Löysin Suomen kartan vuodelta 1966, johon oli merkitty myös autolauttayhteydet. Helsingin kohdalla oli laitettu lauttayhteyksiksi mm. Tukholma, Kööpenhamina, Karlskrona, Kalmar, Travemünde, Lübeck ja Lontoo. Onko tuohon aikaan päässyt Lontooseen ja Kööpenhaminaan suoralla autolauttayhteydellä vai vai ovatko ne jotain sellaisia yhteyksiä joihin on pitänyt vaihtaa laivaa jossain muussa kaupungissa?
Autolautta Helsinki-Lontoo
25
1865
Vastaukset
- cmacgm
Ketä vittu kiinnostaa?
- Anonyymi
mux täällä ruikutat jollei sua kiinnosta, ei pidä
lukea tätä sivua 24 lainkaan vaan pysyy poissa.
lue vaan Aku Ankkaa joka sun älyllesi sopii
paremmin.
- lontoo
nykyään antwerpenissä pysähtyy
- larva
joooo, ja kiilin kautta joskus, jos on ruorijengareita vapaana
- TERÄSKULLI
larva kirjoitti:
joooo, ja kiilin kautta joskus, jos on ruorijengareita vapaana
Oikeita paskajengin kirjoittamia paskaviestejä ihan järkevään kysymykseen.
Pitääkö teidän ihan esittää noin vitun ääliöitä, vai onko vuosikymmenien ulosvientismirren juonti saanut aikaan tämän täysin käsittämättömän huipputyhmyyden?
Mistä vitun asioista puhutte töissä? Anna kun arvaan, hienovaraisesti on vihjattu pitämään naama ummessa. Juotteko kahvinne yksin?
Jos ei ole mitään asiaa, pitäkää naamanne ummessa mielisairaat naftasukka- & mönjänsutija-alkoholisti-surkimukset. Dorkat.
Ottakaa tämä onkeenne, jos pää on tyhjä – niin kuin se teillä on - esiintymisenne kulmakivi olkoon tästä lähtien itseilmaisemisen rajoittaminen minimiin, siis vähimpään mahdolliseen. Väännän vielä rautalangasta, ettehän te täydet idarit (=idiootit, sama kuin tyhmä) muuten käsitä. Pidätte siis turpanne kiinni julkisilla paikoilla, ettekä puhu tai kirjoita kenellekään tai mihinkään mitään muuta kuin pakollisen. Näin on mahdollista, että edes joku tässä maailmassa ei heti kättelyssä pidä teitä täysinä idiootteina. Turpanne kiinni pitämällä voitte huijata hetken muita luulemaan, että olette ns. normaaleja!
Eikö ole huisin hienoa?
Kiitätte vielä joskus minua! Ihme että kelpaatte edes millekään laivoille. Veikkaan, että laivoissanne usea haikailee filppareiden perään mikäli näiden kommenttien kirjoittelijat työskentelevät missä tahansa merimiesammatissa. Hävetkää ääliöt!
HAHAHA - sinäpä
TERÄSKULLI kirjoitti:
Oikeita paskajengin kirjoittamia paskaviestejä ihan järkevään kysymykseen.
Pitääkö teidän ihan esittää noin vitun ääliöitä, vai onko vuosikymmenien ulosvientismirren juonti saanut aikaan tämän täysin käsittämättömän huipputyhmyyden?
Mistä vitun asioista puhutte töissä? Anna kun arvaan, hienovaraisesti on vihjattu pitämään naama ummessa. Juotteko kahvinne yksin?
Jos ei ole mitään asiaa, pitäkää naamanne ummessa mielisairaat naftasukka- & mönjänsutija-alkoholisti-surkimukset. Dorkat.
Ottakaa tämä onkeenne, jos pää on tyhjä – niin kuin se teillä on - esiintymisenne kulmakivi olkoon tästä lähtien itseilmaisemisen rajoittaminen minimiin, siis vähimpään mahdolliseen. Väännän vielä rautalangasta, ettehän te täydet idarit (=idiootit, sama kuin tyhmä) muuten käsitä. Pidätte siis turpanne kiinni julkisilla paikoilla, ettekä puhu tai kirjoita kenellekään tai mihinkään mitään muuta kuin pakollisen. Näin on mahdollista, että edes joku tässä maailmassa ei heti kättelyssä pidä teitä täysinä idiootteina. Turpanne kiinni pitämällä voitte huijata hetken muita luulemaan, että olette ns. normaaleja!
Eikö ole huisin hienoa?
Kiitätte vielä joskus minua! Ihme että kelpaatte edes millekään laivoille. Veikkaan, että laivoissanne usea haikailee filppareiden perään mikäli näiden kommenttien kirjoittelijat työskentelevät missä tahansa merimiesammatissa. Hävetkää ääliöt!
HAHAHAjärkevästi vastasit?
- Anonyymi
TERÄSKULLI kirjoitti:
Oikeita paskajengin kirjoittamia paskaviestejä ihan järkevään kysymykseen.
Pitääkö teidän ihan esittää noin vitun ääliöitä, vai onko vuosikymmenien ulosvientismirren juonti saanut aikaan tämän täysin käsittämättömän huipputyhmyyden?
Mistä vitun asioista puhutte töissä? Anna kun arvaan, hienovaraisesti on vihjattu pitämään naama ummessa. Juotteko kahvinne yksin?
Jos ei ole mitään asiaa, pitäkää naamanne ummessa mielisairaat naftasukka- & mönjänsutija-alkoholisti-surkimukset. Dorkat.
Ottakaa tämä onkeenne, jos pää on tyhjä – niin kuin se teillä on - esiintymisenne kulmakivi olkoon tästä lähtien itseilmaisemisen rajoittaminen minimiin, siis vähimpään mahdolliseen. Väännän vielä rautalangasta, ettehän te täydet idarit (=idiootit, sama kuin tyhmä) muuten käsitä. Pidätte siis turpanne kiinni julkisilla paikoilla, ettekä puhu tai kirjoita kenellekään tai mihinkään mitään muuta kuin pakollisen. Näin on mahdollista, että edes joku tässä maailmassa ei heti kättelyssä pidä teitä täysinä idiootteina. Turpanne kiinni pitämällä voitte huijata hetken muita luulemaan, että olette ns. normaaleja!
Eikö ole huisin hienoa?
Kiitätte vielä joskus minua! Ihme että kelpaatte edes millekään laivoille. Veikkaan, että laivoissanne usea haikailee filppareiden perään mikäli näiden kommenttien kirjoittelijat työskentelevät missä tahansa merimiesammatissa. Hävetkää ääliöt!
HAHAHAkuka typerys siellä marisee, älä tuu näille sivuille jos tympöisee
- yleisesti linjaliikennettä
jollaista hoiteli FÅA mm. Lontooseen ja Hull'iin?
Ainahan laivaan auto saatiin mukaan ja matkustajahyttikin oli käytössä. - lautat..
Autolauttoja ovat nämä jotka ottavat satoja autoja, ja nykyään tuhansia ihmisiä. Lontooseen ei ole koskaan ollut linjaa Helsingistä.
Kööpenhaminaan oli kyllä linja, mutta oliko se lautta, vai pelkkä pasiseeri, sitä en muista.- Helsinkiin 60-luvulla.
Arcturus oli Helsinki-Lontoo linjalla ja otti matkustajiakin.
- Raste
Helsinkiin 60-luvulla. kirjoitti:
Arcturus oli Helsinki-Lontoo linjalla ja otti matkustajiakin.
arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.
- nardo
Raste kirjoitti:
arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.
Genovassa v.-71. Tulin junalla joko Lybeckiin tai Travemyndeen, en tosiaan enää muista kumpi se oli mutta joka tapauksessa sieltä ajoi joku FÅA:n lautta Helsinkiin. Luultavasti se oli Finlandia. Löytäisin kyllä jotain dokumenttiakin jostain romujen seasta mutta en taida viitsiä etsiä. Paljon aikaisemminhan ajoi matkustajaLAIVOJA, ei siis lauttoja suomi-englanti linjalla.
- ja _linjalaiva_
Raste kirjoitti:
arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.
jossa oli ainakin yksi matkustajahytti, ellei sitten useampi, vaan sitä yhtä käytin. Matka sillä oli ainokaiseni. Olisi se tietysti voinut olla nk. 'varustajan hytti'?
Ei siinä niin kummalista ole - mm. Finnlines'in M/S Finntrader'issa Pohjois-Atlantin liikenteessä oli useita hyttejä matkustajille ja jos oli tarve autolle, niin joko ruumaan tai kansilastiksi.
Niin ja linjalaivaksi voi kutsua osin aikataulun mukaisesti liikennöivää alusta. - Raste
ja _linjalaiva_ kirjoitti:
jossa oli ainakin yksi matkustajahytti, ellei sitten useampi, vaan sitä yhtä käytin. Matka sillä oli ainokaiseni. Olisi se tietysti voinut olla nk. 'varustajan hytti'?
Ei siinä niin kummalista ole - mm. Finnlines'in M/S Finntrader'issa Pohjois-Atlantin liikenteessä oli useita hyttejä matkustajille ja jos oli tarve autolle, niin joko ruumaan tai kansilastiksi.
Niin ja linjalaivaksi voi kutsua osin aikataulun mukaisesti liikennöivää alusta.siin mitään kummallista ole,lähes kaikis missä olen ollut oli joskus matkustaja,varsinkin englantiin oli useasti,mutta ei ollut auto-lautta Arcturus jos kyse 60luvun laivasta,tietysti autojakin oli rahtina.
Englannista oli monesti lastina autoja,samoin Ranskasta. - M/S Arcturus olisi
Raste kirjoitti:
siin mitään kummallista ole,lähes kaikis missä olen ollut oli joskus matkustaja,varsinkin englantiin oli useasti,mutta ei ollut auto-lautta Arcturus jos kyse 60luvun laivasta,tietysti autojakin oli rahtina.
Englannista oli monesti lastina autoja,samoin Ranskasta.ollut autolautta - sen - otaksun, että virheellisesti, esitti kysymyksen laatija tuolla ensi rivillä.
Matkustajalaivoja/rahti-linjalaivoja kaikki tyynni - mitä nyt 50-60-luvulla alkoi 'lautta'-liikenne ruotsiin - niissäkin, ainakin yhteen, autot nostettiin kannelle.
Voisi luopua nimikkeestä 'autolautta', kun se ei varsinaisesti kerro mitään? Ro-ro - 'Roll on roll off' ja lo-lo – 'lift on lift off', että vielä se vitsi perään: Wo-wo? Niin mitä?
Muisto Arcuturukselta: - "Helsinki raaaadio - Helsinki raaaadio - tässä Arctuuuurus .." - se kipinän suulla, lievästi ärrää sortaen.
Ruokailin miehistön messissä - oli viihtyisämpää. - Raste
M/S Arcturus olisi kirjoitti:
ollut autolautta - sen - otaksun, että virheellisesti, esitti kysymyksen laatija tuolla ensi rivillä.
Matkustajalaivoja/rahti-linjalaivoja kaikki tyynni - mitä nyt 50-60-luvulla alkoi 'lautta'-liikenne ruotsiin - niissäkin, ainakin yhteen, autot nostettiin kannelle.
Voisi luopua nimikkeestä 'autolautta', kun se ei varsinaisesti kerro mitään? Ro-ro - 'Roll on roll off' ja lo-lo – 'lift on lift off', että vielä se vitsi perään: Wo-wo? Niin mitä?
Muisto Arcuturukselta: - "Helsinki raaaadio - Helsinki raaaadio - tässä Arctuuuurus .." - se kipinän suulla, lievästi ärrää sortaen.
Ruokailin miehistön messissä - oli viihtyisämpää.muuta kuin hyvät jatkot sul täs kesää odotelles.
- ja samoin
Raste kirjoitti:
muuta kuin hyvät jatkot sul täs kesää odotelles.
sinnekin suuntaan.
- Anonyymi
kyllä Hesasta meni laiva Köpikseen ja Lontooseen.
ite matkustin venäläisellä laivalla 1966, hauskaa
oli ja sain elinikäisiä ystäviä. - Anonyymi
Raste kirjoitti:
arcturus olut rahtilaiva,olin 60luvul kyseisessä laivassa.
Niin oli,ajettiin Välimerelle
- Anonyymi
1966 kulki matkustajalaiva Nazehda Krupskaja
Hki - Lontoo välillä , ehkä tuo meni myös Pieta-
riin saakka , menomatka sillä Lontooseen 1966
kesti 3 vrk ja tulin takaisinkin sillä , oli hienot tarjoilut, monta ateriaa päivässä, pöydissä oli
valkeat liinat, kaviaaria oli joka kerran tarjolla,
runsaasti herkullista ruokaa , viiniä joivat aikuiset, itse en uskaltanut koskea. kun olin kiltti perhetyttö , matka oli tosi kallis, maksoi nykyrahassa 1000 € suuntaansa, ehkä lennot
olis ollu halvempia, en tiiä mix valitsin laivan,
oli se hauska seikkailu , englantilaiset oli tosi
mukavia- Anonyymi
M/S Nadezhda Krupskaya seilasi aika kauan.
1996 ajettiin romurannalle Turkkiin.
- Anonyymi
Tällaista olisi, ehkä tarjolla? Mann lines ajaa Turku–Bremerhaven–Harwich–Rotterdam–Cuxhaven–Paldiski–Turku linjaa säännöllisesti, ehkä voisi päästä kyytiin tai sitten ei.
Toin ison veneen tuon kyydillä englannista turkuun aikoinaan.- Anonyymi
Mutta kun aloittaja kysyi tilanteesta 1966!
Niin, aloitus on tosiaan 15 v vanha.
Matkustusmahdollisuudet Keski-Eurooppaan olivat n. 60 vuotta sitten
tämän päivän tilanteeseen verrattuna tosi erilaiset.
Lentomatkustus oli tuolloin vielä kallista, eikä päivittäisiä lentoja edes kes-
keisiin kaupunkikohteisiin aina ollut tarjolla.
Ns. länsiautoja oli vähitellen alkanut saada, joten varustamot rakennuttivat
tähän patoutuneeseen kysyntään useita - aluksi aivan liian pieniä - autolaut-
toja Itämerenliiketeeseen.
Vuonna 1975 lähtöjä Saksaan saattoi sesonkiaikana olla enemmän kuin yksi
lähtö päivässä molemmista päistä - nekin varsin täyteen varattuja.
Finnlines toi v. 1977 nopean Finnjetin, mutta liian myöhään, sillä polttoainei-
den hinnat olivat merkittävästi nousseet ja lautan liikennöinti sesonkiaikojen ulkopuolella ei enää ollut kannattavaa.
Lisäksi yhtäkkiä kukaan ei enää halunnut matkustaa pitkäveteistä - usein kah-
den yön matkaa - Itämeren ylitse, vaan halusivat mielummin lentää, etenkin
koska lentäminen oli samalla merkittävästi halventunut.
Kreikkalaiset, (Superfast) yrittivät vielä v. 2001 avaamalla suoran yhteyden Hangosta Saksan Rostockiin, jota parhaimmillaan paahdettiin 21 tuntiin kant-
tiinsa, mutta linjaa ei ympäri vuoden saatu kannattavaksi.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Lontooseen sai kyllä v. 1966 muutaman henkilöauton nostettua neukkualuk-
sien sääkansille, mutta alusta, jossa olisi ollut erillinen ns. autokansi, ei vielä
silloin ollut.- Anonyymi
Selkeä vastaus aloittajan kysymykseen on, että tuolloin ei ole ollut autolauttaa ko. reitillä eikä juuri muillakaan reiteillä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?4535087Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä743099- 3832030
Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401320Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.231258Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N6935Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la128931Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132908Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll70885- 46877