Ralliautojen luokittelusta?

eopa

Mitä luokituksia vaaditaan kotimaan ralleihin (mihin sarjaan milläkin autolla voi osallistua)? Löysin FIA:n sivuilta joitakin luokituslistoja, mutta en ottanut oikein selkoa niistä. Onko luokitus maakohtainen vai riittääkö että auto on luokiteltu joskus johonkin maahan ja kuinka kauan luokitus on voimassa? Entä jos autoa ei ole ikinä luokiteltu mihinkään, pystyykö sitä luokittelemaan ja kuka sen tekee? Esim. Peugeot 405 Mi16 oli jossain luokituslistassa, pystyykö saman luokituksen turvin kilpailemaan 405 Mi16x4 autolla? (luulen että ei). Pystyykö tuollaista vanhempaa autoa mitenkään edes saamaan mihinkään kilpailun jos niillä ei ole ennemin ajettu? Entä löytyykö jostakin tai osaako joku selventää selkokielellä mitä muutoksia mihinkin luokkaan saa tehdä. Eli jos joku osaisi selittää perusasiat luokista ja luokituksista, olisi enemmän kuin sata jänistä :)

5

3301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole..
      • eopa

        kiitos hyvästä linkistä!
        ymmärsinkö oikein, että muita kuin listassa olevia autoja ei voi saada rallipoluille ja niitäkin joilla luokitus loppunut niin ainoastaan F-ryhmään? Mites historic, onko niille muuta rajoitusta, kuin 25 vuoden ikä, vai pitääkö niidenkin olla joskus luokiteltuja?


      • ymmärsit
        eopa kirjoitti:

        kiitos hyvästä linkistä!
        ymmärsinkö oikein, että muita kuin listassa olevia autoja ei voi saada rallipoluille ja niitäkin joilla luokitus loppunut niin ainoastaan F-ryhmään? Mites historic, onko niille muuta rajoitusta, kuin 25 vuoden ikä, vai pitääkö niidenkin olla joskus luokiteltuja?

        oikein!Autot pitää olla joskus luokitelttu ryhmiin 1,2,3,4,A,N. Katso ja lue! Sivu 93 >>>
        http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdf


      • luokkareita
        ymmärsit kirjoitti:

        oikein!Autot pitää olla joskus luokitelttu ryhmiin 1,2,3,4,A,N. Katso ja lue! Sivu 93 >>>
        http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdf

        Ja vanhija luokituksia löytyy
        http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/F1738402CD97FDC3C125739A0053B6F9/$FILE/fichesHomolog.pdf

        Historic Suomessa pitää olla ennen vuotta 82 luokitellut autot (eli siis historic loppuu -81 vuoteen ja aikakausi nimeltä I historicissa). Eli siis A ja N ryhmän luokkarit eivät kelpaa, ne tulivat vasta -82

        F:ään käy lähes mikä tahansa luokituksiltaan vanhentunut auto.

        Sääntökirjalinkin jo joku laittoikin tänne. Ja vanhan sääntökirjan liitteet joiden mukaan historicit saa rakentaa, löytyvät www.autourheilu.fi ja sieltä materiaalipankki.


    • V1600

      ainoa luokka, johon auton voit luokitella itse on V1600 , ote sääntökirjasta:

      Sarjatuotantoauto, joka tulee olla mallivuotta 2000 tai uudempi, ja auton moottorin kuutiotilavuus ei saa olla 1600 cm3 suurempi. Auto tulee olla vapaasti kaupan EUmaissa.
      Ahtimella varustetut moottorit eivät ole sallittuja. Neliveto ei ole sallittu

      Auton ei tarvitse olla FIA:n ryhmään A tai N luokittelema. FIA-luokiteltujen autojen lisäluokitussivut eivät ole voimassa paitsi, jos ne ovat korjaussivuja (ER) tai kehityssivuja
      (ET). Myös tuotannossa vaihtuneet osat (VF) tai
      auton uusi versio (VP) kelpaavat. Lisäksi oheisen listan mukaiset luokitussivut:
      • kaksiosaisen vauhtipyörän korvaava yksiosainen
      vauhtipyörä
      • turvakehikoita (huom vaadittavat lisävahvikeputket)
      • istuimen kiinnityksiä
      • turvavyön kiinnityksiä
      • 2/4-oviversiot
      Luokittelemattomien autojen osien toleransseina käytetään luokiteltujen autojen osille annettuja tuotantotoleransseja.

      Kaikkiin autoihin tulee hakea AKK-Motorsportin
      passi, jonka kilpailija täyttää. Hyväksytyt passit toimivat myös auton katsastuskorttina. Passiin on liitettävä FIA:n luokitustodistus, mikäli auto on luokiteltu. Tämä autokohtainen
      passi on voimassa 7 vuotta. Passin voimassaolo
      päättyy myös, jos auton mallin/tyypin valmistuksen
      päättymisestä on kulunut enemmän kuin 7 vuotta.
      Passin voimassaoloa voidaan kuitenkin jatkaa enintään 31.12.2010 asti. Luokkaan hyväksytyistä autoista tehdään merkki- ja mallikohtainen lista sitä mukaa, kun hyväksyttyjä passeja myönnetään.

      Kilpailijalla on velvollisuus todistaa autonsa säännönmukaisuus valmistajan dokumentteihin nojaten kilpailun järjestäjän tai AKK:n esittämästä pyynnöstä.

      Jos auto on varustettu siirtokilvillä, tulee autoon suorittaa erillinen siirtokilpikatsastus AKK-Motorsportin nimeämillä katsastuspaikoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22512
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      89
      9737
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      50
      7677
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      93
      6459
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      190
      6186
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      62
      5767
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      53
      5259
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      50
      5175
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      120
      4832
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4519
    Aihe