Kaipaan kevättä

Hertta2009

Olisinpa jo mökillä...näkisin sipulikasvien runsaan kukinnon,pionien paksut silmut nousevan esiin.
Keittäisin ensimmäisen nokkosmuhennoksen ja latkisin aurinkoa terasilla kahvimuki kädessäni.

Moikkaisin naapureita,istuisin verannalla lukien Hels.Sanomia pitkälle aamuun,ja ottaisin tippakupin ulos mukaani.

Nukkuisin vintillä ja kuuntelisin sateen ropinaa,ja kääriytyisiin peittooni onnellisena.
Yöllä jos heräisin nuuhkisin kesäyön tuoksua,syreenin ja juhannusruusun.

Näihin unelmiin päätän tämän päiväni ja toivotan kaikille Hyvää Yötä.

62

2626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nämä kevään odotukset, käväisinpä minäkin katsastamassa mökilläni viime viikonloppuna. Hiukan oli lunta, ettei vallan ankeelta näyttänyt. Ompa semmoinen paviljonkki,jossa puuhella ja tyttären tytär sanoi,että Mummu,kyllä talvellakin siellä vois paistaa lättyjä. Ninnpä tänne on luvassa Länsi-Suomeen aurinkoa ja pikkupakkasta viikonlopuksi,jotta lättyjä on mentävä lapsille paistamaan.

    • Maalaismies*

      Radiossa sanottiin, että päivä on taas pidentynyt. Eikö se puhu kevään tulosta. Nautitaan sen odottelusta. Odottaa ne pionien silmutkin...

    • Vai, että oikein 'latkit' aurinkoa. Moista ilmaisua en ole ennen kuullutkaan.

      Sinulla ei varmaan ole kesämökissäsi peltikattoa kumisemassa vaan ehkäpä idyllinen pärekatto.

      Kerro vielä mikä on tippakuppi! 'Silmänkirkastustako' sisällä?

      Olen itsekin Uudeltamaalta mutta ilmaisusi ovat uudempia.

      Miks kevättä odotamma? tiedän syyn
      sen saa viettää seurassa titityyn

      Kepeää keskiviikkoa!

      • Hertta2009

        Kyllä on peltikatto,ja rankkasateella se rummuttaa oikein dramaattisesti.

        Tippakuppi taas ei aamulla sisällä mitään silmänkirkastetta,vaan tulee ruotsinkielestä
        " påtår " suoraan suomennettuna lisäkyynel.
        Illemällä voi sitten olla vaikka-- kahviknorri--

        Vietin ennen kesiä Houtskarissa saaressa,mutta nyt saavat lapset perheineen jatkaa siellä.
        Tuo auringon latkiminenkin,on näköjään suora käännös ruotsinkielestä " lapa sol ".Enpä ole tiedostanutkaan sitä,kuinka sotalapsena Ruotsissa olo on vaikuttanut ilmaisutapaani,samoin ensimmäinen avioliittoni suomenruotsalaisen kanssa. Jotta "tjänare" sitten vaan.


    • "Ne nukkuvat vielä untaan / nuo kukkaset vallassa roudan / vaan kerran ne nostavat päänsä/ kun päivä suo lämmön ja poudan...niin oikukas on onni maan jos lemmit mua / mä onnen saan.."

      Ensimmäiset odottamani kevään airuet ovat valkeat suloiset jouluruusut, jotka huhtikuussa lumenkin keskeltä nostavat kukkasensa. Lempijoulukukkani on tuo vuokonsukuinen jouluruusu, istutan ne aina kukkapenkkiin, ja muutamat ovat jääneet eloon. Sitten alkavat pikkusipulikukat kukkia sinisinä merinä, sitten on keltaisen vuoro.

      Kevään unelmissa, mutta myös tämän päivän lumen valkoisuudesta nauttien, teitä tervehtää Ramoona.

      • Se on minun "jouluni." Valmistelut ovat jo käynnissä varmuuden vuoksi. Kuuset ovat isoja ja tuuheita, valmiina paikalla.

        Naapurit harvoin vilkuttelee, heitä ei lähistöllä ole. Telkkari saa unohtua, samoin tämä rakkine. Ei ole sähköjä ja agrekaattia en hanki luonnon rauhaa pilaamaan.(ei tarvitse esitellä niitä "hiljaisia")

        Siellä on oma, toisenlainen rauha, toiset puuhat.Eikä yksinäisyys vaivaa, siitä on riittävästi kokemusta.

        Missään tapauksessa en tyrkytä mokomaa elämänmuotoa hyväksi. Se vain sopii minulle ja se on tässä tapaukseessa tärkeintä.

        Ainahan välillä tulee piipahdettua täällä "kylämaisemissakin", asiatkin vaativat.
        Meitähän on moneen junaan ja laiturillekin jää.


      • ynnämuu kirjoitti:

        Se on minun "jouluni." Valmistelut ovat jo käynnissä varmuuden vuoksi. Kuuset ovat isoja ja tuuheita, valmiina paikalla.

        Naapurit harvoin vilkuttelee, heitä ei lähistöllä ole. Telkkari saa unohtua, samoin tämä rakkine. Ei ole sähköjä ja agrekaattia en hanki luonnon rauhaa pilaamaan.(ei tarvitse esitellä niitä "hiljaisia")

        Siellä on oma, toisenlainen rauha, toiset puuhat.Eikä yksinäisyys vaivaa, siitä on riittävästi kokemusta.

        Missään tapauksessa en tyrkytä mokomaa elämänmuotoa hyväksi. Se vain sopii minulle ja se on tässä tapaukseessa tärkeintä.

        Ainahan välillä tulee piipahdettua täällä "kylämaisemissakin", asiatkin vaativat.
        Meitähän on moneen junaan ja laiturillekin jää.

        Voi kun oli kiva kirjoitus Hertalta.
        Tuo tippakuppi ja auringon latkimien, ihan mielenkiintoisia sanontoja.
        "Pootoorista" puhutaan täällä meilläkin santsikupposena, mutta tippakuppi - ihan kiva juttu.
        Muuten haikailen aina kevään ja kesän valoisuutta, aurinkoa ja lämpöä.
        Talvea en jaksaisi millään, pitkältä tuntuu odottavan aika.
        Etelän lämpöön täytyy päästä vielä ennen kesää.
        Asun muuten maalla vanhassa omakotitalossa, joten on kuin olisin aina mökillä. Siksi en mökkielämää osaa kaivata.


      • Vieras mies
        ynnämuu kirjoitti:

        Se on minun "jouluni." Valmistelut ovat jo käynnissä varmuuden vuoksi. Kuuset ovat isoja ja tuuheita, valmiina paikalla.

        Naapurit harvoin vilkuttelee, heitä ei lähistöllä ole. Telkkari saa unohtua, samoin tämä rakkine. Ei ole sähköjä ja agrekaattia en hanki luonnon rauhaa pilaamaan.(ei tarvitse esitellä niitä "hiljaisia")

        Siellä on oma, toisenlainen rauha, toiset puuhat.Eikä yksinäisyys vaivaa, siitä on riittävästi kokemusta.

        Missään tapauksessa en tyrkytä mokomaa elämänmuotoa hyväksi. Se vain sopii minulle ja se on tässä tapaukseessa tärkeintä.

        Ainahan välillä tulee piipahdettua täällä "kylämaisemissakin", asiatkin vaativat.
        Meitähän on moneen junaan ja laiturillekin jää.

        Me olemme sellaisia kevään ja kesän odottajia.
        Ja muutenkin aina odotamme jotain. Niin minäkin. Mutta nyt tuli taas mieleen tämä hetki, josta pitäisi löytää se sama lohtu ja rauha, jota keväältä odotamme.
        Ennen kun minullakin oli puutarha, joka sitoi minut huhtikuusta -lokakuuhun, nautin joskus talven rauhasta, vaikka kevättä tietysti odottelin minäkin. Mutta talvi oli suuri levon ja suunnittelun aika silloin.
        Ja on minun talviini jäänyt se tunne vieläkin, vaikka olen jo puutarhani jättänyt nuoremmille.
        Minulla on kuitenkin mahdollisuus seurata elämää siellä vieläkin.


      • Ovat niitä kaikkein rakkaimpia.

        Pienet sipulikukat krookukset avaavat jo varhain teriönsä js sitten isommat, tulppaanit ja narsissit.

        Entisessä asunnossani näitä kaikkia kasvoi, ja
        naapurin puolelta meille levisi skilla, joka keväällä sinisenä mattona peitti rajalla olevan pensasaidan reunamat.
        Näitä skilloja on nykyisen taloni lipputangon ympärillä aivan sinisenään keväällä.
        Pidän niistä tosi paljon.

        Sain edellisessä asunnossani naapurin Tuulalta keväänkaiho-nimisen kasvin, jota olen istuttanut myös mökille ja mieheni hautakiven taakse ja sivuille. Sinne siirsin myöskin bergeniaa eli vuorenkilpeä entisen asuntoni pihalta. Samoin mökille.

        Keväällä kukkivista pensaistakin pidän, norjalainen morsiusangervo niistä rakkain.


      • Vieras mies kirjoitti:

        Me olemme sellaisia kevään ja kesän odottajia.
        Ja muutenkin aina odotamme jotain. Niin minäkin. Mutta nyt tuli taas mieleen tämä hetki, josta pitäisi löytää se sama lohtu ja rauha, jota keväältä odotamme.
        Ennen kun minullakin oli puutarha, joka sitoi minut huhtikuusta -lokakuuhun, nautin joskus talven rauhasta, vaikka kevättä tietysti odottelin minäkin. Mutta talvi oli suuri levon ja suunnittelun aika silloin.
        Ja on minun talviini jäänyt se tunne vieläkin, vaikka olen jo puutarhani jättänyt nuoremmille.
        Minulla on kuitenkin mahdollisuus seurata elämää siellä vieläkin.

        Ei kaipausta tulevaan...ei menneeseen.
        Kun on kokeillut,kokenut,uskaltanut "melkein kaiken",voi olla tässä vaan ja mennä eteenpäin.
        Se,mitä edessäpäin on,tapahtuu,jos on tapahtuakseen.
        Niin rationalisti ja ideallisti ikuisesti,samalla kertaa,että kaikki tapahtumaan tuleva on juuri minua varten.Mitä oma minäni sanoo,niin teen.

        Voi olla tyytyväinen,kun on syreenien,ruusujen huumaavat tuoksut saanut aistia,maan ihon,mullan käsissään tuntea,siemenet kylvää,metsät samota.Savusaunan hellässä sylissä huoata,veden liplatusta auringon painuessa mailleen nokisen saunan pikku ikkunasta katsellen.
        Kaikki mennyt on sisälläni antaen hyvän hetken.


    • Fanni

      Ajatukset alkoivat elää heti, kun päivä piteni kukon askeleen. Kevät on tulossa.
      Syksypuolella jo muutin puutarhakirjat käden ojennuksen päähän. Selaan niitä hartaasti.
      Nyt on aika selvitellä, millä perennoilla täydennän kukkapenkkiä. Ajan tasalla pitämäni kartta osoittaa tyhjiä kohtia.
      Penkassa mellastavilla myyrillä on ollut oltavat, kun myöhään syksyllä ropsautin niiden onkaloihin putken avulla myrkkyä. Perennapenkkiin eivät ole osanneet korkeiden reunojen vuoksi. On hankittava ja kiinnitettävä varpushaukan pönttö toiveena myyrien surma.
      Kevään lähettiläiksi olen yrittänyt levittää tantereelle kevätesikkoa, valkovuokkoa. lemmikkiä, käenrieskaa, scillaa.
      Haaveillaan suotuisasta keväästä ja kesästä !

    • jjoutava

      Kyllä, vaikka;
      kylätien varrella ei palveluita ole nimeksikään n. 20 kilometriin suuntaasa.
      Sähköt on mutta ei nettiyhteyttä,digilittana tv on mutta ei sitä ehi katteleen.
      Saunaan pitää puut hakea liiteristä, vesi tulee raanasta mutta padan alle pitää laittaa tuli että saa lämmintä vettä.
      Kompostoiva huusi on pihanperällä.
      Kaikki nämä hankaluuet; mutta sinne silti kaipaan.

      • Fanni

        Samat mukavuudet mökillä meilläkin paitsi viime kesänä vihdoin tuli hankittua kuumavesiboileri. Oli nääs tullut markkinoille kuin meitä varten mitoitettu 30 l:n boileri, suorakaiteen muotoinen, joka juuri ja juuri mahtui mahtui lauteiden alle.
        Saunassa saa nyt lämpimän suihkun ja seinän läpi vietynä tuvassa tulee lämmin tiskivesi altaaseen. Suorastaan ylellistä.
        Pelkäsin boilerin tuovan hankalaa siivottavaa tilaa minisaunaamme, mutta ei.
        Kiinnitys seinään ja "hattu päähän". Tehtiin vesivanerista boilerille lattialle päin kallistuva suojus. Tomut, vastanlehdet ym tippuva lähtee suihkuttamalla ja vapaan lattian puhdistus käy helposti kuin tähänkin saakka.

        Siellä rantapenkassa ne myyrät elävät ja maiskuttelevat keväisin vuorenkilvet. Ovat onneksi keksineet sitkeimmän kasvin. Varotaanpa nyt sitten myyräkuumetta juhannukseen saakka.

        Toinen pahus, biisami, tuhosi venerannan hienon osmankäämin. Sama otus söi osaksi jo keltaisen kurjenmiekan, mutta sekin kasvaa uudelleen.

        Jänis ristihuuli pätki piikkistä Hinnonmäen keltaista ja nyt olis tarjolla 3 uutta Lepaan punaista, piikkisiä nekin. Varmuuden vuoksi omena, luumu, marja-aronia, saskatoon ja syyshortensia ovat verkon sisällä. En kyllä tiedä, kelpaisivatko jyrsijöille.

        Pienelläkin tontilla riittää puuhastelua. Ei tule naapurissakaan käytyä. Illoin aamuin vielä pienen pienet kalastushommat.
        Nyt pitäis osata ostaa uusi kunnon virveli, jota heitellä. Mutta kun en osaa ja mies on kotoisin kuivalta maalta. Poimii mieluummin sieniä, mustikoita ja puolukoita. Kalaa hän kyllä syö.

        Olisivatko läppäri ja mokkula mökkiläisen värkkejä? Omalla kohdallani emmin näytön näkyvyyttä ja pieniä näppäimiä.


      • jjoutava
        Fanni kirjoitti:

        Samat mukavuudet mökillä meilläkin paitsi viime kesänä vihdoin tuli hankittua kuumavesiboileri. Oli nääs tullut markkinoille kuin meitä varten mitoitettu 30 l:n boileri, suorakaiteen muotoinen, joka juuri ja juuri mahtui mahtui lauteiden alle.
        Saunassa saa nyt lämpimän suihkun ja seinän läpi vietynä tuvassa tulee lämmin tiskivesi altaaseen. Suorastaan ylellistä.
        Pelkäsin boilerin tuovan hankalaa siivottavaa tilaa minisaunaamme, mutta ei.
        Kiinnitys seinään ja "hattu päähän". Tehtiin vesivanerista boilerille lattialle päin kallistuva suojus. Tomut, vastanlehdet ym tippuva lähtee suihkuttamalla ja vapaan lattian puhdistus käy helposti kuin tähänkin saakka.

        Siellä rantapenkassa ne myyrät elävät ja maiskuttelevat keväisin vuorenkilvet. Ovat onneksi keksineet sitkeimmän kasvin. Varotaanpa nyt sitten myyräkuumetta juhannukseen saakka.

        Toinen pahus, biisami, tuhosi venerannan hienon osmankäämin. Sama otus söi osaksi jo keltaisen kurjenmiekan, mutta sekin kasvaa uudelleen.

        Jänis ristihuuli pätki piikkistä Hinnonmäen keltaista ja nyt olis tarjolla 3 uutta Lepaan punaista, piikkisiä nekin. Varmuuden vuoksi omena, luumu, marja-aronia, saskatoon ja syyshortensia ovat verkon sisällä. En kyllä tiedä, kelpaisivatko jyrsijöille.

        Pienelläkin tontilla riittää puuhastelua. Ei tule naapurissakaan käytyä. Illoin aamuin vielä pienen pienet kalastushommat.
        Nyt pitäis osata ostaa uusi kunnon virveli, jota heitellä. Mutta kun en osaa ja mies on kotoisin kuivalta maalta. Poimii mieluummin sieniä, mustikoita ja puolukoita. Kalaa hän kyllä syö.

        Olisivatko läppäri ja mokkula mökkiläisen värkkejä? Omalla kohdallani emmin näytön näkyvyyttä ja pieniä näppäimiä.

        on sinulla hienot hankaluudet, melkein kateeks käy.
        Minulle tuli yllättäen kuivanmaan kaarisillan teko kun tontilla on syvänne jossa joskus on ollut vettä, kumppani halusi siihen kaarisillan, sellaisem romanttisen, on siinä nyt se.


      • Fanni kirjoitti:

        Samat mukavuudet mökillä meilläkin paitsi viime kesänä vihdoin tuli hankittua kuumavesiboileri. Oli nääs tullut markkinoille kuin meitä varten mitoitettu 30 l:n boileri, suorakaiteen muotoinen, joka juuri ja juuri mahtui mahtui lauteiden alle.
        Saunassa saa nyt lämpimän suihkun ja seinän läpi vietynä tuvassa tulee lämmin tiskivesi altaaseen. Suorastaan ylellistä.
        Pelkäsin boilerin tuovan hankalaa siivottavaa tilaa minisaunaamme, mutta ei.
        Kiinnitys seinään ja "hattu päähän". Tehtiin vesivanerista boilerille lattialle päin kallistuva suojus. Tomut, vastanlehdet ym tippuva lähtee suihkuttamalla ja vapaan lattian puhdistus käy helposti kuin tähänkin saakka.

        Siellä rantapenkassa ne myyrät elävät ja maiskuttelevat keväisin vuorenkilvet. Ovat onneksi keksineet sitkeimmän kasvin. Varotaanpa nyt sitten myyräkuumetta juhannukseen saakka.

        Toinen pahus, biisami, tuhosi venerannan hienon osmankäämin. Sama otus söi osaksi jo keltaisen kurjenmiekan, mutta sekin kasvaa uudelleen.

        Jänis ristihuuli pätki piikkistä Hinnonmäen keltaista ja nyt olis tarjolla 3 uutta Lepaan punaista, piikkisiä nekin. Varmuuden vuoksi omena, luumu, marja-aronia, saskatoon ja syyshortensia ovat verkon sisällä. En kyllä tiedä, kelpaisivatko jyrsijöille.

        Pienelläkin tontilla riittää puuhastelua. Ei tule naapurissakaan käytyä. Illoin aamuin vielä pienen pienet kalastushommat.
        Nyt pitäis osata ostaa uusi kunnon virveli, jota heitellä. Mutta kun en osaa ja mies on kotoisin kuivalta maalta. Poimii mieluummin sieniä, mustikoita ja puolukoita. Kalaa hän kyllä syö.

        Olisivatko läppäri ja mokkula mökkiläisen värkkejä? Omalla kohdallani emmin näytön näkyvyyttä ja pieniä näppäimiä.

        Olen kokeillut kotioloissa ko. yhdistelmällä ja käytin sitä kuin kaapeli-tai laajakaistaa ikään.

        Hyvään toimivuteen vaaditaan 3G-yteyden olemassaolon. Tällaisen olemassaolo ei maaseudulla ole taattu. Luovuin tuosta sen labiluuden (epästabiluuden) takia.

        Sähköt saa maallekin runsaaseenkin käyttöön riittävän suurilla paneleilla. Äskettäin kerrottiin saksalaisesta miehetä, joka on vuokrannut talojen kattoja, peittänyt ne aurinkopaneleilla ja saa näin halvan sähkön. Käytön ollessa vähäistä menee ylimääräinen sähkö takaisin sähköverkkoon ja pienentää sähkölaskua.

        kWh-mittari näet pyörii takaperin jos kulutuksen sijasta myydään. Mitenkähän myrskyssä panelien käy?


      • Fanni
        Ruuneperi kirjoitti:

        Olen kokeillut kotioloissa ko. yhdistelmällä ja käytin sitä kuin kaapeli-tai laajakaistaa ikään.

        Hyvään toimivuteen vaaditaan 3G-yteyden olemassaolon. Tällaisen olemassaolo ei maaseudulla ole taattu. Luovuin tuosta sen labiluuden (epästabiluuden) takia.

        Sähköt saa maallekin runsaaseenkin käyttöön riittävän suurilla paneleilla. Äskettäin kerrottiin saksalaisesta miehetä, joka on vuokrannut talojen kattoja, peittänyt ne aurinkopaneleilla ja saa näin halvan sähkön. Käytön ollessa vähäistä menee ylimääräinen sähkö takaisin sähköverkkoon ja pienentää sähkölaskua.

        kWh-mittari näet pyörii takaperin jos kulutuksen sijasta myydään. Mitenkähän myrskyssä panelien käy?

        Myrsky reutoaa tämän kerrostalon tasapeltikattoa. Käy ylimpään kerrokseen kuuluva, melkoinen kolkutus syysmyrskyjen aikana. Mökillä osuu parhaiten etelätuuli, joka voimakkaana oli vääntänyt metsokuvioisen, vankan rautaviirin jalkoja myöten vaakatasoon.
        Luulisi heikosti kiinnitettyjen aurinkopaneelien saavan lennonlystiä !


      • Fanni kirjoitti:

        Myrsky reutoaa tämän kerrostalon tasapeltikattoa. Käy ylimpään kerrokseen kuuluva, melkoinen kolkutus syysmyrskyjen aikana. Mökillä osuu parhaiten etelätuuli, joka voimakkaana oli vääntänyt metsokuvioisen, vankan rautaviirin jalkoja myöten vaakatasoon.
        Luulisi heikosti kiinnitettyjen aurinkopaneelien saavan lennonlystiä !

        Olen joidenkin talojen nurkilla nähnyt tuulivoimalan. Sellainen olisi hyvä syysmyrskyllä kun valoa ja muutakin tarvitaan.

        Olen joskus ajatellut ottaa selvää hinnoista, tehoista ym.


      • Hertta2009
        Ruuneperi kirjoitti:

        Olen kokeillut kotioloissa ko. yhdistelmällä ja käytin sitä kuin kaapeli-tai laajakaistaa ikään.

        Hyvään toimivuteen vaaditaan 3G-yteyden olemassaolon. Tällaisen olemassaolo ei maaseudulla ole taattu. Luovuin tuosta sen labiluuden (epästabiluuden) takia.

        Sähköt saa maallekin runsaaseenkin käyttöön riittävän suurilla paneleilla. Äskettäin kerrottiin saksalaisesta miehetä, joka on vuokrannut talojen kattoja, peittänyt ne aurinkopaneleilla ja saa näin halvan sähkön. Käytön ollessa vähäistä menee ylimääräinen sähkö takaisin sähköverkkoon ja pienentää sähkölaskua.

        kWh-mittari näet pyörii takaperin jos kulutuksen sijasta myydään. Mitenkähän myrskyssä panelien käy?

        Siirryin mokkulan käyttöön juuri se takia kun mökilläkin haluan maksaa laskut,ja käyttää googlea.
        Kesäpaikkani kun on Vantaan joen rantamilla,niin on se pääkaupunkiseudun laitteiden tavoitettavissa.
        Minähän en aja kotiin parin viikon välein tietsikan luo maksaakseni laskuja.Kukat on tosin kasteltava muutaman viikon välein!
        Turhan kalliiksi tulee avata liittymä joka kevät,yli 70 euroa ,joten mokkula on maksettu kahdeksi vuodeksi a`70 euroa.
        näin on hyvä.


    • yksin koettuna
      on jotain sellaista, minkä takia lähden mieluummin kentälle pelaamaan.

      Kun kerroit, Hertta, tuosta vintillä nukkumisesta ja sateen ropinasta,
      tunne tuli voimakkaana päälle taas.

      Kyllä siellä silloin voi käydä, kun lähipiiriä on mukana,
      vaikka vähemmälle onkin minun osaltani jäänyt viime aikoina.

      Vaikka siellä on TV, ei sitä siellä halua katsoa.

      Täällä kaupungissa en koe itseäni yksinäiseksi.

      • Hertta2009

        Voihan sitä olla jonkun aikaa yksinäänkin.
        Jos kuitenkin tunnet vetoa lähteä maalle,suosittelen sitä.
        Minä nautin tavattomasti,laittaessani mökin asumiskuntoon keväällä ennen vappua.

        Vuodevaatteet pihalle,vintti tuulettumaan,ja avatessani liinavaatekaapin ovet, tuntuu lakanoissa menneen kesän auringon tuoksu!

        Eikun illalla viimeksi saunaan,ja pujahtaa puhtaaseeen sänkyyn.Koko elimistö elpyy ikkunan ollessa auki raollaan koko yön.

        Toki vesi on hakusessa,vessa on kemiallinen,mutta rakastan määrättyä primitiivisyyttä siellä. Aamiaiset verannalla,vehreyden ympäröimänä ovat sielulle mannaa.Joka kukka ja kasvi on tuttu,ja tulee oltua ulkona päivät pitkät.

        Kyllä ruoka ja uni maittaa. Ja luonto palkitsee
        raatajansa sekä kauneudellä,että antimillaan.


      • Hertta2009 kirjoitti:

        Voihan sitä olla jonkun aikaa yksinäänkin.
        Jos kuitenkin tunnet vetoa lähteä maalle,suosittelen sitä.
        Minä nautin tavattomasti,laittaessani mökin asumiskuntoon keväällä ennen vappua.

        Vuodevaatteet pihalle,vintti tuulettumaan,ja avatessani liinavaatekaapin ovet, tuntuu lakanoissa menneen kesän auringon tuoksu!

        Eikun illalla viimeksi saunaan,ja pujahtaa puhtaaseeen sänkyyn.Koko elimistö elpyy ikkunan ollessa auki raollaan koko yön.

        Toki vesi on hakusessa,vessa on kemiallinen,mutta rakastan määrättyä primitiivisyyttä siellä. Aamiaiset verannalla,vehreyden ympäröimänä ovat sielulle mannaa.Joka kukka ja kasvi on tuttu,ja tulee oltua ulkona päivät pitkät.

        Kyllä ruoka ja uni maittaa. Ja luonto palkitsee
        raatajansa sekä kauneudellä,että antimillaan.

        joten juoksevaa vettä saa vain kiireisenä päivänä.

        Olen ilmeisesti 'ulkoistanut' yksinäisyyden tunteen
        sinne mökille, siellä se tulee, ei voi mitään.

        Mut vessa, miksi ihmeessä kemiallinen?

        Kun muutimme sen kompostoivaksi, siis onko se nyt turvetta,
        sellaista kuivaa, mitä heitetään vessan alle,
        huomasimme, miten paljon parempi!

        Ei tarvinnut sitä kemikaalin voimakasta 'döfistä'
        sietää, vessa on täysin hajuton ja siisti.

        Vaihdahan sinäkin kompostoivaan, Hertta!:)


      • satu kirjoitti:

        joten juoksevaa vettä saa vain kiireisenä päivänä.

        Olen ilmeisesti 'ulkoistanut' yksinäisyyden tunteen
        sinne mökille, siellä se tulee, ei voi mitään.

        Mut vessa, miksi ihmeessä kemiallinen?

        Kun muutimme sen kompostoivaksi, siis onko se nyt turvetta,
        sellaista kuivaa, mitä heitetään vessan alle,
        huomasimme, miten paljon parempi!

        Ei tarvinnut sitä kemikaalin voimakasta 'döfistä'
        sietää, vessa on täysin hajuton ja siisti.

        Vaihdahan sinäkin kompostoivaan, Hertta!:)

        Kyllä ne minustakin olivat innostavia,

        ensimmäisten töiden alkusoittona oli suojuksien hakeminen savupiipun päältä,
        myös rantasaunan katolta.

        Vuodevaatteet, matot, kaikki ovet ja ikkunat auki...
        ihanaa touhua, kun lapsetkin olivat messissä.

        Muistan myös sen päivän, kun hanhet suurena joukkona tulivat
        ja laskeutuivat kovalla rähinällä järvelle,
        jatkaakseen sitten eteen päin myöhemmin.

        Itsekin ihminen kokee siellä kevään kohinan voimallisena.


      • Hertta2009
        satu kirjoitti:

        joten juoksevaa vettä saa vain kiireisenä päivänä.

        Olen ilmeisesti 'ulkoistanut' yksinäisyyden tunteen
        sinne mökille, siellä se tulee, ei voi mitään.

        Mut vessa, miksi ihmeessä kemiallinen?

        Kun muutimme sen kompostoivaksi, siis onko se nyt turvetta,
        sellaista kuivaa, mitä heitetään vessan alle,
        huomasimme, miten paljon parempi!

        Ei tarvinnut sitä kemikaalin voimakasta 'döfistä'
        sietää, vessa on täysin hajuton ja siisti.

        Vaihdahan sinäkin kompostoivaan, Hertta!:)

        Olen kyllä ajatellut vaihtaa kem. wc sähkökäyttöiseen.

        Muutenhan se on näppärän kokoinen kannettava laite joka tyhjennetetään erilliseen säiliöön,jonka loka-auto tyhjentää. Veneilyajan peruja.

        Tuo karike,kompostoiva vessa on tietenkin luonnonmukaisin,vaan kun täytyisi teettää kaikki työt.Olen arka pyytämään lapsia apuun,heillä kun on Houtskarissa yllin kyllin puuhaa.


    • kateellisena

      mietin, että oilishan se kivaa, jos olis mökki. Jos omistais mökin, mutta kun ei. Kerrostalossa vaan kesät talvet, sepä se.

      • uzma-m

        Kevat tulla tupsahti muutaman paivan sateen jalkeen,keltaiset yasmiinit kukkivat,nurmikko viherjoi,puutkin ovat silmukoilla, ne jotka eivat ole ikivihreita.
        Uuden talomme seinustalla komeat daliat kukkivat ja ja makuhuoneemme ikkunan alla tummasilmaiset orvokit ovat auenneet.
        Aurinko paistoi pilvettomalta taivaalta lampo 25 astetta,laheiset Himalayan huiput ovat viela valkoisen lumen peitossa.
        Villisioilla ja koirilla ovat lemmenleikit menossa,linnuillakin alkaa pesimis touhut.


      • kateellinen num.2

        joilla vuorotelle,, tai Amerikassa!!


      • susmorsian ek.
        kateellinen num.2 kirjoitti:

        joilla vuorotelle,, tai Amerikassa!!

        aloituksessa mainittiin.
        Yleensähän on kaipuu johonkin, jota on kenties mahdoton saavuttaa.Joskus se kaipuu voi olla parempikin kuin itse sen tavoittaminen.
        Itse olen saanut sen mökkihöperyyden kokea,hyvä niin,joten ei tarvitse enää kaivata.
        Mutta...esimerkiksei mummonmökkejä on saatavilla vuokralle edulisillakin hinnoilla,ainakin täälläpäin vaikka Lempäälässä.Juuri sellaisia,jollaisen urbaani ihminen ehkä haluaisi kesäasunnokseen,vesi kaivosta,aika ajoin itse tyhjennettävä huussi pihalla,pikkuruinen pihasauna.Marja-ja sienimetsät vieressä.Isot kuuset,joitten oksilla lepakot päiväunensa nukkuvat.Kaipuuta vaan toteuttamaan,itsestähän sekin kiinni on.


      • onnellinen**

        Minä taas sanon, että onneksi ei ole mökkiä. Kerrostalosta pääsee aina suuntaan jos toiseenkin, jos on halua lähteä. Jos taas sanot, että ei ole varaa lähteä, niin kyllä sillä rahalla joka mökinpitoon menee pystyy matkustelemaankin. Huoleton on mökitön yksinäinen eukko.


      • Liisis
        susmorsian ek. kirjoitti:

        aloituksessa mainittiin.
        Yleensähän on kaipuu johonkin, jota on kenties mahdoton saavuttaa.Joskus se kaipuu voi olla parempikin kuin itse sen tavoittaminen.
        Itse olen saanut sen mökkihöperyyden kokea,hyvä niin,joten ei tarvitse enää kaivata.
        Mutta...esimerkiksei mummonmökkejä on saatavilla vuokralle edulisillakin hinnoilla,ainakin täälläpäin vaikka Lempäälässä.Juuri sellaisia,jollaisen urbaani ihminen ehkä haluaisi kesäasunnokseen,vesi kaivosta,aika ajoin itse tyhjennettävä huussi pihalla,pikkuruinen pihasauna.Marja-ja sienimetsät vieressä.Isot kuuset,joitten oksilla lepakot päiväunensa nukkuvat.Kaipuuta vaan toteuttamaan,itsestähän sekin kiinni on.

        on pantu sen mökin saamiseksi.
        Ilman höperyyttä se ei eteen tipahtanut eikä olisi pysynyt kunnossa.
        Tietynluonteiset, terveet tyypit puhaltavat yhteen hiileen ja niin maja matalakin rakentuu.
        Ei lyhene ruoho, tyhjene käymälä, komposti, käänny kasvimaa eikä syksyisin vene, ei halkea polttopuut keväisin pelkällä oleskelulla. Turha kadehtia.

        Kesäkaupungin kauneus, puistot, uima laivarannat ja tapahtumat ovat mökittömän tavoitettavissa. Voi hypätä yleiseen kulkuneuvoon ja ajaa tuttua tapaamaan.
        Asutuskeskuksiin me ikääntyvät mökeiltä kohta siirrymme.
        Puuhastelu loppuu aikanaan voimien vähetessä. Silloin puistonpenkillä istuu ja katselee.


      • onnellinen** kirjoitti:

        Minä taas sanon, että onneksi ei ole mökkiä. Kerrostalosta pääsee aina suuntaan jos toiseenkin, jos on halua lähteä. Jos taas sanot, että ei ole varaa lähteä, niin kyllä sillä rahalla joka mökinpitoon menee pystyy matkustelemaankin. Huoleton on mökitön yksinäinen eukko.

        minäkin. Oli mökki saaressa silloinkun lapset olivat pieniä ja oli se heidän isonakin ollessa.
        Ei ollut mökin muijalla vapaata aikaa ottaa aurinkoa ,aurinkoa sai kun oli katsottava, ettei lapset hukkuneet Näsijärveen. --
        Ruoka ja juomavesikin oli pitkien vesitaipaleiden takana. Mies --työssä kaupungissa ,yksin oloa --ei naapureita.
        Odottelin vaan että tulis syksy.
        Asuttiin vielä omakotitalossakin missä oli puutarha työt odottamassa.
        Mutta Miesten mielestä lapsille oli mökkielämä parasta,.
        Kun tytär ja poika tulivat siihenikään, että oli oma tahto ,heitä ei saanut saareen mökille, ei sitten millään.


      • onnellinen** kirjoitti:

        Minä taas sanon, että onneksi ei ole mökkiä. Kerrostalosta pääsee aina suuntaan jos toiseenkin, jos on halua lähteä. Jos taas sanot, että ei ole varaa lähteä, niin kyllä sillä rahalla joka mökinpitoon menee pystyy matkustelemaankin. Huoleton on mökitön yksinäinen eukko.

        sain huomata minkälainen pakkotyölaitos kesämökki todellisuudessa on.

        Lähdössä mökille auto raahattiin täpötäyteen tavaroita, perillä taas purettiin ja kannettiin sisälle, ja kun lähdettiin taas auto täyteen tavaroita ja kotiin tultaessa taas purku homma käyntiin, ja sisällekanto.

        Mökillä oli aina tekemistä ja sitä riitti,mökki oli meren rannalla, ja aina mereltä tuli jos jommostakin ryönää rantaan ja sitä piti puhdistaa pois heti keväällä.

        Puut piti hakea anopin metsästä ja pilkkoa aina seuraavaa kertaa varten valmiiksi. Pihatöistä puhumatakaan, oli kukkapenkkejä ja muuta siivousta kun metsästä lenteli puista oksia ja käpyjä. sisä siivota piti joka kerta kun lähdettiin, ja muutenkin siivottiin ikkunanpesuja myöten.

        Tämä esiopetus mökin haaveilusta avasi silmäni, mökillä kyllä mielelläni käyn, mutta vain vieraiden ja vieraisilla.


      • Hertta2009
        monica kirjoitti:

        sain huomata minkälainen pakkotyölaitos kesämökki todellisuudessa on.

        Lähdössä mökille auto raahattiin täpötäyteen tavaroita, perillä taas purettiin ja kannettiin sisälle, ja kun lähdettiin taas auto täyteen tavaroita ja kotiin tultaessa taas purku homma käyntiin, ja sisällekanto.

        Mökillä oli aina tekemistä ja sitä riitti,mökki oli meren rannalla, ja aina mereltä tuli jos jommostakin ryönää rantaan ja sitä piti puhdistaa pois heti keväällä.

        Puut piti hakea anopin metsästä ja pilkkoa aina seuraavaa kertaa varten valmiiksi. Pihatöistä puhumatakaan, oli kukkapenkkejä ja muuta siivousta kun metsästä lenteli puista oksia ja käpyjä. sisä siivota piti joka kerta kun lähdettiin, ja muutenkin siivottiin ikkunanpesuja myöten.

        Tämä esiopetus mökin haaveilusta avasi silmäni, mökillä kyllä mielelläni käyn, mutta vain vieraiden ja vieraisilla.

        Anoppisi on ilmeisesti järjestänyt ns.talkoot,kutsuessaan teidät mökilleen.Ymmärrän hyvin,että tuntuu mökkeily työläältä tuollaisen jälkeen!
        Eihän se ole kuin kevään ensimmäinen käynti,jolloin siivous tehdään,ja minä koen sen hauskana!---Syksyllä olen jättänyt kaiken puhtaaksi,joten ei ole muuta kuin vuodevaatteiden ja mattojen tuulettaminen:)
        Ja nehän,oltuaan tuntikaupalla ulkona tuovat asutun ja raikkaan tunnun mökkiin.
        Jos sataa,saa puhtaat lakanat riittää ensalkuun.

        Vielä en ole omiani rasittanut talkoilla,ja taidanpa myydä mökin,jos en jaksa sitä hoitaa.
        Nauti edes muiden mökeistä!


      • jjoutava
        Hertta2009 kirjoitti:

        Anoppisi on ilmeisesti järjestänyt ns.talkoot,kutsuessaan teidät mökilleen.Ymmärrän hyvin,että tuntuu mökkeily työläältä tuollaisen jälkeen!
        Eihän se ole kuin kevään ensimmäinen käynti,jolloin siivous tehdään,ja minä koen sen hauskana!---Syksyllä olen jättänyt kaiken puhtaaksi,joten ei ole muuta kuin vuodevaatteiden ja mattojen tuulettaminen:)
        Ja nehän,oltuaan tuntikaupalla ulkona tuovat asutun ja raikkaan tunnun mökkiin.
        Jos sataa,saa puhtaat lakanat riittää ensalkuun.

        Vielä en ole omiani rasittanut talkoilla,ja taidanpa myydä mökin,jos en jaksa sitä hoitaa.
        Nauti edes muiden mökeistä!

        En omista mökkiä mutta olen erään mummon ja hänen lasten mökkielämää läheltä seurannut ja osallistunut tiiviisti ja mielellään mökin hoitoon

        Välillä kun on oltu kuukausi toistakin pois ja lasten perheet ovat olleet siellä niin mahoton mikä motkotus, miten on kaikki asiat huonosti ja rempallaan, astiat väärissä paikoissa ym.

        Mutta kun muutama tunti on kulunut niin myrsky on mennyt ohi, sauna lämmitetty ja on niin hyvä olla.

        Kaarisillan viereen olen istuttanut kurjenmiekkoja, rentukoita ja kulleroita.
        Ei huomaakkaan että silta on kuivallamaalla.


      • Fanni
        jjoutava kirjoitti:

        En omista mökkiä mutta olen erään mummon ja hänen lasten mökkielämää läheltä seurannut ja osallistunut tiiviisti ja mielellään mökin hoitoon

        Välillä kun on oltu kuukausi toistakin pois ja lasten perheet ovat olleet siellä niin mahoton mikä motkotus, miten on kaikki asiat huonosti ja rempallaan, astiat väärissä paikoissa ym.

        Mutta kun muutama tunti on kulunut niin myrsky on mennyt ohi, sauna lämmitetty ja on niin hyvä olla.

        Kaarisillan viereen olen istuttanut kurjenmiekkoja, rentukoita ja kulleroita.
        Ei huomaakkaan että silta on kuivallamaalla.

        Hae vielä kaarisillan luo osmankäämi jostain savikuopasta ! Se on kyllä biisamin herkku.


      • jjoutava
        Fanni kirjoitti:

        Hae vielä kaarisillan luo osmankäämi jostain savikuopasta ! Se on kyllä biisamin herkku.

        saniaisen sain jo siihen ja osmankäämi oli tarkoitus istuttaa mutta erreyksessä tuliki kurjenmiekkoja.
        Silta on syvennyksen yli menevä ja maa on "hikevää" niin hyvin kestää kuivat ajatkin.


      • jjoutava kirjoitti:

        saniaisen sain jo siihen ja osmankäämi oli tarkoitus istuttaa mutta erreyksessä tuliki kurjenmiekkoja.
        Silta on syvennyksen yli menevä ja maa on "hikevää" niin hyvin kestää kuivat ajatkin.

        Ettei kannata olla kateellinen mökin omistajille.
        Toiset tykkää ja toiset kokee sen hirvittävänä taakkana.
        SEhän on selvää että tottakai siellä joutuu tekemään monenmoista hommaa, niinkuin nyt kotona ikään !
        Mutta miten sen kokee ja miten siihen asennoituu ? Itse tykkään kovasti puuhastella mökillä. Siivottava on ,ruokaa laitettava. kasvimaakin keväällä kunnostaa.
        Joskus tuntuu olevan tekemistä liki liikaa.
        Sitten kun laittaa puntariin huvin ja hyödyn. Eipä siitä mökistä luopusi millään.

        Kun "työpäivän" ja saunan jälkeen istuu kuistille kuuntelemaan lintujen laulu ,kaikenlaista sirkutusta, keväällä tuomet tuoksuu, käki kukkuu, kaikki kasvaa "silmissä"
        Silloin tuntuu että elämä on "täydellistä" !

        Kun vielä kesemmällä voi ottaa omasta maasta salaatit, porkkanat, perunat tillit ym.
        Ihan mieluusti tekee töitäkin välillä niiden eteen.
        Vieraita emme tähän saakka ole rasittaneet- eikä lapsia, saavat vaan "vierailla"!


      • Katicat2
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Ettei kannata olla kateellinen mökin omistajille.
        Toiset tykkää ja toiset kokee sen hirvittävänä taakkana.
        SEhän on selvää että tottakai siellä joutuu tekemään monenmoista hommaa, niinkuin nyt kotona ikään !
        Mutta miten sen kokee ja miten siihen asennoituu ? Itse tykkään kovasti puuhastella mökillä. Siivottava on ,ruokaa laitettava. kasvimaakin keväällä kunnostaa.
        Joskus tuntuu olevan tekemistä liki liikaa.
        Sitten kun laittaa puntariin huvin ja hyödyn. Eipä siitä mökistä luopusi millään.

        Kun "työpäivän" ja saunan jälkeen istuu kuistille kuuntelemaan lintujen laulu ,kaikenlaista sirkutusta, keväällä tuomet tuoksuu, käki kukkuu, kaikki kasvaa "silmissä"
        Silloin tuntuu että elämä on "täydellistä" !

        Kun vielä kesemmällä voi ottaa omasta maasta salaatit, porkkanat, perunat tillit ym.
        Ihan mieluusti tekee töitäkin välillä niiden eteen.
        Vieraita emme tähän saakka ole rasittaneet- eikä lapsia, saavat vaan "vierailla"!

        Kukin elää tavallaan mökkinsä kanssa tai ilman mökkiä. Perustelut kummallekin löytyy. Onnettominta on tuo, jos kadehtii mökillisiä. Mökitöntä taas ei taida kadehtia kukaan, sillä siksihän pääsee myymällä mökin. Sanon minäkin perusteluni uudelleen; huoleton on mökitön akka.


      • Fanni
        jjoutava kirjoitti:

        saniaisen sain jo siihen ja osmankäämi oli tarkoitus istuttaa mutta erreyksessä tuliki kurjenmiekkoja.
        Silta on syvennyksen yli menevä ja maa on "hikevää" niin hyvin kestää kuivat ajatkin.

        En pidä persiljasta vaan käytän tuoretta tilliä ja lipstikkaa. Nyt haluan lisäksi monivuotisen kirvelin. Luulen nääs sen kasvavan aurinkoisessa paikassa. Mitenkähän on ?
        Näin talvella en edes muista sen makua. Olen vankasti päättänyt hankkia sen taimistosta.


      • Hertta2009
        Fanni kirjoitti:

        En pidä persiljasta vaan käytän tuoretta tilliä ja lipstikkaa. Nyt haluan lisäksi monivuotisen kirvelin. Luulen nääs sen kasvavan aurinkoisessa paikassa. Mitenkähän on ?
        Näin talvella en edes muista sen makua. Olen vankasti päättänyt hankkia sen taimistosta.

        Uskoisin kirvelin kestävän etelä-suomen talven.

        Ruotsissa se kuuluu vanhoihin maustekasveihin,ja löytyy villiintyneenä vieläkin.

        Aniksen makuinen rungon yläosa sekä lehdet sopivat keittomausteiksi sekä salaattiin.

        Tuo ylläoleva latinalainen on espanjankirveli, on olemassa toinen saksankirveli, jota käytetään myös lammasruokiin.

        Oletko tehnyt lipstikkakeittoa? Se on yksi lempikevätkeittojani:)


      • Kirveli
        Hertta2009 kirjoitti:

        Uskoisin kirvelin kestävän etelä-suomen talven.

        Ruotsissa se kuuluu vanhoihin maustekasveihin,ja löytyy villiintyneenä vieläkin.

        Aniksen makuinen rungon yläosa sekä lehdet sopivat keittomausteiksi sekä salaattiin.

        Tuo ylläoleva latinalainen on espanjankirveli, on olemassa toinen saksankirveli, jota käytetään myös lammasruokiin.

        Oletko tehnyt lipstikkakeittoa? Se on yksi lempikevätkeittojani:)

        Minä kun luulin , että täällä kerrotaan minusta hurjia juttuja, mutta sehän onkin vain tuo kaimani. * huokaa helpotuksesta.


      • susmorsian ek.
        Hertta2009 kirjoitti:

        Uskoisin kirvelin kestävän etelä-suomen talven.

        Ruotsissa se kuuluu vanhoihin maustekasveihin,ja löytyy villiintyneenä vieläkin.

        Aniksen makuinen rungon yläosa sekä lehdet sopivat keittomausteiksi sekä salaattiin.

        Tuo ylläoleva latinalainen on espanjankirveli, on olemassa toinen saksankirveli, jota käytetään myös lammasruokiin.

        Oletko tehnyt lipstikkakeittoa? Se on yksi lempikevätkeittojani:)

        minulla oli myös aikoinaan oman pihan isolla kasvimaalla.Se levisi uskomattoman nopesti,joka vuosi uusia oksia.Sehän on aika mieto maustekasvi,kuivasin sitä uunipellillä sitten pilkottuna hyvin miedossa lämmössä,sopi kyllä moneenkin ruokaan.Jakelin purkeissa tuttavillekin.
        Tuore tilli ja tuore inkivääri ovat minunkin mielimausteitani,johtuneeko osittain inkiväärin päivittäisestä käytöstä,ettei ole vielä mitään särkyjä nivelrikkoni takia,jalka vain väsyy kävellessä.


      • Hertta2009
        susmorsian ek. kirjoitti:

        minulla oli myös aikoinaan oman pihan isolla kasvimaalla.Se levisi uskomattoman nopesti,joka vuosi uusia oksia.Sehän on aika mieto maustekasvi,kuivasin sitä uunipellillä sitten pilkottuna hyvin miedossa lämmössä,sopi kyllä moneenkin ruokaan.Jakelin purkeissa tuttavillekin.
        Tuore tilli ja tuore inkivääri ovat minunkin mielimausteitani,johtuneeko osittain inkiväärin päivittäisestä käytöstä,ettei ole vielä mitään särkyjä nivelrikkoni takia,jalka vain väsyy kävellessä.

        Minullakin oli iso ranskanrakuuna,joka ilmeisesti paleltui.

        Viime kesänä sain uuden taimen,johon jo ehti tulla 7 uutta versoa.saa ny nähdä jos se talvehtii täällä rivitalon seinustalla,niin vien sen mökille alkukesästä.

        Meillä pidetään rakuunasta keitettyjen porkkanoiden mausteena.Vesi pois porkkanista,kattilaan voita ja ripaus sokeria.
        Hölskytetään kaikki kannen alla ja saadaan herkullisia 'lasitettuja porkkanoita'Rakuunaa pinnalle ja voila! terve! Hertta


      • Fanni
        Hertta2009 kirjoitti:

        Minullakin oli iso ranskanrakuuna,joka ilmeisesti paleltui.

        Viime kesänä sain uuden taimen,johon jo ehti tulla 7 uutta versoa.saa ny nähdä jos se talvehtii täällä rivitalon seinustalla,niin vien sen mökille alkukesästä.

        Meillä pidetään rakuunasta keitettyjen porkkanoiden mausteena.Vesi pois porkkanista,kattilaan voita ja ripaus sokeria.
        Hölskytetään kaikki kannen alla ja saadaan herkullisia 'lasitettuja porkkanoita'Rakuunaa pinnalle ja voila! terve! Hertta

        Hankintalista laajenee. Yritän pyrkiä kestäviin lajikkeisiin ja suojaamaan havuilla. Ranskanrakuunasta kirjat kertovat, että se paleltuu. Venäläinen rakuuna, Siperian ja Aasian kasvi talvehtii hyvin.

        Kyllä ne äidin hölskytetyt porkkanat olivat hyviä. Niitä saimme varmuudella aina vieraspöydässä lihapalleroiden kanssa. Porkkanat kasvoivat hyvin ja riittivät pitkälle kevättalveen kuivumatta ihmekellarissa, jossa betoniseinät ja riittävä maan kylmyys. Nykyisin hölskyttely voin kera on aktiivisesti unohdettu.

        Huomenna teen soijarouheella kevennetyt jauhelihapihvit, joiden seuraksi kuoritut potut ja voilla hölskytetyt porkkanasuikaleet.


      • susmorsian ek.
        Fanni kirjoitti:

        Hankintalista laajenee. Yritän pyrkiä kestäviin lajikkeisiin ja suojaamaan havuilla. Ranskanrakuunasta kirjat kertovat, että se paleltuu. Venäläinen rakuuna, Siperian ja Aasian kasvi talvehtii hyvin.

        Kyllä ne äidin hölskytetyt porkkanat olivat hyviä. Niitä saimme varmuudella aina vieraspöydässä lihapalleroiden kanssa. Porkkanat kasvoivat hyvin ja riittivät pitkälle kevättalveen kuivumatta ihmekellarissa, jossa betoniseinät ja riittävä maan kylmyys. Nykyisin hölskyttely voin kera on aktiivisesti unohdettu.

        Huomenna teen soijarouheella kevennetyt jauhelihapihvit, joiden seuraksi kuoritut potut ja voilla hölskytetyt porkkanasuikaleet.

        meillä se voi-porkkanaihastus nyt nuorimmalla viisi-vuotiaalla lastenlapsella,aina kun tulevat mummin luokse syömään,on oltava niitä olipa muu ruoka mitä tahansa.
        Niin,se minun rakuunani kesti hyvin talvetkin.
        En minäkään niin himoitse persiljaa,mutta senkin aina kuivatin:ihan pikkunippuihin laitoin roikkumaan narulta keittiön katonrajaan,hyvin kuivuivat,sitten purkki aina hellan viereen,niin tuli ripauteltua ruokiin.
        Näin aikaisin herännyt tänään.Ihanan levollista taas seurata taivaan vaihtuvia värejä,lämpimän puna-keltaisena nyt.Asun nykyisin kerrostalon alakerrassa,onneksi....saan tuntuman ulko-olosta,oven tempaisen aamuisin heti raolleen.
        Yks niksi valkosipulin syömistä kammoksuville...kuulemma haisee,pikkusen pureskella persiljaa valkosipulia nieltyään.
        Höh..johtuneeko minulla senkin vuosien jokapäiväisestä käytöstä,ettei haise...no "tuoksua" voi!
        Eipä haitanne,hoksasin tuossa aatellessain,että valkosipulin ystävii ovat kaik ystäväin.
        Muuten...kyllä se kaikenlaisten sipulien syönti kohottaa mieskuntoa,ja ihan varmasti naistenkin!
        Voi herraisä,kun jaarittelemaan pääsee näin aamutuimaan,ei loppua näkyvissä.
        .


      • Hertta2009
        susmorsian ek. kirjoitti:

        meillä se voi-porkkanaihastus nyt nuorimmalla viisi-vuotiaalla lastenlapsella,aina kun tulevat mummin luokse syömään,on oltava niitä olipa muu ruoka mitä tahansa.
        Niin,se minun rakuunani kesti hyvin talvetkin.
        En minäkään niin himoitse persiljaa,mutta senkin aina kuivatin:ihan pikkunippuihin laitoin roikkumaan narulta keittiön katonrajaan,hyvin kuivuivat,sitten purkki aina hellan viereen,niin tuli ripauteltua ruokiin.
        Näin aikaisin herännyt tänään.Ihanan levollista taas seurata taivaan vaihtuvia värejä,lämpimän puna-keltaisena nyt.Asun nykyisin kerrostalon alakerrassa,onneksi....saan tuntuman ulko-olosta,oven tempaisen aamuisin heti raolleen.
        Yks niksi valkosipulin syömistä kammoksuville...kuulemma haisee,pikkusen pureskella persiljaa valkosipulia nieltyään.
        Höh..johtuneeko minulla senkin vuosien jokapäiväisestä käytöstä,ettei haise...no "tuoksua" voi!
        Eipä haitanne,hoksasin tuossa aatellessain,että valkosipulin ystävii ovat kaik ystäväin.
        Muuten...kyllä se kaikenlaisten sipulien syönti kohottaa mieskuntoa,ja ihan varmasti naistenkin!
        Voi herraisä,kun jaarittelemaan pääsee näin aamutuimaan,ei loppua näkyvissä.
        .

        että Susmorsiankin on virkeänä herännyt!

        Valkosipulihan on tosi hyvää,aina kun joku tuoksuu val.sip. ajattelen hänen syöneen jotain hyvää.

        Tänään on V A L O N päivä,sietää ollakin hereillä. Terkkuja kaikille :)


      • jjoutava
        jjoutava kirjoitti:

        saniaisen sain jo siihen ja osmankäämi oli tarkoitus istuttaa mutta erreyksessä tuliki kurjenmiekkoja.
        Silta on syvennyksen yli menevä ja maa on "hikevää" niin hyvin kestää kuivat ajatkin.

        tuolla Nurmijärven kohilla on kahvila Ruusa
        (Nimi muutettu), rekkamiehille ja muille ohikulukijoille,
        siellä käydään mökkimatkalla joku reilu keittoruoka syömässä.
        Paremmin kestetään ne perilletulon rasitukset ja onhan siitä tullut mukava tapahtuma mennessä ja tullessa.


      • Fanni
        jjoutava kirjoitti:

        tuolla Nurmijärven kohilla on kahvila Ruusa
        (Nimi muutettu), rekkamiehille ja muille ohikulukijoille,
        siellä käydään mökkimatkalla joku reilu keittoruoka syömässä.
        Paremmin kestetään ne perilletulon rasitukset ja onhan siitä tullut mukava tapahtuma mennessä ja tullessa.

        Onnistuimme aikoinaan täällä keskellä Suomea hankkimaan mökin vajaan tunnin ajomatkan päästä. Ei se ole lainkaan meidän syntymäseutujen tannerta. Maisema kyllä kuin postikortissa sekä päivällä että kuutamolla. Valmis keitto mukana on hyvä alkaa viileässä mökissä huusholli. Me vilukissat menemme järvenrantamökkiin yöksi mieluiten vasta vapun tienoilla keväästä riippuen.

        Tänään todella on Valon päivä. Kuu paistoi puolikkaana yöllä ja nyt aurinko kokonaisena yli kaupungin tuohon tunnettuun lumiseen kuusikkomäkeen.
        Valoisaa valonpäivää kaikille itsetummuvia laseja käyttäville ja muillekin.
        Ovat nämä lasit tosi vitsaus - että erehdyinkin !


      • jjoutava
        Fanni kirjoitti:

        Onnistuimme aikoinaan täällä keskellä Suomea hankkimaan mökin vajaan tunnin ajomatkan päästä. Ei se ole lainkaan meidän syntymäseutujen tannerta. Maisema kyllä kuin postikortissa sekä päivällä että kuutamolla. Valmis keitto mukana on hyvä alkaa viileässä mökissä huusholli. Me vilukissat menemme järvenrantamökkiin yöksi mieluiten vasta vapun tienoilla keväästä riippuen.

        Tänään todella on Valon päivä. Kuu paistoi puolikkaana yöllä ja nyt aurinko kokonaisena yli kaupungin tuohon tunnettuun lumiseen kuusikkomäkeen.
        Valoisaa valonpäivää kaikille itsetummuvia laseja käyttäville ja muillekin.
        Ovat nämä lasit tosi vitsaus - että erehdyinkin !

        olisi mökki vähän lähempänä kuin 100km.
        mutta kun ruokakaupan kautta mennään niin päivä on jo melkein puolessa kun ollaan Nurmijärvellä siinä on jo vähän nälkä, ymmärrän emännän helpotuksen kun ei tarvitse miettiä mitä syödään perillä, ja vielä samalla näkee ihmisiä, ylemmät ja alemmat, timpurit ja poliisit, tuomarit ja holistit kaikki siellä nähdään.
        Se on mökkeilyssä yksi puoli että näkee elämää muuallakin.


      • kyllä on ollut
        jjoutava kirjoitti:

        olisi mökki vähän lähempänä kuin 100km.
        mutta kun ruokakaupan kautta mennään niin päivä on jo melkein puolessa kun ollaan Nurmijärvellä siinä on jo vähän nälkä, ymmärrän emännän helpotuksen kun ei tarvitse miettiä mitä syödään perillä, ja vielä samalla näkee ihmisiä, ylemmät ja alemmat, timpurit ja poliisit, tuomarit ja holistit kaikki siellä nähdään.
        Se on mökkeilyssä yksi puoli että näkee elämää muuallakin.

        aikoinaan meidänkin pysähtymispaikka, vaikka mökki onkin paljon lähempänä.
        Sinne oli takaisin tullessa niin helppo ajaa.

        En ole paljon käynyt mökillä viime vuosina.
        Toisen lapsen perheen mökillä 'itäisellä maalla' joskus.


      • kyllä on ollut kirjoitti:

        aikoinaan meidänkin pysähtymispaikka, vaikka mökki onkin paljon lähempänä.
        Sinne oli takaisin tullessa niin helppo ajaa.

        En ole paljon käynyt mökillä viime vuosina.
        Toisen lapsen perheen mökillä 'itäisellä maalla' joskus.

        Roosan kaikki tietää tietäneekö Latevaankaan arvelinki niin.
        On yritetty käydä mökillä vaikka ei niin paljon enää kehtaa töitä siellä tehäkkään, porkkanan kitkemiset on jo jääny, viikatteella vielä niittelen että kedot ja niitut pysyvät kunnossa.
        Ruohonleikkurilla keskipiha muttakun tontti on aika iso siinä on monenlaista hoitamista.


      • paratenski
        jjoutava kirjoitti:

        olisi mökki vähän lähempänä kuin 100km.
        mutta kun ruokakaupan kautta mennään niin päivä on jo melkein puolessa kun ollaan Nurmijärvellä siinä on jo vähän nälkä, ymmärrän emännän helpotuksen kun ei tarvitse miettiä mitä syödään perillä, ja vielä samalla näkee ihmisiä, ylemmät ja alemmat, timpurit ja poliisit, tuomarit ja holistit kaikki siellä nähdään.
        Se on mökkeilyssä yksi puoli että näkee elämää muuallakin.

        Jatka samaan tahtiin,tunnut olevan mies paikallasi kuitenkin.Kaikkea hyvää


      • jjoutava
        paratenski kirjoitti:

        Jatka samaan tahtiin,tunnut olevan mies paikallasi kuitenkin.Kaikkea hyvää

        täällä lähinnä höpisen, Kiitos nyt kuitenkin Sinulle.
        Hyvältä tuntuu kun joku kehtaa jotakin sanoa vastaukseksi.


      • Rouva Z
        jjoutava kirjoitti:

        olisi mökki vähän lähempänä kuin 100km.
        mutta kun ruokakaupan kautta mennään niin päivä on jo melkein puolessa kun ollaan Nurmijärvellä siinä on jo vähän nälkä, ymmärrän emännän helpotuksen kun ei tarvitse miettiä mitä syödään perillä, ja vielä samalla näkee ihmisiä, ylemmät ja alemmat, timpurit ja poliisit, tuomarit ja holistit kaikki siellä nähdään.
        Se on mökkeilyssä yksi puoli että näkee elämää muuallakin.

        Eri perheissä eri tilanteita.
        Kymmeneen sormeen mahtuvat ne kerrat, kun meidän mies on kaartanut ruokailua varten valmiiseen pöytään mökkimatkalla. Hän kait pitää minua äitinään, joka tekee ruokalajit jokaiselle aterialle. Olen luonteeltani pehmis ja taloustaidot ovat geeneissä.
        No, hyvähän se on säästäminen. Joskus vaan ajattelen, milloin helpottaa ruoanlaitosta. Eipä ole koskaan rahapulaa, eikä raaka-aineissa kitsastella.
        Jotain mielihyvää olen tilalle järjestänyt iloksi itselleni ja muille. Yhä enemmän vanhempana olen harrastanut kauniita vaatteita: olen ansainnut tämän. Käy se niinkin. Pitää olla pirtsakka.
        Kun tulee vieraita mökille, nättiä mökkivaatetta päälle, hyvä ateria ja kaikenlaiset kivat jutut. Koskaan kukaan ei kieltäydy tulla mökille.


      • vähän seuraillut;)
        jjoutava kirjoitti:

        täällä lähinnä höpisen, Kiitos nyt kuitenkin Sinulle.
        Hyvältä tuntuu kun joku kehtaa jotakin sanoa vastaukseksi.

        Et ole ainakaan jonninjoutava, olet joutava johonkin oikein kunnon meininkiin, sinussa on sitä jotain...hyvää yötä;)


      • jjoutava
        vähän seuraillut;) kirjoitti:

        Et ole ainakaan jonninjoutava, olet joutava johonkin oikein kunnon meininkiin, sinussa on sitä jotain...hyvää yötä;)

        kiitos! Jonninjoutava on erikseen olemassa olen sellaisen nikin nähnyt.
        Itse mies nimensä pilaa, osuvampi nikkini on mitä oli tarkoitus. Hyvää yötä!


      • Hertta2009
        Rouva Z kirjoitti:

        Eri perheissä eri tilanteita.
        Kymmeneen sormeen mahtuvat ne kerrat, kun meidän mies on kaartanut ruokailua varten valmiiseen pöytään mökkimatkalla. Hän kait pitää minua äitinään, joka tekee ruokalajit jokaiselle aterialle. Olen luonteeltani pehmis ja taloustaidot ovat geeneissä.
        No, hyvähän se on säästäminen. Joskus vaan ajattelen, milloin helpottaa ruoanlaitosta. Eipä ole koskaan rahapulaa, eikä raaka-aineissa kitsastella.
        Jotain mielihyvää olen tilalle järjestänyt iloksi itselleni ja muille. Yhä enemmän vanhempana olen harrastanut kauniita vaatteita: olen ansainnut tämän. Käy se niinkin. Pitää olla pirtsakka.
        Kun tulee vieraita mökille, nättiä mökkivaatetta päälle, hyvä ateria ja kaikenlaiset kivat jutut. Koskaan kukaan ei kieltäydy tulla mökille.

        Tunnistan tilanteesi mökillä,vaikkakin meidän isäntä kyllä vei ravinteliinkin syömään.

        Ruuanlaitosta pitävänä oli ruokahuolto täysin varassani.Kun mieheni oli iäkäs,siitä seurasi
        lapsien,ja lastenlapsien tulva isää katsomaan.

        Kyllä siinä haluaa olla somasti puettu edes,kun hiki päässä on valmistanut helteellä aterioita!
        Opin viime kesänä huikkaamaan kantoapua kun söimme pihalla.
        Kaikki kun vaan istuivat,kuka keinussa kuka nurmella iloisesti seurustellen:)

        Hauskaa ja raikasta tulevaa mökkikautta.


      • susmorsian ek.
        Hertta2009 kirjoitti:

        Tunnistan tilanteesi mökillä,vaikkakin meidän isäntä kyllä vei ravinteliinkin syömään.

        Ruuanlaitosta pitävänä oli ruokahuolto täysin varassani.Kun mieheni oli iäkäs,siitä seurasi
        lapsien,ja lastenlapsien tulva isää katsomaan.

        Kyllä siinä haluaa olla somasti puettu edes,kun hiki päässä on valmistanut helteellä aterioita!
        Opin viime kesänä huikkaamaan kantoapua kun söimme pihalla.
        Kaikki kun vaan istuivat,kuka keinussa kuka nurmella iloisesti seurustellen:)

        Hauskaa ja raikasta tulevaa mökkikautta.

        nii höperöitö passareita ennen olimmekin,mutta samoin olen aina tykännyt taloustöistä,ruuanlaitosta,leipomisesta.
        Vuosia sitten olin valmis jelppaamaan tyttäriäin millon mitenkin,mutta nyttemmin olen oppinut "itsekkääksi",minulla on oma aikani ja käytän sen niinkuin haluan ja jaksan.Jaksamiseenkin tulee joskus stoppi.
        Yökylään en otakaan enää pienimpiä ja tapaan läheisiäni sopivalla ajalla.
        Mitäs yliväsyneestä mummista iloa,uhrautuminen on kauhia sana.Lapsenikin ovat ihan tyytyväisiä,kun olen itsenäistynyt ja saanut paljonkin mielenkiintoisia uusia ystäviä ja tuttavia.
        Klisee...aika aikaansa.


      • Hertta2009
        susmorsian ek. kirjoitti:

        nii höperöitö passareita ennen olimmekin,mutta samoin olen aina tykännyt taloustöistä,ruuanlaitosta,leipomisesta.
        Vuosia sitten olin valmis jelppaamaan tyttäriäin millon mitenkin,mutta nyttemmin olen oppinut "itsekkääksi",minulla on oma aikani ja käytän sen niinkuin haluan ja jaksan.Jaksamiseenkin tulee joskus stoppi.
        Yökylään en otakaan enää pienimpiä ja tapaan läheisiäni sopivalla ajalla.
        Mitäs yliväsyneestä mummista iloa,uhrautuminen on kauhia sana.Lapsenikin ovat ihan tyytyväisiä,kun olen itsenäistynyt ja saanut paljonkin mielenkiintoisia uusia ystäviä ja tuttavia.
        Klisee...aika aikaansa.

        Nythän sen olen oivaltanut jäätyäni yksin.
        Teen kaikkea mikä minusta tuntuu hauskalta ja mielekkäältä.

        Kun vaan nyt ensiksi opin tähän.En voi kieltää ettenkö jo nauti kun on vähemmän töitä.
        Onhan sitä tullut tehtyäkin!


      • jjoutava
        Rouva Z kirjoitti:

        Eri perheissä eri tilanteita.
        Kymmeneen sormeen mahtuvat ne kerrat, kun meidän mies on kaartanut ruokailua varten valmiiseen pöytään mökkimatkalla. Hän kait pitää minua äitinään, joka tekee ruokalajit jokaiselle aterialle. Olen luonteeltani pehmis ja taloustaidot ovat geeneissä.
        No, hyvähän se on säästäminen. Joskus vaan ajattelen, milloin helpottaa ruoanlaitosta. Eipä ole koskaan rahapulaa, eikä raaka-aineissa kitsastella.
        Jotain mielihyvää olen tilalle järjestänyt iloksi itselleni ja muille. Yhä enemmän vanhempana olen harrastanut kauniita vaatteita: olen ansainnut tämän. Käy se niinkin. Pitää olla pirtsakka.
        Kun tulee vieraita mökille, nättiä mökkivaatetta päälle, hyvä ateria ja kaikenlaiset kivat jutut. Koskaan kukaan ei kieltäydy tulla mökille.

        eihän me velvollisia olla, vaikka oltais naimisissakin mökkeillään iloisesti jos ei huvita joku asia muutetaan se tai pysyttään pois.
        Kummasti alkaa taas kiinnostus heräämään mökkiasioihin.


      • tiskipöydän kiilloitus...
        kyllä on ollut kirjoitti:

        aikoinaan meidänkin pysähtymispaikka, vaikka mökki onkin paljon lähempänä.
        Sinne oli takaisin tullessa niin helppo ajaa.

        En ole paljon käynyt mökillä viime vuosina.
        Toisen lapsen perheen mökillä 'itäisellä maalla' joskus.

        poislähtiessä tärkeitä ja aikaa vieviä toimituksia.
        Sitten kassien kantaminen betonirappusia ylämäkeen autojen parkkipaikalle ja ajo kotiin päin...

        Pieni pysähdys Roosassa oli paikallaan.

        Kun uudelleen mentiin mökille, aina oli kiva mennä
        siistiksi laitettuun mökkiin.


      • Fanni
        Rouva Z kirjoitti:

        Eri perheissä eri tilanteita.
        Kymmeneen sormeen mahtuvat ne kerrat, kun meidän mies on kaartanut ruokailua varten valmiiseen pöytään mökkimatkalla. Hän kait pitää minua äitinään, joka tekee ruokalajit jokaiselle aterialle. Olen luonteeltani pehmis ja taloustaidot ovat geeneissä.
        No, hyvähän se on säästäminen. Joskus vaan ajattelen, milloin helpottaa ruoanlaitosta. Eipä ole koskaan rahapulaa, eikä raaka-aineissa kitsastella.
        Jotain mielihyvää olen tilalle järjestänyt iloksi itselleni ja muille. Yhä enemmän vanhempana olen harrastanut kauniita vaatteita: olen ansainnut tämän. Käy se niinkin. Pitää olla pirtsakka.
        Kun tulee vieraita mökille, nättiä mökkivaatetta päälle, hyvä ateria ja kaikenlaiset kivat jutut. Koskaan kukaan ei kieltäydy tulla mökille.

        Aterioiden tekoon eräs helpottava värkki on kaasugrilli, jota säilytämme hupun alla verannalla. (Varkaita ei ole ollut koskaan.) Ennen homma tehtiin alempana rannassa, jonne lapset ja naapurit mielellään tulivat lettukesteihin. Nyt kalasta alkaen letutkin paistetaan muurikkapannulla liekkien päällä. Helpottaa kovasti edestakaista kanniskelua. Nuoriso lahjoitti grillin. Oli jo aikakin meidän vanhempien omaksua helppo tapa grillata.
        Liikaa energian saantia yritetään rajoittaa syömällä keittoja.


    • Liisis

      Kevään ja monissa tapauksissa mökin kaipuu nousivat esille usean ajatuksiin. Juuri tällaista on mukava lueskella ja soisi sitä jatkuvan. Tämänlaatuinen palsta on ravitseva lisä kaikenkarvaisten aiheiden joukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3269
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1763
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1305
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    6. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      52
      1087
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      974
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      841
    Aihe