Ralliautojen luokittelusta?

eopa

Mitä luokituksia vaaditaan kotimaan ralleihin (mihin sarjaan milläkin autolla voi osallistua)? Löysin FIA:n sivuilta joitakin luokituslistoja, mutta en ottanut oikein selkoa niistä. Onko luokitus maakohtainen vai riittääkö että auto on luokiteltu joskus johonkin maahan ja kuinka kauan luokitus on voimassa? Entä jos autoa ei ole ikinä luokiteltu mihinkään, pystyykö sitä luokittelemaan ja kuka sen tekee? Esim. Peugeot 405 Mi16 oli jossain luokituslistassa, pystyykö saman luokituksen turvin kilpailemaan 405 Mi16x4 autolla? (luulen että ei). Pystyykö tuollaista vanhempaa autoa mitenkään edes saamaan mihinkään kilpailun jos niillä ei ole ennemin ajettu? Entä löytyykö jostakin tai osaako joku selventää selkokielellä mitä muutoksia mihinkin luokkaan saa tehdä. Eli jos joku osaisi selittää perusasiat luokista ja luokituksista, olisi enemmän kuin sata jänistä :)

5

3185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole..
      • eopa

        kiitos hyvästä linkistä!
        ymmärsinkö oikein, että muita kuin listassa olevia autoja ei voi saada rallipoluille ja niitäkin joilla luokitus loppunut niin ainoastaan F-ryhmään? Mites historic, onko niille muuta rajoitusta, kuin 25 vuoden ikä, vai pitääkö niidenkin olla joskus luokiteltuja?


      • ymmärsit
        eopa kirjoitti:

        kiitos hyvästä linkistä!
        ymmärsinkö oikein, että muita kuin listassa olevia autoja ei voi saada rallipoluille ja niitäkin joilla luokitus loppunut niin ainoastaan F-ryhmään? Mites historic, onko niille muuta rajoitusta, kuin 25 vuoden ikä, vai pitääkö niidenkin olla joskus luokiteltuja?

        oikein!Autot pitää olla joskus luokitelttu ryhmiin 1,2,3,4,A,N. Katso ja lue! Sivu 93 >>>
        http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdf


      • luokkareita
        ymmärsit kirjoitti:

        oikein!Autot pitää olla joskus luokitelttu ryhmiin 1,2,3,4,A,N. Katso ja lue! Sivu 93 >>>
        http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdf

        Ja vanhija luokituksia löytyy
        http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/F1738402CD97FDC3C125739A0053B6F9/$FILE/fichesHomolog.pdf

        Historic Suomessa pitää olla ennen vuotta 82 luokitellut autot (eli siis historic loppuu -81 vuoteen ja aikakausi nimeltä I historicissa). Eli siis A ja N ryhmän luokkarit eivät kelpaa, ne tulivat vasta -82

        F:ään käy lähes mikä tahansa luokituksiltaan vanhentunut auto.

        Sääntökirjalinkin jo joku laittoikin tänne. Ja vanhan sääntökirjan liitteet joiden mukaan historicit saa rakentaa, löytyvät www.autourheilu.fi ja sieltä materiaalipankki.


    • V1600

      ainoa luokka, johon auton voit luokitella itse on V1600 , ote sääntökirjasta:

      Sarjatuotantoauto, joka tulee olla mallivuotta 2000 tai uudempi, ja auton moottorin kuutiotilavuus ei saa olla 1600 cm3 suurempi. Auto tulee olla vapaasti kaupan EUmaissa.
      Ahtimella varustetut moottorit eivät ole sallittuja. Neliveto ei ole sallittu

      Auton ei tarvitse olla FIA:n ryhmään A tai N luokittelema. FIA-luokiteltujen autojen lisäluokitussivut eivät ole voimassa paitsi, jos ne ovat korjaussivuja (ER) tai kehityssivuja
      (ET). Myös tuotannossa vaihtuneet osat (VF) tai
      auton uusi versio (VP) kelpaavat. Lisäksi oheisen listan mukaiset luokitussivut:
      • kaksiosaisen vauhtipyörän korvaava yksiosainen
      vauhtipyörä
      • turvakehikoita (huom vaadittavat lisävahvikeputket)
      • istuimen kiinnityksiä
      • turvavyön kiinnityksiä
      • 2/4-oviversiot
      Luokittelemattomien autojen osien toleransseina käytetään luokiteltujen autojen osille annettuja tuotantotoleransseja.

      Kaikkiin autoihin tulee hakea AKK-Motorsportin
      passi, jonka kilpailija täyttää. Hyväksytyt passit toimivat myös auton katsastuskorttina. Passiin on liitettävä FIA:n luokitustodistus, mikäli auto on luokiteltu. Tämä autokohtainen
      passi on voimassa 7 vuotta. Passin voimassaolo
      päättyy myös, jos auton mallin/tyypin valmistuksen
      päättymisestä on kulunut enemmän kuin 7 vuotta.
      Passin voimassaoloa voidaan kuitenkin jatkaa enintään 31.12.2010 asti. Luokkaan hyväksytyistä autoista tehdään merkki- ja mallikohtainen lista sitä mukaa, kun hyväksyttyjä passeja myönnetään.

      Kilpailijalla on velvollisuus todistaa autonsa säännönmukaisuus valmistajan dokumentteihin nojaten kilpailun järjestäjän tai AKK:n esittämästä pyynnöstä.

      Jos auto on varustettu siirtokilvillä, tulee autoon suorittaa erillinen siirtokilpikatsastus AKK-Motorsportin nimeämillä katsastuspaikoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7373
    2. 76
      4850
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4769
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4198
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2988
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2599
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2511
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2166
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2161
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1800
    Aihe