Missä vaiheessa mennään? tuleeko kyseistä uittotunnelia lainkaan?. muutamaaika sitten aamulehdessä oli juttua uittotunnelista ilmeisesti kyseinen tunneli olisi "kumikanava" josta traktorilla vedettäisiin veneitä samassa lehdessä oli noista kumikanavista muutenkin juttua, että tampereelta pääsisi merelle"kumikanavia pitkin" eli tampere-päijänne-saimaa. Eikös joskus ollut samanlaista hanketta tampere-pori välille?
Pispalan Uittotunneli
47
6199
Vastaukset
- tiedoksesi
Uittotunneli on olemassa. Sitä pitkin, kuten nimikin kertoo, on uitettu tukkeja.
Suunnitelmia on ollut sen muuttamisesta veneille sopivaksi, mutta tästä on luovuttu. Tunneli on hyvin huonokuntoinen ja tulisi erittäin kalliiksi korjata sitä ja muuttaa se veneille sopivaksi. - muualtapäin
Olen kuullut moisesta tunnelista usein ja yritin etsiä netistäkin.
Minkäkokoinen rööri se oikeasti on. Pituutta lienee n.300m. mutta halkaisija? Mitenkähän järvien suuri korkeusero veneensiirrossa on kuviteltu toimimaan. Molskautettaisiinko vene monen metrin korkeudelta Pyhäjärveen vai miten? Entäs se ylöspäin meno?
Ihme putki kumminkin.- JI.
Tunnelin sisähalkaisija on viitisen metriä. Siellä ei ole vettä. Veneet kuljetettaisiin traktoritrailerilla tunnelin läpi jolloin yhdistelmän ei tarvitse kulkea yleisillä teillä. Toivottavasti hanke toteutuu. Silloin olisi helposti saavutettavissa yli 200 km:n pituinen vesireitti Kanta-Hämeen Turengista aina Virroille Pohjanmaan rajoille asti.
- muualtapäin
JI. kirjoitti:
Tunnelin sisähalkaisija on viitisen metriä. Siellä ei ole vettä. Veneet kuljetettaisiin traktoritrailerilla tunnelin läpi jolloin yhdistelmän ei tarvitse kulkea yleisillä teillä. Toivottavasti hanke toteutuu. Silloin olisi helposti saavutettavissa yli 200 km:n pituinen vesireitti Kanta-Hämeen Turengista aina Virroille Pohjanmaan rajoille asti.
Kuvittelin että tunnelissa virtaa vesi. Kerta tunneli on kuiva niin miksikähän sitä ei ole hyödynnetty vaikka kevyen liikenteen väylänä? No ehkä siitä olisi tullut rosmojen ja huligaanien pesäpaikka.
Mitenkähän ne tukit siitä on sitten uineet?
Erikoinen putkilo kumminkin. - JI.
muualtapäin kirjoitti:
Kuvittelin että tunnelissa virtaa vesi. Kerta tunneli on kuiva niin miksikähän sitä ei ole hyödynnetty vaikka kevyen liikenteen väylänä? No ehkä siitä olisi tullut rosmojen ja huligaanien pesäpaikka.
Mitenkähän ne tukit siitä on sitten uineet?
Erikoinen putkilo kumminkin.Tunnelissa oli tukinkuljetusta varten raiteet ja vaunut. Ei siellä ole koskaan kuulunut "koskien kohinaa eikä honkien huminaa". Kummassakin päässä oli laitteet tukkien nostoa ja pudotusta varten. Raiteet ja muut laitteistot on purettu vuosien saatossa kun todettiin, että tukinuitto on näissä vesissä historiaa.
- m.r.v.
JI. kirjoitti:
Tunnelissa oli tukinkuljetusta varten raiteet ja vaunut. Ei siellä ole koskaan kuulunut "koskien kohinaa eikä honkien huminaa". Kummassakin päässä oli laitteet tukkien nostoa ja pudotusta varten. Raiteet ja muut laitteistot on purettu vuosien saatossa kun todettiin, että tukinuitto on näissä vesissä historiaa.
Tunnelin vedenkorkeus on ollut sama kuin Näsijärvessä. Vettä on juoksutettu sen verran että niput on saatu uimaan läpi. Pyhäjärven puoleisessa päässä niput on nostettu vaunuun ja ajettu raiteita pitkin Pyhäjärveen.
Nosturirakennelmat ja allas purettiin 90-luvun alussa. Nässyn puoleinen patoseinä rakennettiin jo 80-luvulla. Muistan kun tunnelissa seisoi vesi ja poikaporukalla ihmeteltiin uoman pohjalla näkyviä vanhoja lastenvaunuja ja polkupyöriä.
Rohkeimmat kiipesivät nosturiin. Nyt se on historiaa.
t
m.r.v - m.r.v.
JI. kirjoitti:
Tunnelissa oli tukinkuljetusta varten raiteet ja vaunut. Ei siellä ole koskaan kuulunut "koskien kohinaa eikä honkien huminaa". Kummassakin päässä oli laitteet tukkien nostoa ja pudotusta varten. Raiteet ja muut laitteistot on purettu vuosien saatossa kun todettiin, että tukinuitto on näissä vesissä historiaa.
Taas tämä sama väärä tieto tunnelista.
Tunnelissa ei ole koskaan ollut kiskoja, vaan siellä on ollut vettä Näsijärven pinnan tasolla. Vettä on hiljaa juoksutettu läpi , jotta tukit on saatu Pyhäjärven päässä oleville nippunostureille. Siitä on viety kiskoilla järveen.
Luulenpa että veneet tultaisiin nostamaan kärryyn Nässyn päässä ja hinattaisiin traktorilla Pyhäjärven rantaan asti kuiviltaan.
- Hyhkyläinen
Satamamestari Matti Joen puuhaama veneiden kuljetusväylä Pispalan uittotunnelin kautta(pituus n.300m) jatkuen halki Pättiniemen puiston(n.350m) Pyhäjärven rantaan on verovarojen typerää tuhlausta vailla vertaa. Nyt jo on olemassa täysin turvallinen ja nopea veneiden kuljetusreitti Näsijärveltä Pyhäjärvelle ja päin vastoin.Veneiden kuljetus järveltä toiselle tapahtuu maanteitse helposti ja turvallisesti.Veneiden nosto-ja laskupaikat luiskineen Näsijärven ja Pyhäjärven rannoilla ovat kaikkien asianharrastajien ja kuljetusyrittäjien tiedossa. Tampereen kaupungin satamamestari Matti Joki taustatukenaan speakermies Jussi Kankare muut matkaveneihmiset yrittävät saada verovaroja tuhlattua tällaiseen henkilökohtaiseen monumenttiinsa. Siis veneitä kuljetettaisiin traktorin vetämänä tiheästi asutun asuinalueen keskellä olevan puiston halki!Äly hoi,älä jätä!! Kannatan lämpimästi pispalan uittotunnelin muuttamista jalankulku-ja pyöräliikenteelle soveltuvaksi.
- Näsijärvinen
Tuota tunnelia ei koskaan oikeasti pystytä käyttämään veneiden siirtoon. Jokainen joka on käynyt paikan päällä näkee kuinka suuri korkeusero on tunnelin päästä Pyhäjärveen. Traktoriluiskasta tulisi tavattoman jyrkkä. Kyllä veneessä tavarat lentelisivät jos traktori yleensä saisi ainakaan ylämäkeen venettä vedettyä. Lisäksi kaikki veneet jotka oikeasti tunnelista mahtuisivat, ovat helposti siirrettävissä tavallisella venetrailerilla henkilöauton perässä. Koko juttu on samanlaista haihattelua kuin oli Teiskon Laivaston pestaaminen Mustanlahden "pelastajaksi".
- m.r.v.
Näsijärvinen kirjoitti:
Tuota tunnelia ei koskaan oikeasti pystytä käyttämään veneiden siirtoon. Jokainen joka on käynyt paikan päällä näkee kuinka suuri korkeusero on tunnelin päästä Pyhäjärveen. Traktoriluiskasta tulisi tavattoman jyrkkä. Kyllä veneessä tavarat lentelisivät jos traktori yleensä saisi ainakaan ylämäkeen venettä vedettyä. Lisäksi kaikki veneet jotka oikeasti tunnelista mahtuisivat, ovat helposti siirrettävissä tavallisella venetrailerilla henkilöauton perässä. Koko juttu on samanlaista haihattelua kuin oli Teiskon Laivaston pestaaminen Mustanlahden "pelastajaksi".
Korkeusero lienee 16-17m luokkaa, ei paljoa 250m matkalle.
Tunneli on vaakatasossa.
Sitäpaitsi lasketaanhan sieltä veneitä nykyäänkin. - m.r.v.
Juu olen minäkin Hyhkystä, itälaidalta. Kannatan veneväylää. Saatettasiin saada laituritkin samalla kuntoon.
- Näsijärvinen
m.r.v. kirjoitti:
Korkeusero lienee 16-17m luokkaa, ei paljoa 250m matkalle.
Tunneli on vaakatasossa.
Sitäpaitsi lasketaanhan sieltä veneitä nykyäänkin.Mutta tunneli on kyllä Näsijärven tasossa ja heti tunnelin jälkeen on iso pudotus. Koko korkeusero on 18 metriä. Kyllä Matti Joen haaveet jäävät haaveiksi. Tuskin edes koekäyttö tulee onnistumaan ilman niin isoja kustannuksia että koko hanke kaatuu siihen.
- m.r.v
Näsijärvinen kirjoitti:
Mutta tunneli on kyllä Näsijärven tasossa ja heti tunnelin jälkeen on iso pudotus. Koko korkeusero on 18 metriä. Kyllä Matti Joen haaveet jäävät haaveiksi. Tuskin edes koekäyttö tulee onnistumaan ilman niin isoja kustannuksia että koko hanke kaatuu siihen.
Kyllä minä nyt sen ymmärrän, ja luulin että sinäkin ymmrtäisit mitä tarkoitin.
Tunnelin päästä on n 250 m matkaa rantaan, eli entinen kiskoilla pätkä. Tunnelin pohja on n 16m korkeammalla kuin Pyhäjärven pinta, jos päällä on ollut vettä 2m, niin kuin näyttäisi olleen kun katsoo vanhaa vesirajan jälkeä tunnelin seinässä.
t
m.r.v. - kannatan
m.r.v. kirjoitti:
Juu olen minäkin Hyhkystä, itälaidalta. Kannatan veneväylää. Saatettasiin saada laituritkin samalla kuntoon.
minäkin!
- Jakar
Niin se hän se on turvallista pujotella keskustan liikenteen seassa kun hatanpäältä nostetaan ja mustaanlahteen lasketaan .... mitähän mahdoit ajatella... tai siis et ajattele ja ilmeisesti et myöskään omista isoa venettä , minä puhun kokemuksesta kun olen veneeni nässylle vienyt ja takaisin tuonut .
On suoranainen ihme ettei mitään isompaa ole vielä sattunut.Ehkä se johtuu siitä että tuommoinen vene kiinnittää huomiota niin osaa muut varoo ja väistellä. - JaKar
Jakar kirjoitti:
Niin se hän se on turvallista pujotella keskustan liikenteen seassa kun hatanpäältä nostetaan ja mustaanlahteen lasketaan .... mitähän mahdoit ajatella... tai siis et ajattele ja ilmeisesti et myöskään omista isoa venettä , minä puhun kokemuksesta kun olen veneeni nässylle vienyt ja takaisin tuonut .
On suoranainen ihme ettei mitään isompaa ole vielä sattunut.Ehkä se johtuu siitä että tuommoinen vene kiinnittää huomiota niin osaa muut varoo ja väistellä.Ja monesti vielä enemmän kuin ne jotka hanketta vastustaa.....
Kannatan tunnelia parempi sekin kuin että se seisoo tyhjän panttina.
Kun siitä ei kumminkaan veneitä vietäisi joka päivä eli ei siitä mitään vene rallia muodostu kun homma ei kumminkaan aivan ilmaista ole vaan aina ne kyydit on maksettava. - on.
JaKar kirjoitti:
Ja monesti vielä enemmän kuin ne jotka hanketta vastustaa.....
Kannatan tunnelia parempi sekin kuin että se seisoo tyhjän panttina.
Kun siitä ei kumminkaan veneitä vietäisi joka päivä eli ei siitä mitään vene rallia muodostu kun homma ei kumminkaan aivan ilmaista ole vaan aina ne kyydit on maksettava.Se on pikku hinta verrattuna muihin harrastuksiin, joihin yhteiskunta laittaa rahaa. Esim. uimahalleihin, jäähalleihin, teattereihin yms.
- rantalehto
m.r.v. kirjoitti:
Juu olen minäkin Hyhkystä, itälaidalta. Kannatan veneväylää. Saatettasiin saada laituritkin samalla kuntoon.
ja pah! Kierrellessäni siellä eräänä päivänä, ei silmiini osunut kuin nokkosia, takiaisia, kaatuneita puunrunkoja, risuja, ym, ym, ym. Ei ainakaan minun silmiini osunut yhtäkään harvinaista kasvia, joista on ollut lehdessäkin kirjoituksia. (vaikka oli kasvikirja mukana). Jos tunneli saadaan veneilijöille, niin luulisi että Hyhkyn rannatkin samalla siistiytyisi. Ja se olisi hyvä asia!! Luulisi että kaupunki pitäisi parempaa huolta kauniista rannoistansa.
- niin.
"Siis veneitä kuljetettaisiin traktorin vetämänä tiheästi asutun asuinalueen keskellä olevan puiston halki!"
Aikanaanhan putki on tehty tukinuittoon. Mitä luulet, jos siinä tosiaan menisi pöllejä niin kuin alunperin piti, olisiko haitat suurempia vai pienempiä kuin suunnitellussa kumikanavassa? - jotain tarttis tehdä
Siinä nykyreitissä on se ongelma, että veneitä täytyy kuljettaa keskellä kaupunkia ja sekään ei ole kovin hyvä ratkaisu.
- Oikea kanava olla pitää
Sen kumikanavan käyttö jää käytännönhankaluuksien takia pieneksi, esim. matkustajat joutuvat patikoimaan veneen/traktorin perässä tai taxilla pitkälläkaavalla, veneen kyydissähän ei saa olla hinauksen aikana.
Mutta mutta, Näsijärven puolelle sulku, tunneli syvemmäksi, putkenpäähän seuraava sulku ja Pyhäjärvenrantaan seuraava. 2 x 9m tai 3 x 6m samapa tuo, pääasia että on oikea kanava.
Veneilyssä ja matkailussa on elämykset ja kokemukset kaiken suola, kanava, joka on vieläpä tunneli on elämys sinänsä, joka jokaisen ko. vesistöjen kulkijan tulee kokea parikertaa kauteen, (sorry purkkarit, masto nurin ;). Venematkailu kokee todellisen uudelleen syntymisen, nykyään on "jutunaiheet vähissä", voidaan saada Hyhkyn rantaan kanavakahvila, saadaan Hyhkyläisillekin elämää.
Matkustajalaivat voi tehdä risteilyjä Laukontori/Mustalahti tai pitkälläkaavalla Virrat/Hauho, miten vaan. Tampereella on kaksi järveä, mutta kaupungin veneily on suorastaan turhauttavaa vähäisen tarjonnan ja aneemisen rantarakentamisen takia, kanavan tekeminen antaa rajun sysäyksen kaiken muunkin kehittämiseen.
Ja jos vanha käytäntö on yhä voimissaan, EU maksaa puolet, valtion osuus vesiliikennerakennerahastosta on leijonanosuus loppu puolikkaasta, josta jämät jää vesistön vaikutusalueelle jääville kunnille. Täähän on Tampereen kaupungille halvempi kuin kumiversio, kun maksumiehiä on ympäri eurooppaa.....
Niin, muodollinen kanavamaksu pitää olla, ettei kakarat ajele kymmentä kertaa päivässä.- homma.
Ilman muuta oikea kanava olisi paras, mutta sille ei liene tällähetkellä poliittista tukea. En tiedä onko sitä kukaan edes ehdottanut Tampereen valtuustossa. Mutta vaikka päätös kanavasta tehtäisiin tänään menisi varmasti vuosia ennenkuin hanke lähtisi käyntiin.
Eli oikeaa kanavaa odotellessa on uittotunnelin muuttaminen kumikanavaksi varmasti ihan hyvä hanke.
Ja kanavista puheenollen, kokemäenjoki pitäisi kanavoida jotta pääsisi merelle ja takaisin. - hommia
homma. kirjoitti:
Ilman muuta oikea kanava olisi paras, mutta sille ei liene tällähetkellä poliittista tukea. En tiedä onko sitä kukaan edes ehdottanut Tampereen valtuustossa. Mutta vaikka päätös kanavasta tehtäisiin tänään menisi varmasti vuosia ennenkuin hanke lähtisi käyntiin.
Eli oikeaa kanavaa odotellessa on uittotunnelin muuttaminen kumikanavaksi varmasti ihan hyvä hanke.
Ja kanavista puheenollen, kokemäenjoki pitäisi kanavoida jotta pääsisi merelle ja takaisin....minäkin vein veneen jo aikaa sitten merelle. Säästetään veromarkat niin voin käyttää osuuteni säästöistä venereissujen auton bensalaskuihin.
Mikä ihmeen visio on muuten santalahden "kilometrinlaiturin" taustalla.Onko tarkoitus houkutella mahdollisesti turkulaiset veneilijät Näsijärvelle. Tämänkin rakentaminen on mennyt jäihin kun nykyistenkin venepaikkojen markkinoinnissa on suuria ongelmia. - niin.
hommia kirjoitti:
...minäkin vein veneen jo aikaa sitten merelle. Säästetään veromarkat niin voin käyttää osuuteni säästöistä venereissujen auton bensalaskuihin.
Mikä ihmeen visio on muuten santalahden "kilometrinlaiturin" taustalla.Onko tarkoitus houkutella mahdollisesti turkulaiset veneilijät Näsijärvelle. Tämänkin rakentaminen on mennyt jäihin kun nykyistenkin venepaikkojen markkinoinnissa on suuria ongelmia."Säästetään veromarkat niin voin käyttää osuuteni säästöistä venereissujen auton bensalaskuihin."
http://www.tampere.fi/liikennejakadut/ajankohtaista/5hEAfwhOf.html
Kustannusarvio näyttäisi olevan 50000 ja kun Tampereella on päälle 200000 ihmistä, niin se on noin 25 senttiä per lärvi.
Kai 25 sentillä pari desiä bensaa saat:) - jatko
homma. kirjoitti:
Ilman muuta oikea kanava olisi paras, mutta sille ei liene tällähetkellä poliittista tukea. En tiedä onko sitä kukaan edes ehdottanut Tampereen valtuustossa. Mutta vaikka päätös kanavasta tehtäisiin tänään menisi varmasti vuosia ennenkuin hanke lähtisi käyntiin.
Eli oikeaa kanavaa odotellessa on uittotunnelin muuttaminen kumikanavaksi varmasti ihan hyvä hanke.
Ja kanavista puheenollen, kokemäenjoki pitäisi kanavoida jotta pääsisi merelle ja takaisin.Toihan on suora jatko Kokemäenjoen kanavointiin, Herraskoski, Visukylä, Kauttu. Murole ------ Tampere ---Nokia--------- , alkanut ylhäältä merta kohti.
Nykyvauhdilla taitaa mennä tuhatvuotta, mutta kenellä tässä nyt niin kiire olisikaan. - HR...
Just näin. Ja jos sulut tehdään leveydeltään veneilykäyttöä silmälläpitäen ja käsikäyttöiseksi sekä itsepalveluperiaatteella toimiviksi ei kustannuksetkaan nouse niin huimiksi kuin Suomessa yleensä käytetyillä laivoille mitoitetutuilla automaattisuluilla. Käsikäyttöisyyttä silmälläpitäen yksittäisen sulun pudotuskorkeus kannattaisi ehkä pitää pienempänä ja hoitaa sulutus neljällä tai viidellä sulkukammiolla. Sulut ja tunneli on paljon toimivampi ratkaisu kun kumikanava joka täytyy tilata aina erikseen ja vaatii veneen noston ja laskun vedestä.
- jäätiköt sulaa
jatko kirjoitti:
Toihan on suora jatko Kokemäenjoen kanavointiin, Herraskoski, Visukylä, Kauttu. Murole ------ Tampere ---Nokia--------- , alkanut ylhäältä merta kohti.
Nykyvauhdilla taitaa mennä tuhatvuotta, mutta kenellä tässä nyt niin kiire olisikaan.niin matka lyhenee rannikolla kymmenillä maileilla. Pitää sitten vaan olla tarkkana kaikkien meressä töröttävien lampputolppien ja kännykkämastojen kanssa. Ja muistaa, että pohjassa olevan kehätien kohdalla ei ankkurilla ole paljon pitoa. Pistetään vaan se kumikanava pikaisesti rullaamaan niin jäätikötkin sulavat vähän nopeammin.
- ajatuksen uusix
No joo, nyt aiotaan Näsijärven pintaa laskea Tammerkosken yläpään remontin takia. Tehdään samalla vaivalla sulut kun remontoidaan, ja viulut maksaa sähkölaitos, jos ei Tampereen niin vaikkapa Fattenvall tai mikä muu tahansa, ai miksikö. Vaihdetaan uittotunneli sähkölaitoksen paikaksi. Hyhkyn puolelle pieni patoallas ja siitä syöksyputki Pyhäjärven rantaan ja turbiini päähän. Saadaan tupla korkeusero, eli tuplasähköt per kuutio vettä. Olisi mukava mennä veneellä Tampereen teatteriin tai Koskikeskukseen pirtelölle (ohra). Pureskelkaa tuota....
- siellä
ajatuksen uusix kirjoitti:
No joo, nyt aiotaan Näsijärven pintaa laskea Tammerkosken yläpään remontin takia. Tehdään samalla vaivalla sulut kun remontoidaan, ja viulut maksaa sähkölaitos, jos ei Tampereen niin vaikkapa Fattenvall tai mikä muu tahansa, ai miksikö. Vaihdetaan uittotunneli sähkölaitoksen paikaksi. Hyhkyn puolelle pieni patoallas ja siitä syöksyputki Pyhäjärven rantaan ja turbiini päähän. Saadaan tupla korkeusero, eli tuplasähköt per kuutio vettä. Olisi mukava mennä veneellä Tampereen teatteriin tai Koskikeskukseen pirtelölle (ohra). Pureskelkaa tuota....
Tammerkoskessa on jo eri turbiinit koko putouskorkeuksen matkalla. Niin, että esityksesi ei toisi juurikaan lisätuottoa muuta kuin uusien laitteiden parantuneen hyötysuhteen ansiosta. Kävin joskus sillä Kaupungin Sähkölaitoksen omistamalla voimalaitoksella. Kaikki pelit olivat seis kun sähkön pörssihinta oli alhaalla. Ajavat vesivoimalaitosta kuulemma sähkön hinnan mukaan.
- tietoo?
Mikä on hankkeen tila?
- -----------
Niin mikähän nyt on hankkeen tila?
- Kysykää...
Kysykää satamamestarilta, Matti Joki Tampereen satamatoimistossa. Hän on hankkeen puuhamies.
- Turkkulainne
Onks Tampereella veneitä?
- heppaasi
Pohjoinen suuaukko on koordinaateissa: 61.508495N 23.69833E
ja toinen: 61.503685N 23.696876E
ihan vaan jos jotain kiinnostaa, mutta tietääkö kukaan missä vanha uittotunneli on?
Kuvat uudesta ja vanhasta ovat täällä: http://www.servut.us/unohdetut/uittotunneli/index.html- hyhkylainen
Vanha uittotunneli on uudemman vieressä, näsijärven päästä ei tietoa ( tukittu/maanalla luultavasti), pyhäjärven pää on melkein uudemman tunnelin vieressä. Saman tapainen betoniliuska n. 50m. uittotunnelinkadulle päin, vähän pyhäjärvelle päin.
- pipsalanpipsa
http://www.youtube.com/watch?v=kpcm4w5jJ3A Pispalan uittotunneli
- Savolainen.
Kertokaas viisaat mikä idea tässä veneiden vetämisessä traktorilla tunnelia pitkin oikein on? Eikös noita veneitä ole pystynyt aiemminkin vetämään ihan rakennettuja teitä pitkin vesistöstä toiseen?
- Pellimies kurusta
Savolainen. kirjoitti:
Kertokaas viisaat mikä idea tässä veneiden vetämisessä traktorilla tunnelia pitkin oikein on? Eikös noita veneitä ole pystynyt aiemminkin vetämään ihan rakennettuja teitä pitkin vesistöstä toiseen?
ei siinä mitään järkeä olekaan, nekin rahat olisi voinut käyttää olemassaolevien satamien kunnostukseen.
- veneilijä
Pellimies kurusta kirjoitti:
ei siinä mitään järkeä olekaan, nekin rahat olisi voinut käyttää olemassaolevien satamien kunnostukseen.
No tottakai siinä järkeä on, ajattele ite !
Varmaan tuolla aiemmin jo kirjoitetttiin että idea oli päästä tietynkokokoisilla moottoriveneillä tunnelista läpi ajamalla ensin telille / vetiolaitteelle , joka sitten vetää veneen toiselle puolelle. (Tietenkin maksua vastaan !)
Tällöin ei siis tarvita omaa / vuokrattua traileria jolla homma hoidetaan maantietä pitkin. - Yammu-setä
veneilijä kirjoitti:
No tottakai siinä järkeä on, ajattele ite !
Varmaan tuolla aiemmin jo kirjoitetttiin että idea oli päästä tietynkokokoisilla moottoriveneillä tunnelista läpi ajamalla ensin telille / vetiolaitteelle , joka sitten vetää veneen toiselle puolelle. (Tietenkin maksua vastaan !)
Tällöin ei siis tarvita omaa / vuokrattua traileria jolla homma hoidetaan maantietä pitkin.Onko missään kehdattu julkaista montako venettä siitä tunnelista viime kesänä kulki? Siis maksua vastaan? Oliko yli 10?
- Helkamalapääsee
Pispalan uittotunneli- Polkupyörällä helppo ajaa
http://www.youtube.com/watch?v=if-JtTYe-hk - kaljaveikkoko
http://www.youtube.com/watch?v=6vV5TKuofX0
Kahvia ja pullaa kioskista tunnelin näsijärven päästä. Kaljaa ei taida saada! - tunnelitopi
https://www.youtube.com/watch?v=jiMU66ExUXw
Pyhäjärven puoleinen tunnelinsuu. - umpitunnelissa oon
Tunneli kiinni on
- Yammu-setä
Mutta mainoskyltti Paasikiventien varressa kutsuu edelleen kahvilaan. Eikö sitä voisi edes yrittää peittää? Varsinkin kun se tuskin edes ensi keväänä enää aukeaa...
- lentsuun
Koska tunneli aukeaa?
- Yammu-setä
Satamapäällikkö Matti Joki jaksaa aina korostaa että veneilykausi alkaa 1. kesäkuuta, joten tunnelia ei avata ainakaan ennen sitä. Epäilen että ei avata sen jälkeenkään, sen verran olematonta oli sen käyttö veneiden siirtoon viime kesänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418