Mitä luokituksia vaaditaan kotimaan ralleihin (mihin sarjaan milläkin autolla voi osallistua)? Löysin FIA:n sivuilta joitakin luokituslistoja, mutta en ottanut oikein selkoa niistä. Onko luokitus maakohtainen vai riittääkö että auto on luokiteltu joskus johonkin maahan ja kuinka kauan luokitus on voimassa? Entä jos autoa ei ole ikinä luokiteltu mihinkään, pystyykö sitä luokittelemaan ja kuka sen tekee? Esim. Peugeot 405 Mi16 oli jossain luokituslistassa, pystyykö saman luokituksen turvin kilpailemaan 405 Mi16x4 autolla? (luulen että ei). Pystyykö tuollaista vanhempaa autoa mitenkään edes saamaan mihinkään kilpailun jos niillä ei ole ennemin ajettu? Entä löytyykö jostakin tai osaako joku selventää selkokielellä mitä muutoksia mihinkin luokkaan saa tehdä. Eli jos joku osaisi selittää perusasiat luokista ja luokituksista, olisi enemmän kuin sata jänistä :)
Ralliautojen luokittelusta?
5
2867
Vastaukset
- ole..
4x4 luokitelttu. Löytyy vain A-5380 1905cc ja A-5507 1998cc 405 MI16 luokkarit. Auton valmistajat luokittelevat ne. Tuolta löydät tietoa>
http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdf- eopa
kiitos hyvästä linkistä!
ymmärsinkö oikein, että muita kuin listassa olevia autoja ei voi saada rallipoluille ja niitäkin joilla luokitus loppunut niin ainoastaan F-ryhmään? Mites historic, onko niille muuta rajoitusta, kuin 25 vuoden ikä, vai pitääkö niidenkin olla joskus luokiteltuja? - ymmärsit
eopa kirjoitti:
kiitos hyvästä linkistä!
ymmärsinkö oikein, että muita kuin listassa olevia autoja ei voi saada rallipoluille ja niitäkin joilla luokitus loppunut niin ainoastaan F-ryhmään? Mites historic, onko niille muuta rajoitusta, kuin 25 vuoden ikä, vai pitääkö niidenkin olla joskus luokiteltuja?oikein!Autot pitää olla joskus luokitelttu ryhmiin 1,2,3,4,A,N. Katso ja lue! Sivu 93 >>>
http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdf - luokkareita
ymmärsit kirjoitti:
oikein!Autot pitää olla joskus luokitelttu ryhmiin 1,2,3,4,A,N. Katso ja lue! Sivu 93 >>>
http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-11-03T14-13-40175.pdfJa vanhija luokituksia löytyy
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/F1738402CD97FDC3C125739A0053B6F9/$FILE/fichesHomolog.pdf
Historic Suomessa pitää olla ennen vuotta 82 luokitellut autot (eli siis historic loppuu -81 vuoteen ja aikakausi nimeltä I historicissa). Eli siis A ja N ryhmän luokkarit eivät kelpaa, ne tulivat vasta -82
F:ään käy lähes mikä tahansa luokituksiltaan vanhentunut auto.
Sääntökirjalinkin jo joku laittoikin tänne. Ja vanhan sääntökirjan liitteet joiden mukaan historicit saa rakentaa, löytyvät www.autourheilu.fi ja sieltä materiaalipankki.
- V1600
ainoa luokka, johon auton voit luokitella itse on V1600 , ote sääntökirjasta:
Sarjatuotantoauto, joka tulee olla mallivuotta 2000 tai uudempi, ja auton moottorin kuutiotilavuus ei saa olla 1600 cm3 suurempi. Auto tulee olla vapaasti kaupan EUmaissa.
Ahtimella varustetut moottorit eivät ole sallittuja. Neliveto ei ole sallittu
Auton ei tarvitse olla FIA:n ryhmään A tai N luokittelema. FIA-luokiteltujen autojen lisäluokitussivut eivät ole voimassa paitsi, jos ne ovat korjaussivuja (ER) tai kehityssivuja
(ET). Myös tuotannossa vaihtuneet osat (VF) tai
auton uusi versio (VP) kelpaavat. Lisäksi oheisen listan mukaiset luokitussivut:
• kaksiosaisen vauhtipyörän korvaava yksiosainen
vauhtipyörä
• turvakehikoita (huom vaadittavat lisävahvikeputket)
• istuimen kiinnityksiä
• turvavyön kiinnityksiä
• 2/4-oviversiot
Luokittelemattomien autojen osien toleransseina käytetään luokiteltujen autojen osille annettuja tuotantotoleransseja.
Kaikkiin autoihin tulee hakea AKK-Motorsportin
passi, jonka kilpailija täyttää. Hyväksytyt passit toimivat myös auton katsastuskorttina. Passiin on liitettävä FIA:n luokitustodistus, mikäli auto on luokiteltu. Tämä autokohtainen
passi on voimassa 7 vuotta. Passin voimassaolo
päättyy myös, jos auton mallin/tyypin valmistuksen
päättymisestä on kulunut enemmän kuin 7 vuotta.
Passin voimassaoloa voidaan kuitenkin jatkaa enintään 31.12.2010 asti. Luokkaan hyväksytyistä autoista tehdään merkki- ja mallikohtainen lista sitä mukaa, kun hyväksyttyjä passeja myönnetään.
Kilpailijalla on velvollisuus todistaa autonsa säännönmukaisuus valmistajan dokumentteihin nojaten kilpailun järjestäjän tai AKK:n esittämästä pyynnöstä.
Jos auto on varustettu siirtokilvillä, tulee autoon suorittaa erillinen siirtokilpikatsastus AKK-Motorsportin nimeämillä katsastuspaikoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta801827Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181699- 161524
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin191213En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121204Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61192hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121146Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291131Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää81129Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot71124