Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vesipuro rinnetontille...

¤Henna¤

Moikka tällästä kyselisin!
Tahtoisin kuulla ja varsinkin linkit ois kivoja missä näkyy teidän omatekemiä puutarhaideoita vesilähteistä/puroista. Itse olen miettinyt, että nyt kevään alkaessa alan meidän pihaa laittamaan kuntoon ja se on suurimmaksi osaksi tällä hetkellä luonnontilassa. Haluaisin tehdä tälläisen leveä puron mikä valuu liuskekiviä pitkin alas rinnetonttiamme pihasaunan viereen lammikkoon. Onko kellään tälläistä ja osaako kukaan sanoa mitä kustannuksia tälläinen vaatii. Tarkemmin mietin tällä hetkellä mitä se sellainen pumppu maksaa mikä kierrättää vettä tässä puro/lampi sydeemissä ja onko se kuinka hankala laittaa sinne maahan? Puro pitäs olla sellaset n. 2 metriä leveä ja pituutta lammikkoon rinteen alapuolelle n. 4 - 5 metriä...

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista ja linkeistä!!

19

5989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lirinästä

      Älähän lannistu, vaikka sanon, että hiukan ylimitoitetulta tuntuu tämän hetkinen purohaaveesi. Nimittäin 2 metriä leveään puroon pitää saada vettä ihan mahottomasti koko ajan pumpattua lisää, jotta sitä olisi siellä. Idea varmaankin on, että kaivelet jonnekkin rinteeseen maahan piiloon vesiletkun tai putken, ja lammessa olevalla uppopumpulla pumppailet sen ylös. Maan pintaan sitten joku vedenpitävä kate, esim. allasmuovi. Tietty sen alle semmonen muoto, ettei vesi karkaa. Ja muovin päälle mielin määrin esim. kiviä. Pumppujen hinta vaihtelee kovasti sen mukaan, kuinka paljon ne pumppaa vettä tunnissa. Myös korkeuero, mistä kyseinen pumppu selviää on mainittu paketissa. Hinnat alkaa muutamasta kympistä, ylärajaa ei taida olla. Meillä lirisee semmonen paksun kynän paksuinen lorina suunnilleen metrin korkeudelta kahden välialtaan kautta lampeen takaisin, eikä siihenkään riittänyt kaikista halvin ja heikkotehoisin pumppu. Testaappa moista lorinaa vaikka vesiletkulla haaveilemaasi rinteeseen ja tarkkaile näkyykö missään edes märkiä kiviä juoksevasta vedestä puhumattakaan. Vedellä kun on vielä voimakas taipumus mennä kivien välistä, ei niiden päältä. Kuvittelisin, että noin isoon puroon tarvittaisiin jo palokunnan vehkeitä. Mutta jos ostat pumpun, mahdollisesti soraa ja allasmuovin, sekä tietenkin mahottomasti kiviä, pääset mukaan tähän mukavaan aikuisten hiekkalaatikkoleikkiin, missä kaivetaan, katetaan ja siirrellään kiviä niin kauan, että lopputulos itseä miellyttää. Tai sitten lopetetaan koko leikki. Terve tuloa leikkimään.

      • ¤Henna¤

        Mun puolesta se pumppu voi maksaakin, jos se mitä siihen halutaan saadaa toimimaan!! Ihmeen lapselliselta ja vihaselta kuulostaa noo sun viimeiset lausahdukset!!
        Niin ja ihan vinkkinä, että tervetuloa kirjoitetaan yhteen!


      • lirinä
        ¤Henna¤ kirjoitti:

        Mun puolesta se pumppu voi maksaakin, jos se mitä siihen halutaan saadaa toimimaan!! Ihmeen lapselliselta ja vihaselta kuulostaa noo sun viimeiset lausahdukset!!
        Niin ja ihan vinkkinä, että tervetuloa kirjoitetaan yhteen!

        No mietippä ite. Minä (37 v pompulat päässä) ja mieheni (37v ja yli 100kg)kaiveltiin tässä yks kesä oikeasti lasten pienillä hiekkalapioilla soraa ja kiviä omassa puutarhalammikossa. Oli meillä ämpäritkin. Ja vettä tietenkin. (Putsattiin ja fiksattiin, kun oli sorat väärässä paikassa ja pestiin hiekkasuodatinta että vesi pysyis vähän kirkkaanpana.) Tais siinä riitaakin tulla, mutta ei sentään lapioilla toisiamme lyöty. Kivaa oli ja aurinko paisto. Ja huumoria piisas!!!


      • ¤Henna¤
        lirinä kirjoitti:

        No mietippä ite. Minä (37 v pompulat päässä) ja mieheni (37v ja yli 100kg)kaiveltiin tässä yks kesä oikeasti lasten pienillä hiekkalapioilla soraa ja kiviä omassa puutarhalammikossa. Oli meillä ämpäritkin. Ja vettä tietenkin. (Putsattiin ja fiksattiin, kun oli sorat väärässä paikassa ja pestiin hiekkasuodatinta että vesi pysyis vähän kirkkaanpana.) Tais siinä riitaakin tulla, mutta ei sentään lapioilla toisiamme lyöty. Kivaa oli ja aurinko paisto. Ja huumoria piisas!!!

        En tiedä, enkä osaa sanoa mikä teillä on ollut ongelmana. Ilmeisesti olette alusta asti tehneet päin helvettiä! Mä löysin tälläisen kuin www.puutarhamaailma.fi ja siellä on todella hyvät ohjeet miten tehdä milloin mitäkin pihalleen. Myös sivulta www.ogashi.fi löytyy tietoa hyvin mm. pumpuista, suodattimista, puroista jne.. Tietoa löytyi myös aineista mitkä edesauttaa kaikenmaailman suodattimien kanssa veden pitämiseksi kirkkaana.
        Olen myös ollut yhteydessä heihin ja kuulemma on täysin mahdollista toteuttaa suunnitelmani. En oikein tajua sun pointtias? Ilmeisesti meinaat sitä, et ku te olette epäonnistuneet pikku lammikkonne kanssa, niin ei kukaan muukaan onnistu! Onnex meillä on kaverilla kaivinkone ja ihan aikuistenkin lapioita ja kottikärryjä, ni hommat varmaan hoituu paremmin raavailta miehiltä, ku alkaavat töihin keväällä!
        Onnea ja menestystä kuitenkin teille, jos vaikka jatkossa saisitte lammikkonne toimimaan!


      • lirinä
        ¤Henna¤ kirjoitti:

        En tiedä, enkä osaa sanoa mikä teillä on ollut ongelmana. Ilmeisesti olette alusta asti tehneet päin helvettiä! Mä löysin tälläisen kuin www.puutarhamaailma.fi ja siellä on todella hyvät ohjeet miten tehdä milloin mitäkin pihalleen. Myös sivulta www.ogashi.fi löytyy tietoa hyvin mm. pumpuista, suodattimista, puroista jne.. Tietoa löytyi myös aineista mitkä edesauttaa kaikenmaailman suodattimien kanssa veden pitämiseksi kirkkaana.
        Olen myös ollut yhteydessä heihin ja kuulemma on täysin mahdollista toteuttaa suunnitelmani. En oikein tajua sun pointtias? Ilmeisesti meinaat sitä, et ku te olette epäonnistuneet pikku lammikkonne kanssa, niin ei kukaan muukaan onnistu! Onnex meillä on kaverilla kaivinkone ja ihan aikuistenkin lapioita ja kottikärryjä, ni hommat varmaan hoituu paremmin raavailta miehiltä, ku alkaavat töihin keväällä!
        Onnea ja menestystä kuitenkin teille, jos vaikka jatkossa saisitte lammikkonne toimimaan!

        Kivoja mainossivuja olet löytänyt. Onnea ostoksille!
        Tarkotin vain, että oman KOKEMUKSENI mukaan haastavin homma näissä koristevesissä, varsinkin virtaavissa "puroissa", on saada vesi jotenkin näkymään siinä purossa ilman että muovi tai muu mielestäni ruma kate näkyy. Suosittelen (jos haluat) tehokasta pumppua ja mahdollisesti jotain välialtaita, joihin vesi kertyy ja pienemmästä kohdasta taas solisee alaspäin. Kannattanee ottaa jo näin suunnitteluvaiheessa huomioon. Vai ajattelitko teettää senkin jollain muulla?


      • ¤Henna¤
        lirinä kirjoitti:

        Kivoja mainossivuja olet löytänyt. Onnea ostoksille!
        Tarkotin vain, että oman KOKEMUKSENI mukaan haastavin homma näissä koristevesissä, varsinkin virtaavissa "puroissa", on saada vesi jotenkin näkymään siinä purossa ilman että muovi tai muu mielestäni ruma kate näkyy. Suosittelen (jos haluat) tehokasta pumppua ja mahdollisesti jotain välialtaita, joihin vesi kertyy ja pienemmästä kohdasta taas solisee alaspäin. Kannattanee ottaa jo näin suunnitteluvaiheessa huomioon. Vai ajattelitko teettää senkin jollain muulla?

        Tyhmäkin tajuaa, että pumpun pitää olla tehokas, eikä mikään köhäpumppu. Ogashin "mainossivuilla" on tälläinen "Muovit
        Puromuoveja on saatavana eri leveyksiä.Hiekka tai sora on liimattu lämmön avulla kalvon pintaan ja näin on saatu aikaan luonnollisen näköinen vahva pinta. Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun."
        "Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun.
        Tälläinen kuulostaa minusta aika lupaavalta ja kuinka moni siinä on nenä kiinni vedessä katsomassa, et kuinka se muovi sieltä näkyy?...

        Miksi annat ymmärtää, että en suunnittele mieheni kanssa tätä ollenkaan ennen toteutusta? Mitäs tää tänne kirjoittelu tänne on ja se, että olen ottanut mm. tähän ogashi yritykseen yhteyttä ja kysellyt?
        Meillä on tapana suunnitella tälläiset isot projektit etukäteen kunnolla, ettei tule mitään ylläreitä matkalla ja sen takia tännekkin kirjoittelin, et jos täällä olis joku kykenevä ja osaava henkilö, joka on ois tehnyt tälläistä aiemmin. Mitä pahaa sä siinäkin näät, että saan apua kaverilta, kun lainaa kaivuria? Pitäskö tällästä projektia varten ostaa oma kaivinkone? En kaipaa sulta mitään neuvoja, koska selvästi sun tarkoituksena on latistaa mielenkiintoni asiaa kohtaa, mut siinä et tule onnistumaan!


      • vähän
        ¤Henna¤ kirjoitti:

        Tyhmäkin tajuaa, että pumpun pitää olla tehokas, eikä mikään köhäpumppu. Ogashin "mainossivuilla" on tälläinen "Muovit
        Puromuoveja on saatavana eri leveyksiä.Hiekka tai sora on liimattu lämmön avulla kalvon pintaan ja näin on saatu aikaan luonnollisen näköinen vahva pinta. Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun."
        "Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun.
        Tälläinen kuulostaa minusta aika lupaavalta ja kuinka moni siinä on nenä kiinni vedessä katsomassa, et kuinka se muovi sieltä näkyy?...

        Miksi annat ymmärtää, että en suunnittele mieheni kanssa tätä ollenkaan ennen toteutusta? Mitäs tää tänne kirjoittelu tänne on ja se, että olen ottanut mm. tähän ogashi yritykseen yhteyttä ja kysellyt?
        Meillä on tapana suunnitella tälläiset isot projektit etukäteen kunnolla, ettei tule mitään ylläreitä matkalla ja sen takia tännekkin kirjoittelin, et jos täällä olis joku kykenevä ja osaava henkilö, joka on ois tehnyt tälläistä aiemmin. Mitä pahaa sä siinäkin näät, että saan apua kaverilta, kun lainaa kaivuria? Pitäskö tällästä projektia varten ostaa oma kaivinkone? En kaipaa sulta mitään neuvoja, koska selvästi sun tarkoituksena on latistaa mielenkiintoni asiaa kohtaa, mut siinä et tule onnistumaan!

        jo sitä pipoa kun noin kiristää. Ei käsittääkseni LIRINÄLLÄ ole ollut tarkoitus sua latistaa tai muuten mollata vaan kertonut omakohtaisesta kokemuksestaan puron rakentamisesta.
        Jo useamman puron rakentaneena voin sanoa että mainos sivut voivat olla tosi hienoja ja myyjät kehua kuinka helppoa on rakentaa puro. Vesi vaan ON yksi vaikeimmista elementeistä, se ei aina ihan helpolla mene niin kuin rakentaja haluaisi, vaikka ollisi kuinka suunniteltu etukäteen ja ammattilaiset tekemässä. Ja kyllä niitä on nähty jos jonkin laisia tekeleitä ja se allas muovi ei tosiaankaan ole edes kymmenen metrin päästä kaunista katseltavaa. Lisäksi on otettava huomioon että veden pinta vaihtelee altaissa joka on myös otettava huomioon ylivuotoputkilla ja täyttöveden lisäyksellä joko manuaalisesti tai automatiikalla. On myös kustannus kysymys kuinka paljon on valmis laittamaan vesiaiheeseen ja sen hoitoon. Tarkoitus ei ole siis latistaa vaan että kun nyt hyvin suunnittelet niin otat myös nämä asiat huomioon.


      • koikarppi
        lirinä kirjoitti:

        No mietippä ite. Minä (37 v pompulat päässä) ja mieheni (37v ja yli 100kg)kaiveltiin tässä yks kesä oikeasti lasten pienillä hiekkalapioilla soraa ja kiviä omassa puutarhalammikossa. Oli meillä ämpäritkin. Ja vettä tietenkin. (Putsattiin ja fiksattiin, kun oli sorat väärässä paikassa ja pestiin hiekkasuodatinta että vesi pysyis vähän kirkkaanpana.) Tais siinä riitaakin tulla, mutta ei sentään lapioilla toisiamme lyöty. Kivaa oli ja aurinko paisto. Ja huumoria piisas!!!

        Mukava kuulla, että joku on saanut ukkonsakin mukaan tuohon lammikko leikkiin. Minä olen jo useamman kesän viritellyt 4 koikarpin lammikkoa ja nyt on jo toinen lammikko meneillään. Ensimmäinen oli liian pieni ja matala. Purokaan ei pelannut, kun se vesi hävisi tietenkin kivien väliin. Viime keväänä värkkäsin uuden lammikon puron uusiksi, kääntelin kiviä ja liuskekiviä "hulluuteen" asti.Nyt lorisee jo aika mukavasti. Pumppuja olen varmaan joka kesä ostanut uusia, köyhän ei kannattaisi ostaa halpaa ja tehotonta! On minulla myös suodatin ja uv-lamppukin, mutta ei se vesi kirkkaana pysy vaikka kuinka mainokset sitä lupaisi. Kyllä lammikko ja puro hommat ovat tosiaankin aikuisten hiekkaleikkejä, mutta pirun kivaa! Minun ukkoni ei aina vaan ymmärrä,miksi hänen täytyy tulla kääntelemään niitä isoja kiviä paikasta toiseen ja takaisin?! Eikä tuo lammikko taida tulla ikinä valmiiksi...


      • lirinä
        koikarppi kirjoitti:

        Mukava kuulla, että joku on saanut ukkonsakin mukaan tuohon lammikko leikkiin. Minä olen jo useamman kesän viritellyt 4 koikarpin lammikkoa ja nyt on jo toinen lammikko meneillään. Ensimmäinen oli liian pieni ja matala. Purokaan ei pelannut, kun se vesi hävisi tietenkin kivien väliin. Viime keväänä värkkäsin uuden lammikon puron uusiksi, kääntelin kiviä ja liuskekiviä "hulluuteen" asti.Nyt lorisee jo aika mukavasti. Pumppuja olen varmaan joka kesä ostanut uusia, köyhän ei kannattaisi ostaa halpaa ja tehotonta! On minulla myös suodatin ja uv-lamppukin, mutta ei se vesi kirkkaana pysy vaikka kuinka mainokset sitä lupaisi. Kyllä lammikko ja puro hommat ovat tosiaankin aikuisten hiekkaleikkejä, mutta pirun kivaa! Minun ukkoni ei aina vaan ymmärrä,miksi hänen täytyy tulla kääntelemään niitä isoja kiviä paikasta toiseen ja takaisin?! Eikä tuo lammikko taida tulla ikinä valmiiksi...

        Ja nyt ei sitten puutu kuin se kesä tämän 30 asteen pakkasen sijaan. Hmm... karppeja, täytyypä testata! Mitäs teit niille syksyllä? Syötitkö kissalle?


      • koikarppi
        lirinä kirjoitti:

        Ja nyt ei sitten puutu kuin se kesä tämän 30 asteen pakkasen sijaan. Hmm... karppeja, täytyypä testata! Mitäs teit niille syksyllä? Syötitkö kissalle?

        Karpit majailee autotallissa 1000 litran altaassa. Autotallissa on vajaat 10 astetta lämmintä, joten niitä ei tarvi syöttää talven aikana. Ovat selvinneet talven paastosta jo neljänä vuonna. Karpit vaan alkavat olemaan niin isoja ( suurin n. 50 cm) että, talviallas tulee jäämään pieneksi lähivuosina.


      • ihan samaa!
        vähän kirjoitti:

        jo sitä pipoa kun noin kiristää. Ei käsittääkseni LIRINÄLLÄ ole ollut tarkoitus sua latistaa tai muuten mollata vaan kertonut omakohtaisesta kokemuksestaan puron rakentamisesta.
        Jo useamman puron rakentaneena voin sanoa että mainos sivut voivat olla tosi hienoja ja myyjät kehua kuinka helppoa on rakentaa puro. Vesi vaan ON yksi vaikeimmista elementeistä, se ei aina ihan helpolla mene niin kuin rakentaja haluaisi, vaikka ollisi kuinka suunniteltu etukäteen ja ammattilaiset tekemässä. Ja kyllä niitä on nähty jos jonkin laisia tekeleitä ja se allas muovi ei tosiaankaan ole edes kymmenen metrin päästä kaunista katseltavaa. Lisäksi on otettava huomioon että veden pinta vaihtelee altaissa joka on myös otettava huomioon ylivuotoputkilla ja täyttöveden lisäyksellä joko manuaalisesti tai automatiikalla. On myös kustannus kysymys kuinka paljon on valmis laittamaan vesiaiheeseen ja sen hoitoon. Tarkoitus ei ole siis latistaa vaan että kun nyt hyvin suunnittelet niin otat myös nämä asiat huomioon.

        Toivottavasti aloittaja ottaa projektinsa hiukan rennommin kuin täällä kirjoittelun.


      • viherpeukku

        On aivan totta että 2 metrinen puro on aivan liian leveä. Fiksumpi kokoluokka olisi 20-50cm.

        Tuohon viritykseen tarvitaan vettä vaatimattomat 20 000 litraa tunnissa, että edes pieni lirinä näkyy. Löytyyhän niitäkin pumppuja kaupasta, mutta hieman kannattaisi kohtuullistaa mittoja ja keskustella ammattilaisen kanssa.


      • ei kelpaa
        ¤Henna¤ kirjoitti:

        Tyhmäkin tajuaa, että pumpun pitää olla tehokas, eikä mikään köhäpumppu. Ogashin "mainossivuilla" on tälläinen "Muovit
        Puromuoveja on saatavana eri leveyksiä.Hiekka tai sora on liimattu lämmön avulla kalvon pintaan ja näin on saatu aikaan luonnollisen näköinen vahva pinta. Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun."
        "Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun.
        Tälläinen kuulostaa minusta aika lupaavalta ja kuinka moni siinä on nenä kiinni vedessä katsomassa, et kuinka se muovi sieltä näkyy?...

        Miksi annat ymmärtää, että en suunnittele mieheni kanssa tätä ollenkaan ennen toteutusta? Mitäs tää tänne kirjoittelu tänne on ja se, että olen ottanut mm. tähän ogashi yritykseen yhteyttä ja kysellyt?
        Meillä on tapana suunnitella tälläiset isot projektit etukäteen kunnolla, ettei tule mitään ylläreitä matkalla ja sen takia tännekkin kirjoittelin, et jos täällä olis joku kykenevä ja osaava henkilö, joka on ois tehnyt tälläistä aiemmin. Mitä pahaa sä siinäkin näät, että saan apua kaverilta, kun lainaa kaivuria? Pitäskö tällästä projektia varten ostaa oma kaivinkone? En kaipaa sulta mitään neuvoja, koska selvästi sun tarkoituksena on latistaa mielenkiintoni asiaa kohtaa, mut siinä et tule onnistumaan!

        Jos kerran osaat etsiä itse tiedot, älä mollaa muita, jotka yrittävät auttaa. Jos tarkoituksesi oli keskustella voisit huomioida, että toisten mielipiteet ovat yhtä arvokkaita.


      • Frank 123
        ¤Henna¤ kirjoitti:

        Tyhmäkin tajuaa, että pumpun pitää olla tehokas, eikä mikään köhäpumppu. Ogashin "mainossivuilla" on tälläinen "Muovit
        Puromuoveja on saatavana eri leveyksiä.Hiekka tai sora on liimattu lämmön avulla kalvon pintaan ja näin on saatu aikaan luonnollisen näköinen vahva pinta. Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun."
        "Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun.
        Tälläinen kuulostaa minusta aika lupaavalta ja kuinka moni siinä on nenä kiinni vedessä katsomassa, et kuinka se muovi sieltä näkyy?...

        Miksi annat ymmärtää, että en suunnittele mieheni kanssa tätä ollenkaan ennen toteutusta? Mitäs tää tänne kirjoittelu tänne on ja se, että olen ottanut mm. tähän ogashi yritykseen yhteyttä ja kysellyt?
        Meillä on tapana suunnitella tälläiset isot projektit etukäteen kunnolla, ettei tule mitään ylläreitä matkalla ja sen takia tännekkin kirjoittelin, et jos täällä olis joku kykenevä ja osaava henkilö, joka on ois tehnyt tälläistä aiemmin. Mitä pahaa sä siinäkin näät, että saan apua kaverilta, kun lainaa kaivuria? Pitäskö tällästä projektia varten ostaa oma kaivinkone? En kaipaa sulta mitään neuvoja, koska selvästi sun tarkoituksena on latistaa mielenkiintoni asiaa kohtaa, mut siinä et tule onnistumaan!

        Niin että vittuako kyselet jos vastaukset on mielestäsi ihan paskoja. Puutarhasta en tiedä mitään, mutta jos haluat että 2 metrisessä purossasi näkyy yleensäkään vähän vesi, täytyy siinä virrata vähintään 200 litraa minuutissa eli 12 000 litraa tunnissa. Koitas nyt vähän isekkin järkeillä tota sun puroas!


      • Frank 123
        ¤Henna¤ kirjoitti:

        Tyhmäkin tajuaa, että pumpun pitää olla tehokas, eikä mikään köhäpumppu. Ogashin "mainossivuilla" on tälläinen "Muovit
        Puromuoveja on saatavana eri leveyksiä.Hiekka tai sora on liimattu lämmön avulla kalvon pintaan ja näin on saatu aikaan luonnollisen näköinen vahva pinta. Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun."
        "Kalvoja voidaan käyttää mm altaiden reunustan naamioimiseen ja purojen koristeluun.
        Tälläinen kuulostaa minusta aika lupaavalta ja kuinka moni siinä on nenä kiinni vedessä katsomassa, et kuinka se muovi sieltä näkyy?...

        Miksi annat ymmärtää, että en suunnittele mieheni kanssa tätä ollenkaan ennen toteutusta? Mitäs tää tänne kirjoittelu tänne on ja se, että olen ottanut mm. tähän ogashi yritykseen yhteyttä ja kysellyt?
        Meillä on tapana suunnitella tälläiset isot projektit etukäteen kunnolla, ettei tule mitään ylläreitä matkalla ja sen takia tännekkin kirjoittelin, et jos täällä olis joku kykenevä ja osaava henkilö, joka on ois tehnyt tälläistä aiemmin. Mitä pahaa sä siinäkin näät, että saan apua kaverilta, kun lainaa kaivuria? Pitäskö tällästä projektia varten ostaa oma kaivinkone? En kaipaa sulta mitään neuvoja, koska selvästi sun tarkoituksena on latistaa mielenkiintoni asiaa kohtaa, mut siinä et tule onnistumaan!

        Niin että vi**uako kyselet jos vastaukset on mielestäsi ihan paskoja. Puutarhasta en tiedä mitään, mutta jos haluat että 2 metrisessä purossasi näkyy yleensäkään vähän vesi, täytyy siinä virrata vähintään 200 litraa minuutissa eli 12 000 litraa tunnissa. Koitas nyt vähän isekkin järkeillä tota sun puroas!


    • m-a-r-i-s-s-a
      • Luonnon tyttö

        En ole edes luonnossa nähnyt noin leveää puroa. Ideasi on kiva, mutta tuskin noin leveä puro näyttää hauskalta. Hiekkaa ja kiviä voi olla, mutta pieni puro ja virtaus siinä keskellä näyttää paremmalta ja pumputkin riittävät. Onnea yritykseen.


      • suunnittelijakin
        Luonnon tyttö kirjoitti:

        En ole edes luonnossa nähnyt noin leveää puroa. Ideasi on kiva, mutta tuskin noin leveä puro näyttää hauskalta. Hiekkaa ja kiviä voi olla, mutta pieni puro ja virtaus siinä keskellä näyttää paremmalta ja pumputkin riittävät. Onnea yritykseen.

        Hyvä suunnittelija ei matki muita, vaan ideoi uusia ja raikkaita ratkaisuja- Vasta valmis toteutus ja kekseliäisyys tuottaa ahaa-elämyksiä. Hienoa, että joku uskaltaa omia latuja eikä matki muita.
        Se parinmetrin leveys voikin olla se juttu. Usein olen nähnyt onnettomia pieniä lirutuksia, jotka eivät edes huvita.


    • r.m77

      itselläni on suihkulähde 6*7m syvyys n. 1/1,5m elin n.42neliön muovi allas eli kaivettu johon on tehty pohjan ja reunojen muodot seuraavaksi levitelty hienohiekka (leikki hiekka) sit suodatinkangas ja muovi levitetty päälle ja jyrkemille reunoille laitoin joki kivi muovi mattoa.
      altaassa on luonon kiviä ja kasivilisuutta vedessä lume ja reunoilla tuijia,kuunliljoja,norjan agervoa,alppiruussu pieni. vanhoja tiiliä ja luononkivet osa vedessä kiertää ympärillä.keskellä on suihku pumppu. koko paketti tähän mennessä on maksanut n.560€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe