Olen suunnittelemassa ensi kesäksi vähän pidempää reissua viisimetrisellä pulpettipaatillani. Lahden ylitys rakkaan naapurinkin puolelle on käynyt mielessä (Keleistä riippuen tietysti...). Myös Turku - Vaasa / Kotka - Turku -reissua olen pohtinut. Kertokaa omia kokemuksianne vastaavanlaisista reissuistanne. Miten meni, mitä ajatuksia, mitä valmisteluja jne.
Pienellä veneellä isolle reissulle
22
6450
Vastaukset
- Merimies
Hyvä, hienoa jo ajatella ensikesän reissuja. Mitä ihmettä lahden länsipuolella on, tule tänne Vaasaan kun olet jo suunnitellutkin. Ei meillä ole tarjota juuri minkäänlaisia palveluja veneilijöille kaupungissa siis ns. näkyviä mutta Vaasa niin vanha veneilykaupunki että saat kaikkea tarvitsemaasi. Älä unohda ettei missään muualla ole tällaista saaristoa josta löytyy retkeilyyn sopivia paikkoja rajattomasti, niin sinun pitää etsiä ne itse koska merenkulkuhallitus ei ole niitä juurikaan karttoihinsa merkinnut. Monet esim. etsivät vaikka saunomismahdollisuutta ja sitten vertailevat mitä maksoi etc.. Tumpula olet joset saa kutsua täällä tuhansien saunojen saaristossa saunaan ja tietenkin ilmaiseksi.
- Oka
Terve!
Tuohan kuulosti ihan hyvälle! Ei ole tosiaan aikaisemmin tullut niillä vesillä käytyä, joten taitaa olla aika piipahtaa...
- Lammikkolaivuri
Olin 90-luvulla lähdössä ajelemaan yötä vasten Tallinnaan 18-metrisen teräsaluksen miehistössä. Elettiin huhti-toukokuun vaihdetta; ilmat eivät olleet mitenkään lämpöisiä! Suomenlinnan tullissa oli samaan aikaan lähtöselvityksessä ehkä 4,5-metrinen pulpettivene. Kaksi nuorta sälliä, päällä asianmukaisen näköiset pelastautumispuvut; taskulamput teipattuna käsivarteen jne.
Merenkäynti oli aikamoista ja meidän 9 solmun menomme rullausherkällä laivalla vastaavasti perin keinuvaa. Sisällä ei viihtynyt juuri kukaan ja kannellakin oli joillakin naama kovin peruslukemilla. Yksi sisällä nukkumista yrittänyt putosi punkastaan lattiallekin ison aallon keinauttaessa kerran oikein kunnolla.
Kävi mielessä, että kuinkahan avoveneen pojat ovat pärjänneet...
Löytyivät aamuyöllä hyväkuntoisina Tallinnan tullista (missä oli odotettava aamuun saakka tullin avautumista ennen kuin oli asiaa vierassatamaan). Meno oli kuulemma ollut keikkuvaa, märkää ja paljon laskettua hitaampaa, mutta yli oli sentään päästy komeasti!
Kyllä tuollaisen selän siis ylittää pienelläkin paatilla, kun ei ihan kauheimpaan myrään änkeä!- Oka
Kuulostipa aikamoiselta. Kyllä asia on tosiaan niin, että ko. reissuissa täytyy käyttää tervettä harkintaa ja maalaisjärkeä. Voi olla, että aina ei riitä edes monen vuoden veneilykokemus.
- Timpe
4,5-metrinen pulpettivene. Kaksi nuorta sälliä, päällä asianmukaisen näköiset pelastautumispuvut; taskulamput teipattuna käsivarteen jne.
Juuri noin! Nykyään liian moni lähtee kevytmielisesti matkaan. Tottakai pienellä veneelläkin voi mennä vaikka minne, mutta varusteiden ja merimiestaitojen pitää olla reerassa. Merellä keli voi muuttua äkkiä. Navigoinnista ei tule mitään sumussa jne.
Kait olet käynyt vähintään saaristolaivurikurssin tai muuten hallitset asiat.
Hauskaa reissua!!! - tuntematon
Timpe kirjoitti:
4,5-metrinen pulpettivene. Kaksi nuorta sälliä, päällä asianmukaisen näköiset pelastautumispuvut; taskulamput teipattuna käsivarteen jne.
Juuri noin! Nykyään liian moni lähtee kevytmielisesti matkaan. Tottakai pienellä veneelläkin voi mennä vaikka minne, mutta varusteiden ja merimiestaitojen pitää olla reerassa. Merellä keli voi muuttua äkkiä. Navigoinnista ei tule mitään sumussa jne.
Kait olet käynyt vähintään saaristolaivurikurssin tai muuten hallitset asiat.
Hauskaa reissua!!!Taas löytyy henkilö, joka uskoo laivurikurssien autuaaksi tekevään voimaan.
Tuskin edes avomerilaivuri näkee sumussa yhtään sen paremmin kuin meikäläinen maakrapu.
Sitäpaitsi, en muista kovassa tuulessa sumua koskaan esiintyneen. - Timpe
tuntematon kirjoitti:
Taas löytyy henkilö, joka uskoo laivurikurssien autuaaksi tekevään voimaan.
Tuskin edes avomerilaivuri näkee sumussa yhtään sen paremmin kuin meikäläinen maakrapu.
Sitäpaitsi, en muista kovassa tuulessa sumua koskaan esiintyneen.En suinkaan usko minkään kurssin autuaaksitekevään voimaan. Navigointi on kuitenkin merellä liikkumisen a ja o.
Kurssi antaa edes vähäisiä perusvalmiuksia, joita valitettavan harvoilla sisämerikapteeneilla tuntuu olevan.
Viime kesänäkin saimme useita kertoja nauraa katketaksemme lehtijuttuja, joissa veneilijä yritti Tallinnaan, mutta olikin menossa jonnekkin ihan muualle. Ja vielä hyvässä kelissä!!!
Olet varmaankin ollut niin vähän vesillä, että et ole koskaan kohdannut kunnon merisavua. Saattaa yllättää muuten tuulellakin.
Se nyt vaan on sellainen juttu, että jos ei itsellä ole järkeä ja/tai kokemusta, niin kurssilla kuulee kokeneemmilta, mitä voi merellä tulla vastaan.
Kerrottakoon tähän vielä, että itse en ole käynyt saaristolaivurikurssia. Vaimon kyllä pistin vuosia sitten käymään kurssit, että ymmärtäisi miten saaristossa kuljetaan. Kirjat on luettu kyllä, osaaan navigoida ja kokemusta löytyy pian 40 vuotta niin saaristosta kuin perämereltäkin.
Sellaista se vaan on. Muualla maailmassa on moottoriveneille ajokorttipakko. Voisi olla hyvä ajatus Suomessakin. Saattaisi jopa säästyä joku ihmishenki, puhumattakaan viranomaisten vaivat huonosti valmistautuneiden veneilijöiden etsimisestä.
Morjestellaan kun nähdään. Näillä keleillä kelluntahaalarit yms. päällä. - jepp
Timpe kirjoitti:
En suinkaan usko minkään kurssin autuaaksitekevään voimaan. Navigointi on kuitenkin merellä liikkumisen a ja o.
Kurssi antaa edes vähäisiä perusvalmiuksia, joita valitettavan harvoilla sisämerikapteeneilla tuntuu olevan.
Viime kesänäkin saimme useita kertoja nauraa katketaksemme lehtijuttuja, joissa veneilijä yritti Tallinnaan, mutta olikin menossa jonnekkin ihan muualle. Ja vielä hyvässä kelissä!!!
Olet varmaankin ollut niin vähän vesillä, että et ole koskaan kohdannut kunnon merisavua. Saattaa yllättää muuten tuulellakin.
Se nyt vaan on sellainen juttu, että jos ei itsellä ole järkeä ja/tai kokemusta, niin kurssilla kuulee kokeneemmilta, mitä voi merellä tulla vastaan.
Kerrottakoon tähän vielä, että itse en ole käynyt saaristolaivurikurssia. Vaimon kyllä pistin vuosia sitten käymään kurssit, että ymmärtäisi miten saaristossa kuljetaan. Kirjat on luettu kyllä, osaaan navigoida ja kokemusta löytyy pian 40 vuotta niin saaristosta kuin perämereltäkin.
Sellaista se vaan on. Muualla maailmassa on moottoriveneille ajokorttipakko. Voisi olla hyvä ajatus Suomessakin. Saattaisi jopa säästyä joku ihmishenki, puhumattakaan viranomaisten vaivat huonosti valmistautuneiden veneilijöiden etsimisestä.
Morjestellaan kun nähdään. Näillä keleillä kelluntahaalarit yms. päällä.Taitaa löytyä ne pässit helsingistä jotka ostavat veneen kun naapurillakin on ja kun kyllästytään syömään juustoja satamassa loppukesästä niin sitten lähdetään tyrimään kun ei edes osata ajaa venettä.
- Näinpäniin
No niinpä tietysti, sisämaassa ollaan viisaita kun Helsingissä tuulee. Juuri pöndeltä tulee viisaimmat veneilijät ja muutenkin viksuimmat.
- Oka
No niin, nyt on tullut selväksi, että tyhmä ja uhkarohkea ei kenenkään pidä olla. Kokemusta pitäisi olla sopivasti, harkintakykyä unohtamatta. Itse olen veneillyt alueella Hanko - Ahvenanmaa - Rauma ja jokunen kurssikin on tullut käytyä. Mutta kertokaapa nyt vinkkejä reitin varrelle. Kuinka laskette esim polttoaineen kulutuksen parhaiten ym...?
- Buster
Kyllähän sen polttoaineen kulutuksen tietää jo etukäteen kun vaan on ajellut omalla veneellä. Itse ajoin pari viikkoa sitten sitten Busterilla ja 50 hv 4-t-koneella Kasnäs-Hanko-Barösund-Svinösund ja 25 litraa riitti hyvin kullekin välille vaikka pohja oli jo täynnä näkinkenkää, mikä lisää selvästi kulutusta. Kannattaa toki ottaa varatankki täyteen/mukaan. Lisäksi on syytä huomioida, milloin asemat on auki ja onko automaattia.
- Sirius
Suosittelen Tku- Kotka matkareittiä. Löydät paljon nähtävää ja koettavaa. Hyvä opas jo valmisteluissasi on mm venilyliiton kirjaset" nähtävyyksiä saaristossa" itäinen suomenlahti, ja --Helsinki jne. Kirjanen kertoo kunkin paikkakunnan retkikohteista rantautumisista ja nähtävyyksitä - luonnonkohde/historiallinen kohde. Suosittelen. Reittejä on useita jonka voit kulloinkin valita sään mukaan. Sopivalla kelillä voit ajella "avomeriolosuhteissa" tai aivan kapeita suojaisia rantareittejä.
Lahden ylityksessä olisin hieman varovainen. Vaikka 5m pulpettiveneet ovatkin "merikelpoisia" on ne tarkoitettu kuitenkin rannikon/saariston tuntumaan suojaisille vesille. Olet varmasti kokeillut tuulioloissa ja avomella merellä veneesi toimintaa myös kuormattuna? Tiedät että Tallinan majakan - Helsingin majakan alueella laine voi olla jopa kolmemetristä.Heinäkuussa on vähiten tuulisia päiviä, mutta eniten ukkospäiviä. Ukkospilvessä laine suurenee nopeasti ja näkyväisyys voi olla lähes olematon. Jos veneesi saavuttaa n 20 kn/h nopeuden, ylityksesi kestänee noin kolme tuntia.
Polttoainetta varaisin itse vähintää ko aika 50%. Navigoinnista: Uskon että kompassin ja kartan tunteminen on itsestään selvyyksiä. GPS on hyvä lisäväline jos se toimii ja osaat sitä käyttää.
Magneettikompassi varakompassi joille on ajettu eksymät on oltava mukana. Samoin ylitykseen lähtisin mieluummin kimpassa ja yhteydessä esim muihin hitaampiin ylittäjiin.(sovitaan esim känny-yhteydet) Tämä varautuminen ei ole arkuutta vaan viisautta. Lopuksi jos sallit testaan navigointitaitojasi. jos vastaat n 60 sek:ssa oikein on taitosi ehkä riittävät. oikeaksi vataukseksi hyväksytään - 5 astetta. kysymys: Ajat veneelläsi Suomenlahdella 10.7.2004 klo 10.00 ja aurinko on suoraan keulassasi. Mitä kompassisuuntaa olet ajamassa???
Ilmoitan perustelut tällaiselle osaamiselle ja kysymykselleni sekä oikean vastauksen kun olet ensin vastannut:- Oka
Kiitos vinkeistäsi. Olen toki koittanut venettäni avoimemmillakin selillä. Mm. Jurmo - Nötö -seutu. Kulkee kuormattunakin ihan mukavasti, eikä jätä keulaa ylös roikkumaan. Mitä kysymykseesi tulee, niin näin yhtäkkiä vastaisin, että suunta olisi noin 150 astetta. Menikö edes sinnepäin? Odotan innolla jatkokirjoitustasi ja hyviä vinkkejäsi!
- Kärsimätön66
120 astetta. Voisitko antaa oikean vastauksen kuten lupasit? 12 vuotta on pitkä aika odottaa.
- niiilonäppi
Kärsimätön66 kirjoitti:
120 astetta. Voisitko antaa oikean vastauksen kuten lupasit? 12 vuotta on pitkä aika odottaa.
Itse kallistun noin 150 asteeseen.
- Getsirius
Tosisuunta on silloin noin 135 astetta. Koska meillä oli vuonna 2004 käytössä kesäaika, kello oli oikeasti 9, jolloin ajamme kohti kaakkoa. Ilman tuota korjausta tulee siis 15 astetta virhettä.
Tämä tietysti sillä varauksella Suomenlahti on varsin leveä, eikä tuo suunta pidä tarkalleen paikkansa kuin sillä kohtaa, jossa ollaan todellisen aikavyöhykkeen keskellä. Tässäkin marginaali on 15 astetta.
Veneen kompassi voi tietysti näyttää mitä tahansa, joten kysymys kompassisuunnasta on mieletön ilman eksymätaulukkoa. Erantoa olisiko ollut kuutisen astetta tuolloin.
- MarinoMustang
Mulla uuden karhea Marino Mustang alla ja suunnitteilla reissu Turusta Vaasaan, kotisaaristoon. Kivikkoista on vaasassa mutta, kun seuraa tiukasti väylää niin eiköhän se siitä
- kandee_
ota mielummin bussi
- ES-Q666
Tervetuloa kotiin. Ite tulin Turusta Marinolla Vaasaan pari vuotta sitten. Ja älä aja merikarvian sisäreittiä. Jos ei ole Vaasassa ajanut kiveen niin ei ole Vaasassa veneillyt. Laita Moottorivene.infoon jos haluat aiheesta keskustella.
- Onsehienooi
Vain koneen pärinä voittss pakokaasun raikkaan tuulshduksen.
- PlanA
Aja hangon kautta piritan super-alkoon. Tankkaa vene täyteen keittoo,niin paljon kuin uskallat ( pari laatikkoa). Sitten vaan keula kohti stadin kaunissaarta. Ja kas,elämä hymyilee taas pari viikkoa kun siellä yökaudet ryyppäät ja rälläät keittokatoksilla. Välillä saunot ja käyt baarissa vaikka karaokea yrittämässä.
Kun tulee SE aamu jolloin sataa,tuulee ja juomat on loppu ni silloin otat siitä vispilästäsi kaiken irti ja meet himaan. Ok? - katsotaan.sitten
Saapi nähdä millaiset on tulevan suven kelit, viimekesänä meinasin kierellä oikein kunnolla Saimaata mutta oli turkasen tuulista joten jäi tekemättä, jos sitte tulevana pariviikkoa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889