Surulliset turvalaitteet!

*surullisen vihainen*

Yksin asuvan dementoituneen kotona olemisen tukena on monia erilaisia laitteita, mitkä PITÄIS olla turvallisia ja luotettavia, mutta ONKO?

EI, ei todellakaan.
Kerron tässä oman kokemukseni, ihan purkaakseni tuskaani ja jos joku saisi tästä oppia, että näihin laitteisiin ei ole luottamista.

Omaiseni, äitini asui yksin ja turvalaitteena ranneke, jota hän ei koskaan ole osannut käyttää hädän hetkellä, on ollut kaatumisia useita, mutta ei ole koskaan osannut painaa ranneketta jotta olisi siitä ollut hyötyä.

Hellavahti laitettiin heti diagnoosin saatuaan, mutta siinäkin epäluulo, "mitä pommia lienee asentaneen uunin taa" ja kerran kun menin hän oli laittanut kaikki levyt päälle ja ne hehkuivat punaisenaan, sanoi kokeilevansa koska ne sammuvat yksistään.
Sen jälkeen katkaisin sulakkeet pääkytkimestä aina poistuessa, en tiedä oliko hellassa todella jokin vahti? epäilen ei!

Viimeisin "turvalaite" oli ovivahti/hälytin, mikä on nyt kolmesti pettänyt tämän syksyn-talven aikana.
Ensinnäkin siihen ei saatu mitään muita ohjeita, kun miten laite on päällä/ poissa, ei mitään muuta ohjetta!
Laite on ollut käytössä n. kaksi vuotta.
Nyt syksyllä äiti oli ollut ulkona illan hämyssä, naapuri huomannut ja soitti minulle, omaiselle.
Kun ihmettelin, ettei hälytystä ollut tullut, soitin hälytyskeskukseen, ei sinnekkään ollut mitään hälyytystä, en voinut jättää äitiä yönajaksi ja jäinkin hänen luokseen.
Viikonloppuna en saanut ketään korjaamaan laitetta, kun ei ole päivystystä olemassa!

Arjen tullen tutkittiin ja asentaja huomasi, ettei paristoissa ole virtaa! vaihtoi paristot ja vakuutti asian olevan kunnossa, nyt tuli ohjeet laitteen viereen miten toimia kun paristot lähentelevät loppuaan, seurata valon vilkkumista!

Toinen tapaus sattui n. pari viikkoa sitten, nyt ei laitteessa ollut vikaa, vaan keskuksen virkailijassa!

Taas äiti ollut ulkona vähissä vaatteissaan, naapuri soitti minulle, menin taas hänen luokseen ja soitin hälyytyskeskukseen ja kysyin onko tullut hälyytystä lähiminuutteina, on tullut, kerroin että äiti on hortoillut vähäpukeisena pakkasta lähes kaksikymmentä ulkona, no, hän vakuutteli ettei mene ulos katsoo vaan ovelta ja tulee sisälle, joo, muistisairas, miksiköhän hänellä on tämä kyseinen laite? mitenkä hän muistaa lupauksensa? ehkä noin pari sekuunttia!
No, minä kirjaan tänne ylös, että pitää tarkistaa joka kerta... JOO, NÄINHÄN SEN ON PITÄNYT OLLAKKIN MINUN MIELESTÄNI TÄHÄNKIN ASTI!
No, onni oli ettei tämä sattunut yön aikaan!

Nyt tämä viimeinen;

Eilen illalla olin ilta läynnillä tapani mukaan, iltatoimien lisäksi jumpattiin ja hieroin selkää ja laitoin rauhallisen äitini nukkumaan omaan petiin lämpöisesti peitellen hyvin.
Ajattelin, huomenna voitaisiinkin käydä ulkoilemassa, kun on luvassa hyvää säätä.

Tänä aamuna heräsin viiden aikaan puhelimen soittoon, naapuri soitti, äiti on ollut istumassa rappusilla vähissä vaatteissa, sukkasillaan, ilman päähinettä...unet karisi hetkessä, vähän ryysyä niskaan ja menoksi...
Olivat päässeet sisälle yleisavaimella, äiti aivan jäässä, soitin ambulanssin, soitin hälytyskeskukseen ei ollut tullut hälyytystä! Kokeiltiin toimiiko hälyytin, ei toimi, ei toimi, toimii, ei toimi...

Äiti hokee kokoajan, nyt minä kuolen, nyt minä kuolen, minä hieron jalkoja että veri rupeis kiertämään... laitan kuivat sukat ja villasukat jalkaan ja jatkan hieromista...
Ambulanssi tulee hetken päästä, tekevät mittauksia ja laittavat lämpöpakkauksia sinne tänne ja sairaalaan...
Minä menen perässä, kukaan ei tiedä miten kauan äiti on ollut ulkona, vetänyt oven lukkoon ulos tullessa, eikä ole osannut mennä apua pyytämään naapurista, ei mistään.
Lääkäri sanoi, että hän on ollut useita tunteja, lämpörajat jaloissa, polvien korkeudella ja läsissä kyynärtaipeessa.
Sanoi, että tässä on ainekset syytteeseen, laitteen valmistajan / asentajan / turvatoimen luotettavuuden pettäminen.
Asiaa lähdetään viemään eteenpäin sisarusten kanssa yhdessä!
Onni oli kuitenkin myötä, lämpö lähti nousemaan ja syke tasaantui, mutta ei vielä tiedetä mitä on jälkiseuraamukset, miten pahat paleltumiset, mitä muuta sairautta tästä seuraa, tulee ensin mieleen keuhkokuume, pissatulehdus ym.

Jos olisi ollut pakkasta muutamakin aste enempi, äiti olisi jäätynyt siihen paikkaan nyt pakkasta n. viisi astetta ja sekin oli liikaa vanhalle 89vuotiaalle vanhukselle.

Joten älkää luottako hyvät ihmiset näihin rakkineisiin, kerroinkin kotihoitoon, että voivat käydä hakemassa pois laitteet, me ei niitä enää tarvita, nyt äiti ei enää tule kotiin, vaan nyt on löydyttävä hoitopaikka jostain missä on valvonta ympärivuorokauden ja se paikka on löydyttävä!

Kiitos, jos jaksoit lukea jutun, minun ahdistus helpottui hiukan, kun sain purkaa tuskaani!

8

2378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs tytär

      Kamala juttu. Olisi kotihoidon pitänyt jo ensimmäisen tapahtuman jälkeen alkaa hommata hoitokotipaikkaa. Olkaa tiukkoina.
      Itse kieltäydyin noista ovihälyttimistä yms. juuri mainitsemistasi syistä. Ei ne äitiä olisi kyenneet pitämään turvassa. Rannekkeet yms. eivät sovellu muistisairaille, koska he eivät niitä opi käyttämään!
      Jaksamista!

      • *surullisen vihainen*

        Eilen illalla kävin äitini luona päivällis aikaan, siksi kun arvelin, että äiti ei varmaan voi itse syödä, tietäähän tuon kun on kylmettynyt, että kädetkin on kampurat.

        Kyllä äiti yritti kuitenkin itse syödä leipää, minä autoin muuten.
        Puhetta tuli solkenaan, mitä ihmettelin suuresti äiti muisti yön tapahtumat:

        Sanoi että luulin kuolevani, kun mikään ovi ei auennut ( varasto vieressä lukossa, mikä on myös kylmä) vedin paitaa pääni päälle, mutta ei se auttanut, kun selkä oli sitten paljas. Sanoi myös yrittäneensä huutaa apua, mutta ei saanut ääntä lähtemään, kun oli niin jäässä.
        Sanoi jo viimein rukoilleensa, että luoja ottais hänet pois.
        Ulkona on myös vara-avain, mitä hän ei tietenkään ollut muistanut ja olihan hänellä myös se ranneke, jota hän ei ole koskaan osannut käyttää, monista neuvonnoista huolimatta.

        Kävin juuri äitini luona lounas aikaan syöttämässä, nyt äiti oli kovin väsynyt ja punakka. Heti ruokailtua hän vaipui uneen, menin hoitajan juttusille kysymään hänen vointiaan ja mitä on tullut esiin tänä aikana.

        Tulehdus arvot lähellä sataa, keuhkoissa ilmeisesti vettä, siihen annettu lisää nesteenpoistolääkettä, myös antibiootit aloitettu,
        sydän on ilmeisesti rasittunut tästä kylmyydestä sydämen vajaa- toimintaa, mikä selittää hengityksen erilaisuuden.
        Kuitenkin hyvääkin, ei paleltumia.

        No, jospa tästä vielä selvitään, pieni toivon kipinä on olemassa!

        Noista laitteista vielä, olisin luopunut tuosta rannekkeesta jo aikoja sitten, mutta kun se on kytketty samaan laitteeseen ovihälyttimen kanssa, niin ei se tullut kysymykseen!

        Elämä jatkuu!


      • eräs tytär
        *surullisen vihainen* kirjoitti:

        Eilen illalla kävin äitini luona päivällis aikaan, siksi kun arvelin, että äiti ei varmaan voi itse syödä, tietäähän tuon kun on kylmettynyt, että kädetkin on kampurat.

        Kyllä äiti yritti kuitenkin itse syödä leipää, minä autoin muuten.
        Puhetta tuli solkenaan, mitä ihmettelin suuresti äiti muisti yön tapahtumat:

        Sanoi että luulin kuolevani, kun mikään ovi ei auennut ( varasto vieressä lukossa, mikä on myös kylmä) vedin paitaa pääni päälle, mutta ei se auttanut, kun selkä oli sitten paljas. Sanoi myös yrittäneensä huutaa apua, mutta ei saanut ääntä lähtemään, kun oli niin jäässä.
        Sanoi jo viimein rukoilleensa, että luoja ottais hänet pois.
        Ulkona on myös vara-avain, mitä hän ei tietenkään ollut muistanut ja olihan hänellä myös se ranneke, jota hän ei ole koskaan osannut käyttää, monista neuvonnoista huolimatta.

        Kävin juuri äitini luona lounas aikaan syöttämässä, nyt äiti oli kovin väsynyt ja punakka. Heti ruokailtua hän vaipui uneen, menin hoitajan juttusille kysymään hänen vointiaan ja mitä on tullut esiin tänä aikana.

        Tulehdus arvot lähellä sataa, keuhkoissa ilmeisesti vettä, siihen annettu lisää nesteenpoistolääkettä, myös antibiootit aloitettu,
        sydän on ilmeisesti rasittunut tästä kylmyydestä sydämen vajaa- toimintaa, mikä selittää hengityksen erilaisuuden.
        Kuitenkin hyvääkin, ei paleltumia.

        No, jospa tästä vielä selvitään, pieni toivon kipinä on olemassa!

        Noista laitteista vielä, olisin luopunut tuosta rannekkeesta jo aikoja sitten, mutta kun se on kytketty samaan laitteeseen ovihälyttimen kanssa, niin ei se tullut kysymykseen!

        Elämä jatkuu!

        Kuinka äitisi voi?


    • Iiris14

      Ota yhteyttä kuntasi vanhustenhoidosta vastaavaan sosiaalityöntekijään. Hän järjestää arvioinnin äitisi hoidon tarpeesta.
      Mielestäni hänen muistisairautensa vaikuttaa niin vaikealta, että hän tarvitsee hoitopaikan, jossa on ympärivuorokautinen valvonta.

      • *surullisen vihainen*

        Tilanne tänään;
        Äiti aika hyvin kuntoutunut, diabetis on edennyt siihen, että nyt insuliiniä antavat pistoksina, mikä aiemmin ollut tablettina, aika virkeänä, onneksi mitään paleltumia ei ole, mutta valittaa jalkojaan kipeiksi.
        Taisi tästäkin rytäkästä selviävän, näitä tapauksia on äitini kohdalla ollut aivan liikaa.

        Hoitopaikkaa on haettu jo yli kolme vuotta, mutta eivät ole pitäneet kiirettä, kun tietävät minun hoitavan häntä, mutta nyt minäkin olen sisuuntunut ja sanoin heti tapauksen satuttua, että nyt äiti ei enää tule kotiin, nyt on löydyttävä paikka ja ympärivuorokautinen hoito tietenkin,muutenkin tämä asia tutkitaan pohjamutia myöten, näin ei saa tapahtua enää kellekkään, jokin valvonta näille laitteille pitää olla, harmittaa vietävästi kun äidille kävi näin, eikä soisi kellekkään näin sattuvan.

        Kuitenkin nyt näyttää, että tästä toivutaan, vaikka jotain jälkijä se rytäkkä jättikin...


      • tytär myös
        *surullisen vihainen* kirjoitti:

        Tilanne tänään;
        Äiti aika hyvin kuntoutunut, diabetis on edennyt siihen, että nyt insuliiniä antavat pistoksina, mikä aiemmin ollut tablettina, aika virkeänä, onneksi mitään paleltumia ei ole, mutta valittaa jalkojaan kipeiksi.
        Taisi tästäkin rytäkästä selviävän, näitä tapauksia on äitini kohdalla ollut aivan liikaa.

        Hoitopaikkaa on haettu jo yli kolme vuotta, mutta eivät ole pitäneet kiirettä, kun tietävät minun hoitavan häntä, mutta nyt minäkin olen sisuuntunut ja sanoin heti tapauksen satuttua, että nyt äiti ei enää tule kotiin, nyt on löydyttävä paikka ja ympärivuorokautinen hoito tietenkin,muutenkin tämä asia tutkitaan pohjamutia myöten, näin ei saa tapahtua enää kellekkään, jokin valvonta näille laitteille pitää olla, harmittaa vietävästi kun äidille kävi näin, eikä soisi kellekkään näin sattuvan.

        Kuitenkin nyt näyttää, että tästä toivutaan, vaikka jotain jälkijä se rytäkkä jättikin...

        Olen myös dementoituneen tytär. Äidilläni käy kotihoito 3 krt pvässä. Antavat lääkkeet, vievät ruoan ja katsovat että syö sekä pesevät. Äidillä on turva ja hälytinjärjestelmä.
        Olen laittanut äidin jonoon palveluasumiseen.
        Mikäli äitini kunto heikkenee lisää, niin silloin vien äidin tk osastolle jonottamann paikkaa. En anna olla yksin kotona.
        Asun itse 100 km päässä ja olen väsynyt jokapäiväiseen etähoitamiseen.
        jaksetaan yhdessä.


    • hoitaja

      Arvoisat dementoituneen omaiset; kaikenlaisia turva-laitteita lienee markkinoilla vaikka miten.....kuitenkin, maalaisjärki auttaa. Ei ihminen joka useasti poistuu ulos/yöllä/päivällä ja on dementoitunut, EI VOI asua kotona minkäänlaisten turvalaitteidenkaan kanssa!!!!Hänestä on pidettävä HUOLTA ja tarkoittaa siis valvottua paikkaa, on se nimeltään sitten vanhainkoti, dementiaosasto,tehostetun palveluasumisen yksikkö tai mikä muu vastaava. Ihminen kun paleltuu pakkasessa ja saattaa kadota kesällä niin ettei löydetä. Sairastuneen paikka ei enää ole kotona!!!

      • "surullisen vihainen...

        mieltä kanssasi, että äitini esim. oli palvelupaikan tarpeessa jo aiemmin, mutta kun meille EI ANNETTU tätä, ennenkuin piti näin sattua.
        Kotipalvelu kävi minun lisäksi hoitamassa äitiä ja tiesivät varmasti tilanteen, kun kävin useita kertoja "ylemmällä taholla" kertomassa tilanteesta, viitattiin vaan kintaalla, onhan ne turvalaitteet!
        Yli kolme vuotta jonottamassa on liikaa, kun jo silloin oli tarve hoitopaikalle, mutta sitä EI otettu kuuloonkaan ( enkait olisi hakenut paikkaa, jos ei sitä tarvittais)

        Kun nyt kävi näin miten kävi, niin syyttävä sormi on minuun päin, minä olen tehnyt väärin, kun en ole tarkistanut laitetta joka kerta poistuessani!
        Kuitenkin kun laitetta laitettiin, mitään muuta ohjetta EI ANNETTU, kuin mistä napista laitteen voi katkaista ja päälle laittaa, mistään turvatarkastuksesta EI puhuttu, eikä mitään kirjallista ohjetta antaneet.
        Eikä kukaan koko aikana käynyt tarkastamassa laitetta, lukuunottamatta yhtä pariston vaihtoa.

        Olen ollut lukemattomia yötä valvomassa äitiä, kun hän oli huonommassa kunnossa ja milloin huomasin sekavuutta hänessä, en silloin jättänyt häntä yksin...väsyneenäkään...

        Monesti meidät omaiset ajetaan äärirajoille päättäjien tiimoilta ja palkkioksi saamme syyttelyt jos jotain ikävää sattuu!!!

        Sinulle "hoitaja" kerron myös, että varmaan jokainen hoitava omainen tekee työtään tunnollisemmin kuin kukaan hoitolaitoksessa 24/vrk ja 7pv. viikossa ja kantaa huolta koko tuon ajan, kyllä jos on turvalaitteet ne pitää myös toimia ja ne pitää huoltaa säännöllisesti!
        Muuten ne eivät ole mitään turvalaitteita, vaan roska kamaa!

        Nyt äiti sai onneksi hoitopaikan missä ympärivuorokautinen hoito, aika hyvin on sinne sopeutunut ja nyt kaikki näyttää hyvältä.
        Itse olen välillä surullinen, kaiken tapahtuman jälkeen, esim. äidin oman kodin hävittämisestä yms. mutta elämä on tätä ja nyt se jatkuu näin.

        Olen nyt vapaa harrastuksiini ja käyn tietenkin äitiä katsomassa ja ulkoiluttamassa lähes joka päivä ja nautin siitä paljon!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe