millainen kielikoe (ruotsi)

ajda

olen hakemassa ruotsinkieliseen yliopistoon ja nyt epäilyttää läpäisenkö kielikoetta...osaako joku kertoa vähän millainen on ja vaaditaanko aivan täydellistä ruotsia? ruotsi minulla on suomalaiseksi vahva,ylioppilaskirjoituksissa tuli L, mutta miten on, onkohan kielikoe liian vaikea minulle?

4

1646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsdssdds

No jos hakemasi alan sanasto on hallussa, niin kyllä pitäisi pärjätä ihan hyvin tuolla ruotsin arvosanalla, olettaen tietenkin että tuo on A ruotsin arvosana, eikä se pilipali B-tason.

• läpi kielikokeesta

ja käytän ruotsia jonkinverran...kannattaa ottaa jokin ruotsin preppauskurssi vaikka virtuaaliammattikorkeassa tai avoimessa yliopistossa.
        Jos saa tasokokeessa niukinnaukin rajan yli pisteet, putoot kyllä äkkiä kärryitä.
        Ruotsi(kin) on vaikea kieli!

• ajda
        läpi kielikokeesta kirjoitti:

ja käytän ruotsia jonkinverran...kannattaa ottaa jokin ruotsin preppauskurssi vaikka virtuaaliammattikorkeassa tai avoimessa yliopistossa.
        Jos saa tasokokeessa niukinnaukin rajan yli pisteet, putoot kyllä äkkiä kärryitä.
        Ruotsi(kin) on vaikea kieli!

mutta saako virheitä tulla vai pitääkö kaikki mennä oikein?millainen on haastattelu osuus?

• kokeen läpäissyt

Itse läpäisin kokeen, vaikka taustalla oli huonolla motivaatiolla B-ruotsin M (sic!) sekä pari vuotta taukoa lukion jälkeen (ei juuri ruotsin käyttöä). Mutta valmistauduin kokeeseen hyvin muutaman kuukauden aikana: tilasin HBL:ää, katsoin FST:tä, kuuntelin ruotsinkielistä radiota, luin päivittäin uutiset ruotsiksi netistä, kertasin kielioppia ym. Kävin myös yhden kurssin, mutta enemmän katson hyötyneeni omista, itsenäisistä harjoitteistani.

Kielikokeen tasosta sen verran, että tosiaankin rima on huomattavasti korkeammalla kuin lukiossa. Hankenin kielikokeessa tuli kääntää suomenkielisiä asiatekstejä sujuvaksi ruotsiksi. Lukiossahan tarvitsi osata kirjoittaa jotain vapaamuotoisia kirjeitä helpolla sanastolla ja epämuodollisesti.

Suullinen osio oli sitten haastattelu, jossa tuli keskustella luetun artikkelin pohjalta. Siinä suurin ongelma on ehkä jännitys. On vaikeaa ottaa tilanne rennosti, kun välttää virheitä ja miettii korrekteja ilmaisutapoja. Mutta mitään mahdottomia ei kielellisesti haastattelussa vaadittu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe