Autolautta Helsinki-Lontoo

1960-luvulla

Löysin Suomen kartan vuodelta 1966, johon oli merkitty myös autolauttayhteydet. Helsingin kohdalla oli laitettu lauttayhteyksiksi mm. Tukholma, Kööpenhamina, Karlskrona, Kalmar, Travemünde, Lübeck ja Lontoo. Onko tuohon aikaan päässyt Lontooseen ja Kööpenhaminaan suoralla autolauttayhteydellä vai vai ovatko ne jotain sellaisia yhteyksiä joihin on pitänyt vaihtaa laivaa jossain muussa kaupungissa?

27

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cmacgm

      Ketä vittu kiinnostaa?

      • Anonyymi

        mux täällä ruikutat jollei sua kiinnosta, ei pidä
        lukea tätä sivua 24 lainkaan vaan pysyy poissa.
        lue vaan Aku Ankkaa joka sun älyllesi sopii
        paremmin.


    • lontoo

      nykyään antwerpenissä pysähtyy

      • larva

        joooo, ja kiilin kautta joskus, jos on ruorijengareita vapaana


      • TERÄSKULLI
        larva kirjoitti:

        joooo, ja kiilin kautta joskus, jos on ruorijengareita vapaana

        Oikeita paskajengin kirjoittamia paskaviestejä ihan järkevään kysymykseen.

        Pitääkö teidän ihan esittää noin vitun ääliöitä, vai onko vuosikymmenien ulosvientismirren juonti saanut aikaan tämän täysin käsittämättömän huipputyhmyyden?

        Mistä vitun asioista puhutte töissä? Anna kun arvaan, hienovaraisesti on vihjattu pitämään naama ummessa. Juotteko kahvinne yksin?

        Jos ei ole mitään asiaa, pitäkää naamanne ummessa mielisairaat naftasukka- & mönjänsutija-alkoholisti-surkimukset. Dorkat.

        Ottakaa tämä onkeenne, jos pää on tyhjä – niin kuin se teillä on - esiintymisenne kulmakivi olkoon tästä lähtien itseilmaisemisen rajoittaminen minimiin, siis vähimpään mahdolliseen. Väännän vielä rautalangasta, ettehän te täydet idarit (=idiootit, sama kuin tyhmä) muuten käsitä. Pidätte siis turpanne kiinni julkisilla paikoilla, ettekä puhu tai kirjoita kenellekään tai mihinkään mitään muuta kuin pakollisen. Näin on mahdollista, että edes joku tässä maailmassa ei heti kättelyssä pidä teitä täysinä idiootteina. Turpanne kiinni pitämällä voitte huijata hetken muita luulemaan, että olette ns. normaaleja!

        Eikö ole huisin hienoa?

        Kiitätte vielä joskus minua! Ihme että kelpaatte edes millekään laivoille. Veikkaan, että laivoissanne usea haikailee filppareiden perään mikäli näiden kommenttien kirjoittelijat työskentelevät missä tahansa merimiesammatissa. Hävetkää ääliöt!

        HAHAHA


      • sinäpä
        TERÄSKULLI kirjoitti:

        Oikeita paskajengin kirjoittamia paskaviestejä ihan järkevään kysymykseen.

        Pitääkö teidän ihan esittää noin vitun ääliöitä, vai onko vuosikymmenien ulosvientismirren juonti saanut aikaan tämän täysin käsittämättömän huipputyhmyyden?

        Mistä vitun asioista puhutte töissä? Anna kun arvaan, hienovaraisesti on vihjattu pitämään naama ummessa. Juotteko kahvinne yksin?

        Jos ei ole mitään asiaa, pitäkää naamanne ummessa mielisairaat naftasukka- & mönjänsutija-alkoholisti-surkimukset. Dorkat.

        Ottakaa tämä onkeenne, jos pää on tyhjä – niin kuin se teillä on - esiintymisenne kulmakivi olkoon tästä lähtien itseilmaisemisen rajoittaminen minimiin, siis vähimpään mahdolliseen. Väännän vielä rautalangasta, ettehän te täydet idarit (=idiootit, sama kuin tyhmä) muuten käsitä. Pidätte siis turpanne kiinni julkisilla paikoilla, ettekä puhu tai kirjoita kenellekään tai mihinkään mitään muuta kuin pakollisen. Näin on mahdollista, että edes joku tässä maailmassa ei heti kättelyssä pidä teitä täysinä idiootteina. Turpanne kiinni pitämällä voitte huijata hetken muita luulemaan, että olette ns. normaaleja!

        Eikö ole huisin hienoa?

        Kiitätte vielä joskus minua! Ihme että kelpaatte edes millekään laivoille. Veikkaan, että laivoissanne usea haikailee filppareiden perään mikäli näiden kommenttien kirjoittelijat työskentelevät missä tahansa merimiesammatissa. Hävetkää ääliöt!

        HAHAHA

        järkevästi vastasit?


      • Anonyymi
        TERÄSKULLI kirjoitti:

        Oikeita paskajengin kirjoittamia paskaviestejä ihan järkevään kysymykseen.

        Pitääkö teidän ihan esittää noin vitun ääliöitä, vai onko vuosikymmenien ulosvientismirren juonti saanut aikaan tämän täysin käsittämättömän huipputyhmyyden?

        Mistä vitun asioista puhutte töissä? Anna kun arvaan, hienovaraisesti on vihjattu pitämään naama ummessa. Juotteko kahvinne yksin?

        Jos ei ole mitään asiaa, pitäkää naamanne ummessa mielisairaat naftasukka- & mönjänsutija-alkoholisti-surkimukset. Dorkat.

        Ottakaa tämä onkeenne, jos pää on tyhjä – niin kuin se teillä on - esiintymisenne kulmakivi olkoon tästä lähtien itseilmaisemisen rajoittaminen minimiin, siis vähimpään mahdolliseen. Väännän vielä rautalangasta, ettehän te täydet idarit (=idiootit, sama kuin tyhmä) muuten käsitä. Pidätte siis turpanne kiinni julkisilla paikoilla, ettekä puhu tai kirjoita kenellekään tai mihinkään mitään muuta kuin pakollisen. Näin on mahdollista, että edes joku tässä maailmassa ei heti kättelyssä pidä teitä täysinä idiootteina. Turpanne kiinni pitämällä voitte huijata hetken muita luulemaan, että olette ns. normaaleja!

        Eikö ole huisin hienoa?

        Kiitätte vielä joskus minua! Ihme että kelpaatte edes millekään laivoille. Veikkaan, että laivoissanne usea haikailee filppareiden perään mikäli näiden kommenttien kirjoittelijat työskentelevät missä tahansa merimiesammatissa. Hävetkää ääliöt!

        HAHAHA

        kuka typerys siellä marisee, älä tuu näille sivuille jos tympöisee


    • yleisesti linjaliikennettä

      jollaista hoiteli FÅA mm. Lontooseen ja Hull'iin?

      Ainahan laivaan auto saatiin mukaan ja matkustajahyttikin oli käytössä.

    • lautat..

      Autolauttoja ovat nämä jotka ottavat satoja autoja, ja nykyään tuhansia ihmisiä. Lontooseen ei ole koskaan ollut linjaa Helsingistä.
      Kööpenhaminaan oli kyllä linja, mutta oliko se lautta, vai pelkkä pasiseeri, sitä en muista.

      • Helsinkiin 60-luvulla.

        Arcturus oli Helsinki-Lontoo linjalla ja otti matkustajiakin.


      • Raste
        Helsinkiin 60-luvulla. kirjoitti:

        Arcturus oli Helsinki-Lontoo linjalla ja otti matkustajiakin.

        arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.


      • nardo
        Raste kirjoitti:

        arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.

        Genovassa v.-71. Tulin junalla joko Lybeckiin tai Travemyndeen, en tosiaan enää muista kumpi se oli mutta joka tapauksessa sieltä ajoi joku FÅA:n lautta Helsinkiin. Luultavasti se oli Finlandia. Löytäisin kyllä jotain dokumenttiakin jostain romujen seasta mutta en taida viitsiä etsiä. Paljon aikaisemminhan ajoi matkustajaLAIVOJA, ei siis lauttoja suomi-englanti linjalla.


      • ja _linjalaiva_
        Raste kirjoitti:

        arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.

        jossa oli ainakin yksi matkustajahytti, ellei sitten useampi, vaan sitä yhtä käytin. Matka sillä oli ainokaiseni. Olisi se tietysti voinut olla nk. 'varustajan hytti'?

        Ei siinä niin kummalista ole - mm. Finnlines'in M/S Finntrader'issa Pohjois-Atlantin liikenteessä oli useita hyttejä matkustajille ja jos oli tarve autolle, niin joko ruumaan tai kansilastiksi.

        Niin ja linjalaivaksi voi kutsua osin aikataulun mukaisesti liikennöivää alusta.


      • Raste
        ja _linjalaiva_ kirjoitti:

        jossa oli ainakin yksi matkustajahytti, ellei sitten useampi, vaan sitä yhtä käytin. Matka sillä oli ainokaiseni. Olisi se tietysti voinut olla nk. 'varustajan hytti'?

        Ei siinä niin kummalista ole - mm. Finnlines'in M/S Finntrader'issa Pohjois-Atlantin liikenteessä oli useita hyttejä matkustajille ja jos oli tarve autolle, niin joko ruumaan tai kansilastiksi.

        Niin ja linjalaivaksi voi kutsua osin aikataulun mukaisesti liikennöivää alusta.

        siin mitään kummallista ole,lähes kaikis missä olen ollut oli joskus matkustaja,varsinkin englantiin oli useasti,mutta ei ollut auto-lautta Arcturus jos kyse 60luvun laivasta,tietysti autojakin oli rahtina.
        Englannista oli monesti lastina autoja,samoin Ranskasta.


      • M/S Arcturus olisi
        Raste kirjoitti:

        siin mitään kummallista ole,lähes kaikis missä olen ollut oli joskus matkustaja,varsinkin englantiin oli useasti,mutta ei ollut auto-lautta Arcturus jos kyse 60luvun laivasta,tietysti autojakin oli rahtina.
        Englannista oli monesti lastina autoja,samoin Ranskasta.

        ollut autolautta - sen - otaksun, että virheellisesti, esitti kysymyksen laatija tuolla ensi rivillä.

        Matkustajalaivoja/rahti-linjalaivoja kaikki tyynni - mitä nyt 50-60-luvulla alkoi 'lautta'-liikenne ruotsiin - niissäkin, ainakin yhteen, autot nostettiin kannelle.

        Voisi luopua nimikkeestä 'autolautta', kun se ei varsinaisesti kerro mitään? Ro-ro - 'Roll on roll off' ja lo-lo – 'lift on lift off', että vielä se vitsi perään: Wo-wo? Niin mitä?


        Muisto Arcuturukselta: - "Helsinki raaaadio - Helsinki raaaadio - tässä Arctuuuurus .." - se kipinän suulla, lievästi ärrää sortaen.

        Ruokailin miehistön messissä - oli viihtyisämpää.


      • Raste
        M/S Arcturus olisi kirjoitti:

        ollut autolautta - sen - otaksun, että virheellisesti, esitti kysymyksen laatija tuolla ensi rivillä.

        Matkustajalaivoja/rahti-linjalaivoja kaikki tyynni - mitä nyt 50-60-luvulla alkoi 'lautta'-liikenne ruotsiin - niissäkin, ainakin yhteen, autot nostettiin kannelle.

        Voisi luopua nimikkeestä 'autolautta', kun se ei varsinaisesti kerro mitään? Ro-ro - 'Roll on roll off' ja lo-lo – 'lift on lift off', että vielä se vitsi perään: Wo-wo? Niin mitä?


        Muisto Arcuturukselta: - "Helsinki raaaadio - Helsinki raaaadio - tässä Arctuuuurus .." - se kipinän suulla, lievästi ärrää sortaen.

        Ruokailin miehistön messissä - oli viihtyisämpää.

        muuta kuin hyvät jatkot sul täs kesää odotelles.


      • ja samoin
        Raste kirjoitti:

        muuta kuin hyvät jatkot sul täs kesää odotelles.

        sinnekin suuntaan.


      • Anonyymi

        kyllä Hesasta meni laiva Köpikseen ja Lontooseen.
        ite matkustin venäläisellä laivalla 1966, hauskaa
        oli ja sain elinikäisiä ystäviä.


      • Anonyymi
        Raste kirjoitti:

        arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.

        Niin oli,ajettiin Välimerelle


    • Anonyymi

      1966 kulki matkustajalaiva Nazehda Krupskaja
      Hki - Lontoo välillä , ehkä tuo meni myös Pieta-
      riin saakka , menomatka sillä Lontooseen 1966
      kesti 3 vrk ja tulin takaisinkin sillä , oli hienot tarjoilut, monta ateriaa päivässä, pöydissä oli
      valkeat liinat, kaviaaria oli joka kerran tarjolla,
      runsaasti herkullista ruokaa , viiniä joivat aikuiset, itse en uskaltanut koskea. kun olin kiltti perhetyttö , matka oli tosi kallis, maksoi nykyrahassa 1000 € suuntaansa, ehkä lennot
      olis ollu halvempia, en tiiä mix valitsin laivan,
      oli se hauska seikkailu , englantilaiset oli tosi
      mukavia

      • Anonyymi

        M/S Nadezhda Krupskaya seilasi aika kauan.
        1996 ajettiin romurannalle Turkkiin.


    • Anonyymi

      Tällaista olisi, ehkä tarjolla? Mann lines ajaa Turku–Bremerhaven–Harwich–Rotterdam–Cuxhaven–Paldiski–Turku linjaa säännöllisesti, ehkä voisi päästä kyytiin tai sitten ei.

      Toin ison veneen tuon kyydillä englannista turkuun aikoinaan.

      • Anonyymi

        Mutta kun aloittaja kysyi tilanteesta 1966!


    • Niin, aloitus on tosiaan 15 v vanha.
      Matkustusmahdollisuudet Keski-Eurooppaan olivat n. 60 vuotta sitten
      tämän päivän tilanteeseen verrattuna tosi erilaiset.
      Lentomatkustus oli tuolloin vielä kallista, eikä päivittäisiä lentoja edes kes-
      keisiin kaupunkikohteisiin aina ollut tarjolla.
      Ns. länsiautoja oli vähitellen alkanut saada, joten varustamot rakennuttivat
      tähän patoutuneeseen kysyntään useita - aluksi aivan liian pieniä - autolaut-
      toja Itämerenliiketeeseen.
      Vuonna 1975 lähtöjä Saksaan saattoi sesonkiaikana olla enemmän kuin yksi
      lähtö päivässä molemmista päistä - nekin varsin täyteen varattuja.
      Finnlines toi v. 1977 nopean Finnjetin, mutta liian myöhään, sillä polttoainei-
      den hinnat olivat merkittävästi nousseet ja lautan liikennöinti sesonkiaikojen ulkopuolella ei enää ollut kannattavaa.
      Lisäksi yhtäkkiä kukaan ei enää halunnut matkustaa pitkäveteistä - usein kah-
      den yön matkaa - Itämeren ylitse, vaan halusivat mielummin lentää, etenkin
      koska lentäminen oli samalla merkittävästi halventunut.
      Kreikkalaiset, (Superfast) yrittivät vielä v. 2001 avaamalla suoran yhteyden Hangosta Saksan Rostockiin, jota parhaimmillaan paahdettiin 21 tuntiin kant-
      tiinsa, mutta linjaa ei ympäri vuoden saatu kannattavaksi.
      Alkuperäiseen kysymykseen:
      Lontooseen sai kyllä v. 1966 muutaman henkilöauton nostettua neukkualuk-
      sien sääkansille, mutta alusta, jossa olisi ollut erillinen ns. autokansi, ei vielä
      silloin ollut.

    • Anonyymi

      Selkeä vastaus aloittajan kysymykseen on, että tuolloin ei ole ollut autolauttaa ko. reitillä eikä juuri muillakaan reiteillä!

    • Anonyymi

      Suoraan seilattiin Helsingistä Tilburgiin m/s Nadezhda Krupskaja -matkustajalaivalla. Mutta tietenkin pysähdyttiin ja oltiin yötä Tukholman ja Kööpenhaminan satamissa. M/s Nadezhda Krupskaja ei ollut mikään autolautta vaan ihan oikea matkustajalaiva. https://www.shipsnostalgia.com/media/nadeshda-krupskaja.161315/

      • Anonyymi

        Kyllä varmaan joo, suoraan seilattiin Hollantiin kaupunkiin joka sijaitsee 40- 70 km etäisyydellä lähimmistä rannoista ja vielä etäämmällä lähimmästä satamasta eli Rotterdamista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      89
      8203
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4708
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4371
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      44
      2566
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      96
      1438
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1286
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      40
      1227
    8. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1140
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1122
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      166
      1070
    Aihe