Onko nyt oikea aika ostaa asunto, ensiasunto? Paljon puhutaan myös ensiasunnon ostajien suurista lainoista, mikä se on se suuri laina? Onko 150t€ näinä aikoina suuri laina???
Kysymys
6
864
Vastaukset
- hirmuinen raha
ensiasunnon saa yleensä 75000 eurolla.
- Einstein75
ensiasunnon saa n.75t eurolla?? V mikä nuija..
- ettei muka
Einstein75 kirjoitti:
ensiasunnon saa n.75t eurolla?? V mikä nuija..
saa???
- opejope
Pahoittelen epätarkkaa kysymystä, tuo 150t€ laina tulisi siis kahdelle.
- kolmatta ostamassa
Elämäntilanteet ja rahatilanteethan ovat kaikilla erilaisia. Kerrot niin vähän tilanteestasi.
Onko sinulla esim. ennakkosäästöjä? Mielestäni niitä pitäisi olla ainakin 50-70t€ jos meinaat tuollaisen lainan lisäksi ottaa. En tiedä mistä asuntoa olet ostamassa, mutta tuolla rahalla (70 150t€)saa kyllä aika komeita asuntoja (ainakin kaikkialta muualta kuin pääkaupunkiseudulta).
Tarvitsetteko todella noin kalliin asunnon?
Jos taas ennakkosäästöjä ei ole en usko, että tuota lainaa edes saatte (no jos on hyvät takaajat voi onnistuakin, mutta...)
Itse olemme asuneet omassa asunnossa 13 vuotta ja aina on muutettu isompaan vasta kun rahat on riittäneet eli ensin kt 40 m2 (asuimme 4 v), sitten rt 80 m2 (asuimme 8v) ja nyt sitten ostammekin ok 170/230 m2. Laina summa oli isoin kun ostimme tuon rt:n (n. puolet asunnon hinnasta). Nyt ei enää otetakaan lainaa kuin 1/6 osa (toki osa varoista on tullut pienen perinnön kautta).
Miettikää nyt tarkkaan mitä olette tekemässä. Onnellinen voi olla piemmässäkin asunnossa, mutta iso ja komea asunto ei itsessään tee ketään onnelliseksi.- Ei välttämättä omaa rahaa
Ei omia säästöjä ole pakko olla, kun ottaa lainaa ja ostaa asunnon. Pankeilla on täystakaussysteemit, jotka tietysti maksavat, se on selvä, mutta lainaa ja asunnon saa myös ilman takaajia ja säästöjä. Tottakai olet siinä oikeassa, että on järkevää ensin säästää rahaa, mutta toisaalta on järjetöntä esim. tässä korko- ja markkinatilanteessa odottaa että vuosien päästä on saanut säästettyä jonkun 70t!
Olen itse ostamassa ensiasuntoa piakkoin, ilman säästöjä, lainaa on kysytty 170.000 euroa kahdelle. Ei ole mitään rajaa, millä ensiasunto pitäisi saada. Sehän riippuu perheen koosta yms. tarpeista. Meillä etsitään 4 H K asuntoa ensimmäiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569