pahanmakuinen kahvi moccamasterissa

ritilä

hei

Moccamaster-keittimeni alkoi yhtäkkiä keittää pahanmakuista kahvia. Olen tehnyt keittimellä myös teetä tyyliin purut suodattimeen. Ei kai tällä pitäisi olla vaikutusta ongelmaan?

Puhdistin keittimen vesi/etikkaliuoksella kahteen kertaan ja huuhtelut päälle, mutta paha maku on edelleen. Mikä neuvoksi?

20

6676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritilä

Toiseen kertaan puhdistuskaan ei auttanut. Yhtä pahaa mönjää tulee. Voiko olla niin, että puhdistus ei enää autakaan? Siis vahvemmatkaan aineet, kalkinpuhdistusnim.

• pessyt

osia säännöllisesti tiskikoneessa, ettei jäämät jämähdä?

• moccis

se Lidlin kahvipaketti pois ja hommaa kunnon kahvia

• keitin pois

Mää ostin pari vuotta sitten mokkamasterin ja se teki vaikka millä kahvimerkillä pahaa kahvia.
        Se oli jotenkin kitkerää aina. Heitin pois.

• ritilä
        keitin pois kirjoitti:

Mää ostin pari vuotta sitten mokkamasterin ja se teki vaikka millä kahvimerkillä pahaa kahvia.
        Se oli jotenkin kitkerää aina. Heitin pois.

hei

en tosiaankaan käytä mitään Lidlin kahvia, vaan oikein hyvää! Yritin kalkinpuhdistusaineellakin ja kahvi on edelleen täysin juomakelvotonta, ei siis edes pahaa. Vien huoltoon, kun takuu on voimassa.

• saa kunnon

kahvia. Ne on tehty sakemannien 5xkierrätettyä vettä varten, joten tarvitaan Suomessa vain hyppysellinen.

• siivousfriikki*

Minusta MoccaMasterin suurin ongelma on virtausnopeus, se on tehty keski-euroopan suodatinkahveille jotka on jauhettu hienommiksi. Suomalainen suodatinkahvi on paljon karkeammin jauhettu > vesi valuu liian nopeasti läpi, kahvista tulee laihaa.

Toinen juttu, oletko kokeillut CleanDrop -puhdistusainetta? Itse sain pussillisen oman MM:ni mukana.

• ritilä

Clean Drop on käytetty jo - tuli mukana, keitin on ollut jo kaksi vuotta. Se tehosikin.

Mutta nyt olen koittanut 2 kertaa etikkaliuoksella ja sitten vielä kalkinpuhdistusaineella. Kahvi on täysin juomakelvotonta edelleen. Ei auta muu kuin viedä kauppaan & he toimittavat huoltoon. Hyvä puoli MM:ssa on viiden vuoden takuu.

Minä yleensä käytän aina Pauligin ranskalaista paahtoa, eli kalliimpaa merkkiä. Ehkä on lähellä keskieurooppalaista tarkkajauhatusta.

• öslsdkduy

vaikka hyvää mekkiä kahvisi,mutta tosiasiassa,ostettuani lidl-kahvia Presidenttiä 6 pakettia,oli hivenen outo maku,hieman ulkolainen tunkionpohja maistui siinä-lähetin koko nivaskan pauligille takaisin,ja sain uudet tilalle.joten voi myös kahvi olla huonoa,itse keitin eroaa siinä muista ,että kahvi ei joudu ilman kanssa tekemisiin valuessaan alas putkessa,muuten samanlainen tekotapa,josko
      kuumana tekee hieman erilaisen aromin(sehän on muutaman asteenkuumempi prosessi)

• Tindeliini

Mitäs jos kokeilisit keittää sitä samaa kahvia jossain toisessa keittimessä, esim. työpaikalla tai kaverilla. Vaikuttaisi tosiaan että ongelma on kahvipaketissa...

• poroja

se auttaa. Mikäli talosi on liitetty kaukolämpöön, voi lämmönvaihdin olla rikki ja päästää kiertovettä vesijohtopuolelle ja se maistuu juuri kuvaamallasi tavalla.
      Teetä ja kahvia ei pidä valuttaa saman suodattimen läpi. Hommaa teetä varten oma suodatin, niin kaikissa paremmissa perheissäkin on.

• Keipponen

Onko tapanasi kaataa aina vesi keittimen kannulla vesisäiliöön? Tuosta voisi aiheutua ajan mittaan vesipiiriin makua. Ehkä vähän kaukaa haettua kuitenkin...

• xyzå

Itse asiassa ei ole kaukaa haettua. Jos pesemättömällä pannulla kaataa vesisäiliöön säännöllisesti vettä, niin sinne joutuu kahvin rasvaakin. Joka sitten ajan myötä eltaantuu.

Ihanteellista olisi pestä kahvipannu suodatin joka käytön jälkeen.

• huonontuneet
        xyzå kirjoitti:

Itse asiassa ei ole kaukaa haettua. Jos pesemättömällä pannulla kaataa vesisäiliöön säännöllisesti vettä, niin sinne joutuu kahvin rasvaakin. Joka sitten ajan myötä eltaantuu.

Vuosia olemme käyttäneet Costa Ricaa, halvempaa ja parempaa kuin Presidentit yms. Mutta nyt Costa Ricacin on selvästi huonontunut, tulee laihaa ja pahan makuista. Tuskin vika Moccamasterissa on, vaikka keitin onkin pahasti jälkeenjäänyt sekä puhdistettavuudeltaan, kooltaan että muotoilultaan. Muista myös kaataa Mocamasteriin seisomaan jäänyt vesi aina pois, - juoksuputki vaan irti ja koko keitin ylösalaisin!

• kiitos tiedosta
        xyzå kirjoitti:

Mulla on myös ollut sama ongelma. En ole koskaan tajunnut tuollaista.

• kokeilevainen

Itse putsasin oman Mokkiksen viimeksi siten että heitin pari ruokalusikallista ruokasoodaa pannulliseen vettä. Annoin sen hetken vaikuttaa säiliössä ja sitten harjailin säiliön seinät uudella hammasharjalla. Sittenpä laskettelin veden koneen läpi ja huuhtelin masiinan 5 x puhtaalla vedellä. Ainakin kahdella ensimmäisellä kerralla keittimestä irtosi tosi sameaa, ruskeaa vettä joten likaa siis irtosi. Musta ainakin tuntuu että kahvikin maistuu nyt paremmalle...
      Aikaisemmin oon käyttänyt puhdistamiseen etikkaa (1/2etikkaa 1/2vettä) mutta se haju on kaamee...

• Hallaa ja makua

Kyllähän tuolla teen tekemisellä on suuri vaikutus. Moccamasterin suodatinsuppilo kun on muovia niin teestä jää siihen äkkiä maku. Teehän pitäisi muutenkin tehdä kiuhuneeseen veteen joka on hetken jäähtynyt. Moccamaster ei keitä vettä vaan, lämmittää sen 92 asteeseen.
      Jos kuitenkin haluat tehdä myös teetä Mocaamasterilla, käy ostamassa molemmille juomille omat suodatinosat ja kannu ja toki kannun kansi. ne ei maksa juuri mitään ja niitä saa lähes kaikkialta mistä Moccamastereitakin ja jopa verkkokauppa.comista.
      Jos kaadetta keittimen tyhjäksi joka käyttökerran jälkeen muistakaa aina keittäessänne uutta pannullista että osa vedestä tulee jämään keittimeen, eli puruja sen mukaan.
      Ja tuojo monesti mainittu puhtaiden astioiden käyttö veden kaatamiseen on must, jo mainittujen seikkojen takia. Itselläni on muovinen mittakannu vain ja ainoastaan ko. tarkoitusta varten.

• markus791

Kannattaa käyttää moccamasterin mukana tulevaa kahvimittaa, jolla saa kaksi kupillista kerralla. Muita lusikoita käytettäessä en onnistu laittamaan kahvimäärää oikein.

• ---

litra päivässä riittää henkeä kohti, maksaa vaivan.

• Mitä h...... sinä teetä menit siihen sotkemaan, kaskun et hernekeittoa lämmittänyt. No Nyt nosta keittimesi tiskipöydälle laita sitruuna mehua tai etikkaa sisään anna seistä noin tunti. Sitten käännä vesi putki niin että se laskee suoraan altaaseen ja kaada vesisäiliö vettä täyteen. Tee se ainakin kymmenen kertaa anna välillä vähänaikaa seistä ja jatka huuhtelua. Muoviosat pese käsin ensin kunnon fairilla ja laita sen jälkeen tiskikoneeseen.
      Kun haluat keittää todella pehmeää kahvia käytäppä kokeeksi kivennäisvettä, itse satuimme kerran mökille ottamaan vahingossa ja kokeilimme kahvinkeittoa, arvaat varmaan loput. Aina kun suinkin muistan ostan kivennäisvettä edes yhden pullon kahvinkeittoa varten varsinkin silloin jos tulee vieraita. Ennenaikaan mummot pani suolaa kahviin lienee sama idea.

Muista säilyttää kahvisi viileässä pimeässä suljetussa astiassa ja ÄLÄ ikinä kaada pannulla vettä keittimeen tai tee teetä tahi lämmitä hernekeittoa.

Hyviä kahvihetkiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe