Laajakaista pistokkeet

avuton1233

Muutin juuri taloon ja aioin vaihtaa alaajakaistani tähän taloon. Mutta yritin etsiä sitä pistoketta mihin se laatikko kytketään. Jokaisessa huoneessa märkätiloja lukuun ottamatta oli pistoke, mutta kaikissa oli jeesusteippi päällä ja luki "ei käytössä". Ainoastaan eteisen pistoke oli käytössä.

Joku tee-se-itse-mies oli viritellyt pistokkeisiin kaikkea muuta kivaa. Esim.
1. Varoitusvaloja lämpökeskuksesta
2. Melko kirkkaita sinisiä ledilamppuja jotka syttyi kun yhden muuntajan joka oli makuuhuoneessa ja josta meni johto pistokkeen taakse laittoi seinään
3. Tietokoneverkkopistokkeita joihin käy se johto mikä laitetaan adsl-laatikon ja tietokoneen väliin.

Saako pistokkeet takaisin käyttöön?

11

2427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttöön...

Pitää kutsua alan mies katsomaan ja laittamaan kuntoon. Jossakin pitäisi talosta löytyä kaappi, jossa on kaikkien huonerasioilta lähtevien johtojen toinen pää. Siellä kaapissa pitäisi olla myös puhelinpistorasia, johon voi modeemin liittää. Modeemi voi olla siellä kaapissa tai sopivalla johdolla liitetty huonerasiaan ja tietokoneeseen.

• avuton1233

Hyvä tieto!

Olisiko tuo kaappi semmoinen joka on sähkötaulun alapuolella, neliönmuotoinen ja keskellä kirjain P? Tuohon menee kyllä saman verran harmaita ohuita johtoja kuin on pistokkeitakin mutta sen lisäksi paksu musta kaapeli ja sitten ilmeisesti sen tee-se-itse-miehen virityksiä, eli roikkuu 8 päätä joissa tuo adsl-laatikkoon menevän johdon liitin.

Noitako ei voi itse väkertää kuntoon? Ettei ole niin yksinkertainen että viritykset vittuun ja väri-väriin vaan rasioissa kiinni ja kaikki toimii? Saako sieltä sitten sähköiskun?

Vai onko nuo sen verran monimutkasia että kannattaa kutsua sähkäri vääntämään kuntoon? En tarvitse kuin yhden pistokkeen toimintaan tuon eteisen lisäksi. Ei siitä voi tulla varmaan kovin iso lasku...

• ...
        avuton1233 kirjoitti:

Hyvä tieto!

Olisiko tuo kaappi semmoinen joka on sähkötaulun alapuolella, neliönmuotoinen ja keskellä kirjain P? Tuohon menee kyllä saman verran harmaita ohuita johtoja kuin on pistokkeitakin mutta sen lisäksi paksu musta kaapeli ja sitten ilmeisesti sen tee-se-itse-miehen virityksiä, eli roikkuu 8 päätä joissa tuo adsl-laatikkoon menevän johdon liitin.

Noitako ei voi itse väkertää kuntoon? Ettei ole niin yksinkertainen että viritykset vittuun ja väri-väriin vaan rasioissa kiinni ja kaikki toimii? Saako sieltä sitten sähköiskun?

Vai onko nuo sen verran monimutkasia että kannattaa kutsua sähkäri vääntämään kuntoon? En tarvitse kuin yhden pistokkeen toimintaan tuon eteisen lisäksi. Ei siitä voi tulla varmaan kovin iso lasku...

Sanotaan nyt näin että jos itse pystyisit sen homman tekemään, ei sinun täällä tarvitsisi kysellä. Näkemättä sitä spaghettia siellä P-kaapissa taas palstalaisten on aika mahdoton antaa oikeita neuvoja.

Perusperiaate on kuitenkin se, että taloon tuleva puhelinkaapeli kytketään ADSL-modemin LINE IN reikään ja ADSL-modeemin LAN1...LANx liittimet sitten yhdistät niiden huoneiden liittimiin, joihin haluat lähiverkkomahdollisuuden. Mikäli puhelinlinjaa käytetään myös tavallisena puhelinlinjana, tarvitaan lisäksi ADSL-suodin, joka jakaa signaalin ADSL-modeemille menevään "laajakaistaan" ja tavalliseen puhelinliikenteeseen. Jos varashälytin puhelinlinjalla, niin se pitää ottaa huomioon myös.

• kkkkeeee
        avuton1233 kirjoitti:

Hyvä tieto!

Noi harmaat kaapelit joita kuvailit vaikuttaa kyllä antennikaapeleilta, mutta vaikea on sanoa näkemättä. Nykyään tietoliikenne kaapelit on vihreitä... On varmaan muunkin värisiä.
        Kutsu ammatti mies paikalle. Puhelinlaitokseltakin tulee kytkemään, muta se maksaa. Joka tapauksessa niiden pitäisi tulla se laajakaista kytkös tehdä, kun sopimuksen teet.

• tarkoittaa
        avuton1233 kirjoitti:

Hyvä tieto!

puhelinkytkentärasiaa. Asut ilmeisesti omakoti- tai rivitalossa, silloin se musta johto on taloon tuleva kaapeli ja ne harmaat parikaapelit ovat pistorasioiden johtoja. Se talokaapeli on yleiseen puhelinverkkoon liitetty tai liitettävissä. Ilman teleasennuspätevyyttä et saa siihen kaapeliin mitään kytkeä, jos kytket niin olet vastuussa mahdollisesti aiheuttamastasi häiriöstä puhelinverkkoon. Paikallinen puhelinlaitos on oikea osoite avun pyytämiseksi heillä, ja vai heillä, on oikeus tehdä tarvittavat kytkennät myös sen talokaapelin lähtöpäässä. Sinne ei ole asiaa sähköurakoitsijalla.

• avuton1233
        tarkoittaa kirjoitti:

puhelinkytkentärasiaa. Asut ilmeisesti omakoti- tai rivitalossa, silloin se musta johto on taloon tuleva kaapeli ja ne harmaat parikaapelit ovat pistorasioiden johtoja. Se talokaapeli on yleiseen puhelinverkkoon liitetty tai liitettävissä. Ilman teleasennuspätevyyttä et saa siihen kaapeliin mitään kytkeä, jos kytket niin olet vastuussa mahdollisesti aiheuttamastasi häiriöstä puhelinverkkoon. Paikallinen puhelinlaitos on oikea osoite avun pyytämiseksi heillä, ja vai heillä, on oikeus tehdä tarvittavat kytkennät myös sen talokaapelin lähtöpäässä. Sinne ei ole asiaa sähköurakoitsijalla.

Taitaa olla parempi pyytää puhelinmiehet paikalle. Asun omakotitalossa ja sähkötaulun vieressä on tuon P kirjaimella varustetun kaapin vierssä vielä toinen, johon menee niitä valkoisia antennikaapeleita ja sitten ilmeisesti sähköjohto...

Onkohan noi viritykset voinut vahingoittaa jotain järjestelmiä ja vaikuttaako se laajakaistan saatavuuteen?

• ne puhlaitoksen
        avuton1233 kirjoitti:

Taitaa olla parempi pyytää puhelinmiehet paikalle. Asun omakotitalossa ja sähkötaulun vieressä on tuon P kirjaimella varustetun kaapin vierssä vielä toinen, johon menee niitä valkoisia antennikaapeleita ja sitten ilmeisesti sähköjohto...

Onkohan noi viritykset voinut vahingoittaa jotain järjestelmiä ja vaikuttaako se laajakaistan saatavuuteen?

miehet ei tee sitten muuta kuin katsoo että yhteys taloon tulee (sinne P-laatikkoon) ja jos on ylimääräistä sälää siihen kytkettynä, niin irroittavat ne siitä , mutta välttämättä eivät koske muuten talon sisäisiin kaapelointeihin.

Jos jossain on toimiva puhpistorasia, niin yhteyshän on silloin ok ja silloin riittää sähkärikin sattamaan käyttökuntoon sen yhden lisäpistokkeen. Kannattaisi kyllä samalla putsata se puhelinjärjestelmä edellisen isännä säädöistä, saattaahan niistä haittaa olla ja väärään paikkaan työnnetty jännitettä, jos on lankapuhelin liittymä niin siellä on n.50-60v jännite, mutta jos vain laajakaista, niin silloin ei ole jännitettä.

• avuton1233
        ne puhlaitoksen kirjoitti:

miehet ei tee sitten muuta kuin katsoo että yhteys taloon tulee (sinne P-laatikkoon) ja jos on ylimääräistä sälää siihen kytkettynä, niin irroittavat ne siitä , mutta välttämättä eivät koske muuten talon sisäisiin kaapelointeihin.

Jos jossain on toimiva puhpistorasia, niin yhteyshän on silloin ok ja silloin riittää sähkärikin sattamaan käyttökuntoon sen yhden lisäpistokkeen. Kannattaisi kyllä samalla putsata se puhelinjärjestelmä edellisen isännä säädöistä, saattaahan niistä haittaa olla ja väärään paikkaan työnnetty jännitettä, jos on lankapuhelin liittymä niin siellä on n.50-60v jännite, mutta jos vain laajakaista, niin silloin ei ole jännitettä.

Siis yksi toimiva on eteisessä, ja kaikissa asuinhuoneissa on myös pistokkeet, mutta joku edellinen omistaja on viritellyt kaikki pistokkeiden johdot täyteen muuta kivaa ja pistokkeita ei voi käytää. En halua eteisestä vetää johtoa.

Eli sähkäri vaan poistaa noi viritykset ja laittaa loput pistokkeet samalla lailla kuin yksi toimiva.

• jo...
        avuton1233 kirjoitti:

Siis yksi toimiva on eteisessä, ja kaikissa asuinhuoneissa on myös pistokkeet, mutta joku edellinen omistaja on viritellyt kaikki pistokkeiden johdot täyteen muuta kivaa ja pistokkeita ei voi käytää. En halua eteisestä vetää johtoa.

Eli sähkäri vaan poistaa noi viritykset ja laittaa loput pistokkeet samalla lailla kuin yksi toimiva.

Periaatteessa voisit katsoa miten se toimiva on kytkettyä ja kytkeä jonku toisen rasian, tai kaikki samalla tavalla.

Mutta jos osaisit, niin tuskin kyselist täällä...

• kuntoon

Itse purin vanahat puhelinkaapelit (mhs) pois ja vetäsin cat-kaapelit tilalle. Laitoin ristiinkytkentäpaneelin, kytkimen ja adsl-modeemin puhelin jakokaapin viereen. Nain modeemin ns. puhelinkapeli lyheni merkittävästi ja yhteys parani kun noissa mhs-kaapeleissa tuli aikalailla vaimennusta...

• toimii...

Puhelintulokaapelin 1.pari on yleensä käytössä, eli sininen ja valkea (sinivalkea) kierretty toisiinsa. Jos yhden pisteen tarvitsee, niin siihen pariin kytkee puhelinpistorasian, jossa kolme liitintä muodostaa v-kirjaimen, ylimmät kaksi kytketään käyttöön. Jos linja on kytketty toimimaan, kun työntää sen laajakaistamodeemin töpselin puhelinrasiaan, niin pitäisi toimia. Nykyään ei juuri murtohälytyksiä johdeta lankoja pitkin, vaan gsm-modeemin välityksellä ja harvalla on enää lankapuhelimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      98
      2038
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1488
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1085
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1072
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      887
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      846
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      733
    Aihe