesti pelaamaan noiden com-porttien kanssa. olen tuossa lueskellut asiasta ja kuulostaa että toiminta ei ole niin yksioikoista kuin luulisi.on Fortuna U2 maksoi jotain 60eur.
- näin tehnyt
käytät? kirjoitti:
ei huvittaisi ruveta kauheesti pelaamaan noiden com-porttien kanssa. olen tuossa lueskellut asiasta ja kuulostaa että toiminta ei ole niin yksioikoista kuin luulisi.Minusta sarjaportissa ei ollut mitään pelaamista. Postilaatikosta otin tilaamani piuhayhdistelmän ja laitoin paikoilleen. Käynnistin koneet ja heti alkoi homma toimimaan kun olin napsauttanut karttaohjelman gps-seurannan päälle.
Monta kesää on toiminut eikä mitään häikkää ole ollut. - Bellalla veneilevä
ennenkaikkea kirjoitti:
näinhän se on että vesillä oltaeessa mielellään panostaa luotettavuuteen joten taidan näiden keskusteluiden pohjalta luopua vanhan gps:n kytkemisestä nykykoneeseen. Eihän nuo usb-gepsit kalliita ole ja tarvittaessa karttaohjelman päivityskään ei tule koviin hintoihin.
Seaclear ohjelma myös kiinnostaisi. meriCD:ssä on mielestäni hyvät kartat mutta käyttöominaisuudet eivät aivan parhaat. mutta toimeen tulee hyvin silläkintaas linkki http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/index.html ja kun klikkaat vas reunasta->projektit ja sieltä-> SeaClear navigointiohjelman Suomalainen ohjekirja. Sea Clearin helppous juuri hakkaa MeriCD:n 100-0, sen aukeaakin seurantaan yhdellä klikkauksella, ettei tarvitse klikata kymmentä kertaa, reitin teon helppoudesta puhumattakaan. Kun tulostat tuon suomalaisen manuaalin laita tulostimeen paperia, sillä se on 37 sivuinen. Meilläpäin liikkuu CD-levy, jossa osa MeriCD:n mcd-karttoja on muutettu Sea Clearin SRW-kartoiksi. Käytin vuoden MeriCD:tä, mutta kun ilmaantui tuo Sea Clear, niin sillä olen ajanut 6v., enkä lakkaa sitä ihan heti kehumasta
- Bellalla veneilevä
taas linkki http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/index.html ja kun klikkaat vas reunasta->projektit ja sieltä-> SeaClear navigointiohjelman Suomalainen ohjekirja. Sea Clearin helppous juuri hakkaa MeriCD:n 100-0, sen aukeaakin seurantaan yhdellä klikkauksella, ettei tarvitse klikata kymmentä kertaa, reitin teon helppoudesta puhumattakaan. Kun tulostat tuon suomalaisen manuaalin laita tulostimeen paperia, sillä se on 37 sivuinen. Meilläpäin liikkuu CD-levy, jossa osa MeriCD:n mcd-karttoja on muutettu Sea Clearin SRW-kartoiksi. Käytin vuoden MeriCD:tä, mutta kun ilmaantui tuo Sea Clear, niin sillä olen ajanut 6v., enkä lakkaa sitä ihan heti kehumasta
puurot ja vellit sekaisin, Kartat ovat WCI-karttoja ja Reitit ovat SRW-tiedostoja, sorry.
- -Mika-
käytät? kirjoitti:
ei huvittaisi ruveta kauheesti pelaamaan noiden com-porttien kanssa. olen tuossa lueskellut asiasta ja kuulostaa että toiminta ei ole niin yksioikoista kuin luulisi.Moi, vastaan, vaikka et minulta kysynytkään. Mokkulan merkillä ei siänsä ole väliä. Kaikki USB-mokkulatkin toimivat kaikkien meri-CD:n kanssa. Koneessa vaan täytyy olla ohjelma, joka toimii muuntimena USB-portin ja meri-CD:n välillä. Se tekee "virtuaalisarjaportin" jota meri-CD tai SeaClear tai mikä vaan ohjelma sitten lukee.
- Sirf2
taas linkki http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/index.html ja kun klikkaat vas reunasta->projektit ja sieltä-> SeaClear navigointiohjelman Suomalainen ohjekirja. Sea Clearin helppous juuri hakkaa MeriCD:n 100-0, sen aukeaakin seurantaan yhdellä klikkauksella, ettei tarvitse klikata kymmentä kertaa, reitin teon helppoudesta puhumattakaan. Kun tulostat tuon suomalaisen manuaalin laita tulostimeen paperia, sillä se on 37 sivuinen. Meilläpäin liikkuu CD-levy, jossa osa MeriCD:n mcd-karttoja on muutettu Sea Clearin SRW-kartoiksi. Käytin vuoden MeriCD:tä, mutta kun ilmaantui tuo Sea Clear, niin sillä olen ajanut 6v., enkä lakkaa sitä ihan heti kehumasta
SeaClear verkkokaupan usb/GPS. Hiiressä rulla zoomaa karttaa, jota ominaisuutta ei tainnut olla meri-cd:ssä. Sitä tarvitaan oikeasti.
- näin tehnyt
Aikaisemmin oli juttua samasta aiheesta mutta kerron vielä.
Koska gepsissä on vain yksi liitin josta lähtee data ja siitä menee myös ulkopuolinen käyttösähkö sisään pitää olla erikoinen piuha.
Paras tapa hankkia ko. johdotus lienee tilata se Arin Kaapelitehtaalta. Sieltä saa varmasti laadukkaan johdon haluamalla pituudella ja muutenkin ammattilaisen neuvoja.
Googleta niin löydät sivut ja tilauslomakkeen.
P.S. En ole kyseinen yrittäjä enkä missään tekemisissä ko. firman kanssa. Olen kuitenkin saanut sieltä pelastavia neuvoja sekä tilannut johdotuksia. Palvelu on ollut nopeaa ja tuotteet erinomaisia. - Joakim
Ainakin Garmin GPSMAP 60 ottaa virran USB-kaapelista ja data kulkee mihin tahansa ohjelmaan, joka tukee COM-portteja myös perinteisen 1-4 lukualueen ulkopuolella.
RS232-USB adapterit perustuvat aina virtuaalicomeihin ja tarvittavat ajurit tulevat kaapelin mukana. Täällä mainittu 30 euroa kuulostaa melkoiselta kiskurihinnalta moisesta. Yleiselktroniikasta vaikkapa saa ~15 eurolla: http://www.yeinternational.fi/index.php?main=64&productCat=1258&productID=11205- tarkennusta
eli saako tuon usb-COM-adapterin kautta sitten myös GPS laite virtansa.
- Merellä veneilevä
tarkennusta kirjoitti:
tietokoneen kanssa navigointiin GlobalSat BU-353, joka on pieni pyöreä GPS-vastaanotin ja USB-liittimeen kytkettävä, toimii ainakin Win XP käyttöjärjeltelmässä ja Meri CD karttojen sekä joidenkin muidenkin karttaohjelmien kanssa.
Katselin kyllä useita vastaavia pieniä laitteita ja joku malli oli joka lopetti paikantamisen kun nopeus laski alle 1 solmun, tämä on melkoinen haitta pimeässä ja ahtaissa tuntemattomissa paikoissa, joten valitkaa huolella kun hankitte tällaista.
http://vimdata.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=837
Eikä maksanutkaan kovin paljon, käyttöön otto oli helppoa muuta kuin liitti johdon USB-liittimeen ja karttaohjelmasta GPS-asetukset kohdalleen niin paikka löytyi heti.
Toimii henkilöautoissakin oikein hyvin rannikolla ajaessa ja Meri CD ohjelmaa käyttäen.
Ruotsin laivoilla hytin ikkunasta seuraten yhteys katkoi välillä kun ei löytynyt sateliitteja riittävästi ja samoin VR uusissa junanvaunuissa ei löydä sateliitteja ikkunoiden läpi, koska ne on lienee jotain turvalasia? - Joakim
tarkennusta kirjoitti:
Jos GPS:ssä on USB-liitäntä se USB-RS232 -muunnin on siellä GPS:n sisällä (no paremminkin USB-sarjamuunnin). Nyt siis USB-kaapeli on suoraan GPS:n ja koneen välillä ja USB-kaapelissahan on aina tarjolla 5 V 100/500 mA virta.
Jos tarkoitit kaapelia, jolla kytketään RS-232 laite PC:n USB-liitäntään, siinä ei ole virtaliitäntää RS-232-puolella, kuten ei ole natiivi RS-232 -portissakaan. - ef
Merellä veneilevä kirjoitti:
tietokoneen kanssa navigointiin GlobalSat BU-353, joka on pieni pyöreä GPS-vastaanotin ja USB-liittimeen kytkettävä, toimii ainakin Win XP käyttöjärjeltelmässä ja Meri CD karttojen sekä joidenkin muidenkin karttaohjelmien kanssa.
Katselin kyllä useita vastaavia pieniä laitteita ja joku malli oli joka lopetti paikantamisen kun nopeus laski alle 1 solmun, tämä on melkoinen haitta pimeässä ja ahtaissa tuntemattomissa paikoissa, joten valitkaa huolella kun hankitte tällaista.
http://vimdata.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=837
Eikä maksanutkaan kovin paljon, käyttöön otto oli helppoa muuta kuin liitti johdon USB-liittimeen ja karttaohjelmasta GPS-asetukset kohdalleen niin paikka löytyi heti.
Toimii henkilöautoissakin oikein hyvin rannikolla ajaessa ja Meri CD ohjelmaa käyttäen.
Ruotsin laivoilla hytin ikkunasta seuraten yhteys katkoi välillä kun ei löytynyt sateliitteja riittävästi ja samoin VR uusissa junanvaunuissa ei löydä sateliitteja ikkunoiden läpi, koska ne on lienee jotain turvalasia?en saa millään toimimaan omassa 3 läppärissä ?? mitä asetuksia karttaohjelmassa muutetaan ??
t esko
replys1atsuomi24.fi - effe
ef kirjoitti:
en saa millään toimimaan omassa 3 läppärissä ?? mitä asetuksia karttaohjelmassa muutetaan ??
t esko
replys1atsuomi24.fiBU-353 verkkokaupasta. COM porttien laittaminen esim. kokeilemalla kohdalleen karttaohjelmasta, myös sillä oli mun vanhoissa läppäreissä merkitystä että johdot kiinni ja käynnisti, JA ajoin netistä imuroidun tuoreet ajurit.
siinä se kaikki toimii.. 1 päivä meni
- AriT
GPS:n liittäminen tietokoneeseen on _periaatteessa_ yksinkertaista, mutta liitäntöjen ja laitteiden (sekä ohjelmien) monipuolisuus tuo hommaan hieman monimutkaisuutta.
Jos lähtökohtana on se, että haluat käyttää Meri CD:tä, niin se asettaa omat reunaehtonsa toteutukseen. Meri CD osaa lukea paikannustietoa vain sarja- eli COM-portista ja datan pitää olla standardissa NMEA-formaatissa. Toisaalta USB-liitännäiset Garminin gepsit lähettävät sijaintidataa vain USB-liitännän kautta ja sen lisäksi data ei ole NMEA-muodossa vaan Garminin omassa formaatissa.
Toisin kuin jossain tämän ketjun viesteissä on mainittu, tässä tapauksessa kysymykseen ei tule USB-RS232-adapteri, koska se on tarkoitettu käytettäväksi lähinnä sellaisten gepsien kanssa, joissa on sarjaliitäntä, mutta tietokoneessa ei ole sarjaporttia. Myös Garminilta löytyy sekä sarja- että USB-liitännäisiä (esim. GpsMap 60-sarja) laitteita ja tietenkin malleja, joissa on pelkästään sarjaliitäntä (vanhemmat mallit kuten GPS 12, 45/48 jen.).
Käytännössä ainoa tapa liittää vain USB-liitännällä varustettu Garminin GPS tietokoneeseen ja saada se toimimaan Meri CD:n kannsa on hankkia apuohjelma, joka osaa lukea GPS:n lähettämää dataa USB-portista, muuttaa sen NMEA-formaattiin ja ohjata datan Meri CD:n luettavaksi virtuaaliseen sarjaporttiin. Itse käytän tähän tarkoitukseen ruotsalaisen Fransonin markkinoimaa GpsGate-apuohjelmaa.
GpsGaten voi ladata ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi 14 vrk eikä sen käyttöönotto ole kovinkaan hankalaa. Valmistajan sivuilla on havainnolliset ohjeet aiheesta, tosin englanniksi. Ohjelma ei ole kovin kalliskaan, hinta taitaa nykyisin olla jossain 20-30 e tietämissä. Itse olen tekemisissä GpsGaten kanssa sen verran, että olen ostanut yhden lisenssin omaan käyttööni ja hyvien kokemusten perusteella mainosta sitä häpeämättömästi sopivissa yhteyksissä ja myös omilla kotisivuillani. GpsGaten sivuille pääsee seuraavan linkin kautta tai googlettamalla "Franson gpsgate":a http://www.shareit.com/affiliate.html?affiliateid=200031483&publisherid=30807&target=http://franson.biz/gpsgate
(jos joku ihmettelee linkit pituutta, niin se johtuu siitä, että Franson tarjoaa pientä bonusta mainostajille ja tuossa linkissä välittyvät minun tiedot tilastoihin...)
Niin ja kaapeliksi et USB:n tapauksessa tarvitse mitään erikosikaapelia vaan voit käyttää laitteen mukana tulevaa standardia USB-kaapelia. Kaapeleita saa lisää tarvittaessa lähimmästä PC-tarvikkeita myyvistä liikkeistä. GPS:n käyttöjännitteen syöttö on asia sitten erikseen. Usein USB-liitännän kautta saadaan gepsille myös virtaa, silloin riittää, että läppärin virransyttö on jollain tavalla järjestetty (invertteri verkkolaite tai 12V jänniteadapteri).- lisäkysys
olen päätymässä ratkaisuun, että hankin tuollaisen USB-Mokkula Gepsin, esim mallia GlobalSat BU-353, jota eräs kirjoittaja suositteli. Eli käypi suoraan koneeseeni. Onko näin, että MeriCD ja mainitun tyyppinen GPS toimivat yhdessä ilman lisäohjelmia ?
- AriT
lisäkysys kirjoitti:
olen päätymässä ratkaisuun, että hankin tuollaisen USB-Mokkula Gepsin, esim mallia GlobalSat BU-353, jota eräs kirjoittaja suositteli. Eli käypi suoraan koneeseeni. Onko näin, että MeriCD ja mainitun tyyppinen GPS toimivat yhdessä ilman lisäohjelmia ?
Tyypillisesti noiden USB-liitännäisten GPS-"hiirien" kuten tömö BU-353 kanssa tulee ajuri, jonka asennuksen yhteydessä koneeseen syntyy ns. virtuaalinen COM-portti (esim. COM4), joka puolestaan näkyy sovelluksille kuten aito COM-portti. Asennat siis laitteen mukana tulevan tai valmistajan sivuilta saatavan ajurin ja valitset asennuksen yhteydessä tai asetuksista COM-portin numeron sellaiseksi, jonka myös Meri CD ymmärtää, niin homma toimii ilman sen kummempia apuohjelmia. Meri CD:ssä pitää tietenkin asettaa COM-portiksi sama, joka on syntynyt GPS:n USB-ajurin asennuksen yhteydessä.
USB-laitteisiinhan (toisin kuin suoraan sarjaporttiin liitettäviin RS232-laitteisiin) tarvitaan aina laiteajuri, joka asennetaan ensimmäisen käyttökerran yhteydessä. Niin myös tähän BU-353:een, siihen löytyy valmistajan sivuilta myös testityökalu, jolla voi varmistaa laitteen ja asennuksen toimivuuden: http://www.globalsat.com.tw/eng/product_detail2_00000044.htm - kommenteista ja suosituksista
AriT kirjoitti:
Tyypillisesti noiden USB-liitännäisten GPS-"hiirien" kuten tömö BU-353 kanssa tulee ajuri, jonka asennuksen yhteydessä koneeseen syntyy ns. virtuaalinen COM-portti (esim. COM4), joka puolestaan näkyy sovelluksille kuten aito COM-portti. Asennat siis laitteen mukana tulevan tai valmistajan sivuilta saatavan ajurin ja valitset asennuksen yhteydessä tai asetuksista COM-portin numeron sellaiseksi, jonka myös Meri CD ymmärtää, niin homma toimii ilman sen kummempia apuohjelmia. Meri CD:ssä pitää tietenkin asettaa COM-portiksi sama, joka on syntynyt GPS:n USB-ajurin asennuksen yhteydessä.
USB-laitteisiinhan (toisin kuin suoraan sarjaporttiin liitettäviin RS232-laitteisiin) tarvitaan aina laiteajuri, joka asennetaan ensimmäisen käyttökerran yhteydessä. Niin myös tähän BU-353:een, siihen löytyy valmistajan sivuilta myös testityökalu, jolla voi varmistaa laitteen ja asennuksen toimivuuden: http://www.globalsat.com.tw/eng/product_detail2_00000044.htmeiköhän näillä eväillä pääse eteenpäin.
Mukavan asiallinen keskustelu :) kommenteista ja suosituksista kirjoitti:
eiköhän näillä eväillä pääse eteenpäin.
Mukavan asiallinen keskustelu :)Muistuttaisin vielä että jos joudut jatkamaan USB- johtoa, sen laadulla on merikitystä. Tappelin viime kesänä pari viikkoa katkeilevan GPS- tiedon kanssa, kun käytin sopivan pituista mutta näköjään liian huonoa USB-jatkojohtoa. Kokeilin sitten toista ylipitkää , mutta laadukkaampaa johtoa, niin loppukesä menikin sitten ilman katkoksia.
- usb-gepsit vistassa
jokander kirjoitti:
Muistuttaisin vielä että jos joudut jatkamaan USB- johtoa, sen laadulla on merikitystä. Tappelin viime kesänä pari viikkoa katkeilevan GPS- tiedon kanssa, kun käytin sopivan pituista mutta näköjään liian huonoa USB-jatkojohtoa. Kokeilin sitten toista ylipitkää , mutta laadukkaampaa johtoa, niin loppukesä menikin sitten ilman katkoksia.
vistassa ?
Olen noita laitteitanetistä katsellut ja huonosti niissä kerrotaan, soveltuuko ne vista käyttiksen kanssa. Kolme merkkiä näyttäisi olevan saatavilla helposti. Listattuna:
-Navibe GM720, hinta 29.90
-Globalsat BU-353, hinta 36,70
-Haicom HI 204 III, hinta 89,00
Soveltuuko kaikki vistaan ? - olla ulkona ???
jokander kirjoitti:
Muistuttaisin vielä että jos joudut jatkamaan USB- johtoa, sen laadulla on merikitystä. Tappelin viime kesänä pari viikkoa katkeilevan GPS- tiedon kanssa, kun käytin sopivan pituista mutta näköjään liian huonoa USB-jatkojohtoa. Kokeilin sitten toista ylipitkää , mutta laadukkaampaa johtoa, niin loppukesä menikin sitten ilman katkoksia.
Voiko tuon mokkulan muuten pitää esim. veneen "tuulilasilla" sisäpuolella vai pitääkö se asentaa katolla. Paatti on lujitemuovivene ja siinä normaalit tuulilasit sekä kattoluukut pleksistä.
Mutta löytyykö signaali sisätiloista ? - mokkulapokkula
olla ulkona ??? kirjoitti:
Voiko tuon mokkulan muuten pitää esim. veneen "tuulilasilla" sisäpuolella vai pitääkö se asentaa katolla. Paatti on lujitemuovivene ja siinä normaalit tuulilasit sekä kattoluukut pleksistä.
Mutta löytyykö signaali sisätiloista ?Kyllä se sisällä toimii ihan kuten kännykkä tai käsigepsikin. Eikä mokkula sadetta kestäisikään.
- ei toimi edes kännykkä
mokkulapokkula kirjoitti:
Kyllä se sisällä toimii ihan kuten kännykkä tai käsigepsikin. Eikä mokkula sadetta kestäisikään.
eikä käsi-gps, ei varmaan mokkulakaan. Sama juttu alumiini- ja teräsveneiden sisätiloissa.
Lasikuitumuovista tehdyissä paateissa ei ongelmaa. - Yhteensopivuus ?
AriT kirjoitti:
USB-laitteisiinhan (toisin kuin suoraan sarjaporttiin liitettäviin RS232-laitteisiin) tarvitaan aina laiteajuri, joka asennetaan ensimmäisen käyttökerran yhteydessä. Niin myös tähän BU-353:een, siihen löytyy valmistajan sivuilta myös testityökalu, jolla voi varmistaa laitteen ja asennuksen toimivuuden: http://www.globalsat.com.tw/eng/product_detail2_00000044.htmvistassa ?
Olen noita laitteitanetistä katsellut ja huonosti niissä kerrotaan, soveltuuko ne vista käyttiksen kanssa. Kolme merkkiä näyttäisi olevan saatavilla helposti. Listattuna:
Soveltuuko kaikki vistaan ? - oli virheetöntä
olla ulkona ??? kirjoitti:
Mutta löytyykö signaali sisätiloista ?Sisäpuolelta, mulla oli kattoluukun kahvan ja kattoluukun pleksin välissä mokkulakepsin anteeni, toiminta
- toimija48736+54
ei toimi edes kännykkä kirjoitti:
eikä käsi-gps, ei varmaan mokkulakaan. Sama juttu alumiini- ja teräsveneiden sisätiloissa.
Lasikuitumuovista tehdyissä paateissa ei ongelmaa.Kyllä se mokkula toimii teräsveneenkin ikkunalla. Kokemusta on. Mun mokkulani on vielä sitä vanhanaikaista mallia. Uudet Sirf3 piirisarjan laitteet ovat paljon herkempiä. Sirf3 toimii hyvin jopa lämpöikkunoilla varustetun Peugeot 406:n sisällä kun taas vanha Garmin ei siellä nähnyt eikä kuullut mitään.
- enpä tiedä
Yhteensopivuus ? kirjoitti:
vistassa ?
Soveltuuko kaikki vistaan ?Enpä osaa sanoa, mutta kysymyksessähän on vehje joka antaa NMEA-koodia ulos ja jota tietokone tulkitsee. Tietsikassa pitää olla Vistaan sopiva ohjelma niin kaiken järjen mukaan pelaa. Ainakin Holuxin sivuilla näkyy olevan ajureita Vistalle, varmaan Navibellakin.
- sovi...
Yhteensopivuus ? kirjoitti:
vistassa ?
Soveltuuko kaikki vistaan ?Itsellä on toi keskimmäinen (Globalsat) ja toimii Visvassa vailla ongelmia. Niin toimi kyllä sarjaportti-GPS:kin (Lowrance H2Oc) USB-adapterin kanssa.
Läppäri n. vuoden vanha peli. olla ulkona ??? kirjoitti:
Mutta löytyykö signaali sisätiloista ?Mulla on aina ollut mokkula katolla. Kaiken varalta, ettei ainakaan siitä ole kiinni. Toimii se kyllä sisälläkin. Mulla on ikivanha sarjaporttinen Rand mac Nally, jonka tiivistin reunoilta uretaanimassalla. Pari viime kesää olen käyttänyt USB-mallista BU353, jota en tiivistänyt kun siinä lukee että vesitiivis. Hassua on että tämä vanha laite tuntuu näyttävän paikan tarkemmin kuin uusi, joka tosin starttaa nopeammin.
- adapteri sulla on
sovi... kirjoitti:
Itsellä on toi keskimmäinen (Globalsat) ja toimii Visvassa vailla ongelmia. Niin toimi kyllä sarjaportti-GPS:kin (Lowrance H2Oc) USB-adapterin kanssa.
Läppäri n. vuoden vanha peli.mitä käytät tuon vanhan gepsin liittämiseen läppäriin ?
- tarkennus
sovi... kirjoitti:
Itsellä on toi keskimmäinen (Globalsat) ja toimii Visvassa vailla ongelmia. Niin toimi kyllä sarjaportti-GPS:kin (Lowrance H2Oc) USB-adapterin kanssa.
Läppäri n. vuoden vanha peli.siis mikä merkki ja malli ja mistä ostit ja mitä makso ? siis tuo USB-adapteri ?
- sovi..
tarkennus kirjoitti:
siis mikä merkki ja malli ja mistä ostit ja mitä makso ? siis tuo USB-adapteri ?
Sori kesti vastata kun en heti käynyt botskilla katsomassa. Kyseessä on Gembirdin adapteri, ei kalliskaan joku 15-20 euroa taisi olla. Ostopaikkaa ei löydy enää.
- MAGs
sovi.. kirjoitti:
Sori kesti vastata kun en heti käynyt botskilla katsomassa. Kyseessä on Gembirdin adapteri, ei kalliskaan joku 15-20 euroa taisi olla. Ostopaikkaa ei löydy enää.
Onko kokemusta reittisuunnittelusta seaclearilla ja mericd kartoilla? Onnistuuko reitin siirtäminen esim. Garminin tai Eaglen plotteriin kuinka helposti? Mitä tarvitaan?
MAGs kirjoitti:
Onko kokemusta reittisuunnittelusta seaclearilla ja mericd kartoilla? Onnistuuko reitin siirtäminen esim. Garminin tai Eaglen plotteriin kuinka helposti? Mitä tarvitaan?
Olen tehnyt kaikkia pitempiä reissujani varten reitit Seaclearilla. Ne on mukava tehdä kotikoneella esim työpäivien iltoina. Osan olen tehnyt talven aikana. Reittitiedosto ei paljon tilaa vie ja olen sen siirtänyt venekoneeseen yleensä muistitikulla. Seaclearissa ei ole sellaista automatiikkaa ,kuin kai joissain karttaplottereiden omissa ohjelmissa on , että kun annetaan lähtö- ja määräasema , niin se ehdottaa jotain reittiä perustuen olemassa oleviin väyliin. Niimpä reitin tekeminen kestää vähän kauemmin, kun joka piste pitää itse klikata.
Toinen miinuspuoli on , että kun paikasta A paikkaan B pääsee montaa eri reittiä, joka sitten kelin mukaan valitaan lähtöpäivänä joko avonaisempi nopea reitti tai suojaisempi reitti, niin täytyy muistaa etukäteen tehdä ne kaikki vaihtoehtoiset reitit. Niitä kertyy väkisinkin aika paljon. Mutta tuleepahan käytyä ja opiskeltua ne reitit etukäteen.
Jos ei ole reittiä tullut etukäteen tehtyä, matkanteko on hiukan hitaampaa , ainakin minä joudun sitten pysähtelemään tuumailemaan.- Asialinja
MAGs kirjoitti:
On.
Hyvin onnistuu.
Tarvitaan pc-gps-piuha. - -Mika-
jokander kirjoitti:
Olen tehnyt kaikkia pitempiä reissujani varten reitit Seaclearilla. Ne on mukava tehdä kotikoneella esim työpäivien iltoina. Osan olen tehnyt talven aikana. Reittitiedosto ei paljon tilaa vie ja olen sen siirtänyt venekoneeseen yleensä muistitikulla. Seaclearissa ei ole sellaista automatiikkaa ,kuin kai joissain karttaplottereiden omissa ohjelmissa on , että kun annetaan lähtö- ja määräasema , niin se ehdottaa jotain reittiä perustuen olemassa oleviin väyliin. Niimpä reitin tekeminen kestää vähän kauemmin, kun joka piste pitää itse klikata.
Toinen miinuspuoli on , että kun paikasta A paikkaan B pääsee montaa eri reittiä, joka sitten kelin mukaan valitaan lähtöpäivänä joko avonaisempi nopea reitti tai suojaisempi reitti, niin täytyy muistaa etukäteen tehdä ne kaikki vaihtoehtoiset reitit. Niitä kertyy väkisinkin aika paljon. Mutta tuleepahan käytyä ja opiskeltua ne reitit etukäteen.
Jos ei ole reittiä tullut etukäteen tehtyä, matkanteko on hiukan hitaampaa , ainakin minä joudun sitten pysähtelemään tuumailemaan.Tää on varmaan aikas perskohtaista, mutta mä en ole koskaan tehnyt niitä reittejä etukäteen. Ihan vaan jo siksikin, kun se reitti oikeesti muuttuu päivän mittaan ja matkan edetessä kokoajan. Näin varsinkin suomessa ja saaristossa. Tuulet muuttuu, joten reitti ja ajateltu kohdesatama muuttuu samalla. Jollain pidemmällä avomerilegillä saatan tätpätä yhden waypointin siihen määräsataman eteen merelle, että olis se ETA jotenkin kohdillaan ja saa samalla sen kompassisuunan kohteeseen. Muuten ihan fiiliksen ja tilanteen kukaan seilailen.
En ymmärrä, miten se ajatellun reitin muuttuminen tai jopa puuttuminen tekisi matkanteosta hitaanpaa?
No okei, liukuvalla moottoriveneellä näin varmaan on. En taas ajatellut sellasta ollenkaan...
käyttänyt jo vuosia gps antennia usbiportissa ja Meri CD:tä. Ostin antennin aikoinaan Smartit:stä 44e.
Tuossa vastaavia http://www.google.fi/search?q=gps antenni tietokoneeseen&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a- käytössä
Tuolta löytyy edullisesti, hinnoissa jo postikulutkin mukana ja taala halpa.
Pari viikkoo menee postin kulkuun.
USB to RS232 Serial Port Adapter (Transparent Green) $2.99
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.24512~r.34774240
ND-100 GPS USB Dongle for Mini Laptop (Work with Street & Trips) $31.50
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26349~r.34774240
Jotain kalastustarvikkeita.
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.824~r.34774240
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1213040Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen342443Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631092071- 1141670
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711388Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2891212Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2611133- 621067
- 711054