Matkailualan keskipalkka?

joskus matkailulinjalta val...

Terppa! Joskus liiketalouden perustutkintoa suorittaessani lähdin kokeilemaan matkailulinjaa elikkä olen matkailulinjalta valmistunut merkonomi n.9v työkokemusta eri aloilta.

Palkkataso on noussut sitämukaa mitä on työtä vaihtanut, liksatoiveit korottanut ja kokemusta kartuttanut. Joskus 2000-luvun alussa vielä olin matkailualalla ja mielestäni palkka sillä alalla oli aika kehno.

Mites tänä päivänä? Mikä on esim. matkatoimistovirkailijan keskipalkka? Entä muut toimenkuvat alaan liittyen.

Matkailu yhä kiinnotaa jonkin verran.

12

7879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen matkamirkku

Matkailualalla olin 15 vuotta ja palkka oli vähän päälle 2000eur ikälisineen, eli surkea. Jätin alan ja tienaan nyt enemmän.

• joskus matkailulinjalta val...

Kiitos :)

• aivan sairaan hyvä palkka!!!

Mä olen koko ikäni tehnyt töitä mm: tehtailla, siivousta yms... alle tonnin palkalla ja maksimissaan 1200 euroa kuussa.
        Ootteko te jostain rikkaista perheistä lähteny jos pari tonnii on muka huono???

• ja kateeksi käy
        aivan sairaan hyvä palkka!!! kirjoitti:

Mä olen koko ikäni tehnyt töitä mm: tehtailla, siivousta yms... alle tonnin palkalla ja maksimissaan 1200 euroa kuussa.
        Ootteko te jostain rikkaista perheistä lähteny jos pari tonnii on muka huono???

Itse en kyllä asu Suomessa, mutta vain jos tekisin 7-päiväistä viikkoa, saattaisin yltää tonnin kuukausipalkkaan. Ja kyllä se leipä meilläkin maksaa pari euroa ja maitolitra yhden.
        Ja matkailualalla kohta 20 vutta!!#¤&!!

• entinen matkamirkku
        ja kateeksi käy kirjoitti:

Itse en kyllä asu Suomessa, mutta vain jos tekisin 7-päiväistä viikkoa, saattaisin yltää tonnin kuukausipalkkaan. Ja kyllä se leipä meilläkin maksaa pari euroa ja maitolitra yhden.
        Ja matkailualalla kohta 20 vutta!!#¤&!!

Kyllä 2000 € 15 vuoden kokemuksella ja amk koulutuksella on vähän. En vertaile itseäni tehdastyöläisiin vaan sen verran arviostan itseäni etten enää myy osaamistani näin niin halvalla. Ja olenko rikkaasta perheestä? Ei, jos olisin tuskin olisin 2000 palkalla raatanut. ; )

• todellisuusihminenn
        entinen matkamirkku kirjoitti:

Kyllä 2000 € 15 vuoden kokemuksella ja amk koulutuksella on vähän. En vertaile itseäni tehdastyöläisiin vaan sen verran arviostan itseäni etten enää myy osaamistani näin niin halvalla. Ja olenko rikkaasta perheestä? Ei, jos olisin tuskin olisin 2000 palkalla raatanut. ; )

niin järkyttävää nenänvarsijuttua. että joku kehtaa sanoa 2000 euron palkkaa huonoksi. huomaa, että on isän rinnakkaisluottokortit ja ostetut kaksiot saatu perheeltä valmiina, ja sitten parutaan kun ei ole omalla palkalla varaa elää niin kuin jossain james bondin leffoissa.

minäpä kerron sinulle mikä "oikeasti kehno" palkka on.
        se on 800 euroa kuussa, josta vuokran maksun, ruokalaskujen, bussikortin sähkö-vesi ja puhelinlaskujen jälkeen jää käteen tuommonen 200 euroa.

kaikki yli tuon 800 euroa palkassa on suoraa lisäystä elintasoon. nopeasti heitetyllä esimerkillä sinulla on varaa käydä 3 kertaa kuussa viikonloppu-hotellimatkoilla (a`400 euroa)...

• kyllä
        todellisuusihminenn kirjoitti:

niin järkyttävää nenänvarsijuttua. että joku kehtaa sanoa 2000 euron palkkaa huonoksi. huomaa, että on isän rinnakkaisluottokortit ja ostetut kaksiot saatu perheeltä valmiina, ja sitten parutaan kun ei ole omalla palkalla varaa elää niin kuin jossain james bondin leffoissa.

minäpä kerron sinulle mikä "oikeasti kehno" palkka on.
        se on 800 euroa kuussa, josta vuokran maksun, ruokalaskujen, bussikortin sähkö-vesi ja puhelinlaskujen jälkeen jää käteen tuommonen 200 euroa.

kaikki yli tuon 800 euroa palkassa on suoraa lisäystä elintasoon. nopeasti heitetyllä esimerkillä sinulla on varaa käydä 3 kertaa kuussa viikonloppu-hotellimatkoilla (a`400 euroa)...

että ihmiset täällä puhuu BRUTTOPALKOISTA ei netto.. eihän silloin jää käteen tuo 2000e!

• todellisuus....zzz
        kyllä kirjoitti:

että ihmiset täällä puhuu BRUTTOPALKOISTA ei netto.. eihän silloin jää käteen tuo 2000e!

minulle on kuules ihan sama elvisteleekö joku 1650 euron nettopalkkaa kehnoksi vaiko 2000. yksi pariisin matka kuussa sitten vähemmän 3 matkan sijasta.

• 2000 €
        todellisuus....zzz kirjoitti:

minulle on kuules ihan sama elvisteleekö joku 1650 euron nettopalkkaa kehnoksi vaiko 2000. yksi pariisin matka kuussa sitten vähemmän 3 matkan sijasta.

Opiskelen eka vuosi matkailualaa ja olis tarjolla työpaikka ja bruttopalkka 2000 € respan töistä. Kokemusta ei ole ollenkaan,eikä ammattia.Silti mun mielestä nuo 2000 € on liian vähän,joten jätin väliin. Ei kannata,ku vuokraki on reilut 600 € ja lainojen maksuun menee n 200 €/kk. Eipä paljon jää..

• matkailualalle valmistuva
        2000 € kirjoitti:

Opiskelen eka vuosi matkailualaa ja olis tarjolla työpaikka ja bruttopalkka 2000 € respan töistä. Kokemusta ei ole ollenkaan,eikä ammattia.Silti mun mielestä nuo 2000 € on liian vähän,joten jätin väliin. Ei kannata,ku vuokraki on reilut 600 € ja lainojen maksuun menee n 200 €/kk. Eipä paljon jää..

Toi 2 000 euroa on matkailualallakin poikkeuksellisen hyvä palkka. Respasta tienaa lisineen bruttona moni tuttuni 1 400-1 600 kuussa vaikka työhön sisältyy runsaasti yövuoroa.

Ja käsittääkseni matkatoimiston virkailijatkin pääsevät harvoin 2 000 euroon, ainakin mitä nyt Maili Ry:n edustajaan on uskominen. Lähempänä 1 500 euron kuukausipalkkaa mennään, mutta toimistossa ei sentään yötä tarvi tehdä, joten tilanne ei ole ihan niin paha kuin respassa.

• myös entinen
        entinen matkamirkku kirjoitti:

Olen kyllä aivan samaa mieltä kanssasi, noin pitkällä työkokemuksella ja tuolla koulutuksella on 2000e/kk vähän. Matkatoimiston alkupalkat ovat taulukoiden mukaan Hgissä ekana vuonna 1713 - 1765 e/kk ja tähän ei tule mitään lisää muiden alojen työkokemuksista (vaikka olisi ollut myyntityössä tms. verrattavissa olevaan). Vain matkatoimistotyö katsotaan eduksi. Todella huonopalkkaisen maineessa oleva kunnallinen toimistotyökin on paremmin palkattua, esim Helsingin kaupungilla toimistosihteeri 1811 euroa, ja siihen saa kokemuslisää kaikesta aiemmin tehdystä toimistotyöstä. Itselläni oli matkatoimistossa palkka sovittu (eli hieman parempi kuin taulukkopalkat) vaihdoin alaa muuhun toimistotyöhön ja heti oli palkka parisataa euroa parempi. Että kyllä ne matkatoimistojen palkat ja edut ovat surkeita!! Ja kun vielä ottaa huomioon alan epävarmuuden, parin vuoden välein toistuvat YT-neuvottelut, pätkäsopimuksillä kikkailut ja kaikessa hiljaisuudessa yhtäkkiä irtisanotut ihmiset ja sen miten nämä kaikki vaikuttaa henkilöstöön, kannattaa kyllä miettiä ennenkuin alkaa kouluttautumaan tälle alalle.

• helena laakso

Tarkoitin että olen käynyt peruskoulussa erityisluokan. Ja nyt koitan hakea matkaikualalle restronomiksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3970
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2071
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      549
      1647
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      86
      1323
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1107
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1038
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      215
      909
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      828
    Aihe