ADHD ja masennus

fdasfdsafdssda

Epäilin joskus, että minulla olisi ADHD. No sitten kuitenki viimeaikoina epäilyksiin vaikutti se, että en oikeastaan jaksanut tehdä mitään muutakuin maata sängyssä ja kattoa esim leffoja. Ihmettelin, että miten jaksan kattoa leffan loppuun asti jos mulla olisi adhd.

No kävin nyt sitten lääkärillä univaikeuksien takia ja se totes että oon luultavasti vaikeasti masentunut, määräs cipralexit 10mg/vuorokausi. Nyt oon syönyt noita ciproja jonkin aikaa ja masennus on alkanu selvästi helpottaan. Nyt tuliki kuitenki ne vanhat ADHD-oireet takas, enää en voi kuvitellakaan kattovani jotain sarjaa tai elokuvaa. Kokoajan pitää tehdä jotain, ja tylsistyn helvetin nopeasti. Mieliala on kuitenkin korkealla.

Kuulostaako sellaiselta että olisin ADHD joka on vaikean masennuksen myötä muuttunut "rauhalliseksi(eli saamattomaksi ja elämänilottomaksi)" ja nyt sitten masennuslääkkeiden avulla ollaan noustu sieltä pois ja ADHD tuli takas? kellään vastaavaa kokemusta?

Joo ja kahvi tosiaan rauhoittaa ja melkeinpä väsyttää, yleensä pitkienkin yöunien jälkeen pari kupillista alkaa haukotuttaan ja punkka näyttää miellyttävältä, tekee mieli mennä makoilemaan ja mietiskelemään asioita. Lisäksi oon kovasti riippuvainen tupakasta, kokoajan pitää rampata röökillä hakemassa helpotusta.

14

10379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

      olet pahasti kofeiiniriippuvainen ja oireesi aiheutuvat kroonisesta kofeiinimyrkytyksestä. Kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen oireet voivat pahentua joiksikin kuukausiksi, mutta ne katoavat alle puolessa vuodessa.

    • A.Borealis

      Jos sulla epäilyjä ADHD:sta, päättelysi lienevät pitkän työn tulosta. Oireet siinä moninaiset, lääkekimara mitä saat (toiv et ota! /ainakaan kaikkea, mitä tarjoavat...) peittää oikeat oireet. Lisäksi ADHD:n diagnostiikka vaikeaa, osaksi tiedonpuutteen , osaksi leiman "muotisairaus" myötä.

      Kahviaddiktio ikävä dg:n tekemisessä. Mutta monilla tuntemillani ADHD-potilailla kahvi EI OLE PIRISTE. Päinvastoin, eli rauhoittaa ja lisää ADHD-lääkityksen rauhoittavaa vaikutusta. Eli reseptorit ehkä eivät ok?

      ADHD aladiagnoosineen on nykytiedon mukaan mm. aivojen toiminnan poikkeavuutta dopamiinijohtajan reseptorien määrän, toiminnan, sijainnin seuraavan välittäjäaineen jne. jne. suhteen (ei tiedetä varmuudella).

      Vieraile esim. apua.fi- sivuilla; Googleen "metyylifenidaatti", tai ADHD/ADD-vertaistuki ym. jne.

      :) :) :)

    • **Barbie**

      Apua!ADHD potilaalle EI saa koskaan määrätä masennukseen Ciparalexia!!Se laukaisee maniaa!Mene nopsasti asiantuntevalle psykiatrille/neurologille,joka on nimenomaan perehtynyt ADHD:n hoitoon ja juuri aikuisten hoitoon!On ehdottoman tärkeää saada oikea lääkitys myös masennukseen.
      Itsellänikin on ADHD,sekä masennus (diagnoosilla pitkäaikainen masennus,joissa esiintyy vakavia jaksoja),sekä lisänä syömishäiriö.Masennukseen syön Efexor Depot-nimistä lääkettä,joka sopii yhteen Concerta (ADHD-lääke) kanssa.
      Nimenomaan Cipralexia EI saa määrätä ADHD potilaalle!Minullekin muutama vuosi tietämätön psykiatri määräsi lääkkeen, ja olin ihan "maniassa".Vasta kun sain ADHD diagnoosin, minulle kerrottiin,että Cipralex on "kielletty" lääke ADHD potilaalla!
      Aikuisia ADHD/ADD potilaita ei ainakaan pk-seudulla hoideta kuin yksityisellä,ja sielläkin on vain muutama "spesialisti",joka ottaa aikuisia potilaikseen...
      ADHD monesti sotketaan "kaksisuuntaiseen mieliala häiriöön",niin minullekin sitä diagnoosia tarjottiin, mutta koska tiedän hyvin millaiset oireet siihen liittyy (on muutamia kavereita,joilla se on),niin sanoin ehdottoman EI:n, ettei sitä minulla ole. Ja eihän se sitten ollutkaan.
      Ihan itsesi vuoksi, mene selvittämään tuo epäilyksesi!Tunnet kyllä itsesi,koska elät itsesi kanssa 24/7,ja selvitä, onko sinulla ADHD tai ADD.

      • joku

        nukahtamislääke laukaista myös maniaa tai liittyykö se ADHD:hen? Olen saanut lieviä maniakohtauksia Imovane-lääkkeestä.


      • SIC!
        joku kirjoitti:

        nukahtamislääke laukaista myös maniaa tai liittyykö se ADHD:hen? Olen saanut lieviä maniakohtauksia Imovane-lääkkeestä.

        kun on tarpeeks pitkään tympääntyny, nii masentuu. Adhd ihmiset tympääntyy helposti, ja vaikkei sitä itse he bonjais, se aiheuttaa masennusta ja väsymystä. itsellä adhd:n hoitoon concerta, ja masennuksen hoitoon cipralex. En oo maaninen, enkä ole ikinä ollut. Mut en tietenkään väitä että kaikille sopii.


      • SIC!
        SIC! kirjoitti:

        kun on tarpeeks pitkään tympääntyny, nii masentuu. Adhd ihmiset tympääntyy helposti, ja vaikkei sitä itse he bonjais, se aiheuttaa masennusta ja väsymystä. itsellä adhd:n hoitoon concerta, ja masennuksen hoitoon cipralex. En oo maaninen, enkä ole ikinä ollut. Mut en tietenkään väitä että kaikille sopii.

        niin ja lisäys ylläolevaan. Mulla siis ON diagnosoitu adhd. Leffat on mulle yksi harvoista tavoista "sammuttaa" ajatukset. En tosin kykene/muista mitään sajoja seurailla vaikka haluaisin. Lääkärit ja testit kyllä osaavat auttaa.


      • Levotonta
        SIC! kirjoitti:

        niin ja lisäys ylläolevaan. Mulla siis ON diagnosoitu adhd. Leffat on mulle yksi harvoista tavoista "sammuttaa" ajatukset. En tosin kykene/muista mitään sajoja seurailla vaikka haluaisin. Lääkärit ja testit kyllä osaavat auttaa.

        Minä katson leffat ainakin osittain pikakelauksella, kokonaisen leffan katsominen yhtäjaksoisesti (ellei se ole poikkeuksellisen hyvä) norminopeudella ei vain onnistu kun ei jaksa keskittyä. Siksi myös mielelläni nauhoitan päivän ohjelmat jotta voin illalla katsoa ne kelaten pois mainokset jne. Ja silti pitää puuhastella välillä jotakin muuta kesken ohjelman kun ei jaksa olla paikoillaan.
        Toisaalta hyvän kirjan voin lukea putkeen vaikka se veisi koko yön.
        Minulla on adhd-diagnoosi ja olen aikuinen. Lääkkeitä käytän silloin kun pitää jaksaa tehdä jotain työtä vaikka koneella koko päivä, hyvin hankalaa silloinkin tehdä mitään kovin kauan putkeen.
        Illat ovat sitten tuskaa kun kärsin unettomuudesta, bentsojakaan ei voi syödä kuin ajoittain toleranssin takia (vieroitusoireet pahat ihan pienilläkin annoksilla). Jatkuvan univelan tuoman uupumuksen vuoksi saa myös taistella masennusta vastaan ja ainainen alisuoriutujan elämä on muutenkin perseestä.
        Esimerkiksi perheeni ei usko että minussa on mitään vikaa, pärjäsinhän kouluissa erittäin hyvin (lähinnä koska luulin olevani vain vähän tyhmempi kuin muut ( kyseessä olikin mm. lähimuistin häiriöt) ja opiskelin siksi apinan raivolla ollakseni vähintään muiden vertainen. Sain siis tämän diagnoosin vasta aikuisena). Että esimerkiksi tällaista on adhd:n elämä, olkaa onnellisia jos olette "normaaleja". Kateeksi käy.


      • xym
        Levotonta kirjoitti:

        Minä katson leffat ainakin osittain pikakelauksella, kokonaisen leffan katsominen yhtäjaksoisesti (ellei se ole poikkeuksellisen hyvä) norminopeudella ei vain onnistu kun ei jaksa keskittyä. Siksi myös mielelläni nauhoitan päivän ohjelmat jotta voin illalla katsoa ne kelaten pois mainokset jne. Ja silti pitää puuhastella välillä jotakin muuta kesken ohjelman kun ei jaksa olla paikoillaan.
        Toisaalta hyvän kirjan voin lukea putkeen vaikka se veisi koko yön.
        Minulla on adhd-diagnoosi ja olen aikuinen. Lääkkeitä käytän silloin kun pitää jaksaa tehdä jotain työtä vaikka koneella koko päivä, hyvin hankalaa silloinkin tehdä mitään kovin kauan putkeen.
        Illat ovat sitten tuskaa kun kärsin unettomuudesta, bentsojakaan ei voi syödä kuin ajoittain toleranssin takia (vieroitusoireet pahat ihan pienilläkin annoksilla). Jatkuvan univelan tuoman uupumuksen vuoksi saa myös taistella masennusta vastaan ja ainainen alisuoriutujan elämä on muutenkin perseestä.
        Esimerkiksi perheeni ei usko että minussa on mitään vikaa, pärjäsinhän kouluissa erittäin hyvin (lähinnä koska luulin olevani vain vähän tyhmempi kuin muut ( kyseessä olikin mm. lähimuistin häiriöt) ja opiskelin siksi apinan raivolla ollakseni vähintään muiden vertainen. Sain siis tämän diagnoosin vasta aikuisena). Että esimerkiksi tällaista on adhd:n elämä, olkaa onnellisia jos olette "normaaleja". Kateeksi käy.

        Oletko kokeillut melatoniinia iltaisin ennen nukkumaanmenoa? Toimii aika monilla.


      • Levotonta
        xym kirjoitti:

        Oletko kokeillut melatoniinia iltaisin ennen nukkumaanmenoa? Toimii aika monilla.

        Päätin aloittaa kuurin, vetelen näillä näkymin pari tablettia (kun pienin myytävä määrä oli 100) muutaman viikon ja katson mitä tapahtuu. Epäilen kyllä että näin vaikeassa tapauksessa auttaa. Mutta jos edes plasebovaikutus sitten, kaikki muut keinot alkavat olla jo kokeiltu.


      • Levotonta_edelleen
        Levotonta kirjoitti:

        Päätin aloittaa kuurin, vetelen näillä näkymin pari tablettia (kun pienin myytävä määrä oli 100) muutaman viikon ja katson mitä tapahtuu. Epäilen kyllä että näin vaikeassa tapauksessa auttaa. Mutta jos edes plasebovaikutus sitten, kaikki muut keinot alkavat olla jo kokeiltu.

        Olen siis sama henkilö nimimerkin takana ja vastaan nyt kokemuksella. Melatoniini ei auttanut yhtään, joillakin meistä ilmeisesti tämä unettomuus on "sisäänrakennettu" ja mikään unihygienia tms. (ja olen kokeillut jokseenkin kaikkea mahdollista mitä mistään taholta olen neuvoja lukenut tai kuullut vuosikymmenten aikana) joten oma toiminta ei siihen vaikuta.

        Jos nukkuminen vaikeutuu kun ikää tulee, niin eipä ole kovin hienot tulevaisuudennäkymät :( Myös jatkuva säätäminen unilääkkeiden jne. kanssa on hankalaa mutta useimpien meistä on noudatettava yleistä uni- ja valvellaolorytmiä työn tai opiskelun vuoksi. Väsymys taas pahentaa adhd:n oireita ja altistaa mm. masennukselle. Joten unettomuus on kuitenkin parempi hoitaa edes lääkityksella, toinen vaihtoehto oli ainakin omalta kannaltani paljon pahempi.

        Ps. vuorotyö ei sovi unettomuudesta kärsivälle, pitää ottaa huomioon kun miettii esim.ammattia. Muutenkin lieväkin adhd vaikuttaa monella tapaan ihan käytännön asioihin ja siksi sitä ei paranisi jättää huomioimatta kun miettii tulevaisuuttaan.


      • Anonyymi

        Tämä pitää täysin paikkansa. Itselläni todettiin juuri adhd ja tätä ennen vuosia ja vuosia kokeiltu erilaisia lääkkeitä "masennukseen". Tää cipralexi tuntu olevan ainoo mikä tehos jotenkin. Mitä isompi annos sen paremmalta tuntu. Itseluottamus oli huippuluokkaa ja kohellettua tuli varsinkin humalapäissään. Levottomuusoireet paheni kymmenkertaseks mut aattelin et mitäpä tuosta kun ainoo lääke mikä toimii jotenkin. Samalla uni huononi ja unilääkkeiden annos nousi pilviin. Ketipinoria parhaimmillaan 1000mg illalla. 600 lyhytvaikutteista ja 400 päälle pitkävaikutteista. Sillon en mitään adhd:ta itselläni epäilly enkä maniasta tiennyt muutaku lähinnä nimen. nyt asiasta enemmän lukeneena huomasin että maniassahan meikä heilu useamman vuoden. Nyt metyylifenidaatti lääkitys ja kaikki oireet, muumoassa masennus katosivat sen siljän tien.


    • Omainen24

      Hei,

      Veljeni söi Consertaa 3 v. ilman isompia ongelmia. Hänelle oli diagnisoitu ADHD muutama vuosi ennen Consertan aloitusta. Sitten sitä ruvettiin koulukiusaamaan AMK:ssa. Se kehitti paniikkihäiriön. TK lääkäri määräsi Cipralexia paniikkihäiriöihin, eli ei siis ollut masentunut. Se söi sitä 3kk ja sitten yhtenä iltana ilman varotusta hyökkäs yhen kaveris kimppuun ihan pikku asian takia. Kaks muuta kaveria veti sen irti. Sitten se häipys yöhön. Vuorakausi myöhemmin löytä kuolleena, teki itsemurhan. Ennen sitä iltaa mun broidi ei ollut koskaan ollu masentunut tai itse tuhoinen tai agressiivinen. Se oli 23v. kuollessaan. Surukeskustelu ryhmässä törmäsi pari kuukautta sitten toiseen samankaltaiseen tapauksen. Älkää syökä Concertaa ja Cipralexiä yhdessä. Sen tuoma apu ei ole tämän tuskan arvoista.

    • on tämä

      yhtä perkelettä. Ajatukset pomppii aiheesta toiseen valonnopeudella. Nyt menee vähän liian lujaa taas. Ei prkl.
      Hauskaa lukea teidän muiden kirjoituksia, sillä se on suoraan kuin minun elämästä. Repesin tuossa elokuvan pikakelauksessa x)))) Ai vittu, että ärsykekynnys on matalalla. Tylsistyminen niin helppoa. Voisin vetää itseni jojoon. Pakko saada pää kuntoon, normaaliin tahtiin.

    • Jföföjfuö

      Mulla on diaknosoitu adhd syön 30 milligrammaa Eguasym Retard:dia jotta keskityn koulussa mutta ma-pe kun otan lääkkeet nii tuntuu että mulla on masennus mutta olen keskustellut lääkärin kanssa ja sanoivat että on yleistä että on adhd mutta sitte kun ottaa lääkkeet tulee semmoinen masentunut fiilis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe